►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
23 Aug 2019 ·
GÂNDURI ·
În aeroportul din Valencia, la coada de îmbarcare, am nimerit lângă un cuplu de români ce aveau cam 50 de ani, stabiliți de mult în Spania și care călătoreau la nunta unei rude. Vorbind cu ei, mi-au spus că s-ar întoarce și mâine în țară, dar îi opresc trei lucruri:
Și au continuat să-mi spună cum în Valencia și în localitatea unde locuiesc ei spitalul este atât de curat că poți mânca de pe jos, cum nimeni nu cere și nu acceptă șpagă, indiferent de instituție, și cum în România ar vrea să ajungă mai rapid dintr-un loc în altul decât o pot face acum și în siguranță.
Eu le-am spus că lucrurile nu mai sunt chiar atât de rele. Ei mi-au spus că s-ar întoarce într-o mică localitate de pe lângă Târgu Jiu și acolo lucrurile chiar sunt rele. După cazul Caracal, nu mă îndoiesc că aveau dreptate.
Eu le-am spus oricum să-și bage mințile în cap, că nu se vor întoarce niciodată în România. Își spun că vor face asta, dar n-au de ce, nu va fi niciodată mai bine aici decât în Spania, iar readaptarea la România le va fi dificilă.
De asta nu cred când sondajele spun că 47% dintre românii emigrați își doresc să se reîntoarcă în România. Eu cred că se păcălesc singuri, că e wishful thinking. Sunt sigur că marea majoritate a românilor emigrează dorindu-și să muncească câțiva ani pe bani mulți și toți visează că între timp își vor face o casă frumoasă în România și la bătrânețe se vor retrage aici, în patria-mamă, dar pun pariu că nici 10% nu fac asta.
Știți de ce? În primul rând din motivul 1 de mai sus. Pe măsură ce îmbătrânesc, au nevoie de spitale performante, iar cele din România nu vor fi niciodată ca în vest. Și pe măsură ce anii trec, decizia de a rămâne într-o țară pe care deja ai “învățat-o” este și mai simplă.
Mai sunt și alți factori. Mulți români au plecat la muncă în străinătate și au trimis bani acasă rudelor mai în vârstă. Apoi rudele în vârstă din țară au murit și o legătură cu România s-a rupt.
Copiii lor s-au născut în Spania, Italia, Marea Britanie și alte țări, au crescut acolo, vorbesc limba de acolo, s-au obișnuit cu societatea și sistemele și regulile din acele țări, și-au făcut prieteni și urmează școala în străinătate; nu vor să se întoarcă în România sau părinții lor nu vor să-i aducă înapoi în România pentru că sunt conștienți că ar fi un pas înapoi. Încă o legătură cu țara s-a rupt.
Mergeți prin diverse sate ale României și uitați-vă câte case în curs de construcție zac abandonate. La un moment dat românii emigrați își vor da seama că, în loc să construiască o casă aici în țară, mai bine plătesc ratele la una în străinătate. Sau țin banii pentru un concediu mai frumos sau pentru educație mai bună pentru copii.
47% dintre români spun că le-ar plăcea să revină cândva în țară. În practică, aș fi uimit dacă 10% dintre ei vor face asta, atunci când vor trece anii și vor face calculele la rece.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
42 comentarii
23/08/2019 la 7:09 AM
Stigmatul ala ca esti roman si vesnic vei fi oarecum marginalizat si asociat cu un tigan ciorditor ii macina psihic pe multi. Ptr ca asta e adevarul. Oricat de harnic si muncitor si politicos ai fi si oricati amici iti faci acolo, tot roman vei fi. Asa cum reactionezi tu cand ai un tigan prin preajma (poate un om super) asa fac si strainii. Hihihi hahaha da’ duc mana la portofel din instinct.
BlackSkull(Citează)
23/08/2019 la 8:11 AM
Blackskull, nu pot vorbi pentru toti, dar eu, care de la varsta de 6 ani am crescut in Olanda, nu am fost discriminat, ever. Din contra, s-au mirat cum de stapanesc limba mai bine decat multi nativi, de faptul ca NU am fost nascut acolo si mi s-a spus de mai multe ori ca sunt de “al lor”. Da, societatea Olandeza aprecieaza sa te integrezi bine. Nu au treaba cu tine daca o faci. Fast forward si eu acum locuiesc in Romania, si Juma de tara s-a mutat in Vest. Opaa mai greu cu integrarea, ca minoritatior le place sa stea “printre ei”. Pai daca nu te integrezi 100% nu.vei capata respectul unui Olandez. E greu de explicat mindsetul asta, dar pot spune 100% ca Romanii nu il au in mod firesc. L-i se rupe ca vin straini in Romania, cu cine umbla si ce limba vorbesc.
