un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄

asus s5507

Încă o măsură bună doar pe hârtie: de mâine poți lua amendă dacă atingi telefonul mobil în timp ce conduci

11 Oct 2019  ·

AUTO, GÂNDURI  ·

39 comentarii

De mâine Codul Rutier se înăsprește și va pedepsi mai drastic utilizarea telefonului mobil la volan în anumite condiții. Vorbitul la telefon oricum era o contravenție, după cum bine știți, iar acum se introduc măsuri dure pentru orice utilizare a telefonului mobil, de exemplu dacă faci o fotografie sau pui altă destinație în navigație sau trimiți un mesaj.

Ții telefonul în mână sau îl atingi rapid? Iei amendă. Ce nu înțeleg exact este și când se suspendă permisul de conducere, legea nouă fiind destul de confuză.

Art 36 alin 3 despre obligațiile participantului la trafic devine:

(3) În timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mișcare, conducătorului acestuia îi este interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video.

Art 100 alin 3 spune:

(3) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:

și se adaugă și următoarea faptă:

h) ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai aflate în mișcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, concomitent cu încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor.

Eu înțeleg de aici că este interzis să utilizezi un dispozitiv mobil inclusiv dacă stai la semafor sau ești blocat în trafic pentru că și atunci te regăsești “în timpul conducerii”. Doar când staționezi sau oprești conform definiției legale nu te afli “în timpul conducerii”, nu? Update: și acel “aflate în mișcare” clarifică un pic situația, de fapt.

În ce privește amenzile, însă, înțeleg că iei amendă și ți se suspendă permisul doar dacă încalci și o regulă de circulație în timp ce utilizezi în mers un dispozitiv mobil. Treaba asta are implicații diverse. De exemplu, dacă încalci viteza legala cu 10 km/h, nu ți se suspendă permisul. Dacă ai și telefonul mobil în mână sau îl butonezi în acest timp, ți se va suspenda permisul.

Dacă nu încalci și o regulă de circulație în timp ce folosești telefonul… nu știu; ai încălcat o obligație a șoferilor, dar nu am găsit și amenzi pentru acest caz.

Citiți Ordonanta OUG 11 și codul rutier actualizat cu modificările introduse în el. N-am stat să verific cu mâna mea amenzile, dar Digi24 spune că merg până la 725 de lei pentru șoferi, plus suspendarea permisului după cum vedeți mai sus, iar pentru vehiculele ce nu necesită permis de conducere (gen biciclete sau moped) amenzile sunt chiar mai mari, până la 1.125 lei.

În opinia mea, măsurile sunt proaste. Adică mă știți, am zis mereu că amenzile sunt soluția pentru a schimba țara în mai bine, dar avem deja legi bune și amenzi în vigoare, iar problema este că nu are cine să le aplice.

Uitați-vă pe stradă, unde enorm de mulți șoferi vorbesc fără nici o teamă la telefonul mobil ținut la ureche, deși conduc mașini moderne, dotate cu sisteme bluetooth integrate. Inclusiv Daciile au așa ceva.

Conversația la telefon distrage foarte mult atenția și trebuie sancționată, dar șoferilor nu le este teamă pentru că Poliția nu dă amenzi. Poliția lipsește de pe străzi și din trafic, unde nu sancționează contravențiile minore, ci se păstrează doar pentru ieșit cu radarul și escortat coloane oficiale.

via Gfycat

Și soluția Poliției Rutiere pentru a micșora numărul record de decese din trafic în UE este să înăsprească și mai mult legi pentru care apoi nu depun nici un efort în a le aplica? Este inutil și se duce în ridicol.

Știți cine va respecta noile prevederi? Șoferii cuminți, cei care oricum respectă pe cât posibil legile actuale, limitele de viteză și alte prevederi. Cei care nu blochează intersecția deși au verde, cei care nu lasă mașina pe avarie, ci caută un loc de parcare chiar dacă mai merg 300 de metri pe jos ulterior.

Eu încă aștept de la Poliția Rutieră acțiuni concrete, nu schimbări pe hârtie, împotriva acelor șoferi care încalcă grav legile și pun în pericol viețile altora sau încurcă traficul. Pentru asta, însă, Poliția trebuie să iasă constant pe străzi și să pedepsească orice contravenție, nu doar să creeze unele noi în acte.

Și chiar măsura în sine mi se pare ridicolă, nu doar ideea că astfel de măsuri ar putea îmbunătăți securitatea oamenilor. Uneori chiar trebuie să atingi telefonul mobil, că vrei să schimbi destinația sau să citești un mesaj și nu văd nimic în neregulă în a face asta când stai oprit la un semafor. Uneori vrei să faci o fotografie, poate cu o mașină de poliție ignorând o contravenție sau făcând un abuz sau ca să te plângi de traficul nerezolvat de Firea. Nu mai poți, iei amendă!

L-am ascultat pe un purtător de cuvânt al Poliției spunând că au fost cazuri de accidente grave pentru că șoferii transmiteau live pe Facebook în timp ce conduceau. OK, adevărat. Ceva îmi spune că pe acel tip de șoferi îi va durea în fund de noile prevederi din Codul Rutier.

Altceva aș vrea să întreb, însă: s-au modificat cumva și alte legi și acum se pot da amenzi pe baza înregistrărilor foto/video făcute de alții? Dacă un șofer pune pe net o fotografie făcută de la volan, din mers, îl poate găsi și amenda legal Poliția Română? Dacă eu, de pe trotuar, fotografiez un astfel de șofer, îl poate găsi și amenda legal Poliția Română?

Că altfel, rămâne încă o măsură inutilă, făcută pe principiul “noi am încercat să facem ceva bine, dar șoferii ăștia tot mor în accidente”.

TL;DR: dacă ții în mână sau butonezi scurt telefonul în timpul conducerii (inclusiv când stai blocat în trafic sau la semafor) și încalci și o altă regulă privind circulația în acest timp, iei amendă mare și ți se suspendă permisul. Țara este salvată, nu mai moare nimeni în trafic!

asus s5507

    39 comentarii

  1. In prima scrie “…a unui vehicul aflat în mișcare,” si in a doua scrie “…aflate în mișcare”
    Deci nu!. Daca esti la semafor si stai pe telefon nu se aplica.

    Mi se pare foarte ok. Chiar daca doar cei cuminti or sa asculte, tot e un castig si poate poate pana la urma ajungem si la aplicarea de amenzi. Dar daca nu se aplica, asta nu e un motiv sa nu se mai reglementeze.

      (Citează)

    • Asta voiam sa scriu și eu. Atâta analiza și sunt scăpate cele 2 cuvinte, “în miscare”, care demontează jumătate din articol.

        (Citează)

  2. Deci practic taximetristul nu mai poate pune mâna pe stație sau nu mai poate folosi tableta pentru a accepta comenzile?
    Dar poliția poate folosi stația în mers / la semafor? Sau acum vor fi tot timpul în misiune și vor avea voie?

      (Citează)

    • Statia aia are și cameră și ecran și mesaje text? Wtf.

        (Citează)

    • Am mai auzit argumentul asta cu taximetristii si trebuie spus ca e cretin.

      Adica ce, cand taximetristul sta cu ochii in telefon in timp ce conduce, asta nu e la fel de periculos ca atunci cand o face orice alt sofer?!

      Nu o data le-am spus imbecililor de taximetristi sa lase dracului telefonul, ca e viata mea la mijloc.

      Ma doare fix in cot ca nu mai pot lua ei comenzi in mers. Sa traga pe dreapta si sa accepte comenzile, ca sa nu puna pe nimeni in pericol.

        (Citează)

  3. Mie mi se pare destul de clar ce scrie acolo: nu ai voie sa folosesti telefonul CONCOMITENT CU INCALCAREA UNEI REGULI DE CIRCULATIE.
    Asadar, daca nu incalci, poti folosi telefonul linistit.
    O sa dea politistii amenzi si o sa le piarda in instanta…

      (Citează)

    • Citești doar ce îți convine? Dacă folosești telefonul concomitent cu încălcarea altei reguli îți este reținut permisul, altfel primești doar amendă.

        (Citează)

  4. daca raspunzi la un apel, telefonul fiind pus in suport si folosesti casti/blushtutz/speaker se cheama ca iei amenda?

      (Citează)

    • Da. Daca apesi pe butoanele/ecranul telefonului. O poti face doar daca masina iti ofera butoane (de obicei pe volan) prin care poti raspunde/inchide apelul.
      Sau o faci daca esti oprit in trafic (sa nu fie vehiculul in miscare).

        (Citează)

  5. Okay, “folosirea cu mâinile în orice mod…”, dar dacă eu folosesc doar DEGETELE pentru a “folosi”(!) telefonul, atunci se consideră că am încălcat Legea ??!

      (Citează)

  6. Eu zic ca e insuficient.
    Masinile in ziua de azi au si display-uri, multe din ele cu touchscreen. Alea de ce nu sunt incluse? Stiu, uneori ecranul ala e singura metoda sa schimbi temperatura, dar trebuia sa te gandesti la asta inainte sa pleci de pe loc, tarane. Cand esti in miscare trebuie sa ai mainile pe volan la 9 si 3, privirea inainte si umerii drepti, ca un barbat adevarat. Nu-i pasa legii ca esti in trafic cu 15km/h si ca ai activat adaptive cruise control. Mainile pe volan, sa te scarpini la oua la tine acasa, nu pe drumurile patriei.

      (Citează)

    • Foarte corect punctat ,mai in gluma ,mai in serios este adevarat si amuzant .

        (Citează)

    • La masini de obicei se dezactiveaza ecranele touch de infotainment la peste 10km/h. Desi la ce masini sunt acum pe piata gen Tesla care au toate controalele pe un mare ecran… alea nu ai nici cum sa le blochezi in mers nici cum sa le interzici folosirea.

        (Citează)

    • La absolut nici o masina condusa de mine nu se dezactiva touchscreen-ul dupa 10km/h.

        (Citează)

    • La unele masini se dezactiveaza anumite optiuni/setari din computerul de bord (cele care se controleaza de pe volan sau care sunt afisate numai in display-ul din fata soferului – intre vitezometru si turometru).
      Dar optiunile de infotainment si touchscreen-urile nu sunt dezactivate. Pot fi controlate oricand de pasager.

        (Citează)

  7. Un heirupism idiot perfect românesc exact ca legile anti fumat care mai ca te transformă în infractor in propria casă. Sau cum sa ne prefacem ca ne intereseaza. Cum mai adaugi acum gabori in waze, tragi pe dreapta sa dai clicurile ?

      (Citează)

    • Legile antifumat sunt ok, cel putin pana acum. Cand te-or face infractor in propria casa, mai discutam. Pana atunci comparatia e stupida.

        (Citează)

    • Nu cred ca va fi nici o problema sa apesi 2 taste pe telefonul montat in dispozitivul handsfree (in parbriz sau la gurile de ventilatie).

        (Citează)

  8. nu fi hater pe degeaba, legea e foarte buna.
    si daca politia o sa faca actiuni de prindere a alora cu telefon in mana, rezulta succes.

      (Citează)

  9. Ce te faci daca ai im masina hadsfreee/car kit/ casti bluetooth dar ai de apelat pe cineva si trebuie sa faci 2 clicuri pe ecran caci google assistant in 2019 inca nu stie sa apeleze corect, mai ales nume romanesti?

      (Citează)

    • Cât de important trebuie să fie telefonul ăla de nu se poate aștepta 5 minute până se poate trage pe dreapta și opri?

        (Citează)

    • Marius, de ce ești oaie? Și pentru reject trebuie să pui mâna pe telefon. Sau să îl pui pe silent dacă te sună cineva de 10 ori. Dar nu, nici asta nu poți legal. 😄

        (Citează)

  10. Teniescu:
    Marius, de ce ești oaie? Și pentru reject trebuie să pui mâna pe telefon. Sau să îl pui pe silent dacă te sună cineva de 10 ori. Dar nu, nici asta nu poți legal. 😄

    Eu am inteles ca Andrei se refera la apelarea cuiva (ceeea ce presupune cautat prin agenda/lista apeluri pe telefon), eu la asta m-am referit. Nu vad sa spuna ceva de raspuns/reject, ce se poate face de pe orice hadsfreee/car kit/ casti bluetooth cu apasarea unui buton. Daca te suna si ai ai hadsfreee/car kit/ casti bluetooth eu din lege inteleg ca poti vorbi.

      (Citează)

  11. Legea e necesara: desi politistul te oprea ca vorbeai la telefon, nu putea demonstra ca tu il ‘foloseai’, ziceai doar ca il tineai in mana si atat si scapai (contestatii etc). De aceea toti vorbeau la telefon ca stiau si ei si politistii ca nu se poate demonstra folosirea efectiva (cum era legea inainte).
    Eu nu cred ca pac vor trece politistii direct la amendat ca atingi ecranul telefonului aflat pe suport, ci vor putea sa ii amendeze in sfarsit pe cei care acum vorbesc cu el in mana fara nici o jena.

    Si apropo de asta, mai ramane o portita: ti cu telefonul cu umarul la ureche, cu capul aplecat si vorbesti relaxat.

      (Citează)

  12. Dacă măsura era luată de următorul guvern (adică altul decît cel răsturnat ieri prin moțiune) nu cred că mai ziceai că e bună doar pe hîrtie, sînt convins de asta.
    În rest, toți cavalerii dreptății prin comentarii sînt indignați dacă li se ia dreptul de a vorbi la telefon în mers, cu telefonul în mînă. De-aia nu ne facem bine.

      (Citează)

    • Presupui prost. Masura nu e buna, din orice parte ar veni. Vorbitul la telefon in mers e bine sa fie interzis.

        (Citează)

  13. Un politist pe motocicleta care sa mearga printre masini in trafic ar da la amenzi de l-ar durea mana la finalul turei. Totul e sa se vrea.

      (Citează)

  14. Asta nu e buna nici macar pe hartie. Exista o lege clara pe care o incalca si politistii.

      (Citează)

  15. Legea e făcută total cu picioarele și din cauza asta politia va pierde multe contestații.

    Civilizată era o lege prin care primești amendă/puncte dacă ții telefonul în mînă cînd conduci, indiferent ca stai în trafic sau la semafor.

    Mașinile noi au touch screen și legea nu interzice folosirea lor. De ce ar interzice legea folosirea unui telefon în același condiții?

      (Citează)

  16. Studiile arată că și vorbitul la telefon în timpul condusului îți distrage atenția destul de mult. Așa că da, e o modificare bună. Dar să se și aplice.

      (Citează)

  17. Politia ar face absolut orice sa poata sa stea si mai mult la panda si sa dea amenzi in loc sa se ocupe de sanctionarea incalcarii regulilor de circulatie.

    Sta politia in intersectii, incalca soferii regulile fara nici un stres fix in fara lor (fortari in trafic, depasiri neregulamentare etc.), aia nu misca un deget.

    Azi postara pe Facebook ca nici cu smartwach nu ai voie in masina ca “reda imagini sau video”.

      (Citează)

  18. Voi realizati ca in condittile astea este ilegal sa marchezi problemele in trafic pe waze ? Vezi ce, nu o poti face decat atingand telefonul. Dar daca telefonul este legat la sistemul multimedia al masinii prin android auto sau ce dracu o mai fi, atunci e legal. Cu toate ca faci fix acelasi lucru, atingi un ecran.

      (Citează)

  19. wtf, 35 de comentarii + autorul si nu e in stare unul sa citeasca in limba romana?
    scrie ca e interzisa tinerea in mana sau folosirea cu mainile (ambele sau toate trei sau cat de multe ai).
    nu spune ca nu ai voie sa il folosesti cu o singura mana daca e in suport.

      (Citează)

    • Ba zice si aia, a pus Pulitia o poza pe FB in care explica cum ca dupa ce te-ai pus in mers nu mai ai voie sa atingi deloc telefonul pana te opresti.

        (Citează)

    • sin: Ba zice si aia, a pus Pulitia o poza pe FB

      si tu crezi o poza de pe fb sau ce scrie intr-o lege?

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus