►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
Atunci când am scris, în perioada Crăciunului, că aparatele de gătit sous vide Anova au reduceri mari pe site-ul oficial, mi-am luat și eu unul. Le mulțumesc pe această cale domnilor Florin Itu și Andrei Crivăț care, prin mesaje puse de-a lungul timpului pe o rețea socială, m-au convins să cumpăr unul.
Iată concluziile după aproape trei luni de utilizare.
În termeni simpli, este un încălzitor de apă cu care gătești sous vide (pronunțat su vid). Se atașează unei oale și încălzește apa din ea la temperatura setată de tine. Are și un motoraș cu care circulă apa pentru a îi uniformiza temperatura în întreg volumul. Ingredientele se pun într-o pungă bine sigilată, punga în apa încălzită și astfel controlezi temperatura de gătire a alimentelor din pungă.
De ce să nu încălzești apa pe aragaz, de exemplu? Pentru că Anova (și alte mărci) include un senzor foarte precis de temperatură, controlând-o cu precizie de 0,5 grade Celsius (ei zic 0,1, dar tu poți regla din 0,5 în 0,5 grade C) pe orice durată de timp dorești, iar asta contează mult pentru că, de exemplu, diferența dintre o vită medium-rare și una rare este de vreo două grade.
Eu am luat Anova Precision Cooker Nano, care-i aparatul mai mic dintre cele două, dar suficient pentru gătit în până la 20 de litri de apă. Am dat 69 de euro atunci, plus 8 euro transportul, redus de la 99 de euro. A venit prin GLS în aproximativ o săptămână.
Aparatul este cilindric și negru, iar în partea de sus are un mic display în care arată temperatura actuală a apei, cea setată de tine (până în 99 grade) și timpul de gătit. Are butoane capacitive din care reglezi imediat asta, iar aparatul se atașează pe o oală sau alt recipient folosind un sistem tip menghină cu șurub. Încălzitorul are putere suficientă pentru a încălzi rapid apa până la temperatura dorită, în câteva minute o duce să zicem de la 20 la 75 grade și apoi o menține acolo, începând timpul de gătit.
Face niște bip-uri discrete, are și bluetooth și aplicație de telefon din care-l poți controla de la distanță, dar n-am instalat-o niciodată. Mi-a plăcut și că a venit cu un magnet de frigider pe care sunt scrise principalele tipuri de carne și temperatura și timpul la care să le gătești.
Sunt și alte circulatoare sous vide pe piață, nu doar Anova. Toate funcționează cam la fel și gătesc probabil la fel de bine.
Sous vide înseamnă în vid în franceză. Se referă la faptul că bagi alimentele într-o pungă din care scoți aerul înainte de a o sigila, apoi punga o pui în apă cu temperatura reglată de tine și căldura apei gătește alimentele.
În practică, nu-i nevoie de vid perfect. Știu că unii folosesc aparate de vidat pentru a scoate tot aerul din pungă, dar nu este nevoie; dacă scoți cât mai mult aer este suficient. Aerul din pungă ar împiedica transmiterea eficientă a căldurii către alimente, plus că ar face punga să se ridice la suprafață.
Majoritatea oamenilor scot aerul din pungă introducând-o treptat în apă. Apa presează din exterior punga, o face să se strângă pe alimente, aerul iese prin partea de sus și, când a ieșit suficient, se sigilează punga (zip lock sau cu o clemă) și asta e tot.
De ce să gătești așa și nu la cuptor? Pentru că, gătind la temperatură joasă și în pungă sigilată, se păstrează în alimente toate aromele, sucurile interne, rămân toate vitaminele și fibrele și ce-o mai fi în ele intact șamd, pe când la temperaturi mai mari și în spațiul liber din cuptor sau tigaie, astfel de substanțe se transformă sau se evaporă. Credeți-mă că diferența se cunoaște la gust.
