►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
BMW a anunțat astăzi specificațiile complete pentru modelul iX3, practic versiunea electrică a SUV-ului lor X3. BMW are o strategie de electrificare ce presupune ca toate modelele curente să aibă și versiuni electrice pe lângă cele pe benzină, diesel și hibride. Pare o idee bună ce va micșora costurile modelelor electrice și va oferi clienților o gamă largă din care să aleagă.
iX3 are o autonomie de 460 km în testul WLTP, ceea ce mi se pare suficient. Bateriile, în total 74 kWh, se pot încărca la maxim 150 kW în curent continuu și BMW spune că încărcarea 0-80% va dura 34 de minute. O pauză de 34 de minute la fiecare 400 km conduși la drum foarte lung mi se rezonabil, semn că tehnologia a ajuns în momentul în care elimină principalele inconveniente anterioare.
Suta la oră în 6,8 secunde, cam cât X3 xDrive diesel, iar viteza maximă este limitată la 180 km/h. Motorul electric generează 286 CP și 400 Nm cuplu, are o cutie de viteze cu o singură viteză și transmisie spate, nu AWD (sau xDrive, cum ar zice BMW).
Dacă vă interesează alte informații despre tehnologia de la bord, mie mi s-a părut interesant că mașina utilizează în total 188 de baterii LiIon, grupate în 10 module și poziționate pe podea. Asta înseamnă că centrul de greutate va fi jos (518 kg cântăresc doar bateriile), iar gruparea pe module îmi spune că acestea vor putea fi înlocuite… modular, în funcție de uzură. Motorul electric este dezvoltat de BMW și este unul sincron și excitat electric, adică este controlat prin impulsuri electrice, nu prin magneți permanenți, ceea ce elimină nevoia și dependența de metale rare.
Bateriile sunt răcite, dar și încălzite pentru ca mașina să funcționeze eficient în toate tipurile de clipă. Încălzirea bateriilor și a cabinei se face cu o pompă de căldură, ceea ce cred că este soluția cea mai eficientă energetic în acest moment, adică iarna nu vei pierde mult din autonomie pentru că încălzești habitaclul la un drum lung.
În rest, mașina este ca un X3, care-i un SUV excelent. Arată a mașină masivă, are grila specifică BMW în față, jante de 19 inchi și opțional 20 inchi. Mă așteptam la acele accente de culoare albastră, deși cele de sub bara spate par a fi cam prea masive.
Fotografii oficiale cu interiorul nu am văzut, dar mă aștept la cel de X3. BMW vorbește despre aspect premium, materiale ce includ lemnul, ecrane în bord și în consola centrală.
Dotările standard includ suspensie adaptivă, adaptive cruise control cu stop&go, plafon panoramic, faruri LED, scaune încălzite, asistentul în viraje și menținerea benzii (un fel de autonomie nivel 3, de fapt), senzori față-spate, Apple CarPlay și Android Auto (posibil prin update după lansarea oficială pe BMW). Opționalele includ camere video, fază lungă adaptivă și câteva alte șmecherii.
Eu sunt foarte curios să văd software-ul de pe această mașină. BMW a venit cu idei foarte bune pentru mașinile lor electrice și hibride, de exemplu o navigație inteligentă care ia în considerare și relieful pentru a recupera energie electrică prin frânare sau vede că urmează o localitate peste 500 de metri și atunci recuperează energie prin frânare de motor, nu prin frâna mecanică, pentru a reduce din timp viteza. Sunt multe șmecherii care se pot face din software în mașinile electrice și BMW cred că le-a făcut.
