►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
27 May 2019 ·
Acum câțiva ani, înainte să renovăm casa, întrebam într-un articol care ar fi cea mai bună plită incorporabilă. Articolul are în continuare mult trafic din Google, deși nu oferă și un răspuns la această întrebare, dar între timp am învățat și eu cum stau lucrurile cu plitele și iată mai jos un scurt ghid în acest sens.
Plitele incorporabile sunt de trei tipuri: cu gaz, pe inducție și vitroceramice. Fiecare tip are diverse avantaje și dezavantaje și alegerea ar trebui făcută mai degrabă în funcție de ce vrea fiecare de la bucătăria sa. Toate se introduc direct în blatul de bucătărie.
Plitele incorporabile cu gaz sunt ca partea de sus a unui aragaz. Alimentarea cu gaz încă poate fi un avantaj, că dacă apare vreo avarie și pică electricitatea, încă puteți să vă faceți un ceai. Toate oalele și tigăile pe care le aveți funcționează fără probleme cu ea, pe când la inducție aveți nevoie de vase noi de gătit.
Mulți poate vor considera și că știu deja cum este cu gazul și nu vor să se complice cu sisteme noi de a încălzi mâncare, dar i-aș sfătui să o facă pentru că avantajele sunt doar cele de mai sus, iar în rest lista de dezavantaje este destul de lungă.
Plitele cu gaz sunt foarte greu de curățat față de celelalte, că sunt greu de spălat pe lângă toate ochiurile și duzele, iar grătarele se murdăresc și ele în timp. Mai mult, cu noile reglementări veți avea nevoie de furtun flexibil, senzor de gaz cu electrovalvă pe alimentarea plitei șamd, plus niște verificări periodice făcute de specialiști. Plitele cu inducție sau vitroceramică n-au astfel de probleme, fiind alimentate cu curent electric.
Cea mai mare problemă din cele de mai sus mi se pare curățirea ei, care este dificilă și consumatoare de timp. Dacă vă luați o plită cu gaz, alegeți una cu grătare din fontă, mai groase și mai solide, nu din cele subțirele. De asemenea, luați una cu butoanele plasate la distanță de arzătorul mare (ca să nu ardeți/topiți butoanele).
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
|
|
Plitele vitroceramice folosesc curentul electric pentru a încălzi un element din interiorul plitei, care la rândul său transferă această căldură în sus, prin ceramica de la suprafață, spre tigaie sau oală. Sunt, practic, un reșou electric.
Avantajul lor este că funcționează cu oalele clasice. De obicei arată ca o suprafață continuă, cu butoane tactile, așa că sunt foarte ușor de curățat – le dai cu spray și o cârpă și s-au luat direct toate petele sau urmele de mâncare. Nu cumpărați una cu butoane clasice!
Dezavantajul este că în continuare au o suprafață ce se încinge foarte puternic (devin roșiatice), deci v-ați putea arde din neatenție (și fără un grătar de protecție, este destul de simplu de pus mâna pe plită într-un moment de neatenție, mai ales pentru copii).
Un alt dezavantaj este consumul mare. Cel de vârf urcă spre 20 de amperi, la noi a tras electricianul un cablu separat pentru plită tocmai din tabloul electric. Apelați la un electrician pentru instalare, ca să vă tragă un cablu bun.
Însuși principiul de funcționare mai vine cu un dezavantaj: o parte din căldura generată se irosește în aer, transferul către tigaie de deasupra nefiind perfect. Și cele pe gaz au acest dezavantaj, desigur, dar inducția le-a eliminat pe toate.
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
|
|
Plitele cu inducție funcționează tot cu curent electric, dar o bobină din interiorul lor încălzește direct un circuit electric din fundul tigăilor și oalelor compatibile. Seamănă mult cu încărcarea wireless a unui telefon, doar că aici scopul este să genereze căldură în tigăile compatibile, care au niște bucle de cablu în fundul lor.
Sistemul are predominant avantaje: fiind o suprafață de sticlă cu butoane tactile, sunt foarte simplu de curătat cu spray și o cârpă. Sunt chiar mai simplu de curățat decât una vitroceramică; acelea, fiind cu căldură la suprafață, mai “ard” diverse pete sau urme de mâncare și trebuie frecate mai mult.
O plită cu inducție este mereu rece, căldura apare direct în tigaia de deasupra ei, adică nu reprezintă un potențial pericol pentru copii sau adulți neatenți și nici nu irosește căldură în mediul înconjurător. Puteți regla precis și căldura, că un circuit electric este mult mai ușor de reglat din butoane decât unul cu gaz.
Există un singur dezavantaj: aveți nevoie de oale, tigăi, ibric și orice altceva compatibil cu sistemele pe inducție. În practică, nu mi se pare un dezavantaj atât de mare pentru că aceste oale de gătit au acum prețuri normale, iar la diverse campanii de reduceri puteți cumpăra de toate la prețuri decente. Eu am vreo două tigăi de teflon și una ceramică compatibile cu inducția, deși acasă am plită cu gaz. Pur și simplu au fost atât de ieftine încât le-am luat așa (cele de inducție merg și pe vitroceramic și gaz, dar invers nu).
Iar dacă aveți vreun vas care vă place în special, vreun ibric norocos sau ceainic primit cadou acum 200 de ani de la masoni și nu vreți să renunțați la el, există adaptoare. Pe plita cu inducție se pune un fel de disc care se încălzește prin inducție și devine fierbinte, iar pe acesta se pune tigaia/ibricul/ceainicul clasic. Practic, dacă vă luați plită cu inducție nu trebuie să schimbați deodată toate vasele de gătit, ci un astfel de adaptor vă permite să o faceți treptat, pe măsură ce apar oferte.
Circulă și niște legende despre cum plitele pe gaz au o putere calorică mai mare, dar din ce-am văzut eu nu este adevărat. O plită pe gaz normală, de casă, are putere mai mare doar pe arzătorul principal, iar o plită cu inducție îl egalează fără probleme. Doar plitele profesionale pe gaz, precum cele din restaurante, au arzătoare suficient de mari încât să fie superioare unor plite cu inducție, dar acestea sunt probleme de bucătari profesioniști.
AVANTAJE |
DEZAVANTAJE |
|
|
TL;DR: luați-vă plită cu inducție, dar trageți un cablu special de alimentare pentru ea din tabloul electric sau dintr-o doză de perete, eventual cu siguranță proprie. Alegeți ce marcă vă place sau uitați-vă în specificații după cele mai mari puteri/ochi sau alegeți pe cea cu garanția cea mai bună.
Toate sunt la fel dpdv al spațiului necesar în bucătărie, adică au 60 cm lățime. Luați întâi plita, iar în manualul ei vi se spun dimensiunile exacte ale găurii necesare în blatul de bucătărie. Este recomandat să faceți instalarea cu un electrician autorizat, poate chiar cu un instalator pentru a sigila spațiul dintre plită și blat (ca să nu intre apă pe acolo, de exemplu). Dacă vă pricepeți la tras cabluri, vă descurcați și singuri.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
84 comentarii
27/05/2019 la 11:43 AM
Incredibil, un sfat despre electrocasnice de la Radu cu care sunt de acord.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 3:44 PM
Despre dezavantajele legate de costurile plitei gaze vs inductie si vitroceramica nu s-a spus nimic. Gazul este foarte ieftin, curentul electric nu prea. Trebuie luat in considerare si acest aspect foarte important, ca daca dai 40 de lei pe gaze / luna iar gatitul la plita cu inductie este de 3-4 ori mai scump, s-ar putea sa nu-ti convina.
Alt aspect negativ este legat de necesitatea unui circuit separat pentru plitele care functioneaza pe curent electric.
Kopa_Kopan(Citează)
27/05/2019 la 4:04 PM
”Trebuie luat in considerare si acest aspect foarte important, ca daca dai 40 de lei pe gaze / luna iar gatitul la plita cu inductie este de 3-4 ori mai scump” – curat folclor!
Se vede ca nu ai folosit niciodata o plita cu inductie. Eficienta utilizarii energiei este mult mai mare decat la aragaz, deoarece la inductie se incalzeste exclusiv vasul in care se gateste. La aragaz, flacara incalzeste (dar si polueaza cu gaze rezultate din ardere) mai mult aerul din incapere). De unde si necesitati energetice suplimentare pentru racirea/aerisirea incintei.
Gaz vs. inductie este similar cu manuala vs. automata si cu buda in curte vs. in casa.
daddy(Citează)
27/05/2019 la 11:47 AM
nu inteleg cum poti sa zici ca e foarte greu sa cureti un aragaz obisnuit (cei mai multi au facut asta toata viata si au supravietuit), in schimb pare ca nu consideri mare branza sa tragi un cablu electric special pentru plita.
nu e cam mult sa te apuci sa spargi peretii prin casa doar ca sa iti iei plita cu inductie??!
iar aia cu legile noi care cer senzori de gaz și verificări periodice iar nu am inteles-o – in primul rand, legile nu sunt noi, au cel putin 7 ani ca atunci m-am mutat eu si a fost nevoie de asa ceva
in al doilea rand, sa ai senzor / electrovalva si sa faci verificari periodice nu e doar o corvoada legala, e ceva ce ar trebui sa vrei tu sa ai, ca sa nu faci bum! si sa mori inainte sa impartasesti toata intelepciunea ta cu internetul, de exemplu.
nici nu mai zic ca daca ai centrala de apartament pe gaz, oricum trebuie sa le ai.
inteleg foarte bine ce inseamna sa faci SEO pentru blog, dar totusi.
Marean(Citează)
27/05/2019 la 12:03 PM
E mai greu, nu e foarte greu. Si e o chestie pe care o faci aproape zilnic, spre deosebire de trasul cablului, pe care il faci o data. Si evident, plita cu inductie are sens mai ales cand vrei sa renunti complet la gaze. Desi, chiar daca nu renunti complet, lipsa plitei cu gaz simplifica circuitul si elimina niste failure points. Si ca bonus, eficienta energetica – mai mare la inductie vs gaz.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:05 PM
Cablul il tragi o data, curatatul il faci saptamanal, daca nu chiar mai des.
Octav(Citează)
27/05/2019 la 12:09 PM
da, asta cu curatatul aragazului care e grea pare ca e din ciclul “iata niste solutii la niste probleme pe care nu stiai ca le ai”.
in fine, nu am chef de hatereala azi, dar mai am o intrebare: la plitele cu inductie, nu exista riscul sa le lasi pornite, avand in vedere ca nu se vede mai nimic pe ea?
se inchide singura cand nu mai e contact sau cum?
stiu ca acu’ niste ani am fost intr-o vacanta si am nimerit pt prima data un apartament care avea plita cu inductie… sincer nu am reusit sa fierb niste apa, nici nu stiam daca plita e pornita sau nu, nici nu stiam daca ibricul e bun sau nu, mama mama ce-am mai injurat atunci :)))
Marean(Citează)
27/05/2019 la 12:15 PM
Pai curatatul aragazului nu e o problema pe care nu stiam ca o am. A fost mereu una dintre cele mai enervante task-uri, pentru mine cel putin.
Plita pe care o am eu inchide singura ochiurile goale, si asta dupa cateva secunde.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:29 PM
bine oameni buni, m-ati convins sa ma uit si eu la plitele astea cu inductie, nu pierd nici o ocazie de a mai cumpara ceva nou :-)
o sa ma uit cati amperi trage o plita din asta, ca eu peretii nu-i sparg.
cred ca sunt si atasat emotional de aragaz de fapt, ca eu acasa la mama m-am incalzit de multe ori la aragaz, ca nu era caldura.
Marean(Citează)
27/05/2019 la 12:34 PM
Se rezolva si cu incalzitul, exista adaptoare:
https://www.olx.ro/oferta/armura-argintie-mare-de-cavaler-de-medieval-ID6Mmik.html#d14c6060c6
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:40 PM
@Marean: Cam toate plitele cu inductie noi au functia asta de oprire automata. Daca plita detecteaza ca o suprafata este libera se opreste automat dupa cateva secunde. (probabil 3-5 secunde)
Si cred ca mai au un senzor. Plita mea era oprita (off) si am pus o placa de polistiren sa o acopar (ca lucram peste ea) ca sa nu scap ceva si sa o sparg. Dupa vreo 10 secunde a inceput sa bipaie. (desi plita in sine era oprita) A detectat ca e ceva pe suprafata ei si a inceput sa scoata sunete. A trebuit sa opresc siguranta sa o “opresc de tot”. Placa de polistiren o acoperea integral. Nu a scos sunete cand ea era oprita si pe plita se aflau vase.
DTC(Citează)
27/05/2019 la 12:55 PM
ok boys and girls, vad ca multe din plitele astea sug 30 de amperi sau mai mult, si cred ca bigger is better ca sa nu te enervezi ca nu-ti fierbe ceaiul, asa ca eu zic ca trebe tras cablu pana in tabloul de la Enel, nu doar pana la tabloul de sigurante din casa
cred ca siguranta mea de la apartament de jos nu are mai mult de 30A
iar saitul asta zice ca pentru 30A trebuie cablu de vreo 2 X 3mm grosime la lungimi de cateva zeci de metri
https://www.miculelectrician.ro/calculator-de-cabluri.php
ce-mi scapa?
Marean(Citează)
27/05/2019 la 2:01 PM
Marean, eu am o plita pe inductie care trage maxim 20A, si am limitat-o eu la 16A (are setare 12/16/20 parca) ca sa nu se bata cu frigiderul pe care a trebui sa-l las pe acelasi circuit de 20A. Daca nu folosesti mai mult de 2-3 ochiuri simultan iti faci treaba fara probleme cu ea, nu vei avea niciodata nevoie sa tii toate ochiurile la maxim.
In 16 amperi imi tine un ochi pe boost, 2 ochiuri mari simultan la nivelul maxim sau 3 ochiuri pana la nivelul 6-7 din 9 (nivel la care poti sa tii, de exemplu, fara probleme o oala de 5l la punctul de fierbere).
Presupun ca si cele de 30A au protectii cat sa nu-ti omoare sgurantele sau firele din casa, pur si simplu nu vor merge la puterea maxima.
Primul lucru pe care il vei observa, chiar si la una de putere medie, este ca incalzeste orice mult mai rapid. Eu cand sunt plecat de acasa si trebuie sa-mi fierb un ibric de apa pe vreun aragaz clasic simt ca innebunesc asteptand.
Sorin(Citează)
27/05/2019 la 2:24 PM
am inteles, makes sense, aia sa aiba limitare e bine de stiut daca o fi sa cumpar
merci
Marean(Citează)
27/05/2019 la 2:46 PM
Eu ii pun folie de aluminiu si am scapat.
Cand schimb folia, doar sterg outin (se mai scurg chestii pe langa ochiuri) si e plita ca noua. Ma salveaza de la mult frecat de arsuri :))).
Bine, eu am plita argintie, din inox, deci folia de aluminiu e aproape insesizabila.
Jupaneasa(Citează)
27/05/2019 la 3:47 PM
Apropo de circuit separat – nu este neaparat nevoie sa spargi peretele, se poate pune si la suprafata, protejat de niste profiele speciale. E drept ca poate fi inestetic, dar e mai simplu si mai ieftin.
Kopa_Kopan(Citează)
27/05/2019 la 11:51 AM
Mai sunt si miturile cum ca cele vitroceramice si cele de inductie se pot sparge mai usor.
Claudiu(Citează)
27/05/2019 la 11:55 AM
Se pot sparge foarte usor daca nu esti atent, da.
DTC(Citează)
27/05/2019 la 12:02 PM
Iti scapa oala din mana pe aragaz, nu are nimic.
Iti scapa pe inductie/vitro, poti sa o arunci.
Baltha Zerus(Citează)
27/05/2019 la 12:28 PM
In nici un caz nu e un mit ….
cosm1n(Citează)
27/05/2019 la 11:53 AM
Tocmai ce mi-am luat una pe inductie si sunt foarte multumit de ea. Am trecut de la gaz la inductie si diferentele sunt de la cer la pamant.
Pe inductie, totul se face mult mai rapid. Exista functia de “Power Boost” care incinge tava/oala (depinde de grosime) in cateva secunde.
Apa fierbe foarte rapid daca ai oala incinsa – power boost. (10-15 secunde)
Timpii astia ii atingi cu functia de power boost. Daca folosesti treptele de putere intermediare, tot mai este mai rapid decat o plita pe gaz.
Iar in ceea ce priveste curentul:
Electriceanul a tras din tablou (casa noua, curent trifazat) un circuit separat si special pt plita (toate cele 3 faze) pana in locul unde am instalat plita. A pus o siguranta de 20A. Legarea firelor la plita am facut-o eu. Pur si simplu nu ai cum sa gresesti si sa legi gresit firele. In manualul plitei exista schite pentru circuit monofazat si trifazat si culorile la fire te ajuta. Si daca nu stii sa citesti poti lega plita la curent. (serios) Fiecare cablu/faza/nul/impamantare are culoarea lui si pur si simplu de legi intre ele. Desigur, cu niste conectori adecvati si nu legand firele intre ele si pus o banda izolatoare.
DTC(Citează)
27/05/2019 la 11:58 AM
Stai asa ca nu inteleg. Cum adica ai legat firele? Electricianul ala nu a tras o priza si tu sa bagi plita in priza?
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 4:06 PM
Plitele nu vin cu stecher. Majoritatea prizelor din comert sunt specificate la 10-16 A, asa ca ar fi periculos sa permita oricui sa bage o plita de 20-30A intr-o priza care nu tine atat ( vorbim de plitele incorporabile cu 2-4 ochiuri, nu de cele portabile).
Sorin(Citează)
27/05/2019 la 4:07 PM
@Giani: Nu. O priza obisnuita ( shucko, monofazata) nu e potrivita pentru puteri de 4-7KW. Se folosesc cuple speciale, daca nu vrei sa faci o conexiune permanenta. Iar daca vorbim de trifazic, da se putea trage o priza de putere pentru curent trifazic. Dar daca ai un singur consumator care oricum va sta permanent cuplat si e controlat de o siguranta, care poate prelua si rolul de intrerupator nu prea mai are rost sa pui o priza, bani dati degeaba, gen .
* Daca ai o priza de perete normala si te gandesti sa legi o plita pe inductie la ea nu-i ok. Va trebui sa faci mai bine de-atat.
Catalinx(Citează)
27/05/2019 la 6:13 PM
Am ceva ce se numeste Perilex. Era de la plita anterioara, electrica.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 11:46 PM
Din cate stiu prizele Perilex sunt trifazate pentru 16A. In regim trifazat la curentul asta acoperi pana pe la 6.4KW, probabil ca nu-i mare buba nici daca ajungi la 6.6 – 7, ca nu folosesti mereu puterea asta, mai degraba rareori. E undeva la limita, functie de plita.
Majoritatea insa au curent monofazat, unde 16A inseamna max 3.8KW.
Catalinx(Citează)
28/05/2019 la 9:55 AM
Acum sincer sa fiu nu stiu de care e. Stiu ca are 5 fire inclusiv impamantarea si circuit separat cu siguranta de 16A.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:00 PM
Sună bine ce zici tu, doar că-i fals. De fapt fundul tigăilor și oalelor trebuie să fie feros, altfel nu se poate face inducția… magnetică. Dacă se lipește magnetul de oală, o poți folosi.
Ce nu ai menționat în articol este eficiența energetică. La gaz este cea mai joasă (vreo 40% din energie este risipită), la vitro e pe la mijloc (vreo 20-30%) iar la inducție ecel mai sus, cu mai puțin de 10% energie risipită.
Ionuț Staicu(Citează)
27/05/2019 la 12:58 PM
Perfect de acord, daca se lipeste magnetul de oala se poate folosi. Asta inseamna ca majoritatea oalelor emailate sunt bune pentru plita cu inductie.
Marius(Citează)
27/05/2019 la 3:11 PM
Fraza asta nu stiu de unde a scos-o Radu, e o chestie falsa si fara fundament. Nu exista nici un circuit in fundul tigailor si oalelor, tabla din material feros, feromagnetic, e “circuitul” in care sunt generrati curentii Foucault (sau eddy currents in engleza). Bobina genereaza campul electromagnetic pe o frecventa de pornire, apoi aceasta frecventa este adaptata la specificul oalei astfel incat bobina + oala sa atinga rezonanta si eficienta maxima de transfer a energiei, la fel ca si la incarcarea wireless a telefoanelor. E normal sa fie mai eficienta decat restul plitelor (gaz si electric) pentru ca energia este generata fix in peretele vasului, nu in aerul inconjurator, apoi transferata prin infrarosii catre vas.
finch(Citează)
27/05/2019 la 12:01 PM
Nu, plita nu a venit cu stecher. A venit cu cablul ei separat pe care il legi pe direct. Fara prize. Nu asta e cablul, dar asa arata:
https://www.ametist.ro/xadmin/images-ametist-ro/foto1313-2.jpg
DTC(Citează)
27/05/2019 la 12:12 PM
Nasol. Asta pe care am luat-o eu a venit cu stecher. Bine, l-am conectat eu la plita (puteai sa folosesti stechere diferite in functie de circuit) dar apoi l-am bagat in priza.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:05 PM
SIngura chestie ce imi lipseste (cumplit) de la gaz e ochiul wok + stir fry. Imposibil pe plita inductie :(.
Baltha Zerus(Citează)
27/05/2019 la 12:10 PM
De ce e imposibil? Am vazut wok-uri pentru inductie.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:18 PM
Exista wok care merg pe inductie, dar alea nu se numesc wok, sunt tigai cu pereti curbati si inalti. Gatitul la wok se face pe flacara care linge peretii, nu cu sursa de incalzire doar pe fund. Uita-te pe iutub cum se foloseste corespunzator.
Baltha Zerus(Citează)
27/05/2019 la 12:24 PM
A, inteleg. Inseamna ca singura varianta e sa iau un wok pt weber. Ar fi chiar interesant de incercat, il pun pe lista pentru vara asta.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:13 PM
Eu am o problema cu plita pe inductie. Nu stiu daca asa e la Gorenje (n-as mai lua, oricum, brandul asta) sau la toate, dar a mea functioneaza on-off. Adica, regland intensitatea din panoul de control, nu face decat sa schimbe intervalele de timp cat bobina functioneaza si cat sta. Pe power boost merge mai mereu, pana se incinge prea tare si se decupleaza acest mod. Asta face ca mancarea sa se gateasca in salturi iar tigaia/oala sa nu aiba o temperatura constanta. Ceea ce ar fi pacat pentru vase de fite, gen Le Creuset, care tocmai cu asta se lauda.
Pe mine nu ma deranjeaza atunci cand fierb chestii (btw, apa fierbe in cel mai scurt timp pe inductie, cu power boost activat), mai aiurea e cand prajesti sau gatesti chestii mai sensibile (gen steak de vita, peste etc.) unde folosesc in continuare gazul. Da, mai exista un tip de plite fata de ce ascris Radu, si anume cele mixte. Partea de gaz anuleaza tot avantajul cu curatatul usor, e ca dracu de enervant cand iti da oala in foc pe ea.
Deci, din cei care mai eveti inductie, tot asa merge: on – off?
Octav(Citează)
27/05/2019 la 12:24 PM
Eu am luat de la Bosch una dar nu am problema pe care o ai tu. Daca setez de exemplu pe treapta 5 mentine temperatura constanta. Nu stiu daca se opreste intre timp si iar porneste dar temperatura e mentinuta constanta si nu am probleme ca se arde mancarea.
DTC(Citează)
27/05/2019 la 12:25 PM
Si eu tot de la Bosch si tot temperatura constanta. Bine, presupun ca nu e chiar constanta, se intrerupe de 50 de ori pe secunda.
Giani Mucea(Citează)
27/05/2019 la 12:57 PM
Am avut plita de la Gaggenau și nu am avut astfel de probleme.
pahomi(Citează)
27/05/2019 la 12:19 PM
Posibil ca plita sa vina fara stecher și având fire trase direct de la panou atunci legi direct firele, fara a mai pune un stecher și o priză.
Iar legătura o poți face cu acei „papucei”, nu știu termenul lor în limbaj de specialitate.
Razvan Costea(Citează)
27/05/2019 la 12:24 PM
Nu stiu de ce la mine se incalzeste inductia, pun mana si e fierbinte :/
Cris(Citează)
27/05/2019 la 12:26 PM
Daca se sparge doar sticla de suprafata nu o arunci. Schimbi sticla si ai rezolvat. In schimb, daca afectezi sistemul de sub sticla, tot merge reparat dar costa foarte mult. Nu, nu o arunci.
DTC(Citează)
27/05/2019 la 12:51 PM
De acord, am exagerat, ideea e ca nu e nici pe departe la fel de rezistenta ca una pe gaz.
Mie mi-au dat un cost de vreo 900 de lei pentru schimbare sticla la o plita pe care am dat 2500. Fara sa imi ofere post garantie. Am luat alta cu 1800 si am vandut-o pe cea crapata cu 1200.
Baltha Zerus(Citează)
27/05/2019 la 12:46 PM
nu iti trebuie circuit separat pt plita.
am un singur circuit pt plita si inca vreo 2 electrocasine – nici nu stiu ce mai am legat, in total 3 prize.
si merge totul fara probleme, nu a puscat nimic de cativa ani.
asta era valabil poate pe vremuri, ca sugeau curent nelimitat, dar acum toate sunt consum A/A++++++++++ deci e ok
Mihai(Citează)
27/05/2019 la 12:59 PM
pai plitele cu inductie pot trage pana la 30 – 35A, eu nu stiu cum nu-ti sar toate sigurantele in continuu
de ex un cuptor electric e pe la 10-15A
Marean(Citează)
27/05/2019 la 4:20 PM
@Marean: Nu tre’ sa tragi cablu ca pe mana de la Cernavoda pentru o plita banala, ca nu toate sug 30 de Ah. De fapt, majoritatea nu. Puterea aia de 7.2 KW e in trifazic unde-s cca 380V deci sub 20A.
Daca o folosesti in mono, la majoritatea plitelor scade puterea nu creste amplitudinea de curent absorbit, ca rezistenta interna a circuitului ramane cam la fel.
Un circuit de cupru 2.5mmp in sectiune, adica standardul curent in instalatii electrice e recomandat sa fie folosit in limita a 20A pe teava , sau 32A in bransament prin aer, din ce stiam eu. Deci, pe termen scurt circuitul ala tine si 30A. In cate situatii folosesti in acelasi timp toate ochiurile de la plita precum si alti consumatori aflati pe acelasi cablu?
In situatiile alea iti va sari siguranta aia, daca siguranta e mai mica de numarul ala de amperi din circuit. Daca Mihai are siguranta de 35A probabil ca n-o sa-i sara niciodata de la suprasarcina, doar de la ceva scurtciruit.
Eu am grupate pe o siguranta cuptor electric, plita, masina de spalat cu uscator.
Siguranta este de 25A. Daca pornesc toate ochiurile de la plita, masina de spalat, cuptorul pe putere maxima si masina de spalat sare siguranta DOAR daca le fac pornirea in acelasi timp. Daca am pornit mai intai plita, apoi pornesc cuptorul, apoi masina de spalat, pana acum nu a sarit. In realitate, nu foloesc niciodata toate ochiurile plitei.
Catalinx(Citează)
27/05/2019 la 5:08 PM
te cred, nu ma pricep, eu doar vad pe emag consum maxim de 6.6kW la 220V, asta stiu ca inseamna 30A
inteleg si ca e mica sansa sa ai toti consumatorii la maximum, dar na, shit happens.
eu mi-am luat un uscator care trage 2.2 kw si l-am pus pe un prelungitor din asta “normal” iar cand am observat din greseala cat de fierbinte e firul m-a luat cu sudori reci
Marean(Citează)
28/05/2019 la 12:01 AM
Cand se intampla sare siguranta si mai opresti din ei.
Prelungitoarele “normale” au fire de 1.5mmp in sectiune, adica de circa 10A la 5m asa. asta face uscatorul ala sa fie aproape de limita de sarcina. Daca mai e si de calitate proasta si instalatia de la tabloul de sigurante pana acolo pe un traseu destul de lung, e destul de posibil sa se incalzeasca.
Ce spui tu acum, e sub dimensionarea grosimii circuitului, In mod normal, daca ai un cablu / prelungitor de 10A, ar trebui sa folosesti o siguranta de 10A. Daca nu risti genul asta de probleme.
Catalinx(Citează)
27/05/2019 la 12:50 PM
Cum a spus cineva mai sus singura conditie este ca fundul tigaii este sa fie feros, si verifici asta simplu cu magnetul.
O alta conditie pentru tigai si oale la inductie este ca fundul trebuie sa fie plat, ai aceeasi problema si la vitroceramica pentru ca altfel nu pot sta pe plita si nici distributia caldurii nu este eficienta. Asa ca daca sunteti fan ceaune sau wokuri nu e pentru voi. Exista wokuri cu fund plat dar atunci se va incalzi doar fundul si foarte putin lateralele, pe cand la gaz caldura se disatribuie mai bine pe peretii lateral si creeaza acele zone mai calde dar nnu fierbinti care iti trebuie pentru un styr fry corect.
Afirmatia ca o plita pe inductie nu se incalzeste este falsa. prin transferul de caldura dintre vas si plita se creaza zone calzi care raman asa destul de mult dupa ce ai oprit gatirea. De asemenea este nevoie de o ajustare a stilului de gatit, care nu dureaza mult, dar trebuie sa fii foarte atent pentru ca timpii de gatire se schimba radical.
Cristian(Citează)
27/05/2019 la 12:50 PM
Plitele electrice indiferent ca sunt cu inductie sau virtoceramice au un consum maxim de 7kW asta e dublu fata de rating-ul unui stecher sau prize obisnuite, din acest motiv se leaga pe direct. In al doilea rand, in mod normal o astfel de plita ar trebui legata la trifazic, daca nu se poate altfel si legarea se face pe un circuit monofazic atunci trebuie avut grija cu puterea maxima altfel risti sa sara sigurantele non-stop.
Cristi(Citează)
27/05/2019 la 1:13 PM
Să-ţi spun că eu am un set de vase pe care se lipeşte magnetul, dar nu merg pe plita de inducţie? Am încercat pe 2 plite diferite (am avut una cu 2 ochiuri prima dată si acum una cu 4 ochiuri). Nu mi-am dat seama de motiv, deşi, şi pe ele arată desenul de inducţie, nu vor să funcţioneze
Laufer(Citează)
06/06/2019 la 10:48 AM
Asa si la mine, vreo 2 vase de care se lipea magnetul nu au mers deloc pe plita insa, la schimb, am avut placuta surpriza de a vedea ca merg niste oale si ibrice vechi de cand haul, de la bunica. :)
Maria(Citează)
27/05/2019 la 2:21 PM
La curenti de peste 16A nu e deloc recomandat sa folosesti prize si stechere, ci conectezi direct firele in aparat.
cineva(Citează)
27/05/2019 la 4:23 PM
@cineva: Exista niste cuple de putere pe care le poti folosi. Realitatea e insa ca daca aparatul ala sta conectat acolo tot timpul e o risipa aiurea de bani sa mai cumperi sistemul ala de cuple pe care nu prea le folosesti niciodata ( adica sa decuplezi)
Catalinx(Citează)
27/05/2019 la 2:22 PM
tocmai de aia am zis ca am setup-ul ala de cativa ani si merge bine mersi, nu a puscat nimic si nu ia foc nimic.
Mihai(Citează)
27/05/2019 la 2:27 PM
Exista si al 4-lea tip – plita mixta -gaz si inductie .
laura petculet(Citează)
27/05/2019 la 2:37 PM
Numa` in desene animate poti face mancare la ceaun pe plita cu inductie sau vitroceramica. La mine a fost criteriul principal pentru a allege plita cu gaz.
Nick(Citează)
27/05/2019 la 4:11 PM
pentru ca n-ai aflat de ceaunele din fonta cu fundul plat?!
daddy(Citează)
27/05/2019 la 2:54 PM
Exista si al 5-lea tip – mixta gaz si vitroceramica. Eu am din asta – 3 pe gaz si 1 vitro.
Nu mi-as lua plita cu butoane cu touch, ce faci cand esti ud pe mana sau unsoros?
Referitor la pozitia butoanelor, va sfatuiesc sa va luati cu butoanele in lateral, nu in fata, ca sa nu existe riscul sa le lovesti cu oalele sau sa versi ceva pe ele.
alunelu(Citează)
27/05/2019 la 4:12 PM
Butoanele sunt rezistive, nu capacitive, merg apasate cu orice (cel putin la Bosch sunt chiar prea sensibile, imi piuie si daca scap un servet pe plita)
Sorin(Citează)
27/05/2019 la 3:12 PM
Corect. Nu există nici un “circuit electric” într-o oală compatibilă. Merge orice oală atrasă de magnet, chiar şi făcută acum 200 de ani.
Andrei(Citează)
27/05/2019 la 3:22 PM
La plita vitro-ceramica, un alt dezavantaj e ca daca fundul vasului de gatit nu e perfect plat (citeste “daca ai o tigaie ieftina care s-a bombat putin”), transferul de caldura se face foarte, foarte greu pentru ca suprafata de contact e foarte mica
C(Citează)
27/05/2019 la 4:19 PM
Nu iese la fel mancarea la acel ceaun – aici intervin legile termice care fac diferenta – intereseaza-te cum se incalzeste ceaunul classic la foc si cum se incalzeste ceaunul plat. Chiar daca sunt din fonta ambele.
Nick(Citează)
27/05/2019 la 7:22 PM
legile termice?!?
daddy(Citează)
27/05/2019 la 4:38 PM
Exista, dar pentru sisteme trifazate in general. Si daca ai facut circuit special pentru acel consumator atunci mai bine dai jos siguranta,
cineva(Citează)
27/05/2019 la 6:00 PM
Cea mai buna mancare iese la foc de lemne, apoi la foc pe gaz.
Sa va vad si eu cum gatiti la wok pe plita cu inductie, cand la wok iti trebuie flacara puternica. Iar asta e doar un exemplu.
gigi(Citează)
27/05/2019 la 6:50 PM
Radu, ar fi util sa aflam un test inductie vs gaz din punct al vederei costlui la energie. Ok, toata lumea zice ca se pierde mai putina energie, dar pe mine ma intereseaza cu care iesi mai ieftin. Pana la urma conteaza si pretul energiei.
Adrian(Citează)
27/05/2019 la 7:11 PM
Multumesc ca ai publicat, FIX a doua zi dupa ce mi-am luat incorporabila pe gaz.
Leo(Citează)
27/05/2019 la 7:14 PM
A, si lipseste aragazul clasic, din comparatie.
Leo(Citează)
28/05/2019 la 12:41 AM
“în tigăile compatibile, care au niște bucle de cablu în fundul lor.”
Pe bune?
Anonim(Citează)
01/06/2019 la 12:58 AM
Aparent nwradu îi bagă în seamă (ca să-şi corecteze articolele) doar pe cei care înjură şi/sau jignesc, deci “incentive” pentru aceştia există.
Andrei(Citează)
28/05/2019 la 8:19 AM
Legi facute pentru profitul buticilor care vand gaze si mai fac un ce profit din verificarile astea periodice. Daca esti un consumator responsabil si tii la viata ta, verifici tu singur instalatia si iti montezi electrovalve si alte alte protectii. De exemplu am electrovalva dar si alarma de gaze – electrovalva nu suna, doar taie alimentarea. De alarmele de fum si dioxid nu mai zic.
IonP(Citează)
28/05/2019 la 8:33 AM
Si daca nu esti un consumator responsabil si nu tii la viata ta, trebuie sa existe o lege sa te oblige sa tii la viata vecinilor.
Giani Mucea(Citează)
28/05/2019 la 9:09 AM
Sigur, numai ca ca de obicei, exista un furnizor de gaze in apropiere, care e gata sa ia in seama lui aceasta obligatie contra unor sume nesimtit de mari de la tine.
IonP(Citează)
28/05/2019 la 9:28 AM
costa 100 de lei verificarea instalatiei de gaze o data la 2 ani, chiar nu stiu despre ce vorbesti; la centrala e tot atat, la 2 ani – pentru mine sunt bani bine cheltuiti
in plus, oi fi eu destept si imi place sa mesteresc, dar la gaze si curent nici nu mi-ar trece prin cap sa ma bag sa montez eu ceva, ca tin la viata mea
deci eu zic ca e f bine ca exista legile alea, mai ales ca ii forteaza si pe aia mai inconstienti, cum a zis Giani
acum, e drept ca exista si meseriasi vatza, de ex. la mine la bloc animalul care a montat contoarele a plecat vineri acasa si a lasat instalatia ne etansa, sambata putea a gaz la etajul de sus de nu era adevarat – iar vecinii nu s-au sesizat, a trebuit sa sun eu la distrigaz
Marean(Citează)
28/05/2019 la 9:30 AM
Deci suntem de acord cu conceptul. Daca e sa discutam costurile, nu am neaparat o obiectie cand spui ca sunt mari. Doar ca e important sa consideri toate aspectele, cum ar fi responsabilitatea pe care o are firma aia.
Giani Mucea(Citează)
30/05/2019 la 3:46 PM
Exista câteva preconcepții printre care:
-plitele cu inducție consumă mult
-transmisiile automate sunt mai proaste decât alea manuale
-de ce sa îți iei mașină de spălat vase, că “doar îți poți spala farfuria după ce ai mâncat”
Toate sunt emise de persoane care nu au sau nu au folosit așa ceva
Catalin Tanase(Citează)
26/08/2019 la 2:46 PM
Ma simt obligat sa renunt la alimentarea pe gaz atunci cand vine vorba de aragaz si cuptor. Doresc sa cumpar o plita pe inductie, dar am doua intrebari : suporta ca greutate o oala de 15 –
20 litri pe ochiul mare ? Fiind din sticla, nu se va sparge sub o asemenea greutate ? Familia este numeroasa si cam in astfel de vase se gateste. Apoi….ochiul cel mai mare, ce se intampla daca este mai mic ca suprafata decat fundul oalei ( cratitei ) ?
Gasesc undeva o plita cu ditamai ochiul mare ?:))))
Florian(Citează)
26/08/2019 la 3:20 PM
E proiectată să reziste.
nwradu(Citează)
10/01/2020 la 8:48 PM
Salutare,tuturor
Ma tot uit pe net de ceva vreme si incerc sa gasesc un raspuns pentru problema mea,dar daca nu inteleg,nu inteleg.Asa ca, va intreb pe voi:urmeaza sa mi instalez centrala pe gaz,calorifere si implicit teava de gaz pentru aragaz.
La parter este bucataria cu aragazul,iar la etaj am mai facut o mini bucatarie,unde ma tot gandesc daca sa mi trag teava de gaz sau nu (costul ar fi de vreo 800 lei).Casa are vreo 40 de ani vechime…
Am achizitionat o plita pe inductie cu un singur ochi,2000w de la ikea pe care am folosit o o singura data,cand am gatit o ciorba.
Acum tot citesc despre un fir tras separat de la tablou,lucru pe care nu l am facut si nu stiu daca e ok sa merg in continuare asa si sa renunt la teava de gaz (ca am deja arajaz jos ptr gatit intens).
Plita este portabila,dar pentru ca avem si boiler si vreo 2 calorifere electrice,am renuntat s o mai folosesc.
Uneori mai sare siguranta
Cum ma sfatuiti sa procedez?
Este nevoie de cablu tras separat de la tabloul electric sau pentru o plita portabila de 2000w cu un singur ochi nu este cazul?plus ca nici nu stiu cat consuma.
Scuzati mi povestea interminabila:)
Multumesc anticipat pentru raspunsuri,
Seara frumoasa!
Monica(Citează)
10/01/2020 la 9:51 PM
2000 W este peste medie, e cam cât un aer condiționat și cred că peste o mașină de spălat vase în momentul când consumă cel mai mult. La o casă de 40 de ani, probabil că instalația electrică nu este de capacitate mare și aș trage cablu direct din tablou, da. Dacă nu vrei asta, ai grijă să nu folosești alți mari consumatori atunci când gătești cu plita, de exemplu să nu ai pornit simultan aer condiționat, mașină de spălat, calorifere electrice șamd.
nwradu(Citează)
10/01/2020 la 10:12 PM
Multumesc pentru raspuns.
Cam pe la max 1700w e ok,apoi sare apa din oala,deci nu ma pot duce pana la 2000w.
In orice caz,mi e teama de toate modificarile astea cu firul tras,etc,dar chiar si pentru teava de gaz tot imi trebuie fir pentru priza ca sa pun detectorul de gaz.
Oricum ar fi,tot nu stiu pe ce varianta sa merg:(
Multumesc,
Monica(Citează)
29/11/2020 la 11:11 AM
După atâta timp am găsit articolul asta, și tot nu a fost corectat.
Șterge prostia aia cu circuitul din fundul oalelor.
Florin(Citează)