►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Mă gândeam la treaba asta: ce rost mai are obligativitatea de a purta permisul de conducere cu tine, atunci când conduci?
Adică înțeleg rostul legii la vremea când a fost dată. Vine dintr-o vreme când nu se puteau face verificări rapide în baza de date, că Miliția de atunci poate avea cel mult o stație radio pe mașină, iar baza de date probabil că era un caiet foarte mare, nu ceva computerizat. Vorbim de un sistem început acum zeci de ani și legi rămase la același nivel.
Dar acum? De ce trebuie să mai car permisul la mine, că altfel primesc o amendă, când orice polițist de acum poate verifica imediat prin stație dacă am permis, dacă-i valabil sau nu, dacă este pentru categoria corectă sau nu?
Nu permisul în sine, plasticul, îmi dă voie să conduc o mașină. Eu am voie să fac asta, pe persoană fizică, iar permisul este doar o dovadă în acest sens, dar una anacronică. În fond, nici CEC-ul nu mai dă carnete în care scrie câți bani ai la ei, nu?
În mod normal, buletinul ar trebui să fie suficient pentru orice. Uite CNP-ul meu, verifică tu dacă am permis, dacă tot m-ai oprit pentru control. Sunt mai mult de 10 ani de când un polițist mi-a arătat cum de pe o stație Motorola de buzunar putea verifica diverse despre mine, direct pe ecran. Punea CNP-ul meu acolo și primea inclusiv fotografia mea, direct pe ecranul stației. Sunt sigur că ar putea scrie acolo și dacă am sau nu permis valabil.
Și zic ca buletinul ar trebui să fie suficient pentru că ceva trebuie să existe. Nu poți să-i reciți unui polițist CNP-ul tău și să te creadă pe cuvânt; e bun și un act de identitate oficial, greu de falsificat, mai ales că buletinul este utilizat și în alte situații (primit colete, identificat la Poștă, la bancă șamd). În teorie te-ai putea descurca și fără buletin, dovadă că sunt multe țări ce nu emit nici un act de identitate cetățenilor proprii, dar hai să nu renunțăm la tot dintr-o dată.
Dar permisul de conducere purtat mereu cu tine, doar ca să îngroașe portofelul? Inutil în acest an.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
44 comentarii
19/06/2019 la 12:27 PM
eu nu inteleg la ce ne mai trebuie certificatul de nastere dupa ce se emite buletinul
cismaru(Citează)
19/06/2019 la 1:10 PM
ti-ai pierdut vreodata buletinul?
Robert(Citează)
19/06/2019 la 1:44 PM
Robert, cred că era vorba de necesitatea certificatului de naștere în alte circumstanțe, mai… banale. De exemplu, la înscrierea la facultate era (nu știu dacă mai este) nevoie de copie legalizată a certificatului de naștere.
Ionuț Staicu(Citează)
19/06/2019 la 2:11 PM
Pentru ca in certificatul de nastere scrie ce nume aveai la nastere. In CI scrie ce nume ai acum.
alunelu(Citează)
19/06/2019 la 5:55 PM
Eu nu înțeleg de ce-ți trebuie certificatul de divorț cînd te duci să schimbi buletinul. În original și copie. Tu fiind bărbat care nu și-a schimbat numele după căsătorie. Sau de ce, dacă ai copii – n-am, dar se pare că e pe bune -, cînd îți schimbi buletinul, tre’ să te duci cu certificatele de naștere ale copiilor, în original și copie. No joke.
On topic: ca să vadă poza de pe permis, să fie siguri că ești tu. Pe de altă parte, unii nu-și știu CNP-ul pe de rost. Altfel, cred că s-ar rezolva oarecum ușor cu o aplicație de mobil în care să îți apară mutra și numele, unde să aibă toate datele relevante: are buletin, permis, pașaport etc.
Alex Mihăileanu(Citează)
24/06/2019 la 3:01 PM
Pe certificatul de nastere scrie cine-s parintii tai (in buletin nu mai scrie de mult) si sunt situatii in care informatia e utila, de exemplu la vreun notar pt vreo succesiune sau pentru vreun act facut in numele copilului tau minor dar posesor de buletin. Notarul nu are acces la baza de date a politiei.
Apollo(Citează)
19/06/2019 la 12:40 PM
si mai mult, esti obligat sa ai certificatul auto la tine, cand oricum ai numere de inmatriculare vizibile si de cele mai multe ori ai si vin-ul in parbriz.
si daca lasi certificatul in masina si ea ti se fura.. casco zice ca nu bine si ramai cu buza umflata, chiar daca esti cu asigirarea platita.
asa ca.. te obliga sa te plimbi mereu la tine cu o chesti suficient de mare cat sa nu intre in portofel.
deci, pana la permis (care macar e mic si usor de purtat), poate insisti cu certificatul ala auto
john2381(Citează)
19/06/2019 la 1:36 PM
corect, ca politaiul trebuie sa stie pe de rost toate modele de masini, respectiv masa maxima autorizata, ce fel de pneuri ai voie sa pui la ea etc.
Giovani(Citează)
20/06/2019 la 9:45 AM
si cam cum face sa cantareasca masina cand te verifica? te roaga sa treci cu ea peste piciorul lui?
verificarile astea se fac oricum cu echipa rar si echipamente dedicate si conectate, deci tot nu vad noima.
si da, pentru a verifica daca ai itpul in termen se pot folosi camerele care merg acum pentru rovigneta si eventual se pot adauga unele suplimentare in oras.
cam in cate situatii un politist “neconectat” face o verificare a unui sofer sau a unei masini?
si daca e chiar o urgenta si e neconectat.. poate folosi un telefon pentru a suna intr-un dispecerat unde il ajuta un coleg cu verificarea.
si nu, prezenta unei hartii fara verificare conectata nu e nici pe departe o garantie ca e adevarat ce scrie in hartia aia (certificatul de inmatriculare nu e chiar o chestie dificila de falsificat pentru cineva care are nevoie de asta)
john2381(Citează)
19/06/2019 la 12:40 PM
Dar polita rca? talonul? ro-vignieta?
Marius(Citează)
19/06/2019 la 12:45 PM
da’ eu chiar ma gandeam sa tin niste copii dupa actele astea permanent in masina si sa nu le mai port, cel putin in oras.
prefer sa platesc amenda, cat poa’ sa fie? bine, oricum nu m-a mai oprit politia de nici nu stiu cati ani
Marean(Citează)
19/06/2019 la 8:17 PM
O singura data mi am uitat portofelul acasa si atunci m au luat. Nu aveam buletinul si permisul in rest eram ok. Le am furnizat cnp si serie, s a confirmat totul pe o statie daia motorola, inclusiv poza dar tot n am scapat de amenda…
Robert(Citează)
20/06/2019 la 12:34 PM
cat a fost amenda, te rog? 300?
merci
Marean(Citează)
19/06/2019 la 12:47 PM
De ce sa pierzi timpul cu introducerea a 13 cifre ? Pentru ca ti-e comod ca lângă buletin si certificatul de înmatriculare sa mai pui încă un carton ? Asta lângă cele 5 iconițe cu Maica Domnului și Părintele Cleopa plus bonurile de la Benzinărie.
Următorul pas ar fi sa prezinți polițistului o poza pe telefon sau sa ii reciti tu CNP-ul.
george(Citează)
19/06/2019 la 5:01 PM
Implant sub piele cu Cip care sa conțină toate informațiile sau interogare a bazelor de date după amprenta…
Daniel(Citează)
19/06/2019 la 12:52 PM
În Olanda e obligatoriu să ai permis de conducere atunci când conduci, și e obligatoriu să ai un act de identitate atunci când ești în public.
Diferența e că permisul de conducere e considerat act de identitate (pe lângă pașaport și card de identitate). A, și certificatul de înmatriculare al mașinii e tot un card în același format.
VOC(Citează)
19/06/2019 la 1:17 PM
Eu sun curios cati ati facut o scrisorica la parlamentahrul vostru ca sa scimbe legea aia idioata. Nu doar permisul trebuie sa-l ai ci si cartea de identitate. iar amenda e absolut uriasa. In plus, bicilistii trebuie sa aiba si ei cartea de identitate altfel iau din nou amenda aceea uriasa ca su cum ar merge cu camionul fara permis.
tudor(Citează)
19/06/2019 la 4:00 PM
Orice cetatean trebuie sa aiba la el cartea de identitate, altfel pot primi amenda in cazul unui control.
De ce s-ar face o exceptie pentru biciclisti ?
