un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Noile NVIDIA GeForce 3070, 3080 și 3090 par extraordinare

2 Sep 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

NVIDIA este pe un val mare de tot. Nu doar că le ies plăci extraordinare într-o vreme în care alți producători de chipuri nu par să se descurce (adică tu, Intel!), dar fac și produse cool, pe care ți le dorești imediat ce le vezi prezentate.

Noile GeForce 3070, 3080 și monstrul de 3090 sunt astfel de plăci. NVIDIA trece la arhitectura Ampere, care probabil va transforma ray tracing-ul în ceva uzual. Și poate că veți spune că nu aveți nevoie în jocuri de acele reflexii super-modelate și perfect calculate, dar credeți-mă că diferența se vede imediat. Țin minte când am văzut cu ochii mei un joc cu RT on lângă același joc cu RT off și, privind diferențele între o reflexie modelată perfect și una vagă, făcută “să fie acolo”, m-am întrebat cum de nu m-am prins până acum ce slabe erau reflexiile clasice.

Noile GeForce 3000 vin cu mai multe îmbunătățiri majore:

  • folosesc inteligența artificială pentru calcule DLSS, ceea ce crește mult performanțele ray tracing.
  • memorie GDDR6X pe cel mai performant model, adică o memorie foarte rapidă.
  • o arhitectură nouă pentru sistemul de răcire. Zvonurile spuneau că plăcile vor fi uriașe, dar în realitate au tot dimensiuni uzuale (excepție 3090, dar aia e pentru aplicații speciale).

Și totul funcționează foarte bine, spune NVIDIA. Mai precis, noua RTX 3080 este superioară unei RTX 2080 Ti, dar costă aproape jumătate cât acea placă, iar față de RTX 2080 Super este de două ori mai performantă. RTX 3080 poate juca jocurile curente la rezoluție 4K cu ray tracing activat. Chiar și noua RTX 3070 este mai performantă decât un RTX 2080 Ti și, prin urmare, decât toată generația anterioară.

Iată o comparație de performanță și preț de la lansare:

Performanțele în jocuri au crescut atât de mult încât noua seria de plăci video elimină o altă problemă. Anterior, seria 2080 era superioară celei 1080 pentru că introducea ray tracing performant, dar cu RT off nu se justifica prețul unui upgrade. Acum, RTX 3080 este mai performantă cu ray tracing activat decât un RTX 1080 fără ray tracing activat. Practic, asta spune că suntem în era jocurilor cu ray tracing, care nu mai este doar o tehnologie incipientă, dar greu de randat la o rată de cadre mare, ci ceva ce intră în mainstream.

Cum fac noile GeForce 3070 și 3080 aceste salturi de performanță? Dincolo de îmbunătățirile de arhitectură, principalul avantaj este adus de nucleele mult mai performante pentru calcule tip DLSS. DLSS (deep learning super sampling) este o tehnologie de tip inteligență artificială care face un upscaling foarte performant, adică ia o imagine de rezoluție mică și o face de rezoluție mare. Am văzut-o în acțiune, comparativ off și on, în niște jocuri rulate pe RTX 2080 și chiar funcționează excelent, fiind uimitor cum putea îmbunătăți calitatea unei imagini randate de placă la o rezoluție mică.

Iată un exemplu din jocul clasic (Death Stranding) și în dreapta aceeași scenă cu DLSS activat, unde tehnologia îmbunătățește singură textura de pe ghiozdanul personajului. Mai mult, frame rate-ul crește pentru că placa video randează la o rezoluție mai mică și îmbunătățește totuși imaginea prin DLSS făcut rapid.

DLSS a fost introdus cu seria RTX 2000, dacă țin bine minte. Pe noile 3070 și 3080 au îmbunătățit suficient de mult unitățile shader, ray tracing core și tensor core încât ray tracing-ul poate fi calculat la o rezoluție mică și apoi “tradus” în rezoluție 4K de DLSS, care-i suficient de rapid acum încât poate face asta la zeci de frame-uri per secundă.

RTX 3080 folosește și memorie GDDR6X, care transferă 2 biți per ciclu, nu 1 bit per ciclu. RTX 3070, din păcate, folosește tot vechea memorie GDDR6 de pe seria 2080.

Au mai prezentat un artificiu interesant. Se zice de câțiva ani că jocurile rulează mai bine de pe SSD-uri pentru că, anterior, bottleneck-ul apărea la nivelul unui HDD clasic, care transfera prea lent texturile în memoria RAM, de unde ulterior plecau spre memoria video pentru prelucrare suplimentară.

Acum, însă, cu SSD-uri PCI-Express 4.0 ce pot citi și transfera mulți GB/s spre memorie, bottleneck-ul se mută iar la procesor. Procesorul nu poate gestiona foarte rapid acest transfer masiv de date. NVIDIA a inventat un sistem prin care datele din SSD sunt transferate direct în memoria plăcii video, operațiune care durează jumătate de ciclu pentru placa video când procesorului i-ar fi luat 24 de cicluri. Înțeleg că au colaborat cu Microsoft pentru implementarea ei în sistemul de operare, dar să vedem dacă nu este nevoie și de niște îmbunătățiri din partea producătorilor de plăci de bază.

Tehnologia aceasta se numește RTX IO, apropo, și este unul dintre motivele pentru care spuneam că NVIDIA face lucruri cool. Altă noutate cool este un chip G-Sync ce va permite monitoare de 360 Hz și programul NVIDIA Broadcast, care va integra RTX Voice și gestiunea webcam-ului pentru a elimina sau modifica fundalul, ba chiar face și tracking digital.

Înapoi la plăcile video, avem în concluzie următoarele:

  • RTX 3070 cu 8 GB memorie, disponibilă în octombrie, va costa 2.500 de lei.
  • RTX 3080 cu 10 GB memorie, disponibilă în 17 septembrie, va costa 3.500 de lei.
  • RTX 3090 cu 24 GB memorie, care-i pentru aplicații speciale și va costa 7.500 de lei începând cu 24 septembrie

Plăcile sunt PCI-Express 4.0 și au port HDMI 2.1, despre care calculul arată că poate duce 4K la 165 Hz. Aceste plăci vor fi folosite pe HDMI, nu pe DisplayPort, că DP1.4 este inferior lui HDMI 2.1. Consumul lor este mare, TDP de 220 W pentru 3070 și 320 W pentru 3080, dar încă nu am auzit nimic despre nevoia vreunui conector special cu 12 pini de la sursa de alimentare (sau adaptor).

Uitați cum arată placa, imagini luate din această prezentare. Un 3080 folosește două conectoare cu 8 pini și în cutie este inclus un adaptor Y de la conectorul clasic de 12 pini al surselor de PC. De asemenea, observați porturile și gura de aerisire de deasupra lor (placa de sus din “teanc”).

Sistemul de răcire pe 3070 și 3080 funcționează la modul următor. Există două ventilatoare. Unul trage aer rece din carcasă, răcește o parte a plăcii și îl dă afară în sus, de unde va fi dat afară din PC de probabil alte ventilatoare ale carcasei sau de fluxul de aer. Altul trage aer rece în placă și este dat afară prin baza plăcii, prin zona porturilor.

Despre RTX 3090 nu mi-a păsat prea tare. Este mult mai performantă, fiind echivalentul vechilor modele Titan, care cred că erau două plăci Titanium puse într-una singură, dar la acel preț este pentru aplicații speciale sau gaming extrem. NVIDIA spune că poate rula jocuri în 8K la 60 fps cu ray tracing pornit, deci iată o aplicație pentru acele televizoare 8K ce apar pe piață. Va ocupa însă trei sloturi în interiorul PC-ului, că este foarte groasă. Având în vedere că zvonurile pre-lansare spuneau că toate plăcile 3000 vor ocupa trei sloturi, e o veste foarte bună că doar 3090 este supradimensionată.

Singurul aspect în care cei de la NVIDIA sunt bulangii este că amână, din nou, lansarea unui model RTX 3060. Acesta va fi introdus probabil prin primăvară pentru ca, până atunci, cei ce nu mai rezistă tentației să cumpere un 3070 sau 3080.

NVIDIA a anunțat deja că vor fi disponibile plăci de la ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Innovision 3D, MSI, Palit, PNY și Zotac. Probabil că vor apărea întâi pe PC Garage.

asus s5507

    12 comentarii

  1. producători de chipuri

    Poți sa mi ștergi comment după ce schimbi, te pup

      (Citează)

  2. Știi că testele astea prezentate la lansare sunt bullshit, da? În viața reală nu vei vedea asa ceva, sunt invenții de marketing.

    Prețurile anunțate sunt pură fantezie pentru că transportul e scump, lăcomia e mare. Nici măcar acum la lichidare de stocuri generația veche nu are prețurile astea. Au scăzut prețurile acum de la căderea dolarului, nu de altceva.

    Daca nu ai sistem făcut în ultimii 2 ani, nu ai ce face cu seria 3000 pentru ca sistemul nu poate stoarce toată performanța din placă.

    Dacă nu ai sursă de minim 750W și încă una bună cu certificări gold sau măcar bronze va trebui să îți iei sursă nouă pentru că placa trage 300W. Plus complicarea cu conectorul de alimentare.

      (Citează)

    • Foarte performante dar consuma mult. Serriile xx70 și xx80 mergeau de obicei cu surse de 500W.

        (Citează)

    • stii tu sigur ca n-ai ce face cu seria 3000, de unde? ai rabdare sa iasa pe piata si apoi vezi, oricum pe mine m-au convins sa mi fac upgrade de la 1080, astept testele.

        (Citează)

    • Degeaba iei motor de BMW dacă restul mașinii e o Skoda.

        (Citează)

  3. https://youtu.be/9_XDlIxAkFs. E plin youtube-ul de articole si chiar pe PC Gamer gasesti articol despre Ray Tracing, si tu tot ii dai cat de bestial e, sunt 4-5 jocuri care il folosesc (de fapt folosesc doar anumite elemente). Ray Tracing este greu de implementat in jocuri, si chiar nu merita ca producatorii sa isi bata capul cu asa ceva, doar daca probabil vor primi “spaga” de la Nvidia, si sigur asa se va intampla. Dar hype-ul a fost si este prea mare in comparatie cu ce reprezinta de fapt RT. Ok, placile sunt blana, un salt imens fata de generatia anterioara, dar mai usor cu RT asta laudat care de fapt nu merita implementat chiar in toate jocurile, nu va fi mainstream!! https://www.pcgamer.com/amp/ray-tracing-has-failed-to-deliver-on-its-promise/

      (Citează)

  4. Alexandru Opran

    02/09/2020 la 8:33 AM

    RTX 2080 cred că o să aibă 10 GB memorie, nu 12. Dacă saltul în performanță o să fie chiar atât de mare chiar sunt tentat să fac upgrade de la RTX 2080.

      (Citează)

  5. “RTX 3080 este mai performantă cu ray tracing activat decât un RTX 1080 fără ray tracing activat” 🤔🤔🤔
    What do You mean?

      (Citează)

  6. La preț de 3090 cumperi 2 3080. Viitorul meu upgrade pare a fi un procesor+placa de baza AMD și 3080

      (Citează)

  7. “Un 3080 folosește două conectoare cu 8 pini și în cutie este inclus un adaptor Y de la conectorul clasic de 12 pini al surselor de PC.”

    Acest paragraf este gresit. Toate placile lansate au noul conector de 12 pini (cel putin variantele founders de la nvidia) si au in cutie adaptor de la 2 cuple de 8 de pini. Cuplele de 8 pini sunt cele clasice de la sursa de alimentare. Cupla de 12 pini de la placa video se poate observa fix in poza de sub acel paragraf.

    Si a existat o singura placa Titan cu 2xGpu : Titan Z. Dupa au renuntat sa mai fabrice placi video dual

      (Citează)

  8. de ce nu le spui direct nvidia 3080, nvidia 3090 ca tot iti place samsung s20, samsung note20?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus