►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Dintre toate teoriile conspirative care există acum, cea care mă lasă perplex este asta cu virusul care de fapt nu există, ci este o invenție a unora ca să ne controleze mai ușor. Sau alt astfel de motiv stupid.
Știu că nu poți cere logică de la oameni care cred în astfel de lucruri extreme precum pământul este plat sau că firul metalic din măști este de fapt o antenă 5G, teorie pe care vă reamintesc că inclusiv Reuters a trebuit să o demonteze într-un articol. Dar totuși, nici un pic de logică? Nici o urmă, ceva măsurabil în părți per milion?
Adică majoritatea conspiraționiștilor nu pot răspunde la întrebări simple precum “dar cine ar profita de asta, care este interesul celor din spatele minciunii?”. Aici se oprește orice discuție logică.
Care ar putea fi logica din spatele “inventării” virusului? Că de obicei în astfel de conspirații cineva vrea să vândă pe scară largă niște produse sau servicii și atunci “păcălește” lumea cu o astfel de conspirație, dar aici ce se întâmplă? Toată planeta a încetinit și chiar s-a oprit. Poate că profită vreo 30 de “bogătani” care au magazine online sau produc vaccinuri, dar mii de alți afaceriști i-ar lăsa să facă asta? Toți ceilalți care au finanțat conspirațiile anterioare pentru a vinde mai multe… orice acum sunt ok să intre în faliment?
Ne țin în casă ca să facă ei ce vor pe afară. Ce anume? O să ieșim cândva și vom vedea că a dispărut muntele Everest sau Sfinxul din Egipt? Mie mi se pare că în orice țară se fură ca în codru de câte ori hoții vor să facă asta. Uitați-vă la noi, ne-am pierdut pădurile în vreme normală, de ce-ar fi nevoie de inventarea unei pandemii?
Și cum s-a organizat o astfel de acțiune de amploare? Chiar s-au sincronizat toate guvernele lumii să susțină că există cazuri, că se fac teste, că spitalele sunt pline? Serios, chiar crede cineva că guvernele lumii se pot înțelege și sincroniza astfel în secret? Păi dacă ar putea, ar face-o pentru un astfel de motiv? Că mă pot gândi la unele mai bune dacă există această capacitate neașteptată a politicienilor planetei.
E ca și cum ai afla că cineva i-a contactat pe extratereștri și, în loc să le ceară vreo sursă de energie infinită sau leacul pentru cancer, ceva din care să profite maxim apoi pe piață spre binele tuturor, i-ar fi întrebat dacă știe câte grade vor fi mâine la Sinaia și apoi ar fi închis dialogul, că altă idee n-a avut.
Am zis anterior că Facebook este un cancer al societății care nu doar că dă tuturor nebunilor o voce, dar îi expune și pe cei fără o opinie acestor voci nebune și astfel îi influențează. Chiar este. Când apare însă momentul când le poți spune acestor oameni un sincer “băi, du-te la un psihiatru pentru un control, că s-ar putea să nu fie totul cablat bine la tine la mansardă”?
Problema nu este doar că Facebook și alte rețele sociale expun și oamenii neștiutori la astfel de ciudățenii, ci că mă expun și pe mine și pe tine și pe alți oameni normali. Și asta produce stres, nervi, articole precum acesta (nu mai bine ați fi citit 3 minute despre o mașină?), discuții cu rude impresionabile șamd. Nici un om nu este o insulă, așa că astfel de chestiuni te influențează mereu și de obicei în rău.
În rău pentru că te gândești apoi oare ce părere au astfel de oameni despre partide, vot, primari, economie, corupție, poliție și restul subiectelor uzuale din societate? Cât de multă încredere poți avea în astfel de oameni?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
22/07/2020 la 6:42 AM
Un prost arunca o piatra-n lac si zeci de destepti se arunca s-o scoata.
Albert(Citează)
22/07/2020 la 10:22 AM
Cam pe asta e replica celor care cred in teoria transpiratiei:
“Demonstreaza ca nu e asa”. La mine se declanseaza Tourette, cand aud asta.
Bancosul(Citează)
22/07/2020 la 7:03 AM
Ce trece prin mintea lor?
Rame.
Ca au capul plin cu pamant de flori.
