un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

După noul Cod Rutier, nu mai poți utiliza Waze sau smartwatch în timpul mersului

14 Oct 2019  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

57 comentarii

Încă o chestie legată de noile modificări din Codul Rutier ce interzic utilizarea sub orice formă a telefonului mobil în timpul mersului. După cum bine spunea cineva în comentariile acelui articol, acum nu mai poți utiliza legal nici măcar Waze, ca șofer, pentru a raporta probleme de drum (navigația e ok, câtă vreme o setați când mașina este oprită și apoi nu mai atingeți telefonul).

Nu mai zic cât de util este Waze indiferent de tipul de drum, dar programul vine cu o particularitate: problemele trebuie raportate exact în locul în care apar pentru că Waze le pune pe hartă din locul în care s-a făcut raportarea. Nu poți trage pe dreapta, după 5 kilometri când găsești o parcare, și să raportezi atunci o groapă sau un accident, că vor apărea pe hartă în acea parcare.

Și nu, nu cred că-i vreo conspirație pentru a nu mai raporta astfel radarele Poliției, ci doar o măsură proastă, luată ca să dea bine pe hârtie, dar fără nici o legătură cu situația și pericolele reale de pe șosele. Este o măsură luată pentru ca cineva din Poliție să poată spune în raportul de final de an că ei au făcut ceva pentru a micșora numărul foarte mare de decese din România.

Culmea este că poți folosi Waze și alte programe de telefon dacă ai Android Auto sau Apple Carplay. Ecran montat de producătorul mașinii în consola centrală? Ai voie. Telefon mobil montat de tine pe suport în centrul mașinii? Nu ai voie!

Aici există o explicație logică: Android Auto și Apple Carplay respectă niște reguli impuse interfețelor auto, de exemplu ca orice opțiune să fie accesibilă din maxim 6 apăsări pe ecran (4 în Japonia, parcă) și de asta unele programe sunt simplificate prin aceste interfețe, dar în cazul Waze nu-i mare diferență.

Dacă vă gândiți un pic, găsiți și alte aplicații ce sunt făcute pentru a fi utilizate în timpul mersului și care acum vor fi utilizate “pe sub mână”. Oficial, șoferii Uber n-ar mai putea accepta curse noi din mișcare, că pentru asta trebuie să apese pe ecran butonul de acceptare.

Colac peste pupăză, nici ceasurile inteligente nu mai pot fi utilizate la volan. Nu o zic eu, o zice chiar Poliția Română pentru că sunt dispozitive mobile cu “funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video”. Sigur că ai putea dezbate pe îndelete ce ceasuri au sau nu au redare foto sau video, dar text au toate, că vin notificări pe ele.

Nu văd de ce-ar conta foarte mult asta, că nu cred că se butonau multe ceasuri din mers, dar după ce măsura asta nu va avea o influență mare asupra deceselor la volan, aștept cu interes alte măsuri similare. Poate că Poliția va decide să scrie în lege că în mers nu mai ai voie nici să bei apă, să vorbești cu pasagerii, să te uiți la priveliște, să faci sex, să schimbi postul de radio și alte asemenea chestiuni uzuale.

Și poate, după ce nici acestea nu vor avea efectul scontat, vor concluziona că legi avem destule, trebuie să le mai și aplice cineva și poate că vor începe să facă asta.

Apropo, acel “în timpul mersului” din noul cod rutier este definit pe undeva? Înseamnă “viteză mai mare de 0 km/h” sau “când nu ești oprit/staționat conform legii”?

asus s5507

    57 comentarii

  1. Asta este o lege care nici macar nu ar trebui discutata…insa iata ca o discutam, ca face comentarii (similar cu toate incercarile de ordonante care urmau sa distruga tara ale PSD-ului).
    Pana acum nu aveai voie sa vorbesti la telefon in masina, insa multi fac asta si nu patesc nimic.
    Pana acum nu aveai voie sa claxonezi decat in situatii de accident iminent, insa multi claxoneaza si nu patesc nimic.
    Pana acum nu aveai voie sa schimbi banda/directia de mers fara sa semnalizezi, insa multi fac asta si nu patesc nimic.
    Mai are rost sa continui?

