►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Eram în concediu și mă uitam la televizor la criza din Venezuela. Curentul electric picase pentru a treia oară într-o săptămână, oamenii nu aveau ce mânca, se certau în continuare pe cine este președintele legitim al țării.
A urmat apoi un reportaj despre oameni care au emigrat din Venezuela în ultima perioadă. O femeie, învățătoare sau profesoară în Venezuela, devenise prostituată într-un cartier sărac din Columbia; după cum spunea în interviu, erau prea mulți refugiați, nu o angaja nimeni, asta a fost singura soluție pentru a nu muri de foame.
M-am uitat la toate acestea destul de detașat, ca și cum aș fi privit actorii dintr-un film, nu oameni reali. La final mi-am spus “mda… nasol de ei” și am trecut mai departe, că aveam altceva de făcut.
După ceva timp mi-am dat seama că, de fapt, marii majorități a oamenilor nu îi pasă de drama unui alt popor. Ne uităm la știri despre alții, ne considerăm mai informați, sperăm ca situația să se rezolve, dar implicarea, efortul cognitiv, se termină cam în acest punct.
Nici altor țări nu le pasă cu adevărat de alte țări. Se vor implica punctual atunci când este vorba de vreo criză umanitară, de trimis specialiști, de luat niște răniți în spitalele lor, dar în chestiunile mai complicate se vor limita la cuvinte “grele” precum “condamnăm cu tărie” și “solicităm încetarea”, dar asta va fi tot. Uitați-vă la Siria, Yemen, Myanmar și alte țări pentru exemple concrete.
Mi se pare că încet încet ne ducem și noi spre o criză pe diverse planuri. Curtea Constituțională este dominată de un partid, legile se modifică la întâmplare, organizarea referendumurilor se schimbă după cum convine altora, justiția nu mai are colți, se inventează minciuni despre adversari politici și mass-media le susține. În tot acest timp, țara se afundă în paragină și poluare, datoria externă crește, afacerile cu adevărat serioase ne ocolesc.
Observația aceasta este îngrijorătoare pentru că, dacă ajungem într-o criză puternică, nu ne va salva nimeni. Nu UE, nici americanii, rușii sau chinezii. Nu va apărea un Mesia, ci fiecare trebuie să-și rezolve problemele proprii. We’d be fucked.
Singurii care pot împiedica cu adevărat o criză sunt cetățenii acelei țări. Întâi la vot (și unul important vine chiar în această lună), apoi cum s-o putea. Din afară nu vor veni decât reporteri care să te filmeze cum te afunzi și mai tare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
29 comentarii
16/05/2019 la 7:10 AM
Gradul de empatie e proportional cu proximitatea persoanelor in suferinta. Nu e nimic in neregula cu tine, e ceva universal valabil.
Deea(Citează)
16/05/2019 la 9:29 AM
Da, e adevărat. Dar e dincolo de empatie ce voiam eu să zic. Poate că voi și empatiza cu ei, dar tot nu se va face ceva concret.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 7:46 AM
Nu, corect este we are fucked.
Uită-te la sporul natural al României,la rata emigrației și o sa vezi ca pleaca oameni tineri,activi care se presupune că mai gandesc.
Pensionarii ies constant la vot si votează cu cine le promite ceva,orice, restul se pi#a pe el de vot sau oferta e fragmentată.
Asta e ,iesim la vot in continuare :)
Silvanus(Citează)
16/05/2019 la 8:16 AM
Si cu cine ai vrea sa voteze un pensionar? Cu ala care nu.i promite nimic sau cu ala care.i spune “boss intai tre sa strangem din kur vreo 5 ani, apoi o sa fie mai binisor”.
Cand mai ai cativa ani de trait si o pensie de kkt normal ca.l votezi p.ala care.ti da acum. Trist dar cat se poate de logic.
