►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am privit trei conferințe online în ultima perioadă. Cea mai interesantă pentru mine a fost Webstock 2020, desfășurată în două zile de streaming video.
Webstock-ul acesta, ediția 12 dacă nu mă înșel, s-a desfășurat sub semnul pandemiei și nu doar prin faptul că s-a mutat online, ci și prin temele abordate. Lucian Mândruță a vorbit despre lecții de comunicare învățate în 2020, de exemplu. Altcineva despre viața online în această perioadă. Cum te adaptezi ca brand la noile metode de comunicare. Cum îți adaptezi brandul la noul mod de consum.
Cred că tema aceasta va mai fi de actualitate vreun an sau doi. Acum discuțiile s-au concentrat mai mult pe “uite ce am schimbat”. În 2021 sau 2022 probabil va fi mai clar, cu cifre și rezultate concrete, și cât de bună (sau nu) a fost schimbarea.
Mă așteptam la mai multe despre podcast-uri, având în vedere că în ultimele 12 luni au revenit puternic în actualitate. Nu s-a vorbit așa mult despre asta, dar în secțiunea Awards s-au dat premii pentru Best Podcasts – Marketing & Technology și Best Brand Podcasts, dacă vreți să găsiți noi lucruri de urmărit.
În cele din urmă, discuția a ajuns și la blogging, vlogging, influenceri, campanii și cum se gândesc și implementează ele. În panelul de a doua zi (Best Practices in Working with Visual Influencers) s-a zis un lucru interesant: sunt 10.000 de cititori pe un blog mai buni decât 30.000 de urmăritori pe Instagram sau YouTube?
Și prin “mai buni” nu mă refer la ei, ca oameni, dacă ar salva pisici blocate în copaci sau nu, ci dacă un brand obține expunere și awareness și transmite mai bine, mai adânc, mai complex mesajul său prin intermediul unui mediu mai complex precum un blog decât pe un mediu mult mai volatil precum un cont de Insta sau YouTube. Altfel spus, nu contează destul de mult și felul în care consumi un anumit tip de conținut, nu doar numărul potențial al consumatorilor?
N-a fost un răspuns clar. Adică mi s-a părut că toți cei 5 din panel au fost de acord că este o diferență, dar nimeni n-a putut spune cât de mare. Care este raportul de echivalență? 10.000 fac cât 50.000 pe altă rețea socială? Cât 200.000? Nu se știe.
Mi-a plăcut ceva spus de Alex Ciucă în acel panel. L-am mai auzit spunând asta și cu altă ocazie, nu mai știu unde, și mi s-a părut foarte bine zis: un like, un follow, un subscribe sunt doar un buton pe care cineva apasă pentru a spune “am trecut cândva pe aici și mi-a plăcut ceva”. Nu se știe dacă revine în fiecare zi sau cât de des o face.
Dacă și site-urile ar avea un fel de contor, un buton mare scos în față pe care să apeși ușor și să zici “i liked this”, poate cifrele și comparațiile ar sta altfel.
Ideea e foarte bună. Într-un fel e chiar de admirat că Instagram și YouTube au știut să creeze un astfel de buton și să-l pună în față și să-i dea și valoare, crescând astfel valoarea întregii platforme.
Părerea mea este că nici nu mai contează. Toate formele de comunicare (să zicem blog, Insta și YT) au ajuns la o maturitate și la o stabilizare a identității lor, a ce pot face și ce nu pot face; TikTok și altele sunt în curs de maturizare. E treaba agenției care propune campanii să-i explice clientului ce poate obține și ce nu poate obține pe fiecare canal și este treaba fiecărui creator de conținut să-și prezinte cât mai bine munca și ce poate face și ce nu.
Nu mai contează și pentru că cifrele sunt atât de diferite încât deja comparăm mere cu pere. Adică v-am spus, întrebarea era la modul dacă 1.000 aici fac cât 1.000 pe altă platformă. În lumea reală, însă, comparația este de ordinul 40.000/zi (cât are Zoso, să zicem) și 2,84 milioane de subscriberi, cât are Selly. Sau 700.000 de followerși, cât au diverse conturi de Instagram mai mari.
Mere cu pere, v-am spus, iar diferența este atât de mare deja încât mi se pare clar că blogurile sunt un element de nișă, iar mainstream sunt formele de comunicare rapidă și vizuală. Instastory-ul a apărut ca răspuns la attention span-ul omului din perioada contemporană, iar attention span-ul s-a adaptat apoi la formatul de instastory. S-au reglat între ele la intersecția dintre vizual, rapid, simplu și efemer.
În plus, răspunsul la întrebarea “unde bagi mai bine banii, la un blog cu 10.000 sau la un influencer de instagram cu 30.000?” mi se pare că a primit deja răspunsul direct din piață. Pe bloguri citești mai degrabă despre mașini second-hand, dar pe YouTube vezi de vile și BMW-uri noi și Gucci. Asta în România. Dacă te uiți la vedetele din străinătate, vezi cum își iau McLaren. E clar unde se duce deja o mare parte din bani.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
14 comentarii
13/10/2020 la 12:43 PM
Am luat la puricat site-ul webstock, dar nu am reușit să dau de inregistrarile conferintelor, ca in anii trecuti.
Stie cineva unde le gasesc? Dacă…
motanes„(Citează)
13/10/2020 la 6:45 PM
Day 1 https://www.facebook.com/138763222825731/videos/3455196841214608
Day 2 https://www.facebook.com/138763222825731/videos/344096423463938
Cred că le vor pune în această săptămână și pe site și youtube, că de obicei apar după câteva zile.
nwradu(Citează)
13/10/2020 la 1:12 PM
Trecând peste faptul că se spune același lucru de 20 de ani, lipsesc ideile de bun simț. Dacă întrebarea e unde dai bani, la Zoso sau la Selly, răspunsul e clar: chiar și 10% din ăia 2 milioane sunt de 4 ori cât are Zoso. Șansele să ai 10% într-un loc față de 100% în altul par să atârne clar, nu?
Bine, dacă o iei pe firul cu engaygement ăsta dus la extrem în România nu mai ajungi niciunde. Doar la noi vezi teorii de-astea filosofice despre produse de larg consum – aici n-ai ce să mai cauți public țintă, că atunci când scoți un nou suc tot publicul e țintă.
Mi se pare că la hoinaru sunt mai bine scoase în evidență aiurelile:
Costin Cocioabă: Bloggingul e în continuare foarte important. – deci chestiile cu reptilieni de care râdeți voi au la bază mai multe argumente clare decât asta cu bloghingul; măcar la alea cineva s-a făcut o documentare, s-au arhivat niște lucruri.
A, și eu blogurile un engaygement… unii care „fac bani din blog” au din când în când și comentarii.
dam167(Citează)
13/10/2020 la 1:25 PM
Ăia 2 milioane de la Selly sunt copii sub 18 ani, poate chiar și mai mici (clasele 1-4). Dacă vinzi chipsuri, gumă sau cola atunci are sens să te duci acolo să bagi bani, dar dacă vinzi ceva mai matur, Zoso livrează mai bine. Mere cu pere, cum zicea și Radu.
Andrei(Citează)
13/10/2020 la 6:51 PM
Nu chiar. Dacă aia este întrebare, răspunsul este “acolo unde sunt și clienții tăi”. Depinde ce vinzi, depinde ce vrei (awareness, să te legi de o vedetă, să ajungă lumea pe site-ul tău etc).
Sigur că bugetul reprezintă o constrângere. Mă sperii eu de sumele cerute de unii vloggeri, iar din afară cred că par și mai șocante. Considerând însă că bugetul suportă, te duci acolo unde obții ceea ce te interesează, nu doar unde ai reach chior.
Inclusiv atunci ai o țintă. Mountain Dew are ca target adolescenții. Coca-cola se bagă pe ideea de familie și băut la sărbători, Pepsi pe ideea de distracție. Gatorade e cu sportivi. Așa că depinde cine scoate acel nou suc pe piață.
Dacă e bun tuturor, foarte bine, faci o campanie cu de toate.
Treaba asta e valabilă în multe domenii, apropo. De exemplu, dacă cineva lansează un aparat high-tech de tuns, să zicem, atunci eu i-aș recomanda să se ducă la cineva care-l poate explica bine tehnici (de ex eu), dar și la cineva care face poze mișto pe Instagram, ca să îl asocieze oamenii cu unul care arată bine și se îngrijește și poate și la un vlogger, ca să ajungi și la cei care vor musai video. Mi se pare ciudat să vrei doar fashion sau doar tehnic, mai degrabă.
nwradu(Citează)
13/10/2020 la 2:10 PM
depinde ce vinzi, adica cui te adresezi.
copchii or fi mai multi, dar puterea lor financiara e redusa.
Marean(Citează)
13/10/2020 la 2:53 PM
Nici unul nu zice ca banii trebuie sa ii dai cui ia decizia de cumparare sau o influenteaza major.
Degeaba faci campanii cu dezbracate sau Smiley, oamenii care au banii si cumpara nu se uita in gura panaramelor.
Gaelex(Citează)
13/10/2020 la 6:54 PM
Ba da, toți cei din agenții zic asta clientului, câtă vreme obiectivul este unul de vânzări.
Dacă vrei doar să audă lumea de brandul tău sau să-l asocieze cu o anumită vedetă, atunci ai alt obiectiv.
Există și mult habarnism în domeniu și mulți începători sau multe agenții mici, care lucrează cu clienți mici și fac și ei ce pot. Dar dacă îți permiți una mare, cu oameni cu experiență mai mare, ies niște campanii foarte frumoase și admirate și care rămân în mintea oamenilor multă vreme.
nwradu(Citează)
13/10/2020 la 3:57 PM
Da, dar când ai un produs de larg consum sau unul nou pe piață e mai important să știe toată lume de el decât să-i cauți pe ăia puțini interesați de el. Dacă toată lumea aude, sunt toate șansele ca din gură în gură să afle viitorii clienți al căror profil îl cauți.
De asta se fac (după părerea mea) campanii cu dezbrăcatele, pentru că mai bine arăți niște produse unor milioane de oameni și vezi câți cumpără. Squarespace sponsorizează tot YT, mi-e greu să cred că ies pe minus. Mi se pare că ne blocăm în prețuri, nu e așa important ce putere financiară au unii acum, că dacă vor produsul tău vor găsi o soluție să-l cumpere.
@Marean: de copchiii din ziua de azi atârnă lucruri scumpe în timp ce noi ne scoatem ochii că nu merită cafeaua la Starbucks.
dam167(Citează)
13/10/2020 la 4:15 PM
Unde vad conferințele, că pe site-ul lor nu am găsit înregistrările?
Nu mai dau numele site-ului despre care e scris această postare, că iar îmi intră la moderare comentariul.
motanes(Citează)
13/10/2020 la 6:23 PM
Le gasesti pe pagina lor de facebook. Au facut liveuri cu conferintele si au ramas acolo. La nivelul asta de profesionalism e “crema onlineului”. Nu sunt in stare sa aiba undeva pe site o arhiva civilizata si usor de accesat cu blabla-urile insirate an de an. Probabil ca pana si ei sunt constienti de valoarea lor nula, asa ca nu se mai sinchisesc. Au facut evenimentul, au mai prostit ceva firme sa sponsorizeze, au bagat banii in buzunar si mai trag cumva un an pana la urmatorul.
John(Citează)
13/10/2020 la 6:57 PM
Ba chiar au o arhivă frumos organizată, doar că încă n-au pus și Webstock acolo și poate nu-i fix unde îți închipui tu că ar trebui să fie.
https://www.youtube.com/user/evensys
nwradu(Citează)
13/10/2020 la 7:08 PM
Nu sunt haterita de fel, dar John cam are dreptate. Am intrat sa vad cine sunt castigatorii de anul acesta, ma asteptam ca sub descriere sa scrie castigatorii. NU! trebuie sa intri pe fiecare fucking categorie si sunt vreo 15-20, ca sa vezi cine a castigat. 15-20 de taburi deschise! Astia sunt cei care tin conferinte despre cum sa faci online.
Irina(Citează)
13/10/2020 la 7:41 PM
Eu nu rezonez cu nimic din online-ul RO dintr-un singur motiv: nu mai sunt puștan. Am renunțat să mai caut canale unde să dau Like și Subscribe ptr că vad numai maimuțăreli puerile. Ceva pentru public matur unde găsesc? În afară de PornHub.
Urmăresc un prof , Tiberiu și Cornel (mi se par simpatici), Gherman (rar), Zoso (rar că mă deprimă) și câțiva Dev’s. În rest e full de manele și dubioși care își arată “valoarea”, mi se face silă când văd ce apare în Feed…
Mihai(Citează)