Roxana(Citează)
22/07/2020 la 7:12 AM
Ovidiu Covaciu cauta o asa persoana (https://www.facebook.com/ovidiu.covaciu/posts/3409724919051172) pentru a-i lua un interviu cat se poate de serios. A mai facut asta cu unul care crede ca pamantul este plat.
etk(Citează)
22/07/2020 la 8:58 AM
Am inceput sa ma obisnuieec cu ideea ca oamenii cred in astfel de teorii ale conspiratiei, exista niste nevoi psihologice acolo de a-si explica lucrurile pt ca frica e prea mare etc etc
Zilele astea sunt socat de aia care au in fata un om care a avut boala si tot nu il cred. Si nu ma refer neaparat la Andreea Esca, ca acolo poti sa zici ca e vedeta platita sa minta etc etc.
Nu, ma refer la oamenii care se intalnesc pe strada cu un cunoscut si ala le zice ca a avut boala sau ca i-a murit mama etc si ei nu tot nu cred, desi nu exista absolut nici un motiv ca ala sa minta, ca nu poate fi platit de nimeni etc etc
Adica nici macar daca raspunzi “Da” la intrebarea cretina “cunosti pe cineva care a avut boala / care a murit de la ea?” tot nu ii convingi. Bine, cred ca unii nu cred nici chiar daca fac ei insisi boala, asa ca na.
E foart interesant si inspaimantator in acelasi timp, e un fel de psihoza colectiva.
Marean(Citează)
22/07/2020 la 7:18 AM
Era unul pe Facebook care a văzut sateliții Starlink, atât a trebuit 😂
Uite OZN-urile, uite cum ne spionează din cer și ne obligă să stăm în casă…
Claudiu(Citează)
22/07/2020 la 7:33 AM
Din pacate nu le trece un glont.
Cred ca toti acesti conspirationisti sunt niste incuiati ne-educati care n-au citit o carte la viata lor. Dar sunt experti in:
– astronomie (aselenizarea e falsificata)
– geofizica (Pamantul e plat)
– medicina (vaccinarea e rea)
– meteorologie (nu exista incalzirea globala)
Incep sa ma gandesc ca de la un anumit nivel de prostie incolo nu le-ar duce nimeni lipsa daca ar fi executati.
Gaelex(Citează)
22/07/2020 la 8:15 AM
Ce zice un reumatolog conspirationist??
Hmmm, va zic, sunt probleme mari la mijloc.
Morrissey(Citează)
22/07/2020 la 8:29 AM
Probabil ii face sa se simtă speciali, pentru că ei știu, că nu sunt proști ca restul :)
Oricum, am observat că cei care cred în vreo conspirație au tendința să creadă în mai multe.
Preferata mea e aia cu Pământul plat :))
Cătălin Tănase(Citează)
22/07/2020 la 8:32 AM
Ce e uimitor e ca grecii nu numai ca știau că pământul e rotund dar și dimensiunile sale aproximative. Diferențele între ce au calculat eu cu un băț și niște umbre și realitatea e azi se explică prin faptul că Pământul nu este perfect rotund.
Gaelex(Citează)
22/07/2020 la 10:24 AM
Nu toti grecii, doar aia de care stim.
Nu toti sunt Elon sau hawking.
alxzen(Citează)
22/07/2020 la 8:46 AM
Gândire magică. Nu mai pot privi lucrurile prin prisma raportului zeu/diavol, dar o fac prin apel la alte forțe întunecate de tip Soros, masoni, guverne mondiale etc. Iar zeul sunt acum ei înșiși, de asta e greu să le scoți teoriile conspirației din cap. Dacă în creștinism omul era mai mult un martor al luptei rău /bine, acum tipul cu conspirațiile, neputându-se adapta modernității și rationalismului, din lipsă de educație mai mult decât din prostie nativă, este parte activ implicată în salvarea lumii. El știe lucruri și combate, vine la mitinguri, refuză vaccinurile, scrie și semnează petiții, se indignează online și în familie, intră in politică și schimbă legi, organizează referendumuri. Este el împotriva Răului, iar asta îi dă un sens vieții sale, îl validează și valorizează ca ființă umană.
M.(Citează)
22/07/2020 la 9:15 AM
“Care ar putea fi logica din spatele “inventării” virusului?”
In lumea somitatilor medicale parerile sunt impartite 50% – 50%, cei care sustin ca virusul este facut in laborator se bazeaza pe secventa de HIV pe care acesta o contine si nu cred ca putea fi obtinuta print-o gazda intermediara care e vulnerabila si la HIV si la coronavirus. Laureatul Nobel pentru descoperirea virusului HIV crede ca cei din laboratorul din Wuhan lucrau la un tratament impotriva HIV. Mai multi specialisti din tarile occidentale care au fost la acel laborator au spus ca nu se respectau masurile de siguranta.