Logic ca dupa 25 de ani acolo, rupt de Romania de mic, ma simteam si traiam ca orice Olandez nativ. Dar, dupa ce am ajuns in tara, am fost uimit la cati Romani au fost dornici sa-mi reaminteasca ca, eu sunt de fapt Roman, nu Olandez. Eu zic, ca esti ceea ce arati prin fapte, nu vorbe : if it walks like a Duck and it quacks like a Duck, it’s a Duck.
Darkman(Citează)
23/08/2019 la 8:32 AM
A doua generatie nu va mai conta. Eventual, sa-si schimbe numele la directia pentru evidentierea de persoane in tarile acelea si scapa.
La intrebarea “De unde esti?”, fie raspunzi cu “Cine esti tu? Nu e treaba ta.”, ori raspunzi ca esti din orasul de unde te afli (ca ce, doar nu tocmai acusi ai ales sa nu mai minti in viata).
Phaff(Citează)
23/08/2019 la 10:07 AM
@Darkman
Olandezii sunt extremiști.
Nu știu ce cauți în România.
De ce te vaiți că românii lasă minoritățile în pace (ca și cum asta e ceva rău), în timp ce tot tu cu ai tăi ați optat să trăiți într-o altă țară?
Păi, nu?!?
Du-te-n Olanda înapoi, n-ai ce căuta aici.
Dim(Citează)
23/08/2019 la 2:11 PM
@Dim
Nu are ce cauta aici ca se gaseste un coclet pe internet sa isi dea cu parerea, nu?
Stai jos, esti praf.
Adi(Citează)
23/08/2019 la 4:03 PM
Exact, nu atunci când face apologia extremismelor. Olandezii sunt acolo.
Mersi, tocmai m-am căcat. Poți să stai tu pe el.
Dim(Citează)
25/08/2019 la 1:44 AM
Asa este. Dar copiii tai vor fi integrati ca nativi. O faci pentru ei.
Andu Potorac(Citează)
23/08/2019 la 8:13 AM
Da. Si eu ma păcălesc cu “ma voi întoarce”. Dar nici eu nu ma cred. Am 25 de ani si sunt plecat de 14 luni la Viena. Prietenii mei pleaca si ei (cei care nu au plecat deja). Asa ca nu am nici un motiv sa ma intorc.
Legat de partea cu faptul ca sunt roman. Da, am aceasta teama si evit sa spun ca sunt roman. Dar va dau un exemplu, am fost la spița la urgente. Si doctorița vorbea cu mine ca sa ma relaxez si na imi punea intrebari. Cand m a intrebat de unde sunt, i am spus romania si ca uite, mi-e rusine sa zic de romania ca avem reputație proasta, ca sunt romani care fura si etc. Si raspunsul ei mi-a placut foarte mult. Mi-a zis ca orice tara are uscături si nu trebuie sa fiu complexat/afectat de unde sunt. Atat timp cat eu nu fac măgarii si sunt un om ok si lumea va fi ok cu mine. Ceea ce mi-a placut foarte mult. Si pot sa ii dau dreptate pana acum. Nu m-am simtit in nici un fel marginalizat sau exclus pana acum pe teu faptul ca sunt roman.
Daniel G(Citează)
23/08/2019 la 8:22 AM
Eu cred ca ministerul sinecurilor a facut foarte rau ca a reactionat cu aspectul alora din Germania.
Phaff(Citează)
23/08/2019 la 8:31 AM
Exact din motivul ala ma pregatesc si eu sa plec. Ala cu sanatatea adica. Nu neaparat sa emigrez, dar as putea sa petrec o oarecare parte din an intr-o tara mai civilizata.
Ionut Popescu(Citează)
24/08/2019 la 9:55 PM
Da, ma, plecati pentru spitale! Ce sa va spun! Am asteptat ore pentru un amarat de calmat pentru o criza la rinichi si asta la urgenta,
adus cu ambulanta. Ma rugam de ei pentru un calmant si mi-au replicat ca nu e posibil pentru ca se schimba tura. Sa va spun ca am asteptat 4 ore pentru ambulanta? Sa va spun ca la spital, in asteptare, erau cateva sute de persoane? Londra 2019.
Robert(Citează)
25/08/2019 la 4:26 AM
Experiente diferite.
Mi-am rupt discret asa incheietura palmei stangi, am cazut prosteste in timp ce striveam sticle de plastic sa le pun la reciclabile :). Nu sariti pe ele pentru ca se pare ca este un accident destul de frecvent.
Mers la spital pe picioarele mele, sa nu deranjez ambulanta pentru ceva marunt.
Intru la camera de garda, povestit la receptia lor ce si cum. M-au tras de urechi usor ca in 4 ani nu ma inscrisesem la medic de familie, deh… pe ideea naah nu-mi trebuie mie, aia e pentru mosi si babe :/
Invitat sa iau loc printre aproximativ 30-40 de alti oameni care asteptau si imi indica sa ma uit pe oricare dintre monitoarele de acolo dupa numarul alocat mie si sa vad la ce camera trebuie sa merg. Apare numarul si camera, timp total sub 15 minute de la momentul in care am intrat pe usa.
Intru pe coridorul indicat, camerele erau de fapt niste separeuri pe stanga si dreapta, ma preia o doctorita si incepe sa ma descoasa in detaliu ce si cum, eu fiind mai mult jenat de prostia mea decat speriat de ce mi s-a intamplat.
Fiind primul meu contact ca pacient cu medicina de aici, procedurile m-au surprins, cu cate menajamente iti vorbesc si te trateaza sa nu cumva sa te faca se te simti prost chiar si cand prost ai fost :).
Ma invita si insista sa-mi ofere ceva calmant dar eu care iau pilule o data la trei ani si asta daca chiar nu mai pot fara, refuz categoric si rade, glumind ca vreau sa trec prin asta ca un barbat.
Tacane in calculator acolo si ma invita pe coridor mai jos la o receptie mai mica unde sa merg si sa-mi spun numele. Timp: sub 15 minute.
Ajung la receptie unde cand imi spun numele sunt salutat in romana de una dintre cele doua asistente :). Cealalta, o italianca dupa accent, ma preia imi spune sa iau loc. Abia apucasem sa-mi scot telefonul din buzunar sa-mi fac de lucru, cand sunt strigat si condus intr-o camera alaturata unde sunt asezat pe scaun imi aseaza palma pe tablie si ma lamuresc ca o sa-mi faca radiografii. Trage rapid una fata si una profil si ma invita din nou la receptie. Timp: 5 minute.
Aici am asteptat putin, poate 10 minute, apucasem sa-i scriu cuiva ca sunt la spital ca mi-am rupt mana etc.
Sunt strigat iar, introdus intr-o alta camera unde se uita deja la radiografiile mele pe un monitor. Sunt invitat sa iau loc si imi explica sa mi se va aplica un ghips temporar. Se scuza ca in general ghipsul temporar se aplica pentru 48h dar era intr-o joi seara si trebuie cazul analizat de o echipa de doctori care sa aprobe planul de tratament si asta urma sa se produca abia a doua zi dimineata. Dupa asta urma sa fiu programat sa mi se aplice ghipsul final si prima zi in care aveau slot liber era abia luni dimineata la ora 8. Am zis ok, nici o problema si a inceput sa-mi aplice ghipsul.
M-a rugat sa nu ma misc vreo 5 minute si sa am grija in urmatoarele 10-20 minute sa nu-l fortez cumva. A desfacut si o esarfa din aceea in care sa-ti tii mana dupa gat si a stat sa mi-o ajusteze cum trebuie si nu s-a lasat pana cand a fost ea multumita.
Mi-a pus in mana niste hartii, unde era programarea pentru luni cu indicatii clare cum sa ajungi prin spital la camera respectiva, ceva despre ce nu trebuie sa faci cand ai ghips si sfaturi cum sa te descurci cand te trezesti brusc in situatia sa ai un ghips.
Invitat sa ies pe o alta usa m-am trezit inapoi in sala de asteptare a camerei de garda, unde n-am mai avut decat sa ies pe usa afara si eram gata. Intr-o ora de la intrare eram deja afara iar, cu mana “rezolvata” in ghips si am plecat spre casa, fac pe jos cam 15-20 minute pana acasa. Leicester Royal Infirmary 2019.
Am mai auzit de experiente nasoale, ma rog mai mult am citit descrieri ale altora care au fost lasati sa astepte sau tratati prost, nu stiu ce sa zic, probabil asa a fost. Eu pot sa povestesc doar prin ce am trecut eu. Ce sa zic, facand abstractie de mana rupta, eram de-a dreptul incantat de experienta si cantareste greu in decizia mea de a nu ma lasa dus din tara asta.
Am insistat sa descriu cum s-au comportat exact pentru ca m-a surprins complet felul foarte placut in care esti tratat si in care isi fac treaba.
Fiind obisnuit cu medicina din Romania unde din momentul in care intri pe usa spitalului esti tratat dur si nesimtit, unde te simti mai mult ca o bila intr-un pinball, lovit si aruncat de colo-colo prin traseul necesar fara nici o grija fata de cum te simti, facandu-si treaba dar intr-un mod complet mecanic si pe alocuri il pot numi chiar inuman, in definitiv sa zici mersi ca esti tratat (sistemul romanesc).
Aici m-am simtit mai mult ca pus pe o banda rulanta care te poarta dintr-o parte in alta, unde esti ingrijit delicat, cu atentie sa nu fi lezat, facandu-si treaba dar tu simtindu-te ok in timpul asta.
As putea sa va povestesc si cand m-am dus sa-mi pun ghipsul final sau cand l-am scos dar a fost cam la fel, nu are rost.
Cosmin(Citează)
25/08/2019 la 9:21 AM
Fix asa sunt obisnuit si eu sa fiu tratat in NL. Nici in clinicele private in Romania nu este foarte rau, dar in cele de stat… Corupti, nesimtiti, nepasatori si neseriosi.
Am auzit ca usor usor se schimba, ca incep sa-I ia cu Japca pe cei corupti.
Inteleg ca este mizerabil sa ai un salariu de rahat asa cum stiu ca aveau ei, dar asta nu este problema pacientului. Din ce am vazut le-au crescut salariile, dar ei din obisnuinta, tot cer ?
Darkman(Citează)
23/08/2019 la 8:35 AM
Când aveam 22 de ani, am plecat într-un concediu in Mallorca, mi-a plăcut, așa că am rămas acolo. Acum la 30 de ani m-am relocat in Cluj, acceptând o ofertă similară de salarizare ca cea le care o aveam acolo, locuind într-o societate similară (ca și dezvoltare), pe care deseori o compar si o dau exemplu.
Consider că depinde foarte mult cum și cu ce compari.. Ultima dată fusem în Cluj în 2015, și se văd îmbunătățiri înn infrastructură, se fac greu și lent, dar se fac. Poate in vreo 5 ani o sa ajungem și la București cu autostrada.. :D Nu mi-a plăcut niciodată de cei care zic că în țara e nasol și urât, dar nu au căutat unde este frumos…
Stefan(Citează)
23/08/2019 la 8:41 AM
Iar daca optiunea aia discriminatorie* nu exista, mai acceptai sau nu?
*Pun pariu ca ceilalti nu sunt platiti la fel, doar si fiindca n-au stat la Malorca-balorca, deci discriminare.
Phaff(Citează)
23/08/2019 la 8:37 AM
Salut. Articolul tau este exact.
Matusa mea iesita la pensie in UK, in vizita in Romania, a avut la un moment dat o urgenta. Dupa ce a vazut ca spitalul din Cluj arata la fel dupa 30 si ceva de ani a renunțat la gandul de a reveni in tara.
Si eu sunt plecat cu familia si mie teama ca voi ajunge la aceeasi concluzie. Mai sunt si copii care vor creste aici. Ei nu vor fi romani decat in acte pentru ca sunt nascuti in Romania.
Cristi(Citează)
23/08/2019 la 9:17 AM
Mai sus scrie ca in Cluj este o societate similară (ca și dezvoltare) cu cea din străinătate, tu spui ca este ca acum 30 de ani ..
florin(Citează)
23/08/2019 la 8:58 AM
Asta e fix ca aia ca și eu m as muta în alta tara.
Dar când te gândești în detaliu, parcă îți trece.
Dar asa e când vii în vacanta în România, tu roman find.
Mihai(Citează)
23/08/2019 la 9:08 AM
Sondajul spune ca 47% dintre romani vor sa se intoarca acasa. Nu spune si numarul de romania care au precizat ca se vor intoarce.
Ar vrea sa sa intoarca in tara lor, sa fie alaturi de cei dragi, dar cand analizeaza situatia probabil decid ca este mai bine acolo.
Andrei G(Citează)
23/08/2019 la 9:44 AM
Pai e foarte bine ca nu se intorc, asta inseamna mai multe oportunitati profesionale pentru cei ramasi. Lucrurile s-au schimbat enorm, in special in Bucuresti si in orasele mari. Oraselele de provincie oricum sunt in moarte clinica din punct de vedere economic, iar satele vor disparea. In cercul in care ma invart, cunosc o gramada de straini care stau aici de multi ani, unii au chiar 15 ani si vorbesc aproape perfect limba romana si iubesc tara. Din partea mea, sa plece cat mai multi si sa nu se mai intoarca, paguba-n ciuperci.