Lansarea va fi mai târziu în acest an. China rămâne cea mai mare piață pentru mașini electrice în acest moment, așa că BMW iX3 este fabricat în China inclusiv pentru piețele din afara ei. Prețul pentru România nu a fost anunțat, dar în Germania va costa cam 58.000 euro fără TVA, deci mă aștept cam pe la același preț și aici. Un BMW X3 asemănător ca putere costă 48.000 de euro fără TVA, dar cu mai puține dotări în oferta standard, deci per total iX3 va fi comparabil sau un pic mai scump decât varianta diesel X3, ceea ce era de așteptat.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
40 comentarii
14/07/2020 la 11:25 AM
Acum inteleg de ce tocmai s-a ieftinit ieri model Y . :))
Pretul la care va sosi va nota succesul sau esecul masinilor electrice . TESLA e etalon , si restul vor incerca sa prinda din urma . Sunt curios si de eficienta motoarelor . Din ce am inteles de pe elektrek , KIA / Hyundai au un motor foarte eficient , pe cand PSA au unul potent dar nu atat de eficient cu energia .
Liviu(Citează)
14/07/2020 la 11:26 AM
Ha ha, cam la fel de scump ca un Y, dar mai prost. Mult noroc BMW.
Giani Mucea(Citează)
14/07/2020 la 12:34 PM
Depinde ce inseamna mai prost. Momentan are cam aceeasi autonomie ca viitorul Tesla Model Y cu RWD.
In plus, interiorul masinilor Tesla nu se ridica nici pe departe la nivelul de dotari si calitate a masinilor facute de BMW.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 12:41 PM
bemveul nu are moarte, am vazut io niste ursuleti de prin 90 pe sosea…belea.
Giovani(Citează)
14/07/2020 la 12:53 PM
Mai prost adica fara feature-urile, update-urile periodice si factorul de coolness testla, de exemplu nimeni nu-l stie pe CEO-ul bwm :)
Acuma bmw fiind bmw, am o oarecum banuiala ca la putin dupa garantie o sa se rupa niste chestii de pe langa motor.
Radu(Citează)
14/07/2020 la 12:59 PM
Daca intru acum la Tesla, singura chestie pe care o pot configura e un Y dual motor long range, care in varianta de baza e 65000 cu taxe incluse (taxe care inseamna 11000 in Olanda).
Specificatiile lui sunt: AWD, 505km autonomie, 217kmh viteza maxima, 0-100 5,1 sec. Absolut toate mai bune decat la BMW.
Ca dotari standard, singura pe care BMW ar putea avea-o fata de Y ar fi scaune incalzite. Nu stiu daca Y o are, ca nu zice pe site. Strict personal, am testat functia asta inainte sa comand si am zis ca nu imi pasa daca e inclusa sau nu.
Ca si calitate, modelul Y va fi fabricat in Germania.
Giani Mucea(Citează)
14/07/2020 la 4:00 PM
Nu am inteles exact ce ai comandat. Tesla Model Y sau BMW X3?
Ar fi interesant un review al unei Tesla facut de un cititor constant al blogului.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 4:13 PM
Din pacate nici una dintre cele doua. Ma refeream doar la faptul ca, pentru mine, functia de incalzire in scaune e irelevanta. Inainte sa comand masina actuala (non-electrica), am testat functia si mi s-a parut meh.
Giani Mucea(Citează)
14/07/2020 la 10:49 PM
Si nici macar proiectata special pentru a fi electrica (standard Tesla, deja) ci au pus niste baterii si un motor pe aceeasi platforma de termice.
marinel(Citează)
15/07/2020 la 6:51 AM
@Giani Mucea
Toate Tesla-urile au standard încălzire în scaunele din față, și deseori în toate cele 5 locurile:
Like the Tesla Model S and Model X, the Model Y comes standard with heated rear seats. All Tesla’s vehicles come equipped with heated front seats, but the heated rear seats are part of the Premium Interior, which is an upgrade in the Model 3.
manu144x(Citează)
15/07/2020 la 9:57 AM
Banuiam eu dar nu stiam sigur si, fiind irelevant, nu am sapat destul. Merci.
Deci BMW-ul e din absolut toate punctele obiective de vedere mai varza decat Y.
