un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Follow-up: aeronavele Boeing 737 MAX mai stau la sol o vreme

17 Dec 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

În caz că vă întrebați ce se mai întâmplă cu aeronavele Boeing 737 MAX, cele oprite la sol pentru probleme software ce transmiteau informații eronate unui mecanism de corecție a înclinării, am găsit un articol pe Hotnews care ne lămurește… buștean.

Din articolul respectiv aflăm că “Boeing este în picaj la bursă după ce compania a anunțat că singurele variante pentru aeronava Max 737 sunt ca producția să fie oprită sau redusă drastic” și că “Recent, compania Boeing a pierdut foarte mult la bursă. De la 15%, compania a ajuns la 3%.”

Noroc că oamenii care l-au tradus au pus și sursa originală, adică CNN, unde se pot vedea informațiile corecte (și mai multe de trei fraze, de altfel). De exemplu, poate că vă întrebați ce înseamnă că Boeing a ajuns de la 15% la 3%. Ce-s acele procente, valoarea companiei? Estimările de creștere a vânzărilor? Numărul oamenilor care încă nu i-au înjurat de mamă?

Este procentul cu care a crescut valoarea companiei Boeing în 2019. Adică, în ciuda acestor probleme, acțiunile Boeing erau chiar acum câteva săptămâni la vreo 15% peste valoarea de la 2 ianuarie 2019, dar acum au scăzut la doar 3% din acea valoare de la începutul anului. Acesta este “picajul de la bursă” al Boeing: au creștere, dar nu foarte mare.

Și, deci, dacă nu vine falimentul peste ei, de ce opresc producția de avioane începând din ianuarie? Pentru că Boeing a continuat să fabrice avioane 737 MAX chiar și după oprirea lor la sol, că fabrica merge mai departe, iar problemele vor fi rezolvate cu un patch software. Mai exact, au produs atât de multe avioane încât nu mai au unde să le parcheze, acum câteva luni circulând fotografii cu parcarea pentru autoturismele angajaților, care acum este ocupată de avioane parcate.

Boeing are comenzi pentru vreo 4000 de astfel de aeronave. Ritmul de producție este de câteva zeci pe lună, dacă țin bine minte, iar acum Boeing a declarat că, dacă autoritățile nu le certifică mai repede rezolvarea problemelor prin acele patch-uri software pentru ca avioanele produse să poată fi livrate clienților, va opri producția. Că na… câte avioane să țină în parcare? Deja au avioane de vreo 15 miliarde de dolari în stoc.

Boeing este o companie uriașă, cunoscută probabil datorită aeronavelor comerciale, dar ei fac butoaie de bani inclusiv din domeniul militar și din cel spațial. Este practic imposibil ca Boeing să dea faliment chiar și dacă mâine ar anunța că renunță la toate avioanele.

Modul lor de a lucra eficient a fost însă pus serios la îndoială de cele două accidente semnificative ale 737 MAX (plus ceva probleme cu un avion-cisternă făcut pentru US Air Force), după care s-au descoperit probleme software pe la senzori, cauzate de testare insuficientă, testare externalizată unora care nu înțelegeau sistemul și, după cum zic niște whistleblowers din companie, o cultură organizațională ce a preferat să ascundă problemele atunci când au fost semnalate.

Culmea este că cele două accidente de anul trecut este posibil să fi făcut multor altor oameni un serviciu important, salvându-le viața, atrăgând rapid o investigație de amploare și măsuri concrete de rezolvare a problemelor, odată ce FAA-ul le va aproba implementarea lor. Mai multe Boeing 737 Max trebuie să ajungă și în România la Tarom și Blue Air, din câte țin minte.

asus s5507

    14 comentarii

  1. faliment ar trebui sa scrie pe ei, si concediati ntsb sau cei de la aeronautica care au semnat pt asa ceva.
    e ca la colectiv, aviz de functionare scris pe picioare, asa au dat si aici aprobare la 737 max, doar ca au zis niste indieni care au scris softul ca e ok.

    de ce are boeing miliarde, pt calucreaza cu freaking indieni pt soft de pe un avion.

      (Citează)

  2. Una dintre cele mai mari probleme pe care accidentele cu 737 MAX au scos-o in evidenta e tendinta guvernului american si a agentiilor sa permita companiilor sa se autocontroleze. Din cate am inteles, exact asta era situatia – FAA in loc sa controleze complet procesul de certificare, a permis Boeing sa zica “da bos, am verificat si e totul in ordine”.
    Ideea asta ca piata libera se autoregleaza perfect fara interventia statului si fara “victime” in randul populatiei e la fel de stupida ca si comunismul.

      (Citează)

  3. cica personalul de zbor din SUA e disperat sa nu zboare cu ele. multi implora sa fie pusi pe alte avioane.

      (Citează)

    • Pai si eu, ca client, am aceeasi problema. Nu cred ca o sa zbor cu curse unde se foloseste avionul asta, care are un defect fundamental . Cel putin la cum vad lucrurile acum.

      Nu prea am urmarit topicul, dar problema nu-i ca au scris softul niste indieni. E ca au incercat sa rezolve o problema de design cu software. Ca au luat in calcul dezvoltarea unui avion cu probleme de aerodinamica ( pozitionarea motoarelor) pe sistemul lasa ca o dregem din software, iese la polish, ca si cand asta nu-i o problema majora.

      Nu-s inginer de aviatia dar un avion care transporta pasageri ar trebui sa fie din designul hardware balansat, ca sa poti zbura cu el natural, nu sa ai nevoie sa compensezi regulat din soft un defect de design.

      Si ma gandesc ca daca as fi o companie aeriana ( alta decat Ryanair, sa zicem ) as manifesta o anumita reluctanta in a cumpara un astfel de produs.

        (Citează)

  4. Că tot vorbim de avioane: https://youtu.be/Yutzg2NLwcU un documentar foarte fain făcut ,despre A350.

      (Citează)

  5. Avioanele astea zboara, fara pasageri si acum. Sunt parcate pe mai multe aeroporturi din state, unde au ajuns pe calea aerului. Nu sunt toate in acelasi loc.

      (Citează)

  6. Culmea este că cele două accidente de anul trecut este posibil să fi făcut multor altor oameni un serviciu important, salvându-le viața

    Cum sa zici asa ceva? Nu mai suntem in secolul 19 sa facem experimente pe oameni. Avioanele alea nu trebuiau sa zboare de la inceput, avand in vedere problemele pe care le aveau.

      (Citează)

    • E blogul lui, scrie si el ce-l duce capu…

        (Citează)

    • E brutal dar e adevărat.

      Până nu moare cineva, nu se schimbă nimic. Ăștia suntem ca oameni, și mai grav, ca și corporație.

      Cine știe de câte ori a dat rateuri EICAS-ul, dar pentru că piloții aveau altitudine suficient de mare cât să redreseze, n-au fost probleme. Dar dacă începeau să cadă simultan mai multe?

        (Citează)

  7. Pe mine personal ma distreaza cum a ramas Boeing setat pe design-ul asta din 1964. Modelul 737 tot a primit patch-uri de-a lungul timpului, asta din cauza ca era facut sa fie jos la sol, sa incarce bagajele mai usor. Era cool daca atunci cand au realizat ca nu incap motoare mai mari sub aripa sa proiecteze alt fuzelaj, nu sa tot intinda modelul asta. Parca s-au temut de inovatie. In fine, sunt curios ce or sa faca in continuare, apare un model nou, sau tot cu 737 raman.

      (Citează)

    • Motivul pentru care au facut manaria asta e ca nu voiau sa recertifice avionul. Din cate am inteles e un procedeu lung si scump, ca trebuie sa se asigure autoritatile ca nu cade avionul din cer, ai dreacu hartogari. In plus fata de asta, au si batut palma cu FAA sa se autocontroleze. Adica in loc sa vina FAA sa verifice tot ce trebuia verificat, au preferat sa intrebe “ce ziceti baieti, totul ok?” “dabineinteles boss, sandramaua merge, da stampila aici”. Small government and self regulating free market FTW.

        (Citează)

  8. Problemele nu sunt de software, sunt de hardware (un singur senzor controleaza un sistem critic, in caz de eroare sistemul nu poate fi corectat manual. etc..), si de proceduri (adica au mintit ca noul avion nu necesita lectii suplimentare pentru piloti).
    https://www.moonofalabama.org/2019/12/boeing-will-have-to-stop-its-737-max-production-line-what-will-trump-do-to-avoid-it.html
    Vezi la finalul articolului link-uri la alte articole despre povestea asta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus