►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Sunt fascinat de modul în care oamenii preferă să vadă conspirații peste tot, campanii plătite și alte legături subtile făcute pentru a-i convinge să cumpere și mai mult.
Asta cu paharul de cafea Starbucks dintr-un episod Game of Thrones este cel mai bun exemplu.
Eu, când am văzut prima oară știrea, m-am gândit “heh, ce greșeală amuzantă!”. Apoi am deschis internetul și am văzut că marea majoritate a oamenilor erau convinși că sigur Starbucks a dat bani, sigur a fost publicitate mascată, sigur a fost cu intenție.
HBO a recunoscut aproape imediat că a fost o greșeală și după 24 de ore chiar au modificat episodul și l-au pus din nou pe HBO Go fără paharul de cafea pe masă. Nu contează, sigur e o reclamă mascată.
Starbucks n-a declarat nimic. Nu contează, sigur este publicitate!
Să intrăm în chestiuni mai subtile. Dar de ce n-ar recunoaște, dacă a fost reclamă intenționată? Pentru că, dacă a fost, sigur au fost implicate zeci sau sute de persoane în planificarea acelei “greșeli” și deci până la urmă s-ar afla și apoi nu dă bine când se dovedește că o companie a mințit în comunicate oficiale atunci când a dezmințit totul. Nu contează, sigur a fost cu intenție!
S-a dovedit că paharul de cafea nici nu era unul Starbucks, ci unul generic. Probabil de asta nici nu aveau ce declara. Personal mă așteptam la asta, că nu credeam că e Starbucks pe lângă castelul din Irlanda unde au filmat scenele, iar de obicei fiecare producție cinematografică are propriul serviciu de catering care le asigură de toate. Paharul este unul standard, cum se vând la suta de bucăți în Metro și cum folosește orice cafenea ce nu are bani de branding propriu.
Întrebați peste un an pe cei din jurul vostru, sigur vor crede în continuare că a fost publicitate mascată plătită “greu” de Starbucks!
Ca recapitulare, acolo a fost o simplă greșeală, dar oamenii au fost convinși că este o reclamă mascată și că sigur Starbucks a făcut-o, pentru că iată ce putere are acest brand chiar și când nu este prezent. Și cred că putem să ne întrebăm cum de-a ajuns lumea în acest state of mind, din ce motive gândurile atâtor de mulți oameni s-au dus direct pe un astfel de făgaș.
“Este plătit de cineva” pare a fi noua fobie, noua isterie mondială. În acest caz, chiar mulțimea de oameni convinsă că-i publicitate le-a asigurat celor de la Starbucks publicitate estimată la 2,3 miliarde de dolari fără ca aceștia să miște un deget. În alte cazuri, această fobie variază de la simplele “dacă nu ești de aceeași părere cu mine, atunci sigur te-a plătit cineva să o susții pe a ta” ce se poate vedea cam pe oriunde și până la masoni și Iluminati.
Pe termen lung, mi se pare îngrijorător. Vina este împărțită în atât de multe direcții (social media care dă o voce tuturor, mass-mediei care perpetuează teoria conspirației, oamenilor prea grăbiți să se mai informeze corect, zecilor de site-uri ce folosesc această mecanică socială pentru a se îmbogăți – citiți aici partea despre Alex Jones și Inforwars) încât nu există o rezolvare simplă și nici rapidă.
Din lac în puț, cum ar fi. După secole în care știința și educația, “adevărul”, dacă vreți, erau accesibile doar pentru puțini oameni și uneori interzis de la diseminare, acum suntem în extrema cealaltă, în care “adevărul” este la liber, dar se îneacă într-o mare de fake news, exagerări și spam.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
13/05/2019 la 6:46 AM
radu a fost plătit de starbucks să spună că nu a fost reclamă.
vali(Citează)
13/05/2019 la 10:56 AM
Vali a fost platit de Radu ca sa comenteze aici amuzant, ca inainte zicea ca Radu ii fura articole, dar acuma e pretenar.
Giovani(Citează)
13/05/2019 la 10:52 PM
HBO ne-a plătit pe amândoi să aplanăm zvonurile că au făcut publicitate mascată.
nwradu(Citează)
13/05/2019 la 8:51 AM
Nu a fost reclama mascata ci guerrilla marketing. Paharul a fost lasat cu intentie acolo pentru ca mai apoi “eroarea” sa devina o stire rostogolita prin tot online-ul si in mass-media, adica reclama gratuita pt GOT.
Oare cat de naiv trebuie sa fii sa crezi ca nimeni din echipa nu a observat acel pahar? Mai ales in post-productie unde un om se ocupa exact cu detectarea de erori de acest fel.
gigi(Citează)
13/05/2019 la 9:17 AM
Au fost cazuri când nimeni din echipa de producție nu a văzut o butelie cu aer comprimat în “Gladiatorul” sau o mașină în “Braveheart” sau linii de înaltă tensiune în “Ștefan cel Mare – Vaslui 1475”. Greșeli se întâmplă, mi-e greu să cred că într-o producție de o asemenea anvergură cum e Game of Thrones “se riscă” careva să plaseze un pahar de carton de dragul marketing-ului.
ov1d1u(Citează)
13/05/2019 la 10:12 AM
Exact ca atunci cand toata familia cauta cheile de la casa, iar ele sunt “in plain sight” :)
E si normal, teoriile conspirationiste sunt mai senzationale si in ton cu superficialismul din ziua de azi. De ce sa-ti faci temele pierzand cateva ore cautand informatii, cand poti face senzatie, copiind “informatii”?
varucu(Citează)
13/05/2019 la 9:12 AM
Cred ca exagerezi, nu s-a dat importanta paharului de cafea, decat ca subiect e meme si glume.
Kopa_Kopan(Citează)
13/05/2019 la 9:14 AM
Si sarma din kuru lu’ Firea a fost reclama la magazinul Dioda.
cata_nv(Citează)
13/05/2019 la 10:13 AM
Eu cred ca i-a dat in judecata, Dioda nu mai e!
varucu(Citează)
13/05/2019 la 9:49 AM
Cand se aude de cate un viol, sunt anumite femei care gasesc scuze acuzatului: sigur era aia imbracata ca o curva, sigur a cerut-o, sigur era singura la ora neprotrivita etc. De ce spun ele asta ? Pentru ca e greu sa accepti ca un viol se poate intampla de fapt oricui, si aproape oricand, e mai usor sa refuzi realitatea si sa crezi ca acolo a fost o situatie speciala, ca toie nu ar avea cum sa ti se intample. La fel e si teoria ta: “traim intr-o lume faina, nimeni nu ar face chestii din astea, sunt astia paranoici”. Si nu, nu vorbim de cafele aparute in seriale, ci chestii cu impact serios.
Florin Brutarescu(Citează)
13/05/2019 la 10:14 AM
Straw man. Iti imaginezi ca pozitia lui Radu e ca “traim intr-o lume faina, nimeni nu ar face chestii din astea, sunt astia paranoici” pentru ca e mai convenabil de combatut.
Dar textul e destul de clar si nu e wishful thinking. Contine cel putin un argument impotriva existentei majoritatii conspiratiilor – cu cat sunt mai multi oameni implicati, cu atat e mai dificil sa pastrezi secretul. In rest nu aduce neaparat argumente impotriva conspiratiilor ci se plange de faptul ca oamenii sar la a presupune motive ascunse fara a avea dovezi sau ignorand dovezile contrare, plangere care mi se pare valida.
Giani Mucea(Citează)
13/05/2019 la 10:55 PM
Stai așa, sunt de acord că unele tragedii sunt mai ușor de acceptat dacă le găsești niște elemente particulare și care cumva te fac să crezi că nu ți s-ar întâmpla și ție. Am scris chiar asta într-un articol anul trecut.
Dar aici nu-i vorba de tragedii și mi se pare că nu este același mecanism psihologic la mijloc. Aici oamenii pur și simplu vor să creadă că este mereu cineva care vrea să-i păcălească, să le vândă ceva, să le bage o reclamă pe gât șamd.
nwradu(Citează)
13/05/2019 la 10:24 AM
Lucrez in post productie, chiar in VFX, si credem-a chestii din astea se intampla mai des decat pare. Chestii de genul asta sunt lasate pe ultimul moment. Sunt prea mici de bagat in procesul de VFX asa ca sunt lasate pentru Online care fie pierde informatia fie e sub presiune sa predea episodul la timp asa ca se mai scapa chestii chiar si la produse cu bugete mai mari.
Altfel astea la ce au fost reclama? https://io9.gizmodo.com/8-more-game-of-thrones-goofs-that-show-maybe-we-shouldn-1834582280
Cristian(Citează)
13/05/2019 la 10:36 AM
Tot articolul e bazat pe un alt articol care nu are cum sa fie adevarat, ori multi dintre noi trebuie sa mergem la doctor..
in poza de pe instabram se observa clar un logo verde si rotund, asemanator celui Starbucks , iar apoi este pusa o poza doar cu cana care are logo clar distinct fata de ce se poate observa in pzoa de pe insta: in partea dreapta are un un steag fluturat si o culoare maronie inchis
Mihai Oprisiu(Citează)
13/05/2019 la 10:45 AM
Afirmatia asta e stupida. Un singur paragraf afirma ca paharul ala nu e de la Starbucks si e un paragraf irelevant pentru restul articolului.
Giani Mucea(Citează)
13/05/2019 la 10:55 AM
In Die Hard este o faza cand eroul sare printr-un geam de sticla, pe care il face tandari. Ajuns dincolo, trage in dusmani 10 minute, dupa care sare inapoi prin acelasi geam, pe care il face tandari.
Postproductia rezolva tot? O, da :)
mac gregor(Citează)
13/05/2019 la 11:02 AM
Ce vreau sa zic e ca Radu greseste doar cand crede ca asta e o pb moderna. O, nu. Faza din jurnalul lui Sebastian, din perioada rebeliunii legionare:
“Pe trotuar in fata un legionar a fost omorat de soldati. Lumea se strange in jur. X, prostul cartierului, le da explicatii:
– Era o evreica, tragea de pe acoperisuri.
– Ce vorbesti domle, o evreica? De pe acoperisuri?
Lumea se uita banuitoare in sus.
Maine, asta va crede tot Bucurestiul. Ce poti sa le spui? Ce poti sa faci?”
mac gregor(Citează)
13/05/2019 la 10:59 PM
Da, dar se presupunea că tehnologia modernă va face mai simplă diseminarea adevărului. A făcut mai simplă răspândirea multor alte tâmpenii, dar nu a adevărului.
nwradu(Citează)
13/05/2019 la 2:25 PM
Stati ca vine “celebrul” Dan Negru pe turnanta: https://www.gsp.ro/international/liga-campionilor/dan-negru-dezgustat-de-liga-campionilor-si-europa-league-au-fost-regizate-e-o-foame-uriasa-de-bani-ce-rol-au-facebook-si-twitter-asa-se-leaga-566724.html
Georgescu Panciu(Citează)
13/05/2019 la 11:01 PM
Da, am tot auzit-o recent și pe asta. Când pierde echipa ta favorită, este ușor să crezi că a fost manevră. Dacă Barcelona dădea 4 goluri în retur și se califica, era doar “băi, dar ce buni sunt ăștia!”.
Același lucru se vede și aici pe blog de multe ori. Unii oameni sunt atât de convinși că opinia lor despre ceva subiectiv este atât de corectă încât sigur eu am fost plătit de cineva dacă nu sunt de acord cu ei.
nwradu(Citează)
13/05/2019 la 2:25 PM
“Adevarul este atat de pretios incat este pazit de o armata de minciuni”
De multe ori o minciuna apropiata de adevar este suficienta cat sa ne duca intr-o directie gresita.
Alin(Citează)
13/05/2019 la 4:04 PM
Adevarata vorba.
Laurentiu(Citează)
13/05/2019 la 5:30 PM
Unii si-au luat GoPro, dupa reclama pe care Razvan i-o facea marcii pe vremuri, si inca pe post de camera de bord! Altii s-au luat dupa alti doi colegi de breasla de-ai tai, care au ridicat in slavi Revolut, iar acum il scuipa, unii s-au luat dupa tine si dupa Mariciu si si-au facut testul ala la AncestryDNA… Asta asa, ca sa dau exemple de 3 chestii care nu sunt asa faine cum sunt decrise.
Eu inteleg ce spui, dar cand ai mii de cititori si vrei sa recomanzi ceva, ia in calcul si ca ai o responsabilitate fata de oamenii aia. Daca supraevaluezi marfa, a doua oara cand mai povestesti ceva pe blog, lumea se va uita chioras la tine, si va vedea conspiratie.
Imi place cum ai invelit subiectul intr-un caz de afara, ca la noi nu se intampla de-asta ;)
Leo(Citează)
13/05/2019 la 11:02 PM
Păi ce nu-i fain la GoPro, Revolut sau AncestryDNA? Mie mi se par toate trei niște servicii foarte bune.
Mi-aș face și eu Revolut, dar îmi ajung deja 3 bănci și consider că una dintre ele îmi oferă chiar o soluție mai bună pentru plăți în străinătate.
nwradu(Citează)
13/05/2019 la 7:07 PM
Daca unele “teorii” de-astea pot fi intelese cat de cat, sunt altele de-a dreptul bizare (sau hilare) . Probabil ca stiti cu totii despre teoria non-existentei Finlandei, dar pentru cine nu stie, cautati pe net “Finland does not exist” sau “Finland conspiracy” :))
cata_nv(Citează)
13/05/2019 la 11:03 PM
Și aia cu flat earth, parcă e chiar pe netflix ceva bun în această direcție.
nwradu(Citează)
14/05/2019 la 7:12 AM
Cana este si ACUM in episodul de pe HBO Go! Probabil pentru ca angajatii HBO in Romania sunt niste lenesi si incompetenti.
Gaelex(Citează)
15/05/2019 la 11:52 AM
au uitat sa editeze si mana lui Jamie in ep5 :)
gabi(Citează)
15/05/2019 la 11:52 AM
au uitat sa editeze si mana lui Jamie in ep5 :)
gabi(Citează)
15/05/2019 la 11:56 AM
Reclamă la mâini!
nwradu(Citează)