un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Facebook anunță noi funcții și un redesign cu care speră să redevină cool

3 May 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Facebook a anunțat recent tot felul de modificări și un viitor redesign al aplicațiilor. Rețeaua este într-un ușor declin în ultima perioadă, așa că astfel de măsuri sunt normale; dacă nu le iau, dacă nu schimbă ceva, știu deja în ce direcție se îndreaptă.

Problema este că nu cred că iau măsurile potrivite. Oamenii sunt îngrijorați de intimitatea lor, de protecția datelor personale, de faptul că mesajele prietenilor par a fi lipsite de prioritate în fața paginilor de brand, de agresivitate, fake news șamd. Facebook vine și spune “am făcut pictograma mai plină de energie și punem accent mai mare pe grupuri”.

Dar na, iată principalele modificare care mi se par interesante:

Messenger va avea aplicație de desktop. Eu o folosesc de câteva luni pe aceasta din Microsoft Store și sunt mulțumit de ea, funcționează perfect, dar voi trece la una oficială atunci când va fi disponibilă. Cea actuală încă nu permite trimiterea de alte fișiere în afară de fotografii.

Dacă îmbunătățesc și partea de video-apeluri, cum zic că vor face, cu atât mai bine. Îmi place și ideea de a vedea clipuri sincronizat cu altcineva de la distanță și cu chat disponibil (acea opțiunea Watch Together pe care poate unii o văd deja pe Facebook), pare mișto în teorie. În practică, știți care este culmea? Că majoritatea oamenilor se uită pe YouTube la clipuri, dar Google nu a reușit să dezvolte și o aplicație de mesagerie proprie peste care apoi să vină cu astfel de opțiuni cool precum Watch Together.

Facebook va trece printr-un redesign. Întâi aplicația de mobil, iar după câteva luni și site-ul va avea o nouă înfățișare “that’s simpler, faster, more immersive and puts your communities at the center”.

Păi sper că aveți “comunități”. Poate ar trebui să fac un grup pentru blog, nu? Că pagina de Facebook a blogului nu are alt scop decât să anunțe când apar noi articole pentru cei care vor să afle din Facebook această informație.

Nu-i așa că acest redesign vă lasă rece? Că v-ați gândit “ce-o fi o fi”? Acum câțiva ani, când Facebook schimba ceva la design, era o știre mare, curgeau râuri de articole pe tema asta, lumea aprecia sau cerea înapoi vechiul design șamd.

Acum însă, mi se pare fix acest entuziasm a dispărut. Facebook nu mai este acel spațiu mișto la care ții, ci un fel de rău necesar.

Se pune accent pe Groups. Grupurile sunt mișto, dar câtă vreme nu sunt foarte mari, că după un anumit număr de oameni apar mesajele inutile-spam sau se adună prea multe păreri idioate.

La fel s-a întâmplat și cu feed-ul standard, de fapt. Facebook a fost mișto câtă vreme erai conectat doar cu oameni apropiați, pe care-i cunoșteai bine. Apoi, pe măsură ce au avut tot mai multe conturi și au mai năvălit și paginile de business în Facebook, a devenit tot mai greu să vezi mesajele oamenilor apropiați ție din cauza spam-ului, share-urilor inutile sau pur și simplu al unui număr mare de prieteni din care pe 80% poate i-ai văzut o dată în viață.

Am căutat recent opțiunea de a face liste din Friends, din care să faci apoi un fel de news feed doar cu ei; n-am mai găsit-o. Alteori găsesc întâmplător profilul unui om sau pagina unui business și-mi dau seama că n-am mai văzut nimic de luni de zile de la ei, deși aș fi vrut să le văd postările, pentru că algoritmul Facebook a decis că n-am nevoie de ele.

Tot mai mulți oameni “fac curat” prin lista de prieteni. Săptămânal văd pe cineva care spune asta.

Soluția Facebook? Să creștem partea de Groups. Care-i mișto ca opțiune, repet asta, dar dacă se mărește prea mult apar aceleași probleme enumerate mai sus, doar că în interiorul unui Group. Și acum va începe și spam-ul care mai apăruse acum vreo doi ani pe Facebook, de genul “ai dat like la un clip video cu o veveriță, nu vrei să pornești un grup despre veverițe cu cei din orașul tău?”

Meet New Friends. Asta este intrigantă. Facebook va începe să-ți sugereze oameni cu aceleași interese ca și tine, că poate vrei prieteni noi. Funcția aceasta va fi opțională și dacă nu-i bine gestionată ar putea aluneca ușor spre “ofer companie domnilor/doamnelor”, dar rămâne de văzut ce va fi.

Am zis intrigantă pentru că este metoda Facebook de a spune că, după atâția ani de socializare, poate te-ai săturat de prietenii tăi și vrei unii noi. Eu nu vreau musai unii noi, cât metode mai bune de a vedea ce fac cei actuali.

Dating și Secret Crush. Răspunsul Facebook la succesul Tinder, adică.

Dating este o funcție opțională unde Facebook îți va recomanda oameni din până la friends of friends sau comunități locale ce au cam aceleași interese ca și tine. Analiza de date Facebook pare destul de bună, sunt sigur că ți-ar putea recomanda persoane măcar interesante.

Secret Crush presupune că pui tu până la 9 persoane într-o astfel de listă și, dacă și persoana respectivă face la fel cu tine, Facebook vă spune asta. Bă, vezi că ăla te place!

Din prezentarea asta scurtă, sunt curios cum îi vor împiedica pe cei care-și vor lua lista de prieteni și-i vor adăuga unul câte unul în lista Secret Crush doar ca să vadă dacă le apare notificarea respectivă, după care îi scot din acea listă.

Personal nu sunt interesant de cele două opțiuni, dar îmi place că Facebook se adresează astfel tinerilor și adolescenților. Rețeaua suferă de o problemă: mulți utilizatori au trecut de adolescență, iar pentru adolescenți nu este atractivă.


Instagram testează ascunderea like-urilor. Este doar un test și nu cred că vor elimina vreodată like-urile pentru că este principalul mecanism de gamification ce atrage oamenii de mai multe ori pe zi în aplicația Instagram. “Ia, câte like-uri mai am?”

Dincolo de cele de mai sus, însă, Facebook a anunțat o mulțime de funcții pentru business și asta nu este o veste bună pentru utilizatori. Aici probabil că cineva ar putea simți nevoia să spună că “dacă nu plătești pentru un serviciu, atunci de fapt ești produsul pe care-l vinde acesta” sau cum era vorba aceea. Este o vorbă falsă.

Adică sigur că Facebook mă vinde ca țintă pentru reclamele targetate după like-urile, vârsta sau localitatea mea, dar îmi oferă și mie ceva: servicii de socializare. Văd ce fac prietenii, dau like la fotografiile lor, pun unele cu mine și salata mea boeuf. Quid pro quo. Atât doar că este un echilibru ce trebuie bine gestionat aici și Facebook nu prea face asta, iar când anunță noi funcții pentru business (“cumpără direct din Instagram”, “business catalog pe WhatsApp”, “lead generation templates”), nu mă bucur.

În paralel, Facebook anunță simplificarea aplicațiilor de mobil, care au ajuns cam mari. Probabil le vor micșora la nivelul de acum 2 ani, înainte de ale crește iar prin aceste noi funcții.

Surse: Facebook, Techcrunch.

asus s5507

    19 comentarii

  1. Am sters definitiv mizeria de cont de Facebook acum un an jumate. Multi din cunoscutii mei fie nu mai au cont, fie il folosesc sa posteze doar platitudini. Facebook nu mai este interesant pentru generatiile care vin din spate, va crapa asa cum au crapat multe alte retele sociale, e doar o chestiune de timp. Iar fake news-ul de pe FB e infiorator. Dar are un nou design, LOL. Great success.

      (Citează)

  2. Facebook au dat-o rău de tot in bară cu imbecilitatea aia de algoritm la care făceai referire și tu in articol. Părerea mea este ca de fapt de acolo a început lumea sa se sictirească de ei. Toți prietenii cu care mai discut despre Facebook au aceeași problemă. Conținutul din feed a devenit enervant. Iar faptul ca îți apar insistent tot felul de postari vechi si de 3 zile la care trebuie sa dai personal ” ascunde postarea” ca sa scapi de ele… Asta mi se pare deja jenant.

      (Citează)

  3. Deocamdată, Facebook este ceea ce vor utilizatorii săi să fie. Pentru foarte mulți este sinonim cu internetul. A omorât blogurile mici și publisherii mărunți, care au fost concurate crunt de rețeaua de socializare.

    Multi își satisfăceau nevoia de informație accesând bloguri și site-uri de știri locale. Acum, nevoia de informație este satisfăcută de Google, care a transformat oamenii în cititori de texte scurte.

    Foarte mulți oameni citesc titlurile share-uite pe Facebook fără să mai dea click pt a citi conținutul, pe larg, pe site.

    Eu am observat uneori că un text de pe blog avea mai multe like-uri pe Facebook decât accesări pe site ale postării. Ceea ce demonstrează superficialitatea cititorului de Facebook.

    Se va schimba asta curând? Eu nu cred.

      (Citează)

    • ERATĂ!

      În paragraful 2, în loc de “Acum, nevoia de informație este satisfăcută de Google…”
      se va citi “Acum, nevoia de informație este satisfăcută de Facebook…”

      Se schimbase total sensul a ceea ce voiam să spun. Scuze!

        (Citează)

    • Stai liniștit, și aici pe site mulți citesc direct titlul și apoi comentează.

        (Citează)

  4. Cred ca Instagram o sa ascunda likeurile la alte imagini, nu cele publicate de tine. Tu o sa poti sa accesezi de cateva ori pe zi ca si pana acum sa vezi ce likeuri ai luat.

