►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Să fim realiști: urmează o criză economică puternică, similară cu cea din 2007-2009. Acum este momentul să țineți de bani, să faceți economii, pentru că nu se știe când veți fi afectați de ea.
Deja se văd cum încep să pice în cascadă diverse ramuri economice. S-au interzis zborurile, deci sunt mai puțini oameni în avioane, restaurante, pensiuni, taxiuri șamd. S-au interzis adunările publice, deci mai puține conferințe, nunți, botezuri, sonorizări șamd. Mallurile sunt goale, festivalurile pică.
Companii din toate domeniile își întrerup sau reduc activitatea, deci banii nu mai circulă spre omul de rând, care să-i cheltuie pentru a da și altora de muncă. Dacă apar cazuri pe la Ford sau Dacia sau Continental și se închide activitatea o vreme, s-au dus 14% din PIB și 26% din exporturi.
Foarte multe companii, în special în România, trăiesc de pe o zi pe alta. Se bazează pe încasările din luna anterioară pentru a plăti salariile din luna aceasta. Nu au rezerve de bani și nici nu-și permit credite de amploare pentru a supraviețui crizei.
Știu deja oameni în ale căror companii s-a trecut la șomaj tehnic. Nu work from home. Nu se mai vindea nimic, așa că s-a trecut direct la șomaj tehnic. Veți auzi de concedieri tot mai multe în viitor.
Aici ajungem la problema principală.
Nici statul român nu are rezerve de bani. De fapt, bugetul oricum era fantezist și nu putea acoperi toate creșterile de pensii, de alocații, toate pensiile speciale, toate proiectele date prin corupție pe bani mulți în anii anteriori, iar încasările la buget oricum erau sub ținta necesară.
Și a venit acum scadența pentru corupție, incompetență, pentru guvernare proastă. Petreanu calcula în noiembrie 2017 că PSD a fost la putere timp de 19 ani, din care 14,2 ani în mod direct. A trecut ceva timp de la acel articol, acum sunt 21 de ani și respectiv 16,2 ani. Și se vede.
Au fost amuzante tâmpeniile debitate de Dăncilă atunci când țara mergea bine din inerție, nu? Era un circ bun, dar acum încep să doară. Au fost vremurile când prea mulți români spuneau “ce-mi pasă mie de vot? Eu merg la muncă, fac cumpărături de la magazin, plec în Grecia în concediu, cu ce mă afectează cine are majoritatea în Parlament? Dă-i naibii pe toți!” Acum începe să doară nepăsarea.
Câte spitale regionale noi erau promise de Dragnea când l-a votat lumea cu două mâini? Vreo 8? Nu s-a făcut niciunul. Cum ar fi fost România acum cu 8 spitale mari în plus? Întreg sistemul medical este slab, după ce a avut miniștri pe alde Beuran și Pintea și Bănicioiu de-a lungul timpului.
Fondul de rezervă al Guvernului, gândit fix pentru situații neprevăzute precum cea de acum? Golit pentru a susține cheltuielile imense ale primăriilor, după ce PSD le-a dat voie să-și umfle oricât de mult salariile. Înainte de asta, folosit pentru a plăti pensiile mărite în schimbul voturilor. Și nu doar PSD, sigur, că și PNL a fost acolo mulți ani și, în prezent, nu se dovedesc mai isteți.
În general vorbind, statul român abia avea bani pentru a supraviețui în condiții normale, pe fondul unei creșteri naturale a economiei. Cum ar putea să se descurce acum? De unde rezervele necesare pentru a da ordonanțele de urgență care să dea o amânare companiilor de la plata impozitelor, să dea ajutoare de stat micilor firme, adică celor care poate au investit în una-alta și, dacă nu le mai intră clienți pe ușă, dau faliment?
De unde resursele pentru a scoate țara din criză? Mergem iarăși la FMI cu mâna întinsă?
Viitorul nu mai pare așa luminos.
Și știți de ce mă tem? Că pe fondul acestor lipsuri și pe fondul unor planuri haotice dovedite de PNL recent cu Cîțu, autoizolarea lui Orban și lipsa de acțiune a președintelui, PSD va câștiga și alegerile parlamentare următoare. Sau măcar va lua un scor suficient de mare pentru a fi foarte relevanți.
