►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Săptămânile trecute am scris un articol despre cum avem nevoie de o altă definiție pentru influencer și mi-am dat seama că am zis pe acolo ce nu este un influencer pentru mine, dar n-am spus niciodată ce este un influencer.
Pentru mine, termenul de influencer descrie o persoană pe care o admiri suficient de tare încât vrei să o imiți, vrei să semeni cu ea în comportament. Dacă poartă papuci verzi, îți iei și tu și porți papuci verzi. Dacă afli că persoana respectivă reciclează plasticul utilizat prin casă, începi și tu să reciclezi plasticul. Cum ar fi, este vorba de încredere, de admirație pentru persoana respectivă.
Definiția cea mai bună a dat-o John Oliver ca glumă în 2016. A făcut, în emisiunea sa, niște șepci anti-Trump și povestește, în clipul de mai jos, cum Jay-Z a sunat și a zis că vrea o șapcă. Oliver le-a spus celor de la HBO că, dacă Jay-Z pune pe net o poză cu el purtând acea șapcă, vor avea nevoie de stocuri mai mari de șepci. Dar dacă pune și nevasta lui Jay-Z (adică Beyonce) o poză cu șapca respectivă, atunci “we are no longer a tv show, we’re a hat manufacturing company” pentru că atât de mult ar fi crescut cererea de șepci.
E la momentul 2:00, dacă nu începe clipul de mai jos fix atunci:
Asta este un influencer. Și da, se confundă deseori cu “vedetă”.
Pentru mine brandul Uniqlo, de exemplu, a crescut mult când a anunțat acel parteneriat “pe viață” cu Federer. Mi s-a părut o poziționare foarte mișto a lor. Îi știam dinainte, știam că fac haine bune, dar acel anunț m-a făcut ca, ajungând în New York, Uniqlo să fie unul dintre cele 5 magazine în care am intrat acolo și singurul din care am plecat cu o sacoșă de cumpărături.
Din articolul meu anterior am observat că foarte multă lume vede direct în oamenii cu mulți urmăritori niște influenceri, deși în practică sunt doar atât, oameni cu audiență mare. Am și dat exemple de femei care au 5 milioane de urmăritori și n-ar putea influența niciodată nimic.
Am văzut că mulți acuză “influencerii” că fac reclamă la diverse produse (plus obsesia românului, nu recunosc că au fost plătiți pentru reclamă!), că nu sunt consecvenți în brandurile pe care le utilizează, că dau sfaturi fără să se priceapă șamd.
Problema vine tocmai din confuzia de mai sus: nu sunt influenceri, ci oameni cu o audiență mare, așa că sunt uneori plătiți pentru a arăta publicitate acelei audiențe. Sunt ca ProTV-ul, din când în când întrerup filmul pentru niște momente de publicitate, iar ProTV-ul nu trebuie să se priceapă la care cremă de față este mai bună, ba chiar poate să facă reclamă pe rând la Borsec și la Dorna. Asta se întâmplă și pe net, iar banii nu se dau pentru transferul de încredere al “influencerului” asupra brandului, ci strict pentru reach-ul acestuia.
Eu unul nici măcar nu consider ca este treaba omului cu audiența respectivă să fie un expert (dar dacă este, bravo!). El/ea doar arată un produs. Privitorul trebuie să gândească un pic, să se mai informeze din vreo alte două surse și să decidă dacă acel produs sau serviciu este sau nu potrivit pentru sine. Îmi pare rău să o zic, dar dacă iei țeapă cu ceva văzut în mâna unui om într-o simplă fotografie pe Instagram, poate că nu-i doar vina acelui “influencer”.
De asta n-aș acuza niciodată un “influencer” că face publicitate la ceva sau că este un manipulator, cum au propus unii. Mai degrabă oamenii îi acordă acelui “influencer” o încredere pe care n-a solicitat-o niciodată și un nivel de pricepere pe care nu l-a proclamat niciodată și se așteaptă la altceva decât primesc. Înainte să vă deranjeze asta, faceți un pas în spate și amintiți-vă că vorbim de entertainment și de un canal de publicitate.
Singura mea așteptare de la acel “influencer” este să nu exagereze cu publicitatea. Și ProTV-ul are o limită, 12 minute per oră, adică 20% din timpul de emisie. Accept deci publicitatea pe Instagram sau YouTube sau bloguri, dar dacă apoi ne întoarcem la conținutul clasic, cel pentru care am sosit acolo în primul rând (la mine pe blog cam 6% din articole sunt publicitare, apropo).
