►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În sfârșit, directiva PSD2 privind serviciile bancare începe să fie implementată cu adevărat în România și în serviciile benefice pentru clienți, nu doar în creșterea securității tranzacțiilor.
Am participat zilele trecute la o conferință online a BCR (TechXpert Hub) și, printre altele, reprezentanții băncii au spus că deja testează George multibanking, adică posibilitatea de a vedea în aplicația de mobil George a BCR și conturile pe care le ai la alte bănci, putând astfel să gestionezi totul dintr-un singur loc.
Deschiderea aceasta a băncilor către aplicații fintech 3rd party este una dintre prevederile din directiva europeană PSD2. Ea spune că, dacă tu ceri asta, băncile trebuie să permită accesul altor aplicații la conturile tale, nu să te forțeze să utilizezi aplicația lor de mobile banking, care poate că nu te mulțumește.
Ca analogie, este ca posibilitatea de a-ți gestiona fișierele din hard-disk cu orice program vrei tu, nu doar cu Explorer din Windows. Sau, ca altă analogie, ce mișto ar fi dacă ar exista o singură aplicație care să adune la un loc toate serviciile de comandat mâncare sau toate cele de ride sharing.
Faptul că se lucrează la servicii multi-banking înseamnă că se va relansa concurența între serviciile de mobile banking. În fond, fiecare bancă ar trebui să aibă interesul de a oferi o aplicație cât mai bună, astfel încât să atragă și clienții altor bănci. Eu am conturi la trei bănci, mi-ar fi de mare ajutor să le pot învârti din aceeași aplicație pe toate.
BCR deja testează intern această funcție în George. N-au zis cu ce alte bănci testează această interoperabilitate (a fost însă la plural, “bănci”), dar probabil că vor lansa primii acest serviciu pe piața din România, termenul utilizat fiind “în curând”.
Nu sunt client BCR, dar aplicația George pare a avea foarte multe feature-uri și au un ritm rapid de dezvoltare. Au spus, de exemplu, că în doar două săptămâni de la începerea crizei au implementat în George posibilitatea de a-ți amâna ratele la credit pentru clienți care au vrut să solicite așa ceva.
Tot în George au implementat și posibilitatea de a schimba adresa la care clienții vor să primească un card bancar fizic, când acesta trebuie reînnoit. Cardurile noi se trimit în prezent prin curier pentru ca oamenii să nu fie nevoiți să meargă la o sucursală bancară, iar cu această opțiune în aplicație pot alege rapid o altă adresă la care să le fie livrat cardul, fără a fi nevoie să sune în call-center pentru asta.
Alte funcții existente includ plata cu telefoane Apple și Android, plăți recurente către diverse conturi, notificări push, plăți de facturi, mentenanță carduri proprii, deschidere de conturi, cerere de credite de consum șamd. Au fost discuții despre multe funcții și n-am rămas cu impresia că i-ar lipsi ceva, ci chiar că oferă cam tot ce se poate.
Cei de la BCR au spus chiar că, pe lângă acel multibanking care mie mi s-a părut vestea cea mai bună a întregii conferințe, lucrează pentru viitor pe alte trei planuri:
Bănuiesc că o persoană nu face de multe ori rambursare anticipată a unui credit, dar ideea este ca acel client să nu mai fie nevoit să meargă la bancă pentru asta.
Au fost prezentate și diverse statistici. Eu am notat așa:
Ultima treabă, cea cu creditele, a fost de fapt răspunsul la o întrebare de-a mea. Am întrebat și ce estimări au privind evoluția plăților cu carduri bancare. Răspunsul a fost că ponderea acestor plăți a crescut și probabil va rămâne crescută și în viitor pentru că mulți oameni i-au văzut avantajele și rapiditatea.
Și tot la conferința aceasta am mai auzit de o funcția bancară pe care prea puține bănci o au implementată: transfer instant între conturi. BCR, CEC, Banca Transilvania și Libra Bank sunt băncile înscrise într-un astfel de sistem, iar transferurile de bani între ele se realizează în 10 secunde. Uimitor câtă nevoie de modernizare este în sistemul bancar.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
20/05/2020 la 8:28 AM
Nu cred ca as vrea sa stie toate bancile unde am conturi ce fac cu acele conturi.