    Este o lege DEGEABA si mie nu imi pasa de ea, la fel cum multora nu le va pasa de ea – nici macar politistilor.
    Alte comentarii sunt de prisos.

      (Citează)

  2. Sunt curios, consideri ca e ok sa iti iei privirea de la drum la 60+ h ca sa semnalizezi o groapa in waze ? Ce faci daca mai urmeaza una si tu nu o vezi ca butonezi telefonul ?

      (Citează)

    • eu sunt siderat ca discutam despre asta, sincer sa fiu, mie mi se pare de la sine inteles ca este periculos sa iti iei ochii de la drum ca sa faci absolut orice pe telefon – absout orice

      eu de exemplu nu semnalizez nimic pe waze niciodata tocmai pentru ca mi se pare periculos

      asta ca nu mai poti semnaliza pe waze radarele e chiar si mai absurda decat aia cu saracii taximetristi care nu mai pot lua comenzi in mers, ca ei sunt supraoameni si la ei nu e periculos cand se uita in telefon in loc sa se uite la drum

        (Citează)

    • E periculos sa iti iei ochii de la drum ca sa faci orice. E la fel de periculos sa apesi un buton pe ecranul telefonului cat sa apesi un buton pe display-ul masinii. E mai periculos sa apesi 3 butoane pe display-ul masinii decat sa apesi un buton pe telefon.
      N-am o problema cu legile care obliga soferii sa fie mai atenti, vreau doar sa fie facute inteligent si sa rezolve problema fara a impune restrictii inutile.

        (Citează)

    • Un whatabout-ism ca la carte :-)

      Oricum, cred ca stii si tu ca cea mai importanta sursa de neatentie la volan este telefonul, nu altceva, la ani lumina de alte surse

      Stai si tu la o trecere de pietoni cand e rosu si uita-te cu atentie la masinile care trec si o sa vezi ca 80% din soferi au telefonul in mana, iar din astia 80% doar o mica parte vorbesc la telefon, cei mai multi citesc sau scriu.

      Eu m-am ingrozit cand am descoperit asta, e o chestie cam de vreun an asa.

        (Citează)

    • Mi-am pus intrebarea asta si e cu da si nu prea. La una din rable am waze in consola ( fara apple carplay sau android auto), pur si simplu un sistem aftermarket cu touch si android .

      Nu ma pot uita indeajuns de lung sa fac chestii prin meniu si, in general, nu o fac din mers, cel putin nu la viteza mai mare decat mersul pe jos, ca nu ma simt confortabil sa pierd frame-uri, gen 2-3 secunde in timp ce conduc, probabil sunt eu mai neindemanatic, ca am vazut ca altii pot conduce cu un ochi pe ecran, cu altul pe drum. Sau poate am ochii prea apropiati.

      Dar, pe ecranul masinii am dezvoltat un oarecare reflex si pot face unele actiuni inclusiv in waze fara sa imi iau privirea de la drum deloc sau nu mai mult decat cat m-as uita in oglinda sa zicem( apas bulina portocalie din dreapta jos, căpățâna de cap de cretă și send – asta o pot si orbeste). Rata de succes cred ca e de 4 din 5. Merge. Daca iese, bine, daca nu ghinion.
      Pe telefon, la cealalta masina, nu pot face asta fara sa ma uit, daca-i pus in suport. Nu stiu daca e pentru ca e prea mic, ca nu sta mereu fix, dar fix in aceeasi pozitie, sau care e treaba, dar nu pot. As putea sa ma uit, dar prefer sa nu. Decat daca e ambuteiaj, evident, ca nu-s Sfantu Petru.

        (Citează)

    • Intentia mea nu era sa zic “legea e proasta si ar trebui anulata pentru ca nu include si partea aia” ci “e ok o legislatie care forteaza soferii sa fie mai atenti, dar facuta ceva mai inteligent”.
      In ideea asta, cu cat scade capacitatea mea de a reactiona la un eveniment neprevazut daca am telefonul in mana dar sunt atent la drum?

