►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am instalat aplicația BPay de la Mastercard pentru plata călătoriilor cu transportul în comun în București (STB, nu și metrou). E bună aplicația. Nu călătoresc foarte des cu STB-ul, dar o voi ține în telefon tocmai pentru că este mai simplă de utilizat decât portofelul reîncărcabil uzual pe care poate nici nu-l am la mine când apare nevoia de a lua un tramvai sau un autobuz.
Dacă utilizați des STB-ul, aveți și mai multe motive să utilizați BPay:
Punctul din urmă mi se pare cel mai important. La mine aici la Șincai există un singur punct de vânzare în întreaga intersecție, dar sunt linii STB pe diverse direcții. Uneori poți pierde 5 minute sau mai mult mergând de la stația necesară ție și până la punctul de vânzare a călătoriilor, plus că poate este și acolo o coadă. Nu mai zic de o zonă mult mai mare precum Piața Unirii sau Piața Victoriei, unde poți descoperi că trebuie să traversezi de vreo 3 ori până la punct de încărcare.
Ultima oară când am trecut pe lângă acel punct de vânzare, un domn tocmai făcea scandal pentru că trebuia să plătească și valoarea cardului de călătorie pe care se încarcă biletele, vreo 3 lei sau costă acela, deși el vrea doar o călătorie de 1,3 lei. Și a încercat doamna de la vânzare să-i explice că asta e situația, plătește ce are de plătit sau nu, dar scandalul continua.
Cu BPay poți plăti doar o călătorie de 1,3 lei, dacă asta vrei.
Update după discuția din comentarii: este mult mai utilă decât plata prin SMS, unde o călătorie costă 0,3 € + TVA, adică vreo 1,7 lei, și ai nevoie de abonamente de telefonie sau credit disponibil pe cartelă. Cu BPay plătești doar 1,3 lei, fără nici un alt comision, și poți cumpăra orice tip de bilet sau abonament, nu doar maxim disponibile o zi.
Acum închipuiți-vă avantajele de mai sus pentru o persoană care vine din afara Bucureștiului pentru 2-3 zile aici. BPay este exemplu perfect despre cum tehnologia poate economisi timp și bani. Eu aș promova-o în Otopeni, ca să vadă toți străinii care aterizează aici că există așa ceva.
Aplicația arată ca mai jos. Este disponibilă în mai multe limbi. Din ecranul principal poți cumpăra rapid titluri de călătorie, inclusiv pentru o singură călătorie, o zi, 7 zile sau abonamente lunare de diverse tipuri.
Puteți cumpăra și mai multe bilete, în caz că sunteți însoțiți de mai multe persoane.
Plata se face cu un card bancar. La mine n-a fost nevoie să-l introduc manual, ci Google Payments pare cumva integrat în BPay și mi-a sugerat direct cardurile salvate în contul meu Google. Pe versiunea iOS nu are o integrare pentru plata directă cu Apple Pay, din câte mi-a zis cineva cu iPhone, dar poate va avea în viitor.
Nu este nevoie să vă faceți cont în aplicație. Dacă vă faceți unul, însă, biletele și abonamentele cumpărate vor fi legate de acesta pentru a putea fi mai ușor transferate pe alt telefon.
După ce ați cumpărat un “titlu de călătorie”, acesta trebuie activat. Eu am folosit-o până acum doar pentru un abonament de o zi, pe care l-am achiziționat și apoi mi-a apărut direct în ecranul principal din BPay pentru acces rapid la acesta. L-am activat și atunci a apărut un cod QR pe ecran pe care un controlor STB l-ar fi putut scana pentru a se convinge că este valabil.
Mai are niște opțiuni prin meniuri. Te poate duce să instalezi aplicația oficială STB pe care vezi traseele mijloacelor de transport sau programul liniei turistice, dar în mare BPay este foarte simplu de utilizat și simplifică semnificativ deplasarea prin București.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
55 comentarii
02/03/2020 la 6:30 AM
Si de ce e nevoie de 2 aplicatii in loc sa permita cumpararea din aplicatia STB?
