►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
« Noile jocuri prezentate odată cu PlayStation 5
Apple ar putea trece la procesoare ARM pentru MacBook-uri și iMac-uri »
De câte ori scriu un astfel de articol mă gândesc „băi ce repede a trecut și săptămâna asta!”. Iată linkurile de astăzi:
Mai știți când v-am arătat un articol despre o navă de croazieră ce a plecat în jurul lumii în ianuarie și s-a întors în port în aprilie, pasagerii săi privind de la distanță cum omenirea este cuprinsă de această pandemie? Ei bine, iată nava Artania, plecată pe 19 decembrie, întoarsă în port în iunie. Ultimii pasageri dintr-o croazieră s-au întors la țărm.
Despre Masacrul de la Tulsa. Cel mai mare masacru împotriva negrilor a avut loc în 1921, în Tulsa, când peste 1.200 de case au fost incendiate. Linkul e prin Google Translate, chiar dacă tot în engleză, pentru că site-ul respectiv nu permite accesările din Europa pe motive de GDPR. Găsiți detalii suplimentare prin linkurile din articol.
Astăzi este National Bourbon Day în SUA. Iată 9 cocktailuri cu whiskey.
J.K. Rowling are o problemă cu trans-sexualii, în sensul că nu-i plac, desigur. E chiar mai complicat de atât, are ea o teorie. Uimitor este că nu se poate opri din a da mesaje ciudate și a-și pune lumea în cap cu asta, ba chiar a scris și un eseu pe site-ul ei. Iată și un follow-up.
China a stabilit reguli pentru zgârie-norii viitori. Au 5 din cele mai înalte 10 clădiri din lume, dar de acum vor clădiri sub 500 de metri înălțime. Clădirile prea înalte sunt neprofitabile.
Cum a luat naștere smurfingul. Termenul este despre situația în care un jucător foarte bun intră cu alt nick pentru a juca și umili jucători slabi.
Un supraviețuitor de covid a primit o factură de 1,1 milioane de dolari și 180 de pagini. Nu mă mir, așa este la americani.
Clipul acesta de pe Reddit arată cât de important este lanțul trofic și cum orice animal poate face o diferență uriașă în ecosistemul său.
Istoria gazelor lacrimogene în SUA. După Primul Război Mondial, companiile care îl produceau au avut nevoie de noi clienți, așa că l-au vândut poliției.
20 de filme distopice. O listă de filme bune.
Serii de cărți fantasy. Lista e bună. Le-am citit pe majoritatea (fără Eragon și Gentleman Bastards) și sunt foarte bune.
« Noile jocuri prezentate odată cu PlayStation 5
Apple ar putea trece la procesoare ARM pentru MacBook-uri și iMac-uri »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
69 comentarii
14/06/2020 la 7:17 AM
Sistemul de sănătate american este cretin, și spitalele și firmele de asigurare au avocați și se judecă pentru a scoate cât mai mulți bani respectiv plăti cât mai puțin. Este un cretinism pur, rezultatul prostiei și aversiunii lor împotriva a ce pare socialism.
Era la unul la pawn stars venit sa vândă ceva ca să își pună 3 masele. Nu i-a ajuns nici pentru una, costa peste 900$.
Gaelex(Citează)
14/06/2020 la 7:22 AM
800 Euro am dat eu acum vreo 7 ani pe un implant în București. Acum cred că reușești cu 600.. Nu ai ales cel mai inspirat exemplu.
Cipper(Citează)
14/06/2020 la 9:41 AM
Systemul de sanatate american e bazat pe asigurari, similar cu CASCO la noi, care fie o cumperi tu, fie o primesti la job.
Systemul de sanatate national, este bun doar in tari ca Germania, Austria, Suedia, adica in tari cu reguli si obligatii.
Spre exemplu CNSAS, daca e sa ajungi vreodata la urgente, primul lucru o sa-l observi ca spitalele sunt darapanate si supraaglomerate, iar pentru privilegiul asta platesti cam 25% din salariu. Apoi urmeaza spagile, altfel o sa mori.
Radu(Citează)
14/06/2020 la 10:10 AM
25% e CASul, adica pensia. CASSul e 10%.
Cipper(Citează)
14/06/2020 la 10:19 AM
Eu am pus acum cativa ani coroana de ceramica, peste pivot cu vreo 2000 de lei in total. Deci exemplul este pertinent.
Gaelex(Citează)
14/06/2020 la 11:17 AM
Pivot din fibra sticla si corona zirconiu (nu implant) pentru un singur molar au costat 1300 EUR anul trecut in Luxembourg. Cca 250 EUR au fost decontati de stat, încă vreo 500 EUR de asigurarea privată de sănătate (cam 80 EUR / persoana / luna).
In mod sigur exista și variante mai ieftine, dar ideea e ca tratamentul stomatologic e scump cam peste tot.
Cristian(Citează)
14/06/2020 la 12:18 PM
pivot bagat in radacina dintelui? daca da, nu are nicio legatura cu implantul, acolo e mult mai mult de munca.
Giovani(Citează)
14/06/2020 la 6:56 PM
Nu mai stiu daca erau implanturi, plombe sau coroane. Nu mi-am notat cand m-am uitat la episod ca sa am detalii exacte pentru argumentat detaliat cu idioti pe un blog. Dar la cum se tot dau in reluare episoadele, voi tine minte.
Gaelex(Citează)
14/06/2020 la 7:16 PM
adica esti atat de idiot incat, la varsta ta, nu stii ce ai in gura?
Giovani(Citează)
14/06/2020 la 9:27 PM
@Giovani: vorba aia, e mică, nu știe, ce prinde în mână duce la gură
ipo(Citează)
14/06/2020 la 10:19 PM
Eu nu cred că sistemul medical din SUA are vreo scuză. Multe servicii medicale pot fi scumpe, dar acolo se sare calul.
