►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Dacă vreți o definiție pentru o căpușă bună a sistemului, uitați-vă la Metrorex:
Ultimul punct înseamnă că Ministerul Transporturilor le dă cadou bani ca să funcționeze, că altfel Metrorex încasează din vânzarea de bilete și din publicitate doar 40% din necesarul de bani.
Într-un proiect de HG privind rectificarea bugetului, Metrorex spune că veniturile din exploatare au scăzut cu 30% în anul 2020 pe fondul pandemiei și reducerii numărului de călători. Au luat deci măsurile normale pentru o astfel de situație… glumesc, au mărit salariile cu 18% în luna septembrie.
Și între timp știți cât de bun este managementul acolo: scara rulantă de la Unirii s-a reparat după 3 ani, validatoarele de cartele sunt montate invers, vendomatele n-au plata contactless activată deși au fost puse de vreo 3 ani în stații, voiau să închidă simultan stațiile Pipera și Aurel Vlaicu pentru modernizarea turnicheților, nu pe rând pentru a-i ajuta totuși pe sutele de mii de oameni ce merg zilnic în acele stații șamd.
Cifra care mi s-a părut fantastică este însă următoarea: Metrorex a cerut în bugetul nou o șesime din întreg bugetul Ministerului Transporturilor! 17% din bugetul pentru întreaga țară al Ministerului se duce la o singură companie din București (Europa FM).
Mă mir că cei din afara Bucureștiului sunt deja în capitală cu furci și topoare ca să-i dea foc. Eu, în locul lor, aș fi foarte ofticat să aud că atât de mulți bani se duc într-o singură direcție, în timp ce șoselele și căile ferate ce conectează România zac în diverse grade de paragină.
Dar na… sindicat, manevre, viață bună! Ca în reclama aceasta de mai jos care era la un moment dat în stațiile de metrou, și-au găsit un partener care să-i răsfețe.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
03/02/2021 la 2:35 PM
Cand spuneam ca toata tara plateste ca sa fie metrou in Bucuresti eram injurat…
Alex(Citează)
03/02/2021 la 4:29 PM
Așa e, primești la downvote-uri pe oricare dintre bloggeri dacă zici că Bucureștiul e capitală subvenționată de întreaga țară de fapt.
Toate firmele peste o anumită cifră de afaceri sunt OBLIGATE să-și mute sediul în București cu bani cu tot.
http://www.monitorulcj.ro/economie/39108-cu-sediul-in-cluj-dar-cu-taxele-platite-la-bucuresti
(nu sunt clujean, dar asta se întâmplă în toată țara). Sunt curios care ar fi cifrele reale economice dacă nu s-ar face scamatoria asta de statistică…
Prin schema asta toți banii care ar trebui să rămână local merg la primăria București…fain așa.
manu144x(Citează)
03/02/2021 la 7:32 PM
Fake news si minciună. Toate companiile au sediul tot acolo. Dacia are sediul în Mioveni, Ford are sediul în Craiova. Petromidia are sediul rafinăriei în Năvodari. Exista însă o singură sucursala ANAF care se ocupă de marii contribuabili si aia e în București. Atât. Banii se duc tot acolo ca si înainte.
nashu_mare(Citează)
03/02/2021 la 10:16 PM
@manu144x, ai o obsesie cu asta. Iti explica toata lumea ca vorbesti prosti (cu argumente), dar tot insisti sa spui ca Bucurestiul este subventionat de satul Agârbiciu din judetul Cluj.
Sau nu te-ai gandit niciodata ca in judetele astea despre care vorbesti nu exista doar cate un oras mare, exista si sute de sate care produc mai putin decat cheltuie si trebuie sustinute de la bugetul local?
Andrei G(Citează)
03/02/2021 la 2:49 PM
ar fi mai ok daca Metrorex ar fuziona cu STB rezultand o companie unica asa cum este oriunde in Europa, cu jumatate din directorii si managerii actuali, cu un tarif comun, si probabil cu o subventie acordata de Primaria Bucuresti
Ronnie(Citează)
03/02/2021 la 2:54 PM
2021 e inca un moment bun de suportat o greva la metrou de lunga durata tinand cont ca e inca tot o incarcare mica.
Nu-i ok sa fii o companie pe pierderi si tu sa faci majorirari salariale.
Si inca o chestie ce a scapat neobservata. Pentru magistrala M5 ce are 9 sau 10 statii, au angajat 900 de oameni… 100 de oameni/statie. Inteleg ca-i depou, dar totusi, 100 oameni/fiecare statie? Nu-i cam mult? Cum e organigrama aia facuta? La nivel de anii 50?