Ignor din discuție partea de bani în campanii pe bloguri, Instagram sau YouTube. Ar fi mișto să fim ca-n SUA, unde se poate trăi doar din reclame afișate automat, dar nu suntem, că în România se plătește infim pentru așa ceva. Și nu poți spune nici “păi dă-l în mă-sa pe influencer, să muncească ceva util, nu să ia bani ca să-mi arate mie publicitate”; nu poți pentru că, atunci când intri pe Instagram, YouTube, Google, bloguri și altele, te aștepți să găsești conținut util, să fii entertained, să fii informat, iar toate acestea costă timp și bani, mai ales dacă sunt de calitate.
Personal nu consider influencing nici faptul că eu i-am convins pe unii să cumpere un anumite router sau un anumit telefon. Nu cred că a cumpărat cineva un router pentru că mă admiră pe mine personal, ci pentru că i-am oferit informații detaliate și rezultatele unor teste pe care am avut timpul și oportunitatea să le fac. L-am informat pentru a face o alegere bună. Sigur, le-am influențat alegerea, dar nu de acest gen de influențare vorbim.
Acum, dacă i-am convins pe unii să recicleze și ei, poate că sunt un influencer. Sau dacă i-am influențat să-și deschidă un blog și să scrie pe el… Nu vreau însă să confundăm oferirea de informații sau de opinii avizate cu influencingul în sensul în care este utilizat acum de social media și de agențiile de PR pe la conferințe.
Andrei Cismaru scria acum doi ani că există un alt termen, key opinion leader. KOL. Care-i expertul, cel cu păreri avizate, nu influencerul, cel care modifică felul în care se comportă oamenii.
O fi. Problema este că, în ciuda definiției din dicționarul Cambridge, termenul de KOL mie mi s-a părut folosit ca sinonim pentru influencer și asta doar în prezentări politicoase, pentru că uneori termenul de influencer poate avea mici conotații negative. Sunt o mulțime de tipuri de companii care evită să spună despre ele că vor să influențeze oamenii și atunci a fost bun un alt termen pentru a spune în prezentări “am apelat la trei KOL”.
Mai mult, termenul KOL e cam mort. Eu nu l-am mai auzit de ceva vreme, în schimb “influencer” este în gura tuturor, de zici că în curând influencer relations sau influencer marketing vor deveni coduri CAEN oficiale. Dar să nu-l folosim, totuși, ca un catch-all pentru oricine are o audiență ce-l urmărește, că de obicei nu este urmărit din admirație, ci din alte motive.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
29/10/2019 la 6:59 AM
“plus obsesia românului, nu recunosc că au fost plătiți pentru reclamă”
o știi pe aia cu “toți din campania asta au fost plătiți, mai puțin eu, serios, nu te mint”?
vali(Citează)
29/10/2019 la 9:44 AM
Vali știe cum merg lucrurile doar a fost plătit de Catavencii adică de PSD, a realizat un interviu cu Orban de la PNL si a facut reclama cămătarilor de la Provident, dar ii ataca pe altii care apar in campaniile Desperados, Foreo sau alte branduri care nu il bagă pe el in seama.
vlad(Citează)
29/10/2019 la 7:08 AM
Pana si femeia care fac curat pe casa scarii e influencer. Se filmeaza cum da cu mopul 😂
Din pacate oricine ai 50 de like-uri pe insta, fb page sau youtube e influencer.
ionica(Citează)
29/10/2019 la 10:09 AM
n-am inteles mai nimic din articol da’ voiam sa zic ca eu nu am absolut nici o problema cu reclamele, doar cu nesemnalizarea lor.
Marean(Citează)
29/10/2019 la 10:23 AM
De ce ai o problema cu nesemnalizarea reclamelor? Si ma refer aici la reclamele de pe bloguri, nu in general.
Giani Mucea(Citează)
29/10/2019 la 10:38 AM
pai, mi se pare lipsit de etica si de verticalitate.
mai ales felul in care se practica acum pe blogurile de la noi, respectiv unele reclame sunt semnalizate, dar altele nu, special ca sa aiba impresia cititorul ca reclama nu e chiar asa de multa, cand de fapt e mult mai multa.
cred ca nu e nevoie sa explic de ce nu este onest sa nu spui ca ai fost platit atunci cand promovezi un produs, nu?
Marean(Citează)
29/10/2019 la 10:52 AM
Nu ma refer la onestitate sau etica. Ma refer doar din punct de vedere practic. Nu m-am gandit prea mult la asta si nu imi dau seama de ce ar fi rau.
Giani Mucea(Citează)
29/10/2019 la 11:03 AM
o zici de parca etica nu ar fi o chestie practica :-))
Marean(Citează)
29/10/2019 la 11:21 AM
Ok, care sunt motivele practice pentru care s-a format setul ala de reguli care spune ca nu e etic sa nu anunti cand faci reclama unui produs? Adica nu ma intelege gresit, si mie mi se pare corect doar ca nu imi dau seama exact de ce. Cea mai apropiata chestie la care pot sa ajung e ca, atunci cand esti platit pentru o opinie, exista posibilitatea ca acea opinie sa fie influentata in cel mai bun caz si o minciuna in cel mai rau caz. Dar mi se pare ca asta e valabil pentru afirmatiile subiective si nu pentru date si eu pe alea subiective le cam ignor.
Giani Mucea(Citează)
29/10/2019 la 11:50 AM
pai, sa pornim de la constatarea ca astazi exista foarte multe produse si ca pt consumatorul de rand poate fi foarte dificil sa aleaga un anume produs.
de exemplu sa zicem ca imi trebuie router, dar nu am nici chef si nici aplecare sa cercetez despre routere, vreau doar un router ok la bugetul meu – asa ca de aia ma uit pe nwradu sa vad care router ar fi mai bun
daca nwradu e platit sa faca review de routere, inseamna ca mai trebuie sa fac si eu research, ca atunci cand esti platit este normal sa te axezi pe punctele tari ale produsului
si de aia as vrea sa stiu daca e platit (apropo, sunt sigur ca review-urile de routere sunt platite).
nu cred ca minte, zic doar ca exista posibilitatea sa fi trecut cu vederea niste chestii, deci asta inseamna ca mai am si eu totusi de facut research
bine, nu cred ca minte cand e vorba de nwradu, ca daca e vorba de baietii aia doi care promoveaza licente de soft semi-ilegale (sau semi-legale, lol), de la ei nu am nici o asteptare, ei pot sa nu semnalizeze in continuare
o alta situatie este cand nu promoveaza vreun produs anume, dar scrie ce frumos este in Georgia (pentru ca taromul a deschis recent ruta catre tbilisi si plateste content marketing)
in cazul ala, iarasi as vrea sa stiu ca e vorba de un articol platit, pentru ca atunci cand cineva iti plateste excursia totul e mai frumos :-)
etc etc
in definitiv chestiunea semnalizarii pe bloguri este identica cu aceea a semnalizarii publicitatii in celelalte media, la tv, radio etc – acolo de ce exista legi care reglementeaza?
incet incet se va reglementa si la noi chestia asta, Federal Trade Commission din US a emis deja reglementari, uite de exemplu ce zic ei
“Say you’re planning a vacation. You do some research and find a glowing review on someone’s blog that a particular resort is the most luxurious place he has ever stayed. If you knew the hotel had paid the blogger hundreds of dollars to say great things about it or that the blogger had stayed there for several days for free, it could affect how much weight you’d give the blogger’s endorsement. The blogger should, therefore, let his readers know about that relationship.”
(nu dau link ca intra in spam)
Marean(Citează)
29/10/2019 la 12:54 PM
Cum adica de ce ma intereseaza ca reclama sa fie semnalizata? Asta este un aspect super important, mai ales acolo unde specificatiile tehnice nu pot sa departajeze neaparat un produs, cum ar fi un burger spre exemplu.
Daca Radu se duce in timpul liber si mananca un burger din restaurantul X, apoi se intoarce acasa si scrie pe blog ca este cel mai mare, mai succulent si gustos burger pe care l-a incercat in Bucuresti, poate o sa ma tenteze sa ma duc si eu sa il incerc. Daca in schimb restaurantul X l-a platit pe Radu sa scrie asta despre burger, nu prea mai vreau sa merg sa il incerc, ca stiu ca ar fi scris acelasi lucru despre oricare alt burger, daca alt restaurant l-ar fi platit.
Si aici ne intoarcem la povestea din vechiul articol: nu poti sa zici despre burgerul X ca este cel mai bun din oras si la cateva saptamani dupa sa spui despre burgerul Y ca e cel mai bun. La fel cum nu poti scrie ca folosesti 4758 creme de fata, in articole diferite pe acelasi blog / cont de instagram.
Una e sa prezinti un produs (cum fac reclamele la TV) si alta este sa il recomanzi. Pro TV prezinta zeci de branduri de apa, dar nu spune despre niciuna ca ar fi cea mai buna. Sigur, poate spune ca una este mai pura, alta este dintr-o sursa mai sigura, alta e mai alcalina, etc., dar mai buna nu poate spune ca este.
La fel si pe blog, poti sa prezinti un telefon, sa ii descrii specificatiile tehnice, sa anunti ca s-a deschis un nou restaurant in oras, sau ca s-a lansat o noua linie de produse si n-am nicio problema sa prezinti asta pe bani. Dar daca faci o recomandare, ma astept ca asta sa fie pe bune, nu pe bani.
A.(Citează)
29/10/2019 la 1:20 PM
uite eu de ex nu sunt de acord ca toate recomandarile trebuie sa fie neplatite, deci sunt foarte indulgent cu reclama pe blog.
eu cred ca poti sa faci recomandari oneste chiar si daca primesti bani pentru asta.
dar macar spune ca sunt platite, asta mi se pare un minimum.
de altfel cred ca nici nu e fezabil sa faci recomandari doar neplatite, ca ar insemna sa cumperi tu produsele alea, deci te costa de te rupe, pentru ca vei da bani si pe produsele proaste, bani care sunt pierduti.
deci mi se pare foarte in regula ca companiile sa te plateasca sa le faci review de produse iar tu sa scrii, evident, doar despre alea care iti plac.
Marean(Citează)
29/10/2019 la 1:50 PM
Incepusem un text mai lung, sa discut diferite aspecte. Dar m-am uitat mai bine la exemplul cu Georgia si sunt de acord, in cazul ala (si in cazuri similare) era necesar sa spuna ca a fost platita toata treaba. Excursiile chiar sunt un exemplu bun.
Giani Mucea(Citează)
29/10/2019 la 2:11 PM
oau, am reusit sa fiu de acord cu cineva pe net, trebuie sa printez comentariul asta :-)
Marean(Citează)
29/10/2019 la 10:24 AM
„Și nu poți spune nici “păi dă-l în mă-sa pe influencer, să muncească ceva util, nu să ia bani ca să-mi arate mie publicitate”; nu poți pentru că, atunci când intri pe Instagram, YouTube, Google, bloguri și altele, te aștepți să găsești conținut util, să fii entertained, să fii informat, iar toate acestea costă timp și bani, mai ales dacă sunt de calitate.”
Ba poți și se întâmplă asta. Te trezești cu mii sau zeci de mii de dislike și nu mai ți-e indiferent, mai ales când canalul tău de YT are 100k subscribers și sub 100k vizualizări/clip. Mi se pare extrem de trist că în România există doar scuza banilor – eu am nevoie de bani ca să produc conținut, sau de timp = bani – și culmea, e aruncată în ochi fix audienței. Sunt atâția youtuberi de succes care au un job și nu se plâng atâta și și-au dat seama că dacă reproșează audienței că nu vin destui bani nu rezolvă nimic.
Dar hei, dacă românii îți spun expres că au o aversiune față de publicitate, trebuie să-i educi să înțeleagă că nu-i bine. Iar când pui un Patreon sau un abonament pe blog și nu bagă aproape nimeni banu’, tot ălora care te urmăresc le arunci reproșuri că sunt zgârciți și vor totul gratis. Mă, eu nu pricep prea multe din publicitate, da’ să tot zici că publicul pe care-l ai nu-i ce trebuie…
În aceste momente de cumpănă, în lumea civilizată, unii s-au săturat să li se zică influenceri, că nu înseamnă nimic. Dar noi ar trebui să inventăm definiții, asta pare să fie calea cea dreaptă.
dam167(Citează)
29/10/2019 la 12:11 PM
Am mai spus-o si pe articolul precedent.
Cand Protv baga publicitate ma duc sa mictionez.
Dacă tu pui un P lângă articol s-ar putea sa nu il iau de bun si sa ma mai documentez si din alte surse.