Deea(Citează)
23/08/2019 la 10:05 AM
Așa funcționează serviciile de informații externe. O misiune poate să dureze și 10-15 ani. Sleeper cell n’ shit…
Dim(Citează)
23/08/2019 la 10:05 AM
Foarte multi romani sunt acolo la munca de jos, sunt tratati ca inferiori de catre societate.
Prin comparatie cu rezidentii acelor tari, muncile pe care le fac romanii sunt mai prost platite, conditiile de locuit sunt mai slabe si in general sunt tratati ca “aliens”.
Am vorit cu mai multi, ziceau ca nu e asa roz precum se crede si ar veni in tara daca ar putea castiga macar aproape de cat castiga afara.
Cazurile astea de romani fericiti si bine stabiliti in tarile dezvoltate sunt minoritare in comparatie cu celelalte situtatii.
vladutz(Citează)
23/08/2019 la 11:28 AM
Vlădutz, să nu exagerăm, da, mulți români sunt la munca de jos, dar remarca aia cu nu e așa roz e pentru românii care visează la occident dar visează că nu vor pune osul la treabă. Deci dacă vrei musai o generalizare nu aș insista pe emigranții la munca de jos, aș merge mai degrabă pe visătorii fără chef de muncă…
mircea 2(Citează)
23/08/2019 la 10:50 AM
Eram la Lidl in Fagaras la coada, un nene ce parea venit din Italia arunca in stanga si in dreapta cu morti si sfinti vazand ca a dat pe jumatate de cos de mancare 100 de euro.
Floo(Citează)
23/08/2019 la 10:57 AM
Alex(Citează)
23/08/2019 la 4:07 PM
@Alex
Da, Caisă, olandezii sunt extremiști, poate n-ai fost atent la algerile lor din ultimii ani & ce vrea electoratul olandez în realitate, de nici establishmentul Olandei nu mai știe cum să-i curbeze.
+ enablers of corruption in Rumania:
https://www.cancan.ro/mega-exclusivitatea-inceputului-de-an-primele-imagini-cu-ambasadoarea-olandei-la-cina-de-an-nou-cu-familia-milionarului-condamnat-pentru-coruptie-17541721
https://www.flux24.ro/nasul-traficului-cu-droguri-din-olanda-apare-in-fotografiile-cu-ambasadoarea-tarilor-de-jos-de-revelion/
Bagă-ți „invidia” aia de care spui în gât și să stea acolo până răcești.
Dim(Citează)
23/08/2019 la 11:01 AM
articolul tau este corect, desi este complicat sa generalizezi fara sa tii cont de tipul de munca facut de cei plecati, status social, etc.
si astea conteaza mult, cum zic multi mai sus, unii se simt discriminati, nu se simt bine in tarile unde sunt si chiar si-ar dori sa revina acasa. am cunoscut destui de genul, faza e ca multi s-au intors inapoi dupa ce au vazut ce ii astepta in Romania. principala problema nu erau soselele, spitalele, etc ci SALARIUL.
in cazul meu, traiesc de 15 ani in Franta, copil nascut aici, nici nu ma gandesc sa il aduc sa traiasca in Romania, in nici un caz nu acum. motivele sunt exact cele zise de tine plus educatia la pamant si faptul ca meseria mea e f trist de practicat in Romania.
stefan(Citează)
23/08/2019 la 11:12 AM
Stefan, cred ca ai dreptate. Am vorbit recent cu niste Romani din Sibiu, intr-o parcare in Germania, si i-am intrebat, daca le place in Germania. Au zis ca Munca nu prea le place, lucreaza ambii soti la Abator ( sclavi cum au zis ei), dar ca in rest erau placut impresionati de tara, si de scoala pe care o primeste copilul lor. un baietel care rupea Germana dupa 4 ani acolo. Despre oameni ziceau ca l-i se par reci, ceva ce auzi des despre cei din BeNeLux sau Germania din gura unui Romanilor.
Ei si-au gasit locul, dar or fi si o gramada care nu si-au gasit.
Si da, sunt si in Vest o gramada de oameni cu putina scoala si putina minte, care de frica pentru joburiile lor, considera tot din EST ( in special Ro si BG) ca au venit sa le fura lor painea. Inainte de Ro si Bg, au fost cei din Polonia. Ro si BG au fost doar “ultima adaugare” catre UE care a dus la mass-imigrari aici, si d-aia sunt fresh in minte.
Eu lucrez in IT, si salariul este bun, fie ca in Vest, fie ca in Est, dar ca taxele in Est sunt mai mici, si acolo n-am eu costuri mai de loc.
Realizez foarte bine ca este o situatie mai unica insa.
Darkman(Citează)
23/08/2019 la 12:27 PM
Statistica spune ca s-ar intoarce DACA.
Din pacate acel DACA nu va fi probabil niciodata satisfacut => toata statistica e degeaba daca cresterea Romaniei ramane la viteza de acum.
Mihai(Citează)
23/08/2019 la 1:13 PM
Multă lume pare să creadă că „diaspora” e compusă din ITști care lucrează în clădiri de birouri, au vilă cu piscină și-un Ferrarri nou la scară. Realitatea este că mulți sunt sclavi, care muncesc cu cârca la negru, dorm câte 7 într-un apartament și visează să dea lovitura.
Mulți laudă sistemele de sănătate din Occident, dar profită de vacanța din România ca să-și repare dinții sau să facă o vizită la un medic de aici, pentru că acolo fie nu au asigurare medicală, fie durează cu anii până când te programează.
Un alt șoc o să fie pentru mulți când vor vedea cât costă o facultate pentru copiii lor, că na, n-or fi toți numai genii să primească burse.
Deci, procentul de 47% este destul de realist, și probabil în vreo 2-3 ani va începe fenomenul invers, de repatriere. Deja salariul mediu este 600-700€ pentru o persoană mediu calificată și pentru mulți ar fi mai OK să se întoarcă raportat la câștigurile de acolo. Bine, dacă vor să se întoarcă la Urziceni, Mizil sau Târgu-Jiu, poate e altceva :)
Cristian Banu(Citează)
23/08/2019 la 4:17 PM
Bine zis tatutzu. Acu o luna am iesit cu un tovaras la o bere. Omu plecat in State de vreo 10 ani. Casatorit cu americanca. Job ca lector (sau ceva gen) la o facultate, nevasta job bunicel si ea.
Acu era venit in romania sa scoata 2 masele de minte si inca vreo cateva interventii minore prin gurita. Plm cica la trump acolo il rupe la portofel o simpla extractie. Alt tovaras plecat in danemarca acu ani buni, serviciu ok, nevasta si mai ok, vine periodic in tara tot pe probleme dentare. Da’ cica e frumos acolo. Au verdeata pe strada, au curat in spitale, au dotari. Numa sa nu dea boala-n tine c-ai kkt steagu. Scoti euroiu din buznare de te ia capu.
In rest ai zis-o bine. Diaspora e 90% saracie. Oameni amarati care fac muncile grele si prost platite la aia.
P. S si apropo de perceptia strainilor fata de romani. acu 3 saptamani fui prin roma in concediu. Langa hotel o pizzerie d-aia de cartier c-o pizza delicioasa. Boss acolo era un egiptean. Din vorba-n vorba ma intreaba de unde sint. Zic romania, ala nu ca mint. Ca-s din anglia sau state. Plm ii arat buletinu. Si zice omu…. io sint in italia de 40 de ani si romanii de aici sint altfel. Si se opreste asa cu vorba in aer stanjenit. Insist sa zica cum sint romanii si continua jenat…sint asa mici si prapaditi. Io am 1.91 si sint bine mancat. Apoi ma intreaba brusc daca sint inginer. Zic ca da (intamplator chiar sint) . Si omu continua….si in cairo inginerii sint asa inalti si au prestanta pe cand muncitorii sint mici si prapaditi. Ca sa vedeti cum ne percep altii. Mici cocosati de griji si facand muncile grele si necalificate. Gresesc oare cand au perceptia asta despre noi?
BlackSkull(Citează)
23/08/2019 la 1:38 PM
Multi din cei plecati sunt capsunari si muncitori prin constructii, neamuri proaste care au dat de o bruma de bani si isi fac vile pline de kitsch la tara, unde oricum nu vor locui vreodata (ex: Certeze din Maramures). Cei care o duc bine sunt medicii, IT-istii si partial inginerii, restul sunt sclavi si au o viata mizerabila, dar n-ar recunoaste asta in ruptul capului.
Deea(Citează)
23/08/2019 la 1:40 PM
Bis !
Darkman(Citează)
23/08/2019 la 2:47 PM
Spitale
De unde ştii că niciodată nu vor fi spitalele noastre ca ale lor? Medicii îi avem, că doar pe ei încearcă şi cei din vest să ni-i recruteze. Apoi, echipamentul este standardizat şi îl poate cumpăra orice spital (cele din marile oraşe sunt destul de bine dotate oricum). Apoi mai sunt şi spitale regionale ce sunt în plan a fi construite. În ce priveşte curăţenia, infecţiile nosocomiale sunt o problemă în creştere pentru toate spitalele din lume indiferent unde ar fi. Nu cred că e recomandat “să mănânci de pe jos”. Conform unui articol din Hotnews, la Spitalul Universitar din Geneva au 18% infecţii nosocomiale asociate îngrijirii medicale. Mai este şi problema aspectului unui spital (zugrăveală etc.) care dă 99% din impresia asupra spitalului, dar asta se poate rezolva cu renovări. De asemenea, cum bine nota Cristian Banu, mulţi vin în ţară să se trateze datorită costurilor mai reduse sau datorită faptului că acolo trebuie să aştepţi foarte mult pentru o programare.
Corupţia şi birocraţia
Spania are 58 pe indexul de percepţie a corupţiei, noi avem 47. Mai bine ca noi, dar sunt departe de nivelul de ţară scandinavă, iar noi şi aici suntem în creştere. În ce priveşte birocraţia, Spania este pe 30 în “Ease of doing business index” noi suntem pe 52 – dar ambele încadrate în categoria “Very Easy”. Cred că şi aici avem motive să fim optimişti având în vedere trendul de debirocratizare şi digitalizare.
Lipsa şoselelor
Aici stăm mai prost, dar încet-încet şi autostrăzile noastre vor fi gata.
Sorin(Citează)
23/08/2019 la 11:37 PM
Prietene, tu stii ce spui? Ai fost vreodata tratat in alt spital ca sa-ti dai cu parerea? Coruptia in Spania ? Suntem la ani lumina in urma lor. Auzi la el, trend de birocratizare si digitalizare. Cand ai fost ultima data intr-o institutie publica sa-ti rezolvi o problema ceva mai serioasa ( pe care intre paranteze fie spus n-ai fi avut-o tocmai daca n-ar fi existat acele institurii publice al caror singur scop este sa dea salarii la afiliatii puterii si rudele lor).
Stam mai prost la sosele?? Aici in loc de anii lumina de care vorbeam mai sus, ar trebui sa se inventeze alta unitate de masura. Spaniolii, caci despre ei vad ca iti place sa vorbesti, au autostrazi pana si in varful muntilor.
Si crede-ma ca spun toate astea cu durere in suflet.
LOL, clanul Dancila inca bantuie in tara asta.
Doru(Citează)
24/08/2019 la 2:16 PM
@Doru:
> Prietene, tu stii ce spui? Ai fost vreodata tratat in alt spital ca sa-ti dai cu parerea?
Da, am fost.
> Coruptia in Spania ? Suntem la ani lumina in urma lor.
Suntem exact cum spune raportul acelei organizatii independente. Deci nu sunt cu ani lumină înaintea noastră. Poate o ţară scandinavă da. Vorbesc de Spania pentru că de asta era vorba în articol. La fel Italia.
> Cand ai fost ultima data intr-o institutie publica sa-ti rezolvi o problema ceva mai serioasa (pe care intre paranteze fie spus n-ai fi avut-o tocmai daca n-ar fi existat acele institurii publice al caror singur scop este sa dea salarii la afiliatii puterii si rudele lor).
Am fost pentru eliberare pasaport de exemplu: totul rapid şi digitalizat. Apoi am mai folosit pentru un alt lucru serviciile unei firme ce intermediază relaţia cu statul şi nici nu a fost nevoie să mă deplasez la instituţie. Astea doar recent.
> Stam mai prost la sosele?? Aici in loc de anii lumina de care vorbeam mai sus, ar trebui sa se inventeze alta unitate de masura. Spaniolii, caci despre ei vad ca iti place sa vorbesti, au autostrazi pana si in varful muntilor.
LOL, clanul Dancila inca bantuie in tara asta.
No comment.
Sorin(Citează)
24/08/2019 la 2:27 PM
@Doru: Şi poate ar fi bine să comentăm pe date concrete cum sunt cele oferite de mine din rapoarte ale unor organizaţii internaţionale independente, nu pe impresii şi păreri neinformate.
Sorin(Citează)
24/08/2019 la 2:38 PM
Încă un lucru important, după o căutare dată de mine, în 2018 au plecat 220.000 români, dar s-au întors 165.000 deci trăgând linie avem minus 55.000 de persoane din emigrare. Asta potenţial invalidează tot articolul pentru că… deja se întorc un număr mai mare de 47% din plecări.
Poate găsiţi şi voi alte statistici mai bune, numărul întoarcerilor e de obicei ignorat, dar eu asta am găsit. Alte păreri?
Sorin(Citează)
24/08/2019 la 2:50 PM
* Cred că era vorba de 2017 după data articolului, dar mă aştept ca în 2018 să fie cifre similare.
Sorin(Citează)
08/10/2019 la 2:07 AM
Un articol al lui Alex Mihăileanu care sintetizează foarte bine multe din reacţiile mele pe acest blog: https://www.subiectiv.ro/de-ce-emigreaza-si-nu-se-mai-intorc-romanii-in-tara.html
“este, efectiv, prea mult negativism, iar când totul în jurul tău e negativism, e ca depresia, e extrem de greu să ieși de-acolo. Dar se poate.
în concluzie, nu cred că se fuge din cauza “lipsei perspectivelor”, ci din cauza negativismului și presiunii constante la care ești supus și care te ține captiv și te afundă și mai mult într-o depresie generalizată.”
Sorin(Citează)
24/08/2019 la 5:38 AM
Lasand la o parte multele subdiviziuni posibile, sunt doua categorii de romani “afara”. Cei veniti acolo doar dupa bani dar nu se inteleg deloc cu “pretentiile” unei tari (mai) civilizate si ceilalti, in general oameni care si-au dorit alt tip de mediu decat cel care poate fi gasit in Romania, nu doar bani mai multi.
Prima categorie in general contine ceea ce poate fi caracterizat ca “low life”: tarani, muncitori mai mult sau mai putin calificati, genul clasic manelist, lipsit de orice bun simt si minte.
Astia stau pentru banii pe care ii castiga aici dar sunt profund “ofticati” de regulile unei lumi civilizate, de tipul: fara parcare aiurea, fara muzica nesimtita la maxim, fara mizerie, politete in raport cu altii, preturile caselor si a cazarii in general, etc.
Pe astia ii auzi: “mai rabd 1-2 ani maxim sa-mi termin casa” sau poate fi “sa treaca prin scoala X”, sau n alte motive similare, “dupa care ma intorc si ii dau dracului de englezi” (unde sunt eu ii injura pe englezi :) ).
Ei “rabda” statul aici in timp ce eu ma gandesc sa nu de-a dracu’ ceva sa trebuie sa ma intorc.
Nici un semn din partea categoriei asteia de civilizare, rezista cu incapatanare la orice. Mai mult, incearca din rasputeri acolo unde traiesc sa transforme totul in jur intr-o mica Romanie, nesimtire si prostie in nestire.
Englezii sunt un pic socati cand se lovesc prima data de asa ceva, reactioneaza ca la o chestie salbatica care musca, scuipa, latra la orice in jur. In general evita sa se implice, e mai simplu. Nu sunt pregatiti sa aiba de aface cu asa ceva, ar trebui sa-i vedeti pe englezi cum se “bat” la pub, esti pe jos de ras. Chiar si cei mai “low life” ai lor sunt mult peste ai nostri.
Ghinionul celui care locuieste in preajma unei case cu astfel de romani, ii potolesti pana la urma ca nu e Romania, exista legi si institutii reale dar iti mananca sufletul pana se rezolva, pentru ca din corectitudine, aici se dau nenumarate sanse la corectare inainte de o actiune decisiva.
Da, categoria asta se va intoarce acasa. Din pacate, pentru Romania se vor intoarce.
Alternativa, ar fi sa ne ramana pe cap celor care vor exact altceva decat e Romania, deci imi pare rau pentru tara dar vor veni inapoi.
In cazul Angliei, brexitul va face curatenie putin pe aici si va readuce in Romania din cei plecati, dar nu va bucurati prea tare, ce se va intoarce mai bine se pierdea undeva pe drum.
Din categoria celor care vor ramane fac parte in general lucratorii cu ceva calificare, oameni cu ceva educatie, care vor altceva de la viata lor decat poate sa le ofere Romania. Nu poti sa-i condamni.
Indiferent ce urmeaza, niciodata in Anglia (sau tari similare) nu va fi la fel de rau ca in Romania.
Este posibil ca procentul vehiculat sa fie real sau pe aproape, dar credeti-ma mai bine inchideti granitele decat sa primiti inapoi ce se va intoarce.
In fiecare dintre cele doua mari categorii descrise se vor gasi si exceptii de la descrierea mea, dar marea majoritate da tonul.
Cosmin(Citează)
26/08/2019 la 10:21 PM
Au recuperat spaniolii diferenta de civiliatie dintre ei si Ardeal.
KMean(Citează)