un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Cum afli norma de poluare Euro a mașinii în labirintul misterios al actelor

21 Jan 2020  ·

AUTO  ·

52 comentarii

Sunt curios cum vor fi date amenzile pentru nerespectarea interdicțiilor ZACA în funcție de norma de poluare Euro a mașinii care intră în București sau în perimetrul cu vinietă specială, având în vedere că norma de poluare Euro nu este scrisă în certificatul de înmatriculare al mașinii (în talon, adică), ci doar în cartea de identitate a vehiculului, pe care de obicei șoferii o țin acasă.

Altfel spus, dacă te oprește poliția ca să-ți dea amendă pentru nerespectarea zonei ZACA, este necesar ca agentul să obțină norma de poluare a mașinii din propria bază de date, că nu-i ceva ce pot cere de la șofer. Probabil că amenzile vor fi deci automate, date pe baza camerelor de supraveghere (se vorbește că vor fi montate în jur de 150 de camere în 50 de puncte), cu detectarea automată a numărului de înmatriculare și amendarea proprietarului, exact cum se face dacă treci podul Fetești-Cernavodă fără să plătești taxa sau dacă circuli fără rovignetă.

Problema este că traficul din București este foarte aglomerat, iar această detecție video LPR (license plate recognition) nu poate fi perfectă în trafic bară la bară . Mă aștept să apară și erori, precum amenzi date pentru că n-a fost recunoscută bine plăcuța de înmatriculare.

Situația stă cam așa:

CUM AFLI NORMA DE POLUARE EURO A MAȘINII

După cum spuneam, este scrisă în cartea de identificare a vehiculului (CIV), cea eliberată de RAR la prima înmatriculare în România. RAR a folosit de-a lungul timpului mai multe formate de CIV, așa că norma de poluare este scrisă în diverse locuri:

Pe CIV de tip nou, norma de poluare poate fi identificată în două locuri:

  • la punctul 6 – Număr national de registru – în șirul de caractere, ultimele două reprezintă norma Euro;
  • la punctul 17 – Cod național de emisii – aici se regăsesc doar caracterele care indică norma Euro.

Pe CIV de tip vechi, norma de poluare poate fi identificată la punctul 5 – Numărul de omologare – ultimele două caractere din șir reprezintă norma Euro.

Interpretarea caracterelor consemnate în CIV se face în felul următor:

  • Euro 6 – E6, R6, T6;
  • Euro 5 – E5, R5, RE, T5, H5;
  • Euro 4 – E4, R4, K4, T4, H4;
  • Euro 3 – E3, R3, T3, H3;
  • Euro 2 – E2, R2, K2, T2, H2, X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3, D3;
  • Euro 1 – E1, R1, K1, T1, H1;
  • Non-euro – orice alte combinații de două caractere alfanumerice reprezintă norma non euro.

Exemple chiar de la RAR:

Și da, normele Euro există de prin 1992, dar statul român nu s-a gândit niciodată să le treacă și în talonul mașinii.

Asta este versiunea fericită în cazul în care aveți la dispoziție CIV-ul mașinii. Dacă veți cumpăra o mașină din străinătate, s-ar putea ca în actele ei să fie clar menționată norma de poluare Euro, caz în care aveți din nou noroc, sau trebuie “decodată” din cine știe ce caractere și-a ales fiecare țară pentru acest lucru.

Dacă nu este menționată clar, următorul tabel este orientativ. Sunt datele de la care a devenit obligatorie fiecare normă Euro în parte, dar sunt două date separate pentru că situația este complicată:

  • prima dată de la fiecare normă a fost aplicată mașinilor care încă nu erau produse, ci în curs de aprobare.
  • a doua dată s-a aplicat mașinilor care erau produse, semnificând data de la care producătorul trebuie să ia măsuri astfel încât ce iese de pe linia de producție să corespundă normei de producție.

Datele sunt:

  • Euro 1: iulie 1992 / ianuarie 1993
  • Euro 2: ianuarie 1996 / ianuarie 1997
  • Euro 3: ianuarie 2000 / ianuarie 2001
  • Euro 4: ianuarie 2005 / ianuarie 2006
  • Euro 5: septembrie 2009 / ianuarie 2011
  • Euro 6: septembrie 2014 / septembrie 2015

De exemplu, dacă un producător auto urma să pună în producție un nou model în, să zicem, mai 2000, atunci legislația îi cerea ca acesta să fie Euro 3, că era după ianuarie 2000.