XYZ(Citează)
22/07/2020 la 9:36 AM
Cred ca sunt doua categorii de persoane, la acest subiect: 1. Cei care crează astfel de subiecte. Din punctul meu de vedere, multi din această categorie au un profil patologic – creaza teorii ale conspirației din “plăcerea” de a-i vedea cum se sperie cei din jur. Am observat ca se folosesc de rețelele de socializare, de obicei, pentru a disemina astfel de informații. Pur patologic – a la Sigmund Freud, as spune. Intuiesc faptul că au suferit/suferă pentru ca se considera nebagati în seama, nu se vad in centrul atentiei. Aici ar mai fi si cei care crează astfel de teorii pentru un scop anume (pecuniar, electoral, etc). Aceștia imi par cinici, de-a dreptul!
Si 2 – cei care cred astfel de teorii. Am observat ca sunt si persoane care parca vânează astfel de teorii si nu cred în realitatea din jur. Paradoxul este a unii de la categoria 1, ajung si unii dintre ei sa creada in ceea ce “produc”. De obicei si la categoria 2 sunt persoane care au suferințe de natură psihologică și care caută să fugă de realitatea pe care nu o acceptă. Din punctul meu de vedere, atât cei din categoria 1 cât și cei din categoria 2, au nevoie de consult de specialitate… La categoria 2, sunt cazuri în care aceasta fugă de realitate ascunde patologic mai complexe…
Cam atât, am încercat să fiu cât mai succint, dar pot fi scrise cărți întregi pe aceasta tema!
Stay safe!
Mircea(Citează)
22/07/2020 la 9:37 AM
pana la urma totusi, ma gandesc ca acelasi mecanism psihologic care sta la baza credintei in zei sta si la baza credintei in teoriile conspirationiste – nevoia de sens, de explicatie a lumii, nevoia de a face parte dintr-o comunitate etc
adica, pancarta aia cu “nu cred in covid ci in dumnezeu” mi se pare foarte revelatoare in acest caz.
in definitiv religiile sunt cele mai vechi teorii ale conspiratiei, nu?
ingredientele sunt aceleasi, adica niste forte obscure care vor sa faca rau oamenilor, dar unii dintre noi s-au prins cum stau lucrurile, in timp ce altii sunt in eroare (altii = toti aia care nu cred in rahatul in care credem noi)
Marean(Citează)
22/07/2020 la 9:48 AM
In momentul de fata, singurul risc ar fi ca cei care nu cred in “pandemie”/”covid” nu se protejeaza si ii pun in pericol pe alti oameni.
In alta ordine de idei, e dreptul fiecarui om sa creada ce vrea. Si pe undeva ar trebui trasa o linie si sa nu-i mai judecati. Exista pe undeva o expresia in carta aia drepturilor omului la “libertatea de exprimare si de constiinta”. Aici se aplica ambele.
De exemplu mie mi se par prosti cei care cred in Dumnezeu si in Biblie, dar nu ma duc pe strada sa le dau in cap pentru ca mi se pare mie ca sunt inferiori si n-ar trebui sa respire. Sau si mai prosti mi se par aia de si-au cumparat VW Phaeton, dar nici in cazul asta nu vezi la stiri ca “posesorii de Phaeton sunt vantati de o un necunoscut”.
Live and let live.
sin(Citează)
22/07/2020 la 10:34 AM
Stai asa, e dreptul fiecaruia sa creada ce vrea dar eu nu am dreptul sa cred ce vreau despre aia care cred ce vor?
Giani Mucea(Citează)
22/07/2020 la 11:39 AM
Poti sa crezi ce vrei, dar nu cred ca ajuta sa-i faci pe altii prosti in gura mare doar pentru ca nu sunt de acord cu tine sau tu cu ei, depinde cum vezi problema.
sin(Citează)
22/07/2020 la 12:37 PM
O, daca i-as face prosti in gura mare DOAR pentru ca nu sunt de acord cu ei, as fi eu prost. Dar daca e demonstrat ca parerea lor nu coincide cu realitatea sau ca procesul prin care au ajuns la parerea aia nu e unul logic, nu vad nici o problema sa le spun asta in fata.
Giani Mucea(Citează)
22/07/2020 la 10:15 AM
Pai “singurul risc”, cum zici tu, e chiar cel care ne intereseaza aici, ca daca ar fi ceva complet lipsit de consecinte asupra celorlalti, nu am avea ce discuta.
Marean(Citează)
22/07/2020 la 10:26 AM
inca un articol despre covit, sa fie cat de multe, aceleasi subiecte obosite intoarse mai des ca rahatul.
sigur daca scri de acelasi subiect o sa convingi pe tarani, sigur sigur.
Mihai(Citează)
22/07/2020 la 2:24 PM
Iar tu nu faci parte dintre taranii aia, nu? “Covit”, “scri”….
Catalin Tanase(Citează)
22/07/2020 la 10:33 AM
asta dezbat si baietii astia la o bere: https://www.youtube.com/watch?v=eNUAJ0hCFKc
Eu vad 2 probleme care :
1. oamenii simplifica pentru a incadra concepte mai complexe la nivelul lor de intelegere. Taleb zice ca euristica asta e buna, ca de cele mai multe ori e corecta, ca bunicile italiana au mereu dreptate (in afara de cazul asta cand au murit); Problema e ca de cele mai multe ori solutia gasita prin scurtaturi e fix ca in matematica, o aproximare, cand marja de eroare e mica apar catastrofe.
2. mereu ai persoane cu o gandire “heterodoxa” (ca sa nu le zic dilii, ca statistic majoritatea acolo intra) in societate, si au rolul lor de outsider. Ei sunt ok din punct de vedere al evolutiei, sunt redundanta in caz ca se intampla ceva (prepers daca apare apocalipsa de zombie) problema e cand ajung la parghiile puterii: pres americii sau braziliei.
alxzen(Citează)
22/07/2020 la 10:46 AM
Nu ma mira nimic :( la alegerile europarlamentare am fost delegat la o sectie de votare de la tara si concluzia (deprimanta de altfel) a fost ca o buna parte din oameni efectiv nu stiu pe ce lume traiesc.
La cel putin unul din patru votanti presedinta sectiei a trebuit sa le explice ca unor copii de gradinita pentru ce voteaza (parlament european, referendum justitie, etc) si multi dintre ei nu au inteles nimic oricum…
Radu(Citează)
22/07/2020 la 10:55 AM
E dreptul fiecaruia sa creada in ce vrea si sa faca ce vrea, atât timp cât acest drept nu se suprapune cu dreptul altuia! Cu alte cuvinte, ei pot crede ce vor si se pot îmbolnăvi- e dreptul lor, însă nu au dreptul să imbolnaveasca si pe altul. Mai este o vorba: “libertatea mea se sfârșește acolo unde începe libertatea celuilalt”. Asta cred ca nu au înțeles romanii după momentul ’89 si, în consecință, fiecare face după cum il taie capul, fără să îi pese de efectele acțiunilor sale asupra celor din jur. Si de aici frustrarea celor din jur si comportamentul copiat (“asa cum am suferit eu, sa sufere si altul”). Oricum, ca paranteză, nu cred am mai văzut vreo alta națiune mai divizată si mai individualistă! Multi se comporta ca si cum ar fi niște clanuri (mari familii – nu conotația negativa) aruncate laolaltă pe un teritoriu! Nici macar un trib! Le pasa strict de ei si de rudele de până la gradul 3. Restul nu par a conta…
Mircea(Citează)
22/07/2020 la 11:49 AM
Sunt doua aspecte:
1) Legat la imbolnavitul altora, problema aici e un pic spinoasa: nu se face “enforcement” la purtatul mastii si toata lumea si-o arde super #yolo, iar pe de alta parte, e incredibil de greu sa dovedesti ca daca am tusit spre unul fara masca si se imbolnaveste chiar s-a imbolnavit din cauza mea.
2) E ca in problema aia cu tramvaiul: pe cine ai salva – pe nevasta-ta sau 5 necunoscuti?
sin(Citează)
22/07/2020 la 11:51 AM
Pai hai sa vedem cateva exemple de teorii:
– poluarea mediului era o chestie la care initial doar unii protestau iar ceilalti o ignorau, acum e larg recunoscuta si acceptata (de majoritatea oamenilor si guvernelor); bonus: lucram chiar la remedierea ei (masurile impotriva poluarii)
– uzura/defectarea planificata (planned obsolescence) … (initial): nu exista asa ceva dom’le; ulterior, recunoastem ca mda, a existat un cartel Phoebus care a dat startul.
