►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
7 Jun 2019 ·
So, funny story. Cei din comunitatea We Are Electric trimit din când în când adrese Poliției, cerând o poziție oficială privind neclaritățile în privință trotinetelor electrice, iar varianta de iunie este cea de mai jos:
Pe scurt:
În concluzie, circulația trotinetei electrice pe drumurile publice nu este reglementată.
Asta nu înseamnă că atunci poți circula pe unde vrei tu, ci din contră. Punctul doi de mai sus spune clar ce tip de vehicule pot circula pe drumurile publice, iar trotineta electrică nu se încadrează în acele categorii. Pe trotuare pot circula doar pietonii, conform legii, nici măcar bicicletele.
Trotinetele electrice sunt în gaura neagră a legislației, cum ar fi. Să vrei să o omologhezi/înmatriculezi pentru a putea circula legal și nu poți – nu are șa sau alt tip de scaun.
Asta este ciudat pentru că în România s-au vândut mii, poate zeci de mii de trotinete electrice, iar companii precum Lime, Flow și Wolf-e au pus sute de bucăți pe stradă, dar nimeni nu poate spune pe unde este sau nu legal să mergi cu ele.
Mai mult, în luna august 2018 un alt răspuns de-al Poliției dădea cam aceleași informații, dar adăuga și “nefiind reglementate în mod concret, trotinetele electrice sunt considerate vehicule și trebuie conduse numai pe drumurile, părțile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte și nu pe trotuar”.
Nu zic cu răutate că trotinetele electrice rămân un mister pentru Poliție, ci asta este un fel de concluzie oficială de-a lor: nu se încadrează nicăieri. Reproșez însă Poliției că, deși trotinetele electrice sunt de mulți ani pe piață (ca să nu mai zic de primele Segway-uri), nu a făcut nimic pentru a le încadra undeva în lege, pentru a fi proactivi în legătură cu acest tip modern de vehicul.
Poliția are treabă cu radarele, cu coloanele oficiale, escortarea lui Oprea, ridicat plăcuțe anti-PSD, găsit scuze pentru că suntem țara cu cel mai mare număr de decese în accidente rutiere șamd, dar să vadă că în lume a apărut o categorie nouă de vehicule electrice… nu! După cum arată un reportaj Știrile ProTV, poliția chiar îl amenință pe unul cu o trotinetă că-i face dosar penal. Un fel de “noi n-am făcut nimic proactiv pentru aceste noi tipuri de vehicule, iar acum îi vom amenda pe cei ce îndrăznesc să le utilizeze!”
(iar cei de la ProTV par bipolari prin tonul abordat în reportaj, în loc să încurajeze transportul alternativ și eliberarea traficului)
În ritmul acesta, sunt uimit că măcar am renunțat la telegrafie și poștalion și am trecut la ceva mai modern!
Revenind la trotinete electrice, cele două răspunsuri de mai sus se bat un pic cap în cap. Iată citate din Codul Rutier, OUG 195, dar mergeți după ele pentru problema cea mai mare:
autovehicul – orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat in mod obisnuit pentru transportul persoanelor sau marfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau marfurilor.
bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
drum public – orice cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice
inmatriculare/inregistrare – operatiunea administrativa prin care se atesta ca un vehicul poate circula pe drumurile publice. Dovada atestarii inmatricularii/inregistrarii este certificatul de inmatriculare/inregistrare si numarul de inmatriculare/inregistrare atribuit;
inmatriculare/inregistrare permanenta – operatiunea de inmatriculare/inregistrare prin care se atribuie certificat de inmatriculare/inregistrare si numar de inmatriculare/ inregistrare pentru o perioada nedeterminata;
moped – autovehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric
parte carosabila – portiunea din platforma drumului destinata circulatiei vehiculelor
pista pentru biciclete – subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor
trotuar – spatiul longitudinal situat in partea laterala a drumului, separat in mod vizibil de partea carosabila prin diferenta sau fara diferenta de nivel, destinat circulatiei pietonilor
vehicul – sistemul mecanic care se deplaseaza pe drum, cu sau fara mijloace de autopropulsare, utilizat in mod curent pentru transportul de persoane si/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrari
Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier si tramvai trebuie sa fie dotat cu trusa medicala de prim ajutor, doua triunghiuri reflectorizante si un stingator de incendiu, omologate.
(1) Pentru a fi inmatriculate, inregistrate sau admise in circulatie, autovehiculele, remorcile si tramvaiele trebuie sa fie omologate in conditiile legii.
(2) Categoriile de vehicule care pot fi admise in circulatie fara a fi omologate se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, cu avizul Ministerului Administratiei si Internelor – Inspectoratul General al Politiei Romane, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pentru a fi mentinute in circulatie, vehiculele inmatriculate sau inregistrate, cu exceptia masinilor autopropulsate cu o viteza maxima constructiva care nu depaseste 25 km/h, a autovehiculelor cu senile, a tramvaielor si a vehiculelor cu tractiune animala, se supun inspectiei tehnice periodice, conform legislatiei in vigoare.
Pentru a conduce pe drumurile publice autovehicule, tramvaie ori tractoare agricole sau forestiere, conducatorii acestora trebuie sa posede permis de conducere corespunzator.
Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de constructie speciala, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau impingerii cu mana, precum si cele care se deplaseaza pe patine sau dispozitive cu role.
Vehiculele inmatriculate sau inregistrate, cu exceptia celor cu tractiune animala, care circula pe drumurile publice, trebuie sa aiba asigurare obligatorie pentru raspundere civila in caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie, conform legii.
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
lipsa dotarilor specifice la autovehiculele si tractoarele agricole sau forestiere destinate invatarii conducerii auto, prevazute in reglementarile in vigoare
conducerea unui autovehicul si tractor agricol sau forestier care nu este dotat cu trusa medicala, triunghiuri reflectorizante si stingator pentru incendii, omologate.
În cele de mai sus am subliniat eu câteva elemente din care puteți trage niște concluzii: trotineta nu-i doar vehicul, ci chiar autovehicul, că are motor de propulsie; trebuie omologată pentru a fi admisă în circulație; nu ai voie cu ea pe pista de biciclete; ar trebui să ai trusă medicală, vestă și triunghiuri reflectorizante; trebuie permis de conducere corespunzător (trotineta electrică nefiind reglementată, nu știu care ar fi cel “corespunzător”); poți lua amendă; în unele cazuri, ai putea fi nevoit să faci ITP periodic.
Acum problema cea mai mare:
Punerea în circulaţie sau conducerea unui vehicul neînmatriculat
(1) Punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai neînmatriculat sau neînregistrat, potrivit legii, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă.
Eu personal nu știu cum să-l interpretez corect. Trotineta electrică nu se omologhează, deci nici n-ai cum să ajungi la etapa de înmatriculare sau înregistrare. Eu cred că art 334 prevede pedepse pentru cei cu vehicule omologate, dar neînmatriculate – adică ai un Logan sau altceva deja omologat în țară, dar nu te duci să-l înmatriculezi.
Unii interpretează articolul 334 însă în termen mai strict. Nu este înmatriculată trotineta electrică, ia de aici un dosar penal! Cei cu biciclete electrice sunt în aceeași situație, dacă nu mă înșel, ba chiar mai rea pentru că au șa la ea.
Pare genul de chestiune pe care trebuie să o lămurească juriștii sau judecătorii și sper să o facă rapid, ca să reglementăm un mijloc de transport care este foarte des utilizat în locul unei mașini poluante pentru a elibera traficul. România vrea să micșoreze poluarea, vrea piste de biciclete, vrea mai multe biciclete pe stradă, or trotineta electrică este, până la urmă, cam un fel de bicicletă cu motor care te ajută la deplasare, doar că stai în picioare pe ea. Au apărut biciclete și trotinete electrice, plus servicii gen Uber sau car sharing, iar legislația noastră a rămas la nivelul de acum câteva decenii.
Ca să înțelegeți cât de ridicol este totul, gândiți-vă că cei cu biciclete electrice sunt truly fucked: au șa, deci acolo chiar trebuie omologare, înmatriculare sau înregistrare, permis de conducere, trusă medicală, vestă și două triunghiuri, ITP, lumini… tot tacâmul. În practică, o bicicletă electrică este o bicicletă normală ce include și un motor electric de dimensiunea unui măr și care preia o parte din efortul picioarelor tale, ca să urci mai ușor un deal sau să nu ajungi leoarcă la destinație.