Iulian(Citează)
03/02/2021 la 3:14 PM
Sunt de acord ca se plateste prea mult pe metrou insa argumentul cu “se dau prea multi bani la Bucuresti” este foarte gresit. Pun link catre un articol mai vechi care prezinta proportiile taxe/cheltuieli pe diferite regiuni din tara in 2017: https://www.capital.ro/momentul-adevarului-cati-bani-trimit-judetele-la-buget.html.
“Niște calcule de acum câțiva ani arătau că raportul dintre banii colectați în București și sumele alocate de stat Capitalei era de nouă la unu. În Constanța, acesta era de aproape șapte la unu, în Ilfov – șase la unu, iar în Cluj, Timiș, Brașov și Prahova – cam de doi la unu.”
“Mă mir că cei din afara Bucureștiului sunt deja în capitală cu furci și topoare ca să-i dea foc.”
Mira-te ca bucurestenii nu fac scandal pentru a fi cheltuite in Bucuresti toate taxele colectate Bucuresti.
alex(Citează)
03/02/2021 la 4:06 PM
Pe hartie da bine ce zici tu, dar de exemplu, Metrorex nu se ia in acel calcul. Acolo e vorba doar de bugete locale.
Alex(Citează)
03/02/2021 la 5:00 PM
Moldova a inceput sa il blesteme pe Cuza! nu stiu cat o sa mai dureze pana cand moldoveni o sa intoarca spatele tari…nu autostrazi, nu cai ferate, nu spitale, nici macar un largit de amarat de european…NIMIC…tic-tac, tic-tac
Dan(Citează)
03/02/2021 la 9:55 PM
@Dan, ce facem cu sutele alea de sate de prin Moldova care nu produc absolut nimic? Cine le mai subventioneaza daca devin autonomi?
Andrei G(Citează)
03/02/2021 la 3:15 PM
pot să îmi dau cu părerea.
niciodată o companie nu se căpușează prin salarii. ci prin contracte păguboase.
revenind la metrorex, la fel ca radet, subvenția este cancerul societății. s-a dovedit la radet, la fel o să fie și la metrorex. în momentul în care prin subvențiile susțin activitatea, deznodământul este același.
unii vor spune că dacă călătoria ar costa 3 lei lumea ar folosi mașina nu metroul.
da?! dar cât este impozitul pe mașină și locul de parcare de la primărie în capitala cu un PB/capita similar berlinului?
bughy(Citează)
03/02/2021 la 4:20 PM
Fals, o companie se capuseaza prin toate mijloacele.
Salarii mari (nu neaparat zeci de mii, dar 1.5-2 mii de euro acolo, pentru persoane care nici nu se prezinta la munca), o sa gasesti zeci de mii in companiile de stat sau regii autonome si alte chestii similare (transelectrica de exemplu).
De fapt astia (si familiile lor) sunt mare “patura de mijloc” a romaniei nu itstii si influencerii. D-aia si rezultatele la vot de care ne minunam mereu.
Banuiesc ca ai vazut si scandalul cu manicurista de la apele romane care nu stia care e malul drept si care e stangul la un rau. Crezi ca aleia ii dadeau salariu 10.000 de eur/luna? nu, doar ii gasiseara si ei un post in care sa nu trebuiasca sa faca nimic si sa ia un salariu cat sa poata sa bage si ea ceva mancare in gura, nu doar….
Boris(Citează)
03/02/2021 la 3:32 PM
Metrorex e stat in stat. Nu patrunde nimeni acolo. Numarul de salariati per km de metrou cred ca e cel mai mare din lume.
Blackskull(Citează)
03/02/2021 la 3:38 PM
Salut! Cam care ar fi propunerea ta, în definitiv?
Ca veniturile să crească ar trebui să crească prețul biletelor, deci și pe bucureșteni ne-ar impacta.
Apoi, chestia cu provincia e pentru a stârni umori, pentru că nu doar bucureștenii se plimbă cu metroul, că atare penultimul paragraf e tendențios 100%.
La modul ideal cum ar trebui să se Întâmple lucrurile? Ca la Londra unde au privatizat metroul și prețul biletelor crește de la an la an?
Ca în Rusia, să devină opere de artă stațiile de metrou?
Honorius(Citează)
03/02/2021 la 3:48 PM
Să crească prețul biletelor și să scadă cheltuielile, inclusiv prin concedieri. Statul ar trebui să subvenționeze doar costurile generate de gratuități pentru categoriile defavorizate, sau costurile generate de integrarea metroului într-un program de transformare a circulației în București.
Giani Mucea(Citează)
03/02/2021 la 5:28 PM
Stai, cum? Au tras astia linie de metrou pana la Constanta, Iasi, Cluj, Timisoara, Baia Mare si nu am aflat noi?
Adrian(Citează)
03/02/2021 la 6:21 PM
@Adrian: ce zici, dacă ai verifica buletinele tuturor celor care folosesc metroul, câți ar fi din București? :)
Cătălin Tănase(Citează)
04/02/2021 la 12:28 AM
Contează unde au buletinul sau că își cumpără bilete de metrou în București?
Că doar banii lor de bilete nu merg la Agârbiciu.
1/6 din buget ar trebui primit dacă 1/6 din distanțele parcurse în România ar fi cu metroul.
alunelu(Citează)
03/02/2021 la 4:03 PM
una dintre solutii ar fi sa nu mai aiba casieri si paza… automate de bilete si rezolvi o parte din problema..
In Europa eu n-am vazut atatia oameni de paza pt fiecare tren si statie…nu vad rostu
Andrei(Citează)
03/02/2021 la 6:50 PM
Sunt unele statii unde au caserie cu om in ambele capete. Nu inteleg de ce mai exista, daca sunt automate in toate statiile.
Alin(Citează)
03/02/2021 la 5:23 PM
Exista in Europa vreo companie de genul care sa fie profitabila, sa nu primeasca ajutor de la stat?
Alin(Citează)
03/02/2021 la 7:25 PM
Esti rau, adevarul e ca salariile din Metrorex sunt cele mai mici din domeniul transportului pe sub pamant din toata Romania.
Empire(Citează)
03/02/2021 la 7:57 PM
In privința salariilor sindicatul zice altceva. https://m.mediafax.ro/politic/sindicalistii-de-la-metrou-contrazic-afirmatiile-ministrului-transporturilor-19897985
Dar nu mă îndoiesc că metrorex e gestionat prost, dar soluția nu e un demagogism ieftin ca uitați astia cat câștigă si că din cauza lor nu aveți autostrăzi.
Soluții rapide există, cum au zis si alții mai puțini vânzători de bilete, apoi trebuie analizată daca e rentabilă mutarea dispeceratului la suprafață si ce departamente mai au care ar putea lucra la suprafata si atunci nu ar mai primi oamenii sporul de mediu de lucru, trebuie văzute veniturile din chirii si reclame.
Tom(Citează)
03/02/2021 la 10:09 PM
@Tom, sindicatul vorbeste de salarii, in conditiile in care ministrul Transporturilor vorbeste de venituri.
Vezi care diferenta aici? La Metrorex in general bonusurile se ridica la nivelul salariilor, astfel salariile vehiculate de sindicalisti sunt oarecum dublate prin prime si sporuri.
Andrei G(Citează)
03/02/2021 la 11:49 PM
Sincer nu ma pricep asa de bine, ma gândeam ca daca sindicatul il contrazice ca media e 7k si nu 10k ca e vorba de același lucru doar ca uni au folosit un termen alții alt termen ca eu daca ma apuc sa compar ceva folosesc același termen dar din cate zici tu aici nu e valabil. Atunci scuze.
Tom(Citează)
03/02/2021 la 8:17 PM
De para Cuza le-a pus stampila pe leprele astea cu care au votat de 30 de ani incoace.
A avut mare dreptate cine a zis – fiecare popor isi are conducatorii pe care ii merita.
Cine a putut, a plecat , altii s-au pisat pe el de vot si altii au votat pentru un 1l de ulei, un mic, o galeata si acum se intreaba de ce sunt in kkt.
Suntem un popor de idioti din pacate …si asta nu se rezolva decat cu biciul si cu carte. Nu prea ne plac nici una nici alta…
Silvanus(Citează)
03/02/2021 la 10:22 PM
Sa se plimbe și aia din satele alea subdezvoltate din Moldova prin Bucovina. Acolo pot sa vadă antreprenoriat și cum prin munca poți sa Reușești.
Cetateanul(Citează)
03/02/2021 la 11:23 PM
Ați deviat de la adevărata problemă : pe metrou se cheltuie o șesime din bugetul Ministerului Transporturilor, adică aproximativ 400 milioane de euro. De acești bani se pot construi 40 km de autostrada..
axx3l(Citează)
04/02/2021 la 12:32 AM
400 de milioane reprezentând 10% contribuție proprie, cu 4 miliarde de la UE, adică 400 km de autostradă.
alunelu(Citează)
03/02/2021 la 11:50 PM
N-am nici o obsesie cu asta. N-am mai comentat de asta de vreo 2-3 luni de când cu subvențiile la încălzire când se zicea că nu știu cât din buget merge pe subvenții.
În fine, de ce e fake news și de ce se plânge primăria atunci că nu mai vede banii ăia? Bănuiesc că e vorba de cota ce revine local din tva și impozit pe salarii, nu? Nu întreb ironic, știam de asta de mult timp, și am mai găsit alte articole care zic același lucru.
Dacă e vorba doar de sediu, înțeleg, e normal să fie un birou central pentru marii contribuabili.
Iar legat de whataboutismul ăla cu ‘sunt localități ce nu-și permit costurile’ da, ai dreptate, o grămadă de sate și comune trebuiau comasate demult din cauza depopulării și lipsei totale de activitate economică. Practic primăriile alea gestionează ce (în afară de ajutoare sociale) ?
Activitate economică n-au în sat/comună, iar impozitele se calculează oricum automat din soft. Multe există strict pentru mașinăria de voturi a diverselor partide, în special PSD, dar nici PNL nu-s mai prejos.
manu144x(Citează)
04/02/2021 la 9:46 AM
@manu144x, cand am spus de localitatile care nu isi permit costurile, voiam sa explic altceva.
De fiecare data, tu si altii care au aceleasi parerei ca tine, afirmati ca orasul X sau Y produce foarte mult, mai mult decat cheltuie. Si concluzionati ca banii se duc la Bucuresti.
Dar calculele nu se fac asa. Cand spui ca o anumita zona ar duce-o mai bine daca si-ar gestiona singura bugetul trebuie sa iei in calcul si satele si comunele din judet care nu produc nimic. Nu se ia in calcul doar orasul resedinta de judet care poate are venituri mai mari decat media.
Andrei G(Citează)
05/02/2021 la 1:17 AM
Mă înțelegi greșit. Aici nu e vorba de prostiile de genul unele oraș sunt pe plus și de banii lor se țin alte orașe. Nici vorbă. Înțeleg să suntem o țară, și zonele mai bogate trebuie să ajute zonele mai sărace ca să se reducă discrepanțele. E corect și normal, peste tot în lume se întâmplă mecanismul ăsta.
Aici vorbeam strict pe tema mutării sediului și dacă e adevărat mecanismul prin care taxele aferente firmei ce normal erau pe local se mută pe București deși activitatea economică rămâne în alt oraș, și apoi apar pe statistica Bucureștiului.
E vorba de cota din TVA și din impozitele pe salarii care din câte știu o parte se reîntorc în bugetul local unde e zona, ca să încurajeze primarii să dezvolte locuri de muncă, pentru că sunt o sursă extra la buget. Nu mă refeream la impozitele locale pe clădiri și mașini. E logic că alea rămân acolo. Știu de ex că a fost scandal acum 2-3 ani când PSD a micșorat procentul de taxe ce rămân local și a dat peste cap multe bugete, făcându-i pe primari mult mai dependenți de banii redistribuiți de la centru.
De asta întrebam, funcționează așa sau nu? Ce se întâmplă cu o firmă mare odată forțat să se mute în bucurești prin legea asta? Nu-s contabil, știam de fază de cel puțin 15 ani, dinainte să am firma mea. Am auzit-o de la contabili și știam că e adevărată.
Dacă nu e adevărată, mea culpa, nu țin eu dreptatea în mână stați liniștiți.
manu144x(Citează)
04/02/2021 la 12:01 PM
E vorba de sediul fiscal. Care în mod automat și fără voința firmei este mutat la București S1. Automat, toate taxele, cu excepția celor pe imobile, sunt vărsate la bugetul capitalei.
Sunt 6 regiuni fiscale în România. Din fiecare regiune cele mai mari firme sunt puse cu sediul fiscal automat la București. Mecanismul acesta pervers a fost instituit de nimeni altul decât Emil Boc, împreună cu geniul finanțelor Ghiță Pogea, supranumit și Forfetaru.
Robert(Citează)
04/02/2021 la 12:27 PM
Bai, nene, terminati cu fake newsul asta. Daca ar fi asa, ar insemna ca in statistici bugetul local al sectorului 1 ar include 40% din produsul intern brut, aferent acestor mari contribuabili.
Nu mai confundati locul unde se afla o institutie (cladire) cu locul unde se duc taxele. Toti contribuabilii isi pot plati taxele la ghiseul.ro dar asta nu inseamna ca platesc taxe in Bucuresti unde tin astia serverul.
nashu_mare(Citează)
05/02/2021 la 12:36 AM
@nashu_mare, degeaba le spui care este mecanismul. Ei o tin sus si tare ca Bucurestiul “fura” banii firmelor din Cluj bazandu-se pe un articol ambiguu vechi de 7 ani.
Andrei G(Citează)
04/02/2021 la 1:20 PM
Solutiile sunt simple, dar politic inconvenient de aplicat:
1) Optimizare cheltuielilor cu cu metroul (salarii, trenuri, angajati etc.)
2) Marit pretul la bilete la nivelul real al costurilor de exploatare + 10-20% marja
3) Abonamentele sa aiba o reducere de maxim 10-20%
Balariile astea cu transport subventionat trebuie sa moara o data pentru totdeauna.
sin(Citează)
04/02/2021 la 4:07 PM
cat timp pretul biletului e la misto si subventia o sa fie mare. pe de alta parte, un bilet mai scump nu inseamna ca subventia se va mari ci ca Radoi&co or sa aiba mai mult de furat.
animaloo(Citează)