      (Citează)

  5. Pai se vor face schimbari si pe partea de privacy, algoritm de afisare, criptare, a zis Zuca in martie ac.
    Apoi probabil va vrea sa integreze fb, whatsapp si messenger intr-o singura aplicatie care sa fie folosita pentru tot, cun e WeChat in China.
    Au tot fost stiri pe tema asta in aprilie.

      (Citează)

  6. Nu cred ca adolescenții vor reveni la Facebook cât timp părintii lor au cont de pe aceasta rețea de socializare.
    Facebook ar trebui sa elimine conturile Fake si sa reacționeze la postările unde cineva înjură sau amenința, chiar ieri am gasit un cont fake unde erau doar postări pro Psd si unde aducea injurii lui Iohannis si Kovesi, i-am dat report la un post dar nu ma aștept ca FB sa facă ceva.

      (Citează)

  7. Vezi ca instagram nu vrea sa scoata like-urile, vrea doar sa le ascunda pe ale celorlalti. Adica fiecare sa si le vada doar pe ale lui si sa nu le mai compare cu ale altora.

    Altfel, a facut iar ceva FB aplicatiei de Android de mananca bateria ca dracu.

      (Citează)

  8. Sa nu cumva sa scrii despre cum vocile conservative sunt banate de pe Facebook Instagram etc. Scrie doar de redesign, lasă cezura că nu ne interesează ..

      (Citează)

    • Păi scrie tu. Că e foarte simplu să zici “e greșit” fără să arăți exact și greșeala și cum se rezolvă. Aveai ocazia în comentariu să dai exemple, să arăți problema, să pui linkuri șamd. De ce n-ai făcut-o și te-ai limitat doar să critici ce (nu) face altul?

        (Citează)

    • De ce as face asta, eu nu fac bani din blog ca tine, nu sunt sursă de informații pentru alții, nu am nici un motiv să îmi pierd timpul cu așa ceva. Dar tu ai avea o responsabilitate morala macar sa prezinți și partea asta a problemei, sau cenzura încă nu te deranjează? Așa nu ai făcut decât un advertorial pentru corporația care mai nou decide ce avem voie sa știm sau sa citim. Te simți mai bine că îi faci reclamă lui big brother ? Oare de ce subiectele astea nu sunt abordate de blogării români ? Nu aduc bani sau este prea complicat pentru voi?
      Un articol nu am văzut despre algoritmul yt sau cenzura de acolo, despre articolul 13 și 11, despre scandalul Twitter sau despre manevrele Facebook. La fel cum la marele șofer zoso nu am văzut nimic despre legislația nou votată in UE care ține de sistemele automate ce vor fi obligatorii pe mașini peste 2 ani.

        (Citează)

    • Eu nu știu problema la care te referi tu sau nu o interpretez la fel. Puteai să contribui cu ceva la informația generală din lume scriind tu acest aspect, dacă tot ții la el. Oricum ai scris vreo 100 de cuvinte mai sus, puteai vorbi direct de problema aceasta.

      Eu nu sunt foarte tulburat de privacy. Jumătate din viața mea este oricum publică pe blog sau Facebook, am numele real și fotografia puse aici, știu cum funcționează tehnologia și sunt conștient că tot ce zic sau scriu poate fi analizat de roboți.

      În același timp, nu îmi pasă prea tare că Facebook știe că îmi plac burgerii sau că Instagram știe că îmi plac femeile cu sâni mari. Am zis-o chiar eu de atâtea ori.

        (Citează)

  9. Din punctul meu de vedere Facebook-ul s-a stricat din momentul in care s-a transformat dintr-un loc unde interactionezi cu prietenii intr-un loc unde se promoveaza diverse interese (pornind de la branduri, partide politice, ong-uri de tot felul, grupuri de interese in toate domeniile). Asa a aparut spamul (care este la o dimensiune incredibila) si trolli (care sunt mult mai prezenti aici decat pe forumurile pe care astia mai batrani le-am prins). Au iesit si lucruri bune din asta (vezi Primavara Araba, chiar daca aia a fost mai degraba pe twitter) dar per total mediul este destul de “imbacsit”.

    Eu am facut la un momentdat o curatenie masiva in lista de prieteni (am cam 85% oameni pe care i-am vazut macar o data face to face si in rest ceva “influenceri” pe care ii simptatizez) dar chiar si asa imi este destul de greu sa vad ceva interesant.

    Personal cred ca Facebook-ul va redeveni “cool” in momentul in care
    1. Va reveni la origini (un mod de a interactiona cu prietenii, fara branduri, fara politica, fara pagini de organizatii), dar sincer nu vad cum ar mai putea fi monetizabil.
    2. Va reduce numarul de prieteni posibili la minim (500?) tocmai pentru a descuraja retelele extinse de “prietenie” al caror scop este exclusiv de a spama pe diverse teme (oricat de legitime ar fi ele).

      (Citează)

    • Ar putea monetiza în situațiile zise de tine ca și până acum, afișând reclame. Ca la TV, îți bagă și reclame între două filme. Poate nu ar mai fi profitul atât de mare.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus