►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
10 Sep 2019 ·
GÂNDURI ·
Adrian Mihălțianu a scris un articol despre cum prioritățile bucureștenilor sunt legate doar de problemele de trafic, dar consolidarea clădirilor pentru un cutremur ar trebui să fie o prioritate mare pentru că, atunci când va veni unul mare, ne așteaptă zeci sau sute de clădiri căzute și mii de morți.
Zilele trecute m-am plimbat cu Matilda pe Calea Victoriei și observam că mai multe clădiri au intrat în reconsolidare, precum blocul Rosenthal de pe lângă pasajul Villacrosse sau clădirea de lângă teatrul Țăndărică, ce pare a fi și ea în șantier. Sau poate doar sunt acoperite pentru a nu pica tencuiala în capul trecătorilor, nu știu. PMB comunică foarte slab.
Am dezbătut cu această ocazie următoarea dilemă: în ce-ar trebui să bage primăria bani, în reconsolidarea clădirilor istorice, frumoase, ale orașului, sau în reconsolidarea blocurilor de locuit pentru a salva cât mai multe vieți la cutremur?
Răspunsul pare simplu: dă-le naibii de clădiri, salvezi oameni. Viețile sunt mai importante.
În practică, însă, și privind la rece, reconsolidarea este în sarcina proprietarilor unui apartament, că așa zice legea. Ai casă, trebuie să o întreții inclusiv în astfel de privințe. Primăria poate face multe treburi utile prin oraș (de exemplu o găleată de apă și săpun n-ar strica la Monumentul Revoluției), dar nu să intre în casele oamenilor.
Treaba asta chiar este a proprietarilor. Cred că de la ei trebuie să plece dorința de reconsolidare și apoi să folosească diversele facilități financiare oferite inclusiv de Primărie pentru asta. Pare ciudat, dar dacă îmi cumpăr o mașină nu am pretenția să mi-o repare Primăria atunci când se strică, așa că de ce aș avea pentru un apartament proprietate personală?
Costă mult reconsolidarea unui bloc și mai durează și vreo doi ani, timp în care trebuie scos totul de acolo, dar cinic vorbind, este treaba proprietarilor să o facă. Nici un proprietar nu ia în considerare asta ca pe un cost de a avea apartament, deși apare probabil o dată la 50 de ani, iar dacă ar lua-o probabil că mai mulți oameni ar prefera să stea în chirie.
Un alt dezavantaj al vieții la bloc este că toți proprietarii trebuie să fie de acord cu reconsolidarea. V-am mai spus că am fost cândva la o ședință de bloc într-unul cu bulină roșie și oamenii nu ajungeau la un consens, ba chiar visau cai verzi pe pereți și complicații. Poate că și de asta la noi 95% sunt proprietari, în timp ce în alte țări 95% stau în chirie.
Sau, dacă ești proprietar și nu-ți permiți reconsolidarea, vinde din timp și mută-te în altă parte. Știu, sună cinic și asta, dar tot n-a reușit nimeni să-mi explice de ce acest cost ar trebui suportat de Primărie. Este sarcina fiecăruia să ia măsurile ce-i pot salva viața, indiferent de subiect.
Primăria în sine, însă? Probabil că da, normal ar fi să se ocupe de clădirile istorice din patrimoniul ei, tot felul de blocuri, vile sau palate care-i aparțin și care stau să cadă. Și poate să negocieze pentru locuitori vreun tip de credit avantajos pentru astfel de lucrări, dar ce să facă mai mult?
Îmi povestea cineva care locuiește în Paris că acolo primăria vine din când în când și le spune locatarilor că peste doi ani trebuie să-și renoveze fațada, așa că să se apuce de acum de strâns bani și negociat cu băncile pentru un împrumut. Că ei au oraș turistic acolo și trebuie să arate bine. Și locatarii nu văd asta ca pe ceva comunist, ci ca pe un cost de a trăi în Paris, iar turiștii văd un oraș extraordinar și varsă miliarde de euro acolo anual.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
10/09/2019 la 8:11 AM
Aia din blocurile îmbulinate asteapta pomana de la primarie. C-asa s-a obisnuit de-a lungul timpului in bucale. Pomeni, subventii peste subventii, bani de trotinete, bani de biciclete, bani ptr facut copii etc. Totul e pe baza de pomana, ca sa nu se supere alegatorul. Si atat timp cat asa au fost invatati, n-o sa faca nimeni nimic.
In bucale trebuie bagat cutitu pana la os si rasucit. Stop la milogeli si pomeni. Si trecut la treaba chiar cu riscul de a supara electoratul.
BlackSkull(Citează)
10/09/2019 la 8:12 AM
Daca oamenii nu au bani, primaria ar trebui sa acorde credite pentru renovare. Plus cateva blocuri in care sa se poata reloca.
Oricum sunt obisnuiti oamenii cu subventii – radet, metrorex etc. Sa li se dea.
Doar ca in cazul asta toata lumea castiga niste siguranta.
rdb(Citează)
10/09/2019 la 8:13 AM
Oamenii mor oricum. Oamenii sunt multi si se inlocuiesc repede.
Cladirile istorice sunt unice, nu se pot inlocui. Daca nu crezi, asteapta sa vezi ce vor face cu Notre Dame.
Suna cam psihopat, dar generatiile urmatoare vor fi mai castigate daca alegem sa salvam arta si ii invatam pe oameni sa aiba grija de ei.
Gaelex(Citează)
10/09/2019 la 8:27 AM
Nu e nici un cinism: e treaba proprietarilor să-și repare clădirile pe care le au. Treaba Primăriei e doar să-i oblige, ca în țările occidentale.
Știu, plângem la manele de genul “oamenii nu au bani să plătească astfel de lucrări”. Uităm că astfel de proprietăți, renovate sau nu, se vând cu sute de mii de euro.
Treaba e simplă: trăiești într-o colectivitate, ții cont de colectivitate. Altfel i-ați o casă la țară și nu are nimeni treabă cu tine!
motanes(Citează)
10/09/2019 la 8:48 AM
Stiu ca sunt rea, dar majoritatea proprietarilor din blocurile cu risc seismic sunt batrani decrepiti care oricum isi asteapta sfarsitul si nu le mai pasa, sau chiriasi dubiosi. Cladirile alea sunt roase si macinate de vreme, vor disparea dupa cutremur si vor fi inlocuite cu cladiri construite asa cum trebuie. Nu vad de ce Primaria ar consolida proprietatea altuia din taxele si impozitele mele. Daca nu-ti pasa ca-ti cade tavanul in cap la cutremur, iti asumi. Oricum va fi un carnagiu in Bucuresti, Colectiv e mic copil fata de ce va fi.
Deea(Citează)
10/09/2019 la 11:25 AM
Pai si daca-ti cade tie sandramaua in cap la cutremur, eventual iti mai moare si cineva din familie, ce-o sa zici pe urma?! O sa zbieri ca nu ti-a facut si nu ti-a dres primaria! sau te duci sa iti dea ajutor din banul public. Ca asa faceti toti, in teorie sunteti buni gramada, in concret o dati in balarii.
Sunteti guristi, ati prins si voi trei paie (printre care si ala cu “taxele si impozitele mele”) dar sa ganditi putin mai adanc nu prea puteti.
Kopa_Kopan(Citează)
10/09/2019 la 11:26 AM
Si tu crezi ca pe un bosorog la 70+ il sperie un cutremur?
Lol, p-ala il doare in caruciorul cu rotile daca maine moare ingropat in propriul apartament, macar nu mai plateste chiria la locul de veci.
Sincer, la varsta aia m-as purta la fel: cui ii trebuie sa renoveze, pentru mine e un favor daca ma inmormanteaza natura pe moca, as prefera sa-mi cheltuiesc banii pe medicamente ( iarba si cox) si minore decat sa investesc in viitorul altora.
Nu, nu sustin ca ar trebui sa consolideze primaria casele privatilor pe banii tuturor.
Cei interesati ar trebui sa faca asta. Iar beneficiarii sa plateasca. Primaria poate consolida si impune recuperarea costurilor, de exemplu.
Catalinx(Citează)
10/09/2019 la 12:42 PM
Nu cade sandramaua ca mi-am ales sandrama buna. Te inflamezi degeaba. Eu nu vreau ca din purcoiul de bani pe care-l dau pe taxe si impozite sa-si consolideze nea Gheorghe cotetul construit in 1900. Nea Gheorghe sa puna mana sa scoata bani din propriul buzunar, daca nu, aia e, crapa ca un troglodit la cutremur, paguba-n ciuperci.
Deea(Citează)
10/09/2019 la 9:37 PM
Nimeni nu vrea asta. Dar problema e ca nici pe Gheorghe nu-l intereseaza – daca moare maine, scapa de durerea de genunchi de saracie si de neputinta de a se abtine fara sa se pise pe el.
Dar in blocul ala mai sunt niste unii care nu-s Gheorghe, iar ei ( poate) ar scoate bani din buzunar, dar nu au si nu vor nici ei pentru toti Gheorghii . Si nici nu au puterea de a le impune alora. Si-o sa crape si ei. Si – da, foarte bine, stiau in ce bloc cumpara, sa isi asume, dar nu sunt sigur dac-o sa fie roz nici pentru tine care nu vrei sa dai bani si te bucuri ca moare ala cu blocul in spinare.
Ca, vezi tu , acuma e pe vrute. Dupa ce se surpa jumatate de oras, atunci NU MAI E pe vrute, ca nu poate ramane orasul o gramada de moloz, sau poate ramane, dar in cazul ala nici sandramaua ta nu mai valoreaza prea mult daca sta intr-un cimir imobiliar si structural.
Iar atunci tot purcoiul tau de bani pe care il platesti pe taxe va fi folosit pentru curatenie, si ajutor pentru sinistrati si asistenta medicala alora care-o mai apuca si n-o sa conteze prea mult ce-ai de comentat atunci pe tema pentru ca socialism si sistem social .
Cum, intotdeauna e mai ieftin sa previi, daca traiesti intr-un oras e mai bine sa tintesti pentru niste standarde, cu niste costuri, sau pregateste-te sa declari pierderi si sa fugi cand se termina norocul.
Catalinx(Citează)
10/09/2019 la 9:32 AM
Si cand te gandesti ca majoritatea celor ce locuiesc in blocuri vechi, au primit apartamentele, ori moca, ori pe sume modice…iar acum nu vor sa faca o investiție pe termen lung, care oricum probabil costa undeva la 20-30% din valoarea apartamentului, iti dai seama de caracterul romanului. Vrea sa primeasca totul moca sau cat se poate de ieftin, ca deh, i se cuvine.
Ăștia comentează negativ referitor la noi cei care ne inhamam la 20-30 ani credit pentru un apartament, dar ei nu se gandesc ca poate nu au dat 1 leu pe apartamentul respectiv.
Valentin(Citează)
10/09/2019 la 5:37 PM
Nici nu conteaza daca l-au primit gratis sau au platit 30 de ani pentru el.
Atata timp cat apartamentele sunt proprietate personala, au obligatia sa le intretina si sa le renoveze daca este cazul.
La fel cum un proprietar de casa isi repara singur locuinta.
Daca mergem mai departe, eu nu sunt de acord nici cu subventiile pentru caldura sau cu subventiile pentru izolarea blocurilor.
Eventual primaria poate sa ii ajuta cu bani pe care sa ii returneze in rate lunare pe parcursul a 10 ani sa spunem.
Andrei G(Citează)
10/09/2019 la 9:50 PM
@Andrei G: Si eu sunt de acord cu tine. Dar realizezi ca daca se taie subventiile, sau ( de exemplu daca nu se izolau blocurile) orasul asta se transforma intr-un ghetou?
Exemplu: Blocul meu a fost izolat cu ceva subventie de la UE. Anterior, am intrebat la administratie ( cand am cumparat eu), daca nu facem si noi ceva sa izolam ( locuisem ca chirias, anterior, intr-un bloc exceptie, izolat de proprietari) . Toti aia care m-au auzit m-au intrebat daca sunt nebun, cum sa platim izolatia, eu stiu cat costa? Au zis ca sunt fraier si cand mi-am pus termopane, ca blocul “e in program” si va fi izolat moca. Cum s-a si intamplat. Peste 3 ani. Dupa ce s-a izolat, interesant, blocul a devenit atractiv pentru un alt tip de oameni decat majoritatea celor care locuiau anterior – niste faliti – nici eu nu eram prea breaz cand am cumparat.
Acum fa o simulare pe partea cealalta – imagineaza-ti Bucurestiul asa cum era el acum vreo 15 ani, numai cu blocuri neizolate, doar ca mai urate si mai gri, ca deh, timpul. Cam cat ar valora apartamentul, casa ta, intr-un asemenea ghetou? Chit ca tu poate locuiesti in bloc nou, sau casa, sau plm. Dar, tot intr-un ghetou. ( Bine, nu ca acum ar fi prea departe)
Si mai imagineaza-ti ca brusc un sfert din bucuresteni n-ar mai avea bani de caldura si inca un sfert ar fi la limita iarna.
Moarte lor, sa plece la tara, etc – desigur.
Dar. Una la mana, ai avea sistemul central de incalzire care ar colapsa , pe motiv de datorii, si-asa e e moarte, traieste pe timp imprumutat. Stii, de obicei datornicii aia nu prea au bani de pus tras gaz cu proiect si ce mai e.
Da, stiu, sa moara de frig etc. Da’ cred c-o sa arda cu tot blocul incalzindu-se la improvizatii mai degraba. Super viata prin cartiere, nu?
Apoi imagineaza-ti ca nu-i ca si cum daca aia chiar ar pleca din Bucuresti ar veni unii mai bogati care sa le ia locul? De unde? Ca aia se intampla acum, cand sunt conditii in crestere. Cand scad conditiile, se umple de sraki care suporta viata de ghetto.
Ia ghici, cum arata asta pentru tine daca locuiesti in Bucuresti?
Daca nu, te inteleg – oarba dupa ei, sa moara in flacari si zgaltaieli.
Catalinx(Citează)
10/09/2019 la 9:44 AM
Nu e nici rautate nici cinism. Nici nu ar trebui sa fie un subiect de discutie.
Primaria nu foloseste banii publici sa imbunatateasca proprietati private. Primaria obliga proprietarul sa faca reparatii. Poate, in cel mai bun caz, sa ii ajute pe cei care nu isi permit, prin imprumuturi cu dobanzi mici.
Giani Mucea(Citează)
10/09/2019 la 10:18 AM
sa-si repare blocul singuri, de aia sunt proprietari!!!
de ce sa platesc eu din taxele mele lenesii care nu sunt in stare intr-o viata sa isi repare apartamentul?
dar ce te mai miri cand unii poate au chiar linoleu pe jos, in loc de gresie sau parchet.
Mihai(Citează)
10/09/2019 la 10:36 AM
Nici nu vrei sa știi ce păgubos e să te încurci cu primăria la reconsolidare.
Știu pe cineva care de ani buni s-a mutat în chirie (împreună cu toți vecinii) ca să reconsolideze blocul împreună cu primăria.
Cei 2 ani s-au facut între timp 5 iar lucrarea e blocată de mult pentru că prețurile creșteau ca Făt-Frumos iar ei ca proprietari nu aveau nimic de zis pentru că Primăria are contract cu constructorul.
Andrei(Citează)
10/09/2019 la 11:20 AM
In Iasi primăria a accesat fonduri europene pentru a consolida clădirile istorice chiar si cele care erau private, de exemplu fostul Liceu Notre Dame de Sion care este in proprietatea Bisericii Catolice a fost trecut in proprietatea primăriei pe o perioada de câțiva ani pentru a se primi bani europeni pentru consolidare. Daca se vrea se poate, dar in Bucuresti este mai usor sa se stea si sa nu se faca nimic. Sa ne amintim ca toate instituțiile de țin de PMB au in total peste 45.000 de angajați, rude si rubedenii, cei mai multi puși pe pile.
george(Citează)
10/09/2019 la 12:08 PM
blocul Rosenthal nu e in consolidare, primaria zice ca “securizeaza fatada sa nu cada in cap tracatorilor” practic au spart niste bucati de fatada ce pareau mai firave si au expus altele, + au inchis zona de coloane
alxzen(Citează)
10/09/2019 la 4:29 PM
Decat sa astepti sa vina ploiile de toamna sa spele monumentul ala din Piata Revolutiei mai bine ai baga si tu o petitie aici la Minsterul Culturii.
http://www.cultura.ro/contact
Mai sunt 2 luni si jumatate si se fac 30 de ani de la Revolutie si jegul ala de acolo ramane la fel …
Silvanus(Citează)
10/09/2019 la 7:04 PM
Suntem o natie de pomanagii feroce. “Sa ni se faca, sa ni se deie”. Pe langa partea violenta, viitorul cutremur va avea si o parte buna, Bucurestiul se va curata de toate cocioabele sinistre si putrede de care nimanui nu-i mai pasa.
Deea(Citează)
10/09/2019 la 10:00 PM
Dimpotriva, Deea . Se va umple de moloz si se va umple de mai multe cocioabe sinistre care vor sta agatate intre existenta si disparitie pana la urmatorul. Si se va umple de mai multi saraci decat sunt deja.
Stii toata lumea isi pune sperante in blocurile din 77-90 si poate alea chiar rezista la urmatorul cutremur mare. Dar cu pagube si afectiuni structurale. Aia vor fi urmatori locuitori ai unor cocioabe sinistre si putrede de care nimanui n-o sa-i pese. Cati dintre ei crezi ca ar avea, la nevoie, bani sa isi consolideze imobilele si tragerea de inima s-o faca? Asa pe urmatorii zece ani, nu maine.
Tot ce pot sa spun e ca aia de la mine din bloc (din ’84) nu voiau sa puna bani sa schimbe niste conducte cam vechi. Ca lasa ca merge asa si le schimbam doar pe cele care crapa.
Singura diferenta e ca unele blocuri sunt mai noi decat altele. Altfel, majoritatea locatarilor/ proprietarilor sunt la fel. Fie ca au facut o investitie ( credit) fie ca au primit apartamentele alea, considera aia cheltuiala “pe viata” si nu concep alte costuri de maintenanta, nici nu inteleg daca le spui ca constructia aia e depasita si ca daca vor sa o mai aiba in niste standarde de calitate niste zeci de ani, ba si s-o lase mostenire, tre’ sa mai investeasca in maintenanta si upgrade.
Un cutremur in Bucuresti nu va avea nicio parte buna pentru nimeni din orasul ala. Poate pentru unii care vor sa cumpere terenuri ieftine, sa le dezafecteze si sa ridice repede niste blocuri pentru alti saraci
Catalinx(Citează)
12/09/2019 la 8:17 AM
Exact, avem taxe si impozite mici fata de Vest dar pretentii avem cu nemiluita. La fel si cu STB, vor conditii si intervale mici dar nici dracu nu plateste călătoria. Ne meritam soarta …
Valentin(Citează)