Dacă, în schimb, producea deja acel model încă din 1998, să zicem, atunci aceeași legislație îi cerea ca, începând cu ianuarie 2001, tot ce iese de pe linia de producție să fie Euro 3.

Altfel spus, data de fabricație a unei mașini nu te ajută să știi direct norma de poluare dacă este în acel interval “de tranziție” pentru că este important dacă modelul respectiv era deja în producție sau nu și de cât timp. De obicei un model se produce vreo 4-5 ani, dar cele populare pot sta mai mulți ani în producție. De exemplu, Opel Astra H s-a produs între 2004 și 2014, deși generația următoare a fost introdusă în 2009 și produsă în paralel. Wikipedia zice că încă se fabrică în Rusia.

Cu alte cuvinte, există în lume modele de Opel Astra H care respectă Euro 3, Euro 4 și Euro 5. De care este al vostru? Scrie în CIV sau în actele date de producător.

Și mai complicat: se poate merge și înapoi. Adică unui producător i se cerea să producă mașini Euro 4 începând cu ianuarie 2006, dar nu înseamnă că n-a pus la punct tehnologia chiar mai devreme și poate toate mașinile produse din, să zicem, septembrie 2005 erau deja conforme cu Euro 4. Poate chiar mai devreme, în funcție de ce motoare a dezvoltat fiecare.

O posibilă soluție ar fi să introduceți VIN-ul mașinii într-un site care vă spune informații despre acel autoturism. Majoritatea producătorilor au unul, trebuie să-l găsiți pe net. Jeep, de exemplu, are un site pe care-mi spune și ce dotări are respectiva mașină… dar nu și norma Euro. Poate al mașinii voastre e mai bun.

Toate cele de mai sus sunt valabile pentru autoturisme. Vehiculele comerciale și alte utilaje au norme separate Euro ce pot diferi. Nu mi-a păsat, că n-am dubă.

CE RESTRICȚII DE TRAFIC INTRODUCE ZACA ÎN FUNCȚIE DE NORMA DE POLUARE EURO

Informațiile se găsesc în comunicatul PMB de la aprobarea proiectului. Textul zice cam așa:

  • mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2: acces interzis sub orice formă în interiorul perimetrului ZACA și permis pe restul străzilor din București doar după achiziționarea unei viniete Oxigen.
  • mașinile Euro 3: acces permis pe toate străzile, în interiorul ZACA sau nu, după achiziționarea unei viniete Oxigen.
  • mașinile Euro 4: momentan acces fără restricții și fără vinietă, dar începând cu 2021 vor avea același statut ca cele Euro 3, adică acces permis pe toate străzile, în interiorul ZACA sau nu, după achiziționarea unei viniete Oxigen.
  • mașinile hibride, electrice, Euro 5 și Euro 6: acces fără restricții și fără vinietă.

Restricțiile se aplică de luni până vineri, între orele 7 și 22, mai puțin în sărbătorile legale. Cu alte cuvinte, noaptea și în weekend și de sărbători orice mașină poate merge pe oriunde fără vinietă.

Sunt exceptate și scuterele și motocicletele, plus o serie mare de autovehicule speciale, de exemplu servicii de urgență, cele de intervenții la rețele edilitare, vehicule istorice șamd.

Altfel spus, cu non-Euro, Euro 1 și 2 plătești chiar și dacă doar intri în București, iar în ZACA nu ai voie nici cu vinietă. Euro 3 și 4 plătesc ca să intre în oraș și au voie și în ZACA.

Perimetrul ZACA este cel de mai jos și-l găsiți aici ca hartă mai precisă. Străzile de pe perimetrul său nu fac parte din ZACA, ci doar cele din interior.

