►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
« Articole interesante de citit astăzi – 26 aprilie 2020
Știri despre tehnologie și coronavirus și criză – 27 aprilie 2020 »
Vorbeam cu un prieten despre cum situația asta ar putea reveni rapid la normal dacă ar apărea un vaccin împotriva sars-cov-2.
Și de aici ne-am dus în altă discuție: am face imediat acest vaccin sau am aștepta întâi o vreme ca să aflăm pe pielea altora sau din mai multe teste că nu are efecte secundare nedorite?
Nici eu și nici el nu suntem anti-vaxxeri. Eu cred în știință, în progresia medicinei spre nivel microscopic și genetic și mi-aș vaccina și copiii cu cele uzuale, dacă aș avea, că pe mine m-am vaccinat de câte ori a fost nevoie. Aici vorbim însă de un vaccin nou, chiar probabil grăbit pe piață.
Ar putea avea tot felul de efecte secundare despre care să nu aflăm decât după o lună sau trei sau 12 sau 24, chit că asta ar putea însemna că nu-i foarte eficient sau, o altă posibilitate, că prin cine știe ce mecanisme îți atacă alte organe șamd.
În fond, medicina progresează continuu și uneori descoperă că tratamente considerate altădată bune sunt, de fapt, mai puțin bune. Din când în când auzi de medicamente retrase după ani de zile de prezență pe piață pentru că provocau probleme cardiace sau renale, de exemplu.
Pe de altă parte, un vaccin îți permite să-ți continui viața fără teama de a face covid-19. Îți permite să călătorești oriunde în lume, să te înghesui în metrou, la festival sau la târgul de carte sau la Mamaia pe plajă după plac și nevoie. Elimină un mare stres din viața actuală și, de altfel, cred că este singura metodă de a reveni la viața pre-covid din toate punctele de vedere.
Așa că ziceți voi ce-ați face în sondajul de mai jos și în comentariile de mai jos-jos.
Eu… probabil că aș face vaccinul. Poate nu în prima zi, dar destul de rapid. Cred că sunt șanse mici ca cercetătorii să o greșească grav.
« Articole interesante de citit astăzi – 26 aprilie 2020
Știri despre tehnologie și coronavirus și criză – 27 aprilie 2020 »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
65 comentarii
27/04/2020 la 7:06 AM
Da, pentru ca si eu, si el suntem in grupa de risc, cu boli cronice pulmonare si respiratorii. Varianta cealalta e mult mai sinistra, pentru ca sunt sanse mari ca unul din noi s-o pateasca grav daca s-ar infecta. Asa ca as accepta riscurile aferente. Totusi, m-as gandi de 100 de ori daca l-as face copiilor, poate as astepta cativa ani pentru asta.
Deea(Citează)
27/04/2020 la 7:30 AM
Lol sunt acum parte a cea ce se numește key workers și nu cred că aș avea de ales dacă vreau să îmi continui munca! Altfel vaccinat în primul val cu ceva ce a crescut ca Fat Frumos nu prea mă încântă!
Doru Vlad(Citează)
27/04/2020 la 7:48 AM
Întrebarea este câți dintre noi și-ar permite sa-l faca? Un vaccin nou probabil ar fi peste 1.000 – 1.500.
Coco(Citează)
27/04/2020 la 7:55 AM
cum ai ajuns la suma asta?
Giovani(Citează)
27/04/2020 la 3:36 PM
Euro, lei, dolari, marci?
Marius(Citează)
27/04/2020 la 4:24 PM
Cât costă este irelevant. Contează doar cât costă raportat la prețul de a sta blocat în casă în loc să-ți vezi de viața ta sau raportat la costul de a te îmbolnăvi și ce înseamnă asta dpdv cheltuieli, pierdere de salariu, șpagă la medici șamd, mai ales dacă-ți îmbolnăvești și familia.
Dacă faci un calcul cum trebuie, s-ar putea să dea cu minus.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 7:55 AM
doar daca mi-l face Oana Cuzino.
Giovani(Citează)
27/04/2020 la 8:18 AM
Unde?
Doru(Citează)
27/04/2020 la 8:08 AM
Nu l-aș face imediat, dar ce te faci dacă o pățim ca cei care au murit sau au suferit complicații după ce au folosit Vioxx creat de marea companie Merck?!
