►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Facebook era, pe vremuri, acel loc plăcut în care puteai vedea pe unde au mai fost prietenii tăi și ce cărți recomandă ei. Oferea un mod neintrusiv de a ține legătura cu diverse persoane, chiar un mod de a cunoaște mai bine oameni cu care altfel interacționai rar. Plus multe fotografii cu pisici. Așa era în 2007, când mi-am făcut cont.
În prezent doar fotografiile cu pisici au rămas din acea atmosferă de bună dispoziție. Facebook a devenit un cancer al societății, adică un element care corupe până și bucățile sănătoase din prezent și le strică.
Cândva în acești ani anteriori, Facebook a încetat să mai ofere plus-valoare societății noastre. Poate că încă oferă unor anumite persoane, în funcție de cum folosesc rețeaua, dar per total sunt convins că balanța înclină de ceva vreme în jos. La nivel macro, face mai mult rău decât bine.
S-a zis multă vreme că Facebook a oferit celor care erau deja nebuni sau paranoici un loc unde se pot desfășura. Oameni de care în lumea reală se râde atunci când deschid gura și-și spun teoriile lor nebune pe diverse subiecte s-au găsit între ei prin Facebook și, văzând că sunt mai mulți, s-au validat reciproc în paranoia lor și au prins curaj să urle tot mai tare de la balconul “digital” pe care Zuckerberg l-a pus la dispoziția lor.
O vreme asta a fost considerată problema cea mai mare, dar văd în jurul meu că s-a trecut la etapa următoarea, cea cu adevărat gravă.
Răspândirea fantastică a Facebook în toate categoriile sociale și de vârstă a dus apoi la coruperea minților oamenilor normali.
Vedeți, majoritatea oamenilor sunt un fel de “blank slate”, cum se spune, un spațiu de stocare liber, o tablă ștearsă. Prin astea vreau să spun că-și văd de viața lor normală, de crescut copii și mers la muncă și ieșit în parc, așa cum trebuie să se întâmple în grosul unei societăți normale, lăsând chestiuni avansate sau de nișă în seama experților sau autorităților din domeniu. Așa cum ar trebui să fie.
Acești oameni, care nu știau multe despre vaccinuri, 5G, datoria externă a țării, cum funcționează o bancă, ce interese au China, Rusia sau SUA în lume, ce puteri are președintele sau dacă viața copiilor din orfelinate n-ar fi mai bună într-o familie de homosexuali șamd au fost expuși dintr-o dată pe Facebook tuturor nebunilor și conspirațiilor pe care aceștia le împing agresiv în spațiul public.
Și, în lipsa unor informații alternative, a unora care să contrazică și să demonteze toate nebuniile din lumea asta, oamenii respectivi le-au crezut. Poate nu imediat, dar le-au văzut astăzi, le-au văzut mâine și, dacă o minciună este repetată de multe ori, până la urmă prinde sau măcar seamănă îndoială.
De asta spun că Facebook a devenit un cancer, adică o boală în care celule bolnave corup celule sănătoase, le îmbolnăvesc și propagă mai departe boala respectivă.
A devenit un cancer și pe fondul lipsei de informații din restul mass-mediei. Televiziunile sunt preocupate cu show-uri lacrimogene, iar știrile sunt superficiale și caută angertainmentul. Ziarele au devenit tabloide, iar online “n-o să-ți vină să crezi ce s-a întâmplat!”, adică s-au dus în clickbait.
YouTube? Conținutul cel mai popular este cel în care influencerii fac mișto de clipuri cu proști, iar eforturile se concentrează pe a face parte din activarea realizată de un detergent la vreun festival. Bloguri? Probabil veți spune că sunt subiectiv aici, dar mi se pare că unele încă încearcă, dar capacitatea de a ajunge la oameni (reach?) este mic față de alte forme de conținut cu potențial de viralizare.
Pe fondul acestei situații, Facebook a adăugat Messenger și WhatsApp pentru sharing și mai ușor de conținut, deși cel care se viralizează cel mai repede este exact cel care ar fi trebuit ascuns.
Rezultatele s-au văzut în ultimii 5 ani. Oamenii “tabula rasa” au căzut imediat în capcana întinsă de algoritmii Cambridge Analytica de profilare și targetare, cum a fost pe la alegerile SUA din 2016 sau în Brexit. În India, statul a cerut Facebook să limiteze posibilitatea de forwarding/sharing pe WhatsApp după ce mai mulți oameni au fost linșați de săteni convinși că venise ambulanța neagră să le fure copiii. Oameni nevinovați au murit în toată lumea din cauza rețelelor sociale sau viața le-a devenit un calvar și încă ne întrebăm dacă Facebook este o problemă?
Dovada cea mai bună a modului în care ne corupe societatea a apărut chiar zilele trecute. Pe fondul unui scandal în care Twitter a marcat un mesaj de-al președintelui Trump ca “informații false”, Mark Zuckerberg de la Facebook a declarat că rețeaua socială n-ar trebui să decidă dacă ceva este adevărat sau nu.
În original, “I just believe strongly that Facebook shouldn’t be the arbiter of truth of everything that people say online“. Așa grăit-a Zuckerberg, care a devenit miliardar profitând de datele personale ale oamenilor cărora le-a dat un loc să se adune, iar acum nu-i pasă dacă aceștia sunt bombardați cu minciuni și dezinformare în acel spațiu.
Este ca și cum ai deschide casa ta sau cafeneaua ta pentru public și ai spune că nu-ți pasă dacă apoi oamenii se omoară între ei acolo, ba chiar stai și te uiți cum fac asta. OK, nu-i răspunderea ta în fața legii, dar asta nu este o scuză pentru a nu încerca să iei măsuri ca ceva rău să nu se întâmple în casa ta. Lipsa de răspundere nu poate scuza nepăsarea, nu când ai miliarde de dolari la dispoziție pentru a gestiona lucrurile.
S-ar putea spune că Zuckerberg se recunoaște astfel învins de avalanșa de fake news, având în vedere că acum doi ani susținea contrariul, că platformele trebuie să se implice mai mult pentru a preveni dezinformarea. Nu este așa. Sunt ferm convins că de fapt vrea banii pe care-i câștigă permițând fake news, propagandă, ură și desfășurarea intereselor big corn, big pharma, big guns, big Russia, big oricine și orice are interes în a schimba opinia oamenilor.
Iar cum de multe ori chiar țări puternice au interesul să modifice opinia oamenilor de rând în legătură cu tot felul de chestiuni aparent neimportante și deci investesc în asta, banii ajung la Zuckerberg. Nu există fallout în urma acestor probleme. Acțiunile Facebook au căzut cu 24% în martie 2018 pe fondul scandalului Cambridge Analytica, compania pierzând 134 de miliarde de dolari din valoare de piață. Pe 10 mai în același an, nici două luni mai târziu, deja recuperase la bursă întreaga pierdere.
Nu știu dacă Zuckerberg este forțat de bursă și acționari să ia această poziție sau dacă crede chiar el cu tărie în ceea ce spune. Cert este că tânărul cu față de tocilar care a inventat în camera sa de cămin de la Harvard o rețea socială prin care oamenii să țină ușor legătura avantajați de tehnologia modernă a fost înlocuit de omul de afaceri cu ambiții politice, iar spațiul făcut să adune oameni pentru a-i face mai fericiți acum mai degrabă îi dezbină.
Există și posibilitatea ca Zuckerberg să aibă această poziție doar când vine vorba de societatea americană, că nu vrea să-l supere pe Trump și să sperie milioanele de dolari ce vor fi rulate pentru alegerile din 2020. În apărarea rețelei, dacă vreți, Facebook n-a avut probleme în a demasca conturi aparținând propagandei rusești, eliminând tot felul de grupuri și persoane ce se dădeau drept membri ai comunității afro-americane sau activiști politici americani. Sau poate doar a făcut-o de formă, ca să arate că din când în când mai ia și măsuri?
Nu, la final de articol nu veți afla că mi-am șters contul de Facebook. Încă îl am, doar că nu-l mai folosesc decât puțin și mai degrabă ca login pentru Messenger. Acum câteva luni mi-am dat seama că am avut o perioadă de vreo 3 săptămâni în care nu intrasem deloc pe Facebook și nu dădusem nici un mesaj pe acolo. Se întâmplă în toată lumea, sunt diverse studii despre cum oamenii au încetat să mai spună chestiuni personale acolo și se rezumă la dat share impersonal câte unui articol sau să posteze câte o fotografie.
Încă am contul, dar nu-mi pasă prea mult de activitatea de pe Facebook. Mă gândesc să încep să dau unfollow la cât mai multe pagini de brand, să dau unfollow la oameni pe care nu-i cunosc sau care nu mă interesează în mod special și să încerc să forțez astfel Facebook să fie ceea ce era la începuturile sale. Pentru că, înainte ca cineva să spună obositul “dacă e gratuit, înseamnă că tu ești de fapt marfa vândută”, nu mă deranjează că Facebook câștigă de pe urma mea câtă vreme și eu simt că primesc suficiente (interacțiune, conectare cu alți oameni etc) în schimb.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
52 comentarii
02/06/2020 la 7:15 AM
Poti sa inchizi contul de Facebook si sa pastrezi doar Messenger, se poate. Eu asa stau de cativa ani, cred ca din 2016.
Am constatat ca pierd mult prea mult timp pe fb si nu imi ajuta cu nimic, nu ma imbogateste in nici fel asta.
Gaelex(Citează)
02/06/2020 la 2:07 PM
Depinde cum și la ce îl folosești, dacă urmărești fotografi, scriitori, prieteni ok, influnceri normali .. atunci vei trai în bula ta unde totul este bine și frumos pe Facebook.
Dacă intri pe grupurile de mămici, pagina PSD sau pe un grup local atunci vei găsi acel cancer al FB unde tanti Rodica la 75 de ani care nu știe să scrie corect gramatical îți explică ție că este periculos 5G-ul și că Termometrizarea la supermarket este neconstituțională.
Sa nu îți faci iluzii, oamenii influențați de articole false pe Facebook sunt aceeași oameni care credeau în Fake News-ul Antena 3 unde Gâdea și Mircea Badea spuneau că Iohannis a vândut copii iar Ciolos este fiul lui Soros.
Totuși, găsești și grupuri utile, mai ales grupul orașului unde afli ce arde sau unde găsești un meșter bun să repari chestii prin casă.
vlad(Citează)
02/06/2020 la 7:21 AM
Perfect de acord cu ce spui.
Facebook e un mecanism de “extremizat” opinii. Esti fan partid x? Ai dat like la o postare cu o critica la partidul y? Algoritmul iti alimenteaza aplicatia numai cu genu asta de materiale. Consumandu-le zilnic ajungi sa te transformi intr-un ultras impotriva partidului Y si orice atitudine echilibrate dispare.
Simpatizez cu niste idei? La fel, algoritmul ti le impinge atat de des in wall incat o sa te transforme intr-un extremist
Asta face fb acum. Amplifica si duce la extrem orice convingere.
Legat de Mark Z., dupa declaratia lui cum ca nu crede ca platfprmele sociale trebuie sa spuna ce e corect si ce nu, o publicatie l-a citat descriindu-l drept pedofil. A postat si pe fb. Ironie mai mare….
Ionutb(Citează)
02/06/2020 la 7:40 AM
Exact asta simt și eu de ceva timp, că rețeaua a devenit realmente toxică, un loc luat în stăpânire de mulțimi aflate într-o permanentă criză de isterie.
Foarte bună observația cu blank slate.
Petreanu(Citează)
02/06/2020 la 9:02 AM
Nu reteaua e de vina ca oamenii sunt idioti. Cumva, cred ca problemele reale sunt in educatie, de acolo pleaca tot. Facebook sau orice alta retea sociala e un instrument prin care te poti exprima. Facptul ca ataaaaaat de multi idioti sunt vocali este o dovada a lipsei de educatie nu a altceva.
Dovada sta in Trending Youtube, numai manele si mizerii. Atat ii duce capul, atat consuma.
Cosmin(Citează)
02/06/2020 la 10:10 AM
Cosmine, tu vrei sa fii liberal dar prin asta scuzi orice ar face zuckerberg… Nu sint atît de inocenți din păcate, dimpotrivă nu a mișcat un deget, a preferat sa urmareasca cum ii cresc conturile. Ca fb a devenit instrument la urii, minciunii, propagandei e mai puțin important. Ca oameni mir din cauza fb… Nu prea contează pt tine si nici ot zuckerberg, el s-a spălat pe miine. (Căuta pe youtube emisiunea lui John Oliver despre fb si ce a însemnat in anumite tari)
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 7:54 AM
Ne citim pe Twitter!
Silviu(Citează)
02/06/2020 la 10:11 AM
Hai sa dăm share pe facebook la articol… :D
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 8:03 AM
Problema este amplificata de faptul ca oamenii “normali” fac exact ca tine, Radu, respectiv se retrag, unii treptat, unii radical prin inchiderea contului. Asa ca raman doar mizeriile omniprezente.
Am fost intotdeauna un utilizator mai degraba pasiv de facebook, adica ala care comenteaza putin si posteaza doar chestii impersonale. In timp, am strans undeva in jur de 100 de prieteni, toti cunoscuti personal cu cateva exceptii minore (de pe vremea cand unii “influenceri” nu aveau pagini, ci doar conturi personale).
In zilele noastre nimeni nu mai posteaza nimic. Cate un share la un articol viral, eventual o promovare a afaceriii proprii sau a unui cunoscut, un comentariu la postarea unei persoane publice si cam atat. Din ce in ce mai rar poze cu pisici si copii, cate un apus sau o rapita. Dar postarile personale sunt sub 10% din feed.
Initial am crezut ca e algoritmul, si ca de fapt nu vad eu ce posteaza. Asa ca am inceput sa mai verific prin sondaj oamenii. Toti au postari rare, una pe luna, din categoriile de mai sus. Cateva exceptii, cei dependenti, care posteaza de 10 ori pe zi orice tampenie, sau care pun 100 de poze cu copiii proprii (astora le trece pe la 3-4 ani sau cand mai apare un copil si nu mai fac fata).
Majoritatea oamenilor par sa foloseasca facebook ca pe un feed reader in zilele noastre. Doar ca e unul pe care nu prea il controlezi.
Sorin(Citează)
02/06/2020 la 10:14 AM
Ei hai, adică e de datoria mea civica sa pun umărul la igienizarea facebook? Din nou se caută explicația in alta parte de ca si cum fb si t doar un instrument, niste inocenți..
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 8:07 AM
Eu stateam pe niste grupuri specializate, gen apicultura si gradinarit, dar au luat-o si alea razna, am lasat-o moarta. Pastrez contul ca sunt in grupul liceului, de acum ~30 de ani. Am colegii si pe telefon, dar sa fie de un backup, ca ne intalnim de cateva ori pe an.
Si Radu, scuza-ma daca ma insel, dar intr-o perioada aveai postate mesaje evident false pro psd de catre unii din userii tai. Erau mesaje tip propaganda si minciuni pe fata postate de useri absolut imuni la orice argument, comform zicalei un prost arunca o piatra in balta si 10 intelepti sa chinuie sa o scoata. Nici tu nu te-ai deranjat sa le stergi prostiile si minciunile. Vin alegerile, vedem cum evolueaza situatia, ca se activeaza lumea.
Baltha Zerus(Citează)
02/06/2020 la 9:18 AM
Mi se pare ca e o mica diferenta intre un blog si facebook. Blog-ul e mai contained, are un numar limitat de cititori si de obicei aia care se uita si la comentarii sunt cam aceiasi oameni. Daca incepe unul sa bata campii, pe de-o parte vin altii cu contraargumente si pe de alta parte toti cititorii ajung sa inteleaga ca ala mananca rahat dupa cateva portii. La facebook, problema principala e ca se distribuie minciuna foarte larg, foarte repede si ca e foarte greu sa te asiguri ca e insotita si de alte puncte de vedere.
Giani Mucea(Citează)
02/06/2020 la 9:43 AM
Doar ziceam ca si “platforma” lui poate fi acuzata de acelasi lucru de care il acuza de Zuckerberg.
Nu e de ajuns sa fi tu impartial ca proprietar si creator de continunt al blogului, ar trebui sa incerci sa nu devii o platforma de propaganda mincinoasa.
Nu conteaza numarul. Ar trebui sa ai aceleasi principii cand ai 1 cititor sau 100.
Partea cu contrargumente e degeaba. Pierdere de timp sa argumentezi cu postacii, pana la urma ajungi sa ii ignori, dar mesajul lor ramane.
Baltha Zerus(Citează)
02/06/2020 la 10:11 AM
De acord ca principiile nu ar trebui sa se schimbe in functie de scara la care lucrezi. De acord si ca daca acuzi pe cineva ar trebui sa te asiguri ca nu esti la fel de vinovat.
Si mai sunt de acord si ca “ar trebui sa incerci sa nu devii o platforma de propaganda mincinoasa”. Doar ca am alta parere in legatura cu modul in care poti face asta.
Cel mai evident e sa blochezi minciuna. Dar asta e si cel mai riscant si greu si zic eu ca e last resort. Alta varianta e sa te asiguri ca minciuna e insotita si de clarificari. Asta ii face Twitter lui Donald si mi se pare perfect. Cred ca asta ar trebui sa faca si Facebook.
Cand vine vorba de blog, ultima varianta e built-in. Sunt putine surse de minciuna (ca procent din comentatori) si sunt suficient de multi oameni incat sa se gaseasca mereu cel putin unul care sa aiba timp si chef sa dea una peste bot. Si asta e o realitate usor de verificat: uita-te la articolele politice si vezi cate comentarii fara raspuns are Marius M (presupun ca nu zero – nimic nu e perfect).
Giani Mucea(Citează)
02/06/2020 la 8:39 AM
Mai mult decât spațiu, febe a prostit și alți operatori de online să furnizeze ei informații personale + complexe și conexe, EXTRA febe-ului (pentru analiza/dezvoltare, alte servicii), astfel că aceștia livrează rezultate bazate pe ip/email/mac/intermediar de acces, etc- legate de interogări și.. ei mai stiu ce…
Exemplu: interogare simpla pecegaraj: primul lucru pe care îl face când apeși butonul caută este să se conecteze la febe (fără a arăta acest lucru și fără a preciza Ce anume transmite…)…
theSame(Citează)
02/06/2020 la 8:42 AM
Si tu ai dreptate, dar are si Zuckerberg dreptate. Nu vrem sa ajungem ca o entitate cu puterea pe care o are FB sa fie arbitrul adevarului, ca o dam rapid in distopie.
In plus, nu cred ca este fizic posibil ca FB sa cureze tot continutul postat de miliarde de conturi, mai ales ca nu intotdeauna e clar unde-i adevarul.
Solutia e sa renuntam, fiecare dintre noi, la facebook.
Marean(Citează)
02/06/2020 la 8:44 AM
Pentru voi o fi ciumă, pentru mama mea a fost modul de a folosi o nouă tehnologie. Personal nu le folosesc serviciile si se mai enervează lumea că nu am mess. De obicei vor să imi trimită rahaturi primite la rândul lor din ecosistemul Facebook. Până acum va asigur că nu am pierdut nimic din ce m-ar fi făcut să regret asta. Și legat oarecum de asta YouTube Premium e un univers total diferit de ce înseamnă YouTube in general!
Doru Vlad(Citează)
02/06/2020 la 9:01 AM
Si toate astea vin doar din cauza lipsei de educatie a populatiei, lipsa reactiei autoritatilor la propagarea tampeniilor din mediul online. Nu sunt de acord cu stergerea Facebook, in bula mea oamenii sunt in majoritate ok, nu am permis adaugarea de diversi prieteni pe care nu ii cunosc si daca vad ca unii cunoscuti o iau pe aratura ii sterg din lista si scap de ineptiile lor. Este ca in viata, spune-mi cu cine umblii, ca sa iti spun cine esti.
ovidiu(Citează)
02/06/2020 la 9:03 AM
nota 10 pt aia care trolleaza acum la greu fb ca Zuckerberg e mort sau pedofil. “Hey man, libertatea de exprimare cu orice pret, nu ai zis chiar tu?”
Giovani(Citează)
02/06/2020 la 9:05 AM
Facebookul fiecaruia e oglinda propriei persoane. Ti-l poti face util sau poti lasa valuri de rahaturi sa iti inunde feedul. Poti citi stiri ok daca urmaresti paginile ok, sau poti citi numai rahaturi si vedea numai poze stupide cu diversi stupizi daca asa ceva urmaresti.
Si nu, nu poti compara bataia dintr-o cafenea cu ce se intampla pe facebook. E imposibil sa stii ce fac miliarde de utilizatori. E imposibil sa poti verifica in vreun fel toate reporturile date de unii si altii contra altora si sa decizi corect de fiecare data. Facebookul reprezinta, mai degraba, un teren imens pe care milioane sau miliarde si-au facut cafenele. Ce fac aia acolo e responsabilitatea aluia care a oferit terenul? Sunt legi pe care autoritatile trebuie sa le aplice, nu facebook. Daca cineva incalca vreo lege pe facebook, de ce nu ne uitam spre autoritati sa faca ceva? Nu e absurd ca ne uitam spre niste ITisti ce tin un site si asteptam de la ei sa urmareasca infractiuni sau sa dea sanctiuni?
Chiar si revenind la bataia dintr-o cafenea…se asteapta cineva ca proprietaru cafenelei sa ia masurile ce se impun contra celor care fac scandal, sau se suna la 112 pentru a veni politia? Parca se suna la 112 si parca e si ilegal sa incepi tu sa aplici legi de capul tau. Si nu neaparat proprietarul cafenelei sau cineva de acolo suna la 112. Oricine poate si trebuie sa sune. D’aia sunt autoritati si nu ne putem substitui lor.
Deci da, e usor sa dam vina pe facebook ca e cea mai la indemana optiune. Dar cred ca lucrurile sunt ceva mai complexe de atat.
John(Citează)
02/06/2020 la 9:36 AM
“”Mă gândesc să încep să dau unfollow la cât mai multe pagini de brand, să dau unfollow la oameni pe care nu-i cunosc sau care nu mă interesează în mod special și să încerc să forțez astfel Facebook să fie ceea ce era la începuturile sale””
Mereu am fost circumspect. Am inceput sa dau unfollow la scurt timp dupa crearea contului de facebook. In timp ce tu INCA te gandesti, eu am actionat cu mult timp dinainte sa se formeze acest cancer. Am un facebook curat, dau block si report la orice ma deranjeaza.
Din cauza postarilor toxice repetate si obsesiv cu copii/mancare/etc a prietenilor de pe facebook, am dat unfollow la 75% dintre ei.
Cristian J.(Citează)
02/06/2020 la 10:21 AM
Da cristian, asa fac si eu. Ce faci insa cind blockul tau e ignorat, e chiar promovat continutul respectiv pt ca cineva a marcat banul? Teoretic avem dreptul la instrumente de curățire dar de fapt interesele fb sint prioritare. La fel ai pe google cind încerci sa faci curățenie in feedul de stiri… Interesul google e sa genereze trafic nu sa iti dea tie instrumentul / puterea de a face curatenie. Si… nu avem scapare, într-adevăr nu avem “dreptul”, nu putem nici reglementa social media, putem doar spera in buna credință a decidenților gen zuckerberg. Iar zuckerberg… Tocmai a mictionat de toata frumusetea.
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 9:37 AM
Daca e atat de rau, daca cunosti asta de ce nu te opresti din folosit, chiar si ocazional…? Sters cont si gata. Ce plus iti aduce in viata?
Alin(Citează)
02/06/2020 la 10:24 AM
Corect, daca ceva merge rau, sa zicem televiziunile de stiri, ce rost are sa incercam sa le reglementam, le ignoram si nu le mai urmărim. Ce rau se poate întâmpla, cu ce ma poate afecta pe mine cita vreme nu le mai urmăresc……..?
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 10:36 AM
Eu nu zic ca daca eu nu merg pe autostrada, nu avem nevoie de autostrazi…zic ca daca un lucru il vad ca e toxic pentru mine, renunt la el .
Alin(Citează)
02/06/2020 la 12:47 PM
“Eu nu zic ca daca eu nu merg pe autostrada, nu avem nevoie de autostrazi…zic ca daca un lucru il vad ca e toxic pentru mine, renunt la el” doar ca aici problema e mai delicata.
Un exemplu foarte simplu: esti acasa, intr-o zona fara fibra, ai servicii printr-un dispozitiv conectat la o retea 5G. Toate bune si frumaose, doar ca seara te trezesti cu pompierii in zona ca niste nebuni au dat foc la turn. Te uiti pe telefon sa vezi stiri, sa afli ce se intampla si constati ca merge foarte greu internetul sau chiar de loc, poate ai ramas cu ceva semnal 2G de la un turn mai indepartat.
TLDR: pe tine nu te afecteaza direct, dar indirect prostimea din jur te va afecta mai devreme sau mai tarziu, cand poate ajung sa conduca si sa dea legi…
Ciprian(Citează)
02/06/2020 la 3:40 PM
Ciprian, acolo băteam si eu cu televiziunile, ca eu nu ma uit la antene de 10 ani… e ok, o sa dau comanda de statuie. Dar cind la vot vin eu si vreo 20 de telespectatori… imi vine sa imi dau palme.
mircea 2(Citează)
02/06/2020 la 9:54 AM
Exact, facebook e ceea ce vrei tu sa fie. Trist ca de fapt nu sunteți în stare sa funcționati într-un sistem liber, aveti nevoie de tatici sa curețe locul pentru voi micile floricele curate si inocente. Nu stiti sa dati block, sa dati like doar la ce va intereseaza cu adevarat, trebuie creat un instrument de cenzura ca sa nu dati voi de toate rahaturile acolo. Totul tine de educația fiecaruia, facebook nu este inerent rau, dar e folosit prost de catre prosti. Si acum ideea de libertate de opinie este omorata pentru ca niste panselutzi nu se pot apăra singuri de pareri si propoziții care nu le convin.
pmk(Citează)
02/06/2020 la 9:59 AM
Eu sunt inscris in cateva grupuri de FB formate in jurul unor hobby-uri si pasiuni pe care le impartasesc. In rest nu postez nimic public.
Sol(Citează)
02/06/2020 la 10:26 AM
Pe de alta parte, încearcă să postezi juma de sfârc pe facebook, nu zic in public, ci în particular pentru prieteni sau în grupuri cu acces selectat. Cam cât durează până ce e dat jos de FB + avertizare/ ban?
nashu_mare(Citează)
02/06/2020 la 11:02 AM
Pare cumva exagerata abordarea. Eu am undeva 20 de persoane pe care le urmaresc si atat (ziaristi, politicieni, economisti, diversi). Niciun prieten real urmarit, nimeni din familie. Nu postez decat extrem de rar, nu comentez decat rar, nu pun poze cu mine din vacanta sau cu farfuria de la carciuma.
E un mod bun de a incepe ziua citind ce au postat sau la ce au dat share cei din grupul de mai sus. Foarte rar mai ajustez lista de urmariti, mai adaug sau mai elimin ceva. Elimin mai ales pe cineva care imi strica starea de zen, nu neaparat daca are pareri diferite. Adica daca e prea artagos, sigur pe el si lipsit total de simtul auto-ironiei.
Pana acum chestia asta merge ok. Imi mai apar chestii sponzorizate, dar le ignor fara problema. Adica, nu mi se ridica sangele la cap pentru il tot vad pe agariciul Dan Florea facand iar si iar reclama pe bani publici, doar trec mai departe si cu asta, basta.
Evident ca stau intr-o bula. Dar chiar nu simt nevoie sa ies.
silicon_v(Citează)
02/06/2020 la 12:27 PM
Corect. Un om echilibrat, care nu are nevoie de confirmare de la altii.
Emil C(Citează)
02/06/2020 la 11:21 AM
Experienta mea cu FB prin 2007-2008 a fost scurta si neplacuta. Am ramas uimit cat de banal de idioti sunt oameni cunoscuti personal de mine, nu stiu cum sa traduc mai bine englezul “shallow”. Am sters contul in mai putin de 6 luni si am incercat sa nu iau in seama tampeniile pe care le vazusem postate de respectivele cunostinte.
ipo(Citează)
02/06/2020 la 12:03 PM
La fel am facut si eu, am aproape un an. Pastrez fb doar pt messenger, am dat unfriend si unfollow la diverse persoane pe care nu le cunosc in viata reala, dar pe care le aveam in lista. Unfollow la pagini, nu am nici un brand caruia sa-i fi dat like. Plus mai demult instalasem aplicatia social fixer pt chrome, care imi limiteaza timpul petrecut, cat si numarul de postari pe care pot sa il vad, si mi-am dat seama ce prostie este totul. Adica eu in loc sa ma vad cu X la o cafea, ii dau like si comment?! Wtf. De asemenea, am rarit-o cu oamenii care stau pe facebook foarte mult timp, dar nu au timp sau chef sa se vada cu mine fata-n fata. Sa stea in lumea lor virtuala atunci, eu o prefer pe asta.
Gabriela B(Citează)
02/06/2020 la 1:40 PM
60% din newsfeed imi e completat de memes si glume, iar restul de 40, postari din grupuri, stiri si rar ce mai pun prietenii. La stiri si grupuri e hate maxim oriunde ai intra. Postari cu pisici, postari cu ceva stricat la masina pe grup dedicat, postari cu ce s-a facut in oras, nu exista sa nu se lase cu acuze si injurii.
Nu stiu daca e vina Facebook sau marea majoritate dintre noi sunt doar niste maimute cu telefon in mana si diploma in dulap.
Robert(Citează)
02/06/2020 la 2:39 PM
” Bloguri? Probabil veți spune că sunt subiectiv aici, dar mi se pare că unele încă încearcă, dar capacitatea de a ajunge la oameni (reach?) este mic față de alte forme de conținut cu potențial de viralizare.”
Eu informatiile le trag exclusiv din bloguri si podcasturi. Ce e drept de cand cu lockdown-ul si lipsa navetei am mai scazut consumul de podcasturi, dar nu mi se pare ca sunt mai slab informat. Vreau sa vad cum evolueaza pandemia /economia/ name it, stiu unde sa caut.
Mai prind din cand in cand, la masa, cate un jurnal de stiri si mi se pare absolut vomitiv si inutil stilul de a oferi informatii al programelor de “stiri”. jurnalul ar trebui sa imi dea la obiect cele mai importante informatii. Ins schimb, primesc 1 ora de labareli/ infomerciale si angertainment.
Facebook il folosesc exclusiv ca reminder de zile de nastere. Aveam un wall extrem de bine filtrat (fara branduri, rude/ prieteni pe mute) chiar si asa vad exclusiv angertainment si toxicitate. Asa ca cel mai des in ultima vreme tin contul de facebook suspendat si folosesc doar mes. Ramane sa imi fac curaj sa imi creez un calendar cu zile de nastere
alxzen(Citează)
02/06/2020 la 3:15 PM
Printre puținele articole bune scrise de Radu pe criza asta. Chapeau, mon cher! Nu am feisbuc și nu am avut niciodată. Și nicio alta rețea sociala.
Iulian(Citează)
02/06/2020 la 3:25 PM
Si atunci de unde convingerea ca articolul e bun?
ipo(Citează)
02/06/2020 la 3:58 PM
pai e bun pentru ca confirma ceea ce deja credea :-)
confirmation bias ftw!
Marean(Citează)
02/06/2020 la 4:12 PM
Pe facebook, la toate reclamele dau report/spam. N-am nici o mila fata de reclamele agresive. Stiu ca multe firme traiesc din asta dar eu niciodata nu cumpar in baza lor si nu sunt influentat de aceste reclame. In ultimul timp imi aparea o reclama la fiecare 3 feed-uri. Am pierdut 5 minute sa dau spam la toate si apoi cateva saptamani nu am mai vazut niciuna. Cand au inceput sa reapara, am dat iar spam la toate si iar am stat linistit 2-3 saptamani. Se pare ca functioneaza acest ciclu :)
Legat de feed-ul de stiri google, apas pe “ascunde aceasta stire” si nu imi apar stiri de la site-ul respectiv…..cel putin o perioada buna.
Cristian J.(Citează)
02/06/2020 la 6:28 PM
Ai dreptate in desccrierea situatiei.
Te inseli fundamental in concluzie.
mac gregor(Citează)
02/06/2020 la 6:35 PM
Cea mai apropiata comparatie este cu aparitia tiparului.
Stii care au fost primele best-sellere :) cand oricine si-a permis o carte? Dupa biblie, alea care descriau targuri cu Diavolul, cu un capitol in care moralizau la greu.
In traducere, sunt un taran, viata mea e grea, as prefera sa fac un targ si sa scap de greutati. Cum se face asa ceva? poate scrie aici.
mac gregor(Citează)
02/06/2020 la 6:37 PM
Si problema nu s-a rezolvat cu interzicerea tiparului, ci cu o mobilizare a celor care au demonstrat ca asa ceva nu exista, numita iluminism.
Asta tb facut si acum.
mac gregor(Citează)
02/06/2020 la 10:41 PM
Eu asta am început să fac (eliminări de prieteni cu care nu interacționez sau pagini nocive pe care le consider eu)
Mihai D.(Citează)
03/06/2020 la 10:07 AM
Facebook facilitează dialogul în atât de mare măsură în care-l face toxic. Ai o părere despre ceva, te poți trezi cam cu oricine în discuție. Oameni cu care altfel nu te-ai fi băgat în seamă. E ca și cum înainte de Facebook erai rezident într- zonă bună a orașului, iar după Facebook te-ai trezit vecin cu toată mahalaua de la periferie.
Din fericire, pe Facebook poți stabili mai ușor vecinătățile. Putem bloca persoanele toxice sau irelevante, putem alege, până la urmă, ce să vedem sau nu.
De exemplu, în perioada stării de urgență, am dat zeci de “Nu mai urmări pe X”, pentru că nu mai puteam de teorii ale conspirației.
motanes(Citează)
03/06/2020 la 11:23 AM
#deletefacebook
gabi(Citează)
03/06/2020 la 3:29 PM
Mi-a placut articolul, i-as fi dat si share daca nu avea titlul asa morbid..
TRaian(Citează)
03/06/2020 la 11:19 PM
Foarte bun articol si spune un adevar mare, si care ar fi bun de circulat in toata lumea, nu doar in Ro,
Cea mai mare problema e „modelarea” mintilor acelor oameni care intra neutri, care ajung chiar sa imprastie veninul mai departe. Nu e vorba despre ce fac eu, tu Radu, sau voi comentatorilor. Voi inchideti si plecati. Avem exemple concrete si care ne afecteaza direct cu aceasta pandemie – la inceput toti se simteau datori sa imprastie diverse informatii, chiar cu cele mai bune intentii – cum sa te speli pe maini, cum sa faci gargara cu apa calda etc. Acum cam aceiasi oameni incep sa imprastie mesajele „ne-au pacalit”, cu diverse motive. Cu toate mesajele astea, la toamna va fi mult mai greu de impus o alta carantina, asa ca sa speram ca vor gasi tratamente pana atunci.
ana(Citează)
05/06/2020 la 8:18 PM
Eu nu pricep de ce lumea folosește messenger, cat timp NU e criptat, fb poate citi oricând mesajele voastre…
Aproape orice alta metodă de comunicare e mai sigură…
Tano(Citează)
08/08/2020 la 6:45 PM
@pmk (în mesajul #15) a scris:
“facebook e ceea ce vrei tu sa fie”
Așa cred și eu…pentru mine FB nu-i nimic (n-am avut cont niciodată) și totuși exist (încă).
Alina(Citează)
04/01/2021 la 6:29 PM
Contul de facebook l-am barbierit pana la os cu o combinatie de plugin-uuri; mi-am luat toare “like-urile”(zeci de mii!) inapoi, am dat unfollow la tot si am sters tot istoricul in cateva ore. E ca in prima zi acum multi ani. Am pastrat doar prietenii. Acum e un fel de colegiimei.ro(pentru cine isi mai aduce aminte) pentru mine si imi ajunge. De ce am facut asta?! Dintr-un motiv total opus celui descris de nwradu.(LE: exista mai multe feluri de cancer…) Twitter l-am suspendat la propriu. Eu sunt pentru libertate totala de exprimare si orice altceva in afara de amenintari directe, imediate si credibile cu moartea sau pornografie infantila trebuie sa fie permis. Am inceput sa-mi fac conturi si pe alte platforme mai mult sau mai putin occidentale. Urmeaza Google; tranzitia asta o sa dureze mai mult pentru ca sunt complet ingropat in ecosistemul hardware si software al google.
ion(Citează)
20/04/2021 la 8:57 AM
Din decembrie nu mai am facebook.Nici ca imi mai doresc.Demult vroiam sa renunt dar il reactivam pana cand mi-a trecut prin cap sa schimb datale contului apoi sa il sterg.Fara sa mai stiu datele ,intre timp a fost dezactivat.Fb e plin de oameni falsi .Pe deasupra nu mai stiu ce fac, fara sa vreau si persoane pe care in realitate nu as stii de existenta lor…sa stii de unii devine jignitor.
Adriana(Citează)