Ideea ar fi ca atat timp cat vor exista avantaje (materiale sau de alta natura), vor exista oameni care vor profita de ele in defavoarea celorlalti… un exemplu simplificat se gaseste in comedia “The Gods Must Be Crazy” (1980).
Texteru(Citează)
22/07/2020 la 2:44 PM
Pai si ce insinuezi? Daca au fost cateva teorii care s-au dovedit a fi corecte inseamna ca toate sunt corecte? Ba, ‘jneboon? Pamantu chiar o fi plat!
Catalin Tanase(Citează)
22/07/2020 la 2:27 PM
La fel ca în Imobiliare, se tine prețul sus pentru a avea de unde să scadă și pentru că oamenii încă au bani pusi deoparte din care băncile vor o felie. Când o să vina criza peste jumătate de an o să simțim din plin deciziile proaste de acum
florin(Citează)
22/07/2020 la 2:48 PM
covidel
better?
Mihai(Citează)
22/07/2020 la 3:08 PM
Gramatica e greu 😉
Kilroy(Citează)
22/07/2020 la 3:13 PM
Eu mai degraba as face un articol despre cum “oamenii destepti”, incearca sa aplice modul lor de gandire conspirationistilor si sunt uimiti ca nu functioneaza. Cu adevarat destept esti cand intuiesti cum gandesc masele (si actionezi in concodranta cu asta), nu cand te plangi mereu ca esti inconjurat de prosti care nu gandesc ca tine.
Exemple sunt multe: vai a iesit Trump presedinte, vai Brexit, vai da fabrica de bere Corona faliment ca are brandul precum virusul, etc. etc.
Era acu’ cateva zile pe net un filmulet cu una de a coborat din masina sa isi faca selfie cu ursul, altul a murit de covid la timisoara refuzand tratamentul. Si astia nu sunt exceptii, sunt o gramada ca ei.
De toti aia de cred ca ne tragem din adam si eva si ca a venit un sarpe vorbitor sa ne dea un fruct interzis…bla, bla, bla…ce ziceti?
A punctat bine cineva mai sus, gandire magica.
Cand individul se confrunta cu ceva necunoscut incearca sa gaseasca interpretari care sa ii explice fenomenul la un nivel accesibil. De altfel si creierul uman functioneaza asa, vezi o gramda de iluzii (optice, auditive) bazate pe asta.
Mai mult, pentru evenimentele negative, omul are nevoie de un “ceva” de care sa se agate (ca e o rugaciune, ca e ideea ca tre’ sa lupte impotriva ocultei mondiale, ca spera ca o impartasanie la biserica il ajuta, etc). Toti incercam sa ne raspundem la intrebarea “de ce” intr-un mod cat mai convenabil.
Iar la final, mai este un fenomen (imi scapa acum numele) care demonstreaza ca cu cat credintele cuiva sunt mai zdruncintate de realitate, cu atat este riscul mai mare ca acel cinvea sa devina si mai habotnic in ideea lui. Exemplu fiind sectele de prin anii 70 care asteptau sfarsitul lumii la data X, ora Y. Cand data respectiva trecea, imediat aveau o explicatie si deveneau si mai atasati sectei. Ca sa revenim la exemplu Trump, daca maine s-ar duce si s-ar apuca sa urineze in mijlocul unui studio de televiziune, probabil ca nu ar pierde mai mult de 1-2 puncte procentuale.
Boris(Citează)
22/07/2020 la 6:11 PM
Ia zi bă somitate de unde ai informațiile pe care le vomiți?
“no sequence of HIV-1 is present in SARS-CoV-2.” https://www.europeanscientist.com/en/big-data/no-sars-cov-2-does-not-contain-hiv-genetic-code/
nea_caisă(Citează)
22/07/2020 la 10:56 PM
Da BA, esti tare BA, ce link misto ai gasit BA. Numele te reprezinta. De fapt tu imi arati ca sunt si unii care sustin contrariul desi eu am spus ca parerile sunt impartite. Daca citeai titlul link-ului tau:
“According to some people – including the extraordinarily talented professor Luc Montagnier, recipient of the Nobel prize in medicine in 2008 for his discovery of the human immunodeficiency viruses”
XYZ(Citează)
22/07/2020 la 8:38 PM
https://youtu.be/OtfCsJUEJHM ascultați finalul
ps(Citează)