►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Astăzi se împlinește un an de când serviciile Google au dispărut de pe telefoanele Huawei. Țin minte momentul pentru că avea loc lansarea telefoanelor Honor 20 Pro (un brand al Huawei), iar la final organizatorii au anunțat că nu pot da sample-uri pentru teste. N-au spus de ce, dar era evident că are legătură cu știrile privind interzicerea exporturilor americane de tehnologie către Huawei, ZTE și a altor companii dintr-o listă.
Un an mai târziu am zis să ne uităm în urmă pe tot ce s-a întâmplat și să vedem cum unul dintre cei mai mari producători de telefoane din lume s-a găsit dintr-o dată cu craca tăiată de sub picioare, cel puțin în afara pieței chineze.
Interdicția a apărut pe fondul a două probleme mai vechi dintre americani și chinezi: războiul economic dintre cele două țări și acuzația că Huawei ar putea spiona sau afecta securitatea digitală a SUA. Personal cred că telefoanele mobile Huawei au fost victimele războiului economic, în timp ce echipamentele telecom marca Huawei au fost afectate de acuzațiile de spionaj, care sunt mult mai vechi. Eu, de exemplu, am scris în 2012 despre acestea, deci totul a început acum minim 8 ani.
Despre tot ce s-a întâmplat în ultimul an am scris pe larg aici și aici și aici și aici și aici și aici, incluzând implicațiile pentru România legată de utilizare echipamentelor Huawei în rețelele telecom.
În acest articol este însă vorba doar despre telefoane, domeniu pe care recent Huawei a primit o lovitură serioasă. După cum vă spuneam chiar acum 5 zile, nici producătorii străini de semiconductoare nu mai au voie să livreze produse către Huawei, dacă acele chip-uri sunt produse folosind tehnologie americană. TSMC a încetat să mai accepte comenzi noi de la Huawei, spune Reuters, deci bolovanul se rostogolește.
Problema mare în domeniul telefoanelor trece dincolo de inconvenientul că nu ai Gmail și YouTube preinstalate. Problema este că lipsesc niște servicii Google fundamentale, din nucleul Android, fără de care programele Google și altele 3rd party nu pot rula chiar dacă le obții din alte surse. Mai mult, alte aplicații ce se bazează pe aceste servicii Google (de exemplu Uber pentru hartă) nu pot rula nici ele.
Am auzit uneori întrebarea aceasta și mi se pare foarte naivă.
În primul rând, Huawei produce în continuare telefoane pentru piața chineză, care-i foarte mare, cu sute de milioane de unități vândute anual. Huawei o conduce cu mai mult de o treime cotă de piață, concurând cu Vivo, Oppo și Xiaomi. Apple are 14%, Samsung în jur de 1% (după ce în 2013 avea 19% din piață, este acolo o poveste interesantă a ridicării producătorilor chinezi).
Pentru această piață, Huawei are nevoie de telefoane tot mai performante. Dezvoltarea nu se oprește, iar profitul înregistrat acolo poate susține compania în continuare, dacă ar fi nevoită să renunțe la restul lumii.
Dar de ce să renunțe? Retragerea din Europa, America de Sud, Africa și restul Asiei (în SUA aveau o cotă de piață nesemnificativă) ar însemna o capitulare directă în fața SUA/Trump și deci o rușine pentru statul chinez. Compania are destule resurse pentru a se lupta în continuare și nu mă mir că o face.
Mai ales, însă, Huawei produce telefoane sperând că va veni o vreme când Google va putea din nou să exporte tehnologia sa către Huawei. Un patch primit peste noapte și gata, ai GMS pe telefoanele Huawei, Google Play Store, YouTube, Gmail și tot restul. Aș cumpăra a doua zi un P40 Pro în aceste condiții.
Există un motiv și mai bun pentru care Huawei trebuie să rămână în piață: concurența este benefică pentru cumpărător. Întotdeauna. Dacă numărul de vânzători din piață scade, nevoia acestora de a oferi prețuri mai bune și de a inova amplu este mai mică.
Eu zic că da, dar nu în viitorul foarte apropiat. În primul rând, chiar guvernul SUA a dat un pic înapoi anul trecut prin toamnă și a spus că, dacă o companie americană vrea totuși să exporte tehnologie către Huawei, poate cere o licență de export Departamentului de Comerț și cererile vor fi analizate de la caz la caz.
Microsoft, Intel și AMD, de exemplu, par să-și fi rezolvat această situație, din moment ce laptopurile Huawei se găsesc în continuare pe piață cu tot ce-i nevoie la bord. S-ar putea ca acolo să fi contat însă faptul că licențe de Windows sau procesoare de PC se pot cumpăra oricând din piața liberă, așa că mai bine să le vândă chiar MSFT, Intel și AMD către Huawei, decât niște intermediari. Serviciile core Google, însă, nu pot fi piratate, că trebuie să-ți dea ei acces la servere.
Google a aplicat pentru o asemenea licență prin februarie 2020. Până acum nu a primit nici un răspuns. S-ar putea ca răspunsul să fie negativ (sau să fi fost deja negativ și încă n-am aflat noi asta).
Mai mult: pe 13 mai, președintele Trump a semnat prelungirea cu un an a interdicției de export, motivând că amenințarea este la fel de puternică pentru securitatea, politica externă și economia SUA. Apoi a venit treaba cu producătorii străini de chip-uri, cărora SUA le-a interzis să mai livreze către Huawei.
S-ar putea însă ca în viitor să fie noi șanse de colaborare. Să ne închipuim un noiembrie în care Biden câștigă alegerile în fața lui Trump și elimină interdicția de export pentru Google. Ar putea fi văzut ca un politician care cedează în fața Chinei, dar dacă este politician abil îi dă un spin legat de criza economică și cum companiile americane au nevoie de toată piața pe care o pot accesa.
În fond, Google și alte companii americane au avut mult de pierdut de pe urma acestei interdicții. Niciunei companii americane nu-i convine interdicția, dar nu protestează prea tare pentru a nu fi văzuți drept nepatriotici.
A lansat în continuare telefoane și tablete, dar fără Google. Cele mai importante au fost următoarele:
Honor 20 Pro – un telefon mișto, care cu siguranță ar fi prins bine la publicul tânăr și în ofertele operatorilor telecom.
Mate 30 Pro – primul telefonul fără Google Mobile Services testat de mine. Adus în România ca un test, ca precomandă și cu vânzare limitată, telefonul este oricum unul de nișă și vânzările sale (câteva mii de unități) nu îmi spun mare lucru despre cum va evolua situația în continuare, mai ales că nu știm dacă au fost retururi.
Mate 30 Pro avea un singur cusur, acel ecran prea rotunjit ce elimina butoanele de volum fizice și le înlocuia cu o interfață pe ecran, ceea e era impractic pe termen lung. În rest, însă, funcționa foarte bine pe toate planurile.
P40 Pro – un telefon excelent în special pe partea foto. Am spus-o și în review, înainte de problema cu Google eram convins că îmi voi cumpăra un P40 Pro pentru că P30 Pro m-a surprins foarte plăcut pe partea foto. Nu are Google, așa că acel plan a picat.
P40 Lite – seria Lite se vindea în sute de mii de bucăți pe an. P30 Lite a vândut vreo 60.000 de bucăți doar în luna ianuarie 2020, dar a avut Google la bord și deci a fost o afacere foarte bună. P40 Lite nu are Google și vom vedea la anul ce a însemnat asta pentru vânzări, în cazul în care vor fi oferite astfel de date.
Mate Xs – telefon cu ecran pliabil, Huawei demonstrând că stăpânește și această tehnologie. L-am testat recent, citiți acolo detaliile.
(În caz că vă întrebați de ce am testat atât de multe Huawei în ultima vreme—dacă 3 telefoane în 7 luni este mult—, răspunsul este pentru că au schimbat agenția de comunicare de la una care nu-mi trimitea nici măcar comunicatele de presă la una cu care am colaborat de mulți ani pentru diverse teste și review-uri, încă de pe vremea HTC, de fapt.
Eu nu sunt picky, testez toate flagship-urile când mi se oferă posibilitatea. Am cerut celor care lucrează pentru Xiaomi un Mi 10 și probabil va sosi în curând. Am cerut celor de la Samsung ceva din seria 20 și nimic din februarie până acum, or fi toate la chef Florin Dumitrescu sau alți influenceri :P. Am scris un email pe site-ul oficial OnePlus întrebând dacă au sample-uri prin România și nici un răspuns.)
MatePad Pro – vreau să menționez și această tabletă pentru că mi se pare foarte bună, un model care concurează oricând cu Samsung Tab S6 și probabil și cu iPad Pro. În specificații excelează, în special prin ecran și design. Știți deja ce urmează să spun: n-are Google la bord. Probabil că aș fi cumpărat și această tabletă, altfel, că mă bate un gând să o schimb pe a mea în acest an.
P30 Pro New Edition – un telefon cu Google! Huawei a luat modelul P30 Pro din 2019 și i-a făcut un mic facelift, să-i zicem. Telefonul era certificat și suportat oficial de Google, așa că și acest facelift are în continuare serviciile Google în nucleu, chiar dacă-i produs acum.
De ce nu spun că orice nou telefon este de fapt un P30 adus la zi? Pentru că licențierea de servicii Google nu funcționează chiar așa. La un moment dat vor diferi prea multe componente pentru a putea susține că este doar un facelift.
În România, au susținut vânzarea prin magazinele proprii Huawei, precum cel de pe Magheru și cel din mall Băneasa, iar dintre operatori am remarcat că Orange i-a susținut, probabil tot ca un test. Mate 30 Pro era expus în magazinul Orange din Victoriei și cred că P40 Pro s-a vândut și prin acest operator, dacă nu mă înșeală memoria.
Lent, în opinia mea, ba chiar cred că ecosistemul de aplicații are niște probleme peste care nu va putea trece.
Adică sunt sigur că ei fac tot ce-i posibil pentru a atrage cât mai multe aplicații în AppGallery, că de asta depinde capacitatea de a convinge clienții că telefoanele lor pot oferi aceeași experiență ca ale concurenței, dar după ce am testat trei telefoane și am participat la trei conferințe Huawei, pot să spun că sunt diverse probleme la mijloc, dar majoritatea nu din vina lor.
Unele aplicații au fost puse în AppGallery și funcționează fără probleme. Acesta este cazul fericit. Biziday, TikTok, Here Maps și altele sunt exemple bune. Există și multe aplicații românești pe acolo, de exemplu OLX, Cinemagia sau Știrile ProTV.
Alte aplicații au fost puse în AppGallery, dar necesită serviciile Google și nu vor rula pe telefoanele Huawei fără ele. Altfel spus, sunt disponibile pentru download și din AppGallery, dar de fapt depind de Google. Așa s-a lămurit un mister legat de faptul că Huawei anunța că Banca Transilvania sau BCR sunt disponibile în AppGallery, dar nu le găseam pe noile telefoane: cu un P30 Pro le-aș fi găsit, că pe acela pot rula.
(nu toate de mai sus rulează pe un P40 Pro, de exemplu)
Unele aplicații nu sunt în AppGallery, deși ar putea fi. De exemplu Facebook, care nu-i legat de Google sau alte servicii. Poți lua aplicația Facebook din multe surse, inclusiv de pe site-ul lor. Ar putea deci să o pună și în AppGallery. Faptul că nu o fac îmi spune că nu vor să facă asta, probabil pentru că Zuckerberg are o relație bună cu Trump.
Unele aplicații nu vor fi prea curând în AppGallery. De exemplu Uber, care folosește harta de la Google și nu poate rula fără ea. Sau unele aplicații de streaming, care folosesc niște servicii DRM integrate în cele Google. Am întrebat despre acestea la o conferință Huawei și mi s-a răspuns cam așa “nu avem Uber, dar vom avea Bolt și FreeNow, nu avem Spotify, dar avem Deezer”. OK, dar problema rămâne aceeași. Eu vreau să-mi schimb telefonul, nu și alte obiceiuri legate de taxiuri sau muzică.
Huawei discută cu dezvoltatori locali și internaționali de aplicații pentru a-i atrage în AppGallery. Nu știu însă câți au chef să aloce programatori pentru a înțelege API-urile Huawei Mobile Services și a le integra în locul celor Google, când acei programatori ar putea fi utilizați pentru a dezvolta noi feature-uri pentru restul utilizatorilor.
Știu că Huawei se laudă cu mulți utilizatori de AppGallery (pentru România, cifra este de ordinul 1,3 milioane), dar majoritatea sunt pe telefoane ce oricum suportă și Google, adică pe P30, P20, Honor și Nova mai vechi șamd. Numărul de unități Mate 30 Pro, P40 Pro șamd din piață este probabil mic și cred că majoritatea dezvoltatorilor de aplicații așteaptă ca această cotă de piață să ajungă la un număr semnificativ înainte de a-și aduce aplicațiile în AppGallery. Este un cerc vicios în care totul avansează lent.
De toate.
În rândul utilizatorilor, am văzut chiar #cudetoate, de la “eu nu cumpăr Huawei pentru că ne spionează” și până la “eu cumpăr Huawei pentru că mă descurc și fără Google”. Fair enough, fiecare are motivele sale pentru a alege sau nu un brand.
Al doilea motiv îl pot înțelege într-o oarecare măsură, de exemplu că sunt oameni care nu au nevoie de Gmail sau cred că se vor descurca fără aplicația dedicată YouTube, accesând direct din browser. Da, dar nu este aceeași experiență și nu ai același confort. Pe termen lung, nu cred că aceste păreri vor rămâne neschimbate, nu când descoperi că nu ai Uber, Revolut, Spotify, Homebank, diverse jocuri ce utilizează Play Games șamd. Poate nu ai nevoie de ele acum, dar la anul?
Este un telefon scump, nu trebuie să te chinui ca să-l folosești, nu trebuie să îți schimbi alte obiceiuri sau servicii pentru a te adapta la el. Eu n-aș utiliza un telefon fără serviciile Google și nu-i înțeleg pe cei care afirmă că pot face asta.
De fapt îi înțeleg: n-au utilizat un telefon fără Google. Vorbesc din bănuite, că prea puțini oameni au dat banii pe cele lansate până acum și prea puțini le-au utilizat măcar o lună înainte de a spune astfel de lucruri.
În rândul presei, a fost și mai ciudat. Probabil că nu-mi voi face mulți prieteni acum, dar am observat următoarele trenduri:
În România sunt tot mai mulți influenceri care-ți transmit lucruri de genul “uite ce simplu poți instala serviciile Google printr-un hack, durează doar 30 de minute în 17 pași” (ok, și ce faci dacă Google dezactivează ulterior instalarea?) sau “merge din browser, e același lucru” (nu este, nici pe departe) sau “nu există nici o problemă pentru că ai alternative” (bine, dar eu vreau Uber, Spotify și banca mea, că nu-mi schimb și conturile odată cu telefonul) sau “tableta asta este cea mai tare, ia-o chiar și fără Google”.
În cel mai bun caz, review-urile lasă totul într-o zonă gri, de genul “știți situația, sunt și dezavantaje la mijloc, dar s-au îmbunătățit multe lucruri și problema nu-i așa mare”. OK, poate asta este opinia respectivului review-uri, că nu știu ce obiceiuri de consum de aplicații are și cum privește totul. Eu cred, însă, că orice prezentare a unui produs ar trebui să includă mare și citeț un “warning”, un “alertă!” cu mesajul clar “bă, vezi că nu are GMS la bord, uite ce merge, uite ce nu merge, uite ce s-ar putea întâmpla sau în viitor!”.
Așa mi s-ar părea etic, că altfel există riscul ca oamenii să dea 2.000-4.000 de lei pe un telefon și să nu știe că-l pot returna dacă nu le place. Iar în lipsa unei liste clare cu ce aplicații sunt în AppGallery și dacă funcționează sau nu fără probleme pe fiecare model de telefon, cred că este sarcina presei/influencerilor/reviewerilor/whatever să informeze cât mai bine oamenii pentru ca aceștia să știe le ce se bagă. Este decizia fiecărui cumpărător pe ce-și dă banii, sper doar să fie o decizie informată.
Mai nimic, pentru că nu face parte din meciul dintre SUA și HQ-ul Huawei din China.
Eu am participat la două conferințe off-line și două online organizate de Huawei în ultimul an. Subiectul sancțiunilor și interdicțiilor a fost mereu un subiect în discuție și multe informații despre AppGallery de la astfel de conferințe le-am sintetizat mai sus.
Dacă vă întrebați însă care o fi răspunsul la întrebări precum “în ce stadiu sunt negocierile cu SUA?” sau “va primi Google licență de export?” sau “credeți că CEO-ul Huawei plânge noaptea de teamă că ar putea da faliment?”, ei bine, răspunsul lor este de obicei “nu știm mai multe decât am citit și noi, ca și tine, din presa internațională”.
Huawei România (partea de Consumer Business Group, că despre asta vorbim aici) se ocupă cu vânzarea de telefoane în România, cu organizarea service-ului, deschis magazinele din malluri șamd. Grijile lor sunt legate de scos marfa din vamă pentru că se termină stocul de telefoane la eMAG pentru trei zile și de făcut o promoție legată de lansarea celui mai recent model de smartwatch.
