un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Viața bună are nevoie de inamici invizibili

22 Apr 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

43 comentarii

Mi se pare interesant cum operatorii telecom au devenit noul dușman public numărul 1 și 5G-ul este pericolul invizibil ce ne paște de oriunde.

Acum câțiva ani oamenii descopereau cu încântare ce avantaje aduce netul mobil de mare viteză. Fotografii și clipuri puse de oriunde pe net, muzică și YouTube pe mobil, Clash of Clans din vârful muntelui, detergent și mălai cumpărat din metrou, în drumul spre casă. La propriu puteai face dintr-un tren ce gonea pe sub pământ cu 60 km/h ceea ce cu câțiva ani în urmă era posibil doar de pe un desktop PC clasic!

Astfel de posibilități au evoluat atât de rapid încât n-a fost un moment în care să ne oprim și să conștientizăm cu adevărat ce lucruri uimitoare ne permite tehnologia modernă să facem. Ar putea fi unul dintre motivele pentru care s-a transformat atât de ușor în dușman.

Pe oricine ai fi întrebat în ultimii ani ce-și dorește de la operatorul său telecom, răspunsul probabil era “mai mult net pe mobil!” Acum unii au ajuns la etapa în care vor mai mult, dar nu mai rapid.

Am văzut des în ultima vreme întrebarea “de ce avem nevoie de 5G?” pentru că oamenii nu înțeleg că nu are legătură doar cu mașini autonome și roboți industriali, ci și cu experiența de pe un mobil banal, pe o stradă banală din orice oraș al țării.

Culmea este că de obicei oamenii care nu înțeleg nevoia de 5G sunt primii care se plâng în prezent pe unde pot că operatorul X sau Y le dă doar 6 Mbps pe 4G. “Asta-i rețea? Mizerie!“, fără să vadă că poate nu degeaba operatorii spun “băi, a apărut o nouă tehnologie foarte rapidă și vrem să o instalăm, că toată lumea are nevoie de ea!

Da, rețeaua actuală este solicitată la maxim. Traficul oricărui operator telecom din România se dublează de la an la an. Este o creștere clară, spusă de fiecare operator cu diverse ocazii. Sunt tot mai mulți oameni care folosesc tot mai mult rețeaua mobilă și tehnologia curentă a ajuns la limitele ei.

Analogia cea mai bună este legată de traficul auto. E mișto când doar tu ai mașină și drumul este liber, îi poți da tare. Când este plin de mașini pe șosea, stăm în trafic bară la bară și viteza fiecăruia o rivalizează pe a unui melc mai forțos.

Din nou, nu știu dacă lumea conștientizează ce înseamnă dublare în fiecare an. Datele mobile sunt printre puținele lucruri al căror consum crește anual în acest ritm. Consumul de bere nu se dublează anual, nici cel de combustibil, detergent, pui și porc, apă sau curent electric.

Băi, anual! Un an este un termen foarte scurt într-un business cu evoluție destul de lentă. Dacă acum trec prin rețea 1.000 de terabytes de date, în 2023 vor trece 8.000 de terabytes! În 2026, posibil să fie 64.000 de terabytes de date! Dublarea is a bitch!

Țeava de net s-a umplut și fizica nu permite să fie mărită cea existentă. O conductă de apă poate fi înlocuită cu una mai groasă, o stradă poate fi lărgită (dar calculați voi ce-ar însemna să dublezi în fiecare an o șosea care acum are 15 metri lățime). În comunicații radio nu poți adăuga încă o antenă similară cu prima pentru că se bruiază între ele și mai rău le faci, iar tot ce se putea face pe 4G (diverse benzi, carrier aggregation, VoLTE pentru a elibera spectru legacy șamd) a cam fost făcut.

Momentul în care avem nevoie de altceva încă nu ne-a bătut la ușă, dar a sunat deja la interfon și te pregătești să-i deschizi, că e în lift.

Pentru mine, momentul în care am văzut cu mâna mea că suntem în ambuteiaj electromagnetic a fost testul făcut anul trecut cu rețeaua 5G nou-lansată de Orange. Am mers cu un telefon mobil prin tot Bucureștiul și am comparat viteza pe 5G cu cea disponibilă pe 4G în ceea ce probabil rămâne cea mai mare comparație făcută până acum în situații reale, cu un telefon de top cu CA și modem capabil.

Rezultatele de pe 5G nu m-au uimit, că mă așteptam la ele. M-au uimit cele de pe 4G, unde eu eram obișnuit cu 150-180 Mbps pe mobil, în special în stradă și cu telefoane de acum 3 ani, nu cu unul modern cu nșpemiiCA. Rezultatele au fost cele de mai jos:

Nu mai făcusem de mult teste de rețea prin oraș, așa că cele obținute pe 4G m-au făcut să văd mai bine cum stau lucrurile în prezent. Situația este asemănătoare și pentru ceilalți operatori.

Culmea, aș fi spus că în aceste momente când ne-am dori ca tot mai multe servicii să fie disponibile online (nu doar shopping, ci și socializare în grupuri mari, telemedicină, taraba de la piață, școală etc), importanța 5G-ului ar trebui să fie mai mare, la fel cum și trecerea de la internet prin cablu coaxial la cel prin fibră a deschis noi posibilități.

În fond, atunci când avem chef și bani de călătorit, cerem mai multe autostrăzi, nu?

Unii oameni, în schimb, au decis că 5G-ul este nociv doar pentru că este nou și rapid, deci sigur are și un schepsis, e ceva în neregulă cu el! Nou, rapid și benefic nu se poate, a decis conștiința de grup a unora!

Majoritatea chiar aruncă termeni pe care nu-i cunosc, gen radiații ionizante sau 2500 W la ieșirea antenei, ceea ce poate suna mult sau puțin în funcție de comparația cu un bec sau un aspirator.

Și așa avem site-uri telecom incendiate prin Marea Britanie, de exemplu. Sau un clip amuzant văzut recent la noi în care o femeie descoperă un site telecom disimulat într-un copac și, în loc să spună “ce mișto, n-au vrut să strice aspectul unei zone rurale cu un catarg metalic roșu!”, concluzionează probabil că reptilienii ne omoară pe ascuns prin astfel de metode. Sau faptul că pe site-ul Organizației Mondiale a Sănătății, primul mit spart este că virusul sars-cov-2 nu se transmite prin 5G (true story).

Știu mulți oameni care lucrează pentru operatorii telecom pe la diverse niveluri. Nimic neobișnuit, că facultatea pe care am terminat-o și eu pentru asta ne-a cam pregătit. N-am vorbit despre asta cu ei, dar îmi închipui că-i de neînțeles și poate chiar frustrant pentru ei că niște oameni le spun “sunteți niște jeguri pentru că nu merge repede rețeaua” și apoi “și niște criminali pentru că vreți să o faceți să meargă mai repede”. Probabil și ei au un mare moment de wtf în astfel de clipe.

Din fericire (și motivul pentru care știu că nu ne vom bloca complet în trafic), este doar o bulă destul de mică. V-am mai arătat, la marele miting din București au venit 30 de persoane, iar la nu știu ce adunare din Craiova vreo 5 femei în vârstă. Un grup mic de oameni generează mai multe discuții decât merită subiectul; exact, inclusiv eu v-am irosit timpul cu acest articol (don’t tase me, bro!)

Mi se pare însă interesant de observat cum oamenii simt nevoia unui dușman în viața lor. Viața bună nu-i suficientă, trebuie să existe un adversar în ea.

Ultimul război de amploare a fost acum 75 de ani, nu mai vin turcii și tătarii să dea foc la case, nu ne mai luptăm cu bandiții în drumul spre iarmaroc, nu te mai saltă Securitatea pentru că-ți exprimi dezacordul cu președintele statului, mâncarea este atât de multă încât o aruncăm constant la gunoi… viața e bună, așa că are nevoie de un inamic invizibil dacă nu mai există unul vizibil.

Poate fi întruchipat de E-uri, de vaccinuri, de 5G. Aproape că sunt curios ce dușman va fi găsit peste vreo 5 ani. Ceva îmi spune că, din păcate, nu va fi poluarea sau diabetul sau corupția. Acestea nu-s nici noi și nici greu de înțeles.

asus s5507

    43 comentarii

  1. Eu n-am nimic cu 5G-ul, dar traficul pe mobil se dubleaza in fiecare an exact din motivul ca tehnologia o permite. Ca sa o zic altfel: traficulpe telefonul fix nu se dubla in fiecare an, pentru ca tehnologia nu o permitea, intelegeti ce zic?

    Majoritatea traficului pe mobil este nenecesar pentru oameni, ca sa nu zic gunoi. De ex. Pana acum cativa ani ma uitam pe youtube doar acasa pe wifi, ca nu aveam date suficient de rapide sau de multe pe mobil.

    Acum am vazut oameni care se uita pe youtube in metrou si am inceput sa o fac si eu, fara sa am alt motiv decat ca se poate.

    Operatorii telecom nu mai au ce vinde, dupa cum vedeti minutele sunt nelimitate de multi ani, internetul e deja suficient de mult chiar si la abonamente ieftine, deci au si ei nevoie sa creasca traficul de date pe mobil.

    Tehnologia nu e nici buna nici rea, depinde cum o folosesti, iar eu nu sunt deloc optimist in ce priveste supravegherea si privacy-ul. Pandemia a miscat deja rapid lucrurile inspre supravegherea “below the skin” cum se zice, adica pana acum google stia unde mergi, dar deja exista tari in care operatorii si statul stiu ce temperatura ai. Not good.

      (Citează)

    • Felicitari, ai pus punctul pe i. Urmatorul inamic invizibil este urmarirea din umbra si constanta a cetatenilor. Big data, facial recognition, web behavior tracking. Ce parere a avut Cristi in biblie despre astea? La fel de nocive precum chirurgia si antibioticele cand au aparut, nu?

        (Citează)

    • @Razvan
      Exemplu ca la carte de lipsa de gandire.
      Ma pui in aceeasi oala cu extremistii religiosi desi eu sunt ateu. Sa stii ca daca afara ploua si eu zic ca ploua si la fel zici si tu, asta nu inseamna ca noi doi suntem la fel sau gandim la fel,in general vorbind.

      Daca ai si contra argumente la ce am zis eu, nu doar acest ad hominem prin asociere absolut penibil, te astept.

        (Citează)

    • De fiecare data cand apare un protest sau campanie anti-X, cine la organizat si ce are de castigat ?

      1. Americanii au inceput sa protesteze impotriva izolarii la domiciliu, desi zilnic mor mii de oameni. Cine are de castigat, companiile care pierd bani din cauza angajatilor.

      2. Faimoasele campanii anti-vaccinare, erau promovate de companiile de remedii naturiste si plante.

      3. Campaniile pamantului plat ? aicea nu stiu.

      4. Campaniile anti 5G, cel mai probabil sunt fondate de companiile de telecomunicatii cu monopol care nu vor sa investeasca in servicii mai bune.

        (Citează)

    • E ca si cum ai spune ca in Bucuresti lumea nu si-ar mai cumpara masini daca orasul ar fi foarte aglomerat si nu ar fi suficiente locuri de parcare.

        (Citează)

    • Vlad:
      E ca si cum ai spune ca in Bucuresti lumea nu si-ar mai cumpara masini daca orasul ar fi foarte aglomerat si nu ar fi suficiente locuri de parcare.

      Culmea e ca asta chiar se intampla, chiar daca tie ti se pare ca nu e asa. D-aia vezi multi biciclisti, trotinetisti, aurel vlaicu si pipera pline ochi, pentru ca sunt multi care cauta alte solutii de transport, dar, daca traficul ar fi ceva mai liber ar opta pt masini.

      Marean a zis foarte corect, ce se intampla acum cu traficul de net (ca nu e vorba doar de ala mobil) este exact ce s-a observat ca se intampla cu traficul auto in anii ’60-’70 in occident. Indiferent cat mareai strada, ambuteiajul se facea la loc. Asa au ajuns la mijloace de transport alternativ, centre pietonale si altele. Uite aici un punct de pornire, daca esti curios: https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

      Cu netul e chiar mai rau, pentru ca daca la masini exista o latenta intre momentul in care s-a marit bulevardul si momentul la care incep toti sa isi cumpere masini si sa cricule pe el, la net latenta asta este spre 0.
      Cum o sa aiba gigel 5g mai rapid si ieftin cum o sa se apuce sa se uite la youtube/netflix/phub la 4k,16k, 1032k si alte prostii. Exact cum s-a intamplat si in trecut cu edge, 2g, 3g, etc. Dublarea asta e o cerere absolut artificiala, care nu poate fi rezolvata nici cu 15G.

        (Citează)

    • Teoria asta se poate aplica in orice domeniu. Oamenii vor achzitiona/vor folosi un produs/un serviciu doar pentru ca este la indemana.

      Sa luam un exemplu de produs banal: balsamul de rufe.
      Nu este necesar, nu aduce beneficii foarte mari, nu ne imbunatateste viata in mod considerabil.
      Dar pentru ca este disponibil peste tot, la preturi foarte accesibile, il cumparam.
      Si acum nu ne mai putem imagina spalatul hainelor fara el.

        (Citează)

  2. Super. Chiar faine analogiile cu traficul de masini si autostrada.

      (Citează)

  3. De fiecare data cand apare un protest sau campanie anti-X, cine la organizat si ce are de castigat ?

    1. Americanii au inceput sa protesteze impotriva izolarii la domiciliu, desi zilnic mor mii de oameni. Cine are de castigat, companiile care pierd bani din cauza angajatilor.

    2. Faimoasele campanii anti-vaccinare, erau promovate de companiile de remedii naturiste si plante.

    3. Campaniile pamantului plat ? aicea nu stiu.

    4. Campaniile anti 5G, cel mai probabil sunt fondate de companiile de telecomunicatii cu monopol care nu vor sa investeasca in servicii mai bune.

