►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O știre de la începutul lunii spune că Alstom a fost declarată compania câștigătoare a licitației pentru noi trenuri de metrou pentru linia M5 Drumul Taberei. Vor fi cumpărate întâi 13 trenuri și ulterior vor mai fi comandate încă 17. Compania franceză a avut o oferta mai bună decât spaniolii de la CAF și decât chinezo-românii de la asocierea CRRC-Astra Vagoane.
Licitația a fost contestată (se pare că Alstom a câștigat la diferență foarte mică), dar contestația respinsă de CNSC și apoi de Curtea de Apel București*. Oferta Alstom a fost mai bună, dar asta nu mă miră, Alstom fiind o companie gigantică în domeniul transporturilor, producând tramvaie, metrouri, trenuri normale și de mare viteză prezente prin majoritatea țările planetei.
Anterior au vrut să fuzioneze cu Siemens Mobility, dar nu i-a lăsat Comisia Europeană. Acum vor să-i cumpere pe cei de la Bombardier, producătorii trenurilor albe din metroul bucureștean.
Metroul bucureștean operează momentan în mod automat cu trenurile Bombardier și CAF, adică mecanicul doar supraveghează operațiunea, computerul trenului oprind și pornind automat trenul și ghidându-l prin tunel. Un astfel de sistem se numește ATO (Automatic Train Operation) cu diverse niveluri GoA (Grade of Automation). Metroul bucureștean cred că operează la GoA 2 sau 3, adică mecanicul stă și se uită și intervine în caz de urgențe. GoA 4 înseamnă deja operare fără operator uman prezent, cum se întâmplă deja în unele orașe europene.
Magistrala Drumul Taberei este prima cu un sistem mai bun de control al trenurilor numit CBTC (Communications Based Train Control). Trenul comunică altfel cu infrastructura și dispeceratul și deci poziția acestuia este mai precis cunoscută și deci trenurile pot fi controlate mai bine în circulația lor în momentele de rush hour.
Am încercat să-mi dau seama ce trenuri ar putea livra Alstom în București, dar nu pot. Produc prea multe tipuri. Cel mai probabil vor fi garnituri din seria Metropolis, care pot fi ușor adaptate pentru diverse lungimi de tren, operare manuală sau automată sau chiar și fără conducător de tren.
Garniturile Alstom Metropolis pot fi particularizate la dorința clientului sau în funcție de circumstanțe, așa că fotografiile de mai jos arată diferit deși toate sunt gama Metropolis:
By <a target="_blank" href=”//commons.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Panamafly&action=edit&redlink=1″ class=”new” title=”User:Panamafly (page does not exist)”>Panamafly</a> – <span class=”int-own-work” lang=”en”>Own work</span>, CC BY-SA 3.0, Link
By <a target="_blank" href=”//commons.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Flyingjoost&action=edit&redlink=1″ class=”new” title=”User:Flyingjoost (page does not exist)”>Flyingjoost</a> – <span class=”int-own-work” lang=”en”>Own work</span>, CC BY-SA 3.0, Link
În prezent sunt trei tipuri de trenuri în operare în metrou:
Am mers zilnic cu metroul începând cu clasa a 9-a de liceu și apoi continuând uneori la facultate și apoi la muncă, când încă nu aveam mașină de la firmă, așa că am rămas cu o oarecare plăcere și obsesie de a ști cât mai multe despre metroul bucureștean. Dacă nu era pandemia asta, în prima zi de deschidere a M5 aș fi fost pe acolo, să mă plimb prin stații. Uitați o vizită mai veche la dispeceratul de control de la Unirii.
Înainte să spuneți că sigur au dat șpagă pe undeva de au câștigat, întrebați-vă dacă nu cumva ați fi zis asta indiferent cine ar fi câștigat cu excepția cazului în care erau românii de la Astra Vagoane în asociație cu CRRC Qingdao Sifang. Și atunci ar fi zis alții că luăm trenuri chinezești proaste, de parcă chinezii n-ar produce inclusiv pentru ei trenuri de mare viteză și deci poate au ceva experiență în domeniu. E un subiect din care nu poate ieși nimeni câștigător.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
11 comentarii
30/10/2020 la 8:15 AM
Chinezii product niste trenuri de foarte mare viteza, mi-a povestit un fost director al meu care a fost la o conferinta in China. Unul din evenimente era intr-un oras la peste 1000 de km distanta de cel in care se afla. Nu zic ca pretul biletului a fost nimic, dar a ajuns acolo asa de repede ca nu a facut 5 ore pe tren.
Dar stai linistit, daca te uiti pe net dupa pareri angajati Alstom, gasesti mancatorii si mizerii de rigoare unei multinationale. Stiu pe cineva de sex feminin care a plecat din Alstom nemultumita de conditiile de acolo si banui ca si de conditiile de avansare.
Vezi ca vreo 2 integrari de poze/imagine au dat chix.
Gaelex(Citează)
30/10/2020 la 8:42 AM
Radu face un articol despre metrou, tu vorbești de trenuri de mare viteză….
Btw și Alstom face trenuri de mare viteză, o mare parte din TGV uri sunt făcute de ei. (Iar tehnologia aia din China ghici de unde vine )
Stefan(Citează)
30/10/2020 la 10:15 AM
Aia e mișcarea! Hai să luăm ce produc chinezii, că sunt cea mai tare nație de pe Pământ… =)))
Ciuby(Citează)
30/10/2020 la 11:20 AM
Asa, si? Tot cu vagoane si locomotive sunt, tot pe sine merg. Arata competentele producatorilor chinezi.
Gaelex(Citează)
30/10/2020 la 8:16 AM
Cand ai mers ultima data cu metroul?
Asteptam un review al M5.
Roxana(Citează)
30/10/2020 la 8:30 AM
Vezi că apare în articol un cod aiurea sub prima poză și ultima.
Syncron(Citează)
30/10/2020 la 8:45 AM
Citez
Alex(Citează)
30/10/2020 la 10:20 AM
Sunt aproape sigur ca in cazul castigarii CRRC-Astra, metrourile ar fi fost produse la Arad, unde exista fabrica de tramvaie unde o vreme au lucrat cu Siemens (cladire separata), fabrica de vagoane calatori unde s-a produs si “sageata albastra” Desiro (cea de vagoane marfa exista si ea si desi au stramos comun, azi sunt companii separate) si sunt sigur ca acolo pot produce si vagoane de metrou daca situatia o cere.
Arthur(Citează)
30/10/2020 la 10:53 AM
Frate, nu ii mai toti dati cu astra, astra. Astra sa produca tramvaie pentru bucuresti, astra sa produca metrou etc. Pana una alta astra are comenzi (cu ordin de marime mai mici in total) de la cluj, oradea, galati unde e la toate in intarziere.
Boris(Citează)
30/10/2020 la 11:35 AM
eu as vrea sa aiba aer conditionat. ca primele metrouri Bombardier aveau aer conditionat si functiona ok. urmatoarele metrouri CAF nu au aer conditionat, doar ventilatie si la ora de varf te coci de caldura in metrou.
speedy.gonzales(Citează)
30/10/2020 la 5:36 PM
Parca si vad titlu de articol in stilul celor de la Vice : ” Am mers cu metroul Drumul Taberei ca sa nu mergi tu ” :D
N(Citează)