►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Să începem anul cu chestiunile importante. Lumea este împărțită în trei: cei care cred că un nou deceniu a început în 2020, cei care cred că a început acum în 2021 și cei cărora nu le pasă absolut deloc de astfel de chestiuni calendaristice și vor da ochii peste cap citind acest articol. Eu fac parte din a doua categorie.
Anul trecut, cam pe vremea asta, vedeam că lui 2020 i se atribuie pe nedrept titlul de primul an al unui nou deceniu. Am fost furios, dar ce să-i fac? Lumea o tot ținea că 2020 este vedeta. Și anul nici n-a fost bun cu noi, după ce a primit această onoare fără să o merite.
Am văzut că ideea în mintea majorității era următoarea: se schimba cifra zecilor, deci atunci începe un nou deceniu. Că asta înseamnă deceniu, nu? Zece ani? Și este o opinie destul de populară, că e mai ușor să grupezi anii cu aceeași cifră într-un deceniu, de exemplu 202x. Ușor înseamnă însă și corect?
Uitați părerea mea inginerească: noul deceniu a început acum, pe 1 ianuarie 2021. Anul 2020 a fost ultimul an din deceniul trecut.
Explicația este simplă. Un șir de 10 elemente începe cu elementul numărul 1 și se termină cu numărul 10. Următorul șir începe cu elementul 11 și se termină cu elementul 20. Următorul începe cu 21…
Deceniile sunt șiruri de câte 10 ani. Anii care se termină în 0 sunt doar ultimii din deceniul lor, nu primii dintr-unul nou. Deceniul anterior a început în 2011 și s-a încheiat pe 31 decembrie 2020. Ieri, pe 1 ianuarie 2021, am intrat în deceniul trei al secolului unu al mileniului trei.
Similar, deși trecerea de la 1999 la anul 2000 a fost o schimbare mișto de cifre și cumva Y2K nu ne-a distrus civilizația, mileniul trei a început totuși odată cu 2001.
Mai vreți altă explicație? Nu există anul 0. Știu că sunt populare și numărătorilor de forma 0-9, dar acestea au fost introduse de obicei de computere și tehnologie, dar calendarul nu are un an zero. Calendarele au trecut direct de la anul 1 înaintea erei noastre sau înaintea lui Hristos la anul 1 era noastră sau după Hristos, cum vreți să-i ziceți. Așa că actualele calendare chiar au început cu anul 1. Iisus s-a născut în anul 1 e.n. (iar după unii istorici ai religiei în anul 1 î.e.n, dar asta este altă discuție).
Și dacă tot intrăm în alte detalii, se pare că există un an 0 în astronomie, dar de fapt este anul 1 î.e.n. căruia i se zice anul 0 în acest sistem. Anului 2 î.e.n. i se zice anul -1 în acest sistem, că există ani negative în astronomie, anul x î.e.n este anul -x+1 în astronomie, pentru că de ce să fie simplu când poate fi dubios, nu?
Dacă vreți să fim foarte stricți, un deceniu este orice șir de 10 ani consecutivi. Putem vorbi și de deceniul 2014-2023, la o adică. Doar că unele decenii sunt mai decenii decât altele, mai oficiale, mai frumos potrivite. Pentru mine, deceniul trei a început acum.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
02/01/2021 la 7:08 AM
Si eu credeam ca sunt singurul cu acest pitic pe creier.
Alin(Citează)
02/01/2021 la 7:48 AM
Nu sunt de acord! Anul se contabilizeaza la sfarsitul lui. Primul an de viata al unei persoane este considerat atunci cand face un an. Intre timp face o luna, doua, trei, cinci luni copilul, toate, in cadrul primului an de viata. Este valabil si pentru calendar.
Daca un copil se naste pe 01.01.2010, cand incepe al doilea deceniu din mileniul 2, :), va face un an pe 01.01.2011. 2 ani in 2012, etc. Iar cei 10ani din viata ii va implini in 2020, cand evident, incepe cel de-al treilea mileniu :). Teoria anului 0 nu o cunosc, dar pentru mine nu are nici o logica matematica. Pentru mine, ceea ce incerci tu sa explici, e ca si cum numaratoarea incepe de la 1, nicidecum de la 0! La un concurs cronometru incepe de la 0, in momentul in care ajunge la 1, a trecut 1 min de la momentul 0 al startului.
Ionete(Citează)
02/01/2021 la 8:15 AM
Explicatia e mai simpla decat crezi: nu a existat un an 0, noi folosim calendarul gregorian care are ca data de start 1 ianuarie 1 era noastra. Inainte de asta nu a existat un an 0 ci anul 1 inaintea erei noastre.
MihaiDB(Citează)
02/01/2021 la 10:57 AM
Nici nu are cum sa existe anul zero, adica nu e doar o conventie, e ilogic.
Sa zicem ca nu exista timp si apoi, la un moment, exista. La 1 an de la acel moment vom spune ca a trecut anul nr 1, nu anul nr zero.
Confuzia cred ca vine din faptul ca lumea face echivalenta intre anii care se termina in zero si anul zero.
Dar anii care se termina in zero sunt comparabili cu anul 1, nu cu anul zero :-))
Marean(Citează)
02/01/2021 la 2:29 PM
pai tocmai ca un copil nascut pe 1 ianuarie 1 era noastra, ar fi facut 10 ani pe 1 ian 11 era noastra, pana atunci ar fi avut 9 ani si x luni, deci explicatia ta nu sta in picioare. Pe de alta parte, cum zice si radu, un deceniu sunt oricare 10 ani consecutivi, deci nu e cu nimic incorect sa zici “deceniul optzecist” si sa te referi la anii ’80-’89. la fel de bine poti sa ii zici deceniul foamei, sau deceniul 8, e doar o conventie de numire si este mai natural atat pentru om cat si pentru masina.
boris(Citează)
02/01/2021 la 3:13 PM
@Ionete
Lunând doar ultimele tale 2 idei avem așa:
1) Matematica
0+0=0 deci nu valorează nimic în nici un calcul
2) cronometrul
incepe de la 0 dar nici un rezultat nu va conta în clasament daca are timpul 0
Când trece minutul au trecut de fapt 60sec, nu 59+0 :))))))
așa că minutul are, ce să vezi 0+60sec adică nimic și apoi 6″grupe” de cate 10sec care incep cu 1, 11, 21…și se termină la 10, 20, 30…
iar minutul 2 incepe la sec 61 (că și deceniul 2 cu anul 11)
E mai greu cu unii, dar de aia in clasa 1 se învăța câteva luni cifrele de la cifra 1, să înțeleagă fiecare că-i foloseste o viață întreagă apoi.
P.S: vezi că ziua 0 de munca nu ți se plătește, sa nu-ti dea șeful teapa la “salar”
Sorin(Citează)
02/01/2021 la 8:14 AM
Iata o chestie cu care sunt de acord, un deceniu are 10 ani. Nu exista anul 0, exista doar anul 1 care se implineste pe masura ce trec zilele.
Prespunand printr-un incredibil absurd ca ar putea exista anul 0, rezultau 2 chestii:
– deceniul avea 11 ani
– 0 era egal cu 1
Este cam aiurea sa explici ceva prin ce nu este, dar cam atat poate acum neuronul meu.
Ca idee cifra 0 nici nu exista in matematica greceasca, romana sau chiar egipteana. Stiu, niste idioti, care au reusit sa construiasca tot ce se invata la aritmetica in primii 4 ani de scoala, Collosseum-ul si domuri, cetati, palate, viaducte, sosele. Egiptenii aveau ideea de 0 in contabilitate, grecii aveau dezbateri filosofice pe tema lui 0 “cum poate sa fie nimic ceva?”
Rezumand pentru toti idiotii cu anul 0, este anul care nu exista prin definita conceptului de 0.
Gaelex(Citează)
02/01/2021 la 8:26 AM
Sunt de acord cu Radu, si asta din simplul fapt ca numărătoarea a inceput de la 1 an, si nu de la 1 luna. Altfel, inclusiv in meciurile sportive situatia sta altfel, minutul doi incepe la 1 minut si o secunda, pentru ca numărătoarea a inceput de la 0. Tot ce conteaza e de la cat incepem sa numărăm. Amuzant cu ce ne mai pierdem noi, oamenii, timpul :)))
Marius(Citează)
02/01/2021 la 8:38 AM
Hai, recunoste ca te-ai imbatat si ai fost lenes :)
varucu(Citează)
02/01/2021 la 8:43 AM
Ma declar ferm in a treia categorie de oameni.
Hai la multi ani, deceniu fericit tuturor!
Sorin(Citează)
02/01/2021 la 10:16 AM
Anul trecut am fost din prima categorie (mi-am facut topuri de ‘best of the decade’). Doar fiindca nu exista anul 0 nu inseamna ca primul deceniu nu putea avea 9 ani – prin exceptie.
Acum am trecut in a 2-a categorie, cu un picior in a 3-a fiindca nu mi se pare deloc ceva important in mintea mea sau sa conving pe cineva (versus de exemplu daca ar fi flat-earther)
Marius(Citează)
02/01/2021 la 11:03 AM
Citește asta foarte încet. :))) Vezi că la matematică nu merge să se schimbe regulile pe parcurs, deceniul tot 10 ani va avea indiferent că vrei tu asta sau nu. :)))
Ciuby(Citează)
02/01/2021 la 10:19 AM
Acelasi lucru e valabil si pentru secole sau milenii. Necredinciosii sa-si aminteasca cand au sarbatorit trecerea in mileniul al III-lea.
Dan(Citează)
02/01/2021 la 11:55 AM
Corect, Radu.
Este un fapt. Si o informatie care se preda in scoala primara (pe vremea mea cel putin), nu vad dilema.
Deceniul 3 incepe cu anul 1 al deceniului precedent. Punct.
Tom(Citează)
02/01/2021 la 12:00 PM
Scuze, anul 1 al decadei am vrut sa spun.
Tom(Citează)
02/01/2021 la 12:41 PM
Sunt de acord cu tine, Radu! Nu vad ce e asa de greu de inteles. Nu exista anul 0. Si da, un deceniu incepe cu 1 si se termina cu multiplul de 10. Cum zice alt comentator, asta le-am invatat prin clasele primare. La multi ani!
Gabriela B(Citează)
02/01/2021 la 12:57 PM
1. Care e prima zi a săptămânii?
luni- cum am învățat sau duminică-kum a schimbat Bor foaia de câțiva ani?
2. stiu unii că PE BUNE sunt state care nu sunt in acelasi mileniu cu noi (ex. unii abia au trecut de anul 1440 de curând)?
3. pentru cei care au fost pe la mănăstiri, anii 1500 de ctitorie erau considerați cca. 6900 după facerea lumii?!!?!
convenții..locale, mondiale, personale
theSame(Citează)
02/01/2021 la 1:09 PM
Aici sunt 2 discuții paralele care vorbesc despre același lucru. Sistemul de referință diferă. Un deceniu = o perioadă de 10 ani. Corect. Calendarul pe care îl avem numără era creștină de la 1 ianuarie anul 1. Cumpăna acelui an a fost la 31 decembrie anul 1 înainte de Hristos. Indiferent că suntem de acord sau nu, că ne place sau nu, așa stau lucrurile. Din această perspectivă, primul deceniu s-a încheiat la 31.12 anul 10.
Cealaltă discuție este din era pop-rock a sec XX. Cum poți să consideri un album scos în 1960 ca fiind parte din muzica anilor ’50? Așa că industriile astea feșăn, muzică, modă etc numără anii fix așa: 1950 – 1959 sunt tot 10 ani și nu le pasă de începuturile calendarului, astronomie, -x+1 și alte bazaconii, doar de profit și stock price.
Octavian(Citează)
02/01/2021 la 1:27 PM
De fapt, depinde de limbajul pe care il preferi. Majoritatea incep cu 0 si aici intra Java,C,PHP,Pascal.
Personal intru in cea de-a treia categorie, deci la mai mare !
Paharul sus si …
La mult ani !!!!
nuIO(Citează)
02/01/2021 la 1:41 PM
CORECT,bine punctat,sunt de aceeasi parere
MARIA LUCHIAN(Citează)
02/01/2021 la 3:23 PM
Contează??
Bogdan(Citează)
02/01/2021 la 5:21 PM
Pandemic <3 surveillance
https://youtu.be/MMFylHz8RF4
Sursa scepticismului si neincrederii
https://youtu.be/IfnJi7yLKgE
Pmk(Citează)
02/01/2021 la 5:43 PM
Eu sunt de acord cu tine, este perfect logic si corect ce ai scris tu aici.
Plus ca asa m-a invatat in a patra invatatoarea Ionescu Maria de la 17 si cu asta am incheiat.
La multi ani tuturor!
BobbyR0(Citează)
02/01/2021 la 6:16 PM
Discutia e la fel de enervantă ca aia cu secolele -> secolul 20 avea ani cu 19xx. Motivul? Handicapatii care au facut calendarul au decis ca primul secol a cuprins anii cu 0 la cifra sutelor.
Pentru mine 2010 – 2020 inseamna un deceniu, cand ma aflu in perioada aia. 2020 – 2030 inseamnă deceniul ăsta. Da, sunt unșpe ani, iar 1 dintre ei e prins în calculul a două decenii, mi se rupe, e o eroare / suprapunere de 1/10 , merge – ca nu vreau sa se termine deceniile astea asa brusc si sa ma ia prin surprindere.
Si daca anul asta se refera cineva la evenimente de anul trecut si spune ”deceniul trecut” în loc de anul trecut, îl pocnesc direct, fără avertisment. Nici nu-i spun de ce.
Catalinx(Citează)
02/01/2021 la 7:16 PM
Vad ca nu are nimeni nimic impotriva faptului ca toata lumea a acceptat numerotarea anilor dupa un eveniment fictiv.
De ce nu s-a luat in considerare alt eveniment, la fel de fictiv? Sa zicem Batalia de la Yavin?
gabi(Citează)
02/01/2021 la 9:16 PM
Nu esti primul care s-a gandit la asta … Se practica mai ales prin Asia iar un exemplu bun ar fi Corea de nord … esti in anul 110 Juche
nuIO(Citează)
03/01/2021 la 7:41 AM
E grav Radu daca trebuie sa scrii un articol in care sa explici o convenție care se învață undeva in clasele primare… Cum zic unii..”Pentru mine înseamnă”.. nu înseamnă nimic prietene înseamnă că ai chiulit de la școală.
Radu M.(Citează)