►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știri despre tehnologie – 14 ianuarie 2020
Nu mai merg comentariile nested pe telefon? Trebuie să ștergeți cache-ul prin metoda dură »
Unii oameni din jurul meu trăiesc în țara lui “așa se face” și n-au căutat niciodată să afle de ce se face așa sau dacă nu cumva există variante mai bune.
Un exemplu bun este discuția legată de venirea preotului cu Boboteaza, care mie mi se pare doar o ocazie pentru ca preotul să-ți ceară bani. Nu că altfel ar muri de foame, că eu n-am văzut niciodată un preot sărac, dar poate strânge de o mașină mai bună, că ultima oară când am avut treabă cu cel din cartier avea doar un Passat de ultimă generație, cu motor mare.
Discuția aceasta decurge cam așa:
– Ai deschis ușa preotului de Bobotează?
– Nu.
– De ce?
– Nu văd rostul.
– Păi… așa se face.
– Și trebuie să-i dau și bani pentru că-mi binecuvântează casa?
– Da.
– De ce? Fără bani nu merge?
– … Așa se face!
– Dumnezeu la care te rogi pentru sănătate și altele are un registru mare și notează în el că ai deschis la preot și i-ai dat un ban și-ți dă de toate bune în acest an, dar dacă nu deschizi te ia la ochi și se răzbună pe tine? Este un Dumnezeu care oscilează între a te ajuta sau a-ți purta ranchiună?
– Hai, nu vorbi cu păcat! Așa se face!
Încep să-l înțeleg pe Martin Luther când, exasperat de practica cumpărării ștergerii păcatelor cu bani dați bisericii, a scris celebrele sale teze acum 500 de ani, acuzând biserica de mercantilism și dând naștere astfel mișcării protestanților. Probabil “așa se face” se zicea și atunci.
Majoritatea românilor nu fac diferența între credință, aia adevărată care vine din suflet și pentru care au murit atâția martiri de-a lungul secolelor, și ritualurile bisericești, care sunt niște proceduri făcute de un sistem pentru a se menține în atenția oamenilor. Sunt foarte convins că mulți români cred că, dacă îndeplinesc cu succes ritualurile, dacă deschid preotului, dacă se închină de 7 ori la trecerea pe lângă fiecare biserică sau dacă ating catapeteasma și pupă fiecare zonă a coperții Bibliei la noua catedrală, atunci sunt credincioși. Că asta înseamnă de fapt credința.
Mă înșel eu sau, când eram mai mic, preotul venea doar cu Boboteaza, nu și cu Crăciunul?
« Știri despre tehnologie – 14 ianuarie 2020
Nu mai merg comentariile nested pe telefon? Trebuie să ștergeți cache-ul prin metoda dură »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
45 comentarii
14/01/2020 la 12:51 PM
La noi a venit un popa tinerel. Maica’mea i-a deschis usa, i-a dat niste bani. Eu l-am luat mai tare:
– ce-a facut Iisus cand a intrat in templu? i-a dat afara pe schimbatorii de bani, pe comercianti. voi ce faci cu catedrala aia?
Gaelex(Citează)
14/01/2020 la 1:43 PM
i-ai zis-o!
GabrielG(Citează)
14/01/2020 la 3:36 PM
Nota 10!
Mihai(Citează)
14/01/2020 la 1:10 PM
Istoria lui Martin Luther e mult mai vasta…faza cu indulgentele a fost doar ceea ce a facut click-ul…+ ca aia prin anii 1500 nu stiau sa citeasca..ii puteai prosti cum vrei.
Problema care o vad la poporul roman e ca e crestin din auzite…popor de ignoranti.
In secolul in care tu te lauzi ca esti crestin, dar citesti Biblia doar pe coperti, e foarte trist…
Aaaa..si nu uita ca ortodoxia nu e bazata doar pe Biblie , ci si pe traditie …de aici izvoreste clasicul : Asa se face !
Dave(Citează)
14/01/2020 la 8:16 PM
Dave, poporul Român nu este reprezentat doar de cetățenii cu care tu te anturezi.
Ia legătura cu Peter Hurley cel stabilit în Maramureș, cu Stephen Holley la Iași.Ca ei mai sunt mulți alții.
Juan Panamera(Citează)
14/01/2020 la 1:13 PM
Cum faci diferenta intr-o biserica ortodoxa sau catolica?
In cea din urma ai o cutie de donatii undeva in stanga.
In prima ai: doua cutii de donati (una in dreapta una in stanga) cu afisaj corespunzator pe a4/a3 (dupa posibilitati) si font mare, taraba de chinezarii (cruci fosforescente, icoane, carti de rugaciuni), taraba de lumanari cu afisaj corespunzator ca daca nu iei lumanari oficiale o sa arzi in iad. Bonus Round la orice biserica ortodoxa care e cat de cat obiectiv turistic, acolo nu e taraba de chinezarii, e targ. La curtea de Arges zici ca e punct de lucru Dragonul Rosu.
alxzen(Citează)
14/01/2020 la 3:08 PM
Nu știu ce să zic. Am văzut biserici catolice unde trebuia să dai bani ca să aprinzi o lumânare LED.
nwradu(Citează)
14/01/2020 la 3:26 PM
Barcelona? :)
Giovani(Citează)
14/01/2020 la 4:05 PM
Nu numai, în mai multe.
nwradu(Citează)
14/01/2020 la 1:24 PM
Preotul intra doar daca e primit. Si cei 50 de lei dati pentru biserica o data pe an de cei care nu merg deloc sunt costul a 2 pachete de tihari sau 2 shaorma. Posibil ca aruncam mai multe alimente la gunoi intr-o saptamana decat bani se dau pentru parohie intr-un an.
OK, unii preoti iau ultimul model de Passat. Dar sunt mii de parohii unde preotul traieste foarte modest. Si sunt zeci sau sute de mii de case unde vizita preotului e o bucurie, sau e printre rarele vizite pe care cineva le primeste.
Inteleg critica care uneori e justificata.
Vorbind si eu din ce stiu direct, preotul de la parohia mea avea o skoda cu 300k km, si a luat un audi de prin 2017 in contextul in care mai are un job si sotia preda la universitate.
Iar dimineata pe bus am prins doua statii cu un preot de la catedrala din oras.
VasileT(Citează)
14/01/2020 la 6:07 PM
Dar de ce să dai bani dacă nu mergi deloc?
nwradu(Citează)
16/01/2020 la 8:00 AM
pot sa vars o lacrima?!
sau doar sa vars?!
daddy(Citează)
14/01/2020 la 1:44 PM
Romania e tara lui asa se face in foarte multe privinte, nu numai la biserici/traditii. Ma lovesc destul de des de “Asa se face” si la job….cand le spun ca se poate face si altfel sunt in negare sau raman uimiti ca exista si o alta metoda mai eficienta. Oamenii se intreaba din ce in ce mai putin care e logica din spatele unui proces/soft/actiuni/etc. si functioneaza fix cum li se spune. Ma gandesc ca unora le e si frica sa spuna ca nu trebuie sa faca asa si ca poate ar merge altfel…ca na, pe urma se uita ceilalti ciudat la tine ca “ia uite-l p-ala cum vine ele sa ne spuna noua. Pai nu stim noi?”
La fel si cu traditiile astea…lumea face si ca sa nu fie vorbita pe la colturi ca nu respecta traditii, ca au tupeul sa ii spuna lu’ popa ca stropitul cu apa de la robinet nu le da increase mana/health +24.
“Asa se face” asta are legatura si cu grija fata de capra vecinului si micile barfe intre cunoscuti (bineinteles, depinde si mediul din care vine omul)
Alex(Citează)
14/01/2020 la 2:48 PM
Problema asta e peste tot. Prin natura job-ului, ma duc la diferiti clienti in departamentele de proiectare/productie si le schimb modul de lucru. Oamenii raspund agresiv, defensiv, indiferent sau fals pozitiv. Si asta in orice tara si in orice domeniu. Tin minte ca am fost intr-o fabrica din vestul europei care proiecteaza si produce componente de motor de avion si la intoarcere eram vesel ca eram cu masina. Managerul departamentului de proiectare se inrosise si aproape tipa, ca raspuns la niste intrebari calme, formulate special sa fie neagresive, dar care descopereau jeg sub poleiala de deasupra.
Nu e o chestie tipica religiei sau Romaniei.
Giani Mucea(Citează)
14/01/2020 la 1:47 PM
Început
Corect… Chiar foarte bine punctat.
Și doar că opinie personala,
Incepe sa mi se acrească de falșii profeți și propovăduitori ai neo-ateismului când îi văd, mai ceva ca pe bocitoare, cum își creștinează odraslele, pupa mana popii și de sfintele sărbători ii vezi evlavioși, primii, in rândul din fața, cu lumânarea in mână.
Dar internetul e mare, și după ce golim sticla, ne invadează puzderia de idei
Marius Popescu(Citează)
14/01/2020 la 1:49 PM
Il manii pe Dumnezeu, o sa iti scada presiunea la dus.
Morrissey(Citează)
14/01/2020 la 4:06 PM
De asta am scris întâi acel tutorial. :)
nwradu(Citează)
14/01/2020 la 2:26 PM
O sa ardeti in iad pacatosilor. Nu luati numele preotilor in derîdere ca ei sint imputernicitii legali ai lu daniel pe pamant. Iar daniel are direct procura de reprezentare de la Doamne Doamne. Poa sa dea cu draci in voi sau sa va zica d-alea de iesit bube in talpi si-n ceru gurii. Iarta-i sfinte daniel.
BlackSkull(Citează)
16/01/2020 la 9:45 AM
Am trecut prin aceleași discuții la nuntă și botez. Mama încă regretă că nu a avut brad la poartă și alte minuni. La biserică am zis că intind prea tare coarda ca să renunț. A fost ok.
Dar pe lângă “așa se face” care mă enervează maxim, eu am pus întrebarea și ce se întâmplă dacă nu fac?
Răspuns: Eh nu știu, du-te la popa și întreabă! Așa se face! :)))
Suntem țară de superstițioși. Cu credința nu știu exact cum stăm…
SYAOnline(Citează)
14/01/2020 la 2:34 PM
Exista o inclinatie a omului spre religiozitate (implicit spre traditii), ca fiind “the easy way to heaven”, cand in realitate crestinismul nu are treaba cu obiceiuri sau porunci omenesti, ci pe formarea caracterului dupa voia lui Dumnezeu. Si aici vorbim de imbratisarea binelui in raport cu semenii, de stingerea pornirilor firesti care nu duc catre ceva bun, pozitiv, constructiv, si nu in ultimul rand, pe abordarea simpla a relatiei cu Dumnezeu, una bazata pe timpul petrecut in camaruta ta cu Dumnezeu. Oroce altceva incarca inutil peisajul si strica marturia crestinismului intre oameni.
Silika(Citează)
14/01/2020 la 3:00 PM
Nu se aplica doar la religie/”credinta”. Spaga la medic – asa se face. Spaga la frizer – asa se face. Spaga la mecanic – asa se face. Spaga la ospatar – asa se face. Spaga la baiatul care imi baga benzina si imi spala geamul masinii – asa se face.
Turcisme…
“– Hai, nu vorbi cu păcat! Așa se face!” zeci de ani de “crede si nu cerceta”.
CK(Citează)
14/01/2020 la 4:36 PM
E ciubuc, bacșiș.
Mafioții curului care știți doar de șpagă.
Teniescu(Citează)
14/01/2020 la 3:28 PM
asta cu popii e pistol cu apa. aseara imi zecea cineva ca a fost prin spital si a aruncar cu parfumuri Chanel si sticle de whisky in medici, asa, preventiv, ca nu se stie cand ai nevoie.