        (Citează)

    • Cu cat mai putin poti sa conduci cu o mana, fata de cu doua. Chestie subiectiva si personala care tine de experienta si talent.
      Legea prevede demult 2 maini pe volan, dar totusi cred ca majoritatea se descurca si cu o mana in cele mai multe situatii.

        (Citează)

    • Sa ai telefonul in mana si sa fii atent la drum sunt 2 propozitii contradictorii, pentru ca daca iti propui sa fii atent la drum nu ai de ce sa ai telefonul in mana.

      Repet, eu nu am raportat niciodata nimic pe waze pentru ca mi se pare periculos. Am incercat si mi s-a parut periculos. Si la viteza mare in afara orasului, dar si la viteza mica in oras, pentru ca distantele fata de cel din fata sunt mult mai mici, plus pietoni, gropi etc

      Display-ul de asemenea nu vad de ce sa il ating, ori am comenzi pe volan ori pt schimbat postul de radio sau ajustat AC-ul nu am nevoie sa imi iau ochii de la drum, ca stiu unde sunt butoanele si fara sa ma uit

        (Citează)

    • Repet, eu nu am raportat niciodata nimic pe waze pentru ca mi se pare periculos. Am incercat si mi s-a parut periculos. Si la viteza mare in afara orasului, dar si la viteza mica in oras, pentru ca distantele fata de cel din fata sunt mult mai mici, plus pietoni, gropi etc

      Asta se numeste sa ii judeci pe altii prin prisma limitelor tale.
      Nici eu nu pot sa fac asta si unele alte chestii, dar am vazut ca altii-s perfect capabili.
      Ma limitez la a incerca sa conduc eu cat sa ma simt relativ sigur pe ce fac.

        (Citează)

    • -La rabla actuala, sa opresc navigatia e la fel de dificil cum e sa initiez un apel whatsapp de pe telefon, daca tin telefonul in mana. Butoane mici, meniu oribil.
      -Pai eu am invatat de mic ca reflexul in cazuri limita trebuie sa fie frana, nu evitarea. Cu o singura mana pe volan pot sa franez la fel de usor ca si cu 2.
      -Sunt masini in care nu poti schimba nimic la AC fara sa atingi ecranul. Si chiar daca nu ar fi, ideea e ca legea nu interzice folosirea ecranului desi e la fel de periculos ca folosirea telefonului.
      -Poti sa ai telefonul in mana si sa fii atent la drum. Pot foarte usor, cu o singura mana si cu privirea inainte, sa scot un telefon de la incarcat si sa il bag pe celalalt, spre exemplu.

        (Citează)

    • Sunt destul de sigur ca creierul meu functioneza la fel ca celelalte.

      Nu este posibil sa fii atent si la telefon si la condus in acelasi timp. Exista studii stiintifice care spun asta.

      Astia care zic ca pot sunt doar inconstienti, nu stiu sa aprecieze pericolul. Ca daca ar sti, nu ar merge cu 150 kmp la 3 metri unii in spatele altora.

        (Citează)

    • -Pai eu am invatat de mic ca reflexul in cazuri limita trebuie sa fie frana, nu evitarea. Cu o singura mana pe volan pot sa franez la fel de usor ca si cu 2.

      Reflexul da, dar presupun ca ai invatat de mic sau nu ca o masina nu se poate conduce doar din frana. Adica, uneori frana poate sa nu fie suficienta, cu reflex, sau nu. Daca tu te descurci doar din frana, bravo tie, esti un sofer excelent, habar nu am cum faci, dar nu-i treaba mea. E bine ca pentru astia mai neindemanatici au prevazut si volan, nu stiu cum m-as fi descurcat fara.

      Sunt destul de sigur ca creierul meu functioneza la fel ca celelalte.

      Din nou aprecierea prin prisma limitarilor proprii. Aceasta afirmatie are valoare doar facuta de un tert, sau de un observator obiectiv. Observatia reflexiva nu poate fi catalogata obiectiva.
      Si eu sunt destul de sigur ca sunt un sofer peste medie ( vezi ce-am facut aici?) dar prefer sa nu ma laud cu asta; realizez ca ar putea fi o eroare de perceptie.

