un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Apple nu doar că depășește Intel, ci îi și umilește

24 Nov 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

58 comentarii

Pe măsură ce mă uit la mai multe teste și benchmark-uri cu noile MacBook-uri cu procesoare Apple M1 îmi dau seama că Apple nu doar că i-a depășit pe cei de la Intel, ci îi umilește. Acesta e termenul potrivit.

Uitați-vă la clipurile de mai jos. Găsiți timp și uitați-vă, omul acela testează și compară simultan un MacBook Pro cu noul procesor Apple M1 cu un MacBook Pro cu procesor Intel de același preț, aproximativ 1.200 de dolari. Aceleași specificații în rest, același sistem de operare, nu Windows vs Mac sau alte combinații ce-ar putea fi numite pere cu mere. Face o mulțime de teste sau scenarii de utilizare.

Compară un procesor Apple M1 din 2020 cu un Intel de generația a 8-a care costă similar. Mie mi se pare ok comparația, având în vedere că restul componentelor sunt aceleași și deci nu influențează rezultatele. Dacă nu vi se pare ok comparația, în al doilea clip sunt aceleași teste făcute între un MacBook Air cu procesor Apple M1 și unul cu procesor Intel de generația a 10-a, ambele la 999 dolari.

Deși unele programe nici nu sunt optimizate pentru arhitectura ARM, ci rulează printr-un layer suplimentar de translatare, rezultatele sunt extraordinare. Intel este umilit. Probabil ați mai văzut rezultate de teste, dar uitați-vă la clip ca să vedeți mai bine cu noul Macbook termină în 3 minute și ceva ceea ce vechiul MacBook face în 12 minute și ceva.

Sau cum noul MacBook randează de două ori o scenă în timp ce vechiul MacBook randează o singură dată în același timp, de zici că-i Formula 1 și cineva este depășit de lider cu un întreg tur de circuit, sau cum scoate de trei ori mai multe framerate-uri într-un joc sau cum playback-ul 4K este smooth, nu choppy.

Sau cum laptopul Air cu Intel ajunge la 49 de grade C temperatură pe carcasă, deși are ventilator în interior, în timp ce Air-ul cu procesor M1 stă la 36 de grade temperatură exterioară și nici nu are ventilator în interior ca să-l ajute la disiparea căldurii.

Și nu-i doar avantajul în teste. Noile MacBook au SSD-uri mult mai rapide, sunt mai silențioase, temperatura lor este cu vreo 5 grade mai mică, autonomia este mult mai bună (într-un test, procesorul Apple M1 consumă 12 W, pe când cel Intel urcă la 40 W și apoi se limitează singur la vreo 26 W ca să nu ia foc, că stătea la 95 de grade Celsius; pe MacBook Air, cel Apple consumă mai puțin de 1 W față de vreo 5 W pe Intel), ba mai rulezi nativ și aplicații de iPhone sau iPad pe el. Plus ca Apple este un brand cool.

Și abia este startul, suntem la vreo săptămână de la lansarea pe piață. Închipuiți-vă ce va fi după ce și mai mult aplicații de muncă vor fi optimizate pentru noua arhitectură sau ceva fi peste încă un an sau doi, cu noile procesoare Apple M2 sau M3 sau cum le-or numi.

Este rău de tot pentru Intel. Și pentru AMD de fapt, dar comparația directă este cu Intel. Practic Apple a proiectat procesorul pe care-l așteptam de vreo 3-4 ani de la Intel, adică unul care să aducă un salt masiv de la o generație la alta. Intel nu doar că nu reușește asta, dar este blocat în tehnologie veche de producție și în salturi mici de performanță, iar Apple le demonstrează clar ce s-ar fi putut face cu inginerii potriviți sau o altă gândire.

Închipuiți-vă acum că sunteți HP, Lenovo, Dell, Asus, Acer și alți mari vânzători de laptopuri. Tu încerci să vinzi laptopuri unor oameni care fac editare foto în Lightroom/Photoshop sau video, randare grafică, programare sau pur și simplu învârt simultan câteva programe Office, un Slack, un videocall și un Facebook. Tu le oferi niște laptopuri bune, cât de bune le-ai făcut, dar ei văd că un Apple MacBook Air sau MacBook Pro face aceleași activități, în aceleași programe, mai rapid, mai silențios, cu autonomie mai mare a bateriei și un OS care este probabil mai stabil și mai puțin problematic decât Windows 10.

Păi cum să mai vinzi laptopuri în aceste condiții? Nu că te-ai duce cu o falcă în cer și una în pământ la Intel sau AMD și ai da cu pumnul în masă și ai spune “băi, găsiți o soluție, că altfel noi vom începe să pierdem masiv din business, că ne fug clienții”? Eu asta aș face.

Predicția mea este că undeva la Microsoft tocmai a căpătat prioritate mult mai mare munca la o versiune dedicată de Windows pentru procesoare ARM, iar undeva la Qualcomm a căpătat prioritate mult mai mare munca la SoC-uri pentru laptopuri, că Snapdragon 8cx încă n-a impresionat pe nimeni nici măcar cu generația 2 introdusă recent și cred ca problema este de fapt la software, nu musai la hardware.