Foarte multe, dar în general carne. Dacă vă uitați pe site-ul Anova, găsiți sute de rețete sous vide organizate pe tipul animalului, dar și rețete de legume, ouă poșate, aluaturi, supe, sosuri și chiar și deserturi. Găsiți multe alte rețete pe YouTube și alte site-uri de specialitate. Avantajele mari sunt însă la carne și la legume, când nu se mai evaporă lichidele din interior și alimentele nu se usucă.
Eu am gătit doar carnea, până acum, și ouă poșate ca experiment. Pun carnea în pungă, arunc acolo și o crenguță de rozmarin și poate niște unt, după caz.
Ce-i nasol: carnea nu iese foarte arătoasă de la gătit sous vide, arată ca fiartă, așa că are nevoie de obicei de 2-3 minute de searing într-o tigaie pentru a prinde culoare frumoasă. Nu m-a deranjat niciodată asta. Poți inclusiv să faci sous vide carnea și apoi să o pui la frigider, urmând să-i dai culoare în tigaie ziua următoare.
Iată un mușchiuleț de vită (fillet mignon cum ar zice alții) făcut sous vide la 54,5 grade timp de o oră, apoi searing în tigaie. Observați că a ieșit de un roz uniform în întreaga sa masă, exact cum primești uneori la restaurante, deși bucata este foarte groasă. Sare Maldon pe deasupra, mâncat cu hrean.
Rib-eye mare, luat din Carrefour Băneasa, unde au vită Angus crescută în România și maturată de ei.
Pieptul de pui iese cel mai mișto. Culmea, fix cu acesta nu am fotografii, dar gustul este diferit de puiul făcut la cuptor sau la slow cooker sau la tigaie, este mai complex, mai aromat, iar carnea atât de moale încât parcă se topește în gură. Este perfect pentru mâncat cu o garnitură normală, dar și de pus în sandvișuri, că-i foarte moale.
Piept de rață, tras apoi în tigaie pentru a face pielea ușor crocantă. Observați rozul uniform.
Mușchiuleț de porc, același tratament. A ieșit foarte moale, l-am folosit ulterior în special în sandvișuri, de exemplu pâine ciabatta ușor prăjită, unsă cu muștar, apoi salată cu frunze moi, felii de mușchiuleț, brânză ușor topită peste acestea și la final murături, un fel de variantă proprie de sandviș cubano.
Piept de curcan: culmea, acesta nu m-a impresionat. A ieșit moale și suculent, dar mie îmi ieșea la fel și la cuptor, că-l găteam la temperatură joasă și cu termometrul înfipt pentru control maxim.
Somonul este foarte mișto, rămâne suculent, se face foarte moale, cum de obicei mâncam doar în restaurante. Avantajul este că îl gătești foarte uniform la sous vide. Eu înainte îl făcea în tigaie doar pe o parte, obțineam un gradient de la well-done la rare, este bun și așa, dar la sous vide, mai ales cu un file mult mai gros decât ce-am avut eu la dispoziție, iese spectaculos.
Ouăle poșate n-au ieșit chiar perfect. Gălbenușul se întărește înaintea albușului, așa că majoritatea rețetelor la sous vide doar întăresc ușor albușul și gălbenușul la vreo 65 de grade timp de aproape o oră, iar apoi necesită un minut în baie normală de apă, pe aragaz. Mie mi-a fost lene să mă complic, așa că am folosit altă rețetă: 13 minute la 75 de grade, a ieșit acceptabil, dar albușul nu era complet întărit. Depinde și de mărimea oului și dacă îl puneți în apă încă din perioada de încălzire sau când ajunge la 75 de grade și încep cele 13 minute. Un clip edificator găsiți aici.
Tentacule de calamar, cumpărate din Kaufland, făcute vreo 4-5 ore la sous vide și apoi trase în tigaie pentru culoare. Am pus în pungă ierburi și zeamă de lămâie. Au ieșit moi și bune, dar mai trebuie umblat la rețetă și trebuie să încerc cu caracatiță.