Cand nu pui P lângă articol, te cred pe cuvant ca produsul e bun si il cumpăr pe increderea pe care o am în tine.
Si eu am cumpărat produse recomandate de tine.
Dar ușor ușor imi cam pierd increderea.
Cezar(Citează)
29/10/2019 la 12:14 PM
dap.
cu alte cuvinte, este chiar in interesul blogger-ului sa semnalizez toate articolele platite, ca sa isi pastreze credibilitatea.
Marean(Citează)
29/10/2019 la 12:23 PM
Ai o obsesie cu Uniqlo .
Chiar am fost special la cel din londra si nu am plecat decat cu niste sosete care dintr-un motiv imi vin pana la genunchi.
Par de o calitate ok dar hainele sunt de o monotonie ingrozitoare.
Poate asa se poarta acum….
Sunt curios daca apare comentariul asta, ca m-am saturat sa comentez si sa nu apara , iar dupa o perioada nici nu mai caut, aleg sa nu mai comentez :)
LinuX(Citează)
29/10/2019 la 12:36 PM
@Marean: eu n-am nimic împotriva promovării licențelor alea semi legale, că nu e corect să dai 25% din valoarea unui laptop pe o licență de Win și nici faptul că pentru Office o persoană juridică plătește dublu doar pentru că nu e persoană fizică – asta în timp ce unii au atâtea licențe că n-au ce face cu ele și le aruncă la prețuri de nimic. La câte porcării am văzut de la Microsoft de-a lungul timpului mi se pare că merită treaba asta.
Produsul e plătit sau produsul + articolul? că nu e același lucru. Poți primi produsul fără să ți se ceară ceva anume, deși de obicei vine cu un review guide. Străinii au început să spună și când produsul e primit, pentru că ai mai mare încredere când cineva își cumpără produsul și se declară mulțumit.
dam167(Citează)
29/10/2019 la 1:09 PM
“nu e corect să dai 25% din valoarea unui laptop pe o licență de Win”
eu inteleg ce zici, dar aici nu discutam despre ce ni se pare noua corect, ci despre ce este legal
Marean(Citează)
30/10/2019 la 8:10 AM
De ce nu e corect ca producătorul să-și stabilească prețul? Poți folosi o distribuție linux gratuită dacă Windows e prea scump.
Ela(Citează)
29/10/2019 la 9:17 PM
KOL e u termen intern agentiilor si companiilor. El exista dinainte sa vorbim de bloggeri sau influenceri. Mai ales in PR. Sunt multe evenimente si chiar campanii facute in jurul unor KOL. Nu sunt cel mai adesea opinion leaders, dar prin statutul actual sau fost isi gasesc loc la evenimente si in campanii. Sunt agentii care au liste intregi de “hasbeens”, pe care le cheama la lansari mici de la filme la cinema pana la centre SPA. Toate sunt cu KOLs daca te uiti pe planul propus clientului. Cred de aceea ca si KOL trebuie revizuit.
CM(Citează)
30/10/2019 la 9:34 AM
Pe linux nu ai programe CAD, deci majoritatea ingineriei pică, și nici majoritatea aplicațiilor de grafică. De fapt nu ai nici măcar o suită office ca lumea. Nu e ok când ai monopol și când ai făcut tot ce se poate pentru a păstra acel monopol.
Cred că lumea a hotărât că nu e corect: key-uri vândute dubios și pirateria.
dam167(Citează)
30/10/2019 la 9:53 AM
Am un laptop vechi pe care am instalat Linux si pe care mi-a fost lene sa il dau cuiva. Cred ca o sa ma joc putin cu OnShape, sa vad cum merge.
Giani Mucea(Citează)
30/10/2019 la 11:18 AM
Nimeni:
nwradu: Am scris un zid de text despre influenceri.
Ce inteleg eu din seria asta de artocole e ca tu vrei sa te shiftezi spre a deveni infliencer si incerci sa iti educi cititorii sa accepte tranzitia. Personal, sper sa ma insel.
Sol(Citează)
28/03/2020 la 5:03 PM
Curiozitate: Radu, ar exista posibilitatea sa promovezi pe bani vreun articol caruia sa-i scoti in evidenta avantajele intr-un mod mai accentuat decat daca l-ai fi promovat din proprie initiativa, fara bani? Merci.
Brokoly(Citează)