Tarifele vor fi:

  • Non-euro: 15 lei/ zi, 300 lei/luna sau 1.900 lei/an
  • Euro 1: 15/zi, 250 lei/luna sau 1.700 lei/an
  • Euro 2: 15 lei/zi, 200 lei/luna sau 1.500 lei/an
  • Euro 3: 5 lei/zi, 100 lei/luna sau 700 lei/an
  • Euro 4: 5 lei/zi, 80 lei/luna sau 500 lei/an începând cu 2021.

Sunt mari, sunt mici? Pentru Euro 2, de exemplu, înseamnă 125 de lei pe lună dacă plătești pe un an. Nu-mi dau seama dacă e mult sau nu pentru cineva care utilizează zilnic mașina. După cum spuneam aici, scopul taxei n-ar trebui să fie generarea de bani la bugetul primăriei, ci să convingă oamenii că mai bine lasă mașina acasă decât să o achite. Cazul ce mai fericit este cel în care nimeni nu plătește taxa și dispar multe mașini din trafic.

asus s5507

    52 comentarii

  1. Nu mi se par atât de mari taxele încât să te facă să renunți la mașina veche. Par mai degrabă făcute să împace și capra și varza și să aducă bani la buget. Totuși, până la urmă orice inițiativă anti-poluare e un pas înainte.

      (Citează)

  2. Vad ca insisti sa consideri asta o masura pe bune, cu cap si coada si nu gargara ieftina marca Firea, prin cara ne vantura cuvantul Oxigen prin fata, de zici ca gata, ni-l aduce ea de acasa de la Voluntari.

      (Citează)

  3. Cum nu e trecută in certificat? Este un cod lung cu terminația Ex.

    Eu nu stiu daca primaria are acces la baza de date a poliției. Pe baza numărului se poate extrage norma Euro daca ai acces

      (Citează)

    • Care cod? Doar pentru că ceva include Ex, nu înseamnă că e normal de poluare.
      Vezi ce scrie în certificat că reprezintă codul de la respectiva casetă.

        (Citează)

  4. the_real_blue

    21/01/2020 la 7:13 AM

    cum va fi date cum nu va fi date, ele se va da :)

      (Citează)

  5. Nu stiu la alte masini, dar la VW, Audi,Skoda, norma euro se regaseste si in talon, imediat sub seria de identificare a masinii (nu mai stiu ce reprezinta acel camp). Face parte dintr-o alta serie, e intercalat acolo in acel cod sub forma xxxxxxxE5 (Euro 5).

      (Citează)

  6. Asa cum este gandita acum, n-are nici o treaba cu poluarea taxa asta. E doar ca sa aduca bani la bugetu primariei.

      (Citează)

  7. Ar trebui ca parcarea în oraș să se plătească peste tot. Atâta timp cât există câteva parcări plătite și toți parchează pe străzi și trotuare ca sa fie în continuare gratis trebuie cumva taxați.

    Ai rezidență în zonă parchezi gratuit dacă sunt locuri libere, ești din ăla ce vine la serviciu cu mașina și atunci când lucrează la Victoriei , Romană, Unirii unde opresc jumătate din mijloacele de transport din București, atunci mai plătești și parcarea.

    Nu. Taxa oxygen are numele greșit, ea e un fel de amendă dar nu face aerul mai curat :)

      (Citează)

  8. Sper sa crape proasta asta de Firea. Nu mai sustineti masuri care sunt facute doar sa ia din banii nostri munciti si sa dea la sclavii si pupincuristii pesedisti/penelisti/pmpisti!!
    Ia exemplu de masura: declaratie pe proprie raspundere ca nu mai folosesti masina personala in zona respectiva/in Bucuresti, cu recompensa la final de an inapoierea taxelor locale platite, inapoierea impozitului pe venit/profit si gratuitate la folosirea mijloacelor de transport in comun.
    Ce zici, parca asta chiar suna ca un indemn pozitiv, nu pedepse in bani cu care ne-am obisnuit deja si stim ca nu functioneaza.

      (Citează)

    • :)))
      “Boss sa moara mama, fii atent cum facem. Eu iti dau o hartie ca nu mai intru cu masina aici, si in schimb nu mai platesc nici un fel de taxa si imi mai si dai niste bani. OK?”

        (Citează)

    • BGDN: Sper sa crape proasta asta de Firea. Nu mai sustineti masuri care sunt facute doar sa ia din banii nostri munciti si sa dea la sclavii si pupincuristii pesedisti/penelisti/pmpisti!!

      Du-te la vot anul acesta, alege alt primar și poate va face ceva bun cu banii noștri munciți.

      Deși, la o adică, te poți întreba ce faci cu banii respectivi dacă mori mai rapid din cauza poluării.

        (Citează)

  9. Disclaimer: nu sunt sarak si am E6, prin urmare ma doare la basca de decizii.

    Dar, mi se pare ca:
    1. Taxa este calculata arbitrar. sa intri in oras cu un e4 e de trei ori mai ieftin pe zi, in schimb pe an e aproape de 4 ori mai ieftin, ceea ce sugereaza ca legiuitorul e cu ochiul la incasari si aplica o taxa “blanda”, nu la efecte – reducerea poluarii sau congestiei;

    2. Taxa e pe sarakie, nu pe descurajarea masinilor. Nu stiu cum e distributia pe euro a parcului auto din ro dar pot sa speculez ca majoritatea sunt masini euro 3/4. Bun, un smart euro 3 polueaza mai mult ca un Jaguar hybrid? (nu, fyi) Primul e taxat, cel de-al doilea e scutit. Daca efectul legii vrea sa fie eliminarea poluarii si aglomerarii urbane atunci ambele ar trebui taxate egal in cel mai simplu caz (spatiu pentru o masina fiind resursa limitata)
    Putem sa ne gandim la calcule mai avansate si sa calculam taxa in functie alti indicatori cat timp pastram proportionalitatea. Altfel, e o masura pompieristica tipic pesedista fara logica economica si cu disproportionat pe saraci.

      (Citează)

    • Ca idee, in Olanda, taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de emisiile oficiale ale masinii, iar taxa de drum in functie de greutatea masinii.

        (Citează)

    • alxzen: Bun, un smart euro 3 polueaza mai mult ca un Jaguar hybrid? (nu, fyi) Primul e taxat, cel de-al doilea e scutit.

      Cred că se face un fel de medie ponderată. Sunt mult mai multe Smart Euro 3 decât Jaguaruri hibride, deci scopul este să-i convingi pe cei cu Smart să le lase acasă.

      Mi se pare că acum taxa este pe mașini poluante, fără a conta cine le conduce. Dacă-i taxezi pe toți, abia atunci devine o taxă pe sărăcie, că de fapt speri ca cei săraci să nu-și permită să dea banii.

      Nu uita că foarte multe mașini sunt luate pe firmă. Poate este un semn și pentru curieri și alții că e cazul să-și schimbe flota.

        (Citează)

    • Și vezi ca uiți un aspect important: mașinile non-euro, E1 și E2 nu au voie în centru nici dacă plătesc vinieta.

        (Citează)

    • si mie mi se pare ca e o taxa pe saracie.

      eu sunt de acord cu ea doar pentru ca cred/sper ca ne va ajuta pe toti ne mai schimbam un pic optica, respectiv sa intelegem ca masina si poluarea costa, ca in momentul asta majoritatea romanilor considera ca masina e dreptul lor inalienabil lasat de la dumnezeu.

      dar implementarea e varza completa.

        (Citează)

    • Vezi baiatul de mai sus, care vrea sa nu mai plateasca taxe pentru ca ne face favoarea de a nu mai circula cu masina in centru.
      Vezi Radu, care considera ca fiecare bucatica de pamant din oras trebuie sa fie in primul rand parcare si in al doilea rand strada.
      Apropo, in perioada asta sunt in Bucuresti. Am plecat de la aeroport cu un taximetrist, baiat de treaba de altfel, care m-a luat la intrebari ca de ce nu am ramas in tara, sa ma lupt pentru patrie cu coruptii. Marsh ma.

        (Citează)

  10. Felicitari pentru articol. Poate isi iau si cei de la primarie notite despre cum ar trebui comunicat.

      (Citează)

  11. Pompiliu-Ion Popescu

    21/01/2020 la 9:14 AM

    In talon, la numarul de omologare ultimele doua cifre reprezinta norma de poluare.

    La Nubira in talon model vechi este X4.
    La Skoda in talon model nou este E3.

      (Citează)

  12. Nu se zice nimic de masinile inmatriculate in strainatate. Ma intreb cum detecteaza?. In Germania exista acel sticker verde pe care trebuie sa il obtii de la orice TUV (ITP-urile lor), ca sa ai voie sa intri in orase. Se poate obtine foarte simplu si nu conteaza daca ai masina inmatriculata in alta tara.

      (Citează)

  13. Nu mi-e clar un lucru: pentru Euro 3, daca vrei sa mergi in afara ZACA tot iti trebuie vinieta oxygen?

      (Citează)

    • “- pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este pemis pe toate strazile municipiului Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen; Restricția pentru Euro 4 se aplica din 2021.”

      Este confuză exprimarea oficială. Eu înțeleg că ai nevoie de vinietă ca să intri în bucurești, dar odată plătită, ai voie și în perimetrul ZACA.

      Asta spre deosebire de E1 și E2, care nu au voie în ZACA nici după ce plătesc vinieta.

        (Citează)

  14. Salut

    Am si eu o intrebare:

    Se cunoaste concret unde se vor directiona banii stransi?
    In mod normal taxele au o directie/utilizare concreta.

    Ce face “doamna” primar cu banii? planteaza copaci?
    Eu sunt de acord sa platesc cate vreme exista transparenta.

    Treaba asta cu decongestionarea traficului prin implementarea unei taxe pur si simplu nu sta in picioare. Nu este o slutie pe termen lung.
    Bucurestiul a fost gandit pentru un numar limitat de masini (nu stiu cat, dar e clar ca nu 3 milioane sau cate tranziteaza zilnic orasul).

    Avem nevoie de solutii, parcari, infrastructura rutiera, strazi suspendate etc

    Ce facem daca toti bucurestenii isi vor schimba masinile? mi se pare o posibilitate cel putin plauzibilla, sunt oameni care stau la garsoniera si conduc bmw seria 3 sau 5.

    Sau poate revenim la vremurile de aur cand se circula un weekend “cu sot” si altul “fara sot”. Nu stiu, intreb.

    Deci?
    Cum ramane?

      (Citează)

    • A zis ce va face cu banii, dar ce contează? Ideea este ca prin iulie să vină alt primar la capitală, nu Firea.
      Și dacă toți își iau mașini nepoluante, foarte bine!

        (Citează)

  15. Tocmai ca prin natura ei e o taxa pe propietate (ai motor norma x te taxam) nu pe comportament, implicit e o povara pentru cei saraci, culmea ii exclude pe cei cu o situatie materiala mai buna.

    ca sa intelegi ce zic uite cum pune problema un prof de-al meu care e mult mai bine articulat:
    ” Glăvan spune, însă, că forma propusă a vinietei nu rezolvă decât colateral problema poluării, pentru că nu taxează traficul, adică deplasarea în oraș cu mașina. O dubă diesel care circulă pe străzile Bucureștiului 8 ore poluează enorm față de o mașină pe benzină mai veche, cu care cineva se duce și pleacă de la serviciu, așa cum am făcut eu vreo 10 ani. ( exp: pe aceeasi norma platesc aceeasi bani desi utilizeaza diferit aceeasi resursa finita).

    Taxa Oxigen nu taxează acțiunea umană responsabilă de poluare, deci nu este o taxă pe poluare. Ea este o taxă pe proprietate. Dar nu va duce ea la scăderea poluării? Ba da. La fel cum ar duce la scăderea poluării impunerea unei taxe pe mașinile albe (cu interzicerea revopsirii mașinii)”,

    Concluzia e ca desi va avea efect, va fi unul negativ si va afecta disproportionat anumite grupuri. Imi asum ca nu e o logica comuna. Din discutiile avute pe taxa asta si pe supraacciza observ un conses pe idea ca “statul ar trebui sa taxeze mai mult si sa fol banii pentru reducerea poluarii” (in sine o naivitate/ utopie).

    Culmea a fost idea ca statul ar trebui sa aplice taxa asta la nivel national si sa foloseasca banii colectati pentru a subventiona achizitia de masini electrice :)). Adica sa i-a bani de la saraci cu cazane de 3000 euro si sa ii ajute pe sarmanii care in principiu au deja bani de o masina electrica si probabil cumpara a doua masina. Nu stiu unde a aparut, da o vad foarte des pe reddit in discutii fara legatura deci e destul de populara.

      (Citează)

  16. stim ca in romania nu bate vantul si nu exista atmosfera. si ca o masina este urmarita de norisorul ei de poluare. astfel in 2 ani dupa zaca,, in zona zero, e un aer de calitate pura, 90% oxigen.. faca co si co2 si alti poluanti.
    in restul zonei de excludere este un fel de cernobyl poluant, aer gri, irespirabil.

    zonele sunt delimitate intre ele de o forta necunoscuta pana acum.

      (Citează)

  17. Salut

    Eu am o masina Euro3, cu instalatie GPL instalata pe ea.
    Cf art 4, din Hotararea GCL (hotararea o puteti gasi aici: http://acteinterne.pmb.ro/legis/acteinterne/AtachInt/H539_19.pdf) lit i, masinile cu Euro 3 care functioneaza cu GPL sunt exceptate de la art 2.
    Voi ce intelegeti? Pana la urma eu pot sa merg fara vignieta, inclusiv in ZACA?

      (Citează)

  18. Daca aveti CIV model vechi, puteti folosi site-ul RAR – http://pro.rarom.ro:8080/dosar_vehicul.aspx pentru cautare pe baza VIN
    Exista o rubrica explicita – norma de poluare

      (Citează)

  19. nwradu:
    Păi stai, spune și cum ar trebuie făcută.

    (stiu ca nu m-ai intrebat pe mine, dar are oarecum legatura). Discutam taxa oxigen cu un coleg englez si faceam o paralela cu Congestion Charge-ul din londra si colegul mi-a atras atentia asupra a doua chestii importante (imho):

    1) taxele de genul se baga mai din timp si se actualizeaza in timp – gen cea din londra are aproximativ 17 ani daca imi aduc bine aminte si a tot fost actualizata sa reflecte realitatea (nr de masini, calitatea aerului etc). La noi s-a bagat tarziu si destul de “abrupt”, ca sa nu mai zic de perioada de informare (ca o comparatie, acolo ai intre 1 si 2 ani perioada de informare si de conformare)

    si 2) pentru sub-euro 3 e discriminatoriu, la modul ca le oferi accesul in centru doar celor care isi permit (dpdv al masinii). Ca si comparatie, in londra are oricine acces in orice zona, dar plateste corespunzator (practic poti, dar nu-ti convine financiar)

    ca si incheiere, sunt foarte de acord cu aceasta masura dar ca de obicei era loc de imbunatatire :D

      (Citează)

  20. Taxa din Londra sau echivalentul din Singapore, sunt taxe de congenstie. Taxa din Bucuresti e taxa pe propietate, asta ar fi diferenta.

      (Citează)

  21. nwradu:
    Asta e, înseamnă că insist.

    E bine ca informezi lumea dar in acelasi timp mi se parr aiurea sa validam o chestie fundamental gresita, prin discutiile astea de detalii organizatorice.
    Ce face Firea e un marketing ieftin, folosind cuvinte frumoase, de parca repet ne aduce ea oxigen facut in curte in Voluntari.
    Asta nu e o masura anti-poluare, asta este o masura anti congestie centru. Atata tot.
    Fie oamenii vor plati si masinile sub Euro 5 vor polua in continuare fie nu vor plati, dar vor folosi masina si vor polua orasul si mai mult, ca vor avea trasee mai ocolitoare.
    Foarte bine, sa circule mai putine rable prin fata pe la Duamna pe la Primarie, dar fenta asta cu Oxigen si placute verzi si flori de cicoare si alti cai verzi, e o mizerie. Mama, cat imi repugna fiinta asta!!

      (Citează)

    • Dar taxa nu e fundamental gresita. Ca si idee, e buna. Ca implementare, poate fi imbunatatita.
      Daca vorbesti despre ea doar in termeni de imbunatatire, contribui la instalarea si acceptarea ei pe capitalul politic al lui Firea. Si apoi poti sa o schimbi in ceva mai eficient.

        (Citează)

  22. Marean:
    si mie mi se pare ca e o taxa pe saracie.

    De fapt e o taxa care ii ajuta pe saraci, sa nu mai aiba cheltuieli cu anvelope, impozit auto, benzina, ITP, revizii. :)

      (Citează)

  23. si mai e o chestie. eu daca nu locuiesc in zaca.. ce vina am? va trebui sa suport de acum de 2 ori (dau un nr random) mai multe masini “de saraci” la mine pe strada, nu? Deci in fata blocului meu se va dubla poluarea.

    cum ma ajuta ca si cetatean al orasului aceasta taxa???

      (Citează)

  24. alxzen:
    Disclaimer: nu sunt sarak si am E6, prin urmare ma doare la basca de decizii.

    Dar, mi se pareca:
    1. Taxa este calculata arbitrar. sa intri in oras cu un e4 e de trei ori mai ieftin pe zi, in schimb pe an e aproape de 4 ori mai ieftin, ceea ce sugereaza ca legiuitorul e cu ochiul la incasari si aplicao taxa “blanda”, nu la efecte – reducerea poluarii sau congestiei;

    2. Taxa e pe sarakie, nu pe descurajarea masinilor. Nu stiu cum e distributia pe euro a parcului auto din ro dar pot sa speculez ca majoritatea sunt masini euro 3/4. Bun, un smart euro 3 polueaza mai mult ca un Jaguar hybrid? (nu, fyi) Primul e taxat, cel de-al doilea e scutit. Daca efectul legii vrea sa fie eliminarea poluarii si aglomerarii urbane atunci ambele ar trebui taxate egal in cel mai simplu caz (spatiu pentru o masina fiind resursa limitata)
    Putem sa ne gandim la calcule mai avansate si sa calculam taxa in functie alti indicatori cat timp pastram proportionalitatea. Altfel, e o masura pompieristica tipic pesedista fara logica economica si cu disproportionat pe saraci.

    Nu stiu cum e la nivel national, insa Firea declara asa despre Bucuresti cu privire la distributia pe euro a parcului auto:

    “Potrivit datelor furnizate de Gabriela Firea, în București și Ilfov sunt:
    261.000 autoturisme Non Euro
    7.000 – Euro 1
    113.000 – Euro 2
    213.000 – Euro 3
    440.000 – Euro 4
    253.000 – Euro 5
    331.000 – Euro 6.”

    Daca extrapolam sau nu la nivel national, nu stiu…

    Sursa: https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-23313704-firea-masinile-poluante-nu-vor-mai-avea-acces-centrul-bucurestiului-1-ianuarie-2020.htm

      (Citează)

  25. Taxa e făcută doar să strângă bani, nu are legătura cu realitatea. O persoana care folosește mașina doar în Weekend plătește aceeași taxa ca una care traversează orașul de doua ori pe zi?! Cred că mai util ar fi să se facă ITP-ul pe bune și să confiște mașinile cu DPF OFF.

      (Citează)

    • Xpander:
      Taxa e făcută doar să strângă bani, nu are legătura cu realitatea. O persoana care folosește mașina doar în Weekend plătește aceeași taxa ca una care traversează orașul de doua ori pe zi?! Cred că mai util ar fi să se facă ITP-ul pe bune și să confiște mașinile cu DPF OFF.

      Iti zic una mai tare:
      Logan euro 4 folosit acasa/ munca si duba curier 4 fugarita toata ziua platesc aceeasi taxa.

      Chevrolet spark/ smart platesc taxa, g class cu motor de 4l si 300g/km co2 nu plateste ca e euro 6:)

      De asta zic ca nu se are in vedere taxarea resursei limitate ci efectiv e taxa pe sarakie.

      Eu daca as lucra la campania contracandidatilor i-as zice taxa “mars din calea x6-ului sarakilor! by gabitza”

        (Citează)

  26. Poluarea in procent de 40% e generata de PRAF…
    Adica exact de ce ar trebui sa se ocupe primaria…
    Mai exact sa nu mai avem pamant si noroi la toate colturile de strada si rigole…ci acolo unde este pământ sa fie de fapt iarba.
    Sa nu mai ajunga masinile parcate pe “spatiul verde”.
    Sa nu mai permita sa se construiasca anapoda si bloc langa bloc…
    Sa spele cu adevărat strazile…nu doar sa le ude…idem si pentru trotuare..
    Sa aiba mai mare grija la santiere cum se respecta spalarea utilajelor cand patrund pe carosabil..
    Sa aiba grija de santierele parasite si abandonate generatoare de praf…

    Etc
    Dar e simplu sa zici ca masinile ..cand de fapt pisica e cam la primarie
    La cat praf inspiram se vad pe masinile proaspat spalate…in 2 zile zici ca sunt nespalate de luni de zile si parca sunt parcate in desert pe vant…

      (Citează)

  27. Radu, scuza-mi ignoranta.
    Ce face cu banii? serios nu stiu

    p.s. Si daca vor fi numai masini euro 5 sau 6 tot va exista poluare, de zgomot nici nu mai vorbim.

      (Citează)

  28. nwradu:
    Cum nu taxează traficul din moment ce non-euro, E1 și E2 nu mai au voie în centru?

    Radu, ai cazut in capcana !
    Asta a facut , intentionat sau nu, a amestecat lucrurile.

    Intrebari :
    1. De ce accesul e interzis doar in centru ? Numai acolo e nevoie de aer curat ? Dupa cum se vede poluarea e mai mare de la praf !
    (De multe ori blocajele sunt in zona non-ZACA. Cand ai vazut tu intersesctia de la Inter blocata ? Dar uita-te la margini, sa vezi dezastrul)
    Raspuns real: pt ca da bine la imagine
    2. Oare romanii care detin Euro 2, in loc sa investeasca intr-o scoala/cursuri/ crestere personala, acum tre sa bage banii in alta masina sh, gen E4 , ca masina noua, nu isi permit. Nu crezi ca aceste tipuri de taxa/interdictii tin si de bugetul per capita ?
    Raspuns real: pt ca nu e in stare sa rezolve adevaratele probleme de micsorare a congestiei : piste de biclete, benzi reale pt RATB, parcari, politie care sa dea amenda pt blocare intersectii, masini parcate aiurea , etc

      (Citează)

    • Raspunsuri la fel de reale:
      1. Pentru ca nu poti sa interzici accesul in tot orasul de la inceput. Si pentru ca, all things being equal, centrul unei zone in care se produce ceva are mai mare concentratie din acel ceva.
      2. Grupul De Romani Care Au Masini Vechi Si Vor Sa Investeasca Banii De Masina Noua In Dezvoltare Profesionala se intalneste saptamanal la o cafenea sa se planga de legea asta. Rezerva o masa cu 4 scaune.

        (Citează)

  29. nwradu:
    Sunt destul de puține încât nu cred că le pasă.

    deci alea inmatriculate in BG care sunt cele mai poluante nu conteaza?

      (Citează)

  30. Giani Mucea:
    Raspunsuri la fel de reale:
    1. Pentru ca nu poti sa interzici accesul in tot orasul de la inceput. Si pentru ca, all things being equal, centrul unei zone in care se produce ceva are mai mare concentratie din acel ceva.
    2. Grupul De Romani Care Au Masini Vechi Si Vor Sa Investeasca Banii De Masina Noua In Dezvoltare Profesionala se intalneste saptamanal la o cafenea sa se planga de legea asta. Rezerva o masa cu 4 scaune.

    Cand o sa te pocnesti tu, avand un logan euro 6 cu un s klass, landcruiser, etc euro3 sau alte dihanii detestate de tine, probabil, o sa ceri si tu al 5-lea scaun la masa aia de care vorbesti.

    inca cred ca majoritatea romanilor merita ce au la conducere.

      (Citează)

    • Stai asa, ce? Eu voiam sa zic ca nu sunt chiar asa multi romani care si-ar cumpara masini noi dar prefera sa cheltuie banii pe dezvoltare personala. Tu zici ca masinile vechi sunt bune. Dar inainte nu ziceai ca sunt bune ci ca oamenii nu si le permit pentru ca dau banii pe scoala. Care e?

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus