un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

BPay este aplicația de mobil pentru transportul în comun din București

2 Mar 2020  ·

PUBLICITATE, TEHNOLOGIE  ·

55 comentarii

Am instalat aplicația BPay de la Mastercard pentru plata călătoriilor cu transportul în comun în București (STB, nu și metrou). E bună aplicația. Nu călătoresc foarte des cu STB-ul, dar o voi ține în telefon tocmai pentru că este mai simplă de utilizat decât portofelul reîncărcabil uzual pe care poate nici nu-l am la mine când apare nevoia de a lua un tramvai sau un autobuz.

Dacă utilizați des STB-ul, aveți și mai multe motive să utilizați BPay:

  • puteți cumpăra orice din aplicație, de la bilete pentru o călătorie și până la abonamente lunare.
  • nu trebuie să vă mai luptați cu validatoarele din autobuze. În caz de control, arătați codul QR de pe ecranul telefonului pentru a dovedi că aveți bilet.
  • deși în aplicație scrie că este dezvoltată de Mastercard și Unicredit, se poate plăti cu orice tip de card de la orice bancă.
  • nu mai depindeți de punctele de vânzare din stații și de orarul lor, nu contează că vă uitați portofelul electronic acasă șamd.
Download BPay: Google Play și Apple AppStore.

Punctul din urmă mi se pare cel mai important. La mine aici la Șincai există un singur punct de vânzare în întreaga intersecție, dar sunt linii STB pe diverse direcții. Uneori poți pierde 5 minute sau mai mult mergând de la stația necesară ție și până la punctul de vânzare a călătoriilor, plus că poate este și acolo o coadă. Nu mai zic de o zonă mult mai mare precum Piața Unirii sau Piața Victoriei, unde poți descoperi că trebuie să traversezi de vreo 3 ori până la punct de încărcare.

Ultima oară când am trecut pe lângă acel punct de vânzare, un domn tocmai făcea scandal pentru că trebuia să plătească și valoarea cardului de călătorie pe care se încarcă biletele, vreo 3 lei sau costă acela, deși el vrea doar o călătorie de 1,3 lei. Și a încercat doamna de la vânzare să-i explice că asta e situația, plătește ce are de plătit sau nu, dar scandalul continua.

Cu BPay poți plăti doar o călătorie de 1,3 lei, dacă asta vrei.

Update după discuția din comentarii: este mult mai utilă decât plata prin SMS,  unde o călătorie costă 0,3 € + TVA, adică vreo 1,7 lei, și ai nevoie de abonamente de telefonie sau credit disponibil pe cartelă. Cu BPay plătești doar 1,3 lei, fără nici un alt comision, și poți cumpăra orice tip de bilet sau abonament, nu doar maxim disponibile o zi.

Acum închipuiți-vă avantajele de mai sus pentru o persoană care vine din afara Bucureștiului pentru 2-3 zile aici. BPay este exemplu perfect despre cum tehnologia poate economisi timp și bani. Eu aș promova-o în Otopeni, ca să vadă toți străinii care aterizează aici că există așa ceva.

Aplicația arată ca mai jos. Este disponibilă în mai multe limbi. Din ecranul principal poți cumpăra rapid titluri de călătorie, inclusiv pentru o singură călătorie, o zi, 7 zile  sau abonamente lunare de diverse tipuri.

Puteți cumpăra și mai multe bilete, în caz că sunteți însoțiți de mai multe persoane.

Plata se face cu un card bancar. La mine n-a fost nevoie să-l introduc manual, ci Google Payments pare cumva integrat în BPay și mi-a sugerat direct cardurile salvate în contul meu Google. Pe versiunea iOS nu are o integrare pentru plata directă cu Apple Pay, din câte mi-a zis cineva cu iPhone, dar poate va avea în viitor.

Nu este nevoie să vă faceți cont în aplicație. Dacă vă faceți unul, însă, biletele și abonamentele cumpărate vor fi legate de acesta pentru a putea fi mai ușor transferate pe alt telefon.

După ce ați cumpărat un “titlu de călătorie”, acesta trebuie activat. Eu am folosit-o până acum doar pentru un abonament de o zi, pe care l-am achiziționat și apoi mi-a apărut direct în ecranul principal din BPay pentru acces rapid la acesta. L-am activat și atunci a apărut un cod QR pe ecran pe care un controlor STB l-ar fi putut scana pentru a se convinge că este valabil.

Mai are niște opțiuni prin meniuri. Te poate duce să instalezi aplicația oficială STB pe care vezi traseele mijloacelor de transport sau programul liniei turistice, dar în mare BPay este foarte simplu de utilizat și simplifică semnificativ deplasarea prin București.

    55 comentarii

  1. Si de ce e nevoie de 2 aplicatii in loc sa permita cumpararea din aplicatia STB?

      (Citează)

    • InfoSTB este o aplicație făcută de STB. BPay este făcută de Mastercard-Unicredit-Masabi.

      Cum ar fi trebuit integrat totul în Info STB? Lua Mastercard codul sursă de la cine o fi dezvoltat Info STB și le zicea “voi de acum nu mai lucrați la aplicația asta, e a noastră!”. Nu crezi că ar fi fost niște probleme legate de contracte șamd?

      Dacă InfoSTB va adăuga cândva plata biletelor în aplicație, poți renunța la BPay sau nu, că depinde care va fi mai bună. Până atunci, situația este care este și mi se pare important că ai o aplicație din care poți cumpăra bilete. De ce nu-i InfoSTB, de ce nu-i mov, de ce nu are moț… ce contează?

        (Citează)

  2. E atat de practic ca n-am cum sa nu ma intreb daca n-are si ceva dezavantaje.. De ex, o tranzactie de 1.3 lei efectuata dintr-un card care nu e Unicredit sau Mastercard, suporta comisioane? E de urmarit costul final, desi cel mai mult se simte probabil la abonamentul lunar. Vreau sa cred ca e un proiect pilot care daca va avea succes, va putea fi extins ulterior si pe Metrorex, who knows? 🙄

      (Citează)

    • Nu sunt comisioane pentru alte tipuri de card-uri/banci. Marele dezavantaj este ca o data cumparat un tichet, acesta expira in 60 de minute (sau ore, pentru day pass).
      Atentie, nu am zis o data ACTIVAT, ci o data CUMPARAT.
      Adica, nu pot sa imi cumpar in avans 10 bilete si sa le activez atunci cand chiar le folosesc. Nu, trebuie cumparat si activat tot atunci. Nu inteleg atunci pentru ce mai exista activarea.

        (Citează)

    • Comisioanele pentru tranzactii cu cardul (online sau fizic) sunt ilegale. Asta este doar pentru cumparatori, comerciantii platesc comisioane catre banci.

        (Citează)

    • Andrei- așa este și la sms. Probabil e același serviciu in spate.

        (Citează)

    • @Laura: nu este nici un comision. Am luat un bilet de 8 lei, 8 lei mi-au ieșit de pe card.

        (Citează)

  3. Chiar nu puteau sa le zica pur si simplu bilete?!?! 🤪

      (Citează)

  4. Adica in București nu poți trimite sms la nr scurt gen 7475 pe care il pui pe adise peste tot? Su tot la numărul ăsta sa poti plăti si parcarea?

      (Citează)

  5. Nu inteleg de ce e nevoie de o aplicatie separata pentru asta, puteau foarte frumos sa integreze functionalitatea ei in Info STB.
    Plus, UI-ul este absolut infiorator.

      (Citează)

    • Doua aplicatii costa mai mult decat una singura ;)

        (Citează)

    • Am explicat mai sus. Aplicațiile sunt dezvoltate de companii separate, nu putea una să ceară codul sursă de la cealaltă și să-l continue Mastercard.

      InfoSTB este făcută de STB, BPay de Mastercard-Unicredit-Masabi (ultimii dezvoltând sisteme de ticketing în diverse colțuri ale lumii).

        (Citează)

  6. Sau poti da SMS, e mai simplu si scapi de o aplicatie in telefon

      (Citează)

    • Poți și prin SMS, dar trebuie să ai abonament sau credit disponibil pe cartelă din care să-ți tragă banii. Mai simplu este să plătești cu cardul în BPay.

        (Citează)

  7. SMS la 7458 cu numărul autobuzului și aia e, mult mai simplu, vine pe factura la telefon. De ce sa mai stai cu încă o aplicație în telefon?

    http://www.stbsa.ro/sms_new.php

      (Citează)

  8. Va zic eu de ce e buna aplicatia asta, in primul rand eu avand orange prepay nu tin credit pe telefon deci nu as putea cumpara bilet prin sms si sunt multi cu prepay daca va uitati in rapoartele anuale ale operatorilor, doi biletul prin sms are costuri mai ridicate decat comisioanele la plata cu cardul deci prin sms e mai scump decat daca incarci la un punct cardul sau daca cumperi prin aplicatia asta, trei daca o sa promoveze aplicatia asta la aeroport si prin alte parti si pentru straini o sa fie mai usor sa cumpere bilete.
    Dar cum zicea si Lorin era mai bine daca integrau aplicatia asta in info stb care chiar este o aplicatie destul de ok si folositoare mai are unde sa evolueze dar si asa e buna

    Oricum trendul e sa se treaca la plata prin aplicatii si in stainatate poti sa platesti parcare prin aplicatie, iti bagi in aplicatie datele si cand parchezi apesi pe un buton ca ai parcat, telefonul prin gps vede unde esti in ce zona si stie cat costa acolo parcatul si cand pleci apesi pe un alt buton ca plec si o sa iti ia banii din cont

      (Citează)

    • Tom: Va zic eu de ce e buna aplicatia asta, in primul rand eu avand orange prepay nu tin credit pe telefon deci nu as putea cumpara bilet prin sms si sunt multi cu prepay daca va uitati in rapoartele anuale ale operatorilor, doi biletul prin sms are costuri mai ridicate decat comisioanele la plata cu cardul deci prin sms e mai scump decat daca incarci la un punct cardul sau daca cumperi prin aplicatia asta, trei daca o sa promoveze aplicatia asta la aeroport si prin alte parti si pentru straini o sa fie mai usor sa cumpere bilete.

      Lasă-ne cu explicațiile astea logice. N-auzi că e mai simplu prin SMS? :P

        (Citează)

  9. Interfata de ce e o varza combinata romana/engleza?

      (Citează)

  10. am pus-o si eu, dar vad ca e complicat sa cumperi naibii un bilet, trebuie sa selectezi mai inainte linia pe care circuli – ce sens are?

    iar asta cu biletul care expira intr-o ora de la cumparare e cam stupid

      (Citează)

    • a si colac peste pupaza nu se poate salva cardul inainte de prima cumparare

      foarte destept – esti in strada sau in autobuz si trebuie sa cauti cardul ca sa il poti baga in aplicatie

      sau alternativ, te costa 1.3 lei sa bagi cardul daca o faci in liniste, adica cand nu ai nevoie :-))

        (Citează)

    • Pentru ca exista bilete si pentru alte rute: externe, expres.s, iar pretul e mai mare acolo.

        (Citează)

    • ok, dar atunci fie se puteau face categorii separate, fie asta cu alegerea liniei ar fi fost un filtru suplimentar, in caz ca nu stii ce fel de linie este.

      sa zicem ca stau in statie si unde am de mers eu ajung 3 autobuze -> inseamna ca nu pot sa iau bilet pana nu ma urc in autobuz, ceea ce este interzis conform experientei cu plata prin sms (vezi mai jos comentarii)

      acuma nu zic ca e un capat de tara, dar lucrurile puteau sa fie simple dar sunt complicate, pentru ca de ce nu.