Cred și că Lime, Flow, Wolf-e și toți producătorii și distribuitorii de trotinete electrice ar trebui să ceară clarificarea legilor și modificarea lor. Dacă vă uitați în citatele de mai sus, un simplu ordin de ministru ar putea rezolva totul, cel puțin pentru trotinetele entry-level (să zicem viteză sub 25 sau 30 km/h, ca să fie ușor de asimilat bicicletelor).
Alții sunt mai adaptați. Mai jos vedeți un răspuns de la Metrorex privind urcatul cu trotinetă în metrou. Tot de la We Are Electric l-am luat, dar nu mai am link, că l-am salvat acum ceva vreme în telefon ca să-l arăt în caz de probleme:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
48 comentarii
07/06/2019 la 7:16 AM
Metrorex e un exemplu de companie care comunica semnificativ mai bine decat alte regii/companii in care statul e cel care controleaza lucrurile. Mi-au dat raspuns la 2-3 zile dupa ce le-am trimis mail in legatura cu balta din Pipera, acum 1 an si chiar explicau concret ce pasi au facut ei pentru rezolvarea situatiei; si nu doar mie, ci si altor colegi de serviciu. Sper sa o tina tot asa, fac o treaba decenta si mi-as dori sa le ia exemplul si alte companii/administratii/primarii.
BGDN(Citează)
07/06/2019 la 7:31 AM
In articolul PRO TV spune: “Germania se pregăteşte să introducă în legislaţie o nouă categorie: vehicule electrice uşoare. În Anglia, trotinetele sunt permise doar în spaţiile de agrement. Marile oraşe din Olanda nu acceptă prezenţa trotinetelor pe pistele de biciclete şi doar unele vor fi permise pe carosabil.”
Adica ori nu au fost inca reglementate, ori nu prea sunt acceptate.
Eu nu inteleg de ce nu intrii in politica sa poti modifica legile, daca tot te dai asa rotund.
Okochea(Citează)
07/06/2019 la 9:09 AM
Da’ chiar așa, măi Radule, de ce te dai rotund și nu faci tu ceva pentru noi? 😁😁😁
Denisa Bârgău(Citează)
07/06/2019 la 7:51 AM
Pe trotuar cred că nu este, cu adevărat, normal, să circuli cu viteze de 20-25-30 km/h. Devine periculos pentru pietoni.
Andrei Serbanescu(Citează)
07/06/2019 la 7:58 AM
Da, trebuie reglementat urgent pt ca trotinetele electrice sunt periculoase pentru pietoni si am inceput sa vad tot mai multe pe trotuare.
Nu stiu care e solutia, nu le vad mergand pe carosabil ca ar fi periculos pentru trotinetisti, dar pe trotuar in nici un caz nu pot sa mearga.
Marean(Citează)
07/06/2019 la 8:38 AM
Trotinetele nu sant absolut deloc periculoase daca stii sa le ” stăpânești ” si detii controlul bine asupra unor situații imprevizibile. Unii ” pietoni ” nu respectă nici minimul pericol referitor la circulație, ca ex: generațiile tinere traversează strada cu nasul in telefon iar cei in varsta ” țopăie ” direct pe strada fara sa se asigure. Sant pieton, sant ” trotinetista ” ( detin ambele trotinete mecanică si electrica) si as mai specifica un lucru ,pe ,pistele de biciclete din ( Brasov ) ” circula ” copiii mici si pietonii care culmea sant foarte deranjați daca îndrăznești sa-i clanxonezi. Într-un cuvânt esti ” expediat ” de pe carosabil de catre șoferi ,fugarit verbal de catre pietoni de pe trotuar inclusiv de pe pistele de biciclete si atunci : cam pe unde ? ….
