►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
18 Mar 2020 ·
GÂNDURI ·
Scenariile de mai jos au circulat mai puțin decât mă așteptam pe net și mi se par importante, așa că le pun și eu aici. Sunt trei scenarii (pesimist, mediu, optimist) privind evoluția cazurilor de covid-19 în România și au fost elaborate de Centrul pentru Inovație în Medicină și Raportuldegarda.ro. Pentru estimare au fost utilizate niște rapoarte dintr-o publicație străină de profil, iar cifrele adaptate României.
N-am vreun motiv să cred că n-ar fi bine făcut.
Cele trei scenarii zic următoarele:
Scenariile sunt făcute acum vreo trei zile și între timp numărul de cazuri apărute probabil a mai modificat un pic curbele. Sper să-l reactualizeze.
Concluzia pe care o văd eu, însă, este următoarea: orice ar fi, covid-19 nu dispare rapid. Aprilie, mai, iunie, iulie și chiar mai departe ar putea fi luni trăite în izolare cât mai mare în casă, cu wfh, fără școală, cu anularea tuturor evenimentelor cu public.
Dacă aveați impresia că situația de acum ține maxim vreo lună și apoi revenim la viața normală, nu este așa. În cel mai optimist scenariu, vârful infecției va fi în luna mai și apoi va scădea lent spre iulie și august. Orice scenariu presupune cam 1-2 luni de creștere, 1-2 luni de maxim și apoi 1-2 luni de descreștere a numărului de cazuri.
2020 va deveni practic un an pierdut, unul de “concediu medical”. Așa cum au fost anulate competițiile sportive internaționale, mă aștept să văd anulate și marile festivaluri de muzică din România. Turismul internațional nu va exista. Cel național va fi probabil infim. Nu se vor organiza nunți. Când va veni criza economică pe care o preconizez, oricum aceste anulări nu vor mai conta pentru că vor fi probleme mult mai mari în țară.
Iar eu zic toate acestea la un nivel macro. Toate scenariile de mai sus presupun oricum sute sau mii de bolnavi și inevitabilele decese cauzate de virus.
Obișnuiți-vă deci că situația de acum este una de termen lung. Practic, dacă acum stați toată ziua acasă cu familia, așteptați-vă totuși să fie nevoie să ieșiți de multe ori după provizii și probabil că vă trebuie și un plan de relaxare (plimbări la întâmplare pe străzi, ocolind larg orice alt om, urcat în mașină și mers la picnic în câmp, doar voi doi – ce-o fi, dar altfel vă veți urca pe pereți), unul de educație pentru copii șamd.
Nu pare o situație din care să ieșim peste 3 săptămâni.
Totul s-ar putea schimba dacă apare un vaccin. Sunt multe în lucru, dar rețineți oricum că:
We’re in for the long run, cum se zice.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
18/03/2020 la 7:05 AM
Referitor la concedii si la cele trei scenarii, cei care si-au achitat concediul si nu vor mai pleca exista posibilitatea de recuperare a banilor?
Andrei Manea(Citează)
18/03/2020 la 10:14 AM
Ar trebui să existe. Sfatul meu este să discuți situația cu agenția de turism și să fii cu ochii pe știri.
Am niște situații din acestea în familie. Momentan agenția nu vrea să anuleze excursia și să dea înapoi toți banii, ci vor să rețină o parte din ei pentru că anulezi tu. Cred că, pe măsură ce ne apropiem de data respectivă, vor descoperi că granițele sunt închise, zboruri nu se fac și poate apare până atunci și vreo OUG care să-i forțeze să dea înapoi banii integral.
nwradu(Citează)
18/03/2020 la 1:46 PM
Problema este ca agentiile nu au de unde sa dea toti banii inapoi.
Majoritatea “supravietuiesc” platind datoriile/creditele din banii incasati pentru excursii viitoare.
Andrei G(Citează)
18/03/2020 la 7:12 AM
Chinezii au rezolvat problema in 2 luni si un pic pentru ca au inchis orasele cu tancurile. Au inchis tot, au comandat tot online, au stat cuminti acasa.
Chinezii au facut spitale de campanie din containere in cateva zile. Noi ne laudam ca am inaltat 8 corturi in 24 de ore.
Este absolut si complet penibil, in caz de razboi nu isi lua inamicul pauza de 24 de ore sa ne lase sa punem corturile de triaj.
Gaelex(Citează)
18/03/2020 la 7:18 AM
Chinezii nu au rezolvat încă problema. Nimeni n-a “rezolvat-o” deocamdată.
Petreanu(Citează)
18/03/2020 la 7:37 AM
În afară de faptul că nu au terminat, chinezii nu au fost nevoiți să închidă toată țara, cum e prin Europa.
Vali(Citează)
18/03/2020 la 8:17 AM
Cazurile noi zilnice la chinezi sunt acum la mai putin de jumatate din numarul cazurilor noi din Romania.
Ei si-au rezolvat problema tocmai inchizind orase care aveau mai multa populatie decat unele tari din UE.
Cu cat le urmam exemplu mai repede, cu atat mai bine pentru noi. In cel mai bun caz va dura pana in luna mai epidemia la noi.
Gaelex(Citează)
18/03/2020 la 8:45 AM
Eu zic ca la chinezi e pe trecere. Au reinceput activitatea. Eu lucrez cu china (de fapt pentru china) si in Ianuarie-Februarie nu am avut nici o comanda de la ei. Totusi pe mail mai vorbeam cu ceva clienti si erau acasa cu familiile nu aveau voie pe strada. Abia de o saptamana au reinceput sa curga emailurile dinspre ei spre mine pentru diverse lucrari. Deci eu zic DA la ei cam a trecut si economia lor incearca sa-si revina.
Mai grav este ca la noi cum multi au scris o sa vina un val in care nu o sa putem decat sa stam bolnavi acasa. Spitalele noastre nu pot face fata la 4000+ cazuri. Nu in anul 2020 :(
@Marean > bine ar fi sa iasa un medicament anul asta si exact cum ai spus. Restul de boli sau accidente nu s-au oprit. Daca am sta acasa linistiti si muncim partial (cat se poate de acasa) poate nu se mai intampl unele accidente in aceasta perioada.
Dragos(Citează)
18/03/2020 la 7:40 AM
Eu estimez ca aparea in cateva luni un medicament care macar va ameliora ceva
Dar altfel, da, trebuie sa ne calibram asteptarile dpdv psihic in sensul ca va dura luni de zile.
This is not a joke, people.
Pentru cei care inca cred ca ei o sa faca boala si o sa fie ok pentru ei, ganditi-va ca spitalele vor fi supra aglomerate si nu veti putea fi tratati de alte afectiuni care v-ar putea lovi, nu neaparat de Covid.
In continuare se intampla accidente, in continuare oamenii fac infarct, in continuare dintii de strica etc iar sistemul medical va fi supra solicitat iar medicii vor face si ei Covid.
Cine se mai gandeste inca ca rata de mortalitate e mica sau ca e intr-o grupa de varsta cu risc scazut este in negare referitor la gravitatea problemei.
In lipsa asistentei medicale, rata aia de mortalitate nu stim cat va fi. Plus ca se va adauga la ea si toate mortile din alte cauze decat Covid, morti evitabile pentru care insa nu va fi posibila asistenta medicala.
Marean(Citează)
18/03/2020 la 7:43 AM
A aparut klaus si in teleconferinta cu sinistratu de la vila lac a zis: in aceasta faza trebuie sa ne miscam repede.
I-a luat 6 secunde pe ceas sa slobozeasca propozitia asta.
BlackSkull(Citează)
18/03/2020 la 8:47 AM
ascultam la DigiFM cu sotia stirile cand au dat inregistrarea cu dl.Iohannis spunand asta. Si eu si sotia am avut reactia aia de ras “pff” cu stropi. Exact cum ai zis. 6 secunde i-a luat sa o spuna
Dragos(Citează)
18/03/2020 la 9:11 AM
Sincee daca eu m-aș îmbolnăvi si nu as fi un caz sever adică nu necesita aparate si chestii chiar as prefera sa nu fiu internat la spital ci sa pot sta acasă la mine. In străinătate problema e ca nr cazurilor grave e asa de mare ca nu au unde sa ii puna, cazurile ușoare sunt tratate acasă.
Off topic O idee pentru lidl, ar trebui sa isi faca un serviciu de livrări la domiciliu, sunt sigur ca ar merge bine, chiar si daca pun o taxă de colectare si livrare de 20 de lei sau mai mult, iar livrările se pot face cu FanCourier cum fac ceilalți sa ai costuri cu personal mai mici.
Tom(Citează)
18/03/2020 la 9:13 AM
Degeaba stai in casă 2 săptămâni, o lună, daca ai câteva mii de expati care vin săptămânal în țară din Italia, Spania sau Franța și pe care nu-i obligă nimeni sa stea in casă 2 săptămâni pentru a nu infecta alte persoane. Declarația semnată la intrarea în țară este zero pentru mulți conaționali, la fel ca amenzile sau dosarul penal.
Statul știe asta dar nu ia măsuri.
george(Citează)
18/03/2020 la 9:17 AM
In toate graficele de tipul asta (“flatten the curve”) linia aia cu capacitatea sistemului medical e constanta. Ceea ce e fals. Chiar daca se mai achizitioneaza echipamente, se rechizitioneaza spitale private etc., trebuie tinut cont ca numarul de personal medical va fi afectat de infectii, deja este afectat si in scadere. Nu stiu cat succes va avea masura cu chemarea studentilor la medicina si a elevilor de la postilcealele sanitare.
alunelu(Citează)
18/03/2020 la 2:02 PM
Pe masura ce trece timpul este adevarat ca medicii existenti se imbolnavesc si pot duce la o scadere a capacitatii sistemului medical, dar se pun la punct si proceduri de lucru mai eficiente si astfel se pot trata acelasi numar de pacienti.
Andrei G(Citează)
18/03/2020 la 9:22 AM
Ce zici Radu de studiul asta?
https://www.news.ro/economic/cercetatori-italieni-exista-o-legatura-intre-concentratia-de-particule-pm10-din-atmosfera-peste-limita-admisa-si-cresterea-exploziva-a-infectiilor-cu-covid-19-1922402117232020032019305970
Poti face o corelare cu numarul de cazuri din Romania sau cu zone in care e posibil sa existe cresteri anormale de infectari?
Ciprian(Citează)
18/03/2020 la 10:17 AM
Nu este nici o legătură. noi nu avem încă transmisie comunitară, ci prin contact direct, pornind de la oameni veniți din străinătate. Chiar și după aceea, virusul se transmite tot prin interacțiune directă. Că ar putea el supraviețui în atmosferă, “legat” de particule mici de poluare… sigur că ar putea, dar eu zic că șansele de a te infecta de la așa ceva sunt infime spre zero.
Virusul s-a răspândit rapid în aglomerații urbane deoarece sunt… aglomerații. Tot aglomerațiile urbane sunt și poluate. Corelația nu există cauzalitate.
nwradu(Citează)
18/03/2020 la 9:43 AM
Intr-un satuc pe langa comarnic, a venit acasa un diasporean. From italy. Din zonele alea nasoale. Nu se stie daca are sau ba corona. Trecand peste faptu ca a mers cu tobuzu prin bucale, cu microbuzu pana acasa, cand a ajuns in sat a fost bagat in izolare la domiciliu. A doua zi impreuna cu un vechi tovaras, s-au dus la birt in sat si-au pus-o de petrecere impreuna cu alti betivi. Un cetatean de bine a mers la primarie si l-a parat, primaru a mers la postu de politie, politia a mers la birt. Acolo l-au gasit p-asta pilaf. L-au luat pe sus si l-au dus acasa. P-ailalti betivi i-au imprastiat pe la casele lor. Apoi au sunat la dsp. Astia au venit, i-au dat diasporeanului amenda si i-au pus politaiu la poarta sa-l pazeasca sa nu mai iasa.
Acu, daca prostu ala are corona, cam cati a infectat si el?
Morala: degeaba va paziti voi, daca tara e plina de prosti.
E ca atunci cand mergi linistit pe banda ta, cu ochii beliti cat cepele si de pe partea ailalta vine mario iorgulescu.
BlackSkull(Citează)
18/03/2020 la 9:53 AM
Eu as vrea sa iau virusul, sa fac boala si sa scap. Stau 3 saptamani izolat, poate chiar si mai putin, dat fiind ca cica dupa 7 zile de la peak nu mai prezinti pericol. Asa ajut si la oprirea raspandirii lui si pot fi productiv, ma pot duce la cumparaturi etc.
Any idea cum pot face asta? Unde gasesc pe cineva infectat sa iau contact cu el si apoi sa ma izolez?
Octav(Citează)
18/03/2020 la 9:58 AM
Nu il poti lua si a 2, a 3 oara?Doar sa il iei>dai mai edparte…
Alin(Citează)
18/03/2020 la 10:12 AM
@Octav
da, sa iei boala si sa scapi ….. sau poate esti unul din cazurile alea putine care mor desi nu sunt in categoriile de risc.
o mica dizertatie despre probabilitati
– ele sunt valabile doar la nivel de populatie, de colectiv
– insa pentru fiecare individ in parte nu se aplica
– ce inseamna mai precis ca am 2% sanse sa mor? dpdv statistic, inseamna ca daca as trai 100 de vieti, in 2 din ele as muri in urma bolii
– dar eu traiesc 1 singura viata, nu 100, deci este absurd sa vorbim de 2% pentru fiecare individ in parte
– pentru mine probabilitatea sa mor de la boala nu este 2%, ci este in cel mai bun caz 50/50
– ba poate fi si mai mare de 50%, ca poate am ceva circumstante specifice (ex o boala de care inca nu stiu, cum e diabetul) care duc probabilitatea in 100%
nu jucati ruleta ruseasca cu vietile voastre si ale membrilor familiilor voastre!
Marean(Citează)
18/03/2020 la 10:45 AM
Marean, citeste mai mult despre analiza riscului. Tu confuzi probabilitatea de aparitie a riscului cu impactul lui.
Cazurile in media mea de varsta care mor sunt date in principal de doctori: ei sunt relativ tineri (30-50 ani), sanatosi, totusi sunt expusi la multe cazuri pozitive intr-un timp foarte scurt. Este ca expunerea la radiatii sau la substante otravitoare: una e sa ai de-a face cu o radiografie, alta e sa tii un lingou de uraniu in mana.
Doctorii, mai ales ca nu exista vaccin si nu au anticorpi, sunt expusi la un numar mare de virusi iar organismul nu face fata. Mai pune peste asta si faptul ca sunt obositi (ma refer la cei din spitalele care trateaza COVID-ul), nu se alimenteaza normal, deci imunitatea lor nu e cea mai buna.
Deci, ramane cum am zis: probabilitatea sa patesti ceva, to fiind sanatos, este aproape 0. Nu vad de ce ai adus in discutie pe cei dragi, am specificat de izolare.
Octav(Citează)
18/03/2020 la 10:59 AM
@Octav, problema e ca nu exista suficiente informatii despre virus. Spre exemplu, daca poti sa il iei si a doua oara si daca are efecte de durata asupra organismului, chiar si in cazul unor simptome usoare.
In al doilea rand, planul asta cu imunizarea prin expunere a populatiei merge doar daca testezi la greu. Nu doar asa, pe aia care au simptome grave. Ca tu poate racesti putin, zici ca ai virusul, stai 7 zile si apoi te plimbi relaxat prin societate, transferand fericire din stanga in dreapta.
Cea mai sigura abordare e sa stea lumea inchisa sau macar sa aiba grija, pana se studiaza bine problema. Apoi mai vedem.
Giani Mucea(Citează)
18/03/2020 la 11:01 AM
oh boy
din pacate nu am timp si nici nu cred ca m-as face inteles pt ca asta cu probabilitatile e complicata si greu de inteles.
Intamplator, lucrez in domeniu, dar ok.
Octav, te rog io frumos nu fa tampenia asta. Sau macar intreaba un doctor daca e o idee buna.
Am adus in discutie pe cei dragi in caz ca le mai vine si altora ideea, ca eu nu scriu aici pentru tine sau pentru cutare, eu scriu pentru toata lumea care citeste.
Marean(Citează)
18/03/2020 la 11:43 AM
Vorbesti de pojar? Ca altfel.. sounds good, doesn’t work.