Altfel spus, dacă Huawei se va retrage cândva din România, ei vor afla asta probabil dintr-un email primit de la HQ, probabil cu vreo 3 ore înainte ca și noi să aflăm același lucru de pe Bloomberg sau TechCrunch. Cine-și închipuie că la conferințele din România s-ar putea ține interogatorii demne de good cop/bad cop pentru a afla dacă Huawei îi spionează sau nu pe americani (sau pe toată lumea), dar nu vor jurnaliștii sau bloggerii să facă asta, au o impresie greșită despre cine și ce acces are la astfel de informații.
Că au fost și jurnaliști ce s-au dus în China, s-au întâlnit cu șefii de pe acolo și, în loc să pună o întrebare bună, au venit înapoi scriind doar despre ce minunat este sediul și ce modern este laboratorul de testare… asta e altă treabă. Fiecare își alege ce sursă de informare dorește, că-i o lume liberă.
S-au vândut bine. În februarie 2020, Huawei avea o cotă de piață de 25%, dar nu mai țin minte dacă unități livrate sau chiar vândute. Oricum, au 3,8 milioane de dispozitive Huawei și Honor active în România. Piața noastră este dominată de Samsung (aproximativ 60%), dar Huawei este pe locul 2.
Huawei a oferit de-a lungul timpului diverse cifre privind vânzările, dar lipsește imaginea de ansamblu. De exemplu, au spus că P40 Lite a avut mai mult de 1.200 de precomenzi doar la Altex, mai multe decât P30 Lite în perioada de precomandă de la lansarea acestuia.
Și despre P40 Pro au spus că s-a vândut bine, dar nu știm ce înseamnă asta. Bine față de așteptări pesimiste? Bine față de P30 Pro? Nu s-a zis și oricum n-ar fi relevant fără datele precise din alți ani, iar astfel de informații sunt ținute la secret de orice companie, nu doar de Huawei.
Problema este alta: vânzările totale bune și acea cotă de piață s-au făcut din inerție. Încă se vând foarte bine P30 Lite, P30 Pro și alte modele cu Google, mai ales că prețul lor a scăzut constant și am trecut prin Black Friday și Crăciun și alte perioade de oferte.
Telefoanele fără Google, precum Mate 30 Pro, P40 Pro, P40 Lite șamd s-au vândut până acum în câteva mii de unități, poate 20.000 cu totul. Nu știm rata de retur, nu știm dacă acei oameni îl vor vinde peste 6 luni sau dacă la anul vor cumpăra P50 Pro. Practic, abia la anul pe vremea aceasta putem trage concluzii despre evoluția Huawei pe piața noastră și în restul Europei, dacă vor face publice informațiile.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
47 comentarii
21/05/2020 la 7:50 AM
Eu zic ca daca ar semna un contract cu Buhnici, ca sa fie ambasabor Huawei Romania si chiar Europa de est, ar face furori la vanzari. Sa zicem un milion de euro pentru inceput. Ar fi de bun simt.
Giovani(Citează)
21/05/2020 la 8:37 AM
Partidul Comunist Chinez este prieten cu bloggerii din Romania, suntem nationalisti pana la bani, unii fac reclama la Provident, alții la Huawei, toți sunt la fel.
george(Citează)
21/05/2020 la 12:47 PM
Nu inteleg ce aveti cu Buhnici, eu m-am inteles foarte bine cu el.
https://www.youtube.com/watch?v=pkWqrGo3HxA
共產黨萬歲!
Ceanu Zheng(Citează)
21/05/2020 la 2:37 PM
Da, se cheamă publicitate. De ce ar fi asta o problemă? De ce trebuie să decizi tu la ce au voie sau nu să facă publicitate unii sau alții?
Țigările sunt ok, dar Provident nu? De ce n-ai zis de țigări, de exemplu?
nwradu(Citează)
22/05/2020 la 9:28 AM
Problema este ca cine facea reclama la Provident a avut ani de zile articole impotriva lor, ii numea camatari cu acte in regula care profita de naivitatea pensionarilor aflati in dificultate.
Edit – nu credeam ca o sa prind ziua cand voi gasit aici buton de Editare, respectele noastre, vad ca ti-a priit Carantina.
george(Citează)
21/05/2020 la 8:07 AM
In spatele siglei Huawei eu vad chipul lui Xi Jinping
kilroy(Citează)
21/05/2020 la 8:54 AM
Majoritatea aplicatiilor sunt dezvoltate cu serviciile Google in cap. De exemplu pentru banala localizare, se foloseste tot localizarea de la ei.
Ca sa pui aplicatia ta si in Huawei App Gallery trebuie sa adaugi niste fisiere de la ei, cu echivalentul Google Play Services, sa verifici ca merge bine, apoi sa trimiti la aprobare, asta la orice update.
Telefoanele astea noi care nu au serviciile Google nu sunt asa raspandite, asa ca nici motivatia dezvoltatorilor nu e mare.
rdb(Citează)
21/05/2020 la 2:40 PM
Da, e un cerc vicios. Dezvoltatorii așteaptă să vadă dacă aceste telefoane prind cotă de piață înainte de a integra și API-urile Huawei. HMS nu prinde cotă de piață pentru că dezvoltatorii așteaptă.
Huawei vine cu o ofertă în această perioadă: dă veniturile 100% dezvoltatorilor de aplicații, pe când Google Play le ia 30% din vânzări. Asta se aplică însă doar aplicațiilor pe bani. Majoritatea celor instalate sunt însă gratuite.
În opinia mea, Huawei ar trebui să finanțeze portarea aplicațiilor în AppGallery. Să se ducă la ING și să zică “bă, plătesc eu 10 programatori de-ai voștri luna asta, doar să facă Homebank să meargă și din AppGallery”.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 9:19 AM
Daca Huawei scade puternic preturile, de ex sa dea cu 500 de lei un telefon care costa 2500 – 3000 de lei, eu as cumpara. M-as descurca eu pe urma sa pun acareturile de la Google.
Asta ar trebui sa faca.
Kopa_Kopan(Citează)
21/05/2020 la 9:29 AM
la pretul asta ar bubui telefonul de softuri spion si reclame :)
Giovani(Citează)
21/05/2020 la 2:42 PM
Ar putea, dar Huawei este în business-ul de făcut profit (sau măcar să nu piardă mult, că e discutabil dacă au profit adevărat) din vânzarea de telefoane, nu în business-ul de împărțit gratuit dispozitive :P
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 9:49 AM
O licenta BIS se obtine in 20-30 de zile. Daca Google a aplicat in februarie si inca nu o are, e si asta un raspuns.
Giani Mucea(Citează)
21/05/2020 la 2:41 PM
Au trecut 3-4 luni de atunci, totuși.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 3:35 PM
Exact, daca pana acum nu au primit licenta inseamna ca raspunsul e evident.
Giani Mucea(Citează)
21/05/2020 la 11:07 AM
eu nu prea inteleg ce care e treaba cu Huawei pe blogul asta, ca am ajuns sa stiu foarte multe lucruri despre Huawei citind blogul, si acum stiu niste detalii care chiar nu cred ca sunt relevante pentru publicul larg
adica e ceva de genul asta
“Nimeni: nimic.
Nwradu: stati ca va explic eu despre Huawei si problemele cu google.”
oricum ai lua-o, e destul de greu de ignorat ipoteza ca e vorba de o campanie de PR aici (la minimum).
si problema de data asta nu e doar aceea ca articolele publicitare nu sunt semnalizate.
problema este ca nimeni din cei care citeste despre Huawei nu va cumpara telefoanele lor, ca nu le poate folosi.
iar cei care au pornit campania asta stiu perfect lucrul asta, ceea ce inseamna ca scopul aceste campanii nu este acela de a genera vanzari pentru Huawei…
… ci pentru a face propaganda Chinei.
Deci Radule nu stiu in ce te-ai bagat dar nu cred ca e bine.
Change my mind daca puteti.
Marean(Citează)
21/05/2020 la 11:55 AM
Păi e blog de tehnologie :)
Plus că ce se întâmplă cu Huawei are efecte indirecte și asupra celor care nu le cumpără produsele
Gizăs…
Cătălin Tănase(Citează)
21/05/2020 la 12:30 PM
De ce, boss, sa-ti schimbam opinia? Ar presupune ca ne pasa de opinia ta.
Lol – ”change my mind” expresia anului. La ce conteaza opinia ta ca sa vrea cineva s-o schimbe?
De obicei cand expui o opinie incerci tu sa convingi pe cineva de ceva, din orice motive ai avea. De exemplu, Radu incearca sa ne convinga ca Huawei e de bine.
Schimbă-i-o tu pe-a lui, dacă-ți pasă. Lol
Catalinx(Citează)
21/05/2020 la 1:08 PM
Asta da articol lung..
@catalin tanase – nu mai e blog de tehnologie de ceva timp. Acum e un blog de radu dumitru :)
@catalin – mare LOL boss, fraza “change my mind” inseamna sa vii cu contra argumente (daca ai) sau un fel de “te provoc la discutie”. De aia exista sectiune de comentarii, sa-ti spui si tu parerea, chiar daca nu sunteti pe aceeasi lungime de unda.
GabrielG(Citează)
21/05/2020 la 1:45 PM
Daca si asta este articol publicitar, eu ma fac preot.
Radu a avut o multime de articole in care lauda (uneori nejustificat anumite firme si produse), dar aici nu mi se pare deloc ca a laudat Huawei.
Ba chiar a prezentat situatie din toate punctele de vedere:
– poti instala serviciile Google, dar nu esti sigur ca vor functiona peste 2 luni
– poti gasi alternative la programele pe care le folosesti, dar cati sunt dispusi sa-si schimbe obiceiurile pentru un telefon (in general asta a fost unul dintre avantajele Android, ca puteai migra toate aplicatiile pe noul telefon)
– poti renunta la anumite aplicatii si sa le folosesti din browser, dar pierzi o parte din functionalitati
– in principiu poti face multe modificari care sa faca un telefon de la Huawei utilizabil, dar oare cati sunt dispusi sa aloce atatea resurse pentru un telefon pe care platesc 1000 de euro?
Este clar ca vor fi cativa pasionati care vor spune ca pentru ei conteaza mai mult hardware-ul si faptul ca au o camera cu 5% mai buna decat pe Samsung si vor alege noul P40 Pro, dar vom vedea abia la anul care va fi nuarul lor.
In 2019 s-au vandut in continuare modelele vechi, ce aveau deja serviciile Google si astfel nu poti avea o imagine corecta.
Andrei G(Citează)
21/05/2020 la 2:44 PM
E simplu: mi se pare subiectul anului în tehnologie și deci îl urmăresc cu atenție. Blogul acesta este despre diverse subiecte care sunt de interes pentru mine, nu doar pentru tine.
Nu are rost efortul de a încerca :))
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 2:48 PM
Eu nu l-am prezentat niciodată așa, ci așa l-au perceput alții. Pentru mine, este un blog despre subiectele care mă interesează pe mine, tehnologia fiind unul dintre ele.
Dar dacă dimineață testez un telefon și la prânz fac o friptură bună, atunci voi scrie pe blog despre telefon și apoi despre friptură.
Asta îi confuzionează pe mulți (“prea multe domenii” etc) pentru că ei presupun că ar un fel de site pe o anumită tematică. Vrea cineva doar tehnologie? Există Go4IT, Gadget.ro, Mobilissimo șamd. Aici e un blog.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 2:52 PM
În principiu sunt de acord, dar să nu ajungem la vorba lui Creangă despre cum unul aruncă o piatră în apă și sar zece să o scoată.
Doar pentru că vine cineva și-și expune fanteziile sale despre un subiect, nu înseamnă că suntem obligați să i le dezbatem și demonta.
Mai ales că oamenii ce cred că totul este o campanie sau o conspirație, în special pe subiectul Huawei:
1. înseamnă că n-au văzut campaniile adevărate de pe alte canale sau site-uri.
2. nu vor putea fi oricum convinși că nu au dreptate.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 3:02 PM
@nwradu
eu incercam sa fiu prietenos de fapt si sa spun ca, daca te-ai bagat intr-o campanie de PR cu Huawei, dupa parerea mea nu este o miscare buna dpdv al business-ului tau.
daca tu zici ca nu e cazul, atunci ok, nu e cazul.
eu nu sunt unul din cei care vad teorii ale conspiratiei peste tot, eu doar fac niste legaturi
de exemplu, in SUA anul trecut a existat o astfel de campanie de PR a celor de la Huawei si nu vad de ce eforturile lor nu ar fi tintite si in alte parti acum ca in SUA nu au reusit mare lucru, ca doar nu e ca si cum nu au bani.
“Embattled Chinese smartphone maker Huawei capped another week full of a steady stream of negative headlines targeting the company by continuing a massive, weeks-long PR campaign — an effort that included running prominent advertisements in several major US newspapers essentially offering Huawei’s side of its story and speaking directly to consumers.”
si uite ce zicea unul din influencerii din US
“#Huawei is inviting me on an all-expenses-paid junket to China? That’s gonna be a hard pass. Any American journalist who takes Huawei money should be ashamed and shamed”
sursa
https://bgr.com/2019/03/01/huawei-fights-back-pr-campaign/
eu nu am nici o problema cu produsele chinezesti, am zis ca sunt fan Xiaomi de exemplu, dar am o problema cu cresterea influentei soft power a Chinei in regiunea noastra.
Marean(Citează)
21/05/2020 la 11:51 AM
Ce mizerie chestia aia cu aplicatiile listate in gallery, dar care nu ruleaza. Chiar m-am mirat zilele trecute cand am vazut intr-un advertorial pe Digi lista aplicatiilor si erau acolo si cele bancare. Era de fapt trolling…
Sol(Citează)
21/05/2020 la 1:47 PM
O mizerie chinezeasca, care ar trebui sa ii puna pe ganduri pe fanii infocati ai Huawei.
Macar in magazin Play nu sunt afisate aplicatiile care nu sunt compatibile cu versiunea de Android si cu zona geografica in care te afli.
Andrei G(Citează)
21/05/2020 la 2:45 PM
Nici în AppGallery nu sunt afișate. De asta nu înțelegeam o vreme de ce în conferințe sunt prezentate ca fiind disponibile anumite aplicații, dar nu le vedeam de pe P40 Pro și Mate Xs.
Ne-am lămurit cu toții la o altă conferință, când s-a discutat fix asta și cei de la Huawei au clarificat asta fără să încerce să ascundă ceva.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 12:49 PM
Crezi ca de aia nu zice nimic? Eu am o parere mai complexa pe tema.
Huawei in Europa, implicit si in Romania danseaza cam pe gheata subtire.
Europa inca nu s-a hotarat ( da stiu ca citim toti propaganda, dar la nivel politic, economic si social nu a luat o decizie) daca sa mearga pe mana lu’ Trumpix sau sa pozeze in neutralitate si sa mai suga un pic niste beneficii ( legate de sursa de ieftineala , aia care mai e, ca s-a mai schimbat si pe la ei) din China.
Asa ca o lasa si ei mai pe liniste si mai tacut un pic cu propaganda si pozeaza in underdogu’ oprimat.
Pe linie de echipamente de comunicatii strategice, probabil ca isi vor lua o mica muie si prin Europa, ca cred ca intre a fi spionati de licuricius maximus si de comuniști Europenii vor alege totuși să fie spionați de aliați. Cât americanii încă sunt și se comportă ca aliați. Aia e, dacă au dat dracului toate companiile care faceau echipamente pe aici, opțiunile sunt limitate acum.
Cred ca putem trage concluzii si acum. Huawei mai vinde pe segmentul de mid range si probabil entry level. Ca le-au ramas echipamentele cu goagăl la nivelul ăla, iar prețurile sunt cât de cât sustenabile, iar publicul e ăla care nu dă doi bani pe aspectele ăstea politice, fie că nu le pricep, fie nu se simt afectați. Îl doare în bască pe Dorel tractoristu’ că-l spionează chinezii.De unde se uită el e totuna.
Deși cred că oamenii mai degrabă reținuți în a cheltui banii ( adică sărakii și zgârciții migrează către alți chinezi – Xiaomi, ZTE, Lenovorola – până vor deveni și ăia periculoși și puși pe burtă politic ( dacă) ). Pe segmentul de high end prețurile lor sunt în zona altor concurenți de top și nu văd să le cumpere aparetele decât ceva hipsteri. Plus că, tot așa, haterii de apple/samsung și alte scumpeturi au opțiuni la alți chinezari – OnePlus, dacă-i vorba de asta.
Nenii ăștia au cumpărat un PR bun și probabil încă mai cumpără, dar momentan sorții nu prea-s cu ei. Lumea nu-i vede cu ochi buni că ăsta e bandwagonul acum. Cum poți observa și din comentariile la articolele tale cu privire la orice chestie Huawei, deși eu bănuiesc că nu toate-s promoții/ sponsorizate. Nu că mi-ar păsa dacă ar fi. Treaba ta e să le iei banii, mama lor de chinezi, până dau faliment.
Eu, de exemplu, cred ca Huawei sunt niste căcați pansati. Nu pentru că-s chinezi, nu am nimic cu poporul chinez ( deși cultura lor e o amenințare pentru ceea ce se chinuie Europa să facă) , nici pentru ca spioneaza, sau pentru ca brusc China a devenit baiatul rau ( era dinainte, dar cand suntem toti pe ieftineala, e ok, putem ignora asta), ci asa dpv al ”culturii companiei”, inclusiv prezenta lor in Romania.
Toti pe care ii cunosc si au lucrat pe la ei au spus ca e cam sclavageala si cam comunism. Și cam au plecat de la ei. Mă rog, înainte de covid, când avea lumea unde să plece. Acuma sunt buni și ăștia, orice job e mai bun decât șomajul.
Asta pentru mine ar fi destul sa nu vreau sa le cumpar jegurile. Gen, politica personala: mărșiți la sclavii voștri în China cu astea. Prefer să cumpăr niște chinezării ale unora care sclavagesc chinejii, nu romulanii ( în general Europenii), că de ultimii îmi pasă măcar cât negru sub unghii.
Catalinx(Citează)
21/05/2020 la 3:00 PM
Pe partea de telecom s-au cam stabilizat lucrurile, de fapt. Majoritatea țărilor au adoptat recomandarea UE privind 35% Huawei și nu în nucleul rețelei. Cândva o să scriu un articol probabil și mai lung decât acesta despre ce înseamnă core network.
Nu, asta este bula oamenilor care se mai uită și pe la politica mondială. Nu uita că o părere spusă pe un site nu costă nimic. Sunt doar discuții pe o temă.
Ce costă, în schimb, este achiziția unui telefon. Acolo lumea se uită la prețuri, oferte, ce oferă fiecare și alege în funcție de asta. Dacă-i oferta bună, o mare parte dintre oameni ar cumpăra indiferent de proveniență și condițiile sociale respective.
Dovada cea mai bună este creșterea mare a Xiaomi, OnePlus și Oppo în Europa. Oppo a semnat recent un parteneriat la nivel european cu Vodafone, deci va lua locul Huawei în ofertele operatorilor. Chinezi toți, deci teoretic cu aceleași probleme legate de sistemul politic chinez.
nwradu(Citează)
21/05/2020 la 4:53 PM
Eu sunt perfect de acord. Dar sunt doua aspecte aici.
1) Utilizatorii de telefoane premium ( flagships) sunt de regula oameni cu niste resurse si diferite preocupari si-si permit si fite si etica. Cred ca asta ii diferentiaza de majoritatea pietei. PR pozitiv sau negativ conteaza.
2) La segmentul mediu si entry level, da, oferta conteaza, cum am zis si eu. Nu stai de fite cu politica globala de la un nivel in jos. E de asteptat.
Dar cand preturile devin similare cu ale altor producatori, PR-ul poate fi diferentiator.
In momentul de fata, in mod clar diferentiatorul e accesul la serviciile google. E dificil de ignorat dezavantajul. Daca China revine in curand in acord cu US, sau daca urmeaza un razboi economic rece, eu nu cred ca-i asa de clar in momentul de fata. Si daca ar reveni, nu cred ca o sa fie la modul – gata, Huawei are liber la Google, de maine se umple piata americana/ europeana de telefoane de-ale lor.
De unde ma uit, lucrurile ar putea-o lua in ambele directii si in aia de reconciliere si in aia in care mai multe companii chineze primesc sanctiuni si interdictii la tehnologie americana, din diverse motive.
La cum vad eu lucrurile pare ca momentan Chinezii sunt in defensiva si nu au raspuns simeric la sanctiunile americane. Au si ei cativa asi in maneca, as zice ca ce se intampla acuma e o mica putoiala. Unul din asii lor din maneca ar fi, de exemplu, boicotarea contractelor si accesului companiei Boeing la piata chineza, China fiind unul din cei mai mari clienti si cel mai mare prospect de piata viitoare in China. Pierderile economice potential divergente de acolo depasesc lejer pierderile curente ale Huawei. Iar de la un raspuns economic pe masura al chinezilor, nu cred ca lucrurile vor merge prea usor inapoi in directia prietenoasa.
Probabil ca China asteapta alegerile din SUA inainte sa se strice major cu ei, sa vada daca urmatorii 5 ani au de furca tot cu Trump, sau poate au sansa unei administratii mai prietenoase.
Eu cred ca sansele inclina mai degraba tot catre Trump, iar daca e asa, nu mizez neaparat pe reconciliere, decat daca chinezii ar lasa de la ei foarte-foarte mult, lucru care s-ar putea intampla intr-un context economico-politic catastrofal pentru ei, dar altfel nu prea vad asta ca o probabilitate de luat in seama.
Catalinx(Citează)
21/05/2020 la 1:12 PM
Nu cumpar delefoane de la producatorii chinezi pentru ca nu am chef ca datele mele sa ajunga la ei, plus ca mi se pare ca cel putin la huawei camera desi buna tehnic pozele arata cel putin irealist, prea mult photoshop.
Prefer sa le dau la americani Google , FB decat la chinezi.
L!nuX(Citează)
21/05/2020 la 1:48 PM
Si mie mi se pare ca sunt putin nerealiste pozele de pe Huawei, dar asta atrage pe Instagram. Cele mai apreciate conturi sunt cele care au culori tipatoare, stridente, care iti atrag privirea in prima secunda.
Andrei G(Citează)
21/05/2020 la 3:02 PM
Toți producătorii chinezi cred că tunează camerele pentru China. Imagini ușor gălbui, anumite culori suprasaturate, beautify uneori activat default șamd.
Mi-am cumpărat S20 zilele trecute, este printre puținele dăți când găsesc un telefon care nu suprasaturează nici o culoare, deși inclusiv acesta scoate uneori un cer albastru de zici că au dispărut norii.
nwradu(Citează)
25/05/2020 la 6:45 PM
Daca vrei fotografii in format JPEG, orice telefon ti le proceseaza mai mult sau mai putin. Pana si camerele foto fac asta. Pune telefonul pe modul PRO, trage RAW si proceseaza-le cum vrei tu. Astfel ai ocazia sa descoperi si performatele camerei fara interventia softului.
Cat priveste datele, eu prefer sa nu le dau nimanui, ce zici de asta?
Or “Hello google” is perfect…
Jrk(Citează)
21/05/2020 la 2:26 PM
O cunostinta si-a luat P40 Pro cu oferta de la Orange, nu m-a ascultat cand i-am spus ca Xiaomi e o varianta mai buna. Culmea e ca nu e interesat de foto, sa aiba un argument. Si apoi a venit o mica surpriza: a facut un transfer de date intre Huaweiul vechi si cel nou cu aplicatia lor, boooom! Aplicatiile esentiale au aparut pe P40. Bine, nu pot fi upgradate din google play, dar sunt acolo o perioada, pana refuza serverul sa mai accepte versiunea aia veche. Cred ca pentru multi oameni mai putin tech savvy nu conteaza lipsa google. Cunostinta asta nici nu intelege care e treaba cu serviciile google, e pe langa subiect, telefonul merge, face poze bestiale, are ing bank, a bagat contul google in aplicatia de email nativa huawei. Merge. Facebook mergea direct din browser, m-a ascultat si a dezinstalat aplicatia, tinea bateria mai mult pe cel vechi.
Finch(Citează)
21/05/2020 la 3:04 PM
Nu-i chiar surpriză, asta ar fi una dintre metodele de “instalare” a Google: pui backup-ul de pe un telefon Huawei mai vechi. Trebuie să ai însă așa ceva sau să ai încredere că downloadezi un backup curat de undeva de pe net.
Cum zici tu, însă, mi se pare riscant pe viitor și, dacă nu le poți actualiza, cât durează până vei fi ok cu situația asta?
nwradu(Citează)
24/05/2020 la 9:02 PM
Si eu folosesc un P40 Pro si pentru aplicatii am folosit aplicati alor PhoneClone si apoi in AppGallery este aplicatia MoreApps ce iti da acces la majoritatea aplicatiilor uzuale.
Cosmin Finaca(Citează)
21/05/2020 la 4:56 PM
Nici eu nu sunt de acord cu tot ce ține de Huawei și China dar este blog-ul tău, tu pici dacă e, nu noi. Poți scrie ce vrei tu.
Însă când CEO-ul Huawei și familia lui folosesc iPhone (mai nou a fost prins și CEO-ul Xiaomi că folosește tot un iPhone) spune multe despre produsele lor. Sau poate iPhone e atât de mișto încât PCC nu-l poate spiona.
Claudiu(Citează)
21/05/2020 la 8:10 PM
Biden si fi-su’ au legaturi cu China, vezi ca a scris si NY Times despre asta (in caz ca ai ratat). Eu nu cred ca are sanse la presedintia SUA.
varucu(Citează)
21/05/2020 la 8:26 PM
Clar, daca Biden si fi-su au afaceri in China sigur sunt atacabili in campanie. Bine ca Trump si Ivanka n-au problema asta si ca nu s-a auzit nimic dubios din directia aia.
Giani Mucea(Citează)
21/05/2020 la 9:09 PM
Ca sa nu mai zic de abuzul comis de Biden acum 100 ani, iar abuzata i-a cerut sa renunte la candidatura :)
varucu(Citează)
21/05/2020 la 9:57 PM
Corect, e compromis moral Biden. Poate ca daca avea al contracandidat era ok, dar lui Trump efectiv n-ai ce sa-i gasesti, omul e curat ca lacrima. Nici o afacere dubioasa, nici un abuz al vreunei femei. Nu e de mirare ca il sustin evangelistii, toata lumea stie ca aia sunt monumente de moralitate.
Giani Mucea(Citează)
21/05/2020 la 9:06 PM
Vlad(Citează)
25/05/2020 la 12:28 AM
Este o problema cand o companie se trage dintr-un stat comunist, cand aceeasi companie are manageri chinezi parte din partidul comunist chinez. Atat sa intrebi data viitoare la conferinta: “Este adevarat ca unii manageri din Huawei face parte si din partidul comunist chinez?”
Sper ca nu o sa vi cu un raspuns de genul “ce daca fac parte dintr-un partid…”
Ciprian(Citează)
25/05/2020 la 9:36 AM
Din nou, ai decis tu unde se trage o linie, exact ceea ce ziceam.
Altfel spus, problema partidului comunist este 90% a cetățenilor chinezi. Dacă ei nu se revoltă, nu o fă tu pentru ei. Așteaptă întâi să-și dorească ei altceva și apoi susține-i.
Chiar e nevoie de întrebarea despre managerii Huawei? Că mă gândesc că răspunsul este evident. În plus, dacă știi un pic despre legile chinezești, nici nu contează dacă ești sau nu omul partidului: statul are voie să verifice și să ia decizii în orice companie din China, inclusiv cu acționariat străin. S-a trecut de etapa în care se bazau pe membri de partid pentru control.
nwradu(Citează)
25/05/2020 la 10:03 AM
Ideea la tot acest reportaj este ca Huawei desi nu a avut servicii google de mai bine de 1 an, nu a avut nimic de pierdut, si nu va avea parerea mea, se vand prea multe produse in asia fara servicii google incat sa ajunga huawei in faliment. Plus de asta eu folosesc Huawei fara servicii google si nu simt lipsa lor deloc. Doar haterii care nu ajung la struguri spun ca sunt acri :)
Marius V(Citează)
25/05/2020 la 11:01 PM
Dacă prin reportaj te referi la articolul meu, nu, nu aceasta este ideea. A avut mult de pierdut, ba chiar este posibil ca Huawei să se retragă din Europa.
Doi la mână, care struguri?
Trei la mână, tu și câțiva alții cu comentarii de postaci neaprobate pe aici păreți că lucrați pentru Huawei dacă mă iau după IP. Poate ar trebui să începi spunând asta, după care să treci la opinia ta despre subiect, că e importantă precizarea.
nwradu(Citează)
25/05/2020 la 2:24 PM
Eu sunt multumit de Huawei P40! Am folosit Phone Clone pt a transfera datele de pe vechiul telefon si AppGallery si MoreApps cand am mai avut nevoie de alte aplicatii si este ok.
Cristi(Citează)