      Nu este posibil sa fii atent si la telefon si la condus in acelasi timp. Exista studii stiintifice care spun asta.

      Nu contest afirmatia. Doar ca nu e niciodata o problema de a fi atent la telefon si la condus in acelasi timp . E intotdeauna o problema de cat timp esti atent la condus si cat esti atent la telefon – asta ne omoara. Raportul de timpi de antentie .
      Exemplu. Afirmatia ta de mai sus implica faptul ca atunci cand masina merge inainte, nu poti fi atent la condus si sa te uiti in una din oglinzile retrovizoare in acelasi timp . In momentul in care focusul s-a mutat de unde conduci intr-una din oglinzile care iti arata directia din spate/ lateral, sau verifici intorcand usor capul unghiul mort, nu este atent in directia in care te deplasezi. Si totusi e obligatie legala si (aproape) nimeni nu are o problema cu asta. Evident ca e o etica la mijloc, faptul ca te uiti in spate si lateral face parte din condus si te ajuta la asigurarea schimbarii de mers, dar in acelasi timp ceva s-ar putea intampla in fata si n-ai fi atent.

      Realitatea e nuantata. In timp ce unii oameni cand se uita in oglinzi pierd contactul cu ceea ce se intampla in fata – cei mai multi soferi incepaturi, inclusiv eu, in primii 5-10 ani de condus – in timp devine un antrenament si ochii scaneaza si comuta destul de rapid, plus, creierul devine capabil sa preia semnale si sa calculeze predictii asupra ceea ce se intampla.

      Cam la fel e si cu telefonul. Am observat oameni care ridica telefonul la nivelul parbrizului si presupun ca comuta privirea din telefon pe strada.
      Eu de cele mai multe ori imi impun sa nu fac asta, dar nu cred ca-i imposibil de condus asa, trebuie, in schimb sa faci foarte bine diferenta intre tras cu coada ochiului si am citit un mesaj si am ramas cu atentia blocata acolo o secunda intreaga, de exemplu.

      Ceea ce spui tu de fapt e :” eu nu pot sa comut atentia suficient de repede de la telefon pe strada si din acest motiv cred ca nimeni nu poate”.

      Ca daca ar sti, nu ar merge cu 150 kmp la 3 metri unii in spatele altora.

      Aceasta afirmatie implica ca-s aceiasi oameni care folosesc telefonul din mers cei care merg la 150km/h cu numai 3 metri distanta – poate fac asta in timp ce vorbesc la telefon sau trimit mesaje pe whatsapp, nu? :)

        (Citează)

    • “Reflexul da, dar presupun ca ai invatat de mic sau nu ca o masina nu se poate conduce doar din frana. Adica, uneori frana poate sa nu fie suficienta, cu reflex, sau nu. Daca tu te descurci doar din frana, bravo tie, esti un sofer excelent, habar nu am cum faci, dar nu-i treaba mea. E bine ca pentru astia mai neindemanatici au prevazut si volan, nu stiu cum m-as fi descurcat fara.”

      M-am referit de la inceput la reactia in situatii limita. Am fost destul de clar. Am presupus, poate nejustificat, ca e suficient pentru ca mi se parea evident ca poti invarti de volanul ala si cu o singura mana in conditii normale.

        (Citează)

    • Giani Mucea: -Pai eu am invatat de mic ca reflexul in cazuri limita trebuie sa fie frana, nu evitarea. Cu o singura mana pe volan pot sa franez la fel de usor ca si cu 2.

      diferenta e ca atunci cand esti atent.. la o fractiune scurta de timp dupa frana ai datele necesare pentru a lua o eventuala decizie de evitare care iti poate salva viata (sau macar poate simplifica semnificativ situatia).
      timpul pentru manevra de evitare creste semnificativ daca nu esti in pozitia “pregatit” (atentie la drum / context, pozitie corecta pentru a declasa imediat manevra, etc), uneori diferenta facand evitarea imposibila in timp util.

