►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Blue Air va scădea flota de la 22 la 14 aeronave, după ce va retrage din serviciul activ anumite avioane prea vechi pentru a mai putea zbura în Uniunea Europeană. Nu-i un anunț oficial (încă), dar Boarding Pass de obicei nu se înșală.
Vor fi eliminate anumite Boeing-uri vechi și care nu au echipamente actualizate conform normelor UE. Nu vă speriați și nu vă gândiți că aceste avioane erau un risc de siguranță pentru pasageri. Or fi vechi, dar o aeronavă este garantată pentru un număr mare de aterizări și decolări, iar stresul pe care acestea îl pun asupra structurii este periodic analizat la mentenanță, care mentenanță se face conform unui calendar inclus de producător, nu după cum vrea linia aeriană.
Nu, mai degrabă UE cere diverse echipamente de asistență a piloților sau are norme stricte privind poluarea fonică în preajma aeroporturilor, iar fără upgrade-uri “la zi” unele aeronave nu le pot respecta. Am venit recent din Cipru cu o aeronavă Blue Air care avea 28 de ani vechime, de exemplu, și nu știu când și cum a trecut prin modernizări.
Așa că Blue Air probabil va renunța la cele două aeronave Boeing 737-300 (28 și respectiv 30 de ani), cele trei aeronave 737-400 (28 de ani) și cele șase aeronave 737-500 (28 de ani) și va păstra doar cele 14 aeronave 737-800, care au vechimi între 9 și 20 de ani după cum puteți vedea aici.
Mai degrabă rețineți următorul aspect, că de asta am și scris. Dacă va avea loc o micșorare a flotei după 31 octombrie 2019 și aveți zboruri programate, verificați din timp să nu existe anulări. Blue Air ar fi trebuit să primească mai multe 737 MAX comandate acum ceva vreme, dar cum livrările au fost sistate de când Boeing tot lucrează la patch-uri software (și faptul că nu se reiau îmi spune că problemele acolo sunt ceva mai mari decât un simplu patch software), uite că problemele ajung și în România.
Și să-mi aduceți aminte să vă povestesc cum, în loc să zbor cu altă ocazie cu un Dreamliner așa cum era programat, am zburat cu un A340 aflat la ultimul său zbor, că era prea costisitor pentru a mai fi păstrat în flota respectivă, și urma să plece… în nord la o fermă unde să trăiască fericit restul vieții sale. Nu că ar fi fost rău zborul respectiv.
Pun tot aici și asta, că n-am scris la vremea ei: TAROM va achiziționa nouă aeronave ATR-72-600, în leasing operațional, dând înapoi cele 9 ATR 42 și ATR 72 pe care le deține în acest moment. Anunțul a fost lansat în iunie, iar în august TAROM a prezentat la BIAS un astfel de avion, urmând ca primul să intre în flota lor în octombrie sau noiembrie.
ATR-urile sunt avioanele cu elice pe care le vedeți pe aeroport, bune pentru zboruri interne și spre Bulgaria, Moldova și poate și Ungaria. ATR 72 este mai mare decât ATR 42 din prezent (72 de locuri față de 42, că de acolo vine denumirea) și sunt avioane moderne din toate privințele.
În prezent TAROM deține două ATR 72 vechi de 10 ani și șapte ATR 42 vechi de 20 de ani, toate urmând să fie înlocuite (vedeți aici toată flota). Personal cred că modelele Bombardier Q400 sau Airbus A220 ar fi fost mult mai potrivite, dar pe de altă parte TAROM are mecanici și piloți deja certificați pe ATR și este dificil să faci o modificare substanțială de marcă luând și astfel de factori în considerare.
Am zburat de câteva ori cu ATR 42 și cu ATR 72. Știu că lumea se miră sau se teme de ele pentru că par mici, iar elicele le fac să pară vechi, dar avioane cu elice sunt utilizate peste tot în Europa pentru curse scurte deoarece sunt foarte rentabile, au consum redus de combustibil și profit/pasager/milă mult mai bun față de jeturi.
Dezavantajul lor real este că sunt destul de înghesuite în interior, au 2+2 locuri destul de mici în lățime și ca spațiu pentru picioare, și sunt și zgomotoase. Locul pentru bagaje de cabină este redus, așa că unele bagaje de cabină se lasă într-un cărucior, la intrarea în avion, și sunt duse tot în “cala” aeronavei, dar le primești imediat înapoi la aterizare și nu aștepți la banda de bagaje după ele.
Zgomotul mai puternic se poate corecta cu căști cu anulare de zgomot. Un alt dezavantaj este viteza ceva mai mică de deplasare, cam 500-600 km/h viteză de croazieră față de 850-900 km/h pentru un Airbus/Boeing, ceea ce crește durata călătoriei. Blue Air, de exemplu, zboară București-Iași cu Boeing 737 și stai până în 40 de minute în aer. Același zbor durează 60 de minute cu ATR-ul de la TAROM. În România nu contează așa mult, dar TAROM zboară cu ele chiar și la Salonic.
Aeronavele sunt produse de compania franco-italiană ATR, un joint-venture între Airbus și Leonardo. Sunt turboprop-uri ca tip, folosesc motoare Pratt&Whitney și au o autonomie maximă de 1500 k. N-au un istoric prea bun în ce privește accidentele, cu 29 de avioane distruse de-a lungul timpului și 389 de morți în total pentru ATR 72, chiar mai multe accidente pentru ATR 42.
Oricum, bine că se schimbă avioanele, că fără unele noi și rentabile nu poți avea profit în zona noastră. Din păcate, TAROM rămâne o companie putrezită pe interior. Gândiți-vă că noul lor director era dat în judecată chiar de TAROM pentru pagube aduse companiei, iar după ce a fost numit director a avut grijă să renunțe la proces. Cum era statistica? 40% din angajații TAROM sunt rude, iar prezența fizică la locul de muncă este de 60%?
Apoi au apărut știrile despre furturi de piese din stocul TAROM, peste 330 de bucăți. Asta chiar mă surprinde pentru că nu înțeleg de ce ai fura piese de avion. Ce faci cu ele? Nu le poți vinde alte companii, că piesele se iau cu factură și certificate pentru trasabilitate, nu din târg pe sub mână.
Și atunci ce face un mecanic care fură o piesă din depozit? O vinde la fier vechi? Pentru asta este totul?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
07/10/2019 la 6:10 AM
Mai poți știi?
Mai o piață neagră, mai un contract, mai un ciubuc… SRIștii cu familiile lor n-au nevoie de vize când se duc într-o țară străină, chiar și-n America.
Dim(Citează)
07/10/2019 la 6:25 AM
Piesă cu piesă și îți faci avion privat
Glumetzu(Citează)
07/10/2019 la 7:55 AM
Ce faci cu piesele? Le vinzi pe eBay, or fi oameni care au avioane si au nevoie sa faca reparatii. Sau colectionari care sa le expuna prin casa, unele piese de avion arata foarte misto estetic vorbind.
Dar cum exact isi micsoreaza flota TAROM daca renunta la 9 si vin noua? Mie imi rezulta ca raman la acelasi numar total.
Sau poate e diferenta intre ASE si UPB cand e vorba de cifre :P ?
Avioanele cu elice sunt foarte misto, sunt mai simple si cu mai putine chestii care se pot defecta decat cele cu reactie. Am zburat cu ele pe ruta Bucuresti ~ Timisoara, ne-a zgaltait de credeam ca o voi vedea pe Kate (Lost), dar am ajuns intregi.
Gaelex(Citează)
07/10/2019 la 8:08 AM
Mai citește o dată, măcar titlul
Andrei(Citează)
07/10/2019 la 11:34 AM
Pare ca cineva sufera de analfabetism functional, si nu cred ca sunt eu
+ noua – 9 = 0 (zero)
Gaelex(Citează)
07/10/2019 la 12:29 PM
Mai citeste titlul inca o data, cu voce tare.
M Andrei D(Citează)
09/10/2019 la 11:38 PM
O crestere presupune ca la final sa fie mai multe decat initial din niste ceva-uri.
0, altfel cunoscut si ca zero, nu este crestere.
Nu stiu ce vrei sa demonstrezi, dar in afara de esecul sistemului de invatamant romanesc nu pare sa se intample altceva pe aici.
Gaelex(Citează)
07/10/2019 la 8:48 AM
Ia mai poveste-ne tu cum in privat sunt IMM-uri in care se angajeaza toti, sau oricum mai mult de 40% pe pile si sunt rude intre ei. Despre astia nu mai spune nimeni nimic.
IonP(Citează)
07/10/2019 la 9:03 AM
Daca e firma ta, tu, ca patron ai tot dreptul sa o duci la faliment angajand toate rudele de care stii.
Marius(Citează)
07/10/2019 la 7:40 PM
Initial am crezut ca nu citesc eu bine.
Si care-i problema ?
Nu cumva esti un bugetar care o viata intreaga nu ai lucrat decat la stat si habar n-ai ce se intampla in lumea reala? Daca nu este asa, cer scuze, insa comentariul tau ma uimeste.
Doru(Citează)
07/10/2019 la 9:31 AM
O mică clarificare pe subiectul Blue Air. Avioanele din seriile clasice de 737 (-300, -400, -500) vor continua să zboare în lume deoarece vor fi achiziționate de companii cargo și vor fi modernizate iar ulterior exploatate mulți ani. Însă acum costul modernizării acestor avioane nu este oportun pentru Blue Air deoarece odată cu reluarea livrărilor de MAX compania va primi primele avioane de acest tip.
În SUA Delta a ales să modernizeze MD-urile din flotă în timp ce American Airlines a ales să le retragă, probabil sunt companii aeriene din Europa care vor face același pas, însă depinde de la companie la companie.
Gabriel(Citează)
07/10/2019 la 11:06 AM
yeah, right
stefan(Citează)
07/10/2019 la 9:32 AM
În sezonul de iarnă Blue Air nu are nevoie de capacitatea oferită de aceste avioane deoarece nu va mai opera zboruri charter iar anumite au fost închise (vezi rutele spre UK de la baza din Larnaca) sau au parte de frecvență de operare mai redusă decât în sezonul de vară.
Gabriel(Citează)
07/10/2019 la 10:13 AM
Atr ul ajunge bine mersi si in Grecia, Viena si alte locuri unde nu are rost sa trimiti un avion de 180locuri. In vara am venit din Grecia cu “Ialomita” si nu am fost mai mult de 20persoane.
Alin(Citează)
07/10/2019 la 10:18 AM
de acord cu tine, dar aia se numeste ruta neprofitabila si nu ar trebui sa existe.
zbor cu 10-20 persoane e private jet :))
Mihai(Citează)
07/10/2019 la 12:13 PM
Blue Air este cea mai mizerabila companie cu care mi-a fost dat sa zbor, si am zburat cu destul de multe companii low cost si non low cost. Pe langa serviciile jenante pe care le ofera si faptul ca nu au o aplicatie de mobil pe care sa iti generezi boarding pass-ul, ultima patanie cu ei m-a convins sa nu mai zbor cu ei niciodata.
Zbor spre Larnaca, aleg locurile (50 lei bucata) pentru ca de obicei vreau sa stau la geam. Cand ajung in avion, surpriza, locul 10A care este pozitionat la geam, nu are geam. Au inghesuit atat de tare scaunele, incat au sacrificat unele locuri la geam, si altfel unele locuri pica intre ferestre.
Mentionez ca in panoul de selectie al locurilor nu era nimic mentionat despre acest aspect.
Asa ca, multa datorie si faliment placut le doresc, de nesimtiti ce sunt.
Robert(Citează)
07/10/2019 la 2:35 PM
TOATE companiile din lume au și locuri la geam fără sa aibă geam… Nu au nici o legătură configurația scaunelor cu configurația geamurilor.
Costin(Citează)
07/10/2019 la 12:27 PM
Nu iau apărarea companiei, însă nu-mi amintesc ca vreun operator să marcheze pe seatmap lipsa unui geam. Am luat și eu astfel de țepe cu Turkish Airlines, majoritatea Boeingurilor 737-800 din flota lor nu au geam la locurile 07A și 08F, TAROM, Pegasus, United și alți operatori la fel, însă pe alte rânduri. În plus, nicio companie aeriană nu are aliniate rândurile de scaune cu geamurile…
Gabriel(Citează)
07/10/2019 la 6:35 PM
Este prima data cand patesc asta si am mai mult de 50 de zboruri la activ. Insa nu am observat asta pana acum.
Anyway mersi pentru insight.
Robert(Citează)