S-ar putea ca, peste câțiva ani, acest Apple M1 să se dovedească un disruptor la fel de puternic pentru industria PC-urilor precum au fost mașinile Tesla în cea auto. Un fel de “do or die” pentru mulți producători de laptopuri.

asus s5507

    58 comentarii

  1. Am văzut teste numai la softuri care au procese repetitive.

    Nu am văzut teste la softuri de simulare, baze de date, GPU intensive.

      (Citează)

  2. Citeam pe Forbes un articol scris de cineva care nu este comandat de Apple și avea câteva comentarii:
    – autonomia reală este la jumătate față de ce era pretins
    – emularea prin rosetta nu funcționează la fel pentru toate aplicațiile, performanța scade la jumătate, aplicația crapă sau nu pornește
    – jocul folosit pentru teste este invariabil un Tomb Raider mai vechi
    – ventilatoarele pornesc mai rar, cum faci ceva mai susținut
    – laptop destinat profesioniștilor are doar 2 porturi USB, ei având garantat nevoie de mai multe

      (Citează)

    • Lasă Forbes, că acolo poți scrie și tu dacă te chinui puțin. Vezi testele, înainte să scrii ceva. 😅

        (Citează)

    • Tocmai, ca acolo pot scrie si eu. Deci poate fi scris de cineva normal care este utilizator Apple dar nu este orbit de fanatism.

      Toate review-urile si testele de pana acum au fost incredibile, ce produse exceptionale. Dar nimeni nu remarca de exemplu ca daca pui laptopul profesional la incarcat ai ramas doar cu 1 un port USB liber.

      https://www.forbes.com/sites/patrickmoorhead/2020/11/21/apple-macbook-pro-13-m1-reviewwhy-you-might-want-to-pass/

        (Citează)

    • E un clip video, dă click simultan pe ambele laptopuri și se uită care termină primul. Mai bun decât orice articol Forbes.

      1 port USB liber? Nu văd musai de ce-ar conta. Mai ai unul liber. Dacă vrei două fix în perioada când este la încărcat, îl scoți temporar de la încărcare. Sau iei un dock suplimentar, că bănuiesc că majoritatea au nevoie oricum de un adaptor de carduri de memorie pentru anumite munci.

        (Citează)

    • Iti iei o statie si bagi in ea 10 usb-uri.

      Foarte bine fac Apple, altfel oricand ai nevoie de un USB in plus

        (Citează)

    • Conteaza pentru ca este un produs pentru profesionisti. Pentru oameni care au de conectat camera, hard extern, editat video. Si de conectat si ecrane sau tv-uri pe care sa vada rezultatul editarii samd.

      E ca si cum Ferrari ti-ar vinde masina doar cu 2 roti, celelalte ti le iei tu cu adaptor.

        (Citează)

    • Gaelex:
      Conteaza pentru ca este un produs pentru profesionisti. Pentru oameni care au de conectat camera, hard extern, editat video. Si de conectat si ecrane sau tv-uri pe care sa vada rezultatul editarii samd.

      Am un MBP cu 4 porturi. Acum am un monitor care are PD pe usb-C si inca unul pe care trimit imaginea cu un adaptor usb-C-> (HDMI, USB).
      Nu mai am incarcator caci primeste curent de la monitor.
      Daca aveam monitoare cu thunderbolt practic cu doua cabluri realizam un daisychain si in laptop aveam un singur cablu.
      Ambele monitoare au cate 4 porturi USB3 adaptorul de hdmi poate lua imagine si da curent catre laptop deci si inainte nu foloseam mai mai mult de 1 port max doua cand imi incarcam telefonul.
      Sunt extrem de rare momentele in care pun ceva in unul dintre celelalte porturi. Da ma bucur ca le am caci fiind pe ambele parti ma ajuta la ergonomia cablurilor (pe pun pe partea cea mai apropiata.
      nu cred ca e musai sa ai mai multe porturi. in principiu sunt multe periferice care nu mai necesita conectare directa (vezi telefonul care se sincronizeaza direct cand este in aceeasi retea, vezi imprimanta care tipareste direct -AirPrint, vezi castile cu BT care se conecteaza fara fir).
      Pentru cei pro care au periferice dedicate daca nu sunt inca pe typeC oricum ai nevoie de un hub si atunci ajungi tot acolo: nu prea ai nevoie de prea multe porturi.
      Comparatia cu o masina nu prea tine…

        (Citează)

    • un om: Am un MBP cu 4 porturi. Acum am un monitor care are PD pe usb-C si inca unul pe care trimit imaginea cu un adaptor usb-C-> (HDMI, USB).

      În ce domeniu lucrezi pe ele?

        (Citează)

  3. Apple M1 este prezentat mirobolant ca orice produs Apple, când de fapt, e un căcat pansat.
    Tesla întradevăr a revoluționat industria auto: cum să arzi de viu într-o mașină, fără șansă de scăpare. Tesla n-a revoluționat nimic, doar aplică „metoda Apple” în domeniul auto.
    Microsoft pornise tare cu Windows on ARM, dar Intel i-a bătut obrazul pentru că știa foarte bine că fără Windows, Intel se duce-n faliment.
    Acum, fie Intel se apucă de procesoare ARM, fie s-apucă și inovează. AMD la fel.
    E bine că a apărut ARM să-i scoată puțin din amorțeală.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      24/11/2020 la 11:43 AM

      “…când de fapt, e un căcat pansat”

      Eu nu sunt fan Apple, dar mi se pare excepțional saltul de performanță al procesorului M1. Nu văd de ce consideri tu că un produs care efectiv revoluționează categoria e un “căcat pansat”

        (Citează)

    • Intel nu se poate apuca de procesoare ARM din simplul motiv ca ar trebui sa cumpere licenta de la ARM. Zi si tu, nu crezi ca s-ar cam face de rahat? E ca si cind Apple ar decide sa inlocuiasca macOS cu Windows.

        (Citează)

    • Alex Mihaileanu:
      Intel nu se poate apuca de procesoare ARM din simplul motiv ca ar trebui sa cumpere licenta de la ARM. Zi si tu, nu crezi ca s-ar cam face de rahat? E ca si cind Apple ar decide sa inlocuiasca macOS cu Windows.

      Ba da, dar ar trebui să se apuce de îmbunătățit procesoarele lor. Rămân în urmă cu performanța.

        (Citează)

  4. Sunt fan Apple si MacOS (Macbook Pro 16, da… cu Intel), așa că s-ar putea să fiu destul de subiectiv. Însă:
    – MacBook Air / Pro cu M1 este încă un prototip. Așa cum am zis, sunt fan Apple, însă momentan nu aș arunca MBP 16 pentru noul Air sau Pro cu M1 datorită compatibilității aplicațiilor esențiale (mie).
    – Performanța obținută este incredibilă iar dacă un laptop de 10 milimetri grosime, fan-less, se bate cu un iMac (Sau un echivalent Desktop PC), pentru mine este un mare câștig datorită portabilității.

    @Gaelex:
    – Întotdeauna, autonomia aia (Și la telefoane, mașini, laptop-uri etc) este obținută în condiții ideale. Nu cred că ne așteptăm să ne țină bateria 20 ore. Cu toate astea, chiar și jumătate cum susții dacă ar rezista, sunt totuși 10 ore. La această performanță, nu cred că mai există un alt laptop care să reziste 10 ore (În utilizare normală, nu pe hârtie)
    – Referitor la Rosetta: Emularea are loc în acest moment pentru că dezvoltatorii nu au creat încă versiunile native. Dar o vor face în viitorul foarte apropiat. Vezi Adobe. Microsoft Office. Și lista continuă.
    – Jocuri: Deși s-au făcut teste, Apple nu este făcut pentru gaming. Da, poți juca anumite jocuri precum WoW sau TombRaider cum ai menționat și tu însă nu te poți aștepta să joci Crisis pe el, eventual 4K. Hai să nu fim absurzi :) PS: Vezi din nou grosimea laptop-ului și bugetul și arată cu degetul un alt laptop echivalent ce strălucește la gaming. Exact.

    @SofaDriver:
    – Nu cred că asta au intenționat și nu acela este target-ul lor. NU cred că cineva își cumpără MacBook Air pentru “soft-uri de simulare sau chestii GPU intensive”. Nu, Apple M1 nu va înlocui o placă video dedicată de 3000 Euro care să susțină aceste eforturi și aplicații.
    – Cine dorește performanță extremă va alege un Desktop PC (Sau în cazul Apple, un MacPro).
    – MacBook Air/Pro cu M1 POATE susține multe aplicații complexe printre care suita Adobe (Premiere Pro) sau DavinciResolve (Editare video) și o face cu mult mai bine decât orice alt sistem PC/Laptop cu un buget echivalent sau chiar mai mare.

    Ce minusuri văd eu la noul Macbook Air/Pro cu M1:

    – Nu poți face upgrade la Memorii (RAM) sau SSD. Bine, nici la MBP 16 cu Intel nu pot face upgrade, însă la MacMini (cu Intel) puteam face upgrade ușor la RAM. Chiar și la iMac. Cu noua arhitectură ARM, adio upgrade-uri. Cum îl iei așa îl ai. (Dar poate se va schimba pe viitor). Performanța asta o obții cu niște sacrificii la partea de upgradeuri ulterioare.
    – Gradul de “Repairability” s-ar putea să fie cam zero sau să poată fi reparat doar în service-uri autorizate Apple. Practic, TimeMachine trebuie să fie sfânt (Sau orice alt backup).
    – Portabilitatea aplicațiilor: Va trece un timp până când vor fi dezvoltate aplicații native pentru ARM. Dar dacă Apple surprinde prin performanță și vânzări, acest lucru se va întâmpla extrem de repede.