Momentan ei stau în spate, îi lasă pe cei din PNL să se facă de râs, și propun măsuri populiste precum scutiri temporare de taxe, ajutor pentru IMM-uri, bani pentru părinții blocați acasă șamd. Toate acestea dau bine la public și aduc voturi. Sunt realizabile? Nu, că nu sunt bani. Dar aduc voturi!
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
16/03/2020 la 11:32 AM
Ne-am saturat de poza asta cu punguta :))
Vin vremuri interesante, atat local cat si global.
add(Citează)
16/03/2020 la 11:59 AM
daca ma poate ajuta si pe mine cineva cu un sfat…la cate zile trebuie intoarse calupurile de euro, ca sa nu prinda floare?
Giovani(Citează)
16/03/2020 la 3:40 PM
Ha ha ha, made my day! Sănătate acasă ‘nea Giovani.
Cristi(Citează)
16/03/2020 la 12:00 PM
Da, hai sa nu dam bani pe chestii inutile, si tu pui linkuri cu reduceri de pret de pe Finestore.
Andrei S(Citează)
16/03/2020 la 1:02 PM
Și tu nu poți decide singur dacă dai sau nu banii? Vrei să nu-ți mai iasă magazine în cale, că poate cheltui fără discernământ?
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 1:05 PM
@Andrei S: e dezinfectant.
ipo(Citează)
16/03/2020 la 2:12 PM
Cred că ideea era că te contrazici singur, Radu.
Vine criza dar intrați zilnic pe finestore sa vedeți oferte.
Tano(Citează)
16/03/2020 la 4:44 PM
Păi acum e momentul să cumperi doar la ofertă.
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 4:47 PM
Nu se contrazice nimeni. Exista oameni care nu mor o lună, 2, 6 fără salariu și poate vor să profite de ofertele respective. “Cheltuieli inutile” nu înseamnă același lucru pentru toată lumea. Unii vor economisi prin faptul că nu mai plătesc 10000€ pe următorul concediu, alții vor mânca mai puțină carne. Radu ți-a arătat 2 oferte, dar dacă tu nu mai ai bani de chirie peste 2 săptămâni că ți-ai luat whisky cu 200 de lei, nu e vina lui că ești prost, că nu ți-a luat banii din buzunar.
Adrian(Citează)
16/03/2020 la 12:12 PM
Din păcate tot altii vor deconta nemerniciile facut de PSD timp de 20 de ani. Asta chiar e tara blestemata!
Adi(Citează)
16/03/2020 la 12:18 PM
De-aici si insistenta cu anticipate, pentru ca majorarea cu 40% a pensiilor de la 1 sept era o gluma proasta inca inainte de Covid. Asa ca la iarna, pensionarul ( 2/3 din ei, sa nu exageram) se va intoarce la PSD, ca PSD le-a marit. Pai nu le-a marit Olguta? Le-a marit, ca n-a durut-o pi….xul.
Mie imi e frica de ceva mai rau ca PSD. la cum va fi 2020 asta, ramane o singura intrebare pentru alegerile parlamentare: cine va fi VADIM/PRM?
posibil chiar pesedeul.
Tineti de euroi, aerisiti-i sa nu faca floare, ca prin iarna se cumpara 70+ mp cu 50k $ banu jos.
Morrissey(Citează)
16/03/2020 la 1:03 PM
la cum arata sondajele din ultimul timp, nu as zice ca numai pensionarii se intorc la psd… daca mai da pnl un rateu si usr nu se pune pe picioare, cred ca nici nu va mai trebui sa votam…
Robert(Citează)
16/03/2020 la 12:53 PM
Foarte bun articolul! Din pacate, fostul PDL si noul PNL au un talent formidabil sa prinda guvernari marcate de calamitati naturale, pandemii si crize economice. PSD profita, iar romanii sunt usor de prostit la Antena 3.
Pe de alta parte, privind spre urmatoarea criza economica, sunt oarecum optimist. Daca Grecia a trecut peste precedenta criza economica, cred ca reusim si noi. Am ajuns in punctul in care nici nu mai conteaza daca Germania va cumpara jumatate de Romania.