Promo cu această ocazie: cei de la Bunătăți de Topoloveni mi-au trimis vreo trei borcane cu produse de la ei. Dulceața de ceapă s-a dovedit excelentă, am devenit fan, merge bine lângă o carne, merge și în sandvișuri sau cu burgeri.
Canale YouTube: Sous Vide Everything și Helen Rennie vă arată tot felul de idei sau vă învață de unde să porniți.
Iată o rețetă de ouă crocante care pare foarte dificil de făcut pentru că probabil s-ar sparge la câțiva pași.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
19/03/2019 la 8:05 AM
Astept sa te vad la Chefi la cutite sau la Masterchef. Serios
Ionutb(Citează)
19/03/2019 la 8:24 AM
scarbos.
o mancare pe jumatate facuta, prin toate zemurile alea care “nu iasa din carne” poate iti ramane si vreun parazit sau alte nebunii.
Mihai(Citează)
19/03/2019 la 11:39 AM
Anumite carnuri se potrivesc la gatirea in sange, altele nu.
De ex vita este ok sa o gatesti la 60 si ceva de grade dar porcul nu (trebuie de la 70 in sus, din cauza riscurilor de trichineloza). Ceva similar este si la pui.
Radu(Citează)
19/03/2019 la 8:42 AM
Bună dimineața!
Încep cu un ”cadou” – biblia tehnicii ăsteia de gătit:
temperaturi și timp de gătire pentru… de toate.
https://www.sammic.com/dl/414004/48d4c/brochures-sous-vide-cooking-guide.pdf
Și închei ”urât”, cu indicații, nu cu observații: pungile zip-lock nu sunt o metodă pe care s-o mai folosești/ promovezi. Există mai multe motive care fac utilizarea aparatelor de vidat și a pungilor adecvate, printre care:
– posibilitatea de a prepara mai multe porții diferite în același timp (aceeași temperatură, timpi diferiți), fără risc de ”contaminare”;
– posibilitatea de păstrare pentru servire ulterioară. Bine, ai să spui că asta-i pentru restaurante, dar am să te contrazic: poate fi pentru o masă acasă, de șase persoane, cu mai multe feluri (cărnuri, garnituri), pregătite din timp (chiar și weekend-ul trecut!), păstrate în compartimentul de 0-4°C și fățuite (searing) ”pe loc”. La fel și dacă ai timp doar în weekend și vrei, peste săptămână, minuni seara, când ajungi acasă.
OK, exagerez puțin; n-o să poți scoate din frigider bucăți mai mari/groase și să le servești reci la mijloc, dar astea-s inconveniente minore&rezolvabile.
PS: Am citit integral fragmentul cu&despre pungi. Nu sunt radical dar, so aș completa o frază din text așa:
”Știu că unii folosesc aparate de vidat pentru a scoate tot aerul din pungă, dar nu este nevoie,” _dar e recomandat_!
lsorin(Citează)
19/03/2019 la 8:43 AM
Sorry, nu mi se par absolut deloc apetisante. Dar daca tie ti se potriveste stilul asta de gatit, foarte bine! Pe mine nu m-a convins, raman la traditionalul cuptor.
Deea(Citează)
19/03/2019 la 8:49 AM
Pai daca le mai bagi si la tigaie, care mai e faza? Astepti o ora la punga dupa care mai tragi 5-10 minute la tigaie? E ca si cum te-ai scarpina cu mana dreapta pe stanga.
varucu(Citează)
19/03/2019 la 9:14 AM
La tigaie doar pentru culoare.
Pe net a vazut ca se incinge tigaia foarte tare, iar apoi 1 minut maxim pe fiecare parte e suficient.
Cezar(Citează)
19/03/2019 la 10:23 AM
Păi, o oră-i puțin! Eu am făcut rasoale de porc afumate 16 ore, apoi le-am cosmetizat cu miere și le-am mai dat la cuptor, pentru un șoric crocant, iar ”efectul la țintă” a fost … fantastic.
Oricum, exită și fastfood, pentru cine nu are timp/chef să facă sau să-ncerce.
lsorin(Citează)
19/03/2019 la 9:08 AM
Eu am facut sous-vide-ul saracului, dupa ce am citit articolul tau mai vechi.
Am bagat carnea condimentata in punga, am dat-o la foc mic si am fiert-o 3+ore.
Senzationala!
Cezar(Citează)
19/03/2019 la 9:19 AM
Eu as evita sa fierb plasticul
Mihai(Citează)
20/03/2019 la 5:17 PM
La 60 de grade nu fierbi nimic.
nwradu(Citează)
19/03/2019 la 9:23 AM
Am încercat și eu rețeta oului de 64 de grade, dar nu m-a convins. Cred însă că am greșit puțin și la tehnică, pentru că albușul nu a fost tocmai legat și bănuiesc că ajuns ceva apă în pungă. Mai exersez. Eu am urmat o rețetă de-a lui Marius Tudosiei. Am mai văzut tot la el rețete de ficăței și pipote de curcan, care arătau foarte bine.
Altfel, pieptul de pui iese într-adevăr foarte bun la sous vide. Rață nu am avut curaj să încerc, pentru că îmi place pielea crocantă.
Referitor la aparatul de vidat, e mai util decât pare la prima vedere, mai ales la marinat.
Mădălina(Citează)
20/03/2019 la 5:18 PM
O faci crocanta ulterior, la searing in tigaie.
nwradu(Citează)
19/03/2019 la 9:25 AM
Bai si ziceam ca nu mai inghesui inca doua device-uri in bucatarie, dar vita aia arata cum trebuie. Ma intreb cum o fi carnea daca o afum inainte.
Giani Mucea(Citează)
19/03/2019 la 9:48 AM
e ceva ciudat cu pozele astea – obiectiv vorbind, mancarea arata bine, adica daca as avea bucatile alea de carne in fata as saliva.
insa, dupa ce m-am uitat la toate pozele, intr-adevar mi se pare un pic scarbos.
inteleg de ce pt pozele profesionale se cosmetizeaza mancarea cu vopseluri & shit – e dificil sa fotografiezi mancare.
bine, nici prim planurile astea facute de nwradu nu ajuta deloc la impresia generala, desi inteleg ca ideea a fost sa vedem cum arata carnea gatita la su vidu’ asta.
Marean(Citează)
19/03/2019 la 10:07 AM
Văd aici discuții despre cât de îmbietoare sunt pozele. Pentru unii mai puțin…
În detaliu, mâncarea și sexul pot părea scârboase, dar rămân element principal al dorințelor umane. Poftă bună! La ce vreți voi… :D
motanes(Citează)
19/03/2019 la 10:25 AM
corect. e un restaurant in Brasov care gateste asa. Ceva mai rau n-am mancat demult.
rivi(Citează)
19/03/2019 la 10:32 AM
Mihai, tu nu gătești sau nu ai cunoștințe elementare.
”Pasteurizarea este o metodă de conservare a produselor alimentare, mai ales a celor lichide, inventată de Louis Pasteur, care constă în încălzirea alimentelor la o temperatură sub 100 °C, de obicei până la 60-70 °C, urmată de o răcire bruscă a acestora la 4-6 °C, pentru a distruge flora patogenă a produselor alimentare fermentabile și în felul acesta a preveni alterarea acestora, păstrând intacte însușirile alimentului.”
Pentru gătit sous vide pro, există chillere/răcitoare care completează echipamentele de ”fierbere”, pentru aducerea rapidă a produselor la 4°C.
Dacă ai blanchat vreodată ceva, deja cunoști amestecul de apă cu gheață pentru răcire…
Dacă nu, nu…
Concluzie: într-o pungă perfect etanșă (de-aia recomand aparatele de vidat!), la sfârșitul operațiunii de ”fierbere” ai un produs steril ca laptele supt direct!
lsorin(Citează)
19/03/2019 la 10:53 AM
Am si eu varianta wifi si e una dintre cele mai bune investitii care le poti face in bucatarie, mai ales cand nu vrei sa-ti bati joc de o bucata de vita nefiind expert in a o gati cum trebuie fara un sous vide.
Olimpiu(Citează)
19/03/2019 la 11:05 AM
Urat arata domnule ce mananci … Nu stiu cum poti spune ca e deliciu … ca degeaba arata bine daca ii arunci gem de merisor sau alte nebunii peste
Liviu(Citează)
19/03/2019 la 11:07 AM
Cu chestia aia poți gati ceva oua, niste peste, și trei păstăi.. dar este exclus a găti hălci de carne … Am înțeles ideea”fiței” și a reclamei, dar îmi pare nociv sa promovezi un coocker ce face ca mâncarea sa arate ciudat. Este la fel ca gătitul la abur, numai că de data asta temperaturile sunt și mai joase. Cunosc ambele variante și menționez că doar legumele pot fi gătite așa pt că își păstrează aromele. Carnea , ciupercile, etc etc, devin fade.. și apoi.
Aparatele de genul sunt bune când ești bolnav.. la burta sau la cap. In rest.. tot la unsoare e mai bun.. Sau la jar..
PS: ai incercat sa faci doi mici?.. sunt curios..
Marius Popescu(Citează)
19/03/2019 la 11:13 AM
Am salivat cam la toate mancarurile, mai putin la ouale alea posate. Alea chiar arata scarbos.
Pe de alta parte, de ce ai gati suvid cand poti sa arunci carnea intr-o punga si apoi in cuptor? Oare nu iese la fel?
A, sa nu uit: de la ce parastas ai furat farfuriile alea?
GabrielG(Citează)
19/03/2019 la 11:14 AM
Carnea aia merge cu Muștarul cremă ”Doamne Ferește”, este dumnezeiesc.
silvius(Citează)
19/03/2019 la 11:15 AM
Este o fitza. O complicatie inutila ca sa fierbi niste alimente pe care apoi le si calesti. Ca review este interesant (nici nu stiam ca exista asa ceva) dar atat. Dispizitivul asta este clar hipsteresc, ma intreb cat il va tine pe Radu “experienta” asta. Banuiala mea e ca in cateva luni il va arunca intr-un dulap si acolo va ramane.
Kopa_Kopan(Citează)
19/03/2019 la 11:42 AM
Incerc de cativa ani sa fac fripturi de vita cum mancam prin niste restaurante (in general in italia). Am folosit diferite metode, diferiti timpi si doar materie prima si unelte de calitate. De cele mai multe ori imi ies bune, dar nu exact cum le mancam la restaurant – uniform roz la interior si juicy.
Din cate am inteles, restaurantele alea foloseau sous-vide.
Acum nu stiu, pentru tine poate ca e fitza. Si nici eu nu cred ca l-as folosi pentru altceva decat vita si eventual peste. Dar cand/daca il voi cumpara, ma indoiesc ca as gati vita in alt mod.
Giani Mucea(Citează)
19/03/2019 la 11:38 AM
super scarbos si indredibil de nasol :))))
ce fraieri! arata foarte bine
Ender(Citează)
19/03/2019 la 11:56 AM
Toată carnea din comerțul ”alb” este obligatoriu controlată sanitar-veterinar pentru trichineloză.
lsorin(Citează)
19/03/2019 la 12:36 PM
pai bineinteles, mi-a placut cum ai bagat si buzzwordu “experienta” ca nuca in perete in fraze, gg.
Dar da, aparut de facut paine ruginit il asteapta pe asta de vidat colo intr-un dulap uitat de lume.
Mihai(Citează)
19/03/2019 la 1:30 PM
Wow, cate tampenii.
Ce e nociv in a promova un gadget care face mancarea sa arate ciudat (pt tine)? De ce e nociv??
Carnea devina fata gatita la sous-vide? Sous-vide nu e abur deci te rog nu le confunda. Carnea este super gustoasa la sous-vide, deci nu stii ce vorbesti.
Carnea tot se soteaza in tigaie si poti pune cata unsoare vrei. Poti pune unt si in punga in care gatesti carnea sa se pastreze si mai moale.
Bogdan(Citează)
19/03/2019 la 1:55 PM
De fapt sunt necesare 115 minute la 55°C sau 12 minute la 60°C.
Florin Brutarescu(Citează)
19/03/2019 la 2:15 PM
Nu inteleg. Daca temperatura la care mor chestiile nasoale e de 70, cu ce te ajuta ca il tii si o zi intreaga la 55?
Giani Mucea(Citează)
19/03/2019 la 1:58 PM
Pentru cei cu “e doar o fitza”, sa stiti ca asta a fost secretul restaurantelor bune pana acum vreo 10 ani, de cand genul asta de dispozitive au devenit mici si ieftine, deci abordabile de catre utilizatorii casnici.
Florin Brutarescu(Citează)
19/03/2019 la 2:36 PM
Radu vita arată intr-un mare fel, as vrea sa gust așa ceva sa văd daca și gustul e pe măsura aspectului. Dar nu inteleg de ce aspectul rozaliu la porc.
Doru Vlad(Citează)
19/03/2019 la 2:37 PM
“Chestii nasoale” ? Pe bune ? https://en.wikipedia.org/wiki/Trichinosis <–citeste capitolul "Food preparation". Acolo timpii sunt chiar mai scurti. Iar temperaturile difera in functie "chestia nasoala" de care incerci sa scapi.
Avand in vedere cat de mult gateste romanul carnea, banuiala mea e ca acele cazuri de infectii se datoreaza igienei precare in bucatarie (degeaba gatesti carnea 3 ore daca o atingi apoi de masa pe care ai taiat-o cand era cruda).
Florin Brutarescu(Citează)
19/03/2019 la 2:45 PM
Da, chestiile nasoale. Atata timp cat ai inteles la ce ma refer, e ok.
In pagina aia zice ca temperatura interna trebuie sa fie 74. Asta e ce nu inteleg eu – daca temperatura trebuie sa fie de 74, ce sens are sa incalzesti doar pana la 55? Si de-aia te-am intrebat, sa imi clarifici si mie nedumerirea asta.
Deci: daca “chestiile nasoale” mor la temperatura de 74 timp de 15 secunde, mor si la temperatura de 55 timp de 115 minute?
Giani Mucea(Citează)
19/03/2019 la 4:34 PM
Este sigur sa gatesti folosind plastic ? Eu stiam ca se cam descompune, scoate chestii nasoale cand e incalzit sau aici folosesti ceva special ?
noDJ(Citează)
19/03/2019 la 5:20 PM
de cand urmaresc sous vide everything mereu am zis ca poate-mi iau un aparat d-ala. chestia asta arata multi mai misto si mai rapid de folosit. ;) mersi de pont
… also cati comentatori obositi, habarnisti cu diploma
grafikkcc(Citează)
19/03/2019 la 5:53 PM
comentariile geniale de mai sus imi confirma deja o chestie testata in familie, romanii sunt probabil natia cea mai conservatoare posibil la nivel culinar. niste adevarati habotnici culinari
stefan(Citează)
20/03/2019 la 12:33 AM
Vorba unui coleg francez : ” voua românilor va place sa mâncați carnea tălpic de încălțăminte (semelle chaussure)” . Din acel moment am încercat modul ” à point ” si acum altfel văd vita :))
Kllaus(Citează)
20/03/2019 la 10:43 AM
Nu mi se pare nimic urat sau scarbos, asa arata carnea. Eu o prefer well done dar fiecare cu gustul lui. Acum mi s-a facut pofta de carne de rata!
In cat timp ai mancat atata carne? O.O
maddy(Citează)
20/03/2019 la 3:06 PM
dupa articolul asta s-ar putea sa nu mai ai credibilitate cu turul / topul restaurantelor cu mancare buna
dny(Citează)