BlackSkull(Citează)
16/05/2019 la 9:21 AM
@BlackSkull, daca pensionarul ar fi mai educat, ar intelege ca suma aia in plus la pensie este anulata de inflatie fara o economie solida. Un partid care nu e pus pe furat trebuie sa rezolve intai problemele economice si pe urma sa mareasca pensii. PSD-ul nu va face niciodata asta, ei guverneaza in stil comunist: manipuleaza mase de oameni inventand probleme false, fac guvern cu ministri care nu au nici o experienta in domeniul respectiv iar inainte de alegeri mai arunca cate un ciolan. Pe langa problema educatiei, pensionarul nostru a trait multi ani in comunism, o perioada in care nu te gandeai la societate si incercai sa te descurci cum poti, apucaturi care nu le poti schimba asa usor.
Adrian(Citează)
16/05/2019 la 9:23 AM
@BlackSkull – mai zi-le si tu ca eu m-am saturat de cate ori am zis pe aici ca atat pensionarii cat si ceilalti votanti ai PSD voteaza exact cum ar vota ei cei mai multi dintre “noi” daca am fi in locul lor.
Cand ai resurse (de tinerete sau de capital) e usor sa fii anti-PSD.
Pana la urma e o chestie simpla: lumea voteaza cu cine le asigura un trai mai bun pe termen imediat. De aia sunt si goarte periculoase noile autotitarisme din Polonia sau Ungaria – pentru ca asigura prosperitate.
Eu zic sa zicem merci ca PSD nu face autostrazi, ca daca ar incepe sa le faca, nu am mai scapa de ei in vecii vecilor.
Marean(Citează)
16/05/2019 la 9:31 AM
Eu nu pot să reproșez cu adevărat ceva pensionarilor care votează PSD. Votează pentru ei, gândul la “cu alții ar putea fi țara mai bine pe termen lung” este greu de avut când ai o pensie mică și nu-ți ajung banii pentru a supraviețui.
Faptul că ponderea pensionarilor în societatea noastră este atât de mare este mai degrabă o problemă.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 7:54 AM
Articolul asta imi aduce aminte de ala in care ziceai ca ti-ai dat seama ca depresia chiar e o boala.
Marean(Citează)
16/05/2019 la 9:32 AM
Da, păi tocmai văzusem reportajul despre Venezuela :P
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 8:57 AM
Din pacate noi ca popor nu am invatat sa gandim pe termen lung si sa ne intereseze su de cei din jur , de parca am fi singuri pe lume. Ca bugetar pot sa zic ca nu imi doream o marire salariala cat o crestere a investitiilor, a finantarii educatiei pt copiii mei. Daca un lucru, o situatie, un obiect stanjeneste cumva accesul, viata sau pozitia unor necunoscuti noi nu luam atitudine. O facem doar daca ne implica in mod direct pe noi. Cei din lumea civilizata se autosesizeaza imediat pt orice situatie aparuta care ar putea deranja pe cineva. Asta se poate rezolva doar prin educatie si sanctiuni aplicate cu consecventa si celeritate.
ovidiu(Citează)
16/05/2019 la 9:03 AM
de acord cu Ovidiu.
mac gregor(Citează)
16/05/2019 la 9:34 AM
Este posibil ca ei să se sesizeze mai repede și pentru că au experiență mai mare în democrație, importanța societății, a dezvoltării șamd.
România încă are mentalitatea din comunism: statul ți-e dușman și trebuie furat pe unde se poate, sub orice formă (nu musai monetară), vecinul îți este și el dușman sau măcar adversar în societate, să-i moară capra!
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 9:21 AM
Cum adică nu-i pasă nimănui de problemele altor țări? Investițiile străine (FDI) ce sunt?
Rilache(Citează)
16/05/2019 la 9:35 AM
Exact ce le spune numele: investiții. Speră la un return cândva.
Mă refeream totuși la alt gen de probleme când am scris articolul. Sigur că ăluia de a investit într-o fabrică de șampon lângă Brăila îi pasă ca România să meargă bine pentru a se vinde mult șampon, dar eu mă refeream la probleme de alt nivel și tip.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 9:48 AM
Diferenta intre noi si Venezuela e ca noi plecam organizat, in transe, nu toti odata.
Giovani(Citează)
19/05/2019 la 10:57 AM
Și mai este diferența importantă că noi avem unde pleca. Venezuela este înconjurată de țări sărace, de fapt Venezuela ar fi putut fi cea mai bogată din regiune, dar n-au avut conducători care să le asigure asta.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 9:52 AM
in caz de criza te salveaza ce poti sa produci in tara si sa nu te bazezi pe import. nu suntem departe de venezuela, suntem mai rau, aia au petrol mai mult ca arabii.
faceti un exercitiu, ce ati manca maine daca pe rafturile magazinelor nu ar mai fi mancare din import?
iarna cand sunt blocate soselele mai mult de 2 zile, in supermarket mai gasesti doar conserve si congelate, toate legumele, fructele sunt de mult disparute.
inca 2-3 zile de blocaj si raman doar rafturile goale.
ionut(Citează)
19/05/2019 la 10:58 AM
La ce te referi? Tu ce mâncare cumperi de ți se pare că depinzi atât de mult de import?
90% din carnea din magazine este din România, legumele la fel, avem ouă, iaurt, pâine șamd. Cred că 90% din dieta mea este făcută din produse românești.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 10:46 AM
Eram in concediu și la micul dejun mă uitam la știrile EuroNews cu 5 știri despre un atentat în Franța cu 7 morți cred că cel de la Charlie Hebdo, apoi o singură știre din Camerun cu niște mercenari care au împușcat 25 de copii într-o școală apoi o singură știre despre o barcă cu migranți care s-a răsturnat, 15 morți.
george(Citează)
16/05/2019 la 10:47 AM
Am uitat sa spun, pe alte televiziuni nici nu se pomenea de crimele din Camerun sau de tragedia migranților.
george(Citează)
19/05/2019 la 10:59 AM
Euronews este cu euro-știri, mai ales că Franța este subiect important. Mie mi se pare mai nasol pe Euronews că nu prea auzi de alte țări din Europa.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 12:24 PM
#stauacasa
gigi(Citează)
16/05/2019 la 12:31 PM
La facultatea de jurnalism ni s-a explicat inca de la inceput despre regula mortului pe KM. Stirea cu cineva mort in cartierul tau va avea un impact decat cu 10 morti in Israel. Insa daca sunt 700 de morti la WTC, cea din cartierul tau devine neinteresanta.
Cristian Raduca(Citează)
19/05/2019 la 11:01 AM
Ce-i un KM?
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 3:04 PM
Prostii care arată cât de puţine lucruri ştii despre lumea care ne înconjoară (dincolo de burgeri şi avioane probabil).
Nu ne compara cu Venezuela. Acolo este dictatură militară şi nu intră nimeni în ţara aia oricât ar vrea să-i ajute. Acum ceva vreme chiar au blocat cu camioane străzile care intrau în ţară pentru a nu intra ajutoare (când eşti dictator eşti şi în mare măsură paranoic).
Andrei(Citează)
16/05/2019 la 3:54 PM
Şi aş mai adăuga că dincolo de ajutoare în bunuri chiar şi FMI-ul sau UE-ul sau americanii pot şi ajută ţări membre/partenere atâta vreme cât respectă nişte reguli. În Venezuela nu se aplică asta datorită dictaturii militare, care este şi cauza unor sancţiuni economice (deci sunt chiar anti-ajutoare) care i-au afundat şi mai mult.
Andrei(Citează)
19/05/2019 la 11:06 AM
Problema este că au ajuns treptat în situația aia, nu au avut din prima zi dictatură militară. 20 de ani de Chavez și Maduro i-au adus aici, cu un populism ieșit din comun și teama indusă populației că “imperialiștii” le vor răul. Putem merge și noi în această direcție.
Ar fi putut fi Dubai al Americii acolo, dar n-a avut cine să-l construiască.
nwradu(Citează)
16/05/2019 la 6:21 PM
Nici eu nu reprosam nimic pensionarilor. Fiecare voteaza cum il duce capul sau stomacul. Ziceam de faptul ca la pensionarii hardcore nu ai cum sa ajungi fara alte promisuni , de orice gen.
E vorba de restul care ar trebui sa se mobilizeze si sa iasa la vot, cu orcine ar vota, more is more in cazul de fata.
Silvanus(Citează)
19/05/2019 la 11:07 AM
Da, pentru că nu au alte nevoi dincolo de bani pentru întreținere și medicamente. Nu au nevoia de autostrăzi, de școli bune, de parcuri frumoase, de aeroport mai mare șamd.
nwradu(Citează)