        (Citează)

    • Este doar un mic inconvenient la prima utilizare, unul minor dacă oricum Google îți poate sugera datele cardului bancar, cum mi-a făcut mie. Am introdus doar codul CVV manual.

      Fluxul gândit de dezvoltatori este cam acesta: ai aplicația, ai cardul salvat în ea. Când vine autobuzul potrivit, scoți telefonul, plătești pe loc biletul în timp ce trage în stație sau te urci în el.

      Ai 60 de minute pentru un bilet, limitare care există și la plata cu SMS-ul. Ideea din spate este că altfel toată lumea ar fi avut un bilet cumpărat, dar neactivat, și l-ar fi activat doar dacă vedea controlori.

        (Citează)

    • Ok dar atunci de ce mai trebuie sa si activez biletul?

      Adica daca nu il activez iau amenda?

        (Citează)

  11. Eu am pus cateva calatorii ope un card clasic de STB. Nu validez decat cand vad controlorii. Fac economie serioasa astfel.

      (Citează)

    • sper ca e o gluma, ffs – ai 15 ani sau esti student sarac sau ce?
      nu exista nici o scuza sa nu platesti bilet la RATB.

      e furt in pana mea.

      plus ca e absurd sa nu platesti bilet dar sa te plangi de transportul prost si de trafic in bucuresti.

      serios, mi se pare sinistru – vrem o societate cat de cat normala si civilizata dar nu ne dam in laturi sa furam niste zeci de lei pe luna de la RATB

        (Citează)

    • @Kopa_Kopan, trecand peste discutia legata de moralitate, dar nu ti se pare un stres prea mare sa stai mereu cu ochii pe geam sa urmaresti daca apar controlorii?
      Asta pentru doar cateva zeci de lei pe luna?

        (Citează)

    • Pe rute scurte de câteva stații si cand nu te grăbești nu e stres, si in trecut ii cam recunoșteai, 3+ persoane rar 2, care nu sunt îmbrăcați cel mai bine, stând vorbind între ei ca mai apoi de cele mai multe ori sa se despartă când urcă, dar de când cu vestele e si mai simplu. In 90% din cazuri plătesc călătoria.

        (Citează)

    • Asa procedez de multi ani. De ceva timp recunosti controlorii fara probleme, ca trebuie sa poarte niste veste speciale. Legat de suma: nu e mai bine sa opresc eu banii aia?! De ce sa ii dau degeaba unei societati care oricum toaca gramezi de bani publici…

        (Citează)

    • “De ce sa ii dau degeaba unei societati care oricum toaca gramezi de bani publici…”

      pentru ca este imoral, bre.
      si nu este imoral doar din cauza ca e contraventie.

      Este imoral in primul rand fata de cei care platesc, pentru ca daca toata lumea ar gandi ca tine, atunci RATB si orice alta utilitate similara nu ar mai putea fi finantata nici macar la nivelul prapadit la care e acum. Si apoi ajungem la evaziune fiscala, pentru ca e acelasi tip de rationament si acolo.

      tu esti ceea ce se numeste un “free rider”, adica un magar care poate sa nu plateasca doar pentru ca majoritatea platesc.

      esti la fel ca ala care depaseste coloana pe contrasens sau rupe flori din parc – el poate sa faca asta doar pentru ca altii nu o fac, ca daca ar merge toata lumea pe contrasens sau ar rupe toata lumea flori din parc el nu ar mai putea sa faca asta, ca nu ar mai fi loc si nu ar mai fi flori.

      Initial te-am simpatizat pentru ca si eu sunt cam zgarcit, dar sincer iti zic ca nu e ok ce faci.

      Esti om in toata firea, pay the fucking ticket.

