►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Formula 1 chiar începe în această duminică
Trotinetele Lime apar de acum și în aplicația Uber în București »
Știți termenii aceștia noi precum software-as-a-service, adică un fel de abonament în care plătești periodic un produs, în funcție de ce și cât consumi? BMW va face ceva asemănător, un fel de options-as-a-service.
Pe scurt, dacă după ce ai cumpărat mașina descoperi că ai avea nevoie de o extra-opțiune, aceasta va putea fi achiziționată și activată de la distanță de către BMW pe mașina ta.
Sigur că depinde dacă ai toate cele necesare acelei extra-opțiuni deja instalate pe mașină și neactivate, dar aici intervin următorii factori:
Mașina mea veche avea instalat computerul de bord, de exemplu, dar nu era activat. Se putea activa cu ciocanul de lipit, cositorind niște pini în placa electronică din spatele bordului, și apoi aș mai fi avut nevoie doar de o manetă cu butoane de comandă pentru acesta. Mașinile moderne pot evita astfel de situații cu butoane multifuncționale reconfigurabile.
BMW spune că opționale ce pot fi activate post-vânzare de la distanță includ în acest moment adaptive cruise control cu stop & go, asistentul de fază lungă, Driver Recorder, IconicSounds Sport și suspensia M adaptivă.
Se pare că le vei putea chiar testa pentru o lună (free trial în mașină!) și apoi le poți activa pentru un an sau trei ani. Eu aș fi mers mai departe cu o astfel de situație:
Și alte asemenea exemple de flexibilitate avansată. Toate sunt posibile prin noul sistem de operare de generația a 7-a de pe BMW-urile noi (și cele vechi care vor primi upgrade, că mașinile sunt ca telefoanele acum), care include astfel de funcții de update OTA și posibilitatea de a activa și dezactiva tot felul de extra-opțiuni pe mașină.
Acum sunt curios dacă va apărea hacking în domeniu, ca la jocuri. Vor fi hackeri care-ți vor activa toate extraopțiunile de pe mașină și vor bloca OS-ul BMW în a le valida cu vreun server oficial? Razor1911 pentru mașini și Daemon Tools? Probabil nu, că o astfel de operațiune ar putea duce la pierderea garanției mașinii și probabil nu vrei asta, măcar nu la început.
Discuția este mai mult teoretică pentru noi. BMW vinde 1.000-1500 de mașini pe an în România, dacă țin bine minte, și nu-i clar dacă țara noastră va face parte din lista celor cu astfel de extra-opțiuni post-vânzare. Pentru toate celelalte mii de BMW-uri de pe stradă, aduse SH din diverse țări, mereu m-am întrebat în ce măsură proprietarii lor le întrețin și repară toate radarele, camerele și electronica de la bord în caz de probleme sau se sperie când află că service-ul costă cât un sfert din cât au dat pe mașină în Germania.
Cred și că BMW întinde destul de mult coarda în acest domeniu. Adică mașinile lor sunt “tehnologie pe roți” și se duc în direcția bună cu dezvoltarea software, dar ca imagine nemții au ieșit un pic șifonați după ce au cerut abonament anual sau plată one-time pentru activarea unor opțiuni precum Apple CarPlay, în condițiile în care alți producători le ofereau gratuit.
Oamenii vedeau, prin comparație, că Tesla introducea lunar în software, gratuit, tot felul de funcții foarte utile precum sentry mode, dog mode, jocuri, streaming video șamd. Și poate că BMW nu concurează direct cu Tesla, dar, în domeniul acesta, e destul să auzi de vreo două ori că “uite ce cool e producătorul X” ca să ajungi să-i faci o vizită la showroom, iar acolo nu știi cum te vrăjește un vânzător abil că de fapt nu vrei BMW, ci mașina vândută de el.
Noul sistem de operare BMW introduce și conectivitate wireless pentru Android Auto, apropo, plus hărți mai bune cu informații din cloud pentru traseul potrivit, Apple CarKey și alte funcții noi. Noul BMW seria 5 va fi primul automobil cu așa ceva. Și facelift-ul M5 le va avea, desigur.
« Formula 1 chiar începe în această duminică
Trotinetele Lime apar de acum și în aplicația Uber în București »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
47 comentarii
03/07/2020 la 3:17 PM
Apple Car key o sa fie disponibil doar pentru modelele produse după 1 iulie 2020 și nici atunci pentru toate modelurile.
BogdanP(Citează)
03/07/2020 la 3:18 PM
Tesla n-are showroom.
90% din lumea care cumpara Tesla o cumpara fara sa o vada sau conduca inainte.
Love that! :)
Radu(Citează)
03/07/2020 la 3:22 PM
cred ca am vazut vreo 3 doar in Franta, nu mai vobesc de alte orase europene.
stefan(Citează)
03/07/2020 la 3:29 PM
Eu personal am fost in 2. Unul in Milano si unul in Luxembourg. In Romania nu are. Singura persoana cu tesla pe care o stiu, a foat in viena a facut test drive si apoi a dat comanda.
Alin(Citează)
04/07/2020 la 9:42 AM
Tesla are doar showroom-uri proprii, nu și prin dealeri, ca alte branduri.
Le poți vedea pe hartă https://www.tesla.com/findus?bounds=53.69255128340083%2C28.26951331250001%2C39.684880089933884%2C-13.91798668749999&zoom=6&filters=store
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 3:21 PM
Daa, plm , o sa puna si semnalizarea in abonament. P-aia stiu sigur ca nu arunc banii :).
Amuzant.
O sa fie ca la prepay la telefonie. Bip-Bip, v-a expirat creditul la navigatie si faza lunga, asa ca d-aici incolo mars pe intuneric si fara harta, fraiere.
Eu ma gandesc mai simplu – daca deja jumatate de masina vine “as a service”, de ce mi-as mai bate capul sa cumpar cealalta jumatate care devine oarecum mai putin folositoare? Nu mai bine doar inchiriez cand am nevoie?
Catalinx(Citează)
03/07/2020 la 6:48 PM
Vezi ca nu cunosti clientul de BMW? Optiunea pe bani va fi dezactivarea semnalizarii. Aia care au “valuare” ar plati pentru asta, sa nu cumva sa loveasca maneta de semnalizare din greseala si sa le faca pocinogul sa semnalizeze.
alunelu(Citează)
03/07/2020 la 3:27 PM
Mă bucur că ai descoperit și tu apa caldă. Să-ți dau un screenshot din Mercedes me, de unde poți cumpăra diverse servicii pe post de subscripții?
Asta se întâmplă de ceva ani la destui producători. Dar nu se va întâmpla cel mai probabil ca la tesla, unde ai tot hw deja pe mașină.
Raiiar(Citează)
03/07/2020 la 3:50 PM
Deci poți să cumperi scaune încălzite prin subscriptie?
SYAOnline(Citează)
04/07/2020 la 9:43 AM
@Raiiar: sigur, trimite-mi pe adresa de email de sus. Hai să le comparăm.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 3:29 PM
Optiunea sa activezi scaunele incalzite doar iarna ar fi super stupid pentru BMW sau orice brand :))
Radu(Citează)
03/07/2020 la 3:30 PM
Daca te costa 1000dw euro sa o activezi permanent si 100 de euro in fiecare iarna..eu as alege a 2 optiune. Nu cred ca vei tine masina 10ani.
Alin(Citează)
04/07/2020 la 9:49 AM
Păi da, dar nu pare profitabil pentru ei. Eu cred că vor încerca să mai scoată bani în plus post-vânzare, nu de fapt să-ți asigure ție un cost inițial sau total mai mic.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 3:54 PM
Cred ca are mai mult sens in ideea ca vor sa faca trecerea spre car subscription,
flote de transport ( gen uber ) si altele.
Si atunci are foarte mult sens, ca acceasi masina care ma ia pe mine si pe seful de la BMW Romania sa se comporte diferit in functie de abonamentul pe care il avem,
Ce nu mi se pare insa clar, este ce se intampla in cazul unui accident.
Spre exemplu, ai scaune incalzite dar fara sa le fi cumparat activarea, sare airbag-ul si apoi tu platesti scaune incalzite ca si cum ai fi activate.
Pare un mod prin care in cazurile persoanelor fizice sa creasca pretul masinii
SYAOnline(Citează)
04/07/2020 la 9:51 AM
Dacă mergi la service-ul lor, mi s-ar părea normal să nu plătești reparația pentru ce n-ai comandat.
În practică, nu ai de ales. Dacă ei au un singur tip de scaun, cu circuitul de încălzire integrat în el, și tu trebuie să plătești înlocuirea sa, atunci acesta va costa la fel și pentru clientul ce avea opțiunea de încălzire activată și pentru cel ce nu o va avea activată. Cel din urmă nici nu va ști exact că plătește și acel circuit. Știe doar că atât costă un scaun de BMW si nu are de ales.
nwradu(Citează)
04/07/2020 la 10:04 AM
Hahaha,
Vezi tarani cu BMW sa cumpere asa ceva la noi :))))?
Vezi ca saraci nici bani de combustibil si nici cauciucuri nu au, si mai ales servici post vanzari!
Daca BMW chiar ar fi destept ar limita sa fie reparat masinile in service-uri neautorizate + in caz de furt sa deactiveze toata masina ;)
HeavyD(Citează)
04/07/2020 la 1:06 PM
@HeavyD, ce sa vezi? Este putin ilegal ceea ce propui tu. Altfel ar face asta toti producatorii auto.
Andrei G(Citează)
03/07/2020 la 4:01 PM
superb, de ce sa cumpar de la inceput scaune incalzite cand pot sa inchiriez scaune incalzite si sa platesc mai mult pe durata de viata a masinii?
mi se pare absolut sinistru acest model de business, care probabil se va propaga la toti, asa ca pregatiti-va torentele si fuck you bmw & co.
la tractoatele John Deere de exemplu inteleg ca nu mai poti sa schimbi nici macar o piulita fara sa platesti autorizare din soft, de au ajuns fermierii americani sa cumpere si sa puna OS piratat de ucraineni pe ele :-))
PS si cand cumperi o masina la mana a doua, scaunele incalzite le vei lua ca abonament, adica le iei ca si cum ar fi noi nu?
desi rezistentele alea s-au uzat si ele, corect?
masina costa 3000 de euro si optiunile inca 2000… pe an.
Marean(Citează)
04/07/2020 la 1:10 PM
Cand cumperi o masina o sa spui: wow, ce ieftina este fata de concurenta. Si apoi pe parcurs iti dai seama ca ai nevoie si de urmatoarele 4-5 extraoptiuni.
Te trezesti ca faci o pana si sistemul de umflare automata a rotilor nu poate fi activat decat daca achizitionezi un abonament pe 2-3 ani.
Andrei G(Citează)
03/07/2020 la 4:25 PM
https://xchange.bavariamobility.ro/
inafara de pret, asta o sa fie viitorul
add(Citează)
04/07/2020 la 9:52 AM
E viitorul pentru companii și oameni care decontează astfel de cheltuieli. Pentru persoane fizice e mai complicat și trebuie să aibă ceva putere financiară.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 4:28 PM
Da, misto rau asta. Ca si treaba aia in care nu poti interveni asupra masinii nici sa schimbi un bec, ca trebuie sa inregistrezi in sistem.
D-abia astept. Faci o pana si trebuie sa platesti ca sa ai acces la cric.
Catalin(Citează)
03/07/2020 la 4:39 PM
Cica o sa-ti poti schimba vopseaua in metalizata prin OTA, ca-n GTA.
2Du(Citează)
03/07/2020 la 6:10 PM
Am mai vazut eu niste filmulete pe fb/instagram in care unul schimba culoarea masinii de pe telefon, ca pe philips hue, gen. Mii de share-uri, sute de mii de like-uri, toata lumea gura casca, dar nimeni nu se intreba daca e adevarat…
GabrielG(Citează)
04/07/2020 la 2:25 AM
LumiLor cam face ceva de genul
(se gasesc starter kit pe amazon)
sau xtremepaint la noi in ro …
dan(Citează)
04/07/2020 la 10:15 AM
@GabrielG: și ăla de vorbea cu mașina lui, apăsa Turbo Boost și sărea peste obstacole cu ea… tare de tot.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 4:50 PM
În curând telefon cu ecran pe abonament! Nu ai plătit factura, adio ecran!
Într-un fel înțeleg care e idea. Câte funcții pot fi activate cu software conectat la OBD. Mișto ar fi să plătești o sumă modică să-ți activezi track mode. De ex. Funcție de cât conduci pe circuit ai nevoie de alt tip de service al mașinii.
Dar în același timp nu înțeleg. Daca ai pus încălzirea în scaune, de ce l-ai pune pe client să plătească să o folosească? Nu vei instala frâne ceramice “gratis” pentru a-l pune pe ăla să plătească să le folosească. Atât de mult costă logistica?
Dragos(Citează)
04/07/2020 la 10:18 AM
Atât de puțin costă anumite extraopțiuni pentru ei la fabrică. E mai ieftin să producă un singur tip de componentă (volan, placă electronică în bord șamd – cu scaunele electrice nu e musai adevărat, acolo dădeam eu un exemplu de ce mi-aș dori să văd) decât să managerieze logistica pentru mai multe componente, să le aducă pe linia de producție după nevoia fiecărei mașini șamd. Știu ei mai bine decât noi dacă rentează sau nu astfel de lucruri.
Probabil că majoritatea opționalelor disponibile post-vânzare vor fi artificii software, nu hardware.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 6:20 PM
Urmatorul pas va fi sa vanda lootbox-uri. Bagi 500 de euro si vezi ce functie “iti pica”. Colectioneaza-le pe toate.
Sol(Citează)
03/07/2020 la 6:21 PM
Nu, nu asta e viitorul. Asta e pierderea producatorului care vine cu astfel de mizerii. Odată ca pune hardware care ulterior nu va fi activat pe cale legala, apoi ca un cumpărător va alege alt producător care le oferă permanent în pachetul similar. E ca și când îți iei un telefon cu 4 camere, dar pentru aia cu zoom plătești abonament. E o ineptie din filmele SF. Modelul se aplica doar la software, nu la combinația software+hardware deoarece creează în mintea consumatorului impresia ca a fost păcălit.
Razvan(Citează)
04/07/2020 la 10:23 AM
Eu cred că este un mare avantaj oferit cumpărătorului. Dacă descoperi după achiziție că ai mai fi vrut ceva în plus pe mașină și producătorul îți spune că poate activa asta de la distanță, de ce nu?
Tu te duci cu ideea pe o cale pe care BMW nu va merge. Dacă vrei cameră cu zoom de la început, o poți avea. Dacă însă iei telefonul fără cameră cu zoom, că credeai că nu-ți trebuie, dar după un an descoperi că ar fi bună, atunci BMW e singurul care poate face să-ți apară magic pe telefon. E un avantaj, nu un dezavantaj.
nwradu(Citează)
04/07/2020 la 1:24 PM
Este un mare dezavantaj, mai ales pentru clientul care vrea o masina cheala si care nu activeaza nimic ulterior. El plateste pentru hardware performant care nu este folosit. In mod normal ar plati pentru un hardware mai slab, adica pretul de achizitie ar fi mai mic.
Iar cei care activeaza pe parcurs diverse extraoptiuni, vor ajunge sa plateasca mai mult decat daca ar fi cumparat o masina “dotata” de la inceput.
Uite o comparatie din domeniul laptop-urilor. Ce este mai convenabil ca pret?
1. Un laptop cumparat de la inceput cu Windows, Office, plus geanta si mouse wireless?
2. Sau acelasi laptop cumparat chel pentru care cumperi peste 2 luni licenta de Windows si licenta de Office, apoi iti dai seama ca nu te poti descurca cu trackpad-ul si cumperi separat un mouse?
Andrei G(Citează)
03/07/2020 la 6:39 PM
PACAT!!!
BMW e masina mea preferata, sunt fan inrait, dar daca fac MIZERIA ASTA ar trebui sa ma gandesc serios sa ma orientez catre alti producatori care joaca fair sau voi cauta soft piratat!!!
Oricum una peste alta vor PIERDE o multime de clienti cu MIZERIA ASTA de politica de vanzari.
jar(Citează)
04/07/2020 la 10:21 AM
Dar de ce nu joacă fair? Îți poți configura și cumpăra o mașină exact cum dorești. Suplimentar la BMW, dacă ulterior descoperi că ai mai fi vrut ceva în plus și n-ai cumpărat, e posibil să fie activat ulterior. Mie mi se pare un mare avantaj oferit de BMW și un motiv în plus pentru a-i alege.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 7:12 PM
La 3 ani de cand foloseam masina am decis sa-mi activez apple-car-play (optiune pe care nu am putut sa mi-o permit in momentul achizitiei)
Am facut achizitia direct din bmw-connecteddrive (pe care aveam masina inregistrata de mine din momentul achizitiei in 2016). Este o dotare care a fost mai scumpa inclusiv atunci in aplicatie dar au redus pretul vara trecuta si am profitat. Tot acolo vedeam cat timp aveam hartile incluse de exemplu. Nu am platit continuarea disponibilitatii acestora deoarece un waze sau google maps de pe telefon bat evident hartile originale BMW
Dragos(Citează)
04/07/2020 la 10:24 AM
Mie treaba cu CarPlay mi s-a părut urâtă la BMW, nu știu de ce au insistat să o ofere pe bani și să mai și schimbe prețurile ei de atâtea ori.
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 7:13 PM
“să poți activa încălzirea în scaune și volan doar pe perioada iernii.”
si aia din Chile pe perioada verii, am inteles :))
George M(Citează)
04/07/2020 la 10:24 AM
Vara lor sau vara noastră?
nwradu(Citează)
03/07/2020 la 7:23 PM
Cum vad eu:
– sunt mulți ce își cumpără bmw (audi/Mercedes) in leasing. Leasing inseamna dobânda. Si sunt ferm convins ca majoritatea o dau la buy back la terminarea leasing ului și își iau alt model (deci 2-5 ani la un proprietar). În funcție de prețul abonamentului, mai bine plătești abonament pentru extraoptiune decât dobânda la leasing.
– BMW e masina de manager / director / funcție de conducere mai mica sau mai mare. În general corporațiile au un buget pentru masina. Poate utilizatorul și-ar dori o mașină de 50k dar bugetul e de 30k. Dacă ii convine poate plăti abonament pentru restul de opțiuni (ca devine complicat sa te rogi de corporație sa faceți 50-50 la operațional)
Andrei(Citează)
03/07/2020 la 9:58 PM
Să zicem ca scaunele încălzite sunt opționale, dar faza lungă? Astea sunt dispozitive de siguranță. Deci oricum plătești toate opțiunile in costul mașinii, dar le mai plătești încă o dată în fiecare lună. Jaf la drumul mare cum ar veni.
Deja se vorbește despre legi right-to-repair. Dacă mai vin cu idei din astea o să și treacă.
Em(Citează)
04/07/2020 la 10:27 AM
De ce ți-ar cere bani pe faza lungă? Ei dădeau exemplu faza lungă adaptivă.
nwradu(Citează)
04/07/2020 la 12:20 AM
ce au zis si bmw, hai sa copiem tesla. si daca nu putem face o electrica ADEVARATA, copiem ce putem, adica sa ii facem pe fraeri de bani.
ba baieti, era pe dos – trebuia sa faceti electrice pe bune (nu catei gen i3) si apoi fantezii software.
in alta ordine de idei, bmw chiar au vrut sa ceara abonament lunar/anual pt apple car, pana si-au luat niste picioare undeva si au zis halt bitte, we regandim
nu mai sunt nemtii ce au fost odata…..
Mihai(Citează)
04/07/2020 la 10:27 AM
i3 este o mașină foarte bună, nu știu ce ai cu ea. Iar în rest BMW mi se pare că sunt bine poziționați pentru a aborda curând piața electricelor.
nwradu(Citează)
05/07/2020 la 3:01 PM
cu ce compari, cu Dacia, sau..?
Bogdan(Citează)
04/07/2020 la 4:17 PM
Atât de bun e i3 ca bmw ii face discontinue.
Hai ma Radu….
Mihai(Citează)
04/07/2020 la 9:39 PM
Multe masini vin deja cu multe extraoptiuni deja preinstalate dar dezactivate din modulele masinii (e mai ieftin sa pui toate si sa le dezactivezi software decat sa faci linii de asamblare dedicate). BWM sunt chiar notorii cu asa ceva, in special pe platformele E60/90/70/ etc in sus (de aceea e plin peste tot de “bajeti” care fac “codari”, fix aia sunt, activeaza optiuni deja existente pe masini, dar dezactivate din softul modulelor de prin masina).
Emil(Citează)
07/07/2020 la 9:32 AM
Peste vreo 12 ani asa, cand ajung la mana a doua aceste modele bemve, sa vezi atunci piata de hackuit masinile ca telefoanele, sa activeze ghertoiul tot ce are pe masina. Vor vinde atunci ce nu si-au putut permite ei sa cumpere de la BMW. Stiu niste baieti care au facut un biznis cinstit din a vinde bemvistilor kit-uri (proiectate si produse de ei) de controlat de la distanta masina prin reteaua 4G, incalzirea, AC-ul, etc. Toata treaba e ca necesita o cheie lasata in masina, pitita undeva.
finch(Citează)