Rodica Petcu(Citează)
07/06/2019 la 9:10 AM
nici centralele nucleare nu sunt deloc periculoase… daca stii sa le stapanesti.
nu vreau sa ma cert cu tine, doar ca tu o iei personal si de aia vorbestu prostii.
sunt sigur ca tu esti o trotinetista excelenta, dar nu toata lumea e, este imposibil dprv statistic.
iar uneori nu ai ce face oricat ai fi de bun, de ex. fii-mea a executat in weekend o schimbare a directiei la 90 de grade cu bicicleta fix in fata unei trotinete electrice, absolut din senin, omul nu avea ce sa faca.
asta e, copiii sunt prostuti, nu pot fi la fel de destepti ca adultii, nu? trebuie sa invete si pana invata se pot intampla accidente.
problema e ca trotinetele electrice sunt grele, au suprafete mici si dure si foarte multa energie cinetica, deci sunt foarte periculoase, asta-i tot.
si eu sunt trotinetist, doar manual.
Marean(Citează)
07/06/2019 la 9:19 AM
@Rodica: consider ca stapanesc masina f bine. Pot circula si pe trotuar, mai ales cand sunt blocate soselele?
“fugarit verbal de catre pietoni de pe trotuar” poate pentru ca trotuarul nu e pentru biciclete.
scipio(Citează)
07/06/2019 la 2:28 PM
O problema este si faptul ca autoritatile au creat piste de bicicleta pe trotuare, delimitate doar prin 2 benzi desenate pe asfalt.
Uneori poate fi derutant sa urmaresti pistele si sa le eviti.
Iar legat de faptul ca unii sunt deranjati ca ii claxonezi, asta se intampla de obicei in zone in care peste 50-100 de metri se termina pista.
Teoretic, biciclistii ar trebui sa coboare si sa mearga pe langa bicicleta, dar nu se intampla asta.
De aici si frustrarile pietonilor.
Andrei G(Citează)
07/06/2019 la 8:09 AM
Dacă nu este interzis, este permis.
Orice problemă cu poliția legată de trotineta electrică de rezolvă simplu prin faptul că legea nu le interzice în mod expres.
Interpretările sunt povești, nu poți fi pedepsit pentru ceva ce nu este precizat în lege.
Gaelex(Citează)
07/06/2019 la 8:19 AM
da draga, doar ca interesul nostru ar fi sa nu se intampla accidente in care, de exemplu, o trotineta de 15 kg cu om de 80 kg pe ea intra cu 20kmph intr-un copil si-l nenoroceste.
sau ce ne preocupa e doar sa scapam noi de politie?
intreb si eu
Marean(Citează)
07/06/2019 la 10:37 AM
Corect, dar din pacate tu vei pierde o gramada de vreme prin tribunale sa contesti amenda si procesul verbal iar militianul nu va pati absolut nimic. Deci el poate sa iti dea amenda doar sa te puna pe drumuri chiar daca greseste. Tot tu pierzi. Ar trebui ca odata cu contestarea procesului verbal sa putem solicita si penalizarea militianului sa il pui sa plateasca o amenda sau daune ceva.
ovidiu(Citează)
07/06/2019 la 3:31 PM
Nu e nevoie de legislatie care sa pedepseasca in mod specific un adult pe trotineta care cade peste un copil, exista deja destule incadrari pentru vatamare corporala.
Pe de alta parte stim cazuri destule cu accidente mortale in care soferul n-a facut puscarie, asa ca le ajuta legislatie dedicata pentru trotinete?
Politistul poate avea probleme din cauza neglijentei in serviciu, fiind sarcina de serviciu sa aplice legea corect, nu sa hartuiasca cetateni.
E mai bine sa previi, dar am cam vazut toti ce efect de preventie are legea.
Gaelex(Citează)
07/06/2019 la 8:52 AM
celor împinse/trase cu mâna
Aici este trotineta.
Alexandru(Citează)
07/06/2019 la 9:33 AM
Adica tu stai pe ea si o impingi cu mainile de ghidon? Pare logic. Cam la fel de logic ca te poti ridica de pe sol tragandu-te singur de par.
alunelu(Citează)
07/06/2019 la 8:58 AM
Cine sa fie proactivi? Ai nostri de-abia reusesc sa fie retroactivi. Exemplu: DRL-urile sunt obligatorii in UE de 8 ani, dar ai nostri de-abia au reusit sa le mentioneze in legisatie candva asta-iarna. Pana atunci, riscai amenda daca te prindea doar cu DRL-urile, fara faza scurta.
geutz(Citează)
07/06/2019 la 9:13 AM
Daca vrei sa schimbi ceva atunci trimite articolul unui politician.
george(Citează)
07/06/2019 la 9:15 AM
Si in Franta a fost interzisa circulatia trotinetelor electrice pe trotuare. Deci in alte tari mult mai civilizate vad ca se poate.
gigi(Citează)
07/06/2019 la 9:17 AM
Legea interzice in mod expres circulatia tuturor vehiculelor cu exceptia celor inmatriculate. Nu citim acelasi text?
scipio(Citează)
07/06/2019 la 9:22 AM
Sunt biciclisti si pieton. Dar pe trotuar cand merg ca pieton nu trebuie sa fiu atent la biciclete sau trotinete, ca trotuarul e al pietonilor. Aia cu trotinetele si bicicldtele ce se grabesc pe trotuar si claxoneaza pietonii sunt simplu niste nesimtiti fara alte interpretari.
Din pacate, in Romania, nu vad bicicleta sau trotineta ca o solutie la trafic, pentru ca majoritatea ce trec pe bicicleta sau trotineta vin din transportul comun, nu sunt din aia ce-au renuntat la masina.
Solutia la trafic sunt taxele foarte mari si benzile dedicate pentru trasporul in comun astfel incat soferii sa se sufoce intre ei saracind :)
Iulian(Citează)
07/06/2019 la 9:23 AM
Detin de 2 ani o trotineta electrica si o folosesc aproape zilnic in masura in care imi permite vremea. Sunt foarte periculoase si pentru posesori atunci cand se circula pe carosabil dar si pe trotuar pentru pietoni. Nu au frane asa puternice ca o bicicleta si nici stabilitatea acesteia. Avantajul lor este ca pot fi usor transportate si sunt un mijloc ideal de deplasare intr-un oras aglomerat. Eu circul cu preponderenta pe carosabil pentru ca pe traseul meu masinile mai mult stau pe loc decat se deplasaeaza si atunci ma strecor printre ele. Sfat personal : incercati sa circulati printre masini si nu pe prima banda langa trotuar cand masinile sunt oprite la semafor. Mi-au deschis cativa portiera si nu stiu cum de nu s-a rupt trotineta si eu sa ma aleg cu ceva fracturi. Pe celelalte benzi e mai mica probabilitatea ca cineva sa deschida portiera sa coboare, asta din experienta mea.
In privinta legislatiei eu stiu ca ce nu este interzis in mod expres inseamna ca este permis. Daca desteptii nostrii nu au prevazut in legislatie categoria acestor mici vehicule electrice asta nu inseamna ca sunt interzise. Singurul dezavantaj cred ca este legat de despagubiri si tragerea la raspundere in eventualitatea unui eveniment in trafic. In rest, ride safe si protejati pietonii ! Demisia carmencita !!!
ovidiu(Citează)
07/06/2019 la 9:35 AM
Nu este adevarat. Legea prevede ce categorii de vehicule trebuiesc inmatriculate pentru a putea circula pe drumurile publice si aceste trotinete nu se incadreaza la aceasta categorie ci mai degraba la biciclete, care nu trebuiesc inmatriculate. Deci nu sunt prevazute in lege iar asta nu inseamna ca sunt interzise, dar nici permise. Legea se intrepreteaza ca ce nu este interzis in mod express, inseamna ca este permis, asta insemnand ca trebuiesc intocmite niste norme, pe care se pare ca nu este nimeni din politie capabil sa le intocmeasca.
ovidiu(Citează)
07/06/2019 la 10:03 AM
1. Trotinetele electrice nu sunt actionate exclusiv prin forta musculara deci nu sunt biciclete. Nici pietoni nu sunt. Deci sunt vehicule.
2. Pentru a circula pe drumurile publice vehiculele trebuie inmatriculate. Orice alt vehicul este interzis daca doar acestea sunt permise.
Uitasem sa scriu mai devreme: in lege mopedul nu e definit ca avand nevoie de o sa, nu vad de ce nu e asimilata trotineta electrica aici pana cand va fi reglementata expres.
scipio(Citează)
08/06/2019 la 10:13 AM
Ce este ceva nu se defineste sau explica prin ceea ce nu este sau nu contine. Intotdeauna ceva se descrie prin proprietatile pe care le are, nu prin cele pe care nu le are.
Motivul este simplu, cand definesti ceva prin ce nu are poti gasi n alte chestii care nu au sau nu sunt acelasi lucru. Iti pun in fata o chestie lichida alba, ti-o definesc prin faptul ca nu este galbena, nu este fierbinte, nu contine alcool. Ce este, vopsea, piure, lapte, prenadez?
Gaelex(Citează)
07/06/2019 la 10:13 AM
Asta nu stiam. Deci acum pot circula legal doar cu DLR in afara localitatii pe timp de zi?
Sol(Citează)
07/06/2019 la 10:16 AM
Hm, caz real ,un copilaș de nici 4 anisori ” circula ” pe trotuar pe o bicicleta mica fara pedale si intra in picioarele unui vârstnic din fata lui, acest bătrân se întoarce si smulge copilasului bicicleta de sub el articulandu-i cateva vorbe urâte atat copilului cat si părinților care se aflau cu mult in spate. Faceti parte din aceasi categorie ” domnule pieton deranjat de clanxon ? ” Nu vorbim despre gramatica …este evidentă…
Rodica Petcu(Citează)
07/06/2019 la 10:41 AM
Tu esti din alt film.
scipio(Citează)
07/06/2019 la 10:53 AM
Din modul tau de a gandi, pare ca tu esti copilasul de 4 anisori care circula pe trotuar. Ce legatura are un copilas de 20 de kile pe o bicicleta fara pedale care prinde maxim 5km/h cu o trotineta care merge cu 25km/h si e condusa de unul de 100 de kile? Urmeaza sa ne zici ca pamantul e plat…
costin(Citează)
07/06/2019 la 10:19 AM
Exemplu clar, cu legi invechite, neadaptate avansului tehnologic.
La noi se dau si modifica legi doar pt interesul personal al unora.
Exemplu clar, de oras cu infrastructura depasita de orice. Oras facut impotriva locuitorilor si nu pentru ei. Sunt si pieton si biciclist si conducator auto. In orice situatie voi fi, trebuie sa evit pericole, sa fiu atent. Ca biciclist, evita pietoni, evita masini, evita gropi, evita borduri imense, caini, balti..
gabi(Citează)
07/06/2019 la 10:30 AM
Uita-te la definitia mopedului. Scrie clar sa.
kta(Citează)
07/06/2019 la 10:38 AM
21. moped – autovehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric. Este asimilat mopedului cvadriciclul usor, astfel cum este definit la pct. 6 partea A din anexa nr. 1 la sectiunea 4 din Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare
Ma uit dar nu gasesc.
scipio(Citează)
07/06/2019 la 10:57 AM
Un moped trebuie să aibă lumini de semnalizare. Din câte am văzut eu trotinetele nu par a avea.
Din regulamentul de aplicare:
VOC(Citează)
07/06/2019 la 10:32 AM
Dar daca pun o șa mica undeva in partea din spate a trotinetei, cat sa nu ma incurce la mers, dar sa nu fie utilizabila decat intr-un numar de circ abstract? Teoretic, as putea sa o omologhez? Nu scrie nicaieri in lege ca acea șa trebuie sa fie utilizabila sau ca sunt obligat prin lege sa stau cu posteriorul pe ea. Si daca ma obliga, atunci cand vezi politie, te pui cu fundul pe șa, si o sa arati atat de amuzant incat nu o sa iti dea nimeni amenda ptr asta.
UrsuPolar(Citează)
07/06/2019 la 10:36 AM
Politia NU modifica/creaza legi, doar ar trebui sa asigure respectarea lor, nu vad de ce atat hate pe ei.
Mihai(Citează)
07/06/2019 la 10:54 AM
Pentru ca ar putea interpreta legea in favoarea cetateanului.
costin(Citează)
07/06/2019 la 10:55 AM
As ,menționa un singur lucru, in Brasov pistele pentru biciclete figurează marcate pe marginile trotuarelor ,deci pietonii ar trebui teoretic sa nu fie deranjați de clanxoanele trotinetelor sau a bicicletelor,eu personal nu am viteza cand ma deplasez pe aceste piste ,nu mi-am achizitionat trotineta ptr curse ci ptr relaxare, avand si una mecanică obțin si o mișcare sportivă. Din pacate nici trotuarele ,nici pistele si nici șoselele nu sant făcute cum trebuie ,au denivelari ,găuri etc deci ar trebui sa fii nebun sa circuli cu viteza pe asemenea ” obstacole ” mai ales in cazul cand achiziția trotinetei apropie bine pretul achiziției unei mașini, deci prudența este nr 1 ,dar lucrul acesta depinde de fiecare in parte .Pe youtube sant filmulețe cu ” personaje ” care ” gonesc ” nebunește printre mașini pe benzile din mijloc fara nici o frica si mândri foc de realizarea lor ,acolo ar trebui sa se intervină cu o lege aspra dar … cine …?
Rodica Petcu(Citează)
07/06/2019 la 11:01 AM
Observ un tipar aici. Toti Petcu din Brasov pare ca aveti o logica de fier.
costin(Citează)
07/06/2019 la 11:09 AM
Iar,unii jignesc,fiecare cu talentul sau
Rodica Petcu(Citează)
07/06/2019 la 11:25 AM
HAHAHHAHAHAHAHAHAHAH
GabrielG(Citează)
07/06/2019 la 11:11 AM
A mea nu pleaca de pe loc decat daca este actionata exclusiv prin forta musculara …..
ovidiu(Citează)
07/06/2019 la 11:15 AM
Aceeași problemă a fost și atunci când au apărut automobilele. Au existat o grămadă de accidente și ne-a trebuit zeci de ani până să apară regulile de circulație. Ca de obicei o sa ne sesizam abia atunci cand o sa fie prea tarziu pentru unii dintre noi. Până atunci…merge și așa. Sper să nu se interzică trotinetele elecrtrice și la noi pentru că chiar avem nevoie de o soluție la poluarea și traficul din oraș.
https://eu.detroitnews.com/story/news/local/michigan-history/2015/04/26/auto-traffic-history-detroit/26312107/
The Gadgetist(Citează)
07/06/2019 la 11:35 AM
Ce misto e Metrorex. Poti sa mergi cu bicicleta doar seara sau in weekend.
Comparativ, in Copenhaga ai voie mereu mai putin la orele de varf (7-9 si 15:30-17:30). Iar in Iunie-August ai voie oricand, ca oricum lumea e in concediu si nu prea mai sunt ore de varf. Trebuie insa sa iti iei bilet pentru bicicleta ;)
In Brussels e la fel, oricand mai putin in orele de varf. Nu e nevoie de bilet.
paul(Citează)
07/06/2019 la 11:36 AM
tu cand zici cetateanul, de fapt zici “cetateanului cu troniteta electrica”
Mihai(Citează)
07/06/2019 la 11:41 AM
Nu, a cetateanului in general. Pentru toti (pietoni, trotinisti, soferi) e mai bine sa fie legal sa mergi pe strada cu trotinete limitate la 25km/h si ar putea sa aplice legea in sensul asta.
costin(Citează)
07/06/2019 la 12:57 PM
S-a referit la momentul cand circula pe pistele de biciclete de pe trotuare. De ce nu citesti tot comentariul si dai omului peste bot? Te-ai facut singur de cacao.
Jupaneasa(Citează)
07/06/2019 la 1:07 PM
“fugarit verbal de catre pietoni de pe trotuar inclusiv de pe pistele de biciclete”
inseamna ca e fugarit si de pe trotuar si de pe pistele de biciclete. Acest al doilea caz nu mi se pare in regula si nu am contrazis-o. Una e sa citesti un text, alta sa il intelegi. Cacao.
scipio(Citează)
07/06/2019 la 9:39 PM
si Segway-urile … alea de le folosesc politia locala unde se incadreaza? au voie cu ele pe spatiu pietonal? dar pe piste de biciclete?
dan(Citează)
08/06/2019 la 10:53 AM
Ai de plm, justitiari de weekend.
” o trotineta de 15 kg cu om de 80 kg pe ea intra cu 20kmph intr-un copil si-l nenoroceste.”
Bosulache, asta se intampla constant in parcuri nu doar pe biciclete si cand alergi.
Daca pe tine te linistesc niste cuvinte pe o foaie e bine.
alxzen(Citează)