Giovani(Citează)
14/01/2020 la 5:36 PM
Toss a coin to your doctor…
nwradu(Citează)
15/01/2020 la 12:08 AM
I-auzi, voi aveti monezi de 1000 de euro?
Catalinx(Citează)
14/01/2020 la 3:30 PM
La un moment dat acele “asa se face” isi aveau rostul lor. Preorul nu avea cea mai noua masina si rolul lui era de intermediar intre bogatul caruia i-a rodit tarina si Lazar. Si cel mai probabil fara comision :)
Daca le iei la verificat, fiecare dintre ele aveau un rol social si de invatare dar se pare ca s-a diluat sau chiar a disparut cu totul in ziua de azi.
nuIO(Citează)
16/01/2020 la 8:07 AM
da, le spunea ca ”asa se face”!
daddy(Citează)
14/01/2020 la 3:48 PM
In legatura cu obiceiul asta de Boboteaza, am o frustrare pentru ca de fiecare data cand a venit popa eu nu am fost acasa, sa ma fi distrat si eu un pic :-)
Anul asta insa au venit colindatori la mine la usa, ceva ce cred ca nu am mai vazut niciodata in Bucuresti pe unde am locuit. Ma rog, probabil nu e din cauza ca nu ar merge copiii cu colindul, ci e din cauza ca cele mai multe blocuri au interfon si nu dau zgarcitii drumul :-)
Marean(Citează)
14/01/2020 la 5:37 PM
Anul acesta la mine n-au mai venit colindători. A venit doar o familie de romi (gen tată 35 ani, nevasta, copil mic) cu o boxă externă ținută în mână și ei abia îngânau ceva din gură și sunau agresiv pe la ușile oamenilor.
nwradu(Citează)
14/01/2020 la 4:01 PM
Vine ninjalaul – a.k.a. popa – sa stropeasca munca mea din toamna cu trafaletul si alte decoruri aplicate. Asta dupa ce trimisese in recunoastere un birlic mic, ceva pe la 1,70, un metru s-o chifla.
Suna la usa.
Deschid, astept, deschide orificiul bucal si da sa inceapa ceva boscorodeala.
Nu am filmat (dar tura viitoare promit sa ma pregatesc) ce nuanta de rosu a dezvoltat cind i-am spus “alahu-acbar”. Nu conteaza cum se scrie, ma intereseaza la fel de putin orice credinta in zeitati.
Faptul ca personalitatea subsemnatului in viu e de 1,90 cu 0,13 tone nu se pune. Nici cei 2 dobermani pe care ii cresc.
Maarian(Citează)
14/01/2020 la 5:06 PM
Se va generaliza treaba asta pentru că cel puțin la noi ISU a interzis aprinderea lumânărilor nesupravegheate în incinta bisericilor. Și dacă nu au loc/nu vor să le scoată afară, rămâne varianta cu LED-uri. E mai comună în bisericile catolice pentru că vin idei mai repede din vest.
GuestStar(Citează)
14/01/2020 la 5:07 PM
intrebarea adevarat e cati dintre voi v-ati casatorit la biserica / botezat copilul tot acolo pentru “asa se face”. ca tot acolo revenim, bagat bani in buzunarul preotului
stefan(Citează)
14/01/2020 la 5:38 PM
Eu nu m-am căsătorit religios pentru că așa se face, ci ca să evit discuții interminabile cu familia și rudele. Armonie în familie!
nwradu(Citează)
14/01/2020 la 5:56 PM
pai tot la asta revii, la “asa se face” :)))) doar ca ai obtinut niste armonie in plus :)
si eu am avut aceleasi probleme (nu cu ai mei), dar am negociat la sange: casatoria s-a facut doar civil, altfel nu veneam :))) iar la botez l-au botezat la biserica si eu am participat tangential (gen eram pe acolo).
stefan(Citează)
15/01/2020 la 9:55 AM
@stefan
nu e chiar asa.
ideea e sa faci ceva pentru motive pe care le-ai stabilit tu, nu doar pentru ca asa fac ceilalti.
in cazul asta al lui Radu, care e si al meu, mi se pare perfect ok sa te gandesti la familia ta.
eu mi-am botezat si copiii desi sunt ateu, pentru ca nasii sunt credinciosi.
cum era sa le zic “da, stiu ca pt voi e important sa va asumati rolul asta in cadrul ritualului, dar pe mine ma doare-n cot de ce vreti voi”.
contrar unei pareri larg raspandite, ateismul (si apatheismul) nu inseamna ca faci spume sau alergie cand merg in biserica, ce se intampla e doar ca nu simt nevoia sa calc pe acolo din proprie initiativa pt ca nu e ceva de interes pt mine (poate doar din curiozitate, uneori).
dar daca pentru oameni apropiati mie este important sa fiu acolo, atunci o sa fiu acolo, ca nu imi cade coroana.
Marean(Citează)
15/01/2020 la 1:49 PM
pai presupun ca nasii au aparut dupa ce ati decis sa faceti botez pt ca fara botez nasii sunt cam inutili, nu? deci oricum daca ai nasi tot faci botez, crediniciosi sau nu :)
apoi, eu calc des in biserici din interes profesional si intelectual (sunt arhitect), nu asta e problema. ce incerc e sa evit contactul cu orice preot roman.
iar problema in cazul botezului la mine in familie a fost ca au facut-o fix din motivele citate mai sus de radu, “asa se face”, nu era nimic important in afara de convingerea asta cretina. asa ca i-am lasat sa faca ce vor ei sa faca si eu m-am ocupat cu altceva, toata lumea a fost fericita, inclusiv mafiotul de serviciu care si-a primit banii, bineinteles fara chitanta.
stefan(Citează)
15/01/2020 la 2:01 PM
nu, nasii erau stabiliti chiar si dinainte sa avem copii.
iar nasii nu sunt inutili – pentru mine “nasii” sunt oamenii care vor avea grija de copiii mei in caz ca raman orfani (adica daca eu si nevasta murim) – e un lucru pe care li l-am spus foarte clar nasilor si au fost de acord cu el
deci nu ii vad deloc ca fiind inutili, ba din contra.
dupa aia am aflat ca in unele tari (Franta) exista exact aceeasi abordare fata de “nasi”, sunt vazuti ca parinti de rezerva.
Marean(Citează)
14/01/2020 la 8:19 PM
Atunci nu-l primești și gata.
Faci pasul ăla care te scoate din grupul “așa se face”.
Juan Panamera(Citează)
14/01/2020 la 8:20 PM
Ești slab.
Juan Panamera(Citează)
14/01/2020 la 8:38 PM
https://youtu.be/QQ4wBefUQHw
Călugărul tupeist cere donații dar nu taie chitanță | ActivistRadar.com
Fix asta :)
Pyro(Citează)
14/01/2020 la 11:25 PM
Asa se face- pentru ca romanii sunt superstitiosi, nu credinciosi. Tot ce fac, fac din superstitie, pentru ca le e frica, ca daca nu indeplinesc ritualul respectiv, le va merge prost (vezi cum se bate lumea pe agheazma la boboteaza, ca iti merge bine tot anul daca bei).
La fel si cu nunta/ botezul/ acatiste la biserica/ pupat de moaste. Totul e din cauza de superstitie, ca atunci cand vad unii pisica neagra.
Foarte putini dintre credinciosi, chiar au ceva in comun cu credinta si se comporta ca atare.
Restul indeplinesc ritualurile astea, doar ca sa nu aiba ghinion.
