un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Cum o fi să zbori 19 ore fără escală?

22 Oct 2019  ·

TURISM  ·

25 comentarii

Qantas, o companie aeriană australiană, a operat zilele trecute primul zbor din ceea ce ei numesc Project Sunrise, adică o serie de trei zboruri ultra-lungi de 19+ ore și peste 16.000 de kilometri. Prima cursă QF7879 a decolat sâmbătă 18 octombrie de la New York (ora 21 locală) și a aterizat luni 20 octombrie la Sydney (ora 7 locală).

Zborul n-a fost unul uzual, cu pasageri plătitori de bilete, ci avionul, un Boeing 787-9 Dreamliner, a avut doar echipajele de zbor și câțiva pasageri pentru un total de 49 de oameni la bord. Echipajul poartă tot felul de echipamente de monitorizare, inclusiv pentru encefalograme, iar pasagerii (angajați ai Qantas, de fapt, probabil voluntari, plus câțiva reporteri și 6 frequent flyers) sunt monitorizați și ei, dar poate nu la fel de complex. Toți pasagerii au stat în clasa Business.

Qantas vrea să afle în acest mod dacă ar fi rentabile astfel de zboruri. Nu-i ușor să zbori 19-20 de ore, cel puțin în Economy, înghesuit și fără loc mult unde să-ți dezmorțești corpul, că dacă mă iau după propriile experiențe la Business… cred că aș rezista.

Poate că nu pare mare lucru, dar trebuie să studieze niște fenomene ce pot apărea. În primul rând, cum rezistă piloții la un astfel de drum, cu 3 schimburi. The Guardian spune că au avut 6 piloți la bord, dar poate că studiile vor arăta că sunt suficiente doar două. Apoi, trebuie văzut dacă nu o iau razna pasagerii.

Puțini oameni stau vreodată 20 de ore închiși undeva, doar cu aer condiționat la dispoziție, lipsiți de orice informație sau stimul din partea lumii de afară. Dacă studiile lor vor arăta că o parte dintre pasageri ar putea deveni nervoși și irascibili (pentru că situația nu trebuie privită individual, la modul “un om stă 20 de ore în avion”, ci și la comun, la modul “cum te simți într-un avion în care sunt înghesuiți încă vreo 300 de oameni alături de tine”), s-ar putea ca zborurile de linie să nu se mai realizeze pe această rută, cel puțin nu până nu apar din nou avioane supersonice care să micșoreze durata călătoriei.

Momentan Project Sunrise monitorizează cum este influențat corpul uman de acest zbor lung. Au măsurat diverși parametri, au monitorizat somnul, au monitorizat starea de sănătate chiar și cu două săptămâni înainte de acest zbor. Partea psihologică nu poate fi decât estimată sau observată pe măsură ce vor efectua zboruri reale.

Mă gândesc că sunt și multe alte lucruri de rezolvat la un astfel de zbor. Trebuie să hrănești pasagerii de vreo 4 ori, trebuie să încarci suficientă apă pentru băut și toalete, trebuie echipaje de schimb deoarece regulamentele internaționale interzic unui pilot să zboare mai mult de un număr de ore fără a se odihni, plus că nici stewarzii nu pot munci 19 ore în continuu șamd.

Pe lângă toate acestea, avionul trebuie să ia cu el suficient carburant pentru întreaga cursă. Zborul din 18 octombrie, de exemplu, a plecat cu 100 de tone de combustibil la bord. Ca traseu, a zburat de la New York spre California, iar de acolo a traversat Pacificul pe deasupra insulelor Hawaii spre Sydney, practic parcurgând harta în diagonală.

Dacă rezultatele din Project Sunrise sunt bune, astfel de zboruri ar putea începe peste câțiva ani, deși încă nu este clar cu ce tip de avioane s-ar putea desfășura, Qantas având de ales între versiuni cu autonomie mare de Boeing 777X și A350. Bănuiesc că atunci va urma o nouă rundă de teste, că vor dori probabil să afle dacă, de exemplu, instalația de climatizare poate face față la 20 de ore de zbor continuu cu 300 de oameni în avion și alte asemenea lucruri.

Mi se pare că se conturează tot mai mult nevoia de avioane supersonice moderne. Oamenii călătoresc tot mai departe în interes turistic sau de afaceri și să pierzi 24 de ore doar în zbor este greu de acceptat, mai ales că probabil vreo două zile după aceea ești terminat de oboseală și jet lag.

Problema este că nu-i așa ușor să faci avioane supersonice deoarece astfel de motoare consumă foarte mult carburant, lăsând la o parte probleme legate de zgomot și rentabilitatea. Dacă faci avionul mai mare, crește și consumul și deci este nevoie de mai mult carburant. Probabil că nu vom vedea prea curând un zbor supersonic New York-Sydney, ci mai degrabă o astfel de călătorie ar putea fi făcută din trei zboruri supersonice de durată scurtă. 6 ore timp de zbor plus două escale în care te mai întinzi un pic și bei o cafea în aeroport nu sună rău deloc.

Cel mai lung zbor al meu a fost de 14 ore, Paris-Santiago de Chile. Am rezistat mai bine decât mă așteptam, dar cred că am avut noroc în acel zbor. Pe alte curse mai scurte m-am chinuit un pic să găsesc o poziție în care să moțăi măcar câteva ore.

asus s5507

    25 comentarii

  1. Pentru mine cel mai lung zbor a fost București – Bangkok cu escală de 2 ore în Doha. 5+7 ore de zbor efectiv, sau pe-aproape. Dacă la primul am rezistat relativ ok (a fost primul zbor unde am avut tv) la al doilea am început să nu prea mai am răbdare, chit că am văzut vreo 2 filme și acolo. Faptul că nu am reușit să dorm probabil a contribuit destul de mult. Consider că pentru astfel de zboruri căștile cu atenuare de zgomot sunt obligatorii.

      (Citează)

  2. nu e lasat de la dumnezeu sa zboare omul, daramite atata timp!!
    si se sare peste ziua de duminica, macar de ar zbura joi-sambata sau ceva

      (Citează)

  3. Daca ai scaune destul de comfortabile, cred ca ar fi posibil fara prea multe probleme pentru pasageri.
    Mai dificila cred ca este partea de logistica, asa cum ai spus si tu.
    Poate 4 mese sunt putin cam mult, dar tot trebuie sa asiguri 3 mese + bauturi + un sistem de infotainment destul de bogat ca sa ii tina ocupati pe pasageri.

      (Citează)

  4. Nu as incerca pentru ca stiu sigur ca nu as rezista!
    Anul asta veneam din San Francisco la Dublin. 7 iunie. EI146 dar trebuie Gold pe Flightradar sa ai acces.
    Cineva a avut probleme de sanatate, ne-am dus la Calgary unde am stat ceva ore pe pista.
    Un zbor direct de 9 ore jumate s-a transformat intr-un zbor de aproape 15h!
    Trebuia sa aterizam la ~11:30. Am aterizat la 16:45!
    Business! Dar nu mai aveam nici un nerv! Am reusit sa dorm aproape 4h dupa ce am decolat din Calgary.
    E nasol de tot!
    Am tot evitat sa zbor spre Sydney. Folosind ca scuza ca aproape 14h de la Dubai…Acum stiu absolut sigur ca nu as face asa ceva! Nici macar Business si cu escala in Dubai. S-ar aduna 21-22h in avion! Multumesc NU!
    Economy e super naspa cand depaseste 7-8h. Fiindca nu pot sa dorm, sau dorm extrem de putin.

      (Citează)

  5. Exista zboruri regulate de 17-18 ore, ce atata studii si parastudii https://en.wikipedia.org/wiki/Singapore_Airlines_Flights_21_and_22

      (Citează)

    • Asta am intrebat-o si eu pe o colega de serviciu care a fost stewardesa ( companie premium, long hauls) – cu frecvente zboruri de 17 ore.
      Unde e stirea, la asta cu 19??
      Mi-a zis: M, orice minut in plus conteaza, de la un punct incolo.
      Tind sa ii dau dreptate. Am avut doar 2 zboruri de cca 11 h(Paris-Reunion), la al doilea imi venea sa ma urc pe plafon, ca Spiderman, pe sfarsit… nici nu vreau sa ma gandesc cum.ar fi fost cu inca minim 8 h in plus…

        (Citează)

  6. so true :))

    Andrei G:
    Nici sa comunice prin internet si telefoane mobile nu este lasat de la Dumnezeu.

      (Citează)

  7. Pentru mine Los Angeles -Hong Kong 15 ore si 30 de minute la Economy. Brrrr si acum cand ma gandesc cum a fost zborul ma i-a cu frisoane.

      (Citează)

  8. “Mi se pare că se conturează tot mai mult nevoia de avioane supersonice moderne”

    asa pare sa fie, dar o fi un lucru bun oare?

    acum 15 de ani cand au aparut low costurile, ne-am bucurat cu totii pt ca putem sa vizitam ieftin diferite destinatii – drept urmare, astazi orase cum sunt barcelona sau venetia sau amsterdam se sufoca din cauza tursimului excesiv si iau masuri de limitare a fluxului de turisti

    hell, mie mi se pare ca pana si grecia s-a stricat fata de acum 10 ani

    de asemenea, avioanele sunt pe locul 2 la poluare per pasager (date de la EEA) dupa nave

    zic si eu ca poate ca n-ar fi rau sa mai stam dracu’ si pe-acas’ :-)

      (Citează)

  9. Ce face Qantas e foarte mult campanie de marketing, nimic revolutionar.

    Exista AKL-DOH care are 17+, exista EWR-SIN care are 18+. O ora in plus nu mai conteaza asa mult si cum ziceam, nu e mare jmecherie, avioane exista pentru asta.

    Daca alegi sau nu o cursa non-stop pe distante asa lungi depinde doar de cat valoreaza timpul tau. Si Qatar Airways si Singapore Airlines au demonstrat ca lumea e dispusa sa calatoreasca distante mari fara oprire.

      (Citează)

  10. Mie mi e frica sa zbor cu avionul, am anxietate tot timpul, iau pastile (nu ajuta 100%) mai folosesc si rationament si statistici si tot nu functioneaza 100%, cel mai lung zbor a fost zbor normal de 8 ore si inca 2 jumate . dar as incerca sa zbor 19 pt ca sunt un temerar.

      (Citează)

  11. Am zburat Sydney Doha 14h 20 minute, retur Doha Sydney 15h 20 minute, inclusiv cu un pusti de 11 ani.
    Poate eram noi prea entuziasti, dar zborul cu Airbus 380 a fost super OK.
    Zborul e gandit sa plece seara de la aeroportul sursa, asa ca poti dormi o mare parte din noaptea ta setata biologic…
    Probabail ca daca ar trebui sa fac zborul asta o data pe luna ar fi greu.

      (Citează)

  12. Pământul este plat, iar Australia nici măcar nu există. Fake news
    Am auzit la Cluj, de curând 😛

      (Citează)

  13. Am fost de 3 ori cu trenul de la Satu Mare la Mangalia. 21 de ore in total, fara schimbat de tren. Sunt oameni care fac asta anual de mai bine de 20 de ani si brusc e naspa in avion 19 ore. Ahahahahah.

      (Citează)

    • Si a fost bine? Ca eu am mers 21 de ore cu trenul Viena – Bucuresti o singura data si nu am de gand sa repet experienta.

        (Citează)

    • Sincer în tren te mai plimbi, ai loc mai mult să te dezmorțești. Sunt gări în care stă și 20-30 minute, suficient să iesi să iei o gură de aer etc.

      Sunt mulți care preferă zborurile directe, decât escale plus că deja sunt zboruri de peste 17 ore, deci nu e o diferență foarte mare.

        (Citează)

    • Diferenta e ca trenul ala are portiuni unde poti sa te dai jos si sa mergi pe langa el, sa mai faci miscare.

        (Citează)

  14. Cele mai lungi zboruri directe au fost Istanbul – HongKong in 2010 dar Turkish au fost marfa, filme, mancare buna, efes. A durat vreo 11h (vreo 16h in total cu legatura spre Bucuresti), dar fiind in concediu eram relaxat si a trecut repede, abia am avut timp sa dormim bine la dus si sa sortam pozele facute la intors. Atunci i-am invidiat prima data pe cei de la business pe long-haul, cum se transformau scaunele lor in paturi cu separeu.

      (Citează)

  15. Am la activ 4 sau 5 zboruri dus-intors, cate 9-12 ore, plus conexiunile aferente. 16-20 de ore la saraci la economy, fara lounge intre.
    Nu m-ar speria un zbor direct de 19 ore, dar presimt ca va costa mai mult decat sa-l faci din 2-3 bucati. Daca plateste cineva pentru mine ma bag :)

    Cea mai mare problema, si la mine, e ca nu reusesc mai mult de 2-3 ore de somn pe zbor, desi marea majoritatea zborurilor sunt puse seara. Trebuie sa incerc macar premium economy data viitoare.

      (Citează)

  16. Sydney-Viena cu compania lui Nicky Lauda, Lauda Air.
    In total 20 de ore cu oprire pentru realimentare la Kuala Lumpur fără să coborâm.
    Eram mai tânăr așa că am rezistat relativ usor.

      (Citează)

  17. Daca vrei sa va testati rezistenta, luati trenul de la Bucuresti la Budapesta/Viena si vedeti cum e.
    La avion aveti servicii un pic mai bune…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus