►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Aveam impresia că studiile internaționale au arătat că hidroxiclorochina nu este eficientă în tratarea bolnavilor de covid-19, ba chiar că ar putea avea efecte adverse asupra sănătății pacienților. Cu toate acestea, în România încă se dă bolnavilor de covid, ceea ce m-a mirat să aflu recent.
Devine greu să găsești informații concrete despre studiile medicale legate de hidroxiclorochină (să-i zicem HCC), că-i plin netul de site-uri mai mult sau mai puțin dubioase, dar, pe scurt, situația a evoluat cam la modul următor:
Adică, per total și strict în înțelegea mea, desigur, nu s-a dovedit clar că hidroxiclorochina este eficientă în tratamentul cazurilor de covid-19. Vine la pachet cu posibile efecte secundare asupra inimii, iar beneficiul ei în tratamentul covid este undeva între îndoielnic spre mic.
O prietenă sau fostă colegă sau whatever de-a mamei mele a făcut acum vreo lună de zile covid-19 și a stat internată în spital în București. N-a fost în stare gravă, simptome minime, cred că între timp a și ieșit de acolo, dar din spital ne-a trimis toată schema de tratament și am fost surprins să văd că include Plaquenil, care-i numele de raft al medicamentului ce include hidroxiclorochină.
Pe lângă Plaquenil (primit în cantitate variabilă în fiecare zi), a primit și azitromicină, care-i un antibiotic utilizat uneori și în cazul malariei. Combinația a fost și ea studiată de diversele instituții în domeniu. Uitați ce zice un studiu publicat în Lancet și făcut pe “956.000 de utilizatori de HCC și 351.000 de utilizatori de HCC plus azitromicină”:
Hydroxychloroquine treatment appears to have no increased risk in the short term among patients with rheumatoid arthritis, but in the long term it appears to be associated with excess cardiovascular mortality. The addition of azithromycin increases the risk of heart failure and cardiovascular mortality even in the short term. We call for careful consideration of the benefit–risk trade-off when counselling those on hydroxychloroquine treatment.
Ce-i drept, îi făceau zilnic ecografii la inimă și era bine monitorizată.
Nu mă bag eu în felul în care aleg medicii să-și trateze pacienții. Dar întrebați-vă următoarele: când ați aflat ultima oară vreo informație oficială despre tratamentele disponibile în spitalele românești?
Nu mă refer la informații date cu statistici și justificări ca și cum am cere socoteală sistemului medical din vreo postură de specialiști, dar măcar așa, informativ. Să apară pe la știri câte unul și să spună “băi, uitați, în majoritatea țărilor moderne se folosește un tratament bazat pe X și pe Y. Pe acesta îl folosim și noi în București și Timișoara, că nu aveam cantități mai mari, în Iași și Brașov dăm Z și W, iar în spitalele din Arad și Brașov facem teste clinice cu A și B, că așa ne-am împărțit testele cu alte țări din UE. Ah, iar în Cluj băgăm homeopate”.
Pur și simplu aș vrea să știu dacă sistemul din România este aliniat sau nu la ideea actuală de tratament din țări care au studiat mai mult astfel de lucruri, dacă avem acces la substanțe, medicamente, stocuri șamd.
Mi se pare, cum spuneam recent, că astfel de explicații sau informații sunt necesare și Guvernul ar trebui să le ofere publicului pentru a transforma oamenii într-un partener în lupta împotriva covid-19. Este nevoie de o transparență totală. Pandemia nu poate fi combătută cu o mentalitate de genul “tu respectă întocmai ce-am scris noi aici în ordonanța de urgență și nu întreba de ce am scris asta”, iar guvernul actual (sau vreunul din trecut) nu și-a câștigat dreptul la încredere oarbă din partea poporului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
12/10/2020 la 7:11 AM
Guvernul să transforme publicul în partener? Cine? Guvernul Orban, demis deja de Parlament, dar care a fost repus în funcție la jumătatea lui martie din cauza răspândirii noului coronavirus? Eu una mai aveam un dram de încredere, dar au reușit să o spulbere unii miniștri ca Vela, Tătaru sau Arafat în timpul stării de urgență (ultimul secretar de stat sau ce e el, dar al doilea om la Interne).
Parlamentul? Ăla e dominat de pesediști, de corupți, de lichele care se duc la Dristor Kebap în centru noaptea fără mască și se ceartă cu angajații fără ca cineva să reacționeze vehement.
Președintele? Un papițoi pus pe “pesedeeeee” care nu vede ce fac alții. Ținând cont că e la al doilea mandat, ar trebui să se detașeze de partide și să dea cu tărie în “pesedeeee și peneleeee” că sunt aceeași mizerie.
Revenind la subiectul principal al articolului: era rolul lui Arafat să vorbească despre tratament și ce se testează în spitale. Dar el abia vorbește română corect deși cred că e în România de mai mulți ani decât am eu…
Roxana(Citează)
12/10/2020 la 9:48 AM
Da, dar ăsta e guvernul și Parlamentul pe care-l avem. Chiar ei, știindu-se mai debusolați, ar trebui să “colaboreze” mai bine cu publicul.
nwradu(Citează)
12/10/2020 la 8:00 AM
paracetamol e acelasi lucru cu parasinus?
theSame(Citează)
12/10/2020 la 8:25 AM
Nu, diferenta e ca parasinus iti aduce… vanatorii de raceala.
Alex(Citează)
12/10/2020 la 9:03 AM
Parasinus este paracetamol plus maleat de clorfeniramina și clorhidrat de pseudoefedrina. Adică pe lângă paracetamol, care este pentru scăderea durerii și temperaturii s-au mai adăugat niște substanțe descongestionante.
Mai pe românește, parasinus îți scade temperatura, ca și paracetamolul, dar îți desfundă și nasul în cazul răcelilor.
Scrie în prospect.
motanes(Citează)
12/10/2020 la 8:25 AM
“tratamentul” de la Matei Balș circula din martie pe net. Era cumva structurat in funcție de simptome plecând de la paracetamol si hcc actualizandu-se mai apoi cu dexameetazona si favipiravir sau anticorpi. Se găsește pe net protocolul de tratament, ala de la ministerul sănătății.
Coco(Citează)
12/10/2020 la 9:50 AM
Cazul despre care am vorbit eu este din septembrie.
nwradu(Citează)
12/10/2020 la 8:39 AM
La simptome usoare, in unul din centrele de excelenta ale tarii se administreaza vitamina c, vitamina d3, paracetamol, zinc, aspenter.
E cam logic de ce nu se spune pe cale oficiala care sunt tratamentele folosite. Pentru ca romanul ar incepe in disperare sa se trateze singur. Ba chiar ar si baga in el tratamentul chiar daca nu are nimic, pe ideea de a nu face.
John(Citează)
12/10/2020 la 9:20 AM
Romania Are acces, dar nu toate tratamentele sunt disponibile pentru toata lumea. Unul ca becali are acces la alte lucruri comparativ cu unul ca mine.
Alin(Citează)
12/10/2020 la 9:52 AM
Bine, dar unde are acest acces?
nwradu(Citează)
12/10/2020 la 9:28 AM
Radu, ceea ce întrebi tu nu vei putea afla niciodată că forma de informare. Fiecare specialitate și mai ales asociație de specialitate are protocoalele sale de tratament, ceea ce este și normal. De astemenea, pe baza situației fiecărui caz, medicul poate decide administrarea oricărui medicament care se justifică cazului.
Strict pe ceea ce întrebi tu, discuția despre hidroxicloroquina este foarte mult politizată, iar ca justificare pentru utilizarea ei de către unii medici sunt studii care arata modesta ei eficienta.
In ceea ce privește utilizarea unor medicamente moderne/noi in țară, asta depinde însă de mult mai multe foruri legislative europene și naționale și apoi și de firmele farmaceutice, pentru care trebuie sa fie profitabilă aducerea acelui medicament în țară. In Romania as zice că avem o problemă mai mare cu aducerea unor medicamente banale decât a celor speciale/noi/experimentale.
IbMihai(Citează)
12/10/2020 la 9:54 AM
Da, de acord, dar problema asta este pentru “vremuri normale” și ține de prețul de vânzare, de faptul că producătorul mai bine vinde în Austria cu 20 de euro decât în România cu 10 euro șamd.