Andrei G(Citează)
19/06/2019 la 1:35 PM
În curând și la noi… https://www.google.com/amp/s/9to5mac.com/2019/06/17/scan-german-id-cards/amp/
The Gadgetist(Citează)
19/06/2019 la 1:37 PM
aaaa…pt ca in buletin nu sunt trecute toate datele din certificatul ala?
Giovani(Citează)
19/06/2019 la 1:38 PM
*@cismaru
Giovani(Citează)
19/06/2019 la 1:41 PM
Radu, pot exista situatii in care cel care te verifica nu are statie, telefon sau net la el.
Daca un politist, chiar si in timpul liber, legitimeaza un student la teologie care face drifturi cu BMW-ul lui din ’90 in parcarea unui magazin, nu crezi ca ar fi indicat sa poata sa-i ceara legal sa prezinte si un permis de conducere? e doar o situatie din foarte multe.
Giovani(Citează)
19/06/2019 la 1:59 PM
Deci la ultimul scrutin a trebuit cineva sa iti scrie numele si adresa de mana in 2 catastife desi ti-au inregistrat digital prezenta cu tableta, si tu continui sa pui intrebari din astea?
nashu_mare(Citează)
19/06/2019 la 2:00 PM
S-a dus gresit comentariul. Era generic, pentru Radu.
nashu_mare(Citează)
19/06/2019 la 1:43 PM
În principiu sunt de acord, cu unele mici ajustări. Spre exemplu sa fie opțional, dar pe riscul tău. Zic asta deoarece e posibil ca interogarea sau conexiunea cu acel DB să nu funcționeze momentan, tu să nu ai permisul la tine, iar în acest caz ce s-ar putea face? Să te creadă polițistul pe cuvânt, să considere că nu ai drept de a conduce (adică nu deți un permis valabil) sau să te țină tras pe dreapta până își revine DB-ul?
Consider că e o chestiune puțin mai complicată, drept pentru care încă e obligatoriu și în țările cu apă caldă :)
dumy(Citează)
19/06/2019 la 1:48 PM
Sunt multe chestii in romania care sunt gandite prost – un exemplu mai vechi era cartea de alegator, care nu a fost folosita niciodata, sau mai nou cardul de sanatate. Daca statul ar avea in vedere o informatizare buna cu niste baze de date integrate, nu ar mai fi nevoie de atatea carduri/acte, sau ai putea sa folosesti unul din acte in locul celuilalt (ca in sua, unde carnetul de conducere este considerat egalul unui buletin). Bazele astea de date integrate nu sunt dorite insa prea mult in romania, chiar de politicieni .. pentru ca statul ar putea apoi urmari foarte repede si usor pe unde se scurg banii. Si in plus, la cum se fac lucrurile la noi, cine stie prin mainile cui ar ajunge datele acelea importante (vezi ultima nazbatie cu sistemul ANAF in parteneriat public-privat). Nici nu mai deschid discutia ca se zicea acum cativa ani ca se schimba formatul cartilor de identitate, sa nu mai fie asa mari .. a mai auzit cineva ceva de asta?
Catalin Istratoiu(Citează)
19/06/2019 la 1:52 PM
Din punctul meu de vedere, ar fi ideal sa pot da cu dejtu pe vreun cititor de amprente si sa apara pe ecran toate informatiile necesare.
Giani Mucea(Citează)
19/06/2019 la 2:37 PM
Degetul pe care tocmai l-ai scos din nas.
Cristi(Citează)
19/06/2019 la 2:42 PM
Nu, pentru nas am rezervat degetul mic de la mana stanga. Ala cu unghia neagra netaiata de juma de an. Nu toata lumea face la fel?
Giani Mucea(Citează)
19/06/2019 la 2:29 PM
… sau nu are semnal pe statia aia Motorola sau reteaua TETRA e picata.
cineva(Citează)
19/06/2019 la 2:53 PM
nu mai bine pui amprenta si afla tot despre tine? :)
Radu(Citează)
19/06/2019 la 3:07 PM
Daca esti suveran nascut viu, nu e obligatoriu.
cata_nv(Citează)
19/06/2019 la 4:17 PM
Cred ca toate infomatiile se pot obtine plecand de la… VIN! :)
George(Citează)
19/06/2019 la 4:38 PM
anvelopele nu se mai trec
raiiar(Citează)
19/06/2019 la 4:46 PM
pai si informatiile astea oricum sunt stocate intr-o baza de date…cu o simpla interogare de CNP ai putea sa vezi istoricul persoanei…fara sa fie nevoie de o copie legalizata de nu stiu ce…
ciprian(Citează)
19/06/2019 la 5:48 PM
Stiu ca raspunsul pare tembel, dar pe permis scrie cand trebuie sa-l schimbi. Ori daca nu il ai , uiti sa faci treaba asta.
Cezar(Citează)
19/06/2019 la 6:26 PM
Pe mine nu permisul de conducere ma incurca. Are o dimensiune rezonabila ca sa incapa in portofel. Cartea de identitate o urasc. Nu inteleg de ce naiba trebuia sa o faca atat de mare.
Doru(Citează)
19/06/2019 la 7:47 PM
Poti sa-mi spui care este legea si articoul in baza caruia pot fi amendat ( si de catre cine) daca nu port cartea de identiate la mine?
Eu stiu doar ca trebuie sa “pastrez cu grija” cartea de identitate (si aleg sa o pastrez in sertar la Baia Mare) si sa o prezint pentru identificare persoanelor in drept sa ma identifice; iar in lispa posibilitatii de identificare pot fi retinut in vederea identificarii. Daca ma conduce cineva la sertar la Baia Mare arat buletinul altfel sunt verificat dupa poza la sectie. Nimic despre amenda.
Ca biciclist pot fi amendat conform Art 101, alin 18 / OUG195/2002 cu amenda: in clasa III (adica 6 puncte amenda adica 1248RON in 2019) daca nu am buletinul cand merg cu bicileta). Ca pieton nu. Corecteaza-ma daca gresesc.
Aceeasi amenda o platesc daca am uitat actele acasa sau daca mi s-a furat portofelul si indraznesc ca conduc pana acasa in loc sa pun masina pe platforma.
Politistul satului poate sa-l amendeze pe badea Ghorghe instant fara intrebari daca l-a vazut e bicicleta, si il stie deci nu trebuie sa-l mai identifice.
O amenda fara rost care e intotdeauna abuziva si care are o valoare excesiva.
Pe de alta parte politistul de la circulatie va retine si conduce spre identificare persoanele pe care nu le poate identifica.
tudor(Citează)
19/06/2019 la 11:29 PM
nu mai bea!
cici(Citează)
20/06/2019 la 10:33 AM
As prefera ca permisul de conducere sa aiba statut de act de identitate si atunci nu ar trebui sa mai car dupa mine cartea de identitate. Primul e format mic si intra in orice portofel pe cand CI-ul e ditamai plasticul care da o multime de batai de cap.
Cristi(Citează)
20/06/2019 la 10:48 AM
Poate pentru că e poză pe el și milițianul trebuie să-ți asocieze mecla cu poza aia ca nu cumva să fie fratele tău geamăn ăla care a omorât 2 oameni beat și apoi a dat datele tale ca să scape de pârnaie.
Sau poate că dacă faci un accident și ești mort sau leșinat e mai ușor să afle direct de pe permis dacă ești donator de organe și/sau ce afecțiuni ai. Sunt țări în care se trec pe permis treburile astea și țări în care permisul e act de identitate.
Mălin(Citează)
20/06/2019 la 11:56 AM
In UK tocmai permisul de conducere e considerat act de identitate. Am in portofel permisul plus un card de credit. Restul cardurilor sunt in Apple wallet :) bani cash nu mai folosesc de vreo 2 ani (pardon prin România când mai vin, folosesc).
Cristi(Citează)
01/07/2019 la 1:14 PM
Știi de ce?
Pentru că o bombă de tip electro-magnetică va distruge orice bază de date digitale, orice card bancar unde-ți sunt stocate „punctele de viață” (banii) și fișele medicale.
Lasă așa că e mult mai bine. Ăstea cu cipul și cu altele sunt dorințe sardonice să creăm niște probleme în care cetățeanului îi este furată identitatea.
Rilache(Citează)
05/07/2020 la 8:57 PM
Ti s-a intamplat vreodata sa iti pierzi buletinul si brusc sa arati diferit, neidentificabil? Sa nu mai ai adresa respectiva si dovada ei?
kingrocker(Citează)