        (Citează)

  3. Drobul de sare.

    Baltha Zerus:
    Sunt curios, consideri ca e ok sa iti iei privirea de la drum la 60+ h ca sa semnalizezi o groapa in waze ? Ce faci daca mai urmeaza una si tu nu o vezi ca butonezi telefonul ?

      (Citează)

  4. Nu stiam de chestia cu maxim 6 apasari pe ecran. O sa o testez la Peugeot.

      (Citează)

  5. Aseara la intrarea in Bucuresti pe A1 statea un caschetar intre benzi si se uita stanga dreapta sa vada(probabil) cine foloseste mobilul. Altul oprea soferii 50m mai in fata pe banda de urgenta.

    Nu mai zic ca era coada de 2km si se mergea ca melcul, 500m mai in fata erau 3 tamponati pe banda 2…el avea treaba, urmarea sa nu cumva sa ne uitam daca avem notificari.

      (Citează)

  6. ”Telefon mobil montat de tine pe suport în centrul mașinii? Nu ai voie!”

    Si daca folosesc Android Auto pe telefonul montat in centrul masinii? Il pornesc cand ma sui in masina si am tot aceleasi 6 apasari ca si cum as folosi ecranul masinii (daca as avea astfel de ecran)

      (Citează)

  7. Waze de ce nu?
    Legea zice “cu mâinile”, dar pe Waze poți pune “cu mâna” dacă telefonul e în suport și nu îl ai în mână, nu ai nevoie de amândouă “mâinile” și nu e nici ținut în mână.

      (Citează)

    • Teniescu: Legea zice “cu mâinile”, dar pe Waze poți pune “cu mâna” dacă telefonul e în suport și nu îl ai în mână

      exact ce i-am spus si la articolul precedent, dar alege sa ignore bucata probabil pentru ca nu ii da bine la rating.

        (Citează)

  8. Waze îți ia locația din momentul in care apeși bulina portocalie. Poți să pui ce ai de sesizat și după 1km, că locația rămâne setata. Deci doar un tap și poți raporta și mai incolo

      (Citează)

  9. bombshell: poti conduce si fara sa dai report la fiecare groapa de pe drum.
    sau poate nu conduci singur si raporteaza nevasta, oricum nu face nimic.

    legea e buna, interpretarile astea aiurea doar sa starnesti scandal si ura, nu mi place ce faci

      (Citează)

  10. efecte deja se observa in trafic. azi am vazut doar 4982304972309472 soferi care aveau telefonul lipit de creieri si conduceau cu o mana. se observa cu ochiul lber ca sunt mai stresati de aceste schimbari. sunt tensionati si conduc mult mai prost.

      (Citează)

  11. Cata drama revarsata pe marginea noului cod rutier. Daca ar reduce macar cu 20-30% din numarul soferilor aflati cu ochii lipiti de telefon iar telefonul lipit de mana in timpul condusului as fi foarte multumit.

    Atat din postura de pieton cat si de sofer am vazut o groaza de cazuri in care soferi aflati in timpul mersului erau absorbiti de telefon. Atatea cazuri in care a trebuit sa ma urc cu copilul inapoi pe trotuar de pe trecerea de pietoni pentru ca in masina omul se uita in telefon si nu la trafic.

    Dar pe noi ne focusam fix pe ce ne doare mai putin si ignoram beneficiile reale ale acestei legi. Probabil ca faceti parte din categoria cea mai afectata de aceasta lege.

      (Citează)

  12. Eu vreau sa-i vad pe muncitorii de la MAI ca respecta regulile, ca sa dea exemplu pozitiv. Si sa nu aud harneala ca “erau in misiune”. Daca au voie sa foloseasca telefon, tableta, statie, megafon etc in mers, inseamna ca:
    1.) au fost alesi pe spranceana si testati si au atentie mega distributiva; vreau si eu sa dau testul ala (contra cost) si sa-mi dea diploma de atent distributiv.
    2.) au fost instruiti in mod special; vreau si eu sa fac aceleasi cursuri (contra cost) si sa imi dea diploma de ultilizator special
    3.) nu sunt mai breji decat noi, nici testati, nici intruiti, dar egalitatea nu este pentru catei

      (Citează)

  13. Marean:
    Un whatabout-ism ca la carte :-)

    Oricum, cred ca stii si tu ca cea mai importanta sursa de neatentie la volan este telefonul, nu altceva, la ani lumina de alte surse

    Stai si tu la o trecere de pietoni cand e rosu si uita-te cu atentie la masinile care trec si o sa vezi ca 80% din soferi au telefonul in mana, iar din astia 80% doar o mica parte vorbesc la telefon, cei mai multi citesc sau scriu.