Nu poți controla nici măcar ce ti se face la doctor. Sunt mulți care, deși aveau asigurare, au avut de plătit facturi foarte mari pentru că spitalul a chemat doctori din afară drept consultanți, fără ca pacientul să știe asta (gen, era în comă sau sedat) și cu care asigurarea nu avea contract.
Ca idee, în NY am văzut în supermarketuri kit să-ți faci singur plombă.
nwradu(Citează)
14/06/2020 la 8:21 AM
Mă mir cum puteti citi in engleză si sa va mai si bucurati de continut atunci cand limba nativa difera…
Spre rusinea mea nu am citit cartile doar am vazut toate filmele distopice..
“Ho viste cose che voi umani non potreste immaginare. Navi da combattimento in fiamme al largo dei bastioni di Orione… e i raggi B balenare nel buio vicino alle porte di Tannhauser… e tutti quei momenti andranno perduti nel tempo come lacrime nella pioggia. E’ tempo di morire..”.
P.S Rutger Hauer s-a dus anul trecut 19 iulie..
Petronius(Citează)
14/06/2020 la 11:24 AM
Prin exercitiu – este o deprindere! La mine este tocmai invers: m-am obisnuit sa citesc exclusiv in engl si acum parca textul nu mai are aceeasi “savoare când este tradus (prin ochii traducatorului). Reciteam seria Dune – am primit cadou unul din volume în română…N-am rezistat decât câteva pagini: am pus traducerea deoparte si am inceput sa citesc originalul.
Ca sfat practic: încearcă să citești cât mai mult în limba respectivă. La început iti va fi greu, ulterior vei invata sa intuiești corect sensuri si iti vei dezvolta vocabularul cu noi cuvinte/expresii. Si, în niciun caz, nu căuta toate cuvintele necunoscute în dictionar: riști să citești o carte pe secol…😁
Mircea(Citează)
14/06/2020 la 12:57 PM
Vorbești de limba nativă și dai un citat în italiană… ce vrei să spui?!
Emil C(Citează)
14/06/2020 la 10:21 PM
Eu încurajez cititul în engleză dacă știi limba. Multe traduceri se fac la repezeală la noi, iar unii autori chiar au talentul cuvintelor și merită citiți în original.
Nu trebuie să știi perfect limba aceea. O înveți citind, mai ales că acum accesul la dicționar este imediat (pe ebook-uri de obicei apeși pe cuvânt și-ți este explicat).
nwradu(Citează)
14/06/2020 la 8:33 AM
https://weloveanimals.me/released-14-wolves-park-no-one-prepared-unbelievable-nature/ alt clip minunat despre puterea naturii. Sper ca nu-i cu supărare că las link-ul aici.
Alina(Citează)
14/06/2020 la 11:45 PM
Nu vă mai mirați de ce este in America. La noi, un cunoscut a stat 4 zile în spital pentru pneumonie. Nu i-au făcut nimic. Absolut. Familia ii cumpara si medicamentele. Doar ca era monitorizat. La plecare a venit factura. 13.000 lei. Nu a platit nimic. La fel ca în America. Este decontare cu casa de sanatate.
Mama, operație rinichi. Da, i-au scos un rinichi. 6 zile spitalizare. 17.000 de lei factura. De asemenea, nu a platitit nimic. Nu mai trageți concluzii repede după titluri.
Adi(Citează)
14/06/2020 la 9:23 AM
Foarte buna lista de filem. Dar Metropolis nu l-am vazut. Inca
kilroy(Citează)
14/06/2020 la 10:21 AM
Tocmai vroiam sa zic ca e dubioasa, lipsesc cel putin referinte ca Stalker (Calauza lui Tarkovsky) sai, mai noul El Hoyo (Plaforma).
Octav(Citează)
14/06/2020 la 9:46 PM
Apropo de ”animale”. Mondo Cane.
marinel(Citează)
14/06/2020 la 11:04 AM
Deci pana la urmă trebuie sa acceptam ca orice barbat poate sa se trezească ca vrea sa fie femeie și noi ceilalți trebuie sa ii cântăm in strună pentru ca asa e corect politic? Orice dispare în fata dorinței respectivului de a trece drept altceva ? Nimic legat de biologie nu mai e important, gata zice el ca e femeie noi nu putem comenta ca sar articolele cum ca subtem transfobi, noua femeie cu barba se înscrie in vreun campionat de sport pentru femei si le rupe în doua, intra in toalete de femei si se uita la fetițe sau sta la vestiar fetelor cu fi-ta. E doar un exemplu, casper cacat e aproximativ acelasi gen de jeg prin ceea ce face. Nu apreciez tonul în care este scrisa partea despre JKR,ce faci o cerți ca își permite sa aibe o parere, 1000% corecta din toate punctele de vedere mai puțin urmărirea agendei de promovare agresiva si negare a realitatii biologice LBGT ? A dracu proastă, auzi, are impresia ca in ziua de azi îți mai poți exprima o părere contra curent în siguranță, a uitat ca trebuie sa fim toți ipocriți si sa avem scop în viata salvarea vreunui trans.
Va doresc numai transi in jurul copiilor, transi peste tot. Sa negam realitatea si sa acceptam orice imbecilitate ca asta cu transii sa nu cumva sa parem intoleranți, fuck biology adica, ce simte maricica este mai important
pmk(Citează)
14/06/2020 la 11:40 AM
Nu, nu e important ce simte maricica, important e ce simtim noi despre ce simte maricica si in general s-o ia dracu de dubioasa pe maricica, nu?
Discutia e mult mai complexa, JKR a facut un om de paie acolo cat casa, ca nu a zis nimeni sa dispara sexele asa cum sugereaza ea.
Altfel, biologia exista dar e irelevanta, ca atunci cand te uiti la un om nu vezi ce cromozomomi are, ci vezi cum arata, cum se poarta etc – astea sunt lucrurile pe baza carora decizi daca e barbat sau femeie, nu cromozomii. Iar uneori nu poti decide.
Si mai zic ceva: am lucrat la o multinationala care avea toalete unisex… a fost totul ok, deci nu inteleg ce mare branza asta cu toaletele. Sau tu ai impresia ca in toaletele femeile stau goale si se caca de fata cu celelalte femei?
Marean(Citează)
14/06/2020 la 12:35 PM
Ba da, au zis mulți să dispară sexele.
Atunci cînd nu se mai vorbește despre sex ci despre “gen” ca la gramatică.
Stai să vedem un trans d-asta la ginecologie…
Emil C(Citează)
14/06/2020 la 10:23 PM
Nu “trebuie”. În principiu, de ce ți-ar păsa? Dacă-ți spune cineva că-i plac blondele și nu brunetele te superi rău sau accepți asta?
Apoi, astfel de probleme au cauze genetice. Omul poate are organe de un sex, dar creierul calibrat pe celălalt sex. Se întâmplă asta de mii de ani, nu-i ceva nou, acum doar se vorbește despre asta.
nwradu(Citează)
14/06/2020 la 11:57 AM
La toalete unisex a fost ok din partea ta ca barbat nu ? Sa vedem la scoala si la liceu cum ar fi, ion din a 11 a maine e ionela si intra peste fetite la vestiar, ca acum e si el fata mare, dodoasca nu mai trebuie ferită de ionela.
In sporturi unde barbati care se dau femei distrug totul, acolo e vreo problema ?
Idiotule, pana la urma nu ce simti conteaza ci realitatea. Te poți simti femeie ca ai probleme la mansarda da ce crei, tot coaie si alti cromozomi ai. Si in nici un caz nu poti avea aroganta de a cere celorlalți sa nu aibe o problema cu asta. Asuma-ti ca ești un freak si ca vei fi tratat ca atare. Incercarea de a trece comportamente deviante drept normale imi provoaca sila si multa ură pe cei care o încearcă.
pmk(Citează)
14/06/2020 la 10:38 PM
Asta cu “asuma-ti ca esti un freak si vei fi tratat ca atare” arata ca esti o bruta sinistra.
Sa vad eu cand ti se naste un copil cu o problema care il face sa arate sau sa fie diferit de ceilalti copii cum iti mai asumi tu ca esti parintele unui freak care va fi tratat ca atare si cum il inveti pe el sa-si asume.
Si evident, esti cu “normalul” in gura, ca orice retard care habar nu are ce e normalul asta.
Esti cu adevarat un cretin.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 12:57 PM
Nu conteaza ce simte Maricica atata timp cat poate afecta si pe cei din jur. Sunt tari in care cuvantul “sex” este inlocuit cu “gen” intentionat, iar genul este definit ca ce simte fiecare. Ceea ce este o tampenie care poate duce la abuzuri, cum ar fi faptul ca in inchisorile de femei pot avea acces barbati (s-a intamplat, un violator a fost transferat intr-o inchisoare de femei) sau femeie fiind te poti trezi perchezitionat intim de un barbat (care se identifica ca femeie). In New York miss-gendering pe cineva intentionat este pasibil de amenzi de sute de mii de dolari. Alte consecinte mai putin grave pe termen scurt ar fi ca datele colectate devin incorecte iar deciziile, legile si concluziile trase pe baza datelor respectiva vor fi, la randul lor, eronate. In exemplul de mai sus, cel cu barbatul violator care se identifica ca fiind femeie – el va figura in statisticile despre criminalitate ca femeie, nu ca barbat. In plus, ca tot zicea cineva mai jos ca nu afecteaza toaletele – fair enough, dar in vestiare situatia este diferita. Eu sa am fete as lua-o razna daca ar fi obligate sa se schimbe in vestiar cu baietii.
Cred ca trebuie sa fii putin cam deplasat sa zici ca J.K. Rowling nu ii place pe transsexuali – ei nu ii plac activistii trans. Avea dreptate cu tweetul ala … “menstruators” … really? Radu, Marean, cum v-ar placea sa va zica cineva “ejaculatori”?
rox(Citează)
14/06/2020 la 1:23 PM
Subscriu, totul devine din ce in ce mai ridicol.
Pyro(Citează)
14/06/2020 la 2:25 PM
@rox: Cum naiba sa nu afecteze toaletele, intra o femeie care se identifica barbat in zona de pisoare, unde stai cu dansa-n mana.
Cum sa le zici “ejaculatori” barbatilor, ce, ejacularea feminina e un mit?
alunelu(Citează)
14/06/2020 la 2:54 PM
Sexul nu este inlocuit cu genul, pentru ca sunt lucruri diferite. Una-i sexul biologic si alta e genul. Si probabil e o noutate pentru voi, dar nici sexul (biologic) nu e binar.
Asta cand vine vorba de oameni, ca daca ma apuc sa va zic cum e la animale, probabil nu mai dormiti la noapte :-))
Marean(Citează)
14/06/2020 la 1:22 PM
Subscriu, totul devine din ce in ce mai ridicol.
Pyro(Citează)
14/06/2020 la 1:45 PM
La mine in clinica un implant Megagen este
2500 ron. Deci se poate si cu mai putin de 600
boglous(Citează)
14/06/2020 la 3:59 PM
Da corect, nici nu m-am gandit la asta. De obicei TRA-istii latra ca barbatii (pardon, “femei”) sa aiba acces in toaleta femeilor, unde nu sunt pisoare.
@Marean, cu parere de rau, te inseli grav. Urmaresc cu atentie si ingrijorare cum s-ar zice fenomenul de ceva vreme si TRA (trans rights activists ) au ca obiectiv inlocuirea sexului cu genul. Unii o fac mai direct, cum era o cretinuta pe youtube (i-am uitat numele dar avea vizibilitate) care era ultragiata ca altii zic ca sexul biologic este cel cu care te-ai nascut, iar altii o fac mai subtil, pe stilul ‘murking the water’, schimband sensul cuvintelor. Gender pana acum cativa ani insemna doar sex sau era o proprietate a substantivelor.
Parerea mea este ca in ciuda aberatiilor ca “genul este un construct social” care este “assigned at birth” (jur ca ca s-a tampit lumea, copilului meu genderul i-a fost asssignat la ecografiile morfologice hehe), genderul nu este absolut deloc independent de sexul biologic. Pot cel mult sa accept ca este o proiectie a acestuia in societate.
Si apropos de “construct social” si gender, parca dam dracu’ inapoi ca societate, stereotipurile de gen sunt intarite in loc sa fie spulberate cu aceasta filosofie conform careia baieteii “sunt” fetite daca sunt mai efeminati si fetitele baietei daca sunt baietoase. In UK este o asociate, Mermaids, care cam a capatat mana libera sa abereze prin scoli cu propaganda pro trans prin care incurajeaza ideologia asta – iar sefa ei si-a castrat efectiv (prin ochidectomie, o operatie care indeparteaza testicolele, nu medicamentos) baiatul de 13 ani. Nu trebuie ignorata contagiunea sociala – a devenit COOL sa spui ca esti trans (sau non binary).
Din fericire, a aparut si opozitia. Pana acum cateva zile, NHS-ul britanic spunea pe siteul oficial ca folosirea medicamentelor pentru oprirea pubertatii sunt safe si nu este altceva decat o modalitate de a oferi un ragaz copiiilor care nu sunt hotarati ce ‘gen’ sunt, o chestie care a alarmat de ceva ani o vreo cativa oameni care zbierau in gura mare ca nu exista studii care sa spuna daca este sigur sau nu sa se administreze aceasta medicatie copiilor (este administrata “off label”, adica medicamentul ala nu este pus pe piata pentru acest uz, ci pentru adulti si copii cu alte probleme). Dar saptamana asta si-au schimbat oficial pozitia si au modificat articolul de pe site, fara ceremonie, ca nu se cunosc efectele pe termen lung.
rox(Citează)
14/06/2020 la 5:15 PM
Rox, ia-omai usor, citeste, incearca sa intelegi. Este evident ca genul e un construct social, eu nici nu stiu ce sa le zic oamenilor care zic ca nu e ca mi se par complet aberant sa zici ca nu e.
Un singur exemplu: atat timp cat noi oamenii am decis ca, in general vorbind, doar femeile poarta fusta, cum poti sa spui ca genul nu e un construct social? Ce, daca ai vagin te nasti cu fusta pe tine sau cu ochii gata machiati?!
Come on. Am inteles, ne temem ca copiii nostri nu stiu ce, pentru ca suntem ignoranti. Ok. Dar ignoranta are leac, e suficient sa te educi un pic.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 5:24 PM
Oricum, sa spui ca genul este un construct social nici nu e mare chestie, ca aproape totul este un construct social in ceea ce priveste societatea umana. Banii sunt un construct social, natiunea este un construct social, religia, statul, aproape totul este un construct social in sensul ca e ceva facut de oameni si care nu are o existenta obiectiva in afara relatiilor interumane.
Cum ziceam, un pic de informare/ educare.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 8:21 PM
@Marean
Educare/informare doar de la Harari? Să fim serioși.
Eu sînt curios, care e procentul de transgenderi? cît de semnificativ e, ca să nască asemenea discuții? Homosexuali sigur sînt mai mulți, dar parca nici ăia nu sînt atît de agresivi ca papagalii care s-au luat de JK Rowling pentru că a spus “femeie” unde niște fătălăi au zis “persoane care au menstruație”.
Imi vine să rîd (amar) și cînd scriu comentariul ăsta… am ajuns rău, societatea în general.
Emil C(Citează)
14/06/2020 la 8:36 PM
Nu stiu care procentul de transgenderi, JK Rowlins de exemplu se teme saraca ca sunt foarte multi si ca e o chestie contagioasa, adica tot mai multi tineri vor deveni trans daca nu punem batista pe tambal. Cam la fel ca CPF istii care se tem ca ne vor deveni copiii homosexuali.
Dar ce relevanta are procentul? Ce, vrei sa zici ca daca sunt putini nu au dreptul sa traiasca si ei?
Iti spun eu care e problema: problema e ca e foarte riscant sa fii trans, in special femeie trans (adica nascut barbat). Pentru ca poti fi omorat e riscant, nu de alta.
Exemplu de ieri
“Two Black Trans Women Were Killed in the U.S. in the Past Week as Trump Revokes Discrimination Protections for Trans People”
https://www.google.com/amp/s/time.com/5853325/black-trans-women-killed-riah-milton-dominique-remmie-fells-trump/%3famp=true
De aia vorbim de trans, nu de alta. Ce zici, merita protejati oamenii astia sau ii dam dracu de perversi dubiosi?
Marean(Citează)
14/06/2020 la 9:29 PM
Am pus întrebarea cu procentul pentru că în general ca să se creeze o “mișcare” trebuie o “masă critică”. Acum îmi face impresia ca toata mișcarea e forțată, scoasă în față artificial. Pe vremea cînd eu eram la școală nu-mi amintesc să fi întîlnit vreun transgender – e drept, nici homosexualii nu ieșeau la vedere, dar după ’90 s-au mai văzut. Am o cunoștință (din cercul lărgit de prieteni) un bărbat care s-a și căsătorit (în altă țară) cu un alt bărbat.
Acum îmi pare că se împinge prea tare subiectul, iar aducerea în școlile elementare a acestei probleme mi se pare chiar o mișcare ideologică. Cu care eu nu sînt de acord.
Emil C(Citează)
14/06/2020 la 9:39 PM
Ok, nu stiu de unde ai scos-o pe asta cu scolile, dar ok.
Eu am fost la munte in weekend si copiii au vazut f multi melci asa ca m-au intrebat despre melci, ce mananca cum se inmultesc etc.
Le-am zis ca melcii sunt hermafroditi… Crezi ca am gresit? Si evident m-au intrebat si daca exista si oameni hermafroditi si le-am zis ca da. M-au intrebat cum arata, dar doar le-am povestit…
Deci zici ca am gresit ca le-am spus adevarul?
Marean(Citează)
14/06/2020 la 10:28 PM
Întrebarea mai bună este de ce-ar trebui să ne pese de ce sex vrea o anumită persoană să fie considerată? Nu sunt lucruri mai bune în lume de care să-ți pese, de exemplu cele care te afectează chiar pe tine?
Se tot dau exemple din acestea: “dacă intră X în toaleta de Y?”. Bine, dar a intrat cineva peste tine, te-a deranjat vreodată cineva într-o astfel de întâmplare ca să devină o chestiune reală? Sau cum zic mulți că nu vor să vadă homosexualii desfășurându-se în public, ci “să stea la ei acasă” – bine, dar de câte ori ai văzut homosexuali făcând sex în public sau ceva deranjant vizual pentru tine? Unele chestiuni trebuie discutate dacă și după ce devin o problemă reală, nu dinainte.
nwradu(Citează)
14/06/2020 la 5:23 PM
@Marean, probabil după tine omenirea a ajuns la un grad de dezvoltare care transcende sexul biologic.
gabi(Citează)
14/06/2020 la 5:43 PM
Iar tanti aia se referea la o caracteristica specifica unui sex biologic. Stiind asta, de ce i-au sarit oamenii in cap?
Giani Mucea(Citează)
14/06/2020 la 7:34 PM
Dupa cum ziceam discutia e lunga si m-a plictisit pana si pe mine, care am un interes teoretic in chestiune mai mare decat majoritatea.
JKR a sustinut-o mai demult pe cocoana de mai jos, o doamna care zice ca oamenii trans nu au dreptul sa isi schimbe genul.
E o transfoba asumata, a pierdut si niste procese pe tema asta, in general e vazuta ca TERF
https://www.bbc.com/news/uk-50858919
Apoi JKR a facut un om de paie, in sensul ca n-azis nimeni ca sexul nu e real decat in capul ei.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 7:45 PM
Chestia e ca UK aveau in plan legislatie care sa permita auto identificarea in ce priveste genul. Asta e contextul mai larg.
Chiar azi am citit ca initiativa a fost abandonata
https://www.thetimes.co.uk/article/boris-johnson-scraps-plan-to-make-gender-change-easier-zs6lqfls0
Marean(Citează)
14/06/2020 la 8:10 PM
Aici era vorba de o situatie specifica si sa aduci in discutie alta situatie pare misdirection, dar fie.
M-am uitat 2 minute pe ce a zis cucoana din link-ul tau. Pe scurt, face diferenta intre sex ca realitate biologica si gender ca si conventie sociala si crede ca a doua poate fi schimbata in functie de cum vrea oricine, dar prima nu. Asta inseamna ca e transfoba?
Giani Mucea(Citează)
14/06/2020 la 8:17 PM
Pai nu e misdirection, ca asa a inceput problema cu JKR, e mai veche nu e de luna asta.
Cat despre ce a zis feneia aia, cred ca nu am citit acelasi lucru
“Ms Forstater believes trans women holding certificates that recognise their transgender identity cannot describe themselves as women.”
Adica le neaga dreptul de a se numi femei. Iti dai seama ca e si o chestie de semantica aici dar cred ca nu e cazul sa ne prefacem ca nu intelegem… Cuvintele “femeie” si “barbat” descriu mai mult decat ce avem intre picioare, nu? Adica descriu genul, nu sexul.
Jkr se preface ca nu intelege, aici e problema, si de aia i se reproseaza, pe buna dreptate, ca e transfoba.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 10:31 PM
Depinde ce implicații legale rezultă din asta. E ca la căsătoriile homosexuale unde mulți zic că ce-i așa important să te poți căsători civil cu un alt bărbat, dar în practică există prevederi legale speciale pentru soți, deci în anumite situații poate conta dacă ești sau nu căsătorit civil cu cineva.
nwradu(Citează)
15/06/2020 la 10:23 AM
Din tot ce am citit, problema lui JKR e cu identitatea ei, nu cu a altor persoane. Plus o mica problema rezultata in urma unui abuz pe care l-a suferit in trecut.
In documentul de pe site-ul catre care ai dat link, se face referire clar la sex biologic si nu la gender. E posibil sa se refere si la gender, dar nu cred ca asta ar deranja-o pe JKR.
Ideea e ca problema persoanelor transgender e greu de rezolvat. La ei exista o discrepanta intre sexul biologic si gen. Trecand peste faptul ca lucrul asta nu ar trebui sa fie un impediment din punct de vedere al drepturilor si al accesului in societate, ramane problema microagresiunilor generate de identificarea acestei diferente, chiar daca in mod neintentionat. Problema asta nu cred eu ca e rezolvabila.
In plus, eu as avea grija cand folosesc cuvinte gen “transfob”. In general, daca ne grabim sa reducem totul la nazisti atunci cand nu ne convine ceva, argumentul isi pierde din putere.
Giani Mucea(Citează)
15/06/2020 la 10:50 AM
Chiar nu stiu la ce document te referi dar nu mai conteaza.
Sincer, nici eu nu vad cum se va rezolva problema cu trans. Adica ii inteleg si pe aia care zic ca nu vor sa intre un om care arata ca un barbat intr-o toaleta de femei etc – cred ca si eu m-as simti ciudat. O solutie ar fi sa fie doar toalete unisex, dar asta e mai greu in spatii publice, ca sunt destui pradatori cis pana sa ne temem de trans.
Eu am o problema cu ura la adresa acestor persoane. Adica astia sunt niste oameni vai de capul lor, oameni care trec printr-o mare suferinta inca de mici, ca disforia nu e o gluma, te face sa vrei sa te sinucizi tocmai pt ca esti diferit sau nu stii ce esti. E suficient sa citesti marturii ale unor persoane trans ca sa iti dai seama ca e ceva de doamne fereste, persoanele astea isi doresc extrem de mult doar sa fie la fel ca toata lumea.
Iar ura e cat se poate de reala, vezi chiar mai sus cum zice unul
“Asuma-ti ca ești un freak si ca vei fi tratat ca atare”.
Afirmatia asta merita sau nu eticheta de transfob? Eu zic ca da.
Marean(Citează)
15/06/2020 la 12:00 PM
In articolul BBC catre care dai link, exista un PDF cu decizia tribunalului in legatura cu concedierea duduii. Daca citesti, vei gasi o gramada de situatii in care tanti face o diferentiere clara intre sex si gen. Sigur, sunt si situatii in care le amesteca, dar de la asta pana la a o numi transfoba mi se pare o cale lunga.
In principiu nu am probleme cu toalete unisex. Nu suntem in US, sa existe spatiu de juma de palma la usile de la buda. Inteleg de ce femeile care au fost abuzate au o problema cu asta, dar sunt sigur ca se pot gasi metode de a gestiona frica. Si evident ca sunt de acord ca oamenii astia sa aiba drepturi depline si sa nu fie discriminati sau abuzati doar pentru ca sunt diferiti.
Dar tu pui degetul pe problema care nu va fi niciodata rezolvata: “persoanele astea isi doresc extrem de mult doar sa fie la fel ca toata lumea”. Asta nu se poate. Chiar daca toata lumea se aliniaza in asa fel incat sa elimine toate microagresiunile la care sunt supusi involuntar (un efort enorm si nu cred ca societatea e datoare cu el), realitatea biologica tot va ramane. E acolo, in creier, si va fi declansata la fiecare gest sau cuvant interpretabil.
Sigur, afirmatia aluia e transfoba. Dar afirmatia “persoanele care menstrueaza sunt femei” e? De ce?
Giani Mucea(Citează)
15/06/2020 la 12:46 PM
ok, nu vazusem pdf-ul, am zis deja ca cazul m-a plictisit.
eu am citit esenta, care se pare ca e “she fundamentally doesn’t accept that a man can properly become a woman”, ceea ce da, o face transfoba.
in fine, realmente nu mai conteaza.
ce voiam sa zic e ca cred ca ai inteles un pic gresit ce voiam sa zic eu cand am zis “persoanele astea isi doresc extrem de mult doar sa fie la fel ca toata lumea”.
eu voiam doar sa explic ce este in capul lor, in sensul ca, din toate marturiile pe care le-am citit, aproape toate spun ca ar face orice ca sa nu aiba disforie… adica lumea crede ca ei sunt niste dementi perversi, iar realitatea e ca ei nu-si doresc nimic mai mult decat sa fie “normali” ca toata lumea, sa nu aiba disforie adica, pentru ca e un cosmar sa traiesti cu disforia
nu am vrut sa zic ca isi doresc sa fie tratati la fel ca toata lumea, sunt si ei constienti ca nu se poate, ceea ce nu face decat sa adauge la chinul lor.
repet, mi-e groaza de lucrurile prin care trec oamenii astia… in primul rand ei sunt cei mai mari dusmani ai lor, cel putin pana reusesc (daca reusesc) sa accepte ca sunt altceva decat ce s-ar zice pe baza a ce au intre picioare.
acum, referitor la afirmatia “persoanele care menstrueaza sunt femei” da, este transfoba in contextul acestei discutii, si am explicat deja de ce: pentru ca reduce genul la sex si exclude in acelasi timp din randul femeilor orice persoana care nu menstrueaza – pentrru ca negatia ei este “persoanele care NU menstrueaza NU sunt femei) ”
(de asta se si vorbeste de “trans exclusionary radical feminist, adica TERF”, tocmai pt ca exclude trans din randul femeilor)
Mai este o teorie ca femeie e aia care face oua – la fel, excluderea e evidenta.
si chestia e ca afirmatiile astea nu exclud doar persoanele trans, ci exclud si femeile infertile, de exemplu.
adica ok, daca esti pedant, poti sa zici ca dpdv logic nu este o definitie, ci o doar o afirmatie de tipul “unii X sunt Y”, dar asta numai daca te prefaci ca nu intelegi contextul in care afirmatia e facuta.
dupa cum am zis, cuvintele “femeie” si “barbat” nu descriu exclusiv ce avem intre picioare, de fapt in viata de zi cu zi nu descriu mai deloc ce avem intre picioare, pentru ca atunci cand vezi pe strada un om si zici ca e “femeie” nu verifici nici daca are sau nu vagin, nici daca menstrueaza sau nu. Si-atunci una e sa zici ca “femeile in general menstrueaza” si alta e sa zici ca “oamenii care menstrueaza sunt femei”
in fine, hai ca m-am lungit din nou
pt ca esti baiat fain, iti recomand (in caz ca ai timp), video-ul de mai jos.
Nathalie este o femeie trans (adica cu sex masculin), are studii de filosofie si face niste video-uri mind blowing – destul de tehnice, dar mind blowing
uite unul din ele pe tema trans, eu cel putin am aflat tone de lucruri noi din el
https://www.youtube.com/watch?v=6czRFLs5JQo
Marean(Citează)
15/06/2020 la 1:34 PM
Da dar de multe ori chiar e o afirmatie de genul “unii X sunt Y”. Sau cel putin e o afirmatie “toti X sunt Y” doar pentru ca in momentul ala nu realizezi ca unii X sunt si Z, dar asta nu inseamna ca nu dai dreptul lui Z sa fie X ci doar ca ai generalizat temporar, pentru a-ti fi mai usor.
Ok, sa facem diferentierea de termeni intre sex si gen. Cand te referi la sex spui femela si cand te referi la gen, femeie. Sau inventeaza ce cuvinte vrei tu si foloseste-le pe alea.
Afirmatia “persoanele care menstrueaza sunt femele” e transfoba? Sper ca nu, se refera la o realitate biologica. Bun, deci am gasit un cuvant acceptabil care defineste oamenii de sex feminin. Il folosim pe asta de acum incolo si toata lumea e fericita.
Acum problema e asta. Eu nu cunosc nici macar o persoana trans. Pentru mine, in 100% din cazuri (pana acum) cand vine vorba de oamenii cu care interactionez, exista congruenta intre modul in care arata (femeie) si realitatea biologica (femela). Asa ca, incet-incet, un cuvant va ajunge sa insemne doua lucruri, de oricate ori l-ai schimba.
Inseamna asta ca le neg existenta sau ca vreau sa le fac viata mai grea? Eu cred ca nu. Inseamna doar ca imi simplific realitatea in lipsa existentei factorilor care ar necesita ca realitatea mea sa fie mai complexa.
Cred ca JKR are dreptate in cazul asta. “sa facem o lume mai egala pentru oamenii care menstrueaza” e o fraza stupida, cand exista un cuvant care poate defini 99% din oamenii aia. Nu cred ca e transfob sa il folosesti cu scopul simplificarii discutiei. Cred ca e transfob sa nu ii incluzi si pe aia 1% atunci cand actionezi pentru a face lumea mai egala. Si cred ca nu ajuta pe nimeni sa nu faci diferenta intre cele doua situatii.
Giani Mucea(Citează)
15/06/2020 la 1:44 PM
Afirmatia “persoanele care menstrueaza sunt femele” evident ca nu e transfoba, e o realitate biologica.
inteleg ce zici cu uzul cuvintelor si am zis si eu ca uneori este vorba doar de semantica, doar ca cuvintele sunt importante stii foarte bine ca sunt importante, una e sa zici “romi” sau “tigani” si alta e sa zici “ciori”.
Sunt de acord ca daca tu, Giani Mucea, zici asa la o discutie amicala despre biologie ca “persoanele care menstrueaza sunt FEMEI” atunci nu esti transfob.
Daca insa esti o persoana publica si faci afirmatia in mod public intr-un context controversat legat de persoanele trans, asa cum e cazul cu JKR, atunci eu zic ca e transfob.
de ce? simplu, pentru ca nimeni nu are nici un motiv sa faca o asemenea afirmatie in mod public daca nu are de transmis un mesaj in esenta politic.
Marean(Citează)
15/06/2020 la 2:20 PM
Inteleg si sunt partial de acord cu tine cand vine vorba de persoane publice. Zic partial pentru ca si persoanele publice sunt pana la urma persoane si pot sa aiba pareri fara a le considera mesaje politice.
Dar hai sa fiu de acord ca in cazul asta era un mesaj. Care era? Ca persoanele trans ar trebui excluse cand vine vorba de acces la materiale sanitare pentru menstruatie? Crezi ca asta voia sa zica Rowling? Crezi ca pentru asta militeaza, mai putine drepturi pentru persoanele trans? Ca daca da, sunt de acord cu tine ca e transfoba.
Dar mie mi se pare ca mesajul era mai mult catre semantica (sunt chiar indicii serioase ca la asta se referea) sau, in cel mai rau caz, catre afirmarea identitatii ei si nu negarea identitatii altora. Sigur, ai putea zice ca ultima parte e implicita, dar daca te chinui mult poti zice asta despre o gramada de afirmatii, indiferent de intentia din spatele lor.
De-aia zic ca “transfob” ar trebui folosit mai cu grija. Ca daca toti sunt nazisti, nimeni nu e nazist. Si singurii care au de castigat in cazul asta sunt nazistii.
Giani Mucea(Citează)
15/06/2020 la 3:26 PM
nu am cum sa stiu ce o mana in lupta pe JKR, dar ti-am zis care e contextul mai larg, respectiv in UK se vorbea de niste luni despre legislatie care sa dea dreptul persoanelor trans sa isi schimbe genul fara diagnostic medical – ieri s-a renuntat.
deci nu neaparat mai putine drepturi, ci impiedicarea primirii unora suplimentare.
acum sincer sa fiu, asa fara sa cunosc f bine chestiunea legislatiei UK, parca si mie mi se pare cam mult sa isi poata schimba certificatul de nastere fara macar un diagnostic medical acolo… desi daca stai sa te gandesti, nu e nici un pericol, ca e f greu de crezut ca cineva va abuza de chestia asta doar ca sa poata intra in toalete la femei.. adica sunt cai mult mai simple de a fi pradator sexual, nu trebuie sa iti schimbi genul pt asta.
Marean(Citează)
15/06/2020 la 5:16 PM
Mi se pare si mie stupid sa poti sa iti schimbi genul fara un diagnostic.
Problema initiala, gender dysphoria, e o problema medicala. Existenta ei intr-un individ e important sa fie stabilita medical, nu misepareistic. Problema nu e ca ar fi unii care ar abuza de asta sa intre la toaleta la femei, ca plm daca vor sa intre, intra si asa. Dar ar putea un puscarias sa se considere femeie si sa se mute la o inchisoare pentru femei? Ai putea sa il opresti legal? Ce facem cu sporturile? Cum gestionezi problema copiilor/tinerilor care ar confunda o idee care pare cool in momentul ala cu gender dysphoria si, in lipsa unor piedici, iau decizii medicale permanente?
Daca genul e un concept important si cu efecte in societate, e important sa fie definit clar, dupa niste standarde. Daca e ceva ce poate fi decis de oricine, oricand, fara a fi nevoie sa se justifice, atunci nu e important si nu ar trebui sa aiba consecinte. N-am nici o problema cu ideea de a il inlocui cu sexul biologic acolo unde e posibil, de a-l elimina sau de a gasi solutii punctuale acolo unde nu se poate. Dar cred ca asta nu va rezolva problema.
Giani Mucea(Citează)
14/06/2020 la 5:55 PM
Cred ca ai citit pe diagonala toata treaba cu JK Rowling. Ea a comentat un articol in care se zicea despre “persons who mentstruate” spunand ca exista un cuvant pentru asta, ceva cu W.
Doar cei care au probleme cu bunul simt (common sense) pot intelege din asta ca ea are o problema cu trans-sexualii.
Sol(Citează)
14/06/2020 la 7:58 PM
Bombay Sapphire.
Gin.
tre sa fie bun, nu?
creat in 1986? wow.
bucuresci(Citează)
14/06/2020 la 10:33 PM
Foarte multe ginuri considerate bune sunt și mai recente, că industria alcoolului a trecut recent printr-o revoluție odată cu simplificarea unor legi privind producția pe cantități mici.
Exact ca la bere artizanală, au început unii să facă ginuri, whiskey-uri, tequila și altele foarte bune în ultimii ani. De exemplu, un gin excelent numit Napue este mult mai recent, tequila Casamigos are câțiva ani, iar pe whiskey-uri sunt zeci de distilerii noi care sunt foarte apreciate.
nwradu(Citează)
14/06/2020 la 8:48 PM
Good.
Apropos, TERF nu exista. E un “construct social”.
rox(Citează)
14/06/2020 la 8:58 PM
Eu nu inteleg de ce te simti asa amenintata de trans. Poate e din cauza ca ai impresia ca trans sunt doar niste barbati perversi imbracati in femeie, ceea ce este absolut fals. De aia zic ca esti ignoranta. Daca vrei sa intelegeti, te rog sa imi spui si pot sa iti dau ceva de citit / vazut ca sa intelegi. Dar trebuie sa vrei.
Pana atunci, te asigur ca oamenii trans se simt mai amenintati de toata lumea decat te simti tu de ei. Numai ca ei chiar au dreptate, pt ca de multe ori sunt agresati si chiar omorati pt ca sunt trans.
Marean(Citează)
14/06/2020 la 9:01 PM
Si apropos de ce zici tu ca zice articolul citat (are paywall si nu l-am citit) si ce ziceai mai sus,
asta nu inseamna ca te contrazici? Daca se voia sa se inlocuiasca sexul cu genderul (care este cum si-l atribuie fiecare) cum poti sa zici ca nu a zis nimeni sa dispara sexele?
rox(Citează)
14/06/2020 la 9:36 PM
In primul rand trebuie convenit la o definitie concreta pentru trans Atata timp cat umbrela trans ii include pe Jessica Yaniv, Fallon Fox, Karen White si tineri adulti care au muscat ideologia (si tratamentul cu hormoni) in adolescenta si acum regreta, nu poti sub nici o forma sa afirmi, asa blanket ca toti trans sunt inofensivi. Sigur ca foarte multi sunt. Unii insa sunt barbati perversi in fuste. “Gender identity through affirmation” este o tampenie atata timp cat nu ii poate fi verificata valoarea de adevar. De ignoranta te faci tu vinovat pentru ca alegi sa ignori ce este contrar parerii tale.
rox(Citează)
14/06/2020 la 10:51 PM
Serios, daca nu te afecteaza pe tine nu trebuie sa iti pese?
Argumentul asta nu merge la BLM, dar in contextul asta este ok?
Au devenit deja o problema.
Poti sa citesti si despre cazurile Jessica Yaniv, Karen White si Fallon Fox.
Sau sa te uiti aici: https://www.youtube.com/watch?v=ypwJXNCE4_Y
Si de discutat, se incearca dar este greu. Subiectul asta nu poate fi deschis fara sa ti se arunce in fata “transfob” sau “TERF”.
rox(Citează)
15/06/2020 la 12:26 AM
Daca sa zicem prin exemplu ca ai un transgender (femeie=> barbat) prin cunostinte…si te vezi cu el la o intalnire (cu mai multi…etc) si se bea, se mananca etc…si si de curiozitate plm ai scapat cucu la scorbura respectivei…si ea a scapat de transgenderu asta pt cuc :))
( ca n-are operatie)) practic ce se intampla? ai futut pe unu? esti gay? E gay el/ea? i-ai schimbat sexu? sau cum? Foarte ciudat e….
Alta intrebare mai simpla, daca iti face sex oral un transgender dasta care practic e in pielea goala si e femeie, dar el s-o crede barbat, atunci ce e?
intreb doar ca curiozitate….ca discutiile de sus m-au lasat un pic cam masca….
Jimmy(Citează)
16/06/2020 la 10:57 AM
Sa te dai drept femeie nu e o problema cu care te nasti, hai sa lasăm vrajelile astea siropoase cum de fapt nimic nu tine de individ, toate aberațiile astea pe care trebuie sa le acceptam nu tin de ei, săracii, sunt niște chestii medicale de care nu se pot feri.
News flash, nici sa fii gay nu este o chestie medicala ci un lucru dobândit, conștient sau nu. Nu o chestie medicala cum prefera propaganda lbgt sa încerce sa inducă în memoria colectiva ca sa ascundă și încerca să justifice comportamente deviante dobândite ca ceva ce tine strict de o afecțiune fizica ce nu poate fi controlată.
Asa ca prostule care esti tu prost, e o diferență între un ” freak” născut cu probleme și un distrus din asta caruia nu ii convine ca are penis sau ca nu poate sa simtă placerea femeilor când si-o trage.
pmk(Citează)
16/06/2020 la 8:07 PM
@pmk, foarte corect ai punctat. Indivizii ăștia ca Marean sunt doar niște semidocți cu pretenții, ei cred că din câteva lecturi au devenit mari cunoscători în orice domeniu..
gabi(Citează)
16/06/2020 la 8:25 PM
Nope, te inseli, ai facut o eroare logica. Daca afirmatia “persoanele care menstrueaza sunt femei” este adevarata, implicatia este ca “persoanele care nu sunt femei nu menstrueaza”. p -> q = !q -> !p, nu p -> q = !p -> !q.
rox(Citează)
16/06/2020 la 10:43 PM
corect. insa marketingul ne-a invatat ca alcoolul musai foarte vechi e bun, ca greu ma dezbar!
bucuresci(Citează)