Marian(Citează)
27/04/2020 la 10:13 AM
Barba non facit philosophum. Pentru că ai comparat un vaccin cu un antiinflamator îți recomand ca în următorii 10 ani să te abții de la absolut orice părere medicală. Stai jos, nota 2.
nea_caisă(Citează)
27/04/2020 la 10:41 AM
E vorba despre un medicament dat ca fiind ok care s-a dovedit în timp ca nu e asa. Eu nu știu cum știți voi efectele pe termen lung și intergenerationale ale vaccinurilor de ex
pmk(Citează)
27/04/2020 la 10:55 AM
Alt paralel. Un vaccin nu e un medicament, se dă o dată și e un antrenament pt sistemul imunitar. Antiinflamatoarele sunt medicamente și pentru că se iau ca bomboanele de obicei, efectele negative se acumulează în timp.
nea_caisă(Citează)
27/04/2020 la 4:30 PM
@pmk, statistic, vaccinurile au salvat mult mai multe vieti decat au afectat.
Eu as risca sa fac vaccinul, fiindca sunt mai putine sanse sa am complicatii ulterioare decat sansele sa sufar de complicatii din cauza coronavirusului.
Andrei G(Citează)
27/04/2020 la 8:10 AM
Maine nu, peste un an de la aparitie da.
alex(Citează)
27/04/2020 la 8:29 AM
Probabil eu la fel, în funcție și de gradul de siguranță care îi e atribuit de comunitatea medicală internațională. Nu că ar fi o garanție – vezi celebrul DDT, dar un an mi se pare un compromis decent.
Also depinde și de cei apropiați – dacă părinții, nevestele, prietenii, angajații tăi nu se vaccinează, stresul e doar redus, nu eliminat, pentru că rămâi factor de contagiune pentru ei.
Painkiller(Citează)
27/04/2020 la 10:22 AM
@Painkiller: tocmai ai comparat un vaccin cu un insecticid?
alunelu(Citează)
27/04/2020 la 12:08 PM
Yas.
Mai exact, m-am referit la o solutie sustinuta entuziast de catre comunitatea stiintifica, dar care s-a dovedit ulterior ca are efecte adverse dramatice. Foarte ulterior, ca sa zic asa.
Pentru clarificare, nu recomand clisme cu insecticid, ca nu sunt Trump.
Painkiller(Citează)
27/04/2020 la 4:27 PM
Comparația nu-i rea, și eu am vrut să includ DDT-ul ca exemplu în articol tocmai pentru că a trecut de la “recomandat” la “cancerigen”. Totuși, acolo e vorba de expunere lungă.
Am vrut să mai dau exemplu și cremele de corp cu elemente radioactive (era un link cândva duminica), diverse medicamente retrase de pe piață (un anticoncepțional șamd), dar ne complicam și abăteam discuția.
Mai este și aspectul că astfel de medicamente au efecte nocive când sunt luate pe termen îndelungat, în timp ce vaccinul nu prea poate avea așa ceva.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 9:45 PM
Bine, reformulez: compari comunitatea științifică de acum 80 de ani cu cea de acum?
alunelu(Citează)
27/04/2020 la 8:21 AM
Eu l-as face maine. In schimb pentru copii (care au 5 luni) as mai astepta probabil 1 an.
Doru(Citează)
27/04/2020 la 8:23 AM
Săptămâna trecută am făcut la copil 3 vaccinuri, din care unul optional. Toate oferă imunitate pe zeci de ani sau toată viața.
Dar nu as face vaccin Anti gripal sau Anti coronavirus. In general oferă imunitate mică, sub 1 an.
Okochea(Citează)
27/04/2020 la 4:27 PM
Păi de ce nu? Adică o gripă poate fi nasoală, poate lăsa sechele importante.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 8:31 AM
Pai asta e motivul pt care n-o sa apara repede un vaccin, anume ca nu-i da nimeni drumul inainte sa fie testat cat de riguros se poate (1 an), chiar daca ai zice ca date fiind conditiile, poate ar merge sarite niste etape. Plus ca daca ii dau drumul mai repede dar va avea efecte secundare nasoale, va fi munitie pt anti vaxxeri.
Deci intrebarea e pur ipotetica.
Iar raspunsul depinde de cat de tare nevoie sa-l faci. Eu de exemplu nu am nici o graba, pot sa stau inchis in casa inca 1 an, nu-mi lipseste aglomeratia de la metrou iar economii am.
Marean(Citează)
27/04/2020 la 4:29 PM
Presupunând că se grăbește lansarea pe piață – așa era întrebarea.
Apoi, nu uita că nici mașinile nu se lansează decât după testare lungă, dar tot apar recall-uri, iar aplicațiile software se lansează de obicei fără buguri sau vulnerabilități, dar tot apar unele. Utilizarea în masă mare de oameni poate arăta ceea ce testele pe mii de oameni nu scot la iveală.
Și vrei să stai un an în casă? Adică pentru ce muncești, nu ca să te distrezi în timpul liber plecând pe undeva, ieșind în oraș etc?
Și vrei să riști și sănătatea părinților și bunicilor în acest an? Că le-ai putea da ușor virusul lor, chiar dacă tu nu te temi de el sau poate nici n-ai avea simptome.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 8:37 AM
Imi plac vaccinele dar nu as face unul chiar din prima zi.
Gaelex(Citează)
27/04/2020 la 9:17 AM
Vaccinurile importante care iti ofera imunitate pe viata sau pe o perioada foarte lunga de timp le-am facut si le-as face oricand. In schimb cele cu imunizare pentru 6 luni, de ex. cel antigripal, nu l-am facut niciodata, deci probabil ca nici pe cel anticovid nu l-as face. Cu siguranta nici vaccinul anticovid nu ofera imunizare pe viata. Dar nu sunt intr-un grup de risc, nu am alte afectiuni si probabilitatea este scazuta sa o mierlesc de la corona.
Acum depinde si de cum va evolua situatia in perioada urmatoare, cat de incredere este vaccinul avand in vedere ca e scos pe fuga, pe ce perioada esti imunizat, cu alte cuvinte, nu pot raspunde cu un simplu da sau nu la intrebare.
Catalin(Citează)
27/04/2020 la 9:26 AM
Eu sunt curios cum au calculat comentatorii care spun mai sus „cu siguranță” că „vaccinul anti-covid nu oferă imunizare pe viață”. Cum ați calculat, băieți? :))
Ciuby(Citează)
27/04/2020 la 9:59 AM
Cam cate vaccinuri ofera imunizare (procentual) pe viata la virusi de tip corona sau in generalcate vaccinuri ofera imunizare pe viata?
Despre cel de Sars-Cov2 nu cred ca putem discuta, pt ca nu exista in momentul de fata.
KMean(Citează)
27/04/2020 la 10:55 AM
@KMean, când faci afirmații ai putea să le și susții.
Dă și tu niște detalii despre ce vaccinuri anti-corona (nu covid19 d-ăsta) există la acest moment și ce perioadă de imunizare au. Sunt doar vreo 5 varianta de corona viruși trecute la oameni, deci îți va fi foarte ușor. :)
Ciuby(Citează)
27/04/2020 la 9:28 AM
Si eu consider ca nu ar putea sa aiba efecte adverse periculoase. Noi adultii ne-am vaccina chiar in primul val, dar pentru copii as mai astepta cateva luni.
ovidiu(Citează)
27/04/2020 la 9:33 AM
Dacă ar apărea mâine, nu. Dacă ar trece prin toate fazele de testare clinică, potrivit regulilor, da. Asta înseamnă că mai devreme de jumătatea lui 2021, în cele mai optimiste scenarii, ar fi greu s-apară (asta dacă va putea fi realizat vreodată, totuși).
Petreanu(Citează)
27/04/2020 la 9:34 AM
Eu cred ca voi nu sunteti sanatosi la cap
Nu am ajuns inca in punctul in care un vaccin se poate fabrica in cateva luni fara absolut nici un efect secundar.
Treziti-va!
Mihai(Citează)
27/04/2020 la 4:30 PM
Ce te face să crezi că nu am ajuns în acel punct? “E scos în câteva luni, deci sigur e rău pentru că n-a durat 3 ani”?
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 4:37 PM
Nu, dar suntem in punctul in care un virus ne-a schimbat in totalitate modul de viata si este probabil se genereze cea mai mare criza economica din toate timpurile.
Andrei G(Citează)
29/04/2020 la 11:04 AM
@Radu: ce te face sa crezi ca suntem acolo? :)
Serios, luati-o mai usor, nu sunt adeptul conspiratiilor dar nici sa ne aruncam inainte ca vitelul la taiere, zic.
Mihai(Citează)
27/04/2020 la 10:26 AM
Daca intelegi cum functioneaza un vaccin in general si te informezi despre cum a fost creat acest vaccin in particular, nu vad mari riscuri asociate. Eu personal l-as face.
Video-ul asta este un exemplu bun:
https://www.youtube.com/watch?v=zBkVCpbNnkU
Robert(Citează)
27/04/2020 la 10:27 AM
Usor utopica discutia despre vaccinul asta. Eu una nu as fi dispusa sa il fac decat la 5-6 ani dupa ce un nr f mare de oameni (ex. cateva zeci-sute de milioane) l-au facut si nu au avut efecte secundare majore, respectiv nu au asociat vaccinul cu probleme de sanatate care au aparut dupa cativa ani. Altfel, doar pentru ca cateva sute sau mii de oameni nu au patit nimic in urmatorul an de la vaccinare nu imi da garantia ca nu as putea dezvolta diabet sau cine stie ce probleme cardiovasculare in cativa ani, cauzate de vaccin.
Si ca sa pun in context, eu sunt printre oamenii care isi fac anual vaccinul antigripal, pt ca stiu ca efectele secundare ale vaccinului (daca apar) seamana cu o raceala, un risc pe care sunt dispusa sa mi-l asum.
A.(Citează)
27/04/2020 la 4:31 PM
Și în acest timp ce faci? Muncești 5-6 ani și te temi să călătorești, să ieși în aglomerații șamd? Accepți riscul de a-ți îmbolnăvi părinții sau bunicii cu o boală nasoală pentru ei?
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 10:29 AM
Nefericită comparația cu pastilele. Din alea s-au luat sute sau mii de doze care au avut efect negativ în timp. Aici e doză unică, nu văd ce efecte secundare cumplite poate avea. Riscul mai mare e să fie apă de ploaie.
Cipper(Citează)
27/04/2020 la 10:31 AM
Pai, ca să îl fac printre primii ar trebui să fie pe bani. Așa ca vino tu cu vaccinul, spune cât dai și-ți spun eu dacă-l fac sau nu. Simplu.
Așa pe #mokangeală nu merge, mai bine mă bag la o boală sigură decât la un vaccin dubios.
Catalinx(Citează)
27/04/2020 la 4:32 PM
Nu va testa nimeni pe tine și nu la asta mă refeream. Probabil că vei da tu bani pe vaccin, acum sau în altă perioadă, dacă nu-l va subvenționa statul (ceea ce probabil va face, dar ziceam ca idee generală).
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 8:36 PM
Nu cred, daca ar aparea
, asa cum spui, inseamna ca e netestat si ca vor sa testeze pe mine moca.
Daca e pe bani e ok, numai bine astept sa se mai ieftineasca, sa iasa revizia 1.1, chestii din astea. Sa se arunce aia care simt ca au nevoie de el ACUM.
Daca e subventionat, tot asa, nu ma bag primul la coada, daca nu cumva ma obliga cineva, sau ceva, vreo situatie posibila – sa zicem “n-au voie sa iasa din casa, oras, tara decat aia vaccinati”, caz in care aia e, decat sa stau izolat in casa forevar dau banu’ si il fac, sau o spaga sa imi iau un ceferticat ca l-am facut si il fac eu mai incolo.
Catalinx(Citează)
27/04/2020 la 11:37 AM
O sa fie misto sa arati semnul vaccinului pe mana, ca un fel de pasaport pentru a avea acces in anumite locuri. Pe de alta parte, cum suna asta? Ca in Biblie – semnul fiarei :))
Darius(Citează)
27/04/2020 la 12:01 PM
Eu unul n-as avea curaj decat dupa o perioada buna de testare, dar jos palaria pentru cei care se lasa cobai de buna voie.
Robert(Citează)
27/04/2020 la 12:16 PM
Nu l-as face imediat, as mai astepta putin sa vad cum au reactionat cei care l-au facut. Dar daca se impute treaba, mai vedem.
GEAMANA(Citează)
27/04/2020 la 12:51 PM
Nu, pentru ca sunt interese mari la mijloc…
Lasand mistoul la o parte, avantajele alea de care zici tu nu prea sunt reale. Sa zicem ca azi ai descoperi ca ai imunitate la guvid, ce ai face? Curse aeriene n-ai, hotelurile sunt inchise, nici in bali nu functioneaza nimic, iar pana pe valea prahovei probabil ti-ai lua cateva amenzi deja.
Boris(Citează)
27/04/2020 la 4:33 PM
Peste 2-3 luni probabil vei avea. Odată ce apare un vaccin, repornește totul.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 7:55 PM
Cred ca esti f. optimist daca crezi ca gata, cum a trecut virusul o luam de la “ultimul save”.
3-5 ani ne va lua sa ajungem inapoi la nivelul pre virus, asta daca virusul ar disparea brusc (si nu ar trebui sa continuam sa traim cu el).
Boris(Citează)
27/04/2020 la 2:23 PM
DA – daca ar fi Gratis
DA – daca ar costa maxim ~100 lei
NU – daca ar costa 1.000 – 1.500 lei
Sorin(Citează)
27/04/2020 la 4:34 PM
Costul de a face boala este probabil mai mare de 1.500 de lei. Dacă un membru al familiei ajunge la spital și stă 2-3 săptămâni acolo, deja ai cheltuit mai mult de atât.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 2:28 PM
Acum depinde de efectele secundare sau chiar pericolul intrinsec al vaccinului.
Prin anii ’60 la noi a fost un lot de vaccin anti-poliomielitic “prea puternic”, asa incat copiii vaccinati au facut …chiar poliomielita. Pe scurt au ramas paralizati si cu retard mintal, am avut un vecin nenorocit asa pe viata. :(
JeanValjean(Citează)
27/04/2020 la 3:42 PM
Daca recitesti poti sa vezi ca tu sugerezi niste raspunsuri, eu doar intreb.
KMean(Citează)
27/04/2020 la 3:58 PM
Efectele intergenerationale. Cate generatii, sapte e de ajuns?
kilroy(Citează)
27/04/2020 la 4:34 PM
Mai mult, încă așteptăm să vedem dacă urmașii celor tratați de ciumă sunt bine sau nu.
nwradu(Citează)
27/04/2020 la 5:09 PM
si daca functioneaza ca antigripalul? adica trebuie anual pt ca se modifica virusul?
Mad(Citează)
27/04/2020 la 7:06 PM
A fost acesta un sondaj platit de sunt sterse unele comentarii dupa afisare?
XYZ(Citează)
27/04/2020 la 8:38 PM
Va agitati degeaba. Cand va aparea 6g, va distruge efectele 5g, inclusiv covidul.
Giovani(Citează)
27/04/2020 la 8:38 PM
Daca se activeaza antivaxxerii, mai arunca si rusii niste fake news ca prin vaccinul ala te controleaza oculta si inculta, mai adaugi si pretul, prohibitiv pentru unii, o sa si-l faca Hogea.
Bancosul(Citează)
27/04/2020 la 9:37 PM
Așa este. Dar na, fiecare cu interesul său. Eu am interesul să fiu sănătos și să-mi văd de viață, nu să propovăduiesc propaganda altora.
nwradu(Citează)
28/04/2020 la 7:38 AM
#metoo, mai ales ca e posibil sa ni-l subvenționeze și cooperativa unde lucrez.
Bancosul(Citează)
27/04/2020 la 8:38 PM
Ai calculat tu chestia asta, sau cum?
Catalinx(Citează)
27/04/2020 la 10:26 PM
Imi place ca ne-ai pus sa raspundem cu DA sau NU la o intrebare la care tu ai raspuns cu amandoua.
GabrielG(Citează)
28/04/2020 la 11:39 AM
E ca la iPhone-uri, astepti vaccin-ul Pro
Mihai(Citează)
30/04/2020 la 11:35 AM
Da, oricat ar fi de scump. Linistea emotionala de dupa merita banii sau riscurile.
Si m-as duce linistit pe munte sau concediu
Marius(Citează)
30/04/2020 la 11:51 AM
https://variety.com/2020/music/news/coronavirus-movies-films-concerts-return-poll-1234592161/
Marius(Citează)