►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
9 Mar 2020 ·
GÂNDURI ·
Cea mai bună dovadă că trăim într-o lume interconectată este impactul coronavirusului. Mi se pare uimitoare amploarea impactului economic pe care îl are epidemia de Covid-19. Acum ceva vreme mă gândeam care o fi impactul economic al faptului că n-a nins în România, dar apoi a apărut acest virus și s-ar putea să vedem o adevărată criză economică pornită de aici.
Majoritatea știrilor pe care le aud legate de virus sunt de fapt despre anulări. Anularea Mobile World Congress a părut un caz special, nu startul unei tendințe generalizate. Trei sferturi dintre participanții la MWC sunt chinezi, așa că măsura părea rezonabilă.
Au început însă apoi anulările pe bandă rulantă în diverse zone ale lumii. Microsoft, Google și Facebook au anulat conferințe. TwitchCon Amsterdam s-a dus.
Cursa de Formula 1 din China este anulată, dar să vedem dacă nu cumva vor fi eliminate și alte curse din calendarul oficial. Știu că s-ar putea desfășura cursele și fără spectatori în tribune, că audiența TV este mult, mult mai mare, dar proprietarul circuitului ia bani doar din rândul spectatorilor, așa că fără aceștia nu are de ce să accepte desfășurarea cursei. Momentan se pare că doar cursa din Bahrain se va desfășura fără spectatori și probabil pentru că statul din Golf își permite asta.
Euro 2020 este incert. Ar trebui să se desfășoare în toată Europa, cu multe călătorii între diverse țări, dar, cu 6.000 de infectări în Italia și aproape 1.000 în Franța, Germania și alte țări europene, sunt sigur că organizatorii fac zilnic estimări și scenarii. Olimpiada de la Tokyo este și ea incertă. Sportivii s-ar duce, desigur, dar spectatorii ar fi dispuși să vină în tribune?
Oare ce se va întâmpla cu Expoziția Mondială de la Dubai, unde sute de țări urmează să aibă pavilioane?
Turismul scade fantastic de mult. Carantina din Italia a dus la anularea unor curse spre acele zone. Apoi, dacă o masă critică de pasageri renunță la biletele de avion spre alte destinații, cursele respective devin neprofitabile și companiile aeriene le anulează cu totul. Cei care chiar ar vrea să plece undeva nu o mai pot face, că nu au cu ce. Blue Air, Wizz Air și Ryanair au anulat zeci de curse din România, dar fiecare țară trece prin același lucru.
Sunt, deci, mai puțini oameni în restaurante, în taxiuri, în hoteluri, în magazinele de suveniruri șamd. Sunt sigur că vor fi multe falimente de business-uri mici. Celor care erau deja la limita profitabilității le-a mai fost bătut un cui mare în coșciug.
Am simțit și eu aici impactul Covid-19. Voiam să fac clătite și n-am găsit făină. Ne gândeam la un city break în Florența sau Veneția în aprilie-mai 2020 și eram la etapa la care ne certam pe destinație (voi ce-ați alege dintre cele două?). Nu mai mergem. Mi se pare riscant orice plan de călătorie în Europa sau în locuri exotice (acum un an plecat spre Thailanda pentru 18 zile) pentru că nu te mai poți baza pe cursele aeriene, deși poate că la destinația finală nu sunt probleme.
Cumperi acum bilete și cazare și poți afla peste o lună că s-a anulat zborul. Sau nu cumperi tu, nu cumpără nici altul, iar companiile aeriene anulează tocmai din cauza încărcării mici. Se uită și ele pe statistici și văd că anul trecut pe vremea aceasta deja vânduseră 75% din biletele pentru iunie, pe când acum doar 20%.
iPhone-urile se găsesc mai greu, că se produceau în China. O mulțime de electronice se produc de fapt pe acolo, deci în viitor ar putea apărea diverse probleme de aprovizionare.
Evoluția numărului de infectați arată ca mai jos, adică nu dă semne că ar scădea ritmul:
S-au văzut efecte și la noi. Nu doar anulări de curse aeriene, dar încă dinainte să avem primul caz în țară se anulaseră câteva conferințe și lansări. Știu jurnaliști care au refuzat deplasări internaționale pentru că nu vor să stea câteva ore prin avioane și aeroporturi pentru onoarea de a scrie despre un laptop nou.
Treaba asta de ieri, cu interzicerea evenimentelor mai mari de 1000 de persoane, va duce la anularea multor concerte, conferințe, spectacole de stand-up șamd în următoarea lună. Dacă se va prelungi și în aprilie, înseamnă și mai mult business pierdut.
Am niște bani puși în fonduri de investiții. Nu mulți, sub 200.000 de euro, dar puși acolo ca o metodă mai bună de economisire pentru că randamentul lor într-o economie care merge bine este mult mai mare decât dobânda bancară a unui depozit. Eh, cam de două săptămâni, odată cu scăderile Dow Jones & co, s-au dus aproape toate randamentele pe negativ.
Nu-mi fac griji. Am pus banii acolo pentru a-i ține mai mulți ani, iar situația se va îmbunătăți probabil imediat după ce se duce această epidemie, ba chiar mă gândesc să aștept momentul de minim și să mai cumpăr niște unități de fond. Gândiți-vă, însă, că majoritatea burselor au scăzut din cauza unor probleme medicale ce nu pot fi considerate decât sporadice, care însă au determinat probleme economice generalizate.
Interesant, nu? Interesant cum, mult înaintea virusului, se propagă de fapt efectele sale economice și se amplifică în lanț. Și Covid-19 nu-i chiar atât de dur. Între virusuri, e considerat unul mediu ca propagare și mortalitate.
Cum ar reacționa o astfel de lume interconectată din prezent la un virus mult mai rău? La o panică mai mare, poate justificată pe deplin de vreun virus nasol?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
56 comentarii
09/03/2020 la 6:32 AM
Florența. Se vizitează la pachet cu Bologna și oferă mult mai multe decât Veneția
Radu(Citează)
10/03/2020 la 8:29 PM
Reritor la titlul articolului – Exceptind cazul in care mori in urma infectarii cu virusul respectiv. Sau moare cineva din familie.
Nimeni(Citează)
09/03/2020 la 6:34 AM
Deja nu mai sunt zboruri spre și dinspre Italia.
Deci vacanță unde se poate ajunge cu mașina sau autocarul.
Eu sper să se prăbușească tarifele de cazare, mai mult decât acel rebate de 10% in limita a maxim 100 de euro oferită de booking ca să îmi iau cazare prin ei.
Gaelex(Citează)
09/03/2020 la 6:37 AM
As vrea sa stiu si eu cum se interzic multimile de peste 1000 de oameni daca in metrourile bucurestene, la orele de varf, sunt clar peste 1000 oameni/metrou?!
Deea(Citează)
09/03/2020 la 9:15 AM
Se interzic evenimentele cu spectatori/participanți > 1000. Că altfel, ai mai mult de 1000 de oameni și în clădirile de birouri și în malluri.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 6:51 AM
Veneția oricând mai puțin vara. nu doar că e foarte aglomerat, dar mai și miroase pe alocuri.
vali(Citează)
09/03/2020 la 7:57 AM
Mai e si inundata din ce in ce mai des. Daca nu era Shakespeare, nu vizita nimeni mlastina aia.
Gaelex(Citează)
09/03/2020 la 9:32 PM
cred ca si-n Florenta o sa inceapa sa puta, ca o sa fie multe cadavare de descompus. Sau poate fac precum aia din china si ii pun p-aia de la crematorii sa lucreze 24/7 pana se dau senzorii de poluare peste cap.
Chiar, senzorii aia airly detecteaza si dioxidul de sulf rezultat din arderile umane? Baga Firea CET-ul pe ITisti in loc de pacaura una-doua.
Boris(Citează)
09/03/2020 la 7:37 AM
În final are și un efect benefic că ea cea mai eficientă metodă împotriva climate change.
Cât despre toate expozițiile anulate, pe partea de tech mi se pare cel mai ironic: te cheamă într-un loc să vii fizic ca să își promoveze produsele de mobilitate și lucrat remote.
Majoritatea acelor eventuri sunt doar opulenta și grandomanie inutilă.
Iulian(Citează)
10/03/2020 la 5:26 PM
Evenimentele se fac pentru ca presa să aibă contact cu produsul, să pună întrebări de genul “cât ați investit în …” și să se mențină o relație mai apropiată între cele două părți.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 7:45 AM
La o fabrică de piese auto din Brașov, s-au oprit câteva linii, că nu sunt tranzistoare. Un tranzistor banal de 0,5 centi/100 bucăți.
Vreau și eu sa iau niște acțiuni la Tesla, dar nu știu pașii. Nu faci un articol pentru to(n)ți?
Costi(Citează)
09/03/2020 la 8:50 AM
Cel mai simplu e prin Revolut, fără taxe in limita a 3 tranzacții pe lună. Dar nu știu cata încredere poți avea în ei.
cobalt(Citează)
09/03/2020 la 1:40 PM
@costi – stiintabanilor.ro, sunt mai multe bloguri, grupuri pe fb, etc.
Cauta un broker cu taxe cat mai mici care sa fie reglementat si sa ai asigurare in caz ca se intampla ceva cu el. gen tradestation global pt actiuni externe, tradeville pt ro, informeaza te singur mai mult.
sorin(Citează)
10/03/2020 la 5:26 PM
Faci cont pe Tradeville și cumperi.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 8:03 AM
Ca se gasesc iphoane mai greu e ultima problema a omenirii…
Andrei(Citează)
09/03/2020 la 9:14 AM
Da, mai ales dacă preferi Android. Dar eu arătam cât de variate sunt efectele pe principiul “unde dai și unde crapă”.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 8:30 AM
efectele medicale au ritm mai lent, dar sunt foarte grave. dupa ultimele estimari si la cat de repede se propaga virusul, se preconizeaza ca vor fi pana la 15 milioane de morti global. sa nu fie o estimare optimista…
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 8:39 AM
Majoritatea ingredientelor primare pt medicamente se fabrică in China. Sunt si articole ce discută standardele care abia dacă sunt indeplinite de fabricile chineze. Sunt curios cat la sută din scadeara costurilor se reflectă in pretul pentru consumatorul final?
Aceiași situatie este si cu măștile de protectie. Bine inteles că în situații extreme nevoia națională este prioritară cererii externe.
Poate se mai trezește lumea și reevaluează beneficiile globalizării.
Valentinul(Citează)
09/03/2020 la 8:50 AM
Asta e reversul importurilor dintr-o singura sursa, pe motivul ca este mina de lucru mai ieftina si asta doar pe termen scurt, ca pe termen lung, cind buzunarele oamenilor de rind se vor goli si de munca nu vor avea, sa vezi “distractie”.
marinel(Citează)
09/03/2020 la 8:48 AM
Asta e începutul crizei economice.
Nu ce visau alți bloggeri ca era pe baza de imobiliare, ci pe baza de isterie cu un virusache.
Dar da, bursele se duc în cap, am băgat și eu 1000 lei fix înainte de crash, ca sa vezi ce mi am luat o…..
Mihnea(Citează)
09/03/2020 la 9:22 AM
mai multe sanse aveai la pacanele
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 9:19 AM
Persoanele contaminate plus contracții sunt în carantina pe bani publici, adică in concediu medical. Care va fi presiunea pe bugetul asigurărilor de sănătate dacă contaminare continua în acest ritm? Criza economica se poate duce la un nivel fata de care cea din 2008 rămâne ca o gluma.
EGO(Citează)
09/03/2020 la 9:24 AM
daca nu ai 6 luni anterioare lucrate cu forme legale in Ro , poti sa te stergi la fund cu concediul ala medical. daca ai, e dreptul tau sa ti se plateasca.
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 9:31 AM
Cred că nu contează asta. E un caz de forță majoră. E ca și cum ar veni cutremurul și tu te-ai întreba “stai așa, care va fi presiunea pe bugetul de stat ca să curățăm orașul, să reconstruim și să tratăm răniții?”. Nu contează. Ce-ai vrea, să nu se ia măsuri?
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 5:13 PM
Nu m-ai înțeles. Am spus eu ca nu trebuie plătit concediu la cei care sunt în carantină? Eu am spus ca e o presiune în plus pe buget. Iar comparația cu un cutremur nu are fundament, în cazul unui cutremur economia poate fi chiar stimulata, pe când în aceasta situație epidemia este ca o frână pentru economie.
EGO(Citează)
10/03/2020 la 5:28 PM
Pentru asta există fondul de urgență al guvernului șamd. DIn câte știu, l-a golit PSD anul trecut ca să plătească pensiile crescute tot de ei. Fiecare trăiește după cum și-a ales guvernanții.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 9:19 AM
“Ne planificăm, poate pentru aprilie, un city-break la Florența sau Veneția. Atât de panicat sunt!” ziceai pe 26 februarie.
Stiu, nu esti panicat, deocamdata. :-)
Asteptam articolul de peste 2 saptamani cand ne anunti ca esti izolat la domiciliu.
Octav(Citează)
09/03/2020 la 9:21 AM
Ai dreptate, nu sunt panicat astăzi.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 9:30 AM
De fapt, este chiar de admirat că nu mă panichez din nimic, ci aștept informații concrete înainte de a decide ce fac. Se numește “decizie informată” spre deosebire de “teamă nejustificată”. Chit că în final rezultatul este același, prefer metoda mea și o recomand oricui.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 11:29 AM
cel mai fain e cand iei decizia informata si te trezesti in fata unor rafturi goale :)
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 11:56 AM
Caviar, Gruyere, Lagavulin si Moet se vor gasi din belsug. Doar sa avem voie sa iesim din casa dupa ele.
Octav(Citează)
10/03/2020 la 5:29 PM
@Octav: whisky am deja destul!
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 9:44 AM
ba, nu e cu panica.
dar in italia nu mai e de mers :))
Mihnea(Citează)
09/03/2020 la 9:58 AM
mda, se pare ca efectul va fi puternic, singura speranta e sa nu tina mult (max 2-3 luni) altfel o sa fie cam naspa.
si prin “naspa” inteleg de la falimente in lant la shortage-uri permanente pentru anumite marfuri/ materii prime
se prefigureaza o criza atipica, pentru ca avem simultan si un supply shock si un demand shock, ceea ce nu prea s-a mai vazut din anii ’30 incoace.
iar bancile centrale nu prea au ce face in caz de supply shock, traditional instrumentelre lor afecteaza cererea nu oferta.
spatiu de scadere a dobanzilor nu prea mai este, ca sunt foarte jos deja.
worst come to worst, o sa avem dobanzi negative, vom plati ca sa tinem banii la banca – si vom fi multumiti daca inca va mai exista o banca, pentru ca toarte companiile alea care vor da faliment inseamna pierderi pentru banci
vezi, de aia e bine sa exista in continuare cash si sa o sa lasam mai moale cu renuntarea la cash.
pentru ca nu esti cu adevarat proprietar pe ceva decat daca il poti tine in mana.
Marean(Citează)
09/03/2020 la 10:11 AM
Pe când un articol cu fonduri de investiții? Ma bătea și pe mine gândul sa aplic la unul.
Cristi(Citează)
09/03/2020 la 11:34 AM
O să mă gândesc. În principiu, nu-i ceva complicat. Am studiat oferta de fonduri din Homebank, am pus niște bani în vreo 4. Ăla cu risc mare merge cel mai bine până acum, că au tot crescut economiile.
La ING faci totul din Homebank. La BT am studiat un pic și trebuie mers la ei ca să semnezi acte and shit.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 10:47 AM
Isteria din magzine a disparut, nu se mai inghesuie prostimea sa goleasca rafturile.
Panica mi se pare cel mai nasol lucru in astfel de situatii.
Kopa_Kopan(Citează)
09/03/2020 la 11:00 AM
Este prea devreme să te bucuri.
Valentinul(Citează)
09/03/2020 la 11:22 AM
De prin toamna ma tot gandesc sa investesc si eu in ceva actiuni. Uite cum ma salveaza procrastinarea.
Giani Mucea(Citează)
09/03/2020 la 11:32 AM
cica DOW o sa ajunga la 15 mii. nici atunci nu stiu daca m-as baga. treaba e nasoala.
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 11:47 AM
Pai e aproape de 15 acum si restul lumii a scazut cu 7-8% de dimineata.
Cred ca peste 3-4 luni se stabilizeaza situatia. In sensul ca ori poate fi oprita raspandirea deci se stie ca vor reveni cererea si oferta, fie devine evident ca nu poate fi oprita, sistemele se adapteaza unei cresteri de pacienti si masurile de containment sunt relaxate deci lucrurile revin la normal.
Mie mi se pare interesanta evolutia din US. Complet nepregatiti pentru chestia asta. 22 de morti implica 1000 de infectati, desi ei stiu de 500. Idiotul lor ii minte pe fata, in ciuda evidentei, de la inceputul crizei si e interesat doar de imaginea lui. Misto.
Giani Mucea(Citează)
09/03/2020 la 1:11 PM
DOW e la 25 de mii acum. mai are pana la 15.
Trump e un fel de Dragnea al lor, si-a pus numai dobitoci sinistri in functii, de aia se fac acum de cacao. probabil o sa piarda alegerile, dar la cati americani imbecili sunt in masa lui de manevra, nu e sigur.
Giovani(Citează)
09/03/2020 la 1:21 PM
Ah, nu stiu de ce am zis 15, scria clar 25.
Nu cred ca o sa piarda alegerile. Minciunile sunt atat de evidente incat e imposibil sa mai puna cineva botul, cu toate astea are la fel de multi idioti in spate. Nu stiu ce ar putea sa ii mai convinga pe aia.
Giani Mucea(Citează)
09/03/2020 la 11:38 AM
Oriunde te uiti pe net vezi graficul ala cu numarul de infectati care tot creste dar mi se pare ca induce lumea in eroare putin. Ar trebui afisat si graficul cu celor care s-au vindecat care si acela creste cu cateva mii pe zi. Din cei 110.000 defapt sunt doar 45.000, 65.000 deja au fost declarati vindecati.
Chiar si la noi in tara pe toate televiziunile vezi mare cifra 15. Dar defapt sunt doar 10, 5 deja au fost trimisi acasa vinecati.
Calin(Citează)
10/03/2020 la 5:33 PM
Da, dar problemele sunt altele. În cazul unei epidemii de amploare, nu ai locuri în spital pentru toți. Oamenii scapă de virus (mă rog, vreo 95% dintre ei) cu tratament medical.
Dacă mai adaugi și niște infecții în instituții cheie sau spitale și carantină serioasă, blochezi jumătate din țară.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 11:51 AM
Eu am citit ca nu prea sunt curse anulate:
https://www.businessinsider.com/coronavirus-airlines-run-empty-ghost-flights-planes-passengers-outbreak-covid-2020-3
Veronica(Citează)
09/03/2020 la 12:10 PM
Acum am vazut ca ai postat asta in stirile zilei :)
Veronica(Citează)
10/03/2020 la 5:32 PM
Alea sunt în general, că nu mai călătorește lumea. Între România și Italia este altă poveste.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 12:03 PM
Iti recomand Tenerife. 100 euro zbor dus intors in martie, 27 de grade, super oferte la hoteluri. Iti recomand una din proprietatile pe care le gestionam noi. Pentru mai multe detalii iti stau la dispozitie pe mail.
Vlad(Citează)
09/03/2020 la 12:42 PM
Niste baieti aveau niste mii de miliarde care nu le mai ieseau la calcul, dupa ce le-au plimbat prin diverse scheme. Aceaste epidemie este o scuza buna pentru a sterge de pe caiet miliardele alea.
Sau poate crezi ca economia mondiala mai are vreo legatura cu sistemul ala in care unul producea, altul intermedia, altul cumpara, si de acolo veneau banii?
Dex(Citează)
10/03/2020 la 5:34 PM
Nu înțeleg care caiet și despre ce miliarde vorbești. Trebuie să dai exemple concrete și să explici cum funcționează o astfel de manevră în economia reală.
nwradu(Citează)
09/03/2020 la 12:58 PM
am auzit niste zvonuri ca ar putea sa anuleze si euro 2020 daca in 2-3 luni nu se rezolva cu virusul asta.
iti dai seama ce fericiti vor fi aia care trebuiau sa construiasca trenul catre otopeni si care oricum nu il terminau la timp.
speedy.gonzales(Citează)
09/03/2020 la 1:44 PM
Si Florenta si Venetia sunt foarte frumoase. Daca ar fi sa aleg intre cele doua, as alege totusi Florenta pentru de acolo poti ajunge foarte usor la Bologna, Siena sau Lucca, la o distanta de o ora si un pic de mers cu masina sau trenul.
P.S. Trebuia sa plec si eu cateva zile in Italia spre sfarsitul lunii martie, dar a trebuit sa anulez calatoria.
XYZ(Citează)
09/03/2020 la 2:00 PM
Ca intrebau multi de investitii, daca permite Radu, laurentiumihai.ro/cum-sa-investesc-lunar-1000-euro/ ( puteti inlocui 1000 cu 100..cu 10, etc).
Sunt pareri de la 20 de persoane, majoritatea au si bloguri de investitii.
sorin(Citează)
09/03/2020 la 7:26 PM
M-am uitat pe site, sunt ok sfaturile in mare, unele sunt prea optimiste altele prea simplificate dar oricum te prinzi, ce vreau sa zic in legatura cu asta e sa evitati tradeville, btcapitals,… lucreaza cu comisioane care mie mi se par cam mari fata de ce ofera companii mult mai mari din strainatate gen Interactive Brokers sau Degiro. Doi nu va bagati pe companii “mici” de pe BVB pe care nu le intelegeti, dar nici pe sif-uri nu m-as baga, managementul cateodata joaca in interese proprii si nu al sif-ului, sunt si cateva companii mari ok dar aveti grija pe BVB.
3 Prin banci locale merita cumparate doar fonduri de investii facute de banca respectiva avand comisianele mici pentru bursa nu va recomand.
4. Un site unde puteti sa cautati si sa comparati etf-uri
https://www.justetf.com/en/find-etf.html?assetClass=class-equity
Tom(Citează)
10/03/2020 la 10:30 AM
Pe interactive brokers merg si eu pt international DAR prin tradestation global ca sa evit comisioane. iar tradeville e ok pt RO, 0,65% comision fata de 15% parca daca iei ceva international. degiro nu cred ca merge in ro sau ma insel. mai e si trading212 dar e cam shady.
sorin(Citează)