        (Citează)

    • Vezi cum te grabesti cu concluziile? Nu sunt zgarcit, dar imi place sa economisesc. Si gandesti si invechit, cu toata teoria ta despre plata transportului public. Cauta pe net informatia foarte recenta despre cum Luxemburgul a facut transportul gratuit. De ce? pentru ca au alta gandire, nu din astea invechita, ca pe la noi… sa ma apuc acum sa-ti explic ca eu platesc deja pentru transportul public cand dau taxe si impozite? Sau ca n-am chef sa ma aliniez cu turma prostilor?

      Lasati basinile astea pretentioase, ca nu asa faceti o tara ca afara. Voi rostogoliti niste idei vechi de 30 de ani, alea s-au fumat in lumea civilizata. Nu c-as avea pretentii de la majoritatea celor care citesc blogul asta (am vazut ca multi bubuie de prosti) dar mai uitati-va si voi in stanga si-n dreapta, vedeti cum merge lumea inainte, inainte sa va iritati fara sens.

        (Citează)

    • Mafrend, discutia despre daca transportul public ar trebuie sau nu sa fie gratis e una care poate fi avuta, dar e un subiect separat si nu are legatura.

      Deocamdata la noi nu este gratis, deci ai obligatia sa platesti bilet. Iar argumentul ca oricum platesti taxe e ridicol.

      Referitor la transportul gratuit, lista oraselor in care s-a incercat si a fost un esec este mai mare decat lista oraselor unde a fost succes.

      De pe wikipedia

      “This U.S. report suggests that, while ridership does increase overall, the goal of enticing drivers to take transit instead of driving is not necessarily met: because fare-free systems tend to attract a certain number of “problem riders”, zero-fare systems may have the unintended effect of convincing some ‘premium’ riders to go back to driving their cars. ”

        (Citează)

    • PS Luxemburgul a bagat transport public gratuit nu pentru ca ar fi foarte moderni in gandire, ci pentru ca erau sufocati de numarul f mare de masini

      acolo e o situatie speciala, respectiv e o “tara” cu spatiu fizic limitat si e o tara bogata, deci isi permit

        (Citează)

    • Kopa_Kopan: Eu am pus cateva calatorii ope un card clasic de STB. Nu validez decat cand vad controlorii. Fac economie serioasa astfel.

      Se numește furt, nu economie serioasă.

      Kopa_Kopan: De ce sa ii dau degeaba unei societati care oricum toaca gramezi de bani publici…

      Pentru că altfel nu pot oferi servicii mai bune? De ce să mai plătești taxe? De ce să nu furi tot ce ai nevoie, dacă oricum ești dezamăgit de societate?

      Mă rog, în particular pentru STB, și ei sunt incapabili să forțeze validarea biletului, așa că nu are rost să continuăm subiect acesta.

        (Citează)

  12. Pare o treaba supra complicata facuta parca pentru a spala niste bani.
    Abordarea corecta e sa puna cititoate contactless in autobuze astfel incat sa poti cumpara bilet prin NFC cu absolut orice aplicatie de plata ai instalata pe telefon sau cu cardul bacar cu element contactless. Asa ceva exista in autobuzele din Sibiu de vreo 5 ani deja.

      (Citează)

    • Tot de o aplicație de telefon ai avea nevoie și atunci și n-ar putea cumpăra abonamente prin ea. Mi se pare mai simplu să cumpăr bilet din telefon cu două apăsări decât să merg în autobuz până la un validator.

        (Citează)

  13. vezi ca poti lua amenda.Cica daca nu dai SMS inainte cu 5 min , codul ii apare invalid controlorului. S-a lasat cu amenda.Controllorul mai spunea ca pe cartela merge mai prost si e mai bine sa ai abonament.
    O mizerie de scuza ca sa poat asa dea amenda.
    Cu dreotatea mori in mana.Cod generat prin SMS .