      (Citează)

  4. Eu inca nu vad utilitatea practica pentru 5G, care necesita de x ori mai multe antene decat 4G. Nu ai nevoie de viteza mai mare decat maximul cerut de Netflix sau Youtube, restul pana la 150mbps este degeaba.

    Clar e nevoie de acoperire mai buna, sunt zone prin Bucuresti unde daca esti sunat moare apelul pentru ca nu are semnal. Asta se rezolva cu cateva antene in plus.

    Pe acelasi tip de argumente ca cele in favoarea 5G ar trebui sa ne luam toti MacLaren sau Ferrari si sa ne plangem ca Audi nu e destul de bun.

      (Citează)

    • Gaelex: G. Nu ai nevoie de viteza mai mare decat maximul cerut de Netflix sau Youtube, restul pana la 150mbps este degeaba.

      OK, deci daca tu ai Netflix, vecinii sa moară? Lor nu le-ar placea sa aiba Netflix simultan cu tine?

        (Citează)

    • @galex, nu iei in calcul un alt lucru important cu care vine 5G. Latența, nu ai vrea sa fii operat la distanta de un doctor cu un ping de 3s. Iar nici masina ta sa fie condusa autonom cu un ping asemănător. De cand tu trebuia sa faci stanga si pana cand faci cu adevarat, apare un stâlp in toata afacerea asta. Dar nu tu esti multumit ca ai netflix si ai zis ca daca tu si numai tu ai netflix restul sa stea pe wap. Iar daca tu nu vezi utilitatea atunci clar, ea nici nu exista.

        (Citează)

    • Vecini inseamna bloc, deci net wireless de la providerul de cablu, deci nu stau pe 4G. Exemplu este gresit din start, dar sa presupunem prin absurd ca nu merge netul.

      In 150mbps au loc 49 vecini sa se uite pe netflix simultan cu mine. Nu ma pricep, dar am o banuiala ca o celula de 4G poate gestiona multiplu de 150mbps. Deci multiplu de 50 oameni pot sta toti simultan sa se uite.

      Asa ca nu avem nevoie de 5G pentru uitat pe netflix.

      Latenta pe conexiuni 4G este de ordinul 200~300ms, chiar mai putin uneori, din experienta mea jucand World of Tanks la mare la noi sau in Bulgaria pe laptop folosind telefonul ca modem.

      Deci sa ai nevoie de 5G pentru ca pe 4G ar fi 3s latenta este o fabulatie.

        (Citează)

  5. Eu sunt de acord cu ideea de bază a articolului, nu și cu ignoranța sau argumentările puerile.

    „Unii oameni, în schimb, au decis că 5G-ul este nociv doar pentru că este nou și rapid, deci sigur are și un schepsis, e ceva în neregulă cu el! Nou, rapid și benefic nu se poate, a decis conștiința de grup a unora!” – atâta timp cât studiile referitoare la radiațiile emise de telefonul mobil considerau o distanță nerealistă atunci când îl folosești chiar ne așteptăm ca oamenii să nu fie sceptici? atâta timp cât argumentul e că „toți le folosim și uite ce ok e” sau că nu suntem în stare să discutăm pe studii ample e doar o ignoranță faptul că-i arăți pe oameni cu degetul pe motiv că ai studiat niște formule la facultate și ei nu, deci habar n-au. Dacă nu e clar, studii înseamnă rețeaua Web of Science, nu The Verge, Endgadget sau Descopera.ro.

    Și apropo de faza cu reptilienii – din nou, am văzut multe ironii și da, e ușor să te iei de niște oameni care publică lucruri scrise incoerent, dar în afară de argumentul că nu apare nimic la TV n-am văzut. Variațiuni ale reptilelor și texte despre apar la majoritatea civilizațiilor antice, deci la un moment dat a fost o obsesie pentru asta, inclusiv steagul dacic avea un șarpe în el. Cumva e de așteptat să existe dezbateri pe tema asta și nu au început acum, ci acum multe mii de ani.

    Cât despre nevoia (sau lipsa ei) de internet și țeavă groasă, a face streaming la 8K față de 4K nu e ceva care să ne facă cu adevărat viața mai bună.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      22/04/2020 la 9:41 AM

      Nu, dar pe măsură ce tot mai mulți vor face streaming 8k, ceilalți vor resimți asta.

      Internetul mai rapid nu servește doar distracției. Dacă părerile celor ca tine ar conta, acum înca am naviga prin GPRS

        (Citează)

    • diferenta dintre GPRS si 3G/4G nu e aceeasi cu cea dintre 4G si 5G.

      eu acum cu 4G sunt perfect multumit, ma uit la iutub in metrou dupa cum ziceam, chiar nu imi mai trebuie viteza in plus.

      cu GPRS nu puteam folosi calumea nici macar navigarea.

      or exista alte echipamente care au nevoie de 5G, nu zic nu, ce zic e ca telefoanele mobile cu siguranta nu se numara printre ele.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      22/04/2020 la 10:13 AM

      Mareane, nu-ți trebuie acum. Sincer, și mie îmi e suficientă viteza 4G actuală. Problema nu e viteza per dispozitiv, cât capacitatea de transport a rețelei. Marele avantaj al rețelelor 5G vine din capacitatea de trafic a rețelei

        (Citează)

    • pai nu vad sa avem semnificativ mai multe telefoane cu internet in viitor, cred ca cam toata lumea care voia un smartfon are smartfon, cel putin in romania

      in 2017 vreo 50% din utilizatori de telefon aveau smartfon, azi probabil procentul ar trebui sa fie aproape de 100% daca tot mergem pe ideea ca traficul de internet se dubleaza in fiecare an, nu?

      adica fata de 2017 traficul a crescut de cel putin 4 ori (apud Radu) si presupun ca nu toata cresterea e din cauza ca lumea se uita la iutub in metrou, o parte din ea o fi si din cauza ca sunt mai multe smartfoane.

        (Citează)

    • Lumea nu e anti 5G pentru că e nou și rapid, ci anti 5G pentru că sunt proști. Efectiv proști, am zis-o și o susțin.

      Cunosc personal oameni cu care am dezbătut problema. Oameni care au job-uri care n-au nici o treabă cu domeniul IT/Telco/etc. Și totuși la corporație. Chestii gen copy paste dintr-un excel în altul, făcut o cafea, emis o factură ,etc.

      În schimb au păreri. Și îmi zice în față că el e foarte bine documentat și că n-are rost să dezbată cu mine, o să ajung și eu la părerea lui când o să ne îmbolnăvim toți de toate ‘boalele’. Apoi a venit covidul. S-a mulat perfect pe așteptarea că ne vom îmbolnăvi toți de la antenele 5G. Așa s-a făcut corelația covid-antene 5g. Pentru că de 2-3 ani ăștia înghițeau aia cu 5G cauzează boli, covidul s-a mulat perfect.

      Nu ai cu cine. Ascultați discursul doctorului de la finalul ‘The Big Short’, mi se pare că exprimă foarte bine de ce sunt atâtea conspirații.

      Oamenii au nevoie să știe că cineva e în control. Că e pozitiv, că e negativ, nu contează. Cineva undeva e la butoane.

      Nu vor să creadă că totul e un echilibru extrem de delicat, și că nimeni nu are putere așa mare pe cum se crede. Dictatorii au nevoie ca oamenii să creadă asta, deci contribuie la ‘propaganda’ puterii absolute, și mai bagă și pe aia cu: ‘vedeți că și în vest e control absolut, doar că nu se vede, așa că să nu credeți că ăia sunt mai liberi, doar par așa’.

      Virusul ăsta a fost un factor de genul. N-a ținut cont de ordinele partidului, n-a ținut cont de ordinele atotputernicului stat, n-a țin cont de economia care nu putea suporta așa ceva, n-a ținut cont de nimic. El e un virus și face ce face orice virus, se răspândește și se reproduce.

      A mai fost o fază interesantă, când un avion american a scăpat o bombă nucleară peste north carolina care n-a explodat. Dacă exploda toată lumea era convinsă că sunt spioni, atacuri, etc. Nici n-ar bănui incompetență, pentru că sigur cineva e la butoane. Altă fază tare e când unul a încărcat un palet cu o bombă nucleară în avionul greșit de s-a plimbat aia prin toată america până unul s-a întrebat ce caută un palet cu însemne de bombă nucleară la el în aeroport…

      Dar nimeni nu vrea să accepte că suntem așa de vulnerabili și că într-o secundă se poate termina totul. Toți avem nevoie să ne credem invincibili, și că de fapt totul e doar o conspirație a celor care sunt la butoane. Când de fapt poate nu e nimeni la butoane, poate că nici nu există acele butoane.

        (Citează)

  6. Cătălin Tănase

    22/04/2020 la 9:36 AM

    Acum ceva timp am dat peste un topic pe Softpedia, unde un nene era supărat și zicea ceva de genul:

    “Întâi să acopere cu 4G peste tot și abia apoi să vina cu 5G! Netu abia merge și lor le arde de 5G!”

    Aceași discuție și pe vremea implementării 4G. Atât se poate :)

      (Citează)

    • Și ți se pare că nu are deloc dreptate? Acasă facem același lucru, folosim wifi 2.4+5 GHz, dar acoperirea ultimei e mult mai mică. Asta nu înseamnă că nu s-ar putea rezolva problema doar cu 2.4.
      În plus, mi se pare că ratezi ce e important: dacă oamenii care susțin că au habar nu pot explica mare lucru, de ce ai pretenția ca X de pe internet să priceapă?

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      22/04/2020 la 10:14 AM

      Cum adică nu pot explica mare lucru? Tu ce nu ai ințeles?

        (Citează)

  7. eu inca sunt dezamagit de ceea ce inseamna telecom dincolo de orase.
    acum aproape 4 ani am fost la Rimetea, Alba, unde semnalul era cam lipsa in toata zona aia. cu greu dadeai un SMS. acum 6 luni am fost iar acolo. tot SMS-ul baza, de vorbit nu te poti intelege om cu om daca reusesti sa suni.
    am fost acum cativa ani si prin zona unde s-a prabusit Iovan. doar nu credeti ca acum ar exista semnal acolo?
    ambele locuri de mai sus au atractii turistice sau monumente, sunt turisti etc.
    deci da, ai net pe varful muntelui daca esti pe muntele care are vreo antena pe el, in rest daca ai patit ceva esti pa.

      (Citează)

    • Vodafone face asta .La tara nu se investeste pt motive financiare.
      Gandeste te ca o statie mobila costa in Elvetia cat costa si in Romania.
      Abonamentul in Elvetia pleaca de la 30 de Euro si la noi vrei cu 2 Euro tot. Multi sunt pe cartela la tara.
      Plus o durere in pl de oameni de la granita, si comune uitate de lume.
      In schimb se investete in orase sa dea bine la teste sa aiba marketing bun.
      Plus ca 70% din bani vin de la companii nu de la userii normali.

        (Citează)

    • @florin, tu daca ai avea buget limitat ce ai alege?
      Sa montezi o antena in oras, unde vor beneficia 2000 de clienti de semnal? Sau sa montezi o antena intr-o comuna uitata de lume unde vor beneficia numai 100 de clienti care oricum vor alege abonamentele cele mai mici?

        (Citează)

  8. Insasi ideea ca trebuie sa explici in 2020 ca virusurile nu se transmit prin unde din spectrul electromagnetic arata cat de idioti sunt unii oameni. BTW si lumina pe care o vezi sunt tot unde din spectrul electromagnetic.
    Ar fi bine sa-si arunce cuptorul cu microunde si telefonul pe geam, sa intre sub pamant in buncar, sa se fereasca de 5G si de lumina. Ca te iradiaza.

      (Citează)

    • ”Este periculos 5G-ul? Eu zic că nu, dar păstrez discuția asta pentru alt articol, că sunt multe de explicat. Voi pune aici link către el imediat ce-l voi scrie.” – unul dintre articole, cel în care explică ce e 5G. Na, păi dacă zice Radu că nu…

      Și lumina e dăunătoare în anumite condiții, iar faptul că avem radiații de 30 de ani și n-am crăpat toți nu e un argument că x sau y nu ne afectează sănătatea.

        (Citează)

  9. Cătălin Tănase:
    Cum adică nu pot explica mare lucru? Tu ce nu ai ințeles?

    Nu mă refeream strict la tine, ci la alte discuții de aici de pe blog, unde n-am văzut explicat inginerește de ce nu ne afectează 5G ăsta. Argumentul până acum e „eu știu că am învățat la facultate iar ei nu știu și sunt cu reptilienii”. Deci, e mai nociv pentru oameni și animale 5G decât 4G? de ce?

      (Citează)

  10. Foarte bună prezentarea ta din articol! Eu lucrez la o companie telecom și chiar ieri am avut un dialog savuros cu o doamna care bătea spre 70 de ani. Pe scurt doamna îmi spunea ca într-un fel ii pare rău că nu a învățat sa folosească telefonul cu net mai repede dar se felicită acum, “nu ați văzut ce se întâmplă cu 5G-ul ăsta?!” eu părând surprins ii spun că nu însă doamna tine cu orice preț să mă atenționeze, “ne omoară cu zile, mamă. Am văzut antenele la colectiv acolo unde a ars.. Și sigur nu a fost o coincidență ca ars”. Dialogul s-a terminat cu mine întrebând-o de unde știe ea cum arată antena 5G iar răspunsul ei a fost ” las’ că știu eu, am văzut pe internet”

    Sper doar că doamna în cauza a plecat măcar cu întrebarea asta în minte: de unde știu eu cum arata o antena 5g ca să-mi dau seama ca am văzut una?! ”

      (Citează)

  11. Marean:
    pai nu vad sa avem semnificativ mai multe telefoane cu internet in viitor, cred ca cam toata lumea care voia un smartfon are smartfon, cel putin in romania

    in 2017 vreo 50% din utilizatori de telefon aveau smartfon, azi probabil procentul ar trebui sa fie aproape de 100% daca tot mergem pe ideea ca traficul de internet se dubleaza in fiecare an, nu?

    adica fata de 2017 traficul a crescut de cel putin 4 ori (apud Radu) si presupun ca nu toata cresterea e din cauza ca lumea se uita la iutub in metrou, o parte din ea o fi si din cauza ca sunt mai multe smartfoane.

    Dispozitivele vor fi mult mai multe, nu doar telefoane, tablete si alte asemenea.
    IoT (internet of things) inseamna mult mai multe (electrocasnice, automobile, senzori diversi etc)

      (Citează)

    • am casa plina de IoT, smartthings-ul meu zice cam vreo 50 de device-uri conectate + camerele video, si nici macar unul nu foloseste internetul mobil de tip 3g/4g, deci habar nu am despre ce vorbesti.

      o sa se conecteze frigiderul la internet prin SIM, serios?

      cat despre automobilele autonome, iti garantez ca pana vor ajunge ele sa aglomereze banda in romania mai trec vreo 50 de ani, cand tehnologia va fi ajuns la la 80G nu la 5G.

        (Citează)

  12. Nivelul de prostie aici e mare. Vorbiți de conspiratii cu 5g dar nu știți exact ce și cum. Nu a zis nimeni, sau, ca sa fiu mai clar, david icke nu a spus ca 5g raspandeste virusul, ci ca anticorpii care ii cauta testele de covid sunt in corpul tuturor by default si numarul lor poate fi influentat de radiatiile 5g.

    Daca vreti sa va convingeti singuri, puneti grau la crescut langa routerul wifi si in alta parte a casei, cat mai departe de el, îmi spuneti ce se întâmplă peste o săptămână.
    Mie mi se pare penibil 5g. Oricine poate face transmisie de date cu viteza mare dacă are punctele de transmisie aproape unul de altul in line of sight. Nu e un upgrade pentru 4g. Sa pui antene din 50 in 50m nu e progres tehnologic.

      (Citează)

  13. Ai putea sa definesti la ce radiatii te referi? Pentru ca, la prima vedere, ai inghitit pe nemestecate niste zvonuri alarmiste. 5G, asa cum scrisese si Radu pe aici, foloseste mai multe benzi de frecventa. Unele din ele sunt similare cu cele de la 4G, la stadiul de acum…Pe ce frecvente sunt daunatoare, de la ce nivel de radiatii si care sunt studiile care probeaza asta fara echivoc?

      (Citează)

    • Ai putea tu totuși sa apesi pe link-ul ala unde îți vorbește despre toate astea unul dintre cei mai deștepți oameni din lume. Dacă tu nu faci asta eu de ce sa îmi pierd timpul încercând sa explic în detaliu. 5g de mare putere este cam la fel ca microundele. Va recomand sa stați cu capul lângă cuptorul cu microunde deschis în timp ce merge, zilnic câteva ore. Sigur nu pățiți nimic. De scandalul cu smart meters wirelessși cum a fost dovedit effectul negativ al wifi ului concentratnu știți nu? Va doresc antene 5g în fata geamului, ca să aveți semnal bun.

        (Citează)

  14. Este exact cum spune Radu.

    Argumentul anti-5G cel mai des intalnit este ca “noi avem 30 mbps pe 4G si vrem 5G? De ce nu crestem 3G. 4G la capacitate maxima si apoi sa trecem la altceva?”
    Dar oamenii nu inteleg ca deja 3G, 4G nu mai pot ajunge la viteze de 150 mbps ca in trecut fiindca densitatea de utilizatori a crescut.
    Si ca 5G nu o sa ofere viteze de 1000 mbps, dar o sa permita ca acesti clienti care acum abia ajung 20-30 mbps sa depaseasca aceste viteze si sa ajunga la 100 mbps.

      (Citează)

  15. Sunt 2 lucruri de luat in calcul cand vorbim de trafic de date – viteza per canal (1 client = 1 canal) si capacitatea de transport a punctului de agregare. Pe scurt, banda se imparte!
    Poti avea pe cat6+ in 4G peste 300Mb daca ai fi singur pe celula (test personal acum 2 ani) – iar spre cat21 vorbim de viteze superioare cablului, peste 1 Gb. E careva care are si terminal, si nevoi atat de mari?!
    Insa! Nu suntem singuri pe celula… Un AP (fie el wifi sau mobil) poate servi un numar limitat de clienti, si aici intervine buba. OK, m-as mira sa aiba un BTS uplink mai mare de viteza unui SFP normal de 1.25G (ma insel, Radu?) deci acel Giga promis aiurea si de ISP de domiciliu (doar nu crede cineva ca uplink de GPON la nivel de cartier e mai mare de 10Gb! echipamentele de 25 si 40Gb sunt prohibitiv de scumpe, iar palmasul plateste 10E lunar pe Gigabit) se imparte… la erdeesh&comp se imparte fizic un uplink 10Gb la 16×128 sau chiar 32×128 de clienti. In mobile pe un BTS de cartier sa zicem ca un operator (din cei 3-4 care servesc o celula) duce… cam cate TRX-uri, Radu? ma astept la sub o mie de terminale suportate…
    Deci, simplificand, ajungem sa agregam mii de tevi groase (4G+ cu 4×4 MIMO) intr-una relativ limitata, acel SFP de 10Gb de uplink.
    Nu toti stau pe pr0nflix simultan, si de-aia merge relativ decent schema asta, functie de zona. Pe mobil poti limita latimea de banda pt streaming, la ecranul tel cred ca 1080 e arhisuficient, eu nu ma plang nici de 720.
    Cat de nociv e 5G ca sursa neionizanta de radiatii sub SAR limitat de lege? Explica acum 8 luni, cand nu era vorba de pandemie, un fizician roman (nu lucreaza pt niciun operator, e cel care a scris excelenta Fizica povestita): https://youtu.be/Lsr2yyl31js
    5G nu e pt azi, nici licentele nu s-au alocat la noi iar costurile de implementare, odata depasit scandalul cu Huawei, vor fi semnificative, cu aprobari de antene noi peste tot.. apropo, la Floresti (Cluj) si-a lansat Orange pilotul 5G de acu 3 ani. Cati reptilieni, virusati, zombie samd ati auzit ca sunt acolo? Aveau timp sa intre in spital tot oraselul in 3 ani daca era chiar asa nasol ;)

      (Citează)

  16. florin:
    Vodafone face asta .Latara nu se investeste pt motive financiare.
    Gandeste te ca o statie mobila costa in Elvetia cat costa si in Romania.
    Abonamentul in Elvetia pleaca de la 30 de Euro si la noi vrei cu 2 Euro tot. Multi sunt pe cartela la tara.
    Plus o durere in pl de oameni de la granita, si comune uitate de lume.
    In schimb se investete in orase sa dea bine la teste sa aiba marketing bun.
    Plus ca 70% din bani vin de la companii nu de la userii normali.

    Băi nu prea știu xum e prin Elveția că ma plimb doar prin țări cu ieșire la mare, dar îți pot spune că prin țări considerate civilizate stau mai prost la acoperire că noi, ba uneori chiar și ca țări africane unde au făcut nu pasul ci un salt peste etapa de cablaraie și merg direct pe wireless. Așa că argumentul tău nu prea ține
    În altă ordine de idei nu e ca și cum ar fi fost manifestații și ciocniri pe stradă. E normal să fie și niște opozanți fie ei doar și pentru că sunt imbecili. Așa știi că un lucru e analizat cum trebuie.

      (Citează)

    • Am avut net în tanzania în savana și în munți mai bun decât am acum cu digi sau orange in sufragerie.

        (Citează)

    • @pmk, acum depinde si unde locuiesti.
      Adica, daca in Tanzania stateai intr-o casa de paianta cu acoperis de paie, iar aici stai intr-o cladire pe structura metalica ce actioneaza ca o cusca Faraday, este posibil sa ai dreptate.
      Sau daca in Tanzania, acolo in savana, erau doar 3-4 turisti conectati la antena… iarasi este posibil sa ai dreptate.

        (Citează)

  17. pmk:
    Ai putea tu totuși sa apesi pe link-ul ala unde îți vorbește despre toate astea unul dintre cei mai deștepți oameni din lume.Dacă tu nu faci asta eu de ce sa îmi pierd timpul încercând sa explic în detaliu.

    @pmk: Ti-am pus o intrebare punctuala, asteptam un raspuns punctual. M-am uitat un pic la documentarul tipului si nu m-a lamurit. Da, de acord cu tine ca daca ai un nivel prea mare de emisie, o radiatie poate deveni daunatoare. Si daca stai prea mult la soare vara te arzi, dar nu insemna ca trebuie interzis soarele. Pe de alta parte, as zice ca niste celule mai dese inseamna, de fapt, micsorarea puterii de emisie, nu cresterea ei. Deci, din nou: 1. 5G-ul de acum foloseste benzile de la 4G, nu unele de frecventa mai mare. Arata-mi studiile stiintifice care arata ca e daunatoare schimbarea protocoalelor de transmisie in aceeasi banda. 2. Se va trece la benzi de frecventa mai mari. Te rog arata-mi studiile care arata ca emisiile pe frecventele acelea sunt daunatoare la puterile pe care le vor avea antenele. Altfel, repet, doar inghiti pe nemestecate niste teorii ale conspiratiei gasite pe net si incerci sa convingi si pe altii de ele…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus