►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Proiectul EnelX a fost anunțat pe final de 2018 și presupune instalarea a peste 2.500 de posturi de încărcare electrică prin țară în anii următor. Din câte am aflat în 2019, au apărut diverse întârzieri cauzate de obținerea avizelor și probabil de planurile Enel prin România, dar acum proiectul pare să meargă înainte.
Recent am descoperit cu surprindere o stație de încărcare aici în Tineretului. Este în parcarea de lângă parcul Tineretului, aproape de Șincai, și cred că este printre primele din București. În harta de pe site-ul oficial apar doar 20 de stații în București și cred că unele sunt la sediul Enel de pe Unirii.
La Tineretului sunt două stații de încărcare de tipul JuicePole, fiecare de 2×22 kW, deci pot fi încărcare simultan 4 autovehicule cu 22 kW. Suficient pentru zone rezidențiale, unde parchezi mașina pentru câteva ore. Într-o noapte de încărcare poți “alimenta” cât pentru o săptămână sau mai mult de plimbat prin oraș.
Încărcarea se face cu o aplicație de telefon numită Enel X JuicePass, cu care se face și plata. Nu știu cât costă, dar de obicei la mașini electrice ieși sub costul benzinei sau motorinei pe suta de kilometri.
Nu știu ce să spun în concluzie. Se vede o evoluție a Bucureștiului în direcția mașinilor electrice. Sau măcar a cartierului Tineretului, care acum are aceste stații Enel X aproape de Șincai și, mai sus la Palatul Copiilor, are niște stații montate de primărie în marea parcare de acolo. Adăugați la asta diverse alte stații montate pe lângă mall-uri, supermarketuri și alte asemenea zone și rezultă o infrastructură care crește constant, o evoluție care se vede de la an la an.
În același timp, au trecut vreo 5 ani de când este uzual să vezi mașini electrice prin București. Sunt câteva mii în România. Oferta companiilor auto este tot mai bună, autonomia mașinilor a crescut constant, acum apar și stații de încărcare și totuși revoluția electrică întârzie sau are loc în ritm lent. Nu sare nimeni la gâtul dictatorului, ci așteaptă să moară de bătrânețe.
Poate că asta este puterea de cumpărare a românilor. Sau poate că ID.3, noul Zoe, noul Leaf, niște Tesla Model Y făcute în Germania vor accelera de fapt ritmul și la noi.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
22/09/2020 la 7:52 AM
E bun, e frumos…
Ideea e ca eu, desi mi-as permite sunt mai zgarcit: consider ca detinerea a doua masini e o cheltuiala prea mare.
Iar eu acum full electica o vad fezabila doar ca a doua masina, avand in vedere ca mai merg cu masina in concedii sau distante mari care depasesc autonomia.
Cred ca si altii gandesc la fel, deci probabil va mai dura mult pana cand va fi o explozie de electrice…
Pentru ca daca eu vreau sa ajung la Suceava in 7 ore, asta inseamna sa fac o pauza de incarcare de o ora pe undeva. Ceea ce e OK, dar nu am nici o siguranta ca voi gasi chargerul liber. Si poate pauza aia se face de 3 ore. Nu e fezabil.
Serj K(Citează)
22/09/2020 la 9:29 AM
Subscriu la cele de mai sus.
Autonomia inca e o problema; pe de alta parte nici oferta la nivel de caroserii nu mi se pare inca prea diversificata, cel putin nu la preturi accesibile.
Sa zicem ca vrei un SUV cu portbagaj peste 500L, in afara de Volvo la care-ti sar maselele din cauza pretului ce alternative mai sunt?
Eu nu inteleg de ce nu se merge pe hidrogen in loc de electric (eg. Hyundai Nexo).
Pyro(Citează)
22/09/2020 la 10:25 AM
Că hidrogenul nu prea are sens dacă stai puțin să te gândești.
Cu mașina electrică procesul e așa:
– generezi curent;
– bagi curentul în baterie;
– consumi curentul să miști mașina.
Cu aia pe hidrogen e așa:
– generezi curent;
– folosești curentul să faci hidrogen;
– bagi hidrogenul în rezervor;
– folosești hidrogenul să faci curent;
– consumi curentul să miști mașina.
Fiecare pas în plus scade eficiența.
Giani Mucea(Citează)
22/09/2020 la 3:20 PM
Știi de ce are logică? Fiindcă deja suntem obișnuiți cu benzinăriile.
Cum acum avem rafinării in viitor am putea avea facilități de producție a hidrogenului, cel mai bine ar fi daca s-ar produce din resurse regenerabile, dar nici varianta cu gazele arse undeva departe de oras nu e asa rea.
Apoi firmele care acum se ocupă de transportul combustibilului cumpără niște cisterne noi pentru hidrogen.
Benzinăriile care acum vand benzina, motorină, gpl mai pot sa isi diversifice gama cu hidrogen.
Pentru clientul final practic nu e nici o schimbare.
In România inca sunt prea puține stații de încărcare in străinătate e mai ok, Tesla are atu ca are o rețea de încărcare proprie extinsă dar daca citești pe net o sa găsești ca nici aia nu e perfectă de multe ori nu merge la putere maximă. Dar ceilalți nici nu au rețele proprii, câțiva producători au băgat bani in ionity care da, au facut o retea buna cu încărcare super rapidă dar te si costa privilegiul sa încarci la ei 0.79 euro/kwh.
Da, ai dreptate in ceea ce zici, se pierde ceva eficientă in masina la transformarea hidrogenului in curent si apoi folosirii lui.
Îmi place gândul de a deține un vw id3 sa fiu eco si “altfel” dar pentru România inca nu mi se pare fezabil.
Tom(Citează)
22/09/2020 la 7:57 AM
Între timp Enel nu sunt în stare sa îmi dea factura de curent din iulie încoace pentru ca au visat ei că trebuie refăcut contractul.
Niște imbecili patentați.
Nu au dat nici factura pe contractul vechi, nici oferta de contract nu a ajuns la noi. Am găsit niște scrisori de la Enel aruncate de un curier la noi în scară, dar erau pentru clienți de oriunde altundeva decât cei care stăm aici.
In indolența lor specifică nu au făcut nici o chestie simplă, să îți pună opțiunile valabile pentru tine când intri în contul Enel. Nu, trebuie să intri pe alt site, să te identifici în 3 feluri (cont Enel, id Enel din factură, scan buletin) și să ghicești care tip de contract îți este aplicabil.
Așa recunoști o companie căpușată de proști, indolenți și incompetenți.
Gaelex(Citează)
22/09/2020 la 8:20 AM
Sunt vreo 3 de anul trecut prin berceni (piata sudului). N-am văzut vreodată sa aibă clienți.
Coco(Citează)
22/09/2020 la 8:29 AM
Daca nu e gratis….
me(Citează)
22/09/2020 la 9:30 AM
@me, de fapt corect este: “daca nu sunt suficiente masini electrice in Bucuresti”.
Andrei G(Citează)
22/09/2020 la 10:31 AM
Asta voiam sa zic si eu. Daca la EV-uri peste 80% din energia electrica intiala se duce in miscarea masinii, la Hidrogen este intre 30 si 40 % din energia initiala. In unele cazuri e posibil sa merite asta, mai ales la transport marfa, deoarece bateriile ar ocupa mai mult loc decat rezervorul de H2, insa la automobile nu cred ca merita.
G(Citează)
22/09/2020 la 11:50 AM
La transport marfă eficiența e și mai importantă. În plus există legi care impun pauze la intervale regulate.
Giani Mucea(Citează)
22/09/2020 la 3:55 PM
In Romania, unde nu (prea?) sunt statii de incarcare rapida pe autostrada si alea din orase sunt oricum putine, mi se pare ca masinile electrice pot fi folosite doar ca masini de oras si doar daca stai la casa sau foarte aproape de o statie de incarcare publica, cum ar fi un supermarket.
Avand in vedere ca mai ai si un voucher de la stat, e chiar convenabil sa iei o Skoda Citigo spre exemplu cu vreo 10k euro, cu care sa mergi de acasa la birou si inapoi, dar repet: cu conditia sa ai unde sa o lasi la incarcat. Altfel, e clar ca nu poti merge cu ea nici pana la Sinaia, deci nu prea inteleg de ce si-ar dori unii oferte de masini electrice mai mari, la ce autonomie au. In Norvegia e alta poveste, oamenii aia au incarcare rapida in toate benzinariile, normal ca e plin de Tesla pe strada.
A.(Citează)
22/09/2020 la 4:00 PM
Actually, spatiul si greutatea sunt foarte importante la transport marfa, deoarece tirurile sunt limitate la vreo 40 de tone, parca, pe drumurile publice. Orice kilogram in plus care poate fi folosit pentru a transporta marfa si nu baterii, conteaza. La fel si la eventualele avioane care ar putea merge cu motoare electrice, greutatea va conta foarte mult.
Este o discutie foarte interesanta aici despre pros and cons.
G(Citează)
22/09/2020 la 4:12 PM
True, eu ma gândeam doar din punct de vedere al economiei și costului de operare. Deși chiar și așa, presupun că se vor face calcule. Ok, sunt 2 tone de baterie extra deci poți transporta 2 tone de marfă în minus, dar dacă te costă cu x% mai puțin (luând toți factorii în considerare) o să alegi electric oricum.
La avioane e o barieră mai hard așa, nu mă aștept să treacă pe curent prea repede. Bărcile în schimb cred că au potențial.
Giani Mucea(Citează)
22/09/2020 la 4:19 PM
Da, la nave de transport e o treaba. Samsung, care, btw, sunt si cei mai mari producatori de nave din lume, vor sa aiba in 2022 ceva care sa mearga pe H2. Cred ca acolo va fi cel mai mare potential.
Ah, si H2 fuel cells (chiar, in romana cum se zice?) sunt folosite si ca sisteme de backup in loc de generatoare; cica Apple foloseste deja in unele locuri, si MS incep sa schimbe ce au ei pe diesel cu astea.
Anyway, au foarte multe aplicatii, insa la masinile personale eu nu vad rostul.
G(Citează)
22/09/2020 la 11:48 PM
fuel cell = pila de combustie
Bogdan(Citează)
22/09/2020 la 5:30 PM
Îți bazezi ideea pe o premisă greșită.
Motivul pentru care mașinile electrice vor înlocui tot nu e ecologic (cum consideră oamenii de multe ori) ci e pentru că sunt cele mai eficiente. Și nu e vorba de tehnologia actuală ci de limitele fizice ale principiului de funcționare. Oricât ai aleza și șlefui pistonul ăla, orice aliaj extraterestru ai băga acolo, nu are cum să se apropie măcar de randamentul motorului electric. La fel și în cazul hidrogenului – prin conversia energiei o parte din ea se pierde; mașinile pe hidrogen folosesc două conversii în plus față de cele electrice; deci nu au cum să fie la fel de eficiente, deci nu au cum să le înlocuiască.
Ideea că comportamentul oamenilor ar influența cumva alegerea e puțin wishful thinking. Comportamentul e cea mai mică problemă. Oamenii s-ar obișnui să se deplaseze pe burtă cu un furtun în cur dacă ar fi mai ieftin decât situația actuală. Trebuie doar să te uiți la evoluția confortului din avion să îți dai seama. Mai mult de atât, benzinăria nu e ceva plăcut de care e greu să te dezobișnuiești ci ceva tolerat pentru că ai nevoie de dinozauri morți să poți ajunge la Kaufland.
Iar moartea industriei petrolului nu îmi stoarce nici măcar o lacrimă. N-ar fi prima, nu va fi nici ultima. Dacă au fost băieți deșepți au băgat banii deja în regenerabile și baterii, daca nu – asta e.
Giani Mucea(Citează)
23/09/2020 la 9:46 AM
Da, cu eficiența ai dreptate știu si eu ca prin conversie se pierde destulă energie.
Dacă se bagă lumea si se dezvoltă baterii mai bune, se instalează destule si la distanțe ok stații de încărcare rapide gen 100+ kwh, ar fi ok EV urile, nu as avea nici o problemă in a ma opri la 3-4 sute de km sa fac o pauză de 30 minute sa încarc mașina
Tom(Citează)
22/09/2020 la 11:38 PM
Cat de greu e sa inchiriezi o masina o masina de o zi pe alta? Noi ne uitam la o electrica(kia) pentru bucuresti(pe langa bucuresti) si cand avem nevoie sa facem drumuri urgente/lungi sa inchiriem ceva… unele firme se lauda ca iti aduc masina unde vrei tu, o iau de unde vrei(Bucuresti). Pentru concediu prin romania poti inchiria din timp, acolo nu cred ca sunt probleme.
Alin(Citează)
23/09/2020 la 9:14 AM
Uite o idee foarte buna, nu stiu de ce nu fac mai multi romani asta. As intinde chiar un pic mai mult si as zice chiar ca se poate renunta de tot la masina, avand in vedere ca in oras ai transport in comun si, la nevoie, taxi/Uber si chiar car sharing, iar cand vrei sa pleci din oras poti inchiria masina. Sunt convinsa ca daca aduni costurile astea nu ajungi nici pe departe la 10-15k EURO cat costa o masina, fara sa mai vorbesc de costurile indirecte.
In strainatate stiu ca e chiar o practica comuna, am niste prieteni de familie mutati in Belgia care si-au vandut masina pentru ca si-au facut un calcul si si-au dat seama ca costurile cu reviziile, taxele si parcarea in oras erau mult mai mari decat daca ar fi inchiriat masina cand plecau din oras.
A.(Citează)
23/09/2020 la 9:32 AM
Am stat trei ani fără mașină în Olanda. Poți trăi foarte ușor doar închiriind mașini când ai nevoie. Nu ai aceeași flexibilitate – nu poți să te urci în mașină să te duci la plajă că e vremea frumoasă, spre exemplu; trebuie să planifici puțin. Dar overall e foarte frumos, condiția fizică era mult mai bună când mergeam peste tot cu bicicleta, Și muuuult mai ieftin.
Giani Mucea(Citează)
23/09/2020 la 4:20 PM
M-am uitat un pic la Constanța. Ma mir cum cu atâtea stații nu are lumea electrice! In altă ordine de idei muie Enel! Și-au tras monopol pe distribuție si fac ce vor mușchii lor! Sper că odată sa li se spargă monopolul si atunci vor avea soarta Romtelecom!
Doru Vlad(Citează)
23/09/2020 la 4:55 PM
Piața s-a liberalizat de mult, din câte știam eu. Poți avea orice furnizor pentru casa ta.
nwradu(Citează)
24/09/2020 la 12:53 PM
voi ati observat ca Radu nu scrie in articole si partile care aduc impact negativ la public? ca in politica gen.
De ce nu ai scris ca e voie sa incarci maxim 4h? Which sucks balls!
Adica daca vii la ora 22 acasa si lasi masina la incarcat, tre sa te scoli la ora 2 sa te duci sa o muti, ca altfel iei amenda.
Nu ma crezi? mergi inca odata la statiile alea si citeste ce scrie acolo.
Catalin(Citează)