Florin(Citează)
18/03/2020 la 9:47 PM
Cred ca vremea afirmatiilor politically correct a trecut si in astfel de cazuri trebuie sa iti spuna cineva franc in fata ca esti prost. Nu in general, strict modul in care privesti problema. Iti recomand o schimbare de perspectiva: cum s-ar descurca apropiatii tai daca vei muri peste 2 luni.
Razvan(Citează)
18/03/2020 la 10:36 AM
Sau, undeva de-a lungul curbelor alora, creste productia de masti respiratoare si oamenii isi modifica stilul de lucru si de viata, astfel incat sa fie mereu protejati artificial. Pana la urma, virusul poate intra in corp numai prin gura, nas si ochi.
nashu_mare(Citează)
18/03/2020 la 11:05 AM
Eu nu prea înțeleg graficele astea.
Ce înseamnă “Număr de cazuri raportate”? Număr total de teste pozitive up-to-date?
Teste pozitive noi în perioada respectivă? Număr total de teste pozitive minus decedați și însănătoșiți?
Până în mai-iunie sunt două luni jumate. Dacă luăm 14 zile perioada de incubare, înseamnă că abia pe la jumătatea lui mai încep să se infecteze oamenii la greu?
Chiar nu înțeleg.
PS: Oricine a fost în Ardeal în perioada de Paști în anii trecuți știe că prin satele și orașele mai mici aproape că se vorbește doar italiană pe stradă. Eu am văzut asta în fiecare an în Făgăraș. Totuși văd că e mare liniște în zona aia.
Adrian(Citează)
18/03/2020 la 11:16 AM
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/China-says-Japan-developed-drug-Avigan-works-against-coronavirus
Pyro(Citează)
18/03/2020 la 3:02 PM
https://www.marketwatch.com/story/these-nine-companies-are-working-on-coronavirus-treatments-or-vaccines-heres-where-things-stand-2020-03-06?mod=nextup_bomw
Având în vedere perioada de dezvoltare a vaccinului anti COVID 19, graficele prezentate de către Centrul pentru Inovație în Medicină și Raportuldegarda.ro. par a fi extrem de optimiste.
tyby82(Citează)
18/03/2020 la 3:58 PM
Da ,asa este , au mai aparut chiar astazi inca 23 cazuri in aceasta tara ,din ce s-a spus la tv .Noi sperăm ca santem mai puternici sau cel putin sa ne credem asa ,macar in sinea noastra ,ne face bine psihic .
P(Citează)
19/03/2020 la 12:42 AM
Referitor la vaccin, din pacate vestile nu nu au cum sa fie bune: Un vaccin nu are cum sa fie gata mai devreme de un an. O firma (Moderna, USA) a inceput deja ieri teste clinice cu un vaccin; deci el exista deja azi in mod tehnic insa toate etapele pentru productia in masa dureaza minim un an. Nu se poate mai devreme; nu e vorba de capactiatea financiara si de costuri, (care sunt uriase si foarte posibil nu pot fi recuperate)
Ce se poate face mai devreme: medicamente antivirale care erau in diverse stadii de studiere sau chiar existente deja in piata si care ar putea avea un efectun efect (mai mult sau mai putin limitat). In mod practic, abia peste vreo 5 6 luni va exista ceva foarte scump care sa ajute intr-o doar oarecare masura.
Si mai exista plasma transfusion (de la oameni insanatositi) care asigura o oarecare imunitate s care vor putea fi folosite de oameni cu foarte mare risc ( geni lucratorii din linia intai).
tudor(Citează)
21/03/2020 la 6:44 AM
Plasma transfusion nu funcționează la asta, nu apare imunitate la cei care s-au vindecat de boală.
Gaelex(Citează)
19/03/2020 la 11:33 AM
Scenariile astea sunt enervant de idioate, din moment ce nimeni nu are cum să prevadă evolutia virusului.
Ar putea să mai dureze 1-2 luni sau peste 6-7.
DonPirat(Citează)
21/03/2020 la 2:47 PM
Daca e asa e inca o veste proasta. Citism pe undeva ca e posibil insa nu sunt faucte teste clinice pentru a vedea momentul optim la care sa fie facuta trasfuzia. Dar vestea cu adevarat proasta e ca asta insemna ca te poti inbolnavi din nou…
tudor(Citează)