    Eu m-am ingrozit cand am descoperit asta, e o chestie cam de vreun an asa.

    Si care e problema daca in timpul mort de la semafor stai pe telefon ? La ce nu esti atent atunci?
    Vai ce ii mai place românului sa exagereze asa de ochii lumii, la fel ca la legea anti fumat. Sunteți niște oi triste

      (Citează)

    • iar tu esti un analfabet, scrie clar acolo “uita-te cu atentie la masinile care trec”

        (Citează)

    • si ca sa iti fac un pic de educatie: nici cand stai in coloana nu e ok sa stai cu ochii in telefon, ca nu mai esti atent la ala din fata, ai impresia ca merge cand de fapt se opreste sau nu apreciezi corect distanta si e suficient sa apesi frana cu 0.5 secunde mai tarziu ca sa te opresti in fundul celui din fata

      in plus, aia care trec la semafor cu telefonul in mana au telefonul in mana tocmai pentru ca s-au uitat la el in timp ce stateau in coloana la semafor, adica evident ca nu pot lasa cacaturile de pe facebook doar pt ca s-a facut verde

        (Citează)

    • Nu inteleg de ce insisti sa o compari cu legea anti fumat. Aia e o lege buna, facuta bine, cu efecte bune.

        (Citează)

  14. Cătălin Tănase

    14/10/2019 la 1:28 PM

    Pe mine nu mă afectează cu nimic schimbarile astea, pentru că oricum nu folosesc telefonul la volan, iar pe Waze nu prea obișnuiesc să raportez chestii.

    Tocmai de aia cred ca cei mai deranjați sunt fix ăia care fac asta :)

      (Citează)

    • Cătălin Tănase: Pe mine nu mă afectează cu nimic schimbarile astea, pentru că oricum nu folosesc telefonul la volan, iar pe Waze nu prea obișnuiesc să raportez chestii.

      nu te afecteaza nici cand unul cu ochii in telefon trece pe rosu si te face afis?
      sau atunci cand nu o sa mai raporteze nimeni nimic pe waze si o sa iei groapa aia noua in plin sau cand o sa te “ia” radarul din boscheti?

        (Citează)

    • Catalin Tanase

      15/10/2019 la 8:46 AM

      Ioane, de ce simti nevoia sa fii special?

      1.Ala care trece pe rosu cu ochii-n telefon o va face si cu legea asta, sa nu ne imbatam cu apa rece.
      2.Nu toate gropile sunt raportate pe waze
      3.Ghici ce, pe mine nu ma ia radarul, pentru ca nu depaesc viteza maxima! Faceam si eu asta la inceput, pana am realizat ca nu ajung la destinatie cu mult mai rapid. Uita-te prin Bucuresti la aia care te depasesc si apoi te intalnesti cu ei la urmatorul semafor

        (Citează)

  15. Nu mai e ‘in timpul mersului’ ci ‘in timpul conducerii unui vehicul aflat in miscare’.
    Totusi stam mai bine decat alte tari unde e interzis si cand stai la semafor sau sunt interzise handsfree-urile cu casca in ureche.

      (Citează)

  16. sin:
    Drobul de sare.

    Un caine. Un copil. O masina care iti intra in fata de pe contrasens. Inlocuieste cu ce vrei tu.

    Dar da, e un drob de sare. E foarte important sa semnalizezi tampenii in waze vs sa fi atent la drum.

      (Citează)

  17. “Poate că Poliția va decide să scrie în lege că…”

    Pardon?

      (Citează)

  18. Ale dracu telefoane, nu mai putem nici sa fwtem fara ele.
    Iar cei care incearca sa gaseasca si cele mai marunte scuze ptr a freca telefonul la volan, sint niste imbecili.

      (Citează)

  19. In anul de glorie 2019, m-as astepta ca lumea sa stie sa utilizeze functia de comenzi vocale a Waze-ului si chiar a telefonului, fie ca e Android sau iOS. Sa nu mai zic ca multe masini mai noi au comenzi vocale pentru diferite functii (apeluri, mesaje, climatizare, etc.), saracie, am asa ceva pe un Mondeo din 2008. Si asa nu trebuie sa imi iau atentia de la drum, zic ce am nevoie, fie ca e un apel telefonic, ceva pe waze, livrare de escorte la domiciliu, etc, totul fara sa ma ating de un buton/ecran.

      (Citează)

  20. In afara de filmarea video sau fotografiere cum poate demonstra polițistul ca te-a prins cu telefonul in mâna sau cu mâna pe telefon?
    Varianta cu martor nu merge ca erai in mașina 😇
    Zic și eu. Ca se poate contesta fără dovada foarte ușor

      (Citează)

  21. Giani Mucea: Am presupus, poate nejustificat, ca e suficient pentru ca mi se parea evident ca poti invarti de volanul ala si cu o singura mana in conditii normale.

    Da, poti.
    In conditii de drum drept, gen pe autostrada, nu am nicio problema, dar tocmai in conditii limita unde pui frana, daca tre’ sa mai strambi un pic si de volan iar la viteza mica ajungi sa ai nevoie sa rotesti un unghi mai mare, mai repede si mai precis, mi s-a intamplat sa observ ca o mana nu-i la fel de buna ca doua si ca era util sa nu fi decis sa-mi beau cafeaua chiar atunci.

    De aia am si zis, poate altii se descurca foarte bine cu o mana si la astea, sau cu un deget, habar nu am, pentru mine o mana nu-i ca doua.

      (Citează)

    • A, ok, pot sa inteleg asta. Din punctul meu de vedere, in conditii normale inclusiv autostrada sau viteza mica si curbe mai mari, o mana e suficienta. In conditii de urgenta frana e singura reactie, pana evaluez situatia si fac alte manevre. In conditii intermediare care necesita mai multa atentie, doua maini pe volan.

        (Citează)

  22. In afara de filmarea video sau fotografiere cum poate demonstra polițistul ca te-a prins cu telefonul in mâna sau cu mâna pe telefon?

    Agentul rutier are rol de agent constatator.

    “Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale | Regulament”

    Art. 179. –
    (1) Poliția rutieră sau poliția de frontieră din punctele de trecere a frontierei de stat poate acționa , împreună cu reprezentanți ai altor autorități cu atribuții în domeniu, pentru prevenirea și constatarea unor încălcări ale normelor privind deplasarea în siguranță, pe drumurile publice, a tuturor participanților la trafic.

    Cuvantul agentului constatator in atributiile lui nu e implicit subiectul indoielii, desi, desigur ca esti liber sa contesti constatarea / procesul verbal, in instanta.
    Ceea ce poate face mai degraba subiectul indoielii, in cazul in care nu ai tu probe sau motive pentru o constatare mincinoasa, si pe ceea ce poti construi un caz/ demonta constatarea este inabillitatea sau incalificarea politistului de a face o anume observatie, constatare.

      (Citează)

  23. CE MĂĂĂ??? Nu mai avem voie sa facem sex in timpul condusului? Pai la ce draq mi-am luat permis?

      (Citează)

  24. john2381: diferenta e ca atunci cand esti atent.. la o fractiune scurta de timp dupa frana ai datele necesare pentru a lua o eventuala decizie de evitare care iti poate salva viata (sau macar poate simplifica semnificativ situatia).
    timpul pentru manevra de evitare creste semnificativ daca nu esti in pozitia “pregatit” (atentie la drum / context, pozitie corecta pentru a declasa imediat manevra, etc), uneori diferenta facand evitarea imposibila in timp util.

    Premisa nu era ca nu sunt atent la drum ci ca am o mana ocupata cu telefonul. In alta ordine de idei, si atentia aia e variabila. Pe autostrada cand nu e trafic si am spatiu destul in fata o sa fiu mai relaxat decat in oras, printre biciclisti. Evident, in nici un caz nu o sa ma holbez in telefon, dar sunt situatii in care folosirea telefonului cu grija si rar chiar nu creeaza riscuri suplimentare din punctul meu de vedere.

      (Citează)

  25. M-am mai uitat o data pe argumentele pe care le-am adus si citit in articolul asta si in celalalt, m-am gandit la pozitia mea fata de legi similare si mi-am dat seama ca trebuie sa imi schimb parerea. Da, consider ca pot folosi telefonul cand conduc, in anumite conditii si fara a adauga risc. Da, consider ca legea nu e scrisa excelent. Dar e buna in majoritatea cazurilor si pentru majoritatea populatiei.

      (Citează)

  26. Marean:
    si ca sa iti fac un pic de educatie: nici cand stai in coloana nu e ok sa stai cu ochii in telefon, ca nu mai esti atent la ala din fata, ai impresia ca merge cand de fapt se opreste sau nu apreciezi corect distanta si e suficient sa apesi frana cu 0.5 secunde mai tarziu ca sa te opresti in fundul celui din fata

    in plus, aia care trec la semafor cu telefonul in mana au telefonul in mana tocmai pentru ca s-au uitat la el in timp ce stateau in coloana la semafor, adica evident ca nu pot lasa cacaturile de pe facebook doar pt ca s-a facut verde

    Mai întâi învață să faci diferența între la semafor si in coloană si abia după încearcă să dai lecții. Cand ai oprit la semafor se presupune ca esti chiar asa, oprit. Nu trebuie sa, vezi doamne, înaintezi un pic câte un pic si sa nu fi atent, care e oricum bullshit, poti sa stai cu frâna apăsată fără să existe posibilitatea ca masina sa înainteze in timp ce tu postezi pe nwradu.

      (Citează)

  27. Nu imi dau seama daca trolezi sau tie chiar ti se pare ceva inacceptabil ca la volan ar trebui sa fie atent fiecare in 100% din timp pe unde merge. Serios. Am ajuns sa ni se para anormal ca se fac legi ca soferul sa nu aiba alte preocupari decat condusul atunci cand conduce? Ai peste o tona de fier in miscare si tu stai cu ochii in telefon? Chiar si pentru cateva secunde care ar fi suficiente sa te izbesti in ceva ce iti apare in fata cu orice viteza ai circula.
    Evident ca nu o sa respecte nimeni asta si e doar o problema de a fi prins de politisti sau nu…dar sa combati ideea in sine chiar e aberant.

      (Citează)

  28. La waze ar fi utila functia de comenzi vocale. In loc de ‘ok google’ e ‘ok waze’ si gata :) tehnologia exista. Cum au mentionat multi mai sus, e periculos sa butonezi telefonul in timpul mersului

      (Citează)

  29. Excelent punctat, asa e, am ajuns sa dezbatem daca e ok sau nu sa mai facem si alte lucruri in timp ce conducem, exact despre asta-i vorba.

    Urmeaza sa dezbatem daca e ok sau nu ca medicilor chirurgi sa li se interzica dreptul de a sta pe facebook in timpul operatiilor si daca pilotilor de avion e ok sa li se interzica sa puna poze pe instagram in timpul zborului si putem sa mergem la culcare, ca e clar ca ne-am tampit cu totii.

      (Citează)

  30. ?: care,i diferenta dintre doar o mina pe volan si una pe schimbator (tocmai trebuie sa schimb viteza – apropous, cit am voie sa tin mina pe schimbator?) si o mina pe volan si cu unama scobesc in nas?

      (Citează)

    • Problema cu telefonul nu e ca-ti ocupa mainile, ci ca iti ocupa in primul rand creierul.

      Dar e clar ca suntem complet varza daca e nevoie sa explicam asta.

        (Citează)

    • @Marean, probabil lui ii ocupa creierul la fle de mult si aceasta operatiune magica, asa ca nu vede diferenta.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus