►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Sunt curios cum se va rezolva în cele din urmă situația din Hong Kong. Sunt acolo proteste masive ce doar au crescut în amploare în ultimele zile, culminând cu blocarea aeroportului și inclusiv ciocniri cu forțele de ordine.
Problema de fond probabil că o știți: Hong Kong a devenit o colonie britanică în 1842 și, conform unui tratat vechi, a fost cedată înapoi Chinei în 1997. Orașul, foarte modern și deschis, un adevărat centru economic în regiune pentru companii internaționale, a intrat sub controlul autorităților chineze, care au alte principii de guvernare.
În ultimii ani, Beijingul a încercat să grăbească calendarul de integrare a HK-ului, diverse măsuri luate în ultima perioadă fiind văzute de localnici ca o limitare a drepturilor și libertăților cetățenești, de unde și protestele ce-au scos chiar și un milion de oameni pe străzi.
Protestele de acolo au impact pe multe planuri. Chiar și pentru noi în capătul celălalt al lumii, HK este o destinație turistică foarte căutată, dar cine s-ar duce acolo în astfel de condiții, cu un oraș paralizat de proteste? Nu că ar face ceva turiștilor, dar parcă nu ai de ce să te duci fix acum. Sunt sigur că milioane de oameni au gândit la fel.
Apoi, aeroportul din Hong Kong este unul dintre cele mai mari din zonă, un punct de escală pentru multe călătorii în toată zona Asiei. Hong Kong International Airport este al optulea din lume în clasamentul pasagerilor ce trec prin el și primul ca volum de marfă.
Fiind ocupat de protestatari, ba chiar scena unor bătăi cu forțele de ordine, nu-i cea mai potrivită escală în această perioadă. Multe companii aeriene au anulat curse spre HK, sute de zboruri în fiecare zi, iar restul pasagerilor probabil speră să fie totul bine, dacă nu și-au putut modifica biletele.
Flights to/from Hong Kong (HKG) now compared to last week at the same time. https://t.co/5LVDr4f6fI pic.twitter.com/nQwyiPOGSt
— Flightradar24 (@flightradar24) August 12, 2019
Pierderile economice ale companiilor ce au sedii regionale în HK, adunate cu cele ale comercianților și operatorilor din comerț, probabil ajung la miliarde de euro per săptămână.
Și asta mă face curios despre cum se va termina totul. Trebuie să se termine cumva, HK este un centru economic și politic mult prea mare pentru a sta paralizat ani întregi de proteste.
Cum, însă? Mulți se așteaptă la o intervenție în forță a Beijingului, dar mă îndoiesc că se va întâmpla asta. Este era social media, iar China nu vrea să fie văzută în jurul lumii reprimând violent astfel de proteste masive, mai ales într-un oraș cosmopolit, pe jumătate europenizat cum este HK-ul. Ar fi un regres pentru imaginea de stat modern pe care încearcă să și-o construiască în ultimul deceniu.
Protestele din Piața Tiananmen au avut loc în 1989. Încă nu se știe dacă sute sau mii de oameni au fost omorâți acolo, dar imaginea cu chinezul ce stătea în fața unui tanc au făcut înconjurul lumii, chiar și în condițiile în care nimeni nu știe cine era acel om și dacă a supraviețuit. În fiecare an, în preajma aniversării, China începe să cenzureze suplimentar accesul la Internet pentru ca cetățenii de rând ai statului să afle cât mai puține despre momentul 1989.
Un moment similar în 2019 ar fi dezastruos pentru stat. Nici să lase protestatarii să-și vadă în continuare de proteste nu este o idee bună, că ar putea apărea noi proteste în alte orașe, ca la primăvara arabă, iar de pierderile economice nu mai vorbesc.
Ce rămâne? O blocadă militară, ca să-i lase să moară de foame pentru a se potoli, ca măcar să fie o rezolvare pașnică? Negocieri suplimentare, relaxarea autorității chineze asupra regiunii? Ar fi un semnal prost pentru alte metropole chinezești și alte grupuri de nemulțumiți.
Nu sunt multe opțiuni și asta face situația interesantă și de urmărit.
Într-o zi, când voi fi mega-milionar, trebuie să am un penthouse cu priveliște ca mai jos spre golful Victoria:
By Temppic at English Wikipedia – Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, Link
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
14/08/2019 la 11:55 AM
Aia din Hong Kong stiu ca daca fac un pas inapoi, chinezii sunt calare pe ei. Au incercat sa-i bage in mizeria lor cu niste legi dubioase, lumea a reactionat cum trebuie si a iesit in strada masiv. Asa se face…
Kopa_Kopan(Citează)
14/08/2019 la 12:05 PM
Las ca se descurca ei acolo. Ce ne facem noi, ca Firea taman spuse ca de la anu baga vigneta ptr toate masinile care nu-s inmatriculate in bucale sau IF. Vrei sa circuli in bucale si n-ai masina inmatriculata in B sau IF, dau banu.
Ma gandesc ce bani ar face toate localitatile din tara asta daca ar taxa bucurestenii care le tranziteaza satele/orasele. De ex taxa pe valea prahovei si pe litoral. Esti bucurestean, zbang cu banutu.
BlackSkull(Citează)
14/08/2019 la 12:10 PM
daa, sigur, lucruri importante.
compari o revolutie cu ce a debitat o femeie cu sarma in dos.
Mihai(Citează)
14/08/2019 la 12:34 PM
Poti sa stai linistit, sunt mai multe sanse sa tina Hong Kong-ul tancurile chinezesti la granita decat sa tina Firea masinile afara din Bucuresti. Va da inapoi la primul val de injuraturi, asa cum a facut cu benzile de autobuz de care n-a mai auzit nimeni de atunci.
Sorin(Citează)
14/08/2019 la 12:47 PM
Sincer? nu e o masura rea. Dar nu despre asta e vorba. De la un set de legi menita sa ingradeasca libertatea civila ai ajuns la o idee normala…ai masina pe bulgaria? sau pe orice alt oras din Romania dar stai in Bucuresti?
Ciprian(Citează)
14/08/2019 la 1:01 PM
Taxa pentru tranzitarea orasului este o tampenie.
BlackSkull are dreptate: ce facem daca fiecare oras din tara implementeaza o astfel de taxa si trebuie sa ajungi de la Bucuresti la Sighisoara ?
Poti in schimbi sa determini oamenii sa-si inmatriculeze masina in orasul in care locuiesc prin alte metode:
– parcarile publice sa fie mai scumpe pentru cei care nu sunt din localitate
– sa nu se mai ofere parcari de resedinta daca masina apare inmatriculata pe alt oras
– etc.
Andrei G(Citează)
14/08/2019 la 1:20 PM
Taxa e foarte buna. Vrei sa treci prin Centru, platesti, simplu. Nu vrei, o iei pe centura.
Romanu’ tata, vrea o tara ca afara da’ sa fie gratis daca se poate. Daca reuseste Firea treaba asta, are votul meu. Sunt o gramada de bucuresteni care abia asteapta sa scape de PH, BZ, CL, IL, TR, GR etc. Vrei in centru, dai banutu. 10 lei e oricum infim. Vrei sa stai in Bucuresti si ai masina pe PH, BZ si restul, o inmatriculezi pe B si stai, altfel n-ai ce cauta sa parchezi in parcarile Primariei mai mult de o saptamana. Le da Gabi grav saptamana asta. Taxe de acces, autobuze hibride, frumos, asa da!
zetanu(Citează)
14/08/2019 la 1:41 PM
Cu ocazia asta bucureștenii care lucrează in capitala de multi ani au un motiv bun sa iti facă buletin de bucuresti, sa reînmatriculeze masina si cel mai important sa VOTEZE la Alegerile Locale
george(Citează)
14/08/2019 la 12:52 PM
Occidentalii fac mare greșeală! Îi judecă pe chinezi după propriile tipare. Cea mai mare greșeală posibilă! Ei au un cu totul alt sistem de gândire. Sunt unul dintre cele mai rasiste popoare ale planetei. Mai răi chiar și decât evreii. Imperiul Celest (cum se consideră ei), este nec plus ultra, restul popoarelor sunt BARBARE.
Dacă vreți să îi înțelegeți mai bine, citiți Tai Pan de James Clavell. Omul chiar știe ce vorbește, a trăit jumătate de viață în Orient. Este unul din personajele din Changi.
Valentin Petrescu(Citează)
16/08/2019 la 4:29 PM
Cartea aia a fost scrisă în 1966, adică acum 50+ ani. Nu înseamnă că mai este valabilă și acum.
Nu uita că pe vremea aceea nici afro-americanii nu aveau drepturi egale.
nwradu(Citează)
14/08/2019 la 1:46 PM
https://i.ibb.co/GxLScgX/give-a-fuck.gif
gigi(Citează)
14/08/2019 la 1:48 PM
O chestie interesanta legata de Tiananmen, era o postare pe Reddit cum un american tot primea mesaje SPAM când juca un joc online, a cautat pe internet si multi se plângeau ca primesc spam trimis din China asa ca atunci când primea un mesaj scria ceva de Tiananmen sau ceva interzis in Asia, mesajul era automat interceptat de autoritățile chineze care ii blocau conexiunea hackerului.
Textul era ceva de genul: 动态网自由门 天安門 天安门 法輪功 李洪志 Free Tibet 六四天安門事件 The Tiananmen Square protests of 1989 天安門大屠殺 The Tiananmen Square Massacre 反右派鬥爭 The Anti-Rightist Struggle
george(Citează)
14/08/2019 la 2:12 PM
care centura?
gabi(Citează)
14/08/2019 la 2:46 PM
Ce am ras la asta cu centura :)) Daca as judeca orasul prin faptul ca nu aveti o centura ci o sosea nemarcata si aproape haotica as spune ca sunteti saraci. Nu va permiteti un girator, un semafor ca sa nu mai vorbesc de o intersectie suspendata si voi vorbiti de taxare si alte sf-uri … Centura aia are 2 (DOUA) benzi, nici macar 4 … Aleea Centura de sud a capitalei …
noDJ(Citează)
14/08/2019 la 2:12 PM
Ce nu par să realizeze protestatarii e că, 22 de ani după ce au plecat englezii, Hong Kong nu prea mai e ce a fost, strict relativ la zona geografică. Chinezii știu asta foarte bine și îi lasă să își taie singuri craca – instabilitatea politică și mișcările de stradă sunt incompatibile cu succesul economic. La un moment dat luptătorii pentru democrație vor descoperi că pe “continent” sunt orașe cu salarii mai mari și condiții mai bune de viață sub oblăduirea partidului comunist, ocazie cu care li se va tăia filmu’
Dan(Citează)
14/08/2019 la 3:20 PM
de cand a intrat sub obladuirea Chinei, Hong Kong nu a facut decat sa decada economic, de la an la an.
mac gregor(Citează)
14/08/2019 la 6:09 PM
Bogatastii nu stau in Kowloon (de unde e facuta panorama aia) ci in Victoria Peak, sus pe munte, sa vada “harbour-ul” mai bine de sus ;)
sin(Citează)
14/08/2019 la 11:33 PM
DA, exact! Taxa aia o sa intre in niste buzunare adânci din pantaloni lui pandele. Iar românii, inventivi, vor avea un rand de numere provizorii de bucurești pe care le prind cu un scai/ magnet in mare viteza atunci când parchează… Asa ca le da grav de tot. Sa si uitat de autobuzele turcești cumpărate în momentul când toată lumea interzicea diesel in orase. Iar de calitatea lor nu mai zic nimic.
Coco Moll(Citează)
14/08/2019 la 11:59 PM
Sincer? Nu e nimic de făcut. Poate doar o evacuare dar și acolo nu va da bine pe relațiile internaționale (doar SUA & ambasadele ei, care dau vize, pot face asta).
Regatul Unit a cedat Hong Kong-ul pașnic (n-avea de ales) fiindcă tovarășul secretar general de atunci i-a spus clar „femeii de fer” că fie aprobă sau nu de retrocedarea Hong Kongului, tovarășul secretar oricum va da năvală cu armata eliberatoare. E documentat, e scris negru pe alb, se știe…
HK oricum avea să devină parte a Chinei. Celălalt oraș special nu face tam-tamuri.
Dim(Citează)
15/08/2019 la 9:45 AM
cat de repede sar prostacii firei sa-i dea votul lor pentru fiecare tampenie comisa sau doar emisa!
daddy(Citează)
15/08/2019 la 10:00 AM
Ovidiu(Citează)
15/08/2019 la 10:26 AM
Se va termina simplu: alea 500 blindate masate la 45km de downtown HK vor reduce termenul de 18 ani ramasi pana la expirarea acordului cu britanicii la max 12 luni. Afara de societatea civila si o parte a presei, toate institutiile HK sunt de ceva vreme, direct sau indirect, in mana Beijingului. Societatea civila e cantitate neglijabila ca in orice regim totalitar iar cei cativa jurnalisti ce inca se exprima liber o vor mai face cat timp li se tolereaza asta, controlat, de catre partid. Dar acestia pot disparea intr-o dupa amiaza.
Va fi Tianmen 2 dar de amplitudine mult redusa pt ca partidul stie bine cu manipularea si pr ul, viata economica va tinde sa reintre in normal mult mai repede iar China va iesi mai puternica si mai consolidata din acest episod.
Comunitatea internationala va privi de pe margine. Cu atentie si ingrijorare, ma rog.
Tom(Citează)
17/08/2019 la 12:54 PM
Radule, chinezii nu și-au schimbat modul de a gândi timp de 4000 de ani, crezi că au făcut-o în ultimii 60 de ani.
Citește cartea cu atenție, vei vedea că gândesc la fel și în ziua de azi.
Valentin Petrescu(Citează)