Gaelex(Citează)
20/05/2020 la 5:54 PM
Pai…cam stiu oricum.
Tu esti unul din aia care se opun “termometrizarii”, nu?
GabrielG(Citează)
20/05/2020 la 8:29 AM
George online pe PC nu functioneaza daca nu ai smartphone care sa iti genereze o parola pentru a te loga. Cel putin eu nu am reusit.
Deci daca vrei sa faci tranzactii BCR de acasa, trebuie sa ai si un smartphone.
Cezar(Citează)
20/05/2020 la 8:39 AM
Încearcă asa https://www.bcr.ro/ro/persoane-fizice/digital-banking/dispozitivul-token
Merge garantat!
Daniel(Citează)
20/05/2020 la 8:44 AM
Intradevar exista, dar vad ca are o taxa de administrare de 10 ron/luna.
Oricum e o solutie.
Cezar(Citează)
20/05/2020 la 10:29 AM
Toate bancile cred ca au implementat deja sistemul asta de conectare cu token fizic ori hardware. BRD avea conectare la internet banking cu parola dar de 2 luni a renuntat si conectarea se face strict cu user si parola generata de token software ori hardware.
Cosmin(Citează)
20/05/2020 la 8:58 AM
Ar fi interesanta functia daca mi-ar permite sa-mi platesc creditul facut la alta banca din contul de salariu. S-au poate sa-mi faca automat o refinantare mai avantajoasa. In rest e facuta ori de obligatie ori de reclama.
Catalin(Citează)
20/05/2020 la 8:04 PM
E facuta de nevoie. BCR e putin in picaj.
marinel(Citează)
20/05/2020 la 9:11 AM
Cel mai enervant si mai buggy internet banking este George. Cand nu le merge serviciul iti spun ca trebuie sa faci update la aplicatie ca sa intri, desi nu este disponibil niciun update. Daca il deschizi mai rar esti obligat ca sa le confirmi pe rand ca ai luat la cunostinta toate promotiile si informatiile lor.
XYZ(Citează)
20/05/2020 la 9:36 AM
BT-ul a introdus chestia asta de mai bine de o luna, initial pe Android si apoi pe iOS. In BT Pay
Nero(Citează)
20/05/2020 la 9:55 AM
Am lucrat putin pe segmentul asta si treaba nu e atat de roz pe cat pare.
Operatiunea va functiona in felul urmator:
1. Fac un transfer bancar catre X.
2. Aleg contul.
3. Pot sa adaug un cont de la o alta banca.
4. In momentul cand am apasat pe acest buton, mi se deschide o fereastra, un fel de iframe cu pagina bancii respective, pt. autentificare.
5. Introduc datele, autorizez, se transfera banii.
Contul de la alta banca va aparea putin diferit in aplicatia curenta si nu va avea sold in timp real. La fiecare cerere de sold, se face o autorizare. E cam greoaie si eu unul nu vad multi sa o foloseasca.
Shack(Citează)
20/05/2020 la 10:35 AM
Eu am incercat functia asta la BRD, de anul trecut, dar nu ma incanta. Nu vezi soldul in timp real si nu am incercat sa vad daca poti face tranzactii din conturile respective dar ma gandesc ca nu poti. Prefer aplicatiile dedicate fiecarei banci.
Cosmin(Citează)
20/05/2020 la 12:07 PM
Sunt f interesante functiile nou introduse de BCR si ma bucur ca incearca sa il imbunatateasca mereu pe George, daca la nivel de dobanzi si comisioane nu prea fac oferte comparabile cu alte banci. Personal, mi-ar placea urmatoarele schimbari legate de internet banking:
1. Card bancar virtual – eliberat direct din aplicatie, fara sa mai fie nevoie de drum la banca (un fel de Revolut) si pe care sa il poti folosi atat pt a face plati din aplicatie, plati online dar si plati cu telefonul la POS
2. Modificarea protocoalelor privind transferurile interbancare astfel incat acestea sa fie procesate in mai multe momente din zi, nu doar dimineata si la pranz – e un start parteneriatul BCR cu alte banci privind transferurile in cateva secunde, dar mai util mi s-ar parea ca orice plata sa fie procesata in 2-3 ore, nu sa astept de la ora 14 pana a doua zi la 7 dimineata, spre exemplu
3. Aparitia unor aplicatii de internet banking 3rd party, care sa nu fie asociate unei banci sau sa nu conditioneze utilizarea ei cu a fi clientul unei anumite banci – mi se pare ca aplicatiile bancilor sunt f proaste in general si ma gandesc ca o companie IT care s-ar ocupa doar de dezvoltarea unei astfel de aplicatii ar fi mult mai buna + as putea-o folosit indiferent de ce banca as apartine. Spre exemplu, poate mi-ar placea sa folosesc George, dar nu sunt dispusa sa imi fac cont la BCR doar pt asta, avand in vedere ce comisioane bancare practica.