      (Citează)

    • Știi cum e, oamenii încearcă să găsească dezavantaje în orice. Probabil că noile laptopuri nu fac nici omletă, sigur sunt proaste!

      Mihai: Nu poți face upgrade la Memorii (RAM) sau SSD.

      Întrebarea mai bună este: câți dintre clienții Apple de până acum făceau upgrade? 5%? 20%? Dacă e sub 20%, nu contează. Câți dintre cumpărătorii de laptopuri cu Windows făceau upgrade la RAM pe un ultrabook, având în vedere că de câțiva ani toate sunt direct lipite în placa de bază?

      Mihai: Gradul de “Repairability” s-ar putea să fie cam zero sau să poată fi reparat doar în service-uri autorizate Apple

      Ar trebui să fie la fel. Interiorul este similar, acum doar au grupat procesorul și RAM-ul în aceeași capsulă, ca la telefoane mobile. Dacă ți se strică RAM-ul sau procesorul, se schimbă direct tot chipsetul M1 cu altul.

      Acum întrebare: de câte ori se strică așa ceva? N-am auzit să i se fi ars cuiva procesorul sau memoria ram din telefon, de exemplu. Care o fi incidența? 3%? 10%? 0,027%?

      Mai degrabă se defectează componente periferice: tastatură, webcam, microfon, ventilatorul șamd. Acestea se pot repara ca și până acum.

      Mihai: Va trece un timp până când vor fi dezvoltate aplicații native pentru ARM

      Maxim un an de zile. Bănuiala mea este că în 6 luni vor fi disponibile 95% dintre cele mai utilizate aplicații pe MacOS și pentru arhitectura ARM. Cei care făceau soft pentru MacOS au avut deja la dispoziție jumătate de an pentru a lucra la versiuni noi și n-au nici un interes să nu o facă, având în vedere că Apple va elimina treptat complet procesoarele Intel din produsele lor.

        (Citează)

    • Ai scris mult prea multe cuvinte pentru Gaelex care oricum are o fixație și e hater Apple… :)

        (Citează)

  5. Nu văd de ce ai mai cumpăra un laptop cu Windows în 2021/2022, doar dacă vrei țeapă sau lucrezi cu un program care este disponibil doar pe Windows — însă o să poți instala și Windows pe Mac curând în caz că ai nevoie, Craig Federighi a declarat că Windows-ul poate să funcționeze nativ pe M1 dar asta depinde de Microsoft.

    Un comentariu de pe 9to5Mac 😂

    The M1 is so powerful it can run Windows 10 in a widget, just on the side there among the calculator and weather widget.

    Abia aștept modelul de 16-inch cu M2 și mini-Led anul viitor 🔥

      (Citează)

    • Claudiu: Craig Federighi a declarat că Windows-ul poate să funcționeze nativ pe M1 dar asta depinde de Microsoft.

      Well, în apărarea Windows, sistemul de operare în sine nu cere multe resurse. Programele 3rd party pe care le rulezi pe el cer.

        (Citează)

    • “Nu văd de ce ai mai cumpăra un laptop cu Windows în 2021/2022,”

      Pentru ca ieftin la cumparare, upgradare sau reparare
      Pentru ca un catralion de combinatii si furnizori hardware, plus un miliard de periferice, care merg toate imediat
      Pentru ca un catralion de aplicatii de toate felurile
      Pentru ca Enterprise
      Pentru ca Gaming

      Si asa mai departe…

      Apple construieste din start chestii intr-o colivie si nu vrea sa iasa de acolo, ca nu stie cum si ii e frica sa nu strice tot. Indiferent cat de frumoase sunt chestiile alea, tot intr-o colivie te afli. Pentru unii ajunge, pentru cei mai multi, nu. Si nu vorbim de mofturi, vorbim de cerinte reale.

        (Citează)

    • silicon_v: Pentru ca ieftin la cumparare, upgradare sau reparare

      999 de dolari pentru MacBook Air este cam același preț și pentru un ultrabook comparabil cu Windows.

      silicon_v: Pentru ca Enterprise
      Pentru ca Gaming

      Matilda lucrează pe MacBook la “enterprise”. Iar gaming nu se potrivește cu ideea de ieftin de mai sus, dar rămâne cam singurul avantaj real al Windows. Piața de MacOS, însă, este foarte mare.

        (Citează)

  6. Arata bine.
    Inapoi in lumea reala, eu inca astept sa nu mai folosesc aplicatii care au nevoie de Internet Explorer. De aproape un an am scapat masina virtuala cu Windows 7, pentru clientul ala care avea nevoie musai de IE8. Acum au avansat, merge si pe Firefox, trebuie doar sa nu uit sa ii adaug la exceptii in firewall.
    Mai am si un acces cu smart card care merge doar pe Chrome, ca asa vrea el. Sunt convins ca emularea Apple ar face minuni cu astea.
    Gresala e la mine,ca imi pierd vremea cu tot soiul de corporatii decrepite, cand uite ce usor se castiga banii pe youtube.

      (Citează)

  7. Microsoft tocmai a căpătat prioritate mult mai mare munca la o versiune dedicată de Windows pentru procesoare ARM.
    Microsoft are Windows pe ARM. Vezi Surface Pro X care are procesor ARM64 și ruleaza și apps de 32 bits și în curând și de 64.

      (Citează)

    • Prima versiune de Windows pe ARM exista de cativa ani, cand MS a testat apele cu Surfaca RT.

      Surface X Pro exista pe piata de aproape 1 si e decent dar nu e nimic “spectaculos”.

      MS sta in fundal si va face pasul mare spre ARM in momentul in care hardware-ul serverelor va trece pe ARM. Pentru ca sa nu uitam, ecosistemul MS este compus din OS Client si OS Server. Foarte multi fac o comparatie gresita MACOS vs Windows, se compara mere si cartofi.

      MS nu are factorul “cool”, este doar un cal de munca. Personal prefer Windows sau un distro de Linux serios in locul ecosistemulul Apple. Degustibus.

        (Citează)

    • @Claudiu: mă refeream la o versiune performantă de Windows pe ARM, nu la “am încercat și noi”, și la convins producătorii de hardware și de software 3rd party să vină cu compatibilitatea.

        (Citează)

  8. N am folosit niciodata mac os și nici nu planuiesc sa mi cumpar ,dar hai sa bag niste hate gratuit pe toate blog urile unde e vorba de apple si tesla.

      (Citează)

  9. Pana una alta Intel e cel mai afectat. AMD mai are o scapare, ambele console next-gen Xbox Series X si PS5 folosesc procesoare AMD.

      (Citează)

    • Castigul amd la console e minim, probabil isi scot doar r&d.

      Si s-au impuscat si in picior cu conservele, nu a mai ramas silicon pentru chestiile care le aduc bani, gen placi video.

        (Citează)

  10. Inginerii sunt potriviti la Intel cunosc personal pe cineva de acolo, problema e la modul de gandire cum bine ai punctat. Este scris de tine articolul sau de un intern ca prea bine le spui de data asta.

      (Citează)

  11. Toate bine si frumoase. Dupa aia citesc:
    “CSI programs cannot be run directly within the Mac operating system.”
    sau
    “Allplan is only available for Windows, hence Allplan is only running on this operating system”
    si nu in ultimul rand:
    “Tekla Structures only runs on Windows”
    Si cu asta am terminat cu Aple in domeniul meu.
    Si sa nu-mi spua cineva sa caut programe echivalente. Am incercat 5 ani de zile o colaborare cu iMac. Am avut instalat si Windows-ul pe unul. Dar, daca nu se poate, asta e.

      (Citează)

    • Și în domeniul meu se folosește de obicei Windows, dar încet-încet softurile sunt trecute în cloud și le poți rula din orice browser. Sigur, mai sunt mulți ani până vor trece destui clienți la asta, dar nu poți trage o concluzie de aici. Domeniul e atât de conservator încât nu m-aș mira să fie ultimii care fac asta.

        (Citează)

    • Nu știu ce planuri are CSI sau Tekla, dar AllPlan nu va fi pe mac prea curând – cică e prea mică piața și nu merită. Încă nu sunt programe echivalente, din păcate, dar poate dacă apar se mai schimbă lucrurile. Variante la AutoCAD încep să apară, dar AllPlan, Tekla și CSI sunt alte animale.

        (Citează)

    • Nu se va potrivi niciodată la toate domeniile din lumea asta. Cred însă că numărul de potențiali clienți li s-a dublat sau triplat acum, arătând că multe aplicații merg mai bine decât pe Windows.

        (Citează)

  12. Nu sunt de acord cu ce e în articol legat cum ar fi afectați alți producători. Lenovo, Asus, Acer etc. au complet altă țintă față de Apple. Urmăresc toate tipurile de buget și vând multe laptopuri ieftine și relativ proaste care, cu compromisuri, încă sunt suficiente pentru unii oameni. Unii se uită la un MacBook Air și urlă „cine dă 5 mii de lei pe un laptop?!” – pentru ăia există restul producătorilor care le vând ceva la 2-3 mii. În plus, ăia care pun accent pe grafică, fotografie, video de obicei au mers spre macuri, iar Lenovo n-o să-i piardă, că nu i-au avut ca și clienți până acum. Apple are încă o cotă mică de piață la PC-uri și asta n-o să se schimbe prea curând.

    Nu e rău nici pentru Intel, nici pentru AMD pentru că, din nou, Apple are o cotă mică de piață și n-o să treacă toată lumea peste noapte la macOS.

    Cât despre Windows, probabil că nu sunt încă în stare să ofere licențiere pentru varianta ARM – le-au trebuit 20 de ani să facă progrese cu varianta x86, deci ar trebui să ne temperăm entuziasmul. Dar, presupunând că am avea Win pe ARM, cum portăm softul de pe x86? Gândiți-vă la softuri importante și scumpe, nu la Office și suita Adobe, cine o să sară în 2-3 ani să ofere soft nou, optimizat?

    Da, sună bine M1, dar pentru ceva timp de acum încolo are exact aceeași piață, doar că utilizatorii primesc mai mult și mai bun.

    Iar pentru critici, răcoriți-vă, sunt 2 laptopuri de 13”, lăsați jocurile și simulările.

      (Citează)

    • dam167: Da, sună bine M1, dar pentru ceva timp de acum încolo are exact aceeași piață, doar că utilizatorii primesc mai mult și mai bun.

      Eu aș trece la Macbook Air pe final de 2021 sau în 2022. Pentru ce fac eu pe un ultrabook este mai bun decât ce oferă cele cu Windows în aceiași bani.

      Până acum n-aș fi spus deloc acest lucru.

        (Citează)

  13. M1 8 nuclee la 3.19ghz
    VS
    Intel i5-8257U cu 4 nuclee la 1.4ghz

    asteptam si o compartie cu celeron din generatia 2012

      (Citează)

    • Not sure if troll or…

      Cea mai bună comparație e între ce era pe MacBook-uri vs. ce e acum, că rulează același OS, aceleași aplicații +/- emulare. Sunt 4 cores + 4 efficiency cores și arhitectură diferită, faptul că tu compari acel clock speed nu arată decât că nu înțelegi fenomenul. Asta nu oprește să dai o ironie fină…

        (Citează)

    • Exact, comparatie este intre laptopuri, nu intre procesoare.

        (Citează)

    • Comparația este între laptopuri de același preț, mai exact.

        (Citează)

  14. nwradu:
    Știi cum e, oamenii încearcă să găsească dezavantaje în orice. Probabil că noile laptopuri nu fac nici omletă, sigur sunt proaste!

    Întrebarea mai bună este: câți dintre clienții Apple de până acum făceau upgrade? 5%? 20%? Dacă e sub 20%, nu contează. Câți dintre cumpărătorii de laptopuri cu Windows făceau upgrade la RAM pe un ultrabook, având în vedere că de câțiva ani toate sunt direct lipite în placa de bază?

    Ar trebui să fie la fel. Interiorul este similar, acum doar au grupat procesorul și RAM-ul în aceeași capsulă, ca la telefoane mobile. Dacă ți se strică RAM-ul sau procesorul, se schimbă direct tot chipsetul M1 cu altul.

    Acum întrebare: de câte ori se strică așa ceva? N-am auzit să i se fi ars cuiva procesorul sau memoria ram din telefon, de exemplu. Care o fi incidența? 3%? 10%? 0,027%?

    Mai degrabă se defectează componente periferice: tastatură, webcam, microfon, ventilatorul șamd. Acestea se pot repara ca și până acum.

    Maxim un an de zile. Bănuiala mea este că în 6 luni vor fi disponibile 95% dintre cele mai utilizate aplicații pe MacOS și pentru arhitectura ARM. Cei care făceau soft pentru MacOS au avut deja la dispoziție jumătate de an pentru a lucra la versiuni noi și n-au nici un interes să nu o facă, având în vedere că Apple va elimina treptat complet procesoarele Intel din produsele lor.

    Cred că poți spune că sub 20% din utilizatorii de PC fac upgrade. În companii mai mari, unde e grosul, nu stă nimeni să adauge 8GB de ram.

    Procesorul sau memoria nu se strică (la modul practic, pe durata de viață a laptopului). SSD-ul se poate strica, în rest problemele sunt la placa de bază. De mult timp Apple schimbă direct placa de bază, nu schimbă componente sau adaugă cabluri.

      (Citează)

    • “Cred că poți spune că sub 20% din utilizatorii de PC fac upgrade. În companii mai mari, unde e grosul, nu stă nimeni să adauge 8GB de ram.”

      Teoretic ai dreptate, practic cele 2 laptop-uri pe care le-am folosit în ultima companie la care am lucrat în România au primit upgrade de RAM în câteva luni.

        (Citează)

  15. Gaelex:
    Tocmai, ca acolo pot scrie si eu. Deci poate fi scris de cineva normal care este utilizator Apple dar nu este orbit de fanatism.

    Toate review-urile si testele de pana acum au fost incredibile, ce produse exceptionale. Dar nimeni nu remarca de exemplu ca daca pui laptopul profesional la incarcat ai ramas doar cu 1 un port USB liber.

    https://www.forbes.com/sites/patrickmoorhead/2020/11/21/apple-macbook-pro-13-m1-reviewwhy-you-might-want-to-pass/

    My dude, dacă tu dai importanță articolului ăluia scuză-mă, dar ești bătut în cap. Pe ăia de la Forbes îi înțeleg, că trebuie să caute click-uri, dar tu poți gândi.

    Autodesk Revit? pe 13”? asta pe lângă că multe aplicații din lista aia a lor merg bine cu Rosetta 2: Photoshop, Lightroom, OBS. Matlab? serios?! AAA games? e doar unul dintre articolele cretinele de pe Forbes care n-au legătură cu realitatea. A, și să mai aibă și 5G, ca să nu țină deloc bateria, că n-ajunge să ai pe telefon.

    Cât despre porturi, nu toată lumea are 5 cabluri înfipte în laptop. Dacă stau să mă gândesc bine, nu cred că am avut vreodată chestii legate simultan la laptop, în mulți ani de utilizare zilnică. Nici măcar mouse, de ăla rar ai nevoie pe MacBook.

      (Citează)

  16. Wow …..ce umilinta….gata…e clar…sa vezi cum se buluceste lumea sa cumpere laptop-uri de peste 5000 lei….

    Nu stiu ce sa zic dar pare mai degraba o revolutie intr-un pahar de apa.

      (Citează)

    • Păi ce crezi, că România e singura țară din lume și deci doar laptopuri de 899 lei se cumpără peste tot? Sau că piața de laptopuri de 1000 de dolari nu include milioane de unități pe an?

        (Citează)

  17. Ah, uitasem ceva:

    “Sau cum laptopul Air cu Intel ajunge la 49 de grade C temperatură pe carcasă, deși are ventilator în interior”

    Ventilatorul ala in macbook air e pentru comfort mental: https://www.youtube.com/watch?v=iiCBYAP_Sgg

      (Citează)

  18. O completare referitoare la perfomanta “real life” a noului macbook cu M1:

    – au inceput sa apara teste facute in mod real, nu scoruri postate de geekbenchmark, iar in testele alea se vede clar ca – desi impresionant pentru un procesor ARM – nu se poate bate de la egal cu un x86 cand vine vorba de workload serios

    – baiatul asta a facut niste teste cu blender – a randat 100 de frameuri dintr-un demo blender. La 9:37 spune ca i-a luat 23 de minute, dar greseste, timpul afisat acolo e timpul in care a randat ultimul frame, se poate vedea pe parcursul randarii ca timpul necesar randarii unui frame e de ~21 de secunde.

    – acelasi demo e randat de un i5 3750k in mai putin de 17 minute (video: https://youtu.be/l-AA8Rz8vYo e cam out of focus, dar sper ca se pot distinge timpii pe frame; as fi folosit OBS, dar adauga 50% penalizare la performanta – ~15 secunde / frame in loc de ~10), cu un timp mediu de randare de putin sub 10 secunde pe frame. Da, stiu, e procesor de desktop, dar e un procesor vechi de 8 ani (gen 3); un i5 din generatia 10 e MULT mai rapid. Zilele astea imi vine un procesor nou, voi repeta testul dupa ce-l montez. Pana atunci voi repeta randarea si pe un macbook pro de 15 inch (modelul cu i7 si touchbar), dar concluzia e destul de clara: lasand la o parte benchmarkurile care dau un “scor”, in real-life M1 nu e “ucigasul” arhitecturii x86.

    – M1 e impresionant, nimic de zis, dar nu e nici pe departe atat de rapid precum se lasa impresia din prezentarile apple si laudele alora care se gudura pe langa apple pentru a primi device-uri in teste.

      (Citează)

    • Real life pentru astea 3 calculatoare nu e Blender, în primul rând. Blender nu e încă optimizat pentru M1, deci rulează prin Rosetta 2 și cică mai avea și OBS în fundal. Nimeni nu cumpără așa ceva pentru Blender, ce vezi acolo e doar ca să vezi că se poate – dar na, e YT. Sunt scenarii de real life unde se comportă mult mai bine decât varianta cu Intel, aia e important. Dar chiar și așa, dacă M1 ăla stă la 50 de grade când faci o randare e mare lucru.

      Pot să-ți spun că MBP de 15 (dar varianta 2016) e mult mai rapid în Blender decât un i7 3770k (fără overclock), deci și decât i5-ul din aceeași generație (care dacă nu mă înșel e dual core). Doar că MBP ăla de 15 a stat pe la 90+ grade, ceea ce nu e prea bine pe termen lung.

      Seria (presupun) M poate fi ucigașul arhitecturii x86 pentru că acolo nu se zbate nimeni să facă ceva optimizat. Avem același lucru de mulți ani, mult soft prost pentru care caută unii hardware de mii de euro an de an pentru 10% în plus. Faptul că poți rula un Photoshop pentru desktop destul de bine pe un ultrabook pe care te ține mult mai mult bateria e deja un pas înainte. Sunt de acord că hype-ul ăsta cum că noile procesoare scot un clip din Final Cut cu un minut mai repede e puțin pueril, dar când vom avea soft ca lumea care să concureze cu ăia înrădăcinați pe piață o să fie frumos.

        (Citează)

  19. Apar si altii cu teste real life:

    https://www.youtube.com/watch?v=SHRASXc6BsM

      (Citează)

  20. Radu:
    Ai scris mult prea multe cuvinte pentru Gaelex care oricum are o fixație și e hater Apple… :)

    Nu îmi plac companiile nesimțite care își bat joc de clienți. Dacă clienții sunt prea proști ca să își dea seama de asta, nu înseamnă că nu se întâmplă.

      (Citează)

  21. @Radu
    Taica-meu are un MBP din 2012, vechi. A avut initial HDD de 500 si 4GB RAM. Acum are 512GB SSD si 16GB RAM. Functioneaza extraordinar pentru vechimea lui iar pentru ce face el este excelent. Nu la fel s-ar fi intamplat cu HDD de 500GB si 4GB RAM. De asta upgrade-ul era bun.

    Sunt de acord ca nu toti le vor upgrada. Era totusi ceva bun venit.

    Cu toate acestea, eu abia astept MBP de 16 (Probabil la anul) si aplicatiile disponibile. Cand vor aparea, mai mult ca sigur voi face pasul. Pana atunci, prefer sa mai astept.

      (Citează)

    • Da, dar întrebarea este alta: dacă-i cumperi acum unul cu 16 GB RAM, peste 8 ani va avea nevoie să facă upgrade la 64 GB și nu va putea?

        (Citează)

  22. nu-s fan apple, se cam stie.
    Dar, sa bage nene tot ce vor. Sa evolueze. Sa aduca plusvaloare. Io stau pe margine si aplaud, ca cei care o sa castigam o sa fim tot noi clientii.
    Ca alde intel si amd nu or sa stea pe bara sa se uite cum pierd, asa ca or sa bage si ei

    Cam ca ifonu 3g. Existau si atunci alte telefoane de gen, dar prost marketate. A aparut maru…a explodat piata.

      (Citează)

  23. Mihai:
    @Radu
    Taica-meu are un MBP din 2012, vechi. A avut initial HDD de 500 si 4GB RAM. Acum are 512GB SSD si 16GB RAM. Functioneaza extraordinar pentru vechimea lui iar pentru ce face el este excelent. Nu la fel s-ar fi intamplat cu HDD de 500GB si 4GB RAM. De asta upgrade-ul era bun.

    Sunt de acord ca nu toti le vor upgrada. Era totusi ceva bun venit.

    Cu toate acestea, eu abia astept MBP de 16 (Probabil la anul) si aplicatiile disponibile. Cand vor aparea, mai mult ca sigur voi face pasul. Pana atunci, prefer sa mai astept.

    Și la ce îl folosește? să nu spui iar de browsing, Netflix și mail. Faptul că-i pui un SSD și niște ram nu-l face egal nici măcar cu unul din 2013 (mai ales dacă ce are tatăl tău nici nu e retina). E drept, atunci a fost saltul spre SSD, dar acum nu mai pierzi mare lucru – la capitolul ăsta un MBP din 2015 e suficient. Dacă ai deja pe un MacBook 16GB de ram și un SSD la vitezele generațiilor din 2013 degeaba i-ai mai face acum upgrade. Restul componentelor care contează, gen ecran sau CPU tot alea sunt, iar acolo diferența e mare.

    Dacă eu caut acum un model de 16” cu care să înlocuiesc unul mai vechi de 15” nu o fac doar pentru ram și stocare, ci pentru întregul pachet. Normal că modelul din 2012 încă e bun pentru anumite lucruri, dar la fel sunt alea din 2013 fără upgrade.

      (Citează)

    • dam167: Și la ce îl folosește? să nu spui iar de browsing, Netflix și mail. Faptul că-i pui un SSD și niște ram nu-l face egal nici măcar cu unul din 2013 (mai ales dacă ce are tatăl tău nici nu e retina). E drept, atunci a fost saltul spre SSD, dar acum nu mai pierzi mare lucru – la capitolul ăsta un MBP din 2015 e suficient. Dacă ai deja pe un MacBook 16GB de ram și un SSD la vitezele generațiilor din 2013 degeaba i-ai mai face acum upgrade. Restul componentelor care contează, gen ecran sau CPU tot alea sunt, iar acolo diferența e mare.

      Dacă eu caut acum un model de 16” cu care să înlocuiesc unul mai vechi de 15” nu o fac doar pentru ram și stocare, ci pentru întregul pachet. Normal că modelul din 2012 încă e bun pentru anumite lucruri, dar la fel sunt alea din 2013 fără upgrade.

      Hai sa fim seriosi, posibilitatea de a face upgrade e oricand binevenita, e absurd sa susti ca nu-i necesar.

        (Citează)

  24. nwradu:
    Da, dar întrebarea este alta: dacă-i cumperi acum unul cu 16 GB RAM, peste 8 ani va avea nevoie să facă upgrade la 64 GB și nu va putea?

    Pai nu va putea face upgrade fara a schimba laptop-ul cu totul :) Toate componentele, asa cum ai zis-o si tu, sunt soldered.

    Practic, pentru mine, daca un laptop ma tine 3-5 ani, mai mult ca sigur si-a scos banii cu varf si indesat, dar sunt situatii ca cea a tatalui meu care are un macbook de 8 ani si care inca merge excelent pentru nevoile lui, dar dupa ce a facut upgrade evident (Upgrade la memorii si SSD, nu sa schimbe laptopul cu totul).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus