►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Nu reușesc să înțeleg de ce contează știrea că un om de afaceri sucevean a construit un metru de autostradă cu 4.550 de euro. Am tot văzut-o share-uită pe net și dată pe la televiziuni, era Sanda Nicola entuziasmată tare pe la Digi24 ieri, dar nu văd de ce ar conta.
Unu la mână, să faci un metru este banal. Să faci vreo 10.000 de metri de autostradă, la rând, este o altă problemă. Ca analogie, să alergi un metru este ușor, poți face oricând asta; să alergi 42.000 de metri necesită cu totul alt efort și pregătire.
Apoi, ce-a demonstrat mai exact? Că dacă un metru costă 4.550 de euro, atunci un kilometru costă 4,55 milioane de euro. Eu de aici trag concluzia că prețul plătit de statul român pe autostrăzi, pe la 6-7 milioane de euro/kilometru, nu-i foarte tras de păr. Dacă un kilometru de autostradă făcut la tine în curte costă 4,55 milioane, cât să coste o autostradă făcută pe teren variat, cu diverse poduri sau pasaje supraterane, cu fundație cu guri de scurgere a apei, protecții anti-alunecare a terenului și gard pe margine?
Am căutat o fotografie cu metrul de autostradă și este una într-un clip pe Monitorul de Suceava. “metrul” are două benzi și bandă de urgențe. Benzile mi s-au părut cam înguste, autostrada are alte standarde decât drumul național în ceea ce privește lățimea benzilor (3,75 metri lățime/bandă pentru autostradă), frumoasă prezentarea cu drone, timelapse de construcție, imagini cu autorul alergând și conducând un Cayenne șamd. Este o reclamă bună la respectivul “om de afaceri sucevean” și lanțul său de 20 de restaurante proprii și 20 de francizate, plus hotel și centru spa și ce a mai precizat că are, dar pare o acțiune inutilă pentru tot restul țării.
Util ar fi fost dacă cineva demonstra că metrul de autostradă costă de 3 ori mai puțin decât cheltuie Guvernul și dacă ar arăta cât de ușor se pot lua fonduri europene pentru așa ceva. Nu de alta, dar recent Dragnea a anunțat că trebuie ca CNADNR să construiască în regim propriu autostrăzi, ceea ce înseamnă o verificare și mai slabă a proceselor și a modului în care se cheltuie banul public.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
94 comentarii
05/03/2019 la 6:57 AM
In Moldova statul roman nu a construit niciun metru, centrimetru sau milimentru de autostrada. Desi oamenii din Moldova platesc taxe, impozite si rovignete ei nu au in judeetele lor niciun metru, centimetru sau milimetru de autostrada. Omul a vrut sa arate cum a fost lasata intreaga regiune fara un petec de autostrada.
Andrei(Citează)
05/03/2019 la 7:11 AM
+1 ..din pacate Radu nu prea merge prin Moldova ( nu sunt lansari de produse acolo ) – vezi DN2 / E85 sau mai bine zis “drumul mortii” si nu intelege faptul ca jumatate din Romania nu a fost bagata in seama deloc cand s-au pus la cale marile autostrazi…Traiasca autostrada catre Alexandria – Rosiori – Craiova, ca doar de acolo vin oamenii adevarati!
Reno(Citează)
05/03/2019 la 7:30 AM
Moldovenii nu au votat in niciun an, luna, zi, minut din ultimii 30 de ani altceva decat PSD. Si in continuare nu fac legatura si tot pe ei ii voteaza.
Cel mai bine imi pare cand primii care se bucura de binefacerile lor sunt cei care i-au votat.
scipio(Citează)
05/03/2019 la 7:56 AM
Nu ai nevoie de autostrada în Moldova, care nu produce nimic.
Dacă vrei sa ieși de acolo ai aeroporturi, nu de parca mergi Iași – Europa de dragul de a conduce, chiar și cu autostrada.
Mihai(Citează)
05/03/2019 la 7:56 AM
Cunosc problema Moldovei. Cred că acolo autostrada este drumul național plus banda sa de urgență :P
Cum se zice mai sus, poate că oamenii ar trebui să voteze altceva.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 9:05 AM
Da, sau poate ne intrebam daca nu cumva chiar subdezvoltarea intentionata pe care a practicat-o PSD-ul in regiunea moldovei este motivul pt care electoratul e captiv si voteaza tot PSD, ca sa mai primeasca cate o firimitura…
Marean(Citează)
05/03/2019 la 9:05 AM
Hai sa o lasam mai moale cu votatul PSD-ului doar in Moldova. E nevoie sa va aduc aminte in Bucuresti din ce partid este primarul general + cei 6 de sector? Nu mai dati vina pe o regiune, cand toata tara voteaza PSD.
Daca luam strict judetul “omului de afaceri” s-a votat mai mult PDL/PNL decat PSD in ultimii 10 ani.
alex(Citează)
05/03/2019 la 12:39 PM
Come on E85 e un drum ok. Mor mulți pe el? Da. Din cauza calității drumului? Nu. De acolo s-a furat mai puțin, Umbrarescu si baronii de atunci din PSD toți foloseau foloseau drumul ala. Am fost si eu de câteva ori pe el si da ar merge in locul lui o autostradă, dar sunt in Romania drumuri mai proaste decât ala.
Tom(Citează)
05/03/2019 la 12:46 PM
@Tom,
Dar nici nu era vorba de facut o autostrada spre Bucuresti ci una spre Transilvania.
nashu_mare(Citează)
06/03/2019 la 1:12 AM
@Radu este doar un indemn la greva generala… dar probabil esti inca obosit dupa Barcelona.
Deci ramane stabilit 15 Martie, la ora 15:00 inchizi si tu blogul 15 minute?
Ciprian 2(Citează)
05/03/2019 la 7:06 AM
asta e un semn ca dai prea multe campanii servite in ultima vreme.
altfel ti-ar fi fost evidenta actiunea pentru imagine de mai sus.
john2381(Citează)
05/03/2019 la 7:57 AM
Eu m-am obișnuit cu campaniile marcate și mai ales logice, că pe unele le refuz tocmai pentru că sunt ciudate.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 7:35 PM
esti inginer si de asta cauti logica “evidenta” in asa ceva.
campaniile reusite se adreseaza emotiilor in principal si mai putin rationalului.
omul a incercat sa valorifice emotiile romanilor (intense) legate de autostrazi si a execut si el cum a crezut mai bine.
nu stim tintele campaniei si nici masuratorile exacte, dar eu apreciez incercarea (fara sa fiu musai de acord cu ea).
john2381(Citează)
05/03/2019 la 7:09 AM
Ai văzut și video-ul?
Costin(Citează)
05/03/2019 la 7:13 AM
Uiți că suntem în campanie electorală pentru cel mai rentabil post: europarlamentar.
În plus, Suceava nu are trafic de autostradă nici în cele mai optimiste scenarii.
Vali(Citează)
05/03/2019 la 9:07 AM
Suceava are un trafic atat de prost, ca e comparabil cu bucurestiul. Am testat pe propria piele.
Dar asta nu conteaza, ca autostrazile nu se fac doar pentru traficul existent, ci si pentru a sustine dezvoltarea economica viitoare.
Marean(Citează)
05/03/2019 la 12:53 PM
Acest baitas a pus pe picioare o afacere care-l plaseaza pe locul 4 dupa mc, kfc si salat box si e milionar in euro pe barba lui asa ca nu vad ce legatura are asta cu europarlamentarele.
Eu(Citează)
05/03/2019 la 7:14 AM
Nu prea ai înțeles Radu ce a vrut omul să facă. Nu prețul de 4500E e ce conta, clar nu. Inițiativa și demersul de a mobiliza tara asta de oameni care au adormit. Hai să vedem că ne pasă.
Și ca idee paralelă: construiește/fabrică și tu 1 creion. Vezi cât costă. Construiește 1000 bucăți apoi. Prețul final e de 1000 de ori mai mare? pe bune…
Florian(Citează)
05/03/2019 la 8:01 AM
Între timp, mi-a spus cineva că ar fi o campanie, așa că nu mă mai miră preluarea materialului pe diverse site-uri și bloguri.
Nu pot totuși să nu cred că se putea face o campanie mai bună de PR pentru respectivul om.
Diferența între 1 metru și 1.000 de metri cu siguranță există. Între 1 km și 1000 km s-ar putea să nu fie atât de mare precum crezi. Proiectele lungi vin cu diverși factori de risc care uneori le cresc prețul. E o discuție filosofică bună.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 8:32 AM
Faza e ca sunt niste costuri care raman fixe. De ex – utilajele. Omul a platit utilaje ( le-a inchiriat probabil – ca altfel nu iesea la 4500 eur ) ca sa faca 1 m de austrada. Cred ca e de la sine inteles ca costurile astea ar putea fi mentinute si pentru 100 m de austrada ( sau poate chiar mai mult). De aici rezulta ca 1 km de autostrada ar trebui sa fie mai ieftin decat 4500 eur x 1000 m. Sigur mai sunt si alte variabile in ecuatia asta ( relief, structura solului etc) insa este putin irelevant acum pentru ca indiferent cat ar costa, 4.5 mil sau 6-7 mil sau chiar 10-11 mil eur/km ideea principala este ca nu s-a construit nimic in Moldova si oricum extrem de putin in rest. Bani in schimb s-au cheltuit in scopul asta ( sa nu uitam e contractul cu Behtel – si nu sunt singurii).
geretus(Citează)
05/03/2019 la 7:21 AM
Radu, pe bune, câteodată ne uimești, și nu în sensul bun. Aia ai reținut tu din știre, ca omul vrea sa ne arate ca statul construiește cu 2 milioane de euro mai mult pe km?
Marius M(Citează)
05/03/2019 la 8:04 AM
Fii constructiv, spune ce ai reținut tu din știre și ce conta de fapt.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 9:14 AM
Exista geeks si exista nwradu :-)
Eu de exemplu am vazut in stirea asta un gest simbolic care mi-a placut, mesajul pe care l-am receptat eu este “trebuie sa-i presam, altfel jegosii astia nu vor face nimic”. Daca cuplez stirea asta cu alte stiri despre aliantele dintre primarii pentru dezvoltare, raman cu impresia ca incepe sa se miste ceva la spiritul civic si prin partilr alea de tara, ceea ce ma bucura.
O fi PR stuny, nu zic nu, inteleg ca omul a mai facut si niste flyere altadata, dar ramane ce zice el acolo “eu sunt unul, dar faca am fi 1000?”
Marean(Citează)
05/03/2019 la 9:26 AM
E un fucking protest.
Evident, omul nu a gândit singur toată chestia, bă înclin sa cred ca a fost mâna unei agenții toată ziua. Sigur, om de business, Spartan, PR, blabla. Asta nu umbrește faptul ca e o metoda geniala de a atrage atenția asupra lipsei autostrăzilor din Moldova (și restul României).
Marius M(Citează)
05/03/2019 la 3:59 PM
Și eu sunt geek dar nu mi-a trecut nici o clipă prin cap că a făcut-o pentru costuri și cifre.
A făcut-o ca un protest, ca să facă puțină gălăgie, să scuture un pic lucrurile. Și i-a reușit, iată că și tu ai scris de el pe gratis :)
Și din câte am văzut, o face și dintr-o frustrare personală, omul fiind nevoit să bată mulți km pentru business-ul său prin țară.
Personal îi înțeleg frustrarea, a fost o perioadă în viața mea când mai conduceam pentru job și pot spune fără nici un stres că a fost cea mai stresantă perioadă din viața mea. Un drum de Oradea București, sau Iași, sau din alte capete ale țării cu mașina e foarte obositor, pare că în ultimii ani, cu ‘creșterea economică’ recentă e și mai sufocant pe DN-uri.
E clar un PR stunt, și foarte bine a făcut, poate se mai alătură 2-3 transportatori, mai fac așa cum au făcut atunci când au blocat toată țara din cauza RCA și a funcționat…
Acțiuni de genul avem nevoie, că altfel ăștia n-au nici o frică nici un stres…
manu144x(Citează)
05/03/2019 la 7:23 AM
Radu, tu prin articolul asta incerci sa explici sau sa demontezi o figura de stil? Nu imi dau seama cu ce idee ai plecat cand ai asternut ideile astea.
E ca si cum ai fi comentat si faptul ca atunci cand prin piata erau plimbati dragnea, tariceanu etc pusi pe niste bete si imbracati in haine de puscarias…nu era chiar corect. Ca in puscarie nu se mai imbraca hainele alea, ca nu se prea poate sa pui un om pe un bat, ca in mod clar pe betele alea erau niste papusi si asa mai departe.
Ai dat-o intr-un absurd cu postarea asta incat ma gandesc ca numai un trolling poate fi. N-ai cum sa scrii asa ceva la modul serios.
John(Citează)
05/03/2019 la 8:11 AM
Nu te-ai săturat de acțiuni de imagini și începuturi simbolice?
N-a dat Zgonea un ciocan în zidul Palatului Parlamentului? Și, s-a schimbat ceva?
N-au dat legea privind autostrada Moldovei? Și, s-a schimbat ceva?
N-au arătat locul unde va fi Dracula Park? S-a schimbat ceva?
Nu ți-a arătat Firea pe hartă locul unde vor fi parcări, spitale, astrodomuri? S-a schimbat ceva?
N-ai votat limitarea la 300 de parlamentari? Câți sunt acum?
Sigur, hai să aplaudăm a mie acțiune de imagine. Poate acum se va schimba ceva.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 10:27 AM
Te-ai saturat de actiuni simbolice…ok, perfect de inteles. Dar in postare tu nu spui asta. In postare tu demontezi cu argumente logice si obiective o actiune simbolica, o figura de stil. Ceea ce e absurd.
Nu poti sa analizezi luceafarul din punct de vedere logic…ca e dovada de nebunie sa vorbesti cu stele, sau cobori in jos e pleonasm si asa mai departe.
John(Citează)
05/03/2019 la 7:56 AM
Daca s-ar da un OUG ca fiecare “om de afaceri” si companie din Romania sa redirectioneze o parte din valoarea impozitelor datorate la stat pentru constructia unui metru / km de autostrada in fiecare luna, in 10 ani problema autostrazilor ar fi rezolvata. La noi problema este managementul din institutiile statului, incompetenta si coruptia. Hai sa lasam mediul privat sa le construiasca si sa le administreze, iar statul isi poate recupera diferenta pierduta prin taxa de autostrada cum exista in vest.
Mihai Dobre(Citează)
05/03/2019 la 8:03 AM
Eu cred că fiecare om de afaceri și companie din România a contribuit destul de mult la bugetul de stat încât să fi fost făcute autostrăzi până acum. Lăsăm la o partea treaba că UE ne-ar da oricum bani pentru asta.
Dacă tu zici că opreliștea este că nu a redirecționat imperativ pentru acest aspect banii… ok.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 9:40 AM
Dragnea zicea ca drumurile nu tin pasul cu economia care duduie de sunt pline soselele de TIR-uri :)
Deci categoric as vrea ca acei bani in loc sa ajunga la stat sa fie redirectionati prin lege catre un fond privat, cu managementul capabil sa il administreze, iar acest SRL “Autostrazi pentru Romania” sa fie finantat de companii prin redirectionarea a x% din impozite.
Asa cum ziceai companiile au contribuit enorm, dar banii nu au ajuns in investitii ci in salarii, pensii, la asistatii social, mite electorale, practic in consum care alimenteaza importurile si genereaza locuri de munca si profituri in alte tari.
Ar fi un altfel de parteneriat public-privat daca vrei, insa fara contracte cu dedicatie.
Din pacate este o utopie pt ca fiecare natiune are conducatorii pe care ii merita, ei fiind oglinda acelui popor, iar noi din pacate am devenit doar o populatie.
Mihai Dobre(Citează)
05/03/2019 la 9:46 AM
Drumurile nu tin pasul cu economia care duduie de sunt pline soselele de TIR-uri
Deci categoric as vrea ca acei bani in loc sa ajunga la stat sa fie redirectionati prin lege catre un fond privat, cu managementul capabil sa il administreze, iar acest SRL “Autostrazi pentru Romania” sa fie finantat de companii prin redirectionarea unui procent din impozite.
Companiile au contribuit enorm, dar banii nu au ajuns in investitii ci in salarii, pensii, la asistatii social, mite electorale, practic in consum care alimenteaza importurile si genereaza locuri de munca si profituri in alte tari.
Mihai Dobre(Citează)
05/03/2019 la 9:47 AM
Ar fi un altfel de parteneriat public-privat daca vrei, insa fara contracte cu dedicatie.
Din pacate este o utopie pt ca fiecare natiune are conducatorii pe care ii merita, ei fiind oglinda acelui popor, iar noi din pacate am devenit doar o populatie.
Mihai Dobre(Citează)
05/03/2019 la 8:45 AM
Să nu ne amăgim, în 2016 la parlamentare toată țara a fost roșie .
https://imgur.com/a/8fKz4pg
Și în 2014 uite un pic cine l-a iubit mai mult pe Ponta.
https://imgur.com/a/FDwXOtq
Stereotipul ăsta cu regiunile e o prostie, mai degrabă te poți lua de lipsa de educație, care face oamenii să fie mai ușor de manipulat.
Marius Sescu(Citează)
05/03/2019 la 9:04 AM
Da, presa a muscat la faza asta si o molfaie cam mult.
In schimb nu ai spus nimic de indemnul respectivului ”om de afaceri” la oprirea activitatii pe 15 la ora 15 pt 15 minute.
Ps. mancarea din restaurantele individului e cam naspa.
EGO(Citează)
05/03/2019 la 9:06 AM
Radu intelege ca nu ai dreptate.
Mai mult de jumatate din Bucuresteni merg spre rude pe E85/DN2..repet drumul mortii. Degeaba o dai cu voturile si cu psd-ul…daca e sa o luam pe partea politica alt partid a avut mandate la rand ministerul transporturilor.
In Grecia au facut autostrazi de au impanzit toata tara …la noi NU.
Campanie sau nu e un inceput, daca faceau cei de la emag o astfel de campanie sau cei de la firmele de curierat toti “influencerii” erau bucurosi.
Sa fim seriosi, Urziceni, Buzau, Ramnicul Sarat, Focsani, Adjud, Bacau …pana la Suceava sufera din punct de vedere economic din lipsa unei autostrazi.
Crezi ca cei de la Dacia / Renault mai ramaneau in Romania daca nu aveau autostrada catre Marea Neagra via Bucuresti?
Reno(Citează)
05/03/2019 la 9:09 AM
De fapt a turnat 20-30m^2 de asfalt. NU asa se construieste o autostrada sau un drum. Rahat, nici pavaj in curte nu iti pui asa. Ai nevoie de studii geotehnice, proiectare, expropieri, studii de impact etc. inainte sa infigi prima sapa in pamant, apoi stratificatii, intrari/iesiri, gard, rosturi de dilatatie, scurgeri, trebuie sa rezolvi diferentele de nivel chiar si in camp, ai nevoie de oameni, utilaje etc. Faptul ca el a platit 4500 de euro pe ~5m^3 de asfalt si 2 oameni cu un tavalug mai degraba demonstreaza ca 1km de autostrada nu e chiar atat de ieftin cum isi imagineaza orice Gigel cand se plange ca “astia nu fac nimic”. Nu zic ca sunt OK preturile la care ajunge km de autostrada, dar sa nu ne cacam pe noi la orice gargara de asta ieftina. Dacă voia doar sa atragă atenția la problemă, au ales cele mai proaste moduri de a prezenta știrea.
Adrian(Citează)
05/03/2019 la 10:28 AM
+1. Cred ca esti singurul care a comentat intr-adevar pe subiect.
zetanu(Citează)
05/03/2019 la 11:03 AM
Momentul ala cand facepalm nu e doar o expresie de pus intr-o mema.
Uite, Radu, si zetanu e de acord cu tine.
nashu_mare(Citează)
05/03/2019 la 9:14 AM
Da, chiar, mai bine ar face un gard, să moară de foame după el, să nu-i vedem și să nu pută și la noi, ăștia care “producem”. Ce gândire e asta?
Gabriela(Citează)
05/03/2019 la 9:22 AM
1. Noi nu suntem de vina ca suntem prosti, uite ca aia din Bucuresti sunt si mai prosti. Nu noi, altii. What aboutism.
2. Daca luam strict ce zice BEC si de ce nu ne-am lua dupa ei, PSD a luat 50% la parlamentarele din 2016. Dar hai sa ne luam dupa Alex, ca el stie ca a castigat PNL si asa e. Strict.
scipio(Citează)
05/03/2019 la 10:02 AM
Tu esti unul din acei analfabeti functionali. E ok, sunteti multi. Partea proasta e ca tu te crezi destept.
Mai citeste de 2-3 ori poate intelegi. Poate daca folosesc mai putine cuvinte intelegi si tu, nu imi pun mari sperante…dar incerc. Deci reformulez:
“Nu mai dati vina pe Moldova ca voteaza cu PSD-ul, ei au castigat in intreaga tara, nu doar aici.” Ai inteles acum?
alex(Citează)
05/03/2019 la 9:34 AM
Toate astea enumerate de tine sunt actiuni politice sau ale oamenilor din sfera politica de la un anumit partid / adunatura de hoti. E vorba aia , fooled me once, shame on you, fooled me twice …samd. Poate ar fi cazul sa nu mai faci confuzie intre ce declara un politician vs. un cetatean.
Aici era vorba de cineva, pe persoana fizica, o persoana care reuseste sa faca el singur ceva,ceva ce alesii neamului nu sunt in stare de 30 de ani sa faca , aici e spiritul ridicolului , absurdului samd.
E de laudat orice initiativa de genul ,pentru ca atragand atentia incep lucrurile sa se miste. O fi si vorba de PR sau publicitate dar pe mine ma bucura atunci cand si ramane ceva in urma vs. a astepta de la stat sa catadicseasca sa faca si el ceva.
Vezi Vodafone cu centrele de transfuzii , vezi Hospice , vezi sectia de copii de la Marie Curie samd.
Silvanus(Citează)
05/03/2019 la 9:39 AM
Ia nu mai fiti prosti un pic.
ORICE actiune care ii face sa se gandeasca pe aia din Moldova ca-s saraci din cauza ca voteaza prost e binevenita. Moldova nu produce nimic pentru ca nu are cum sa transporte ce produce, ia vedeti pe unde trec si ce drumuri trec muntii. Dar calea fereata. Deci da, e scump sa transporti orice s-ar produce acolo.
Regiunea aia e intr-un cerc vicios si cumva trebuie ajutata sa iasa. Si da, o autostrada e un inceput foarte bun. Nu musai spre Bucuresti, ci mai degraba spre vest.
Mi se pare aiurea sa te caci pe tine de la tastatura ca un individ a facut ceva mai mult decat a postat pe facebook.
add(Citează)
05/03/2019 la 9:45 AM
Mai nou drumurile nu tin pasul cu economia care duduie de sunt pline soselele de TIR-uri.
Deci categoric as vrea ca acei bani in loc sa ajunga la stat sa fie redirectionati prin lege catre un fond privat, cu managementul capabil sa il administreze, iar acest SRL Autostrazi pentru Romania sa fie finantat de companii prin redirectionarea unui procent din impozite, daca statul nu e in stare sa ii lase pe privati sa construiasca.
Asa cum ziceai companiile au contribuit enorm, dar banii nu au mai ajuns in investitii ci in salarii, pensii, la asistatii social, pomeni electorale, practic in consum care alimenteaza importurile si genereaza locuri de munca si profituri in alte tari.
Ar fi un altfel de parteneriat public-privat daca vrei, insa fara contracte cu dedicatie.
Din pacate este o utopie pt ca fiecare natiune are conducatorii pe care ii merita, ei fiind oglinda acelui popor, iar noi din pacate am devenit doar o populatie.
Mihai Dobre(Citează)
05/03/2019 la 9:52 AM
Moldova nu produce nimic pentru ca nu sunt autostrazi. Cine s-ar duce acolo sa faca orice, stiind ca ii 6 ore sa ajunga la Bucuresti. Stiu mai multe companii mari care erau interesati de zona (faptul ca Amazon si-a deschis primul birou acolo confirma interesul pentru zona) dar nu au putut merge mai departe din cauza lipsei de interes a politicienilor pentru zona.
Traian(Citează)
05/03/2019 la 10:06 AM
Sunt si astea minciuni, e drept se produce putin (din cauza lipsei de infrastructura) dar se produce. Eu am 2 exemple din Iasi: Delphi si Lear Corporation. Plus alte firme ceva mai mici ( sa dau si un exemplu local: Electra ).
alex(Citează)
05/03/2019 la 11:08 AM
Sunt doar 2 exemple de fabrici. Doua! Atât! In rest mai sunt fabrici gen “fier vechi”.
Ar putea fi mai multe, mai e loc. Vestul Romaniei, are o gramada de fabrici de genul astora doua. Nici acolo nu s-au facut mari autostrazi, dar macar e mai usor de ajuns in Ungaria. Sunt atat de multe in Transilvania incat e criza de forta de munca.
nashu_mare(Citează)
05/03/2019 la 11:52 AM
Pai da, chiar si fara autostrazi in Iasi sunt 2 fabrici mari + foarte multe firme care ofera servicii ca nu au nevoie de autostrada. Ma gandesc ca daca ar fi autostrazi (atentie, nu doar in Moldova ci in toata tara, ca daca nu ies nicaieri si acestea ar fi inutile) si in orase gen Vaslui vor fi locuri de munca.
Investitiile in infrastructura vin inzecit la buget! Nu se mai platesc ajutoare sociale, se incaseaza taxe pe profit, pe munca, asigurari sociale. Nivelul de trai creste, se consuma mai mult > mai multe taxe incasate de stat. Autostrazile in special ar mai salva si niste vieti.
alex(Citează)
05/03/2019 la 10:33 AM
Cu parere de rau, e tarziu pentru autostrazi in Moldova. Deja regiunea e puternic depopulata, iar populatia remanenta e foarte imbatranita. Autostrada in Moldova trebuia sa fie facuta acum 10-15 ani.
Giovani(Citează)
05/03/2019 la 10:43 AM
Eu cred ca dacă un singur metru a costat 4.550 de euro, un km nu ar costa 4.55 milioane. Nu cred ca se calculează asa.. De exemplu, dacă ar fi făcut 2 metri poate l-ar fi costat 6000, nu 9100.
Marius(Citează)
05/03/2019 la 10:45 AM
Eu credeam ca Matilda este din Moldova si Radu știe bine care este situația de acolo.
Daca Radu ar fi pus pe hârtie numărul de moldoveni care au plecat din țara pentru ca s-au saturat de sărăcie, daca s-ar fi uitat pe rezultatul alegerilor dar si pe rezultatele din ultimul sondaj unde PSD avea in Moldova 39% iar in Muntenia 41%, probabil nu am fi avut acest articol in stilul Fluture, scris pentru a atrage comentarii.
Mie îmi plăcea acest blog tocmai pentru ca Radu vorbea in cifre exacte ca un inginer, nu ca un drojdier din birtul din sat.
george(Citează)
05/03/2019 la 10:48 AM
Ai dat-o nasol tare aici, Radu..pare ca nici nu ai vazut filmuletul si ai scris articolul. Si mai ales, in continuare o tii sus si tare cu “argumentele” si nu recunosti ca te-ai grabit in a trage niste concluzii inutile. Mai degraba spuneai ceva despre cum a editat, despre mesaj etc. dar oricum stim cu totii ce parere ai despre zona Moldovei
fur(Citează)
05/03/2019 la 10:56 AM
De ce ne-ar păsa că cineva a construit un metru de autostradă?
Dar tu de ce scrii pe un blog? De ce i-ar pasa cuiva?
De ce i-ar pasa cuiva ca altcineva scrie pe facebook?
nashu_mare(Citează)
05/03/2019 la 10:59 AM
Daca facea 1 metru de cale ferata, nu de autostrada, era si mai tare :-)
Marean(Citează)
05/03/2019 la 11:05 AM
Toate argumentele din comentarii sunt adevarate dintr-un anumit punct de vedere dar problema reala ramane, in 30 de ani nu s-a construit niciun cm de autostrada in Moldova si asta e una din cauzele pentru care aceasta regiune e cea mai saraca din Romania. Investitorii ocolesc aceasta zona, turismul nu se dezvolta desi exista potential.
Numai ca Radu a analizat sintactic si morfologic pe text stirea, nu a vazut padurea din cauza copacilor.
Dar chiar si asa uite cate comentarii si argumente a generat acest articol, ceea ce e un lucru pozitiv.
Franckie18(Citează)
05/03/2019 la 11:29 AM
Au luat-o blogarii razna, jur!
Dupa idiotu’ de zoso care zice ca adidas a descoperit plasticul ieftin (stiti voi, initiativa aia prin care folosesc plasticul din oceane ca sa produca incaltaminte si haine), dar la modul nasol, nu ca si cum ar face un bine planetei, apare nuradu si condamna un om care a facut ceva.
Asta dupa ce in fiecare zi publica cate un articol in care se vaita de psd, de tigani, de taximetristi, ca nimeni nu face nimic etc.
GabrielG(Citează)
05/03/2019 la 11:33 AM
nuradu in stirile zilei: VW a ales Serbia pentru o noua fabrica auto. Nici macar nu sunt in UE.
Poate ca ar fi ales Romania daca ar fi avut pe unde sa scoata masinile alea.
GabrielG(Citează)
05/03/2019 la 11:48 AM
Mi se pare o idee buna ce a facut tipul asta
Radu(Citează)
05/03/2019 la 11:55 AM
Moldovenii nu produc nimic, aici e buba, acesta e motivul pentru care nu au autostrazi. Daca ar fi produs si ei masini, frigidere, telefoane, etc, poate ar fi avut si autostrazi la presiunea firmelor care produceau acolo. Dar nicio firma serioasa nu se duce in zona moldovei, pentru ca nu exista infrastructura, nu gasesc oameni calificati, acolo este cea mai mare coruptie, etc
Nu vad o rezolvare a situatiei intr-un viitor recent (sa zicem un 15-20 de ani).
Kopa_Kopan(Citează)
05/03/2019 la 12:04 PM
Cred ca ce s-a spus mai sus e adevarat. Da, moldova nu are niciun KM de autostrada, dar cu cine a votat Moldova de la revolutie incoace?
In ce regiune a tarii, un presedinte USR este amenintat cu “Ce-ar fi sa pun tiganii sa o bata pe nevasta-ta?” ?
Ar fi interesanta si o statistica legata de condusul sub influenta alcoolului, si accidentele din cauza vitezei, specific in Moldova.
In opinia mea, Moldova are in primul rand nevoie de investitii in educatie. Degeaba ai autostrazi sa te plimbi cu masina, daca acasa iti dai cu furca in cap, bei pana cazi si votezi cu PSD.
Adrian(Citează)
05/03/2019 la 12:39 PM
Ce e de retinut: singurul metru de autostradă din Moldova e făcut de un tip, un om, din banii lui.
Si asta e mai de efect decat “nu exista autostrazi in Moldova”, pentru ca arata ca exista dorinta oamenilor
nashu_mare(Citează)
05/03/2019 la 1:25 PM
si acum sa fim seriosi, omul ala a dat 4500 euro din banii lui si un plin de benzina si sa nu-si faca si el un pic de pr :)
Franckie18(Citează)
05/03/2019 la 4:19 PM
Păi na, normal ca face o campanie din asta, că nu e ca si cum acel metru de autostrada are vreo valoare in afara de cea de simbol. Asta e scopul simbolurilor, sa fie scoase in față.
nashu_mare(Citează)
05/03/2019 la 1:38 PM
Bunicica editarea video si tipul pare ca are ceva valente actoricesti. Daaaar, m-a pierdut la faza cu provocarea “afaceristilor” romani.
Becali, Tiriac, Catarama – hotii hotilor. Niste oameni care au profitat la maxim de “bunavointa” statului roman si care nu au facut mai nimic concret pentru tara asta. Pe astia ne bazam noi sa faca ceva?! Cu astia pornim o campanie de genul asta?!
Bogdan(Citează)
05/03/2019 la 1:51 PM
Mama, Radu, cateodata esti asa de… inginer.
Morrissey(Citează)
05/03/2019 la 2:36 PM
Radu nu te supăra, dar cine îți zice sau face apropo-uri că trăiești într-o bulă fiindcă ai scris asta, au dreptate.
Ți-o spun eu să nu ți-o spună prietenii apropiați, să nu te superi mai rău.
Rilache(Citează)
05/03/2019 la 2:43 PM
Radule. Ti-ai imaginat ca daca efectul ar lua amploare si jumatate din populatia Romaniei s-ar opri din ceea ce face timp de 15 minute in acelasi timp. Imagineaza-ti cata atentie s-ar aduce asupra problemei. Ar scoate si hipsterii capul din Iphone XS Max, inginerii din Galaxy S9 in timp ce se uita la spec-urile de la S10 PLus, ar fi un val foarte mare de atentie asupra Romaniei. Nu se poate schimba totul intr-o clipita sau intr-o luna dar cu baby steps se poate daca multa lume merge in directia corecta. Poate cei care au fost la munte si in mall la parlamentare de data asta o sa-si dea seama ca bah…ar cam trebui sa votez ca daca vreau sa merg sa vizitez si eu nordul Moldovei candva o sa-mi pierd 2-3 zile numai pe drumuri. Cred ca-ti poti da seama din cometariile de mai sus ca nu prea esti pe acelasi film cu plebea si ar cam trebui sa mai scoti capul din bula ta.
230v(Citează)
07/03/2019 la 10:19 AM
Câtă atenție? Țin minte un moment în care 250.000 de oameni s-au oprit din activitate în Piața Victoriei (și probabil încă vreo 100.000 în țară) și au atras atenția la problemele din Justiție și iată unde suntem acum!
Cu gesturi de PR nu se face vară. Vremea simbolurilor a trecut.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 2:47 PM
Este un filmulet de cateva minute in care in mare parte din timp vorbeste despre promisiunile politicienilor legate de autostrazi, despre consecintele lipsei de autostrazi, despre o actiune de protest pentru schimbarea acestui lucru. Si la final spune ca a facut el primul metru de autostrada, ca gest simbolic (n.r.) .
Tu din el ai ramas doar cu ultima idee. Si cu detaliul legat de pret. Eu nici n-am remarcat cand a zis cu cat a construit acel metru. Ca sa nu mai zic ca este complet irelevant daca autostrada e la standarde sau nu. Putea la fel de bine sa nu mai includa ultima parte cu constructia autostrazii.
Ideea era ca oamenii sa ia atitudine privind constructia de autostrazi (peste tot in Romania).
De data asta ai privit lucrurile cam ingust. Inca esti obosit dupa MWC. :P
Catalin(Citează)
05/03/2019 la 2:56 PM
L.aba in cerc: nu este autostrada pt ca nu “se produce”, iar nimeni nu “produce” pt ca ii ia 2 zile sa-si scoata marfa de acolo (transport rutier, feroviar you name it).
Ca unul care a mers de sute de ori pe drumul asta de la km 0 la granita ma mir ca inca sunt in viata si nu m-a omorat nimeni.
Si iar daca bucata granita-Roman macar e clar DN cu 1 banda/sens, bucata Roman-Bucuresti e noaptea mintii… o banda si acostament largit sau consolidat cum o fi varianta oficiala; daca patesti ceva cu masina pe “acostamentul” ala e vina ta pt ca nu aveai ce cauta acolo. Nu e o banda +urgenta, sau 2 benzi sau shit… e o treaba pur romaneasca.
Am citit ca unele portiuni vor fi modificate in 2 benzi/sens cu una invers… alternativ pe portiuni de km si km.
alexul(Citează)
05/03/2019 la 3:13 PM
IT-istii stau in birou, nu pe autostrazi.
si din nou – daca din Iasi – oricum singurul oras relevant din moldova – vrei sa mergi in concediu, apoi o iei cu avionul tata.
nu-mi spune ca o iei iasi – transilvania – calea europei, ca ti se duce jumate concediul – CHIAR SI PE AUTOSTRADA TOATA ROMANIA DIRECT LA UNGURI.
deci realist, autostrada in moldova pt ce??
Mihai(Citează)
05/03/2019 la 3:20 PM
Dar să spargă, dom’le și E85-ul ăla, pe care se MOARE în draci, să meargă cu boii puși la jug, mama lor de pretențioși!
La ce argumente aduci, regret că te-am băgat în seamă. Nu are sens să-ți povestesc în câte feluri e absurdă gândirea ta.
Gabriela(Citează)
05/03/2019 la 4:58 PM
jesus, parca autostrazile is facute sa mergi tu in concediu.
ia zi prietene, in cate destinatii poti tu pleca din Iasi? pai uite, daca la iasi ar fi 15 fabrici de subansamble si una mare de automobile, cateva zeci de multinationale mari care sa faca R&D, probabil ca ar fi nevoie sa mareasca aeroportul si ar fi cerere de mai multe destinatii.
Dar hei, ca sa vina fabricile acolo le trebuie infrastructura. Nu va mai uitati in pana mea doar in barba voastra, vedeti un pic si peste gard.
add(Citează)
05/03/2019 la 3:23 PM
“dacă un metru costă 4.550 de euro, atunci un kilometru costă 4,55 milioane de euro”
Serios? Pe ce planeta? Dislocarea utilajelor o platesti la fel, si daca faci 1 metru si daca faci 10. Tu daca chemi un mester sa-ti puna 2 metri patrati de faianta in bucatarie crezi ca iti ia la metru cat ii ia altuia care isi pune 100 ?
Paul(Citează)
07/03/2019 la 10:22 AM
Nu, dar nici fiecare metru nu este ca la tine în grădină. Mai ai de făcut un pasaj, mai ai de săpat, de stabilizat un mal de pământ. Dacă te gândești doar la costul cu utilajele, acesta scade cu distanța. Cresc însă altele. Per total mi se pare că 4,5 milioane euro/km e un cost bun.
În cazul de față, clipul video, agenția de PR și campania de pe bloguri și presă au costat mult mai mult decât metrul de autostradă, așa că deja contează mai puțin asta.
nwradu(Citează)
05/03/2019 la 5:58 PM
Ca unu care e din Suceava va zic pe sleau ca multi mancati… si nu vedeti mai departe de bula voastra.
S-a votat cu psd, pdsr, aliante ale psd-ului? Da, s-a votat. Dar nici mai mult nici mai putin ca’n alte parti din tara. Voi miticii din bucuresti numa cu aia liberari, nu? NOT.
Si nu mah, noi nu avem nevoie de drumuri. Numa aia din sud si vest au nevoie. Noi trebuie sa ne ingramadim impreuna cu tirurile ucrainene, ruseste, letone, turcesti etc pe 1 banda pe sens.
Ca sa mergi spre vest ai o singura varianta de drum cu 1 banda pe sens care iarasi aduna moldovenii de peste prut si pe alde moldovenii din 4-5 judete din nord. Nu mah, nu e nevoie de autostrazi.
Daniel(Citează)
05/03/2019 la 7:47 PM
La articolul ăsta eu sînt de acord cu nwradu, mi se pare că întreaga acțiune, indiferent care e contextul politic, este fără sens, este o publicitate electorală înșelătoare. Nu poți compara prețurile pînă nu ai lucrarea finală (cu tot ce presupune aceasta, așa cum s-a mai scris: incl. expropieri, studii etc). Prin urmare prețul ăla nu înseamnă nimic.
Iar un metru de șosea nu este o șosea, așa cum dacă de ex. faci la printer 3D din material bio un fir de păr de om, nu ai obținut un om. Chiar și dacă faci un nas sau un ficat… tot degeaba, suma părților este mai mică ca întregul.
alias(Citează)
05/03/2019 la 8:54 PM
Guys, sa nu uităm că pe vremea lui Sechelariu, Bacăul de exemplu, primea mai multi bani pentru drumuri decât Prahova ce e cel mai tranzitat județ. Și asta a fost mulți ani cât a fost guvernul de tristă amintire (deși comparat cu ăsta de acum, parca nici nu mai pare atât de rău :)
Deci faptul ca de 30 de ani se votează aceleași partide și nu se încearcă nimic nou (nu știu dacă e bun, dar măcar e nou) ar trebui să le dea de gândit.
Deci poate haide să îi lăsăm și pe alții sa încerce nu să alegem doar chestii ce s-au dovedit a fi gunoi.
Iulian(Citează)
05/03/2019 la 9:02 PM
Tot ce v-a ramas in minte e cat costa metrul ala? Ca se fura si se minte de 30 de ani nimic de zis? Lasa ca oricum se depopulează zona aia si nu o sa mai fie nevoie decat de camine de batrani.
“Decat” atat zic.
Daniel(Citează)
05/03/2019 la 9:32 PM
De acord cu Radu.
Aseara, in microbula mea (ma refer aici la oamenii cu care ma vad sau/si vorbesc aproape zilnic), tocmai imi spuneam parerea, anume ca ce a facut/face omul asta kilometrul lui si cu protestul ala e “fix pix” in ceea ce priveste eficacitatea impulsionarii construirii de autostrazi si ca de fapt e vorba in cea mai mare masura despre o campanie (comerciala in primul rand, dp meu dv).
brokoly(Citează)
05/03/2019 la 11:18 PM
Asta e trolling major sau bataie de joc. Tot blogul tau si viitoarele opinii sunt deja cu flag.
Inteleg ca nu-ti place omul sau PR stunt-ul pt afacerea lui,de-aia ai vazut ingust, dar zice clar.
1. Suntem luati de prosti.
2. Nimeni nu isi asuma nimic.
3. …
Etc.
*Cel mai mult am apreciat pantofii in noroi pe marginea gropii… aia da imagine… si apoi zice “ne place aici”.
Syn(Citează)
06/03/2019 la 12:31 AM
Cam așa văd lucrurile cei care ne conduc: “Sarmalele Reci – Țara te vrea prost”
Ideea este alta, când omul își vede interesul, ne deranjează!? De ce, că va benficia el mai mult de autostradă decât noi? Eu aș accepta ca un șmecher să poată finaliza pentru uzul lui o autostradă din estul în vestul țării și să beneficiez și eu ocazional de ea. E mai sigur traficul pe ea și durata călătoriei scade.
Dar suntem români: să moară capra vecinului.
Voi uitați PSD nu a făcut absolut nimic, se luptă să modifice legile justiției. doar Pe lângă cei care sunt vizați de nereguli, sunt forțați și de cei care i-au susținut în campanie, că altfel nu-i susțineau dacă nu modifică lgile.
Singurul lucru pe care l-a făcut PSD, a fost, devalorizarea Leului.
Așa că nenea ăla vrea să spună pentu tot omul: – Dacă eu pot să fac 1 metru simbolic de autostradă, statul n-are nici o scuză.
Anonim(Citează)
06/03/2019 la 10:13 AM
Cand ai multi bani si ai nevoie de atentie…or sa il caute fetele de bucuresti ca de moldovence sa saturat, se recomanda taran de nu stiu unde….dar masa o spagara locala i-a lasat peste 10 milioane de euro….
Ghita Ciobanu(Citează)
06/03/2019 la 10:25 AM
Radu, te urmaream constant, dar cu asta te-ai cam dus de la sufletul meu. Ai aratat mentalitatea Miticului. Ai fost rautacios in mod absolut gratuit si aparent freu de cap – sau te-ai facut ca nu intelegi mesajul. Ai fost tare – “Benzile mi s-au părut cam înguste”. Dar le-ai masurat? Sau cam cum ti s-au parut tie benzile prea mici fata de cele normale? Asta era esenta mesajului?
Lili Salbatica(Citează)
07/03/2019 la 10:19 AM
Eu n-am înțeles esența mesajului, dar spune-mi-o tu.
nwradu(Citează)
07/03/2019 la 4:28 PM
Ti-am scris-o eu mai sus. Si nu doar eu. Nu fi capos. :D
Catalin(Citează)
07/03/2019 la 2:23 PM
Această acțiune este făcută în semn de protest. Atât. Nu ca sa ne facă noua autostradă
Aron Daniel(Citează)
08/03/2019 la 1:21 PM
Moldova e o zona cu trafic nu greu ci foarte greu….Zona este intr-o crestere economica foarte puternica(Iasi’ul este cel mai poluat oras din RO)….Pentru cine nu a mai trecut prin Moldova de 1-2 ani sa stiti ca este o diferenta enorma legata de trafic. Zona este tranzitata si de foarte multe tir’uri Ucrainiene si Moldovenesti. Problemele s-au acutizat odata cu scoaterea taxei de inmatriculare, cand toata lumea a inceput sa isi permita sa detina cate 3 carute. Aici gasiti cele mai multe echipaje radar si cele mai multe autoturisme cu statie emisie-receptie din Romania. Aici se conduce cel mai agresiv din toata Romania. Si aici mor cei mai multi oameni nevinovati din Romania. Si totusi nu asta e motivul pentru care e nevoie de autostrada in Moldova. E nevoie de autostrada pentru a atrage investitori in zona. Putini care sunt acum, sunt foarte dezavantajati fata de restul Romaniei. Nu sunt moldovean, ci dobrogean. Dar daca as fi din zona Moldovei nu as mai plati nici o taxa de vinieta in semn de protest.
Emil(Citează)
08/03/2019 la 5:50 PM
Amice, ești idiot.
tudor(Citează)
11/03/2019 la 11:33 AM
Cand au intrerupt munca 250.000 de oameni ??? Intr-o duminica ???
Ma jur ca aici vad doar invidie ca nu ati fost implicati in campanie… si cetin la fel…
Ciprian 2(Citează)
11/03/2019 la 6:01 PM
Nu, am aflat că-i campanie după ce am scris articolul, deci teoria ta nu ține.
nwradu(Citează)
22/03/2019 la 5:35 PM
Radule,matematica aia de la Poli’ te lasa.
Te-ai gandit(spre exempli) ca in aia 4550euro intra si deplasarea utilajelor/inchirierea lor?
Dar muncitorii?
Dar materialele?
Cand inmultesti cu 1000 si iti da 4.5mil euro/km ,tu crezi ca aia fac zilnic drumul de la firmele de unde le-a inchiriat spre santier? :))
Crezi ca un contract de inchiriere se face pt 1 zi la aceeasi proportie cu unul pt 2 ani(1/2×365)?
Si exemplele pot continua.
Scrie ceva mai util.
Adi(Citează)
22/03/2019 la 12:40 PM
M-am gândit, da.
Tu te-ai gândit că să construiești un metru în propria curte nu este la fel cu a construi peste orice tip de sol, peste pârâuri, peste zone speciale, arealuri cu broaște, morminte dacice șamd?
Sau că, deși desigur că ai un discount dacă faci 100 km și nu doar 1 metru, dincolo de o anumită distanță nu mai ai discount, că doar nu ajunge la zero costul? Și că apar alte costuri, poate cu cazare, pm, autorizații, fundație adevărată, gard de protecție, drenaj și altele?
Zi, te-ai gândit?
nwradu(Citează)