Giani Mucea(Citează)
14/07/2020 la 11:29 AM
stop & go pt ce? :))
aia era sa iasa bine la noxe ca opreau un motor pe petrol, la electric ce stop & go viseaza.
asa-i cand doar reciclezi aceasi tehnologie invechita.
” O pauză de 34 de minute la fiecare 400 km conduși la drum foarte lung mi se rezonabil”
that’s bs radu.
400km condusi e best case ca mergi doar pe autostrada, si acolo limitat pe la 90-100 ca daca ii dai 130km/h se duce estimarea in cap.
iar in oras, aia 460 km sunt apa de ploaie la start/stop/semafor/clima samd.
Mihai(Citează)
14/07/2020 la 12:36 PM
Este vorba de adaptive cruise control cu stop&go.
Adica masina este capabila sa pastreze o anumita distanta fata de masina din spate si sa incetineasca pana la oprire daca este cazul. Si apoi sa plece din nou de pe loc atunci cand masina din fata si-a reluat depasarea.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 1:02 PM
Asta face si a mea, dar e un pic incorecta descrierea. Masina porneste doar daca masina din fata si-a reluat deplasarea in 1-2 secunde de la oprire. Daca nu, porneste doar motorul dar asteapta sa atingi acceleratia. Probabil vreun safety feature.
Giani Mucea(Citează)
15/07/2020 la 6:55 AM
În mod ironic, de fapt e invers, pe autostradă ai consumul cel mai mare pentru că mergi la viteze mai mari :)
Pe drumuri naționale la mers cu 80-90 ai consum mai mic. Pe testate, până în Debrecen am avut consum mai mare decât după Debrecen pe drumuri naționale la viteze naționale.
Iar în oraș e altfel calculul pentru că nu consumă curent (relativ) când stă pe loc spre deosebire de un motor clasic. În oraș dacă nu faci liniuțe la fiecare semafor și circuli normal, chiar și bară la bară, consumul e foarte bun.
Și aici e contra-intuitiv, să mergi bară la bară consumă foarte puțină energie pentru că accelerezi foarte slab, iar te oprești, iar te miști foarte puțin, și tot așa.
Nu e totuna că accelerezi până la 10 km/h sau până la 50-60km/h.
Nu ai observat că toate mașinile plug-in hybrid favorizează electricul la viteze mici și termicul la viteze mari? Chiar și Mitsubishi-ul care e hibrid în serie, la viteze mari cuplează direct termicul și deconectează de tot electricul.
Fix din același motiv, la viteze mai mari consumul e mult mai mare de fapt, chiar dacă e viteza constantă.
manu144x(Citează)
14/07/2020 la 11:51 AM
“O pauză de 34 de minute la fiecare 400 km conduși la drum foarte lung mi se rezonabil”. Și te trezesti cu 3 mașini în față, la coadă, cum pățești și la pompa de benzină, să vezi ce rezonabil ți se pare. Sau proprietari care nu stau alea 34 de minute lângă mașină și merg 2 ore să mănânce ceva.
alunelu(Citează)
14/07/2020 la 11:52 AM
hai ma, te impui progresului.
progres facut pe bani si pe timpul tau, ce naiba.
Mihai(Citează)
14/07/2020 la 12:17 PM
Hai să ne plângem când ne vom lovi întâi de problema aceasta. Momentan sunt puține mașini electrice, iar când numărul lor va crește se vor monta și mai multe stații de încărcare.
nwradu(Citează)
14/07/2020 la 12:33 PM
Faza cu proprietarul care o lasa la incarcat si pleaca sa manance se poate rezolva usor. Statiile de incarcare ar trebui sa aiba tarifare duala, gen Uber, la kWh si la timp de ocupare a statiei. Daca te costa mai mult alea 2 ore decat curentul bagat in baterie o sa stai pe aproape.
Sorin(Citează)
14/07/2020 la 12:39 PM
Chiar si asa ramane problema ca trebuie sa-ti calculezi la minut timpul de baut cafea si de dus la toaleta. Ca sa nu intarzii la ridicarea masinii.
Dar este posibil ca in viitor sa existe foarte multe statii de incarcare. Cate una la fiecare loc de parcare.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 1:01 PM
400km in Romania inseamna cam vreo 6 ore de condus.
Faza cea mai misto cu masinile electrice este ca nu esti ogligat sa mergi la o benzinarie sa stai ca prostu la coada sa rozi un sandvis congelat, la fel cum nici telefonul nu il incarci in peco.
Radu(Citează)
14/07/2020 la 1:30 PM
Corect, poti sa te duci la Kaufland sa bagi un mic :)
Sorin(Citează)
14/07/2020 la 2:37 PM
@Sorin: da, o sa ma incalzeasca foarte mult ca cel de la restaurant plateste mai mult ca lasa masina acolo, cand eu astept la coada.
alunelu(Citează)
14/07/2020 la 4:30 PM
@alunelu: economie de piata. Cand proprietarul statiilor va vedea ca are locurile ocupate tot timpul va face una din doua: va pune mai multe statii de incarcare sau va mari pretul stationarii. Poate vor aparea abonamente de incarcare gold, premium, super ultra, cu locuri rezervate. Poate BMW isi va face statii proprii.
In final cred ca intelegi ca pretul incarcarilor nu va putea ramane la nivelul mic actual. E ca la benzina, nu conteaza cat costa petrolul(curentul), conteaza ce pret poate piata sa suporte.
Sorin(Citează)
15/07/2020 la 9:38 AM
@Radu, cine te obliga sa stai ca prostu sa mananci un sandvis congelat? Nu poti sa pui benzina si sa pleci in alta parte sa mananci? Dureaza 5 minute sa faci un plin.
In plus, crezi ca la statiile de incarcare electrica nu vor fi aceleasi produse congelate?
@Sorin, unul dintre punctele forte prin care se promoveaza masinile electrice o reprezinta pretul de exploatare mai mic. Daca ajungem sa coste mai mult decat costa deplasarea cu un motor cu combustie interna, este nasol.
Asta va insemna si ca pretul curentului electric va creste inclusiv pentru consumatorii casnici, care nu au nicio legatura cu masinile.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 12:25 PM
absolut, romanul fiind fan de giroase marca made in germany, o sa mai dureze cateva secole pana probl cu coada la incarcat electrica chiar o sa ne afecteze pe noi romanii.
eu si sa iau in considerare o electrica, habar nu am cum fac cu electrica sa imi pun statie in garaj subteran la bloc – daca chiar o fi posibil.
ca deh, nu sunt neamt bogat ca in pozele de la bmw sa am casa cu o curte generoasa.
Mihai(Citează)
14/07/2020 la 12:42 PM
Nu cred ca o masina de 60-70.000 euro se adreseaza celor care locuiesc intr-un apartament de 60-70.000 euro.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 1:15 PM
Daca stai intr-un oras marisor atunci o sa gasesti lejer statii la mall-uri, market-uri, parcuri, birouri si cam peste tot.
Pretul pe kw e cam 2 lei la incarcarea rapida de 50kwh si 1 leu la cea de 20kwh.
Cred ca in afara de Selly sau Micky Hash, toti iti i-au masina pe finantare.
Radu(Citează)
14/07/2020 la 4:05 PM
Si casa/apartamentul il iei tot pe finantare. Ce legatura are asta cu pretul masinii si cu faptul ca daca iti permiti o masina de 70.000 euro, poate ar trebui sa iti permiti si o casa, nu doar un apartament unde nu poti instala un sistem de incarcare.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 12:28 PM
Vestea cu adevarat buna e ca toate batranicile din Germania care isi schimba BMW-ul la fiecare 3-5 ani vor trece mai repede pe electric si ne vor vinde noua diesel-urile alea bune.
Altfel masina mi se pare la fel de urata ca un x3 normal, deci va avea succes.
Autonomia nu cred ca e relevanta in Romania, e masina de mers la mall si la Mamaia, ca orice SUV, deci iti ajung 3-400 km.
Sorin(Citează)
14/07/2020 la 12:44 PM
asta 400 km autonomie? pe platforma poate.
Giovani(Citează)
14/07/2020 la 1:02 PM
ce de hetări bmw
GabrielG(Citează)
14/07/2020 la 1:16 PM
macar e un plus ca nu mai pica turbina sa-ti fută motorul.
beb(Citează)
14/07/2020 la 1:27 PM
sau distributia :D
Teniescu(Citează)
14/07/2020 la 1:29 PM
Un detaliu nu pare a fi in ordine. Numarul de celule individuale, 188, nu este divizibil cu 10, numarul de module, deci undeva e o greseala. Din calculele mele pot fi 180 de celule, grupate cate 18 intr-un modul, 9 serie 2 paralel, iar capacitatea fiecarei celule este ~117Ah, pentru un 234Ah total, cu aproximativ 90*4.2=378V tensiune maxima. Astfel energia totala stocata in bateriei este 234*90*3.8= ~80kWh, din care 74 sunt utili.
Conexiunea in serie a tuturor celor 180 de celule nu e chiar fezabila, ar insemna 756V maxim, cam mult pentru tranzistoarele mosfet sau IGBT, care ar trebui sa tina 1500V cel putin, iar la tensiunea aia au pierderi mari. Cica numai chinezii folosesc baterii de 800V acum, dar se stie ca sunt mai indrazneti, nemtii sunt mai conservatori.
Tesla are baterii de 400V, 16 module ce contin 6 grupuri de celule in serie fiecare, cam 68-80 celule in paralel intr-un grup, depinde de modelul folosit, 18650 sau 21700.
finch(Citează)
14/07/2020 la 1:29 PM
Radule dar ce URL-uri spam friendly ai. :)))
Louis(Citează)
14/07/2020 la 1:51 PM
Important sa aiba un rezervor mai mare pentru lichidul de semnalizare. Nu stiu cum se intampla, presupun ca nu e trecut in manual unde e, sa se faca completarea; dar multor masini cu sigla asta care circula prin Romania nu le functioneaza semnalizarea. Ce se ii faci daca se consuma totul in Germania, de catre bunicutile alea care merg duminica la piata cu ele?
Nu ai masina electrica Radu, dar poate ne zici si la cate sute de km de Bucuresti gasesti prima statia de incarcare de 150KW.
cineva(Citează)
14/07/2020 la 2:12 PM
Pana nu vad baterii de cel putin 100kwh nu ma mai deranjez cu uitatul la reviews. Sa pui in secolul asta baterii de 40kwh (nu in cazul asta) pe o masina mi se pare o decizie proasta, chiar daca este masina de oras.
Adi(Citează)
15/07/2020 la 9:43 AM
O baterie de 100 kWh este si foarte scumpa si foarte grea. Ajunge undeva la peste 600 kg. La asta trebuie sa mai adaugi si sistemul de racire/incalzire pentru a le mentine la temperatura optima de functionare.
Daca nu vrei sa le reglezi temperatura ajungi ca la masinile electrice chinezesti unde autonomia variaza intre 100 si 200 km in functie de temperatura exterioara.
Andrei G(Citează)
14/07/2020 la 4:45 PM
De ce e asistenta aia in viraje Level3? Ca mi se pare o combinatie de ESP cu systemul de iesit de pe drum si LKAS. Nu e nimic L3 acolo daca doar asta e descrierea.
Cat despre bateriile care se schimba modular, as paria ca ii ajuta pe ei sa optimizeze incarcarea si folosirea (Tesla face la fel) si eventual reciclarea. Nu cred ca o sa schimbe cineva platforma de baterii in service, daca nu e fortat de un accident cu un stalp, tir, tren.
SYAOnline(Citează)