Iosif(Citează)
16/03/2020 la 1:10 PM
Statul n-o sa aiba niciodata bani. E ca la corporatie, oricat de bine merge, nu sunt niciodata bani. Eu nu inghit argumentul asta cu “nu sunt bani”! O gramada de oameni fac pe economistii, cand nu e treaba lor, si nici n-ar trebui sa fie. De ce trebuie sa ma intereseze pe mine ca statul are sau nu bani? De ce trebuie sa-mi dau eu cu parerea aiurea, daca are sau nu bani? Nu e rolul statului sa-ti faca viata mai buna? Pai atunci rolul statului e sa iti dea lucruri, si sa faca bine sa faca rost de bani, ca tu, sau eu, nu putem face rost, ei pot, asta e treaba lor. Sa-si faca treaba.
P.S. Venind ideile de la PSD/PNL si eu am aceeasi reticenta, ca stiu ca sunt hoti, dar ideea in principiu e buna. Statul trebuie sa faca in asa fel in care sa fie in stare “sa dea”! Un stat care doar se vaita ca n-are bani, si doar ia de la mine, e degeaba.
Dex(Citează)
16/03/2020 la 4:50 PM
Trebuie să ai așteptări realiste. Să înțelegi ce poate face statul și ce nu poate face.
Votanții PSD în general vor să se dea și gata, nu le pasă de unde se face rost de bani. Iar de bani s-a făcut rost prin împrumuturi externe și prin anularea altor proiecte importante.
De asta acum nu avem autostrăzi, spitale și toate celelalte, că prea mulți oameni au zis “eu vreau pensie specială sau salariu triplu, că sunt bugetar și altfel fac grevă!”
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 1:37 PM
Băi, deci tu zici că sînt măsuri populiste alea din ultimul paragraf? ai mîncat stricat?
Economia se va duce în cap, cum crezi că se procedează?
Și madam Merkel e proastă, cînd propune același gen de măsuri? și toată lumea?
Faci politică acum după ce ți-ai dat cu stîngu-n dreptu’ cu figuri de turist fără griji…
Normal, dacă te iei cu Petreanu de mînă… aștept să-l citezi și pe Guran.
Emil C(Citează)
16/03/2020 la 4:51 PM
Merkel are de unde da, noi nu. E scris în articol. Este însăși esența lui.
Vezi că n-ai tonul potrivit pentru discuție de genul acesta, învață să vorbești ca un adult matur sau nu mai comenta.
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 2:07 PM
Măsuri precum: scutirile temporare de la plata taxelor, moratoriu pe executări, perioadă de gratie de la plata creditelor, programe de finanțare cu bani ieftini pentru imm uri,…
Nu sunt măsuri populiste ci măsuri de bun simt pe care le poți lua daca te interesează de starea de bine a oamenilor si firmelor din țară
Tom(Citează)
16/03/2020 la 4:51 PM
Da, dar cu ce bani? Că evident că sunt măsuri de bun simț. Și creșterea pensiilor este una dintre ele, dar cu ce bani?
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 11:54 PM
Pai cum de unde, din obligatiuni, preferabil in moneda locala si pe un termen mediu spre lung.
Era mai preferabil ca in ultimii ani tarile sa urmeze modelul germaniei si sa nu mearga pe deficitul maxim, sau doamne fereste sa cresti un pic niste taxe ca mai apoi sa le scada la nevoie intr-o criza? Pentru unele da, era, dar romania nu e germania, Romania mai are mult unde sa se dezvolte si o faci mai rapid prin credit decat doar resurse proprii, dar problema mai mare e ca defecitele alea au fost cheltite pe tampenii, gen pndl cu dedicatii din care au furat toti cat au putut, nu tu autostrazi catre europa sau modernizarea coridorului feroviar buc-cra-tim-ungaria cand ambele putea fi decontate la final la Bruxelles sa zic doar doua exemple de infrastructura, da, bagi multi bani in ele dar daca le faci bine ca la carte si nu furi prea mult EU iti da majoritatea banilor inapoi.
Tom(Citează)
16/03/2020 la 2:17 PM
Lipsa unei masuri de sustinere a economiei, eventual inghetarea ei pe perioada crizei medicale va genera un cost mult mai mare si pt o perioada mai lunga de timp, cost pe care noi toti il vom plati.
Ideal e sa se ia acele masuri, sa se imprumute statul pt ca are parghii si sa sustina. Altfel, cand incasarile la buget scad dramatic, oricum se va imprumuta si viitorul fara cele 80%+ firme cu maxim 5 angajati care sa contribuie la consum si implicit la buget, suna drastic. Nu vor putea trece peste si o sa fie nevoie de multi ani pt redresare si atingerea nivelului existent in februarie.
Asadar, astfel de masuri nu sunt populiste ci din contra! Ne vor ajuta pe noi toti in viitor.
Un antreprenor(Citează)
16/03/2020 la 2:20 PM
Mai corect “folosesc incasarile de luna asta pentru a plati salariile de luna trecuta”.
Vijan(Citează)
16/03/2020 la 3:31 PM
In conditiile astea imi spune si mie cineva de ce cresc euro si dolarul ?
pmk(Citează)
16/03/2020 la 4:27 PM
Fiindcă investitorii nu au încredere in economia României? Si eu un sarantoc prefer sa imi tin banii in euro si schimb din ei doar cand si cat am nevoie prin revolut sau transferwise, atunci ce sa mai zici de alții cu mai mulți bani.
Tom(Citează)
16/03/2020 la 4:52 PM
Dacă economia noastră este mai slabă decât cea a țărilor euro sau a dolarului american, leul se va deprecia. Și momentan este mai slabă.
nwradu(Citează)
16/03/2020 la 4:42 PM
Tu scrii ca nu s-a facut niciun spital regional. Adevarul e ca in astia 3 ani jumate nu s-a facut nimic legat de cele 8 spitale. Macar o licitatie incheiata…dar nimic, zero
beb(Citează)
16/03/2020 la 5:34 PM
De un lucru nu poti sa-i acuzi pe pesedei, si anume ca nu stiu sa se orienteze.
Oamenii au iesit la fix de la guvernare lasand peneleul sa se ocupe de criza covid 19 si chiar daca o vor face bine vor fi la guvernare in prag de criza economica.
Falimente, somaj si lipsuri de toate felurile. Acestea vor fi treptele pe care va urca pesede la guvernare cu o noua majoritate linistitoare pentru 5 ani.
Cosmin(Citează)
16/03/2020 la 7:09 PM
pnl s-a repezit la guvernare ca rata la muci!
daddy(Citează)
16/03/2020 la 7:23 PM
Lol, in conditiile in care america depinde de petrodolar si totul pica in cap voi vreti sa imi ziceți că economia româniei este mai afectată ? Totul e fake, dolarul ar fi trebuit să fie 3.5 lei maxim si in scădere. Americanii printeaza 150mld pe zi din septembrie si dolarul crește? Industria de fracking moare si dolarul creste ? Ha ha ha. Euro de ce creste, germania resimte corona mai puțin ? Dimpotrivă. Italia franta germania anglia sunt mai varza si mai afectate decât noi, nu are nici un sens sa creasca. Nu poti sa ai bursa in cadere libera dar moneda in crestere, e ireal.
pmk(Citează)
16/03/2020 la 7:27 PM
Creșterea pensiilor asa din pix cu 40% este o măsură imbecilă pusa acolo ca o bombă cu explozie întârziată de către psd. Nu văd ce e de bun simt la ea.
pmk(Citează)
16/03/2020 la 8:05 PM
Scrii prostii propagandistice în articol, de-aia îmi permit tonul ăsta. Nu văd unde e problema cu ajutorul statului atunci cînd economia intră în criză. Tu ești naiv să crezi că nu sînt resurse, resurse sînt, nu sîntem o țară săracă (sau atît de săracă cum ne creează unii imaginea). Pe mine mă enervează că ți se pare că aceeași măsură luata de cine îți convine e bună, dar dacă e luată de cei care nu-ți sînt ție simpatici e rea.
O țineți langa cu pesedeul, care practic nu a mai fost la conducere de jumate de an. Din momentul în care au pierdut lamentabil la europarlamentare nu au mai luat nici o decizie economică importantă, de frica… nu știm cui,
Emil C(Citează)