►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Așa zice un raport McKinsey numit The Future of Work și sunt primele cifre pe care le văd despre Europa, că în general discuțiile despre înlocuirea angajaților umani cu automatizări sau roboți se poartă prin SUA. Cele două cifre importante din raport sunt următoarele:
Am mai discutat aici pe blog despre un viitor în care tot mai multe joburi vor fi preluate de roboți hardware sau software, intrați aici și aici și citiți și comentariile.
Am zis pe undeva pe acolo că soluția pe termen lung este creșterea economică. 10 casieri înlocuiți astăzi de case de marcat self-service își vor găsi rapid de muncă dacă se deschid constant noi supermarketuri. 10 șoferi sau 10 operatori de date înlocuiți de roboți hw/sw își vor găsi rapid de muncă dacă vor exista oricum mult mai multe companii în piață, că nu toate vor apela simultan la automatizări.
Raportul respectiv spune cam același lucru. Europa este în creștere economică (și da, raportul a fost făcut cu situația covid-19 în minte), iar până în 2030 se estimează că ar mai fi nevoie de încă 6 milioane de lucrători umani în diverse domenii.
Problema este, desigur, că aceste domenii sunt în continuă schimbare. Oportunități noi se deschid în tehnologie, unde va fi nevoie de mai mulți oameni decât în prezent, dar se închid în acele domenii înlocuite de roboți. Per total numărul de joburi disponibile oamenilor (nu-mi vine să cred că am zis asta) va crește, dar repartiția lor pe domenii probabil va fi complet alta de la un deceniu la altul.
Raportul spune că principalele trei domenii în care vă scădea numărul de angajați umani sunt: customer services și vânzări, restaurante și mâncare și mentenanța clădirilor, asta dintr-un cumul de factori ce țin de trecerea spre online shopping și scăderea cererii pe fondul pandemiei.
O problemă suplimentară este că joburile puse în pericol pe termen scurt de pandemie și pe termen lung de automatizare sunt cam aceleași, ceea ce înseamnă că le va fi accelerată dispariția.
Concluzia mea, citind aceste date, este că pe termen lung forța de muncă umană nu este amenințată de automatizări în imaginea de ansamblu. Joburi vor fi destule pentru toți oamenii, poate chiar mai multe, de fapt. Nu există un viitor în care joburile vor fi luate de roboți, iar oamenii vor sta pe ajutor de șomaj acasă. De fapt, un astfel de viitor nu este dorit nici măcar de cei care înlocuiesc joburile umane cu roboți pentru că degeaba produci mai bine și mai eficient dacă oamenii nu-și mai pot permite produsele tale.
Roboții momentan nu cumpără din supermarketuri, nu pleacă în vacanțe, nu dau banii la Netflix și nu apreciază un whisky bun; când o vor face, we are truly fucked.
Și cred că pot rupe concluzia aceasta generală în trei mai mici, adaptate pe categorii de vârstă:
Generația tânără trebuie să se adapteze de acum spre domeniile considerate de viitor, iar apoi vor trebui să învețe constant noi lucruri pentru a rămâne “în piață”, un concept numit lifelong learning sau continuous learning. Sper că toți adolescenții de acum vor înțelege că studiile sunt importante. Un job călduț într-un call-center sau ca funcționar într-un magazin ar putea dispărea subit de sub picioarele lor.
Cei deja în câmpul muncii, să zicem vârstele de 30-50 ani, trebuie să fie atenți și informați despre aceste tendințe de automatizare. Trebuie să ia din timp măsuri pentru a învăța ceva nou, pentru a se muta în alt departament, pentru a încerca să ajungă pe o poziție de conducere peste roboți șamd.
Dau un exemplu care nu are legătură cu robotica, dar este o analogie bună. Am văzut oameni care, atunci când apare în discuție introducerea unei metodologii AGILE în companie, zic “da, vreau să știu despre ce-i vorba!” și care apoi poate descoperă că le place și că se pot muta chiar pe alte joburi specifice, și am văzut oameni care zic “am lucrat 20 de ani în modul clasic și n-a fost rău, lăsați-mă în pace cu treburile astea”; ghiciți care ar putea avea probleme în viitor în cazul în care compania se reorganizează.
Cei aflați aproape de pensie vor avea de suferit cel mai mult. Când ai 50+ ani și lucrezi de 20 de ani drept casier sau vânzător într-un magazin telecom sau contabil sau magazioner, este foarte greu să înveți ceva nou și de multe ori nici nu are cine să te învețe. România nu-i vreun stat bogat care să investească în programe de reconversie profesională, deși interesul ar fi ca oamenii să stea cât mai mult în câmpul muncii, nu pe asistență socială.
Sunt multe alte informații în raport, citiți-l în original dacă vă interesează subiectul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
22/06/2020 la 8:14 AM
stai sa vezi cand se vor automatiza blogurile si se vor lauda robotii ca au baut un ulei foarte bun, de 30 de ani, de la o Dacie 1300 gasita in garaj.
Giovani(Citează)
22/06/2020 la 8:32 AM
Aici sunt cateva idei:
1. Mulți oameni au impresia că, în IT, sunt doar oamenii tehnici, inteligenți, să le fi plăcut matematica în școală. Dacă te uiți însă în corporație, sunt o groază de așa zisi it-sti care au nevoie de tehnică absolut elementară, chiar și printre developeri. Sunt extrem de puțini cu gândire originala, care sa producă un cod care aduce ceva nou. Concluzia: media IQ-ului în IT nu e cu nimic diferită de cea din alte domenii.
2. Pe termen lung, și în IT vor dispărea multe joburi. Multe programe nu au nevoie decât de întreținere. Multe vor începe să se dezvolte subțire. Machine learning se întâmplă deja.
3. Unele meserii clasice vor avea lejer un viitor bun. Instalatori, electricieni nu vor fi înlocuiți prea curând. Roboti care sa facă asta in case nu vor apărea în următorii 40-50 de ani.
4. Va fi interesant de urmărit ce se va întâmpla cu joburile, post Covid. Dacă multe companii vor alege sa le posibilitatea angajaților să lucreze full from home, de ce te-ai mai muta in București, Londra sau mai știu eu in ce oraș care acum pare seducător pentru oamenii care caută un job bun? Poți sta într-un oraș mic, unde ai școală aproape de casă, magazin.. Va avea implicații mai în toate direcțiile (mai ales pe imobiliar)
Andrei(Citează)
22/06/2020 la 8:52 AM
Electricienii si instalatorii… tot WFH?
Sa fim seriosi, lumea se grupeaza in jurul unor centre economice pentru ca fiecare slujba bine platita “trage” dupa ea si altele platite mai slab sau conexe activitatii.
Iar pe termen scurt si mediu automatizarea va duce doar la scaderea veniturilor celor ale caror locuri de munca ar putea fi automatizate: “Nu vrei sa muncesti pe mai putin?! Aducem un robot in locul tau…”
Vlad(Citează)
22/06/2020 la 9:30 AM
Decat sa stau 3 zile dupa un electrician/instalator, mai bine merg la dedeman cumpar eu piesele, ma uit la un video pe youtube, si in 4 ore e gata.
Radu(Citează)
22/06/2020 la 10:05 AM
@Radu
Serios știi să faci ce trebuie în instalația aia? Doar intreb. Dacă da, ai respectul meu. Că așa am văzut zugravi care fac instalații electrice și aveau în apartamente pe becuri siguranțe de aparate de sudură. Plus proprietari care îmi dădeau indicații și credeau că știu mai bine decât mine, iar la întrebarea despre protecție, normative și de ce nu face el și mă cheamă, au intrat în silenzio stampa.
Da, stai după un electrician mai mult, pentru că sunt ocupați.
Până și ultimul cârpaci are de muncă la greu. Am stat în hol cu mașina de spălat nouă o săptămână până a venit un meseriaș să îmi mute robinetu cu 90 de grade. 50 de lei manoperă cu robinetu meu.
Ionut M(Citează)
22/06/2020 la 10:15 AM
Corect IT are cele mai bine platite joburi, tot incentive-ul sa automatizezi cat mai mult din treaba.
alxzen(Citează)
22/06/2020 la 8:35 AM
E stupid ce zici. Nu o sa se mai deschida 100 de supermarketuri si alte prostii ca sa aibe lumea ce lucra, e idiot sa acceptam automatizarile ca ceva inevitabil. Iar acceptam orice in ideea profitului unor firme? Nu ati inteles pana acum ca ati fost pacaliti de ideea capitalismului sa acceptați ca importanta vietii voastre este mai mica decât profitul unor firme? Treziți-vă bai
pmk(Citează)
22/06/2020 la 9:11 AM
Cel mai bun exemplu the capitalism este la carrefour, unde au pus casele serfservice langa iesire si mereu te acosteaza unu/una “haideti la casele astea”.
Odata am luat niste fructe/legume si am uitat sa trec pungile “bio”, si a venit o tanti la mine si mi-a facut un bon separat pentru pungi.
Plus ca dece sa fac eu munca unor oameni platiti pentru asta, da nu mai bine descarc si produsele din tiruri ?
Radu(Citează)
28/06/2020 la 6:32 PM
@pmk: dacă te uiți la rata de creștere a mega, penny și alții, chiar s-au deschis sute în ultimii ani.
Pentru rapiditate, că de obicei sunt libere. Dacă am multe produse în coș, și eu prefer să merg la casier dacă nu-i coadă mare.
În unele țări la supermarket există și încă un om la fiecare casă care îți împachetează în pungi cumpărăturile. Aia ai face singur sau ai plăti pentru asta?
nwradu(Citează)
22/06/2020 la 9:20 AM
Sau la food court unde încearcă sa te facă pe tine sa te simți prost dacă nu îți strangi singur masa. Când i-am explicat unui agent de curățenie ca daca toți ar strange el nu ar mai avea de lucru parca i s-a schimbat perspectiva.
pmk(Citează)
22/06/2020 la 9:34 AM
i-ai schimbat viata omului. bravo! nu e ca si cum a fi platit cu minimul absolut si e un singur om pe tura la o suta de mese pline tot timpul…tu i-ai facut viata mai buna.
Giovani(Citează)
28/06/2020 la 6:38 PM
De fapt modelul de muncă acolo este că oamenii strâng după ei, iar angajații strâng după cei care n-au vrut să facă asta, duc tăvile la spălat.
Foarte multe meserii sunt așa. De exemplu avem măturători stradali, dar sper ca nu-ți arunci gunoiul în mijlocul drumului spunând că sunt unii plătiți pentru asta. Scopul lor este să strângă gunoaiele ocazionale, nu pe toate.
nwradu(Citează)
22/06/2020 la 9:21 AM
Modelul economic capitalist bazat pe crestere continua cam este pe duca.
Intai ca se pare ca nu e sustenabil (climate change etc) si apoi ca, desi produce bunastare, aceasta este distribuita extrem de inegal, asa ca nu numai ca nu ne ajuta, dar chiar ne dauneaza, ca inegalitatile sociale se traduc in framantari sociale mai devreme sau mai tarziu.
Dupa cum s-a vazut si in pandemie, toata economia sta sa se prabuseasca doar pt ca lumea cumpara doar ce are nevoie (de fapt, doar pt ca lumea cumpara un pic mai putin din ce nu are nevoie, ca nu e ca si cum oamenii au cumparat doar strictul necesar).
Adica cresterea asta economica e in mare parte alcatuita din rahaturi de care nu avem de fapt nevoie.
Ce vreau sa zic: sa vina robotii, nu-i problema. Au inceput deja discutiile despre universal basic income, probabil asta e viitorul, chit ca nu foarte apropiat.
Marean(Citează)
22/06/2020 la 9:47 AM
Eu folosesc self-service pentru ca e mai rapid.
Intru in magazin si pornesc aplicatia. Cand iau fiecare produs il scanez si il pun in punga. Cand e gata, ma duc la self servcice, dau cu telefonul si cu cardul si plec. E mai rapid pentru ca nu e coada si nu trebuie sa trec toate produsele iar prin scanner.
Giani Mucea(Citează)
22/06/2020 la 9:57 AM
Aha si te ajuta inteligenta sa vezi puțin in viitor cand mai mulți vor face ca tine ? Vei mai castiga alea 2 minute cand toți vor face la fel? Nu, doar ca vei sta la coada la self service cum stau acum “fraierii ” la casele normale. Casierii aia sa se reconverseze profesional, sa scrie cod pentru robotii autonomi, am auzit ca asta e viitorul
pmk(Citează)
22/06/2020 la 10:17 AM
E bine ca ai gasit un anvantaj in asta dar trebuie sa intelegi ca nu e facut pentru binele tau.
E externalizarea unui cost: multa timpul si costul unui casier in carca ta, masinile alea se vor amortiza relativ repede dupa care diferenta e automat profit. In schimb preturile nu scad sa echivaleze economia realizata atunci cand in loc de 50 de oameni un magazin are nevoie de 10.
alxzen(Citează)
22/06/2020 la 10:37 AM
6 case self service ocupa spatiul unei benzi rulante. In viitorul ala de care vorbesti, daca toate benzile vor fi inlocuite, vor fi mult mai multe case self service. In plus, nu ar fi dificil sa le inlaturi si pe alea cu o mica modificare in aplicatia telefonului, incat sa platesti direct din telefon fara sa mai scanezi nimic. Iar casierii aia sunt copii de 16 ani care castiga un ban in timpul scolii. Sunt sigur ca vor supravietui.
Nu ma intereseaza pentru binele cui e facut. E probabil facut pentru profit, asta e evident. Dar realitatea e ca pentru mine, e mai putin timp irosit. Intelege ca e absurd sa iau o situatie care imi e convenabila si sa o resping doar pentru ca si altcineva are de castigat.
Cand zici ca preturile nu scad – nu stiu ce sa zic. Mie mi se pare ca principiul concurentei functioneaza destul de bine in domeniul retail si consider ca preturile sunt deja destul de mici. In acelasi timp, exista un cumul de factori care contribuie la un anumit pret asa ca nu e imediat evident daca modificarea unui factor are sau nu impact. Ar trebui sa vad cifre sa cred ce zici.
Giani Mucea(Citează)
22/06/2020 la 2:17 PM
“Foarte mulţi dintre cei angajaţi în ultimul an pe posturile de lucrător comercial sau casier în retail au fost persoane disponibilizate din companii de stat,
o bună parte sunt absolvenţi de opt clase sau învăţământ profesional, mai rar absolvenţi de liceu (în general fără diplomă de Bacalaureat),
cu vârste cuprinse între 40 şi 50 de ani”
Retail-margin pressure is mounting, driven by more intense competition, investment in e-commerce, and pressure to increase wages. While these cost pressures are not new, many retailers have already exhausted traditional cost-reduction levers. Unable to pass on costs to their customers in this hypercompetitive environment, retailers are using automation to support and bolster margins.
(…)
An assessment of available automation technologies shows that they can already operate a typical retail grocery store with up to 55 to 65 percent fewer hours.
https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/automation-in-retail-an-executive-overview-for-getting-ready#
Cum ziceam acum se amortizeaza, dar preturile alea nu s-au miscat desi concurenta e mare. proba: cu cat au scazut preturile in KFC de cand au introdus automate de comanda?
alxzen(Citează)
28/06/2020 la 6:40 PM
Niciodată nu vor face toți la fel. Sau dacă vor face, atunci va apărea sistemul Amazon GO iar unii nu vor sta deloc la coadă. Tot găsești scenarii defavorabile, dar sunt foarte neverosimile.
nwradu(Citează)
22/06/2020 la 9:52 AM
Ce prost esti, era mai bine sa nu fie platit cu nimic si sa moara de foame nu ? Hai fugi sa folosesti casele self check ca sa castigi 2 min in timp ce te antrenezi pentru a ajuta supermarketurile sa renunte la angajatii de la case, oricum au salarii mici
pmk(Citează)
22/06/2020 la 10:05 AM
Pai nu stiu daca e chiar asa. Se poate argumenta ca angajatii aia sunt intr-un “poverty trap”.
Adica sigur, e bine ca acum nu mor de foame, insa problema e ca nici nu au sanse ca in vreun viitor sa castige mai mult decat sa nu moara de foame.
Marean(Citează)
22/06/2020 la 11:55 AM
pmk, cretinel, omul ala are destule de facut acolo, sterge mesele, spala tavile, dezinfecteaza, nu are nevoie de looseri ca tine care se dau coisi la mall ca prin marinimia lor dau de mancare unor napastuiti ai sortii.
Giovani(Citează)
22/06/2020 la 11:11 AM
Mi se pare mind blowing ce citesc prin comentarii, oameni care par sa se opuna progresului tehnologic doar pt ca unii oameni sa nu isi piarda locul de munca. Parca suntem inca in comunism, sa avem locuri de munca inutile doar pt ca toata lumea sa aiba unde sa munceasca.
Daca tehnologia o sa avanseze suficient incat sa fie nevoie de mai putina munca din partea oamenilor mi se pare un lucru genial, inseamna ca, pana la urma, va trebui sa muncim mai putin si nu neaparat ca o sa avem mai putini bani. Spre exemplu, daca nu va mai fi nevoie decat de jumatate din forta de lucru, s-ar putea reduce programul de lucru de la 8 ore la 4 ore sau s-ar crea saptamana de lucru de 3 zile, iar asta in mod oficial, conform legislatiei muncii (asa cum acum avem 8 ore pe zi, 5 zile pe saptaman), fara sa se reduca salariile. Chiar vedeti asta ca pe un lucru rau? De acord ca e o situatie utopica, nu cred ca in urmatorii ani o sa avem un avans tehnologic asa mare incat sa inlocuiasca jumatate din forta de munca si poate pe parcurs unii oameni vor avea de suferit, poate va trebui sa se reconverteasca profesional, dar mi se pare un pret mic de platit pentru un bine universal mult mai mare. Da, mi se pare ok ca o generatie de oameni care fac servicii suport usor inlocuibile (printre care si eu, intr-o oarecare masura) sa isi piarda locul de munca sau sa invete sa faca altceva daca asta inseamna ca generatiile urmatoare vor trebui sa munceasca doar jumatate din timp.
A.(Citează)
22/06/2020 la 11:50 AM
Consider ca treaba agentului de curatenie e sa stearga masa de firmituri nu sa iti duca tava la carut. Ca nu o data am patit sa stau la mese cleioase pt ca nu a avut timp sa stearga masa.
Pe acelasi principiu spargem seminte in parc si aruncam cojile si ambalajele pe jos ca sa aiba altii ce lucra?
Alex(Citează)
22/06/2020 la 11:58 AM
atat il duce capul. auzi, el se simte prost ca isi strange masa. si ca nu si-o strange. de fapt, se simte prost in general si nu stie de ce.
Giovani(Citează)
22/06/2020 la 11:55 AM
Intrebarea e cum sa ii ajuti pe oamenii aia sa se dezvolte astfel incat sa aiba acces la job-uri mai bune nu cum sa le asiguri un job pt care nu e necesara nici o pregatire.
Alex(Citează)
22/06/2020 la 3:57 PM
Lol ce stupid, sigur man, ii luam pe toți acum și vorba aia, ii învățăm sa scrie cod. Sigur. Sunt curios prin câte reprofilari profesionale și trecut tu, la ce vârstă și de la ce la ce. Ca vad ca e simplu, unu zice ca de ce sa lucreze slujbe prost plătite, sa facem altele mai bine plătite pentru ei când ii scoate automatizarea din supermarket. El a uitata sa citească articolul în care scrie ca 51 mil de joburi sunt în pericol.
Încă odată deștepților, voi nu veți avea nici un beneficiu de la înlocuirea multor joburi cu roboti/ai. Singurii care beneficiază sunt angajatorii. Nu veți vedea preturi mai mici sau servicii mai bune. Nu înțeleg de ce sunteți asa mari cheerleaders pentru profitul altora în detrimentul societății
pmk(Citează)
22/06/2020 la 1:48 PM
Si la cum cresc platformele low code, nu-i vad bine nici pe aia din IT.
Giani Mucea(Citează)
22/06/2020 la 2:18 PM
Uite o tema interesanta de gandire: de ai atatea firme de servicii care se descriu ca dezvoltatori de automatizari cand ei fac externalizare si presteaza servicii.
La prima vedere ai zice ca e o descriere mai sexi, dar vorbim de clienti corporate cu un proces de achizitii complet, prima la prima faza de ofertare idea ca ii poti vraji.
alxzen(Citează)
22/06/2020 la 2:45 PM
Despre casieri: ar fi trebuit sa specific ca ma refeream la situatia de aici, unde o mare parte din job-urile din supermarket sunt ocupate de tineri de liceu, in regim part-time. In orice caz, la modul general, sunt de acord ca o parte din oamenii care isi pierd locul de munca nu pot sa se recalifice. Nu contest lucrul asta.
Despre preturi: nu contest raportul, chiar daca nu arata clar cum reducerile de costuri se duc doar in profituri. Dar aici sunt doua chestii: (1) am specificat si inainte ca nu-mi pasa daca preturile nu scad, pentru ca am deja un avantaj care mie mi se pare suficient si (2) toate activitatile astea au loc sub presiunea constanta a concurentei. Concurenta i-a obligat sa scada preturile, deci sa isi scada si profiturile. Scazand profiturile, i-a obligat sa caute solutii pentru a le creste. Cand toti vor implementa solutiile respective si nici unul nu va avea vreun avantaj din punctul asta de vedere, procesul va continua, deoarece sistemul concurential si presiunea lui nu dispar. Si preturile se vor raporta la noile costuri, mai mici.
Despre KFC – nu stiu si tocmai intrebarea asta arata cat de complicat e sistemul. Cate automate de comanda s-au introdus? Cate locuri de munca au disparut? Se folosesc automatele alea sau e doar un proiect pilot? S-au amortizat cheltuielile initiale? Concurentii au trecut si ei la sistemul asta, sa elimine avantajul KFC? Au avut loc si alte schimbari care ar fi putut anula scaderile de pret? Sunt mult prea multe variabile si nu cred ca poti trage o concluzie din situatia asta.
Giani Mucea(Citează)
22/06/2020 la 3:46 PM
Tocmai deșteptule, dacă e prea solicitat sa mai angajeze un om. Ia uite, 2 locuri de munca. Niciodată voi nu o sa beneficiați de faptul ca un ai va va înlocui. Auzi mai sus, dacă muncim mai puțin o sa reducă ăștia programul la 3 ore de munca. El asa gândește, nu ca vor fi dați oameni afara pana când vor rămâne exact cat de putini trebuie ca să lucreze tot 8 ore. Se vede ca vorbiți din auzite. Luați de aici și deschideți ochii
https://youtu.be/yzYu1DeSzIg
pmk(Citează)
22/06/2020 la 4:46 PM
In prima instanta, in primii ani, da, poate vor fi dati afara din oameni, dar nu poate exista o societate in care 50% din oameni sa nu aiba loc de munca, daca nu din alte motive, atunci cel putin din cauza ca economia functioneaza pentru ca oamenii au bani sa consume, asa ca lucrurile se vor regla de la sine. Ca vor fi oameni si poate generatii intregi sacrificate, garantat, dar munca mai putina nu are cum sa fie un lucru rau, vreodata.
A.(Citează)
22/06/2020 la 4:44 PM
Oameni care sa dea cu matura si mopul vor fi destui. Oameni specializati mai rar.
Intocmai, pt ca 51mil oameni risca sa fie inlocuiti, reconversia profesionala trebuie sa inceapa asap. Se poate incepe prin a nu mai adauga altii in categoria asta.
O tot tragi ca oamenii nu vor avea nici un beneficiu de pe urma automatizarii, ca firmele sunt rele etc. Asta e scopul unei firme, sa faca bani.
Sunt curios ce posibile solutii vezi tu pt cei 51 mil. oameni?
Si ca sa iti raspund la intrebare, nu a fost nevoie sa ma reprofilez. Inca sunt tanar. :D
Alex(Citează)
28/06/2020 la 6:45 PM
Pmk e împotriva a ceva, dar nu se știe a ce. A ideii că trebuie să muncească pe undeva, indiferent că asta înseamnă să-și ducă tava la gunoi sau să scaneze produse ca să iasă mai repede de la coadă.
nwradu(Citează)
22/06/2020 la 5:53 PM
In primul paragraf zici ca nu pot fi reconvertiti profesional 51 milioane de oameni. E adevarat, doar ca nimeni nu a afirmat ca ar putea fi. Toata lumea e de acord ca o parte din ei vor ramane fara job, dar in acelasi timp e clar ca o parte vor putea fi reconvertiti. E important ca societatea sa ii protejeze pe restul, dar nu in detrimentul progresului.
In al doilea paragraf sugerezi ca societatea nu are de castigat de pe urma acestei schimbari. Asta e evident o prostie maxima. Nici macar nu e nevoie sa te gandesti prea mult, e suficient sa te uiti intr-un manual de istorie sa vezi cum era inaintea revolutiei industriale si in jurul tau, sa vezi cum e acum si sa compari cele doua situatii. Eu zic ca daca nu te stergi la cur cu frunze si ma-ta nu a murit in Foametea din 2007, ai putea sa nu mai fii atat de vocal impotriva evolutiei tehnologice.
Si daca vrei sa te gandesti putin, gandeste-te asa: ce e mai bine, sa obtii un rezultat cu mai multe resurse sau cu mai putine? Pentru ca asta e problema fundamentala. Restul, modul in care afecteaza asta viata oamenilor, se rezolva tot prin conventie sociala. Si daca tipi ca prostul impotriva schimbarii in loc sa tipi pentru gestionarea mai buna a ei, nu ajuti cu nimic.
Giani Mucea(Citează)
23/06/2020 la 2:27 PM
peste 90 de milioane de angajați din Europa vor fi nevoiți să învețe noi skills-uri în următorii 10 ani.
Ma bag si eu, pe principiul primii sositi, primii alesi.
bucuresci(Citează)