Jupaneasa(Citează)
15/01/2020 la 10:01 AM
foarte corecta observatia cu superstitia.
pe mine ma distreaza extrem gandul ca asa zisii crestini de pe la noi sunt de fapt cat se poate de similari in credinta lor cu cei pe care ii numesc cu dispet “pagani” :-)
ei se raporteaza la zeitate in principal pe 2 coordonate, extrem de similar de exemplu cu ce se intampla in Roma antica
1. frica de zeitate
2. relatia tranzactionala cu zeitatea – daca fac asta si asta, zeul o sa fie benevolent cu mine, daca nu o fac o sa fie nasol pentru ca zeul de felul lui este ranchiunos si razbunator
chestiile astea 2 sunt destul de departe de crestinism, din cate inteleg eu, ceea ce e super amuzant
de exemplu protestantii mi se par foarte ok dpdv al raportarii la zeitate, insa ortodocsii sunt varza.
Marean(Citează)
14/01/2020 la 11:56 PM
Nu înțeleg această discuție
Ne dăm atât de open minded, dar judecam că prosti pe oricine are alta părere sau face altfel decât noi. Esti deștept că dai 200 pe o cina sau un concert de cantat cu CD-ul, dar ăla ce da 50 de lei pe o plăcere/abonament de meditație ce il liniștește pe 1 an e prost. Atâta timp cât ești în afara fenomenului și nu te afectează, ce te f… grija? De ce nu comentezi și despre yogini sau musulmani sau budiști? Dacă ești coios, nu te căsătorești la biserica (și nu scuze că asa a vrut nevasta, o convingi cu argumente că nu merită rochia 2000 de euro, taxa la preot, costumele nașilor, etc), nu botezi copilul și ceri sa fii ars. Și nu discuți vreodată despre credincioși și popi, ignori superior subiectul.
P.S. Zic la pers a doua ca mod general, nu mă refer la cineva anume
C.P.(Citează)
15/01/2020 la 12:07 PM
Ca să-ți răspund eu din cum văd tot eu problema:
– n-aș judeca pe alții dacă și ei ar avea aceeași atitudine. Câtă vreme unii oameni se arată contrariați și încearcă să-mi demonstreze că greșesc pentru că nu deschid la preot, în loc să zică “bine, treaba ta”, pot și eu să-i judec înapoi.
– nu-mi pasă dacă alții deschid sau nu, ci doar observ un fenomen social. Mi se pare că trebuie să ne f… grija pe toți de astfel de fenomene, ba chiar și de cum gândesc oamenii în anumite privințe.
– nu comentez despre musulmani sau budiști pentru că nu mă intersectez suficient de des cu ei ca să mă facă să comentez.
– nu mi se pare că ești coios dacă nu te căsătorești la biserică sau nu botezi copilul, ci doar că ai făcut o alegere. Nu trebuie curaj pentru ea, că doar este o țară liberă.
nwradu(Citează)
15/01/2020 la 12:21 AM
Cred ca e un pic de eroare aicisea. Pentru ca sa ajunga la martiriu cineva a trebuit sa ii indoctrineze corespunzator, pana la punctul la care au ajuns atat de zealoti incat sa refuze pragmatismul vietii in favoarea fidelitatii declarate fata de un prieten imaginar de care nici nu stiau pana nu au fost supusi sau au fost martorii unor ritualuri religioase a caror teza nu se sustine cu ceva semnificativ mai solid decat “asa se face”.
Nu chiar. E ranchiunos tot timpul, dar tre’ sa dai taxa de protectie ca sa nu-ti faca bullying prin interpusi.
Pai ASTA inseamna de fapt credinta. Frica de Dumnezeul. Atunci e clar ca crezi in el, cand ti-e frica. Ca daca ai stii ca nu e bulangiu si ranchiunos, ci bun, n-ai avea nevoie sa-l pupi in cur pe toate partile, ci ai sta relaxat, iar cand ai da de belea ai spune repede doar o rugaciune simpla de genul “doamne, da’ si mie o suta de lei pana la salariu! Hai ca stiu ca ai, ca ia uite cata casa ai, colo in deal, cu aur peste tot si pana si servitorii tai au Mercedes” si aia ar fi.
Catalinx(Citează)