►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Starcom a făcut un studiu despre campaniile cu influenceri și rezultatele lor. Îl găsiți aici, cu tot cu niște explicații.
Personal nu l-am înțeles prea bine, fiind prea axat pe o comparație cu trendurile din 2019, și adevărul este că nici n-am încercat prea tare să-l înțeleg. Am mai zis și cu alte ocazii că mie încă nu-mi este clară o definiție a influencerului, iar “persoană urmărită de mulți alții pe Internet” nu pare deloc suficient. Sunt o mulțime de tipuri de persoane care au mulți urmăritori, dar nu m-ar influența cu nimic, ci poate chiar din contră.
Nici măcar faptul că cineva cumpără un produs recomandat de influencer nu mi se pare că-l face influencer. Poate doar îi arăți o ofertă bună sau îi dai detaliile de care avea nevoie, dar în opinia mea asta te face o sursă bună de informație, nu un influencer. Aș spune mai degrabă că influencer este acel om care mă determină să-mi iau și eu o șapcă verde după ce l-am văzut purtând o șapcă verde, indiferent de câți urmăritori are sau ce meserie practică în rest.
Then again, așa sunt eu. Alții ar putea rapid spune că, statistic vorbind, un număr mai mare de urmăritori înseamnă deci și un număr mai mare de oameni ce vor fi influențați într-un fel sau altul de persoana pe care o urmăresc. Cum spuneam, este greu de trasat o definiție exacte.
Înapoi, însă, la our main story tonight, că nu are rost să divaghez mai mult. Bucata din studiu care mi-a atras atenția este cea de mai jos. Arată ce campanii au avut influencerii în perioada de pandemie versus ce campanii și-ar fi dorit urmăritorii lor să vadă:
Bănuiesc că-i vorba de campanii plătite, deși aici deja riscăm bănuind că cei ce-au răspuns la sondaj au înțeles corect care postare este parte dintr-o campanie și care nu.
Ce vreau eu să spun este că rezultatele de mai sus nu spun nimic. Sunt genul de statistici pe care le vezi și, indiferent de care parte a sistemului te afli, îți zici “da… uite ce chestie” și treci mai departe, că nu le poți influența (sic) în nici un fel și nici nu te poți adapta decât foarte greu la ele în viitor.
De exemplu, observați că cei chestionați au răspuns aspirațional, ca să zic așa. Toți ar prefera să vadă mai multe campanii de responsabilitate socială, de educație, dezvoltare profesională, sustenabilitate, cultură și altele la fel de înălțătoare. Fashion și lifestyle, în schimb? “Meh, mai puțin dacă se poate!”
Bine, dar cine ar putea finanța campanii de educație, de exemplu? Ministerul Educației sau cine? Cu ce bani? Sau dacă sunt bani, de ce să te bagi singur în scandalul inevitabil legat de “au fost plătiți instagrammeri de la bugetul de stat în loc să construim autostrăzi”?
Campanii pe subiecte legate de cultură? Ce înseamnă asta, mai exact, promovarea muzeelor? A vreunui nou roman de-al lui Cărtărescu? Cine să facă asta și cu ce fonduri?
Plus că aici putem intra în alt subiect: eu cred că termenul “cultură” este mai mare decât îl percep mulți oameni, care au impresia că se poate numi așa numai ceva ce-ar primi aprobarea scorțoșilor de la Academia Română. În realitatea, cultura înseamnă toate elementele materiale sau spirituale apreciate de o parte a populației, eventual de anumite segmente ale ei.
Manelele fac parte din cultură, la fel și clipurile video de tip boomerang, muzica 5Gang sau obiceiul de a mânca shaorma noaptea după ieșit în club. Cultură este și fenomentul festivalurilor de amploare și hainele specifice acelor nopți.
Unele fenomene sunt doar prea noi pentru a fi incluse în termenul de “cultură”, care are o inerție mare și se împotrivește natural la schimbări, dar mai stați niște ani. Nu uitați că și muzica jazz a început ca o muzică a sclavilor și sunt sigur că la începuturile ei era desconsiderată de diverși “culți”, iar astăzi este printre cele mai mișto stiluri muzicale din lume.
Ideea este că dorința de a vedea mai multe campanii într-un domeniu nu înseamnă nimic dacă nu are și cine să bage bani în acel domeniu. În România nu se fac bani din YouTube, e prea mic venitul acela pentru ca simpla popularitate a unui creator de conținut să-i asigure veniturile necesare pentru a continua și crește activitatea. De bloguri nici nu mai zic, că grosul banilor și audienței sunt pe YT, iar dacă acolo veniturile doar din vizualizări sunt mici…
Numărul persoanelor care donează bani este, de asemenea, mic, așa că singurul venit care să facă posibilă creșterea sosește tot de la branduri și campanii. Iar brandurile care bagă bani sunt, după cum zice graficul de mai sus, în zona de beauty & fashion, lifestyle, gastronomie și ce mai vedeți popular mai sus.
Ce mă miră acolo este ponderea mică a campaniilor pe home deco. Aș fi zis că într-un an cu work from home și stat acasă, acestea ar fi trebuit să fie mai multe. Părerea mea este că pandemia i-a prins nepregătiți pe toți, fără magazine online bine puse la punct pentru a vinde bine produse de acest tip, și prin urmare n-au avut de ce să investească în influencer marketing dacă nu aveau unde conduce în beneficiul propriu toată această “influensăreală”.
Sau poate au vândut oricum foarte mult și deci n-a fost nevoie de marketing suplimentar, nu știu.
Cred și că la mijloc sunt prea multe dorințe de a da bine în sondaj. Cred că mulți oameni dau skip mai rapid la conținutul despre reciclare sau despre o carte bună. Trei ținute pentru toamnă, prezentate pe TikTok cu deja clasica tranziție de sărit dintr-una în alta? Un nou gloss? Acolo se fac vizualizările!
Nici nu-i de blamat acest lucru. Oamenii, în general, sunt foarte interesați de aparențe, look și chestiuni materiale, chiar dacă în sondaje se declară mai degrabă interesați de dezvoltare culturală și spirituală. Știți cum se zice, like-urile pe Facebook și declarațiile aspiraționale în sondaje nu costă nimic.
Altă secțiune de studiu arată ce vor urmăritorii de la influenceri. Mă mir că n-au zis și că vor să vindece cancerul și să facă pacea mondială. Nici nu mai zic că unii par să vrea de la influenceri ceea ce ar trebui să ceară de fapt de la primarii sau vecinii lor, că devine un articol prea lung.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
24 comentarii
26/11/2020 la 6:45 AM
Radule te-ai documentant in legatura cu campania de Blackfriday a celor de la Vodafone si cum au rezolvat problema? Faci si tu un articol separat despre asta asa cum a facut si Zoso? Hai ca poti…e pacat SA NU PROMOVEZI VODAFONE-ul gratuit cand ofera pentru prostia facuta de Blackfriday vouchere de 400 euro pentru achizitia oricarui terminal de pe site-ul lor la liber, fara abonament. …si tu esti un influencer mai bun sau mai rau..
Reno(Citează)
26/11/2020 la 8:27 AM
Să dau un copy paste de la Zoso sau ce să fac?
nwradu(Citează)
26/11/2020 la 1:05 PM
@nuradu – nu, dar ai putea sa vii cu o parere. asa cum ai venit cu o parere despre mega neimportantul zbor al unui avion deasupra blocului tau (ma indoiesc ca e proprietatea ta tot blocul). daca a scris zoro despre ceva nu inseamna ca, gata, nu mai scrie nimeni.
acum na, poate ca nu e in interesul tau sa zici lucruri rele despre cei care platesc facturile.
L.E.: nu stiu care e faza cu vodafone si nici nu am intrat la valentin pe site sa citesc, dar vad ca multi deja iti cer asta in comentarii.
GabrielG(Citează)
26/11/2020 la 5:07 PM
La fel cu n-au fost reactii nici cand eMag a introdus din scurt taxa de transport la orice comanda, dar apoi multiple articole despre cat de tare e emag Genius si cum te ajuta sa economistesti, neplatind transport. Oh, well…
Sol(Citează)
26/11/2020 la 7:24 AM
Eu vreau de la influneceri un singur lucru: 99% din ei sa dispara.
Blackskull(Citează)
26/11/2020 la 8:18 AM
Păi de ce? Sună ca și cum te-ar forța cineva să-i urmărești. Dacă așa se întâmplă, blink twice și chemăm poliția.
nwradu(Citează)
26/11/2020 la 12:26 PM
Radu, personal chiar daca nu urmaresc, ma afecteaza. Ca sa dau doar un exemplu, instagramul transformat de influenceri dintr-un site ralaxant intr-o voma sinistra.
Baltha Zerus(Citează)
26/11/2020 la 8:28 AM
Call me old fashion, dar mie mi se pare ca bloggeri, youtuberii, instagramerii si, in genera, influencerii ar trebui sa faca asta doar din hobby si sa aiba o meserie reala pe care o practica 9-6 si doar in timpul liber sa produca content online. Sunt cativa care fac asta, in principal cei din zona de food blogging, dar stiu si ca una din cele mai apreciate bloggerite pe zona de beauty/fashion are un job real in paralel.
Asa e normal: sa iti scrii parerea undeva, sa te filmezi facand ceva sau, in general, sa te pozezi pe unde mergi e doar o pasiune si nu ar trebui sa iti ia 8-10 ore din zi, ci max 2-3, precum coloratul, gatitul, cititul si ce alte hobbyuri mai au oamenii.
Eu asta astept de la un influencer: un om onest, care promoveaza doar produse pe care chiar le foloseste si de care e sincer multumiti si care creaza continut 90% liber, doar ocazional colaboreaza cu cate un brand. Iar asta se poate intampla doar daca oamenii astia au alte surse de venit si nu depind de colaborarile de pe blog ca sa isi castige existenta.
A.(Citează)
26/11/2020 la 8:52 AM
Ai incercat sa produci ceva, orice fel de continut online, in fiecare zi?
Nu ai incercat, ca daca ai fi incercat ai fi vazut ca nu e deloc simplu sa faci asta si sa mai ai si un job.
Si din cauza asta ai asteptari nerealiste.
Nu mai zic de faptul ca nu ai avea sanse sa rezisti in fata unora care concureaza cu tine pe aceeasi felie dar o fac full time.
Plus ca ideea ca cineva trebuie sa aiba hobby-ul de a-ti da tie continut gratis e complet ridicola.
Marean(Citează)
26/11/2020 la 11:41 AM
@A: este o așteptare nerealistă.
Nu poți crea conținut bun fără efort și fără bani. Pe Internet se consumă de fapt o formă de entertainment, iar entertainment-ul costă. Actorii unui film n-au și alt job, nici cântăreții – și nici n-ai vrea să ajungă la festival obosit și cu întârziere pentru că avea întâi de făcut contabilitatea la muncă.
Aștepți următorul volum din Game of Thrones cartea? Ți-ar conveni să afli că George Martin scrie câte două ore pe lună, că în rest muncește la un Walmart?
Probabil că cei pe care-i urmărești și tu fac asta full time. Există o concurență în domeniu, oamenii se orientează natural spre cei cu fotografii mai bune, imagine mai clară, sunet de calitate șamd.
Apoi vorbim de conținut. Dacă-ți place cel de gastronomie sau de turism, cum ar putea apărea materiale bune dacă omul respectiv nu ar avea timp să se dedice lor?
Eu am scris câțiva ani mai multe articole pe zi pe acest blog după muncă. N-a fost ușor și sunt printre cele mai proaste scrise. Lumea nu-și dădea seama de asta pentru că erau începuturile bloggingului și era dificil de comparat.
nwradu(Citează)
26/11/2020 la 12:59 PM
Deja încep să mă gândesc că asta se întâmplă de fapt…
Adrian(Citează)
26/11/2020 la 9:05 AM
Daca s-ar putea sa manance rahat ar fi minunat. Nu te poti astepta sa fie niste sfinti, dar macar aiba discernamant.
Gaelex(Citează)
26/11/2020 la 9:06 AM
Poate unii s-au gandit ca influencerii scriu din cand in cand si din pasiune/dorinta de a face bine, nu doar in schimbul unei sume de bani.
Garm(Citează)
26/11/2020 la 11:43 AM
Majoritatea fac și asta. E o problemă în generația tânără, în rândul adolescenților care vor să fie plătiți pentru orice material, cer de trei ori mai mulți bani decât este uzual și au pretenția să păstreze și orice telefon sau laptop le-ar trece prin mâini, că poate așa au impresia că se face sau la vârsta lor banul și valoarea sunt tot ce contează. Dar chestiile astea se reglează singure în timp.
nwradu(Citează)
26/11/2020 la 12:10 PM
Aici este si vina companiilor. Pana la urma cum contabilizezi mai exact beneficiul pe care ti-l aduce un articol pe blogul/canalul youtube/pagina Instagram X? Adolescentii aia cu sute de mii/milioane de followersi ce beneficiu concret iti aduc? Cati dintre urmaritorii lor au bani pentru telefoane de 1000 de euro? Cati dintre ei “urmaresc” sute de profile si in final postarea in care recomanda produsul X se pierde intre restul?
Garm(Citează)
26/11/2020 la 10:39 AM
Imi place cum Radu incearca sa “maseze” periodic mentalul cititorilor cu privire la influenceri, probabil in perspectiva unei diversificari a portofoliului profesional. Ce sa zic… bafta! Dar dupa mine persoanele care pun botul la influenceri sunt mai “naive” in general decat publicul pe care Radu l-a adunat pe blog pana acum.
Sol(Citează)
26/11/2020 la 11:48 AM
Nu, mie doar mi se pare un fenomen fascinant, dar luat pe ansamblul său.
Urmăresc puțini influenceri, nu știu multe despre ei, nu-mi pasă așa tare ce fac X sau Y, dacă salvează planeta sau au mari derapaje. Cred că astfel de lucruri se auto-reglează în timp și, în loc să mă preocup de greșelile lor, mai bine mă preocup de ale mele și de conținutul pe care-l pot crea eu.
Per ansamblu, însă, sper să le meargă cât mai bine multor influenceri. Eu nu cred că-mi iau pâinea de la gură, ci din contră, că dacă ei cresc, creștem cu toții din domeniu. Chiar încurajez pe oricine să încerce să vadă dacă nu poate avea succes pe Instagram, YouTube, TikTok șamd. Nu lingând cactuși, că a trecut genul acela de perioadă, ci cu ce se pricepe și îi place.
nwradu(Citează)
26/11/2020 la 11:00 AM
Da, să se interzică și publicitatea. Și cluburile că eu nu mă duc în club. Să se interzică și brânza pentru că nu înțeleg cum poate să-i placă cuiva așa ceva. Nu?! Deraiez?
motanes(Citează)
26/11/2020 la 11:47 AM
Influencerii sunt gagicile urmărite pentru pozele in bikini unde promovează creme si unghii cu gel?
george(Citează)
26/11/2020 la 11:48 AM
Nu.
dam167(Citează)
26/11/2020 la 11:47 AM
Văd că încă se confundă inflencerii cu agenții de vânzări. Dacă ai mulți urmăritori înseamnă că ălora le place ceva la tine. Orice iutubăr serios primește n întrebări despre ce șapcă sau tricou poartă, până și eu am văzut chestii care mi-au plăcut și n-aveau legătură cu domeniul în care era clipul.
Problema e că ne raportăm la cloaca din jurul nostru unde nimeni nu vrea să creeze nimic. Educația nu înseamnă numai Ministerul Educației – există o groază de cursuri pe net care te învață practic orice, inclusiv tehnici de învățat. Nu vezi așa ceva la noi, că nimeni nu vrea să creeze nimic. Sunt și excepții, cum era fata aia cu educația sexuală, dar în mare nu vrea nimeni să facă nimic. Iar pentru ăia care vor, există un volum mare dincolo și ajunge să-l consume.
Cât despre donat, trebuie să te convingă ceva mai întâi să donezi, adică să-ți fie util. Nici asta nu vezi în România, de minim 10 ani se scrie pe bloguri cum sunt nașpa cititorii că vor totul gratis. De minim zece ani. Aceeași mentalitate la podcast-uri, noile bloguri – hai să vedem cum facem să băgăm sponsori, vedem noi apoi ce facem.
dam167(Citează)
26/11/2020 la 12:52 PM
Dacă aceleași companii aruncă zeci de mii de euro/campanie spre adolescenții ăia cu milioane de urmăritori, ce zici, nu le merge bine? N-ar crește Squarespace sau Dbrand dacă n-ar funcționa toată povestea asta. Dacă nu s-ar vedea diferența nu s-ar mai băga bani în publicitate.
dam167(Citează)
26/11/2020 la 3:31 PM
Companiilor clar le merge bine, dar nu stiu cat de mare este impactul publicitatii prin influenceri. Cred ca este si o doza de FOMO. Noi sa fim sanatosi… :)
Garm(Citează)
26/11/2020 la 4:46 PM
Poate în România e obsesia asta pentru numărat click-uri pe site-ul magazinului sau chestii de genul, dar dacă în urma campaniilor cu influenceri profitul și notorietatea crește, mai contează?
În ultimii ani Sony au avut campanii agresive de genul și au luat avânt, pe lângă buzz-ul creat: toți au impresia că se folosesc numai camere Sony la foto/video, dar dacă urmărești cota de piață nu e chiar așa. Am mai spus-o, o expunere așa mare pe bani așa puțini doar la influenceri găsești. Se pare că merită să plătești 100k $ la Casey Neistat, că mi-e greu să cred că cineva dă drumul la asemenea sume fără să aibă habar dacă merită.
dam167(Citează)