Acum însă intrăm în modul “vremuri extraordinare” și sunt curios ce și cum se gestionează asta.
nwradu(Citează)
12/10/2020 la 10:24 AM
Cum se gestioneaza ce?
DIn pacate in tara noastra peste problemele din vremuri normale se adauga si cele din vremuri extraordinare. Din cate am inteles, inainte ca Remdesivirul sa fie aprobat pentru covid exista posibilitatea sa fie administrat “compasional”, dar cred ca asta era valabil doar pentru unu-doua centre universitare mari.
COVID19 se tratateaza insa in 95% din cazuri (conform ghidurilor americane si europene, dar si la noi in tara), cu medicamente sa le zicem banale, dar esentiale: anticoagulant, tratamentul simptomatic (paracetamolul), tratamentul infectiilor suprapuse.
De asemenea stiu ca avem in utilizare tocilizumab si cred ca si alte terapii biologice.
IbMihai(Citează)
12/10/2020 la 9:55 AM
Sincer , cred ca ar trebui sa revii sa scrii despre burgeri . Lasa politica si tratamentele medicale pentru cei din breasla .
Testeaza un vin bun , ca as avea nevoie de o recomandare , fa-ti upgrade la PC , comporta-te ca un adevarat geek . Nu irosi toate asteptarile pe indreptarea catre politic a blogului … doar zic
Zi-mi de ce nu avem AMAZON Alexa oficial in tara , cu toate ca avem 3 centre Amazon … hai ca sunt subiecte .
Liviu(Citează)
12/10/2020 la 10:10 AM
Radu, eu zic sa-l iei pe Liviu consultant si sa scrii doar despre ce crede el ca trebuie scris. Este un om sincer, asa cum el insusi afirma, nu se sfieste sa-si faca cunoscute parerile, este bautor de vin, stie si cu PC-ul si cu AMAZON si cu astea de “geeks”. Super baiat.
boglous(Citează)
12/10/2020 la 10:13 AM
Nimeni nu stie de medicamentul asta minune daca e ok sau nu…si nu ma refer la romani , ci la nivel global..
Ba il scot de pe lista, ba se vindeca Trump de la el…
Dave(Citează)
12/10/2020 la 1:22 PM
Trump nu a fost tratat cu hidroxiclorochina. Ca sa vezi ironie.
alunelu(Citează)
12/10/2020 la 10:41 AM
Și mamei mele i-au dat plaqenil și azitromicina. Azitromicina i-au spus că este pentru a preveni atacarea plămânilor, ea neavând plămânii afectați. In plus i-au făcut și injecții in burtă cu clexan, asta pentru coagulare. A stat 10 zile in spital, mai mult preventiv. 70 de ani, fara comorbididati.
BogdanP(Citează)
12/10/2020 la 10:52 AM
Singurele tratamente aprobate de EMA (European Medicines Agency) sunt cu Remdesivir (aprobat pe repede inainte ca sa fie totusi ceva acolo…) si Dexamethasone. Las linkul intr-un comentariu ulterior care poate va fi aprobat.
costin(Citează)
12/10/2020 la 10:53 AM
https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/overview/public-health-threats/coronavirus-disease-covid-19/treatments-vaccines-covid-19
costin(Citează)
12/10/2020 la 1:03 PM
Ba da voi aveti memorie scurta? La început prin aprilie Trump a spus la tv, de fapt si-a amintit în timpul unui interviu un punct din vreo ședință la care participase si unde se vorbea despre hcc. Ca sa para ca stie ceva ( asta era fix după faza cu vine caldura si ne scapa de virus si in acelasi timp cu sa bagam lumina ultravioleta in vene ca omoara virusul) omu a zis ca e buna hcc si nu doar atat, ci ca si el ea. O mare minciuna evidenta dacă îl urmărești și te-ai prins de cum e Trump, a aruncat si el un termen auzit ca să para ca stie. Imediat presa de căcat a preluat treaba cu hcc și 2 sapt s-a tot vorbit de ea pana când mai multe articole au aparut care spuneau ca e bullshit si ca nu funcționează, dimpotrivă, face rau. Declaratiile unor doctori care spuneau acelasi lucru, nu funcționează, face rău. Au fost niște reactii gen ia uite ce minte trump cu hcc, dar în presa lor au fost caracterizate gen atacuri la trump, realitatea faptului ca aia nu funcționează si trump a recomandat o substanță care te poate omora a fost ignorată. A aparut si studiul ala care spunea ca nu merge dar presa și blog-urile o dadeau ca studiul e cam fake, au început sa ii atace pe autorii studiului etc. În tot acest timp unii oameni erau omorâți de hcc la recomandarea lui trump si se pare ca încă mai sunt si acum 5 6 luni mai târziu.
la fel s a descoperit de destul de mult timp ca ventilatoarele si intubarea in sine sunt daunatoare, grabesc moartea si maresc posibilitatea de infectare a altora.
Deci alta informație importanta care se pare ca în romania nu a ajuns, pentru ca la noi tot ventilatoarele par cele mai importante si se folosesc in continuare împreună cu hcc. Mergi la noi la spital daca vrei sa mori mai repede.
Nimeni nu este tras la raspundere, nimeni nu este întrebat de ce încă folosesc hcc si ventilatoare, nimeni. Toata presa doar repeta ce spune presa externa, cu delay de cateva zile. La fel cum și în comentarii legate de China si rusia nu vezi decât repetări papagalicesti ale ideilor pritocite în presa externă. Atâta penibilitate in jur nu credeam sa vad în epoca accesului instant la orice informație. Penibil.
Pmk(Citează)
12/10/2020 la 1:12 PM
Voi traiati cu impresia ca doctorii din sistemul medical romanesc se pun la punct cu noutatile din domeniu?
In procedura lor fractura de scafoid o imobilizeaza cu gips pe brat lasand cotul liber. De zeci de ani a ramas stabilit ca trebuie impiedicata si miscarea din cot.
Si nici nu au auzit de fase din rasini si vata speciala – care sunt mult mai usoare, permeabile si astfel pacientul se poate spala fara nici o problema sau complicatie.
Daca la chestii din astea nu au habar, daramite la chestii complicate, cu virusi si medicamente care pot interactiona intre ele si face reactii nasoale.
Gaelex(Citează)
12/10/2020 la 1:28 PM
Ca sa nu mai vorbim de diferitele scheme de tratament care se experimentau pe viata pacientilor. Au fost și articole în ziare la noi, se incercau mai multe scheme de tratament desi rezultatele arătau clar ca unele sunt mult mai eficiente decât altele. În Timișoara de ex era o schema, tm a avut cei mai mulți salvati si cele mai puține morti. Procentul de oamnei salvati era mult mai mare decât în alte orase unde se aplicau scheme diferite de tratament. Asa ca sa nu credeți ca tratamentul este același pe tot teritoriul tarii. Se testeaza chestii pe bolnavi deși se știe ca schema de la Timișoara era cea mai buna.
Da bine ca există salvarea noastra a tuturor, masca. Gata, au zis sa purtam masca, ce mai conteaza altele.
Pmk(Citează)
12/10/2020 la 5:11 PM
Simt că nu mai vreau transparență. Adică unele chestii ar trebui lăsate exclusiv specialiștilor, decât să devină subiect de dezbatere cu țața catinca și moș ghiță dându-și cu părerea și crezind că părerea lor e egală cu a unor medici, că doar uite la vot iese egal. Adică… am vazut și eu fb post despre cum masca asta nu protejează nimic, de ca și cum atâția medici umblă ca proștii în sala de operații cu mască. Noroc că vine nea ghiță de pe stradă să ne esplice el cum e cu masca asta care nu protejească ochii și urechile. Ce să mai spun de nu știu care prefect care habar nu are că masca aia pe care el nu o poartă i-ar proteja pe cei din jurul lui, nu pe el.
mircea 2(Citează)
13/10/2020 la 12:18 AM
Daca chiar te intereseaza sa te informezi cu privire la HCQ + AZ las un link unde ai toate detaliile:
https://academic.oup.com/aje/advance-article/doi/10.1093/aje/kwaa093/5847586
Explica de ce se foloseste si cand se foloseste, cand nu merge si cand merge si de ce n-a dat rezultate si a cauzat probleme (spoiler : doze exagerate). In plus ai toate studiile din care s-au tras concluziile la referinta, le poti accesa.
Succes la o corecta informare.
Rd(Citează)