A.(Citează)
20/05/2020 la 2:37 PM
dar notificarile cand vor functiona pe george? :))
setate, activate.. dar pauza sa te notifice cand intra sau ies bani din cont ..
gabi(Citează)
20/05/2020 la 8:46 PM
Le-au rezolvat pe iOS. Mie îmi merg de 3 zile
Mario(Citează)
20/05/2020 la 6:18 PM
Intrebare simpla de om cu obiceiuri mai batranesti si cu o oarecare cultura a fraudei, a modului cum se sifoneaza si se folosesc date:
– Care este motivul pentru care ai vrea sa pui la dispozitia/ dai access unei aplicatii unei banci conturile tale la o alta banca?
Nici macar nu sustin ca BCR ar avea intentii malitioase.
Dar -> isi asuma BCR in vreun fel responsabilitatea asupra activitatii aplicatiei lor ( ma refer la securitate) in conturile altor banci?
In mod normal, daca George are o bresa si iti afecteaza conturile tale de la BCR, fiind aplicatia lor, e rezonabil sa le poti cere socoteala.
Cum o sa faci asta cand sunt afectate alte conturi, iar focusul va fi , eventual ( in cazul bun) pe impartirea vinei intre cele doua entitati, eventual cu tine, ca utilizator, daca nu cumva vei fi trimis direct dupa seminte?
Sunt aplicatiile web/sau mobile ale bancilor din Romania, in speta BCR cunoscute a fi sigure si stabile?
Doar intreb. Daca aveti raspunsuri beton, sunt curios.
Ultima intrebare retorica , mai in gluma mai in serios este:
Folositi cumva acceasi cheie la masina, la usa si la seiful in care tineti hartia igienica si faina, sau aceeasi parola la mail cu cea de la site-urile pe care va inscrieti cu acel email? Caci, conform GDPR, datele ar trebui sa va fie protejate si totul sa fie sigur.
Catalinx(Citează)
20/05/2020 la 8:43 PM
Eu folosesc de nevoie BCR că are contract avantajos firma la care lucrez, dar altfel aș renunța instant la ei.
In iarnă m-am săturat să tot sun la ei să raportez 2 bug-uri nașpa de android 10, plus o problemă cu asigurarea de călătorie aferentă cardurilor gold (omniasig nu recunoaște procedura de despăgubire pe care o declară BCR pe site!).
Pe lângă faptul că a durat enorm să închidă reclamațiile de a trebuit sa insist de 3 ori, n-au catadicsit să mă sune să îmi spună exact soluția pt bubele raportate de mine, doar au dat SMS că problema cu codul x a fost rezolvată, tot eu trebuia să sun să aștept ca fraierul la coadă în call center.
Niște incompetenți!
FlorinM(Citează)
20/05/2020 la 8:50 PM
Folosesc de multă vreme George și HomeBank
George e ok, e mai aerisit, dar HomeBank e mult mai complex (și intuitiv).
Au introdus intr-un final notificări push (iOS cel puțin).
Plata recurenta nu se poate face. Sau cel puțin nu am găsit opțiunea pe nicăieri.
Mario(Citează)
28/05/2020 la 10:00 PM
2 chestii:
– din george nu poti sa schimbi un pin. trebuie sa iti zica un gigi (get it?) ca sa trimit un sms sa primesti un sms cu noul pin.
– nu are direct debit.
-daca tot vorbeste de multicont, ce-ar fi sa pot folosi pfa-ul cu george? si sa am in george 2 conturi? ca acum imi trebuie 2 telefoane si aplicatii diferite.
cici(Citează)