    David: o data ACTIVAT, ci o data CUMPARAT.

      (Citează)

    • Prin BPay îi arăți un cod QR pe telefonul tău, pe care controlorul îl scanează pentru a se asigura că-i bun. Nu trebuie să primească el vreo verificare, din câte știu.

        (Citează)

  14. Cum cacao stiu aia de la Food Panda de plata prin Apple Pay dar ditamai aplicatia STB-ului nu merge?!

      (Citează)

    • Dacă te referi la BPay, nu-i aplicația STB-ului, ci e dezvoltată de Mastercard și alți parteneri pentru a încuraja plățile cu cardul și în alte domenii.

      De ce nu merge Apple Pay? Nu știu, probabil pentru că acolo chiar apar încă un rând de comisioane și mulțimea oamenilor care folosesc STB și au iPhone cu Apple Pay și vor musai Apple Pay integrat este atât de mică încât nu merita efortul de programare.

        (Citează)

  15. Vezi ca prin SMS trebuie sa platesti inainte sa te urci in autobuz. Acum am aflat si eu citind pe FB o postare a cuiva care a luat amenda ca a trimis SMS imediat cum s-a urcat in autobuz.

    David:
    Se poate să plătești și prin SMS, la numărul 7458. http://stbsa.ro/sms_new.php

      (Citează)

  16. O singura observatie am: BPAY canibalizeaza aplicatia InfoStb, practic a inglobat-o. Ma intreb daca primaria a platit o aplicatie la pret de 2.

    In rest, cand platesc prin sms, trimit sms inainte, sistemul are o anumita latenta (cateva minute) si prefer sa stiu dinainte daca merge sau e picat.
    In povestea cu controlorii care au amendat calatorul care “tocmai daduse sms” mi-ar placea sa vad si pozitia oficiala a STB. In povestile astea de obicei adevarul e la mijloc

      (Citează)

  17. In final tot va trebui sa ajungem la chestii simple – apropiat propirul card contactless (indiferent de banca emitenta) de POS-ul din mijlocul de transport, primit instant (pe sms/aplicatie) un cod unic de confirmare plata. Ideal, folosit acelasi card si la iesire, ca sa vada cat de departe ai mers si sa taxeze corespunzator, plus ca vor avea o evidenta exacta pentru optimizare trasee pe ore. UK style.

      (Citează)

    • E mai dificil. Validatoarele fac parte din infrastructura STB, n-ai cum să ajungi acolo. Aplicația BPay a fost dezvoltată de Mastercard fără a necesita acces la infrastructura STB.

      Apoi trebuie să te gândești la costuri. Câți dintre clienții STB au carduri, vor să plătească cu cardul în autobuz, dar nu într-o aplicație ce le permite să cumpere și abonamente de o zi sau o lună, ci musai direct la validator? Merită înlocuite toate validatoarele cu unele cu POS și merită modificată infrastructura din spate pentru acești oameni?

      Mie soluția cu o aplicație de nișă în care poți cumpăra orice bilet din două apăsări mi se pare mai bună acum.

        (Citează)

  18. Nimeni nu precizeaza legat de plata prin SMS ca ea costa 0.3E+TVA=~1.7Lei, fata de 1.3 prin aplicatia asta.

      (Citează)

    • nwradu:
      Am explicat mai sus. Aplicațiile sunt dezvoltate de companii separate, nu putea una să ceară codul sursă de la cealaltă și să-l continue Mastercard.

      InfoSTB este făcută de STB, BPay de Mastercard-Unicredit-Masabi (ultimii dezvoltând sisteme de ticketing în diverse colțuri ale lumii).

      Pai in magazin Play vad ca ambele aplicatii sunt listate ca fiind dezvoltate de STSBA!!! De unde doua companii separate???

        (Citează)

    • E clar că n-a fost dezvoltată fără știința lor. Probabil STB sunt cei care au urcat-o în Play, ca să o gestioneze.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus