►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am auzit destul de mulți oameni spunând că în avioane nu poți fi infectat cu covid-19 pentru că acum au filtre bune care rețin virusul. Eu nu m-aș simți în siguranță în avioane în acest moment, cu toate filtrele lor, și vă zic mai jos de ce.
Să începem cu filtrele. Avioanele moderne au filtre HEPA performante, se pare că a fost un interes în acest scop după epidemiile anterioare de SARS. Coronavirusul actual are 125 nanometri, filtrele din avioanele moderne pot reține particule mai mari de 10 nm.
The risk on airplanes is probably lower than in many confined spaces because modern airplanes have cabin air filtration systems equipped with HEPA filters
The cabin air system is designed to operate most efficiently by delivering approximately 50 percent outside air and 50 percent filtered, recirculated air. This normally provides between 15 to 20 cubic feet of total air supply per minute per person in economy class. The total air supply is essentially sterile and particle-free
Q5: What happens if the cabin air filter elements are not changed out regularly?
Air flow through the filter might be reduced, but the efficiency of the filter at capturing viruses and bacteria is not affected.
Sistemul este suficient de performant pentru a filtra întreg aerul de 20-30 de ori în fiecare oră. Apropo, în caz că aveți impresia că în avion intră mereu aer proaspăt, nu este așa. Minim 50% din aer este recirculat. În exteriorul avionului sunt -60 de grade Celsius în zbor la altitudinea de croazieră și ar fi un consum foarte mare de energie pentru a încălzi aer atât de rece până la temperatura confortabilă a cabinei, deci se practică recircularea aerului cu aport parțial de aer proaspăt de afară.
Dar bine, au filtre (sau ar trebui să aibă, poate depinde și de vechimea avionului și cu ce filtre este compatibil acesta) în avion. Problema este că pasagerii nu respiră aer ieșit direct dintr-un filtru, iar oamenii care expiră nu o fac direct în gura de filtrare a aerului. Aerul expirat de o persoană ajunge ușor în nasul altei persoane.
Cercetătorii au făcut studii chiar bune în această privință, inclusiv modelând mișcarea aerului în cabină. Se pare că, dacă o persoană strănută, aerosolii respectivi se propagă în principal pe lățimea avionului, pe același rând, și mult mai puțin către rândurile din față și din spate. Asta e logic chiar și fără modelarea matematică care o susține pentru că:
Problema apare când trece un om pe culoarul dintre scaune. Mișcarea acelui om antrenează aerul dintre rânduri și-l duce pe multe alte rânduri în față și în spate, contribuind la propagarea aerosolilor respectivi, inclusiv purtători de covid-19 dacă asta avea persoana care a strănutat sau respirat, în întreg avionul.
Și asta se bazează și pe cazuri reale. Unul foarte studiat este un zbor Hong Kong – Beijing din 2003. Pasagerul din locul 14E a avut SARS și în timpul acestui zbor (durată 3 ore) au fost infectați 20 de alți pasageri care stăteau în diverse locuri din avion, uneori la multe rânduri distanță.
Așa că momentan treaba cu ținut locul din mijloc liber este mai degrabă o acțiune de imagine, nu o măsură cu adevărat utilă. Ar fi un miracol dacă un pasager infectat nu i-ar infecta și pe alții din jurul său, având în vedere cum se mișcă aerul într-un avion. Și apoi luați în considerare înghesuiala de la îmbarcare și mai ales de la debarcare, când stau toți înghesuiți cu bagajele în mână pentru marea cursă către verificarea pașapoartelor.
Singura metodă de prevenție eficientă în avion pare a fi purtarea permanentă a măștii. Dacă strănuți în ea, rămâne acolo. Și mi-a plăcut și ce-a arătat Sanjay Gupta într-un ghid privind zborurile, adică
Singurul om pe care-l știu eu că a zburat în această perioadă (la început de iunie, de fapt) a făcut-o cu masca tot drumul din Japonia până aici, cu două escale. Nu a fost ușor, iar avionul a fost aproape gol.
Liniile aeriene au mari probleme în această perioadă. Numărul de zboruri este foarte mic față de acum un an.
Unii oameni care sunt nevoiți să zboare descoperă apoi că s-au vândut atât de puține bilete încât linia aeriană a preferat să anuleze întreaga cursă decât să zboare în pierdere. Din ce văd acum, se zboară full doar pe chartere în tot felul de excursii plătite deja prin insule grecești sau spaniole, că acolo agenția turistică știe deja că toți pasagerii se vor prezenta.
sursa: screenshot-uri din acest clip Vox, care explică mai în detaliu cele de mai sus. Partea cu circulația aerului și filtrele HEPA o găsiți în acest document IATA.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
29 comentarii
28/07/2020 la 6:44 AM
Aerul condiționat din avion este și foarte uscat, ajută și asta la împiedicat răspândirea virusului.
Cum sunt un ticălos și un jeg sper că toți ăștia care pleacă și postează vacanțe pe instagram acum să se îmbolnăvească și să moară pe capete.
E foarte enervante să îți poți permite să pleci aproape oriunde și să nu poți din cauza valabilității testelor și temerilor că iei virusul și îl aduci familiei.
Gaelex(Citează)
28/07/2020 la 8:23 AM
da, esti!
dny(Citează)
28/07/2020 la 8:41 AM
La cat de usor ai vrea ca cineva sa moara, pe langa ticalos si jeg sigur sigur ai si probleme cu capul, poate ar trebui sa te cauti. Mai sunt si alte boli pe langa Covid-19.
alex(Citează)
28/07/2020 la 8:49 AM
Gaelex e un băiat cu nevoi speciale :)
Cătălin Tănase(Citează)
28/07/2020 la 9:14 AM
Da, am o problemă pentru ca nu vreau ca unul din miile de bolnavi noi sa fie din familia mea, infectat de un cretin care a trebuit sa se ducă la mare sau de o idioată care nu a putut fără bețivărit prin club.
De asta eu stau acasă și toți purtăm mască și ne spălăm pe mâini. Și este evident ca nu suntem destui care facem asta, după fiecare zi cu peste 1000 de cazuri noi.
TU in afară de a fi idiot pe bloguri, ce faci?
Gaelex(Citează)
28/07/2020 la 9:29 AM
Baietica, auzi dar daca ma duc cu masina in Grecia si merg la plaje in treaba mea (ca slava domnului, sunt destule mari si goale si atunci cand nu e coronavirus), n-ar trebui sa-mi dai tu niste bani?
Ca practic merg undeva unde sunt infectari cu cateva ordine de magnitudine mai putine, practic iti aduc sanatate in tara nu?
Dar de ce sa nu mananci tu cacao ca deobicei.
PS: Tind sa fiu partial de acord cu tine la idiotii care se imbulzesc la noi; dar de la asta pana a le dori moarte si lor si tuturor categoriilor….
PS2: Pentru ala de mai sus care zice ca nu murim daca nu mergem nicaieri anul asta: realizezi ca daca nu mergi cu avionul ai sanse MULT mai mari sa te infectezi cand te duci la noi la mare, la Auchan sau la benzinarie da?
Pyro(Citează)
28/07/2020 la 9:50 AM
Pyro, nu te complica cu el. Cum a scris si Catalin, Gaelex e un baiat cu nevoi speciale. Trist e ca isi poate exprima parerile online si nu e la fara clanta urmand un tratament special.
alex(Citează)
28/07/2020 la 10:08 AM
Vă dați seama că discursul ăsta cu Eu nu merg la aglomerație, eu păstrez distanța socială, eu nu sunt inconștient ca ceilalți etc îl au toți deștepții ăștia care se îngrămădesc peste tot?
M.(Citează)
28/07/2020 la 10:11 AM
Masina aia cu ce merge, aer si ganduri bune? Nu trebuie sa pui benzina in ea de cateva ori?
Ce mancati acolo, ciulini si scoici de pe plaja? Ce beti acolo, roua diminetii?
Nu baietica, te duci frumos la bezinarie unde au mai fost cateva sute si mii de turisti in aceeasi zi.
Cumparaturile ti le faci in acelasi singur si unic magazin care e in toata statiunea la care au fost alte zeci si sute de turisti inaintea ta.
Cel mai mult imi place cum sunt toti zmei, pana si-o fura cineva apropiat.
Gaelex(Citează)
28/07/2020 la 10:41 AM
Masina aia cu ce merge, aer si ganduri bune? Nu trebuie sa pui benzina in ea de cateva ori?
– la fel ca si in tara; sa pui benzina fara sa te expui e simplu; bagi la pompa, dezinfectant, masca pe mufa, platit cu cardul si-ai plecat; greu nu?
Ce mancati acolo, ciulini si scoici de pe plaja? Ce beti acolo, roua diminetii?
– acelasi lucru pe care il mananci si aici; sunt terasele deschise din cate stiu si la noi; cu mica diferenta ca la noi sunt 1000+ cazuri iar la greci 100+ (daca or fi atatea la ei)
Nu baietica, te duci frumos la bezinarie unde au mai fost cateva sute si mii de turisti in aceeasi zi.
– vezi mai sus
Cumparaturile ti le faci in acelasi singur si unic magazin care e in toata statiunea la care au fost alte zeci si sute de turisti inaintea ta.
– nu stiu pe unde ai fost tu dar in genere pe unde am fost eu erau cel putin 3-4 supermarketuri mai mici, si deobicei si 1-2 mai mari; in orice caz, cred ca in orice Auchan din Bucuresti se perinda mai multa lume decat intr-un supermarket grecesc
Cel mai mult imi place cum sunt toti zmei, pana si-o fura cineva apropiat.
– eu nu-s ma consider unul; sunt constient de riscuri si incerc sa le minimizez; consider ca-i mai usor de facut asta in Grecia decat la noi; asta exceptand cazul in care stai ca nebunul inchis in casa
NOTA: Faptul ca acum oricine intra in Grecia trebuie sa aiba test NEGATIV la mana mi se pare ca o face cea mai sigur destinatie la ora asta. Dar de ce sa ne nu ne cacam pe noi :)
Pyro(Citează)
28/07/2020 la 10:48 AM
Gaelex vede covidul ca pe o lacusta, gata sa sara pe tine din orice pozitie. Nu judec, e doar o constatare.
varucu(Citează)
28/07/2020 la 1:09 PM
astept ziua in care gaelex nu va mai avea voie sa comenteze pe aici.
GabrielG(Citează)
28/07/2020 la 1:31 PM
ACUM e obligatoriu testul, inclusiv pentru cei care vin pe avion. Elena Gheorghe cântăreața și urâtul ăla de soț al ei sunt acum în vacanță în Grecia fără nici un test. Ca ei mai sunt sute, mii veniți în fiecare zi.
Diferența e ca la noi la Auchan sau mega nu sunt turiști veniți din 20 de țări, sunt doar idioții noștri și știi că trebuie să te păzești. E alegerea ta sa te culci pe o ureche că în Grecia e mai minunat.
Testul ala negativ nu e o garanție, poate s-a contaminat fix când a ieșit de la testare.
Și eu as vrea sa merg, ca plajele și apa în Grecia sunt foarte mișto. Dar nu știu peste ce dau și aflu doar peste 2~3 săptămâni dacă am scăpat.
Gaelex(Citează)
28/07/2020 la 1:36 PM
Eu am plecat cu masina din Romania, la aproape 2000km(stam aici o vreme). Am oprit in ungaria, austria, germania sa alimentam cu benzina(am mai luat si cate ceva rece). Intrat cu masca, luat, platit card, intors la masina, dat jos manusi, aruncat manusi. In timpul saptamani muncim, in weekend ne plimbam pe la munte/dealuri pe aici. Cumparaturile le facem ca in Romania, o aingura data pe saptamana, din mega.(delhaize). Te las pe tine sa cauti cat costa o chirie pe aici, satul unde stau se numeste Fentange. P.S. o sa pun poze in weekend, poate iti face poc o vena de la nervi si scapam de tine.
Alin(Citează)
28/07/2020 la 7:43 AM
Eu trebuie să plec la dat cu sapa. Singura opțiune viabilă masca cu filtru hepa si faceshiled. Asta dacă nu se blochează iar transportul aerian. Am deja două zboruri unul înainte de shut down și altul la două săptămâni dupa redeschidere. Nu a fost îmbulzeală nici la ambarcare/debarcare și nici in timpul așteptării. Dacă aș putea alege aș sta acasă dar nah key worker.
Doru Vlad(Citează)
28/07/2020 la 7:52 AM
Avem pandemie, un virus nou face prăpăd printre noi toți, tineri și bătrâni, bogați și săraci. Fără vaccin, fără tratament sută la sută eficient. Cu toate acestea, te ard tălpile să umbli teleleu în concediu! Vai, dragă, dar cum să nu mergem la mare, Grecia, Bulgaria, Filipine… Băi, mori dacă nu pleci anul ăsta, vara asta, până la primăvară, când mai mult ca sigur vom avea un vaccin?! Asta e o nebunie pe care eu nu o înțeleg, să te pui pe tine și pe ai tăi în pericol de moarte, să știi că prin asta contribui la persistența acestei boli în lume, dar să te arunci cu capul înainte și zâmbetul tâmp în brațele nenorocirii…
M.(Citează)
28/07/2020 la 8:19 AM
Las-o mai ușor pe asta cu “prăpădul”. Cu toate eforturile autorităților de a pune pe seama covidului cât mai multe decese mortalitatea este foarte mica.
EGO(Citează)
28/07/2020 la 8:55 AM
Cum ai dedus asta? Si a fost inainte sau dupa ce au pus in functiune 5G ul in zona ta?
Alin(Citează)
28/07/2020 la 8:58 AM
Da, am auzit că plătesc oamenii să semneze că mortul a avut Covid. Și Bill Gates lucrează la un cip să ne controleze mintea, dar unii îi vor da țeapă, ei nu au minte deloc!
M.(Citează)
28/07/2020 la 9:06 AM
@EGO
cică la ATI a început să fi full…
de acum începe…prapadul…
dar nu cazul tău…
theSame(Citează)
28/07/2020 la 11:06 PM
0,6% mortalitate, oooo daaa!!! Prapad!!!
Si binenteles ca “martorii lui covid” (M., Alin, theSame) cred ca se cearta cu ultimul prost din curtea scolii, cu cel care se teme de 5G, de cipuri, cel care nu crede ca exista covid etc. Nu va mai luati lumina de la high priest Arafat, nu mai fiti extremisti si dati o replica daca sunteti in stare la cei din zona de echilibru, la cei care cred ca exista covid, ca trebuie respectate anumite reguli, dar nu cred in abuzurile autoritatilor si isteria presei aservite. Daca sunteti in stare.
EGO(Citează)
28/07/2020 la 8:00 AM
Salut Radu,
Ce parere ai despre acest sistem?
https://youtu.be/zs1lPSQ96jQ
Mihai(Citează)
28/07/2020 la 8:15 AM
Pai o fi bun pentru dezinfectat suprafete in timp ce avionul este la sol.
Nu se poate folosi in timpul zborului printre oameni ca de la UV-C orbesti.
Marean(Citează)
28/07/2020 la 11:08 AM
full pentru ca au doar 64 de paturi ? Sau ceva de genul…
dny(Citează)
28/07/2020 la 1:23 PM
Porti masca, boss, in avion. Si, din observatiile mele lumea le cam poarta – la 90% asa. Daca stranuti e cu amortizor.
Nu de imagine ci minciuna sfruntata. Nu tine nimeni locurile alea libere daca se vand locurile – si se vand nu e o limita sa nu se vanda. Zic din proprie experienta nu din imaginatie.
Am zburat dus intors in Februarie ( UK-RO), dus intors in Martie ( UK – Egipt), UK – RO la sfarsitul lui martie , RO-UK la inceputul lui iunie, UK-RO acum o saptamana si ceva, parte dintre zboruri cu toata familia. Din martie obligatoriu cu masca si cu masuri de dezinfectie la bord. Din Martie pana saptamana trecuta, fara catering.
Cu exceptia zborului UK-Egipt (dus) si a zborului UK-RO de la sfarsitul lui martie care au fost ocupate cam jumatate, toate celealte au fost pline ochi, sau aproape pline.
Doar dupa ce le-o iei in bot nespalata, fiecaruia si contactilor lor ;)
Catalinx(Citează)
28/07/2020 la 3:19 PM
Mare dreptate mai ai, în perioada asta cel mai bine e să te deplasezi numai şi numai dacă e necesar şi să o faci cu un mijloc de transport propriu sau măcar să nu depăşeşti un număr de 3 călători. Noi râdem, glumim, însă este foarte grav ceea ce se întâmplă în lume la momentul ăsta şi din păcate cred că va fi din ce în ce mai rău.
Mare atenţie şi multă sănătate!
Sanda(Citează)
28/07/2020 la 4:23 PM
M.(Citează)
28/07/2020 la 4:25 PM
Fraza de încheiere! Ce om scârbos!
M.(Citează)
29/07/2020 la 7:59 AM
Ai unele lipsuri in ecuatia ta povestita. Te raportezi la un caz de sars si infectarea a 20 de oameni din 180 dintr-un avion doar prin simplul fapt ca unul s-a miscat. Doar ca omiti faptul ca in avionul respectiv s-a dovedit a fi vreo 5 infectati si fiecare a infectat cei aflati in proximitate. La vremea respectiva filtrele erau altele si sistemul de protectie inca nu implica purtarea mastii.
Filtrele HEPA au intrat pe avioanele NG si apoi au fost folosite la scara larga si pe alte avioane.
Legat de cazuri de COVID in avion si limitarea raspandirii lui avem chiar exmple din Romania. Pasager italian, zbor de Craiova. A infectat doar o persoana cu care a intrat in contact direct, era prietenul ce-l insotea. Restul pasagerilor testati pe reteaua epidemiologica au fost negativi.
In avion cand se fac astfel se anchete se iau 2 randuri fata, 2 randuri spate si randul pe care se afla suspectul.
Chiar si producatorii de avioane spun ca sistemele lor de purificare, ventilare si circulare al aerului nu asigura 100% protectie, lasand o marja de 2-3%. Dar cu siguranta e cel mai bun sistem fata de cele utilizate la autobuze, trenuri si chiar autoturisme.
Apoi intervine igienizarea zilnica cu niate sisteme speciale bazate pe UV, igienizarea intre zboruri si chiar masurile de protectie pe care pasagerii le respecta. Inclusiv limitarea deplasarilor neesentiale prin avion.
sorin(Citează)