Alex(Citează)
04/03/2020 la 10:28 AM
InfoSTB este o aplicație făcută de STB. BPay este făcută de Mastercard-Unicredit-Masabi.
Cum ar fi trebuit integrat totul în Info STB? Lua Mastercard codul sursă de la cine o fi dezvoltat Info STB și le zicea “voi de acum nu mai lucrați la aplicația asta, e a noastră!”. Nu crezi că ar fi fost niște probleme legate de contracte șamd?
Dacă InfoSTB va adăuga cândva plata biletelor în aplicație, poți renunța la BPay sau nu, că depinde care va fi mai bună. Până atunci, situația este care este și mi se pare important că ai o aplicație din care poți cumpăra bilete. De ce nu-i InfoSTB, de ce nu-i mov, de ce nu are moț… ce contează?
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 6:46 AM
E atat de practic ca n-am cum sa nu ma intreb daca n-are si ceva dezavantaje.. De ex, o tranzactie de 1.3 lei efectuata dintr-un card care nu e Unicredit sau Mastercard, suporta comisioane? E de urmarit costul final, desi cel mai mult se simte probabil la abonamentul lunar. Vreau sa cred ca e un proiect pilot care daca va avea succes, va putea fi extins ulterior si pe Metrorex, who knows? 🙄
Laura(Citează)
02/03/2020 la 7:12 AM
Nu sunt comisioane pentru alte tipuri de card-uri/banci. Marele dezavantaj este ca o data cumparat un tichet, acesta expira in 60 de minute (sau ore, pentru day pass).
Atentie, nu am zis o data ACTIVAT, ci o data CUMPARAT.
Adica, nu pot sa imi cumpar in avans 10 bilete si sa le activez atunci cand chiar le folosesc. Nu, trebuie cumparat si activat tot atunci. Nu inteleg atunci pentru ce mai exista activarea.
Andrei(Citează)
02/03/2020 la 8:25 AM
Comisioanele pentru tranzactii cu cardul (online sau fizic) sunt ilegale. Asta este doar pentru cumparatori, comerciantii platesc comisioane catre banci.
etk(Citează)
02/03/2020 la 9:23 AM
Andrei- așa este și la sms. Probabil e același serviciu in spate.
Mario(Citează)
04/03/2020 la 10:30 AM
@Laura: nu este nici un comision. Am luat un bilet de 8 lei, 8 lei mi-au ieșit de pe card.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 6:57 AM
Chiar nu puteau sa le zica pur si simplu bilete?!?! 🤪
Dan(Citează)
02/03/2020 la 7:27 AM
Adica in București nu poți trimite sms la nr scurt gen 7475 pe care il pui pe adise peste tot? Su tot la numărul ăsta sa poti plăti si parcarea?
Doru Vlad(Citează)
02/03/2020 la 8:02 AM
Se poate să plătești și prin SMS, la numărul 7458. http://stbsa.ro/sms_new.php
David(Citează)
02/03/2020 la 8:37 AM
E cel mai simplu prin SMS. E același număr cu cel pentru parcare.
Bogdan(Citează)
04/03/2020 la 10:30 AM
Poți și prin SMS, dar trebuie să ai abonament sau credit disponibil pe cartelă din care să-ți tragă banii. Mai simplu este să plătești cu cardul în BPay.
nwradu(Citează)
04/03/2020 la 11:01 AM
Doar că plata prin SMS pică de câte ori trebuie prelungit contractul între firma care asigură serviciul respectiv și STB.
Ah, iar prin SMS plătești 0,3 € + TVA pe un bilet, adică 1,7 lei. Cu BPay plătești 1,3 lei. În plus, poți cumpăra și abonamente lunare.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 7:53 AM
Nu inteleg de ce e nevoie de o aplicatie separata pentru asta, puteau foarte frumos sa integreze functionalitatea ei in Info STB.
Plus, UI-ul este absolut infiorator.
Lorin(Citează)
02/03/2020 la 8:27 AM
Doua aplicatii costa mai mult decat una singura ;)
etk(Citează)
04/03/2020 la 10:32 AM
Am explicat mai sus. Aplicațiile sunt dezvoltate de companii separate, nu putea una să ceară codul sursă de la cealaltă și să-l continue Mastercard.
InfoSTB este făcută de STB, BPay de Mastercard-Unicredit-Masabi (ultimii dezvoltând sisteme de ticketing în diverse colțuri ale lumii).
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 9:25 AM
Sau poti da SMS, e mai simplu si scapi de o aplicatie in telefon
Cristi(Citează)
04/03/2020 la 10:32 AM
Poți și prin SMS, dar trebuie să ai abonament sau credit disponibil pe cartelă din care să-ți tragă banii. Mai simplu este să plătești cu cardul în BPay.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 9:25 AM
SMS la 7458 cu numărul autobuzului și aia e, mult mai simplu, vine pe factura la telefon. De ce sa mai stai cu încă o aplicație în telefon?
http://www.stbsa.ro/sms_new.php
Sebid(Citează)
02/03/2020 la 10:44 AM
Pai , de exemplu, telefonul e al firmei, caz in care ai avea de dat explicatii daca platesti cu el servicii cu valoare adaugata…
BipBip(Citează)
02/03/2020 la 8:13 PM
Sau poate nu ai factură de telefon pentru că ai cartelă.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 10:08 AM
Va zic eu de ce e buna aplicatia asta, in primul rand eu avand orange prepay nu tin credit pe telefon deci nu as putea cumpara bilet prin sms si sunt multi cu prepay daca va uitati in rapoartele anuale ale operatorilor, doi biletul prin sms are costuri mai ridicate decat comisioanele la plata cu cardul deci prin sms e mai scump decat daca incarci la un punct cardul sau daca cumperi prin aplicatia asta, trei daca o sa promoveze aplicatia asta la aeroport si prin alte parti si pentru straini o sa fie mai usor sa cumpere bilete.
Dar cum zicea si Lorin era mai bine daca integrau aplicatia asta in info stb care chiar este o aplicatie destul de ok si folositoare mai are unde sa evolueze dar si asa e buna
Oricum trendul e sa se treaca la plata prin aplicatii si in stainatate poti sa platesti parcare prin aplicatie, iti bagi in aplicatie datele si cand parchezi apesi pe un buton ca ai parcat, telefonul prin gps vede unde esti in ce zona si stie cat costa acolo parcatul si cand pleci apesi pe un alt buton ca plec si o sa iti ia banii din cont
Tom(Citează)
04/03/2020 la 10:33 AM
Lasă-ne cu explicațiile astea logice. N-auzi că e mai simplu prin SMS? :P
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 10:26 AM
Interfata de ce e o varza combinata romana/engleza?
alunelu(Citează)
04/03/2020 la 10:33 AM
Cred că a fost făcută english-first. Asta se poate corecta ușor cu update-uri.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 10:52 AM
am pus-o si eu, dar vad ca e complicat sa cumperi naibii un bilet, trebuie sa selectezi mai inainte linia pe care circuli – ce sens are?
iar asta cu biletul care expira intr-o ora de la cumparare e cam stupid
Marean(Citează)
02/03/2020 la 10:56 AM
a si colac peste pupaza nu se poate salva cardul inainte de prima cumparare
foarte destept – esti in strada sau in autobuz si trebuie sa cauti cardul ca sa il poti baga in aplicatie
sau alternativ, te costa 1.3 lei sa bagi cardul daca o faci in liniste, adica cand nu ai nevoie :-))
Marean(Citează)
02/03/2020 la 12:28 PM
Pentru ca exista bilete si pentru alte rute: externe, expres.s, iar pretul e mai mare acolo.
Mario(Citează)
02/03/2020 la 2:21 PM
ok, dar atunci fie se puteau face categorii separate, fie asta cu alegerea liniei ar fi fost un filtru suplimentar, in caz ca nu stii ce fel de linie este.
sa zicem ca stau in statie si unde am de mers eu ajung 3 autobuze -> inseamna ca nu pot sa iau bilet pana nu ma urc in autobuz, ceea ce este interzis conform experientei cu plata prin sms (vezi mai jos comentarii)
acuma nu zic ca e un capat de tara, dar lucrurile puteau sa fie simple dar sunt complicate, pentru ca de ce nu.
Marean(Citează)
04/03/2020 la 10:39 AM
Este doar un mic inconvenient la prima utilizare, unul minor dacă oricum Google îți poate sugera datele cardului bancar, cum mi-a făcut mie. Am introdus doar codul CVV manual.
Fluxul gândit de dezvoltatori este cam acesta: ai aplicația, ai cardul salvat în ea. Când vine autobuzul potrivit, scoți telefonul, plătești pe loc biletul în timp ce trage în stație sau te urci în el.
Ai 60 de minute pentru un bilet, limitare care există și la plata cu SMS-ul. Ideea din spate este că altfel toată lumea ar fi avut un bilet cumpărat, dar neactivat, și l-ar fi activat doar dacă vedea controlori.
nwradu(Citează)
04/03/2020 la 11:17 AM
Ok dar atunci de ce mai trebuie sa si activez biletul?
Adica daca nu il activez iau amenda?
Marean(Citează)
02/03/2020 la 11:00 AM
Eu am pus cateva calatorii ope un card clasic de STB. Nu validez decat cand vad controlorii. Fac economie serioasa astfel.
Kopa_Kopan(Citează)
02/03/2020 la 11:09 AM
sper ca e o gluma, ffs – ai 15 ani sau esti student sarac sau ce?
nu exista nici o scuza sa nu platesti bilet la RATB.
e furt in pana mea.
plus ca e absurd sa nu platesti bilet dar sa te plangi de transportul prost si de trafic in bucuresti.
serios, mi se pare sinistru – vrem o societate cat de cat normala si civilizata dar nu ne dam in laturi sa furam niste zeci de lei pe luna de la RATB
Marean(Citează)
02/03/2020 la 1:42 PM
@Kopa_Kopan, trecand peste discutia legata de moralitate, dar nu ti se pare un stres prea mare sa stai mereu cu ochii pe geam sa urmaresti daca apar controlorii?
Asta pentru doar cateva zeci de lei pe luna?
Andrei G(Citează)
02/03/2020 la 6:53 PM
Pe rute scurte de câteva stații si cand nu te grăbești nu e stres, si in trecut ii cam recunoșteai, 3+ persoane rar 2, care nu sunt îmbrăcați cel mai bine, stând vorbind între ei ca mai apoi de cele mai multe ori sa se despartă când urcă, dar de când cu vestele e si mai simplu. In 90% din cazuri plătesc călătoria.
Tom(Citează)
03/03/2020 la 11:45 AM
Asa procedez de multi ani. De ceva timp recunosti controlorii fara probleme, ca trebuie sa poarte niste veste speciale. Legat de suma: nu e mai bine sa opresc eu banii aia?! De ce sa ii dau degeaba unei societati care oricum toaca gramezi de bani publici…
Kopa_Kopan(Citează)
03/03/2020 la 11:58 AM
“De ce sa ii dau degeaba unei societati care oricum toaca gramezi de bani publici…”
pentru ca este imoral, bre.
si nu este imoral doar din cauza ca e contraventie.
Este imoral in primul rand fata de cei care platesc, pentru ca daca toata lumea ar gandi ca tine, atunci RATB si orice alta utilitate similara nu ar mai putea fi finantata nici macar la nivelul prapadit la care e acum. Si apoi ajungem la evaziune fiscala, pentru ca e acelasi tip de rationament si acolo.
tu esti ceea ce se numeste un “free rider”, adica un magar care poate sa nu plateasca doar pentru ca majoritatea platesc.
esti la fel ca ala care depaseste coloana pe contrasens sau rupe flori din parc – el poate sa faca asta doar pentru ca altii nu o fac, ca daca ar merge toata lumea pe contrasens sau ar rupe toata lumea flori din parc el nu ar mai putea sa faca asta, ca nu ar mai fi loc si nu ar mai fi flori.
Initial te-am simpatizat pentru ca si eu sunt cam zgarcit, dar sincer iti zic ca nu e ok ce faci.
Esti om in toata firea, pay the fucking ticket.
Marean(Citează)
03/03/2020 la 9:23 PM
Vezi cum te grabesti cu concluziile? Nu sunt zgarcit, dar imi place sa economisesc. Si gandesti si invechit, cu toata teoria ta despre plata transportului public. Cauta pe net informatia foarte recenta despre cum Luxemburgul a facut transportul gratuit. De ce? pentru ca au alta gandire, nu din astea invechita, ca pe la noi… sa ma apuc acum sa-ti explic ca eu platesc deja pentru transportul public cand dau taxe si impozite? Sau ca n-am chef sa ma aliniez cu turma prostilor?
Lasati basinile astea pretentioase, ca nu asa faceti o tara ca afara. Voi rostogoliti niste idei vechi de 30 de ani, alea s-au fumat in lumea civilizata. Nu c-as avea pretentii de la majoritatea celor care citesc blogul asta (am vazut ca multi bubuie de prosti) dar mai uitati-va si voi in stanga si-n dreapta, vedeti cum merge lumea inainte, inainte sa va iritati fara sens.
Kopa_Kopan(Citează)
04/03/2020 la 9:30 AM
Mafrend, discutia despre daca transportul public ar trebuie sau nu sa fie gratis e una care poate fi avuta, dar e un subiect separat si nu are legatura.
Deocamdata la noi nu este gratis, deci ai obligatia sa platesti bilet. Iar argumentul ca oricum platesti taxe e ridicol.
Referitor la transportul gratuit, lista oraselor in care s-a incercat si a fost un esec este mai mare decat lista oraselor unde a fost succes.
De pe wikipedia
“This U.S. report suggests that, while ridership does increase overall, the goal of enticing drivers to take transit instead of driving is not necessarily met: because fare-free systems tend to attract a certain number of “problem riders”, zero-fare systems may have the unintended effect of convincing some ‘premium’ riders to go back to driving their cars. ”
Marean(Citează)
04/03/2020 la 9:42 AM
PS Luxemburgul a bagat transport public gratuit nu pentru ca ar fi foarte moderni in gandire, ci pentru ca erau sufocati de numarul f mare de masini
acolo e o situatie speciala, respectiv e o “tara” cu spatiu fizic limitat si e o tara bogata, deci isi permit
Marean(Citează)
04/03/2020 la 10:52 AM
Se numește furt, nu economie serioasă.
Pentru că altfel nu pot oferi servicii mai bune? De ce să mai plătești taxe? De ce să nu furi tot ce ai nevoie, dacă oricum ești dezamăgit de societate?
Mă rog, în particular pentru STB, și ei sunt incapabili să forțeze validarea biletului, așa că nu are rost să continuăm subiect acesta.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 11:25 AM
Pare o treaba supra complicata facuta parca pentru a spala niste bani.
Abordarea corecta e sa puna cititoate contactless in autobuze astfel incat sa poti cumpara bilet prin NFC cu absolut orice aplicatie de plata ai instalata pe telefon sau cu cardul bacar cu element contactless. Asa ceva exista in autobuzele din Sibiu de vreo 5 ani deja.
Sol(Citează)
02/03/2020 la 8:37 PM
Tot de o aplicație de telefon ai avea nevoie și atunci și n-ar putea cumpăra abonamente prin ea. Mi se pare mai simplu să cumpăr bilet din telefon cu două apăsări decât să merg în autobuz până la un validator.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 12:37 PM
vezi ca poti lua amenda.Cica daca nu dai SMS inainte cu 5 min , codul ii apare invalid controlorului. S-a lasat cu amenda.Controllorul mai spunea ca pe cartela merge mai prost si e mai bine sa ai abonament.
O mizerie de scuza ca sa poat asa dea amenda.
Cu dreotatea mori in mana.Cod generat prin SMS .
florin(Citează)
04/03/2020 la 10:54 AM
Prin BPay îi arăți un cod QR pe telefonul tău, pe care controlorul îl scanează pentru a se asigura că-i bun. Nu trebuie să primească el vreo verificare, din câte știu.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 1:32 PM
Cum cacao stiu aia de la Food Panda de plata prin Apple Pay dar ditamai aplicatia STB-ului nu merge?!
Roxana(Citează)
04/03/2020 la 10:55 AM
Dacă te referi la BPay, nu-i aplicația STB-ului, ci e dezvoltată de Mastercard și alți parteneri pentru a încuraja plățile cu cardul și în alte domenii.
De ce nu merge Apple Pay? Nu știu, probabil pentru că acolo chiar apar încă un rând de comisioane și mulțimea oamenilor care folosesc STB și au iPhone cu Apple Pay și vor musai Apple Pay integrat este atât de mică încât nu merita efortul de programare.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 1:58 PM
Vezi ca prin SMS trebuie sa platesti inainte sa te urci in autobuz. Acum am aflat si eu citind pe FB o postare a cuiva care a luat amenda ca a trimis SMS imediat cum s-a urcat in autobuz.
etk(Citează)
02/03/2020 la 8:38 PM
Dap, scrie pe site http://stbsa.ro/sms_new.php
Tot 60 de minute e valabil biletul și prin SMS, apropo.
nwradu(Citează)
02/03/2020 la 7:30 PM
O singura observatie am: BPAY canibalizeaza aplicatia InfoStb, practic a inglobat-o. Ma intreb daca primaria a platit o aplicatie la pret de 2.
In rest, cand platesc prin sms, trimit sms inainte, sistemul are o anumita latenta (cateva minute) si prefer sa stiu dinainte daca merge sau e picat.
In povestea cu controlorii care au amendat calatorul care “tocmai daduse sms” mi-ar placea sa vad si pozitia oficiala a STB. In povestile astea de obicei adevarul e la mijloc
F.(Citează)
02/03/2020 la 10:09 PM
In final tot va trebui sa ajungem la chestii simple – apropiat propirul card contactless (indiferent de banca emitenta) de POS-ul din mijlocul de transport, primit instant (pe sms/aplicatie) un cod unic de confirmare plata. Ideal, folosit acelasi card si la iesire, ca sa vada cat de departe ai mers si sa taxeze corespunzator, plus ca vor avea o evidenta exacta pentru optimizare trasee pe ore. UK style.
petrescs(Citează)
04/03/2020 la 10:59 AM
E mai dificil. Validatoarele fac parte din infrastructura STB, n-ai cum să ajungi acolo. Aplicația BPay a fost dezvoltată de Mastercard fără a necesita acces la infrastructura STB.
Apoi trebuie să te gândești la costuri. Câți dintre clienții STB au carduri, vor să plătească cu cardul în autobuz, dar nu într-o aplicație ce le permite să cumpere și abonamente de o zi sau o lună, ci musai direct la validator? Merită înlocuite toate validatoarele cu unele cu POS și merită modificată infrastructura din spate pentru acești oameni?
Mie soluția cu o aplicație de nișă în care poți cumpăra orice bilet din două apăsări mi se pare mai bună acum.
nwradu(Citează)
04/03/2020 la 12:04 AM
Nimeni nu precizeaza legat de plata prin SMS ca ea costa 0.3E+TVA=~1.7Lei, fata de 1.3 prin aplicatia asta.
A(Citează)
05/03/2020 la 3:15 PM
Pai in magazin Play vad ca ambele aplicatii sunt listate ca fiind dezvoltate de STSBA!!! De unde doua companii separate???
Tavi(Citează)
05/03/2020 la 4:43 PM
E clar că n-a fost dezvoltată fără știința lor. Probabil STB sunt cei care au urcat-o în Play, ca să o gestioneze.
nwradu(Citează)