►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În România, mă refer, că în străinătate am făcut de multe ori asta. La noi s-a întâmplat la Kanpai, care-i un local de sushi, unde ospătarul, văzând că ne controbăim de cash deși am cerut plata cu cardul, ne-a spus că există această posibilitate.
Ne-a întrebat direct dacă vrem să adăugăm 10%. Pe bonul fiscal au apărut câteva linii numite Tips:
Foarte mișto treaba asta, mi-aș dori să o văd implementată peste tot. Momentan sunt două piedici:
1. Angajații se tem că patronul nu le va da banii. Banii plătiți cu cardul intră în contul restaurantului, poate că mulți se tem că patronul îi va ține pentru el.
Am discutat un pic cu ospătarul respectiv despre acest aspect și mi-a spus că nu e cazul la ei. La finalul serii, când se face casa, se vede câte bacșișuri au intrat cu cardul și angajații primesc pe loc bani cash. Cică fac asta de 4 ani, de la deschidere.
2. Apare problema taxelor, legislația din domeniu neavând prevederi speciale pentru încasarea oficială a bacșișului.
Adică au intrat bani în contul firmei, statul cere 16% din ei. Cred că, în prezent, patronul Kanpai își asumă această pierdere. Adică la 100 de lei bacșiș încasat de pe carduri, ar trebui să dea 16 lei la stat și restul de 84 de lei să-l împartă angajaților. Din ce-am înțeles din scurta discuție avută în timp ce băgam PIN și așteptam validarea plății, aici nu e cazul, adică patronul dă 16 lei la stat și angajaților tot 100 de lei. Sau poate nu e așa și angajații iau bacșiș mai mic, dar asta e situația.
Eu aș susține oricând o lege care să reglementeze clar bacșișul și impozitarea acestuia în oricare dintre formele în care este impozitat în străinătate. Interesul meu este să-l pot lăsa cu cardul, așa cum am făcut în Germania, Marea Britanie și alte țări. Văd că a început o discuție pe tema asta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
18/02/2019 la 7:03 AM
230 lei pentru sushimoto 😱
ionica(Citează)
18/02/2019 la 7:21 AM
Sticla de apa Bucovina 0,75 l, care costa 2.5 lei in Metro, este vanduta de astia cu 16 lei. Costa mult transportul de la Metro la restaurant.
La asemenea scoruri, are patronul bani sa suporte diferenta la bacsisul platit cu cardul.
vio(Citează)
18/02/2019 la 8:11 AM
Daca n-ai bani nu intri – simplu.
geretus(Citează)
18/02/2019 la 11:04 AM
@geretus – si daca apuc sa intru si observ la final ca n-am destui bani?!
Kopa_Kopan(Citează)
18/02/2019 la 7:44 AM
Săracul patron…
sebid2k3(Citează)
18/02/2019 la 7:58 AM
Eu as sustine oricand o lege care sa interzica bacsisul. Si mi-as dori ca legea asta sa devina inutila in cele din urma, prin urmatoarele: salariu decent pentru ospatari/alte categorii care primesc bacsis, bun-simt si respect reciproc (client vs. firma).
Bacsisul e o mizerie si daca ne “emancipam” prin metodele astea moderne de plata, o sa ajungem si noi la nivelul americanilor: 15-20% bacsis, INDIFERENT de calitatea serviciului + salarii de mizerie platite lucratorilor.
Nu sustineti o societate in care lucratorii sunt platiti in bataie de joc de patroni, in ideea ca oricum fac ei bani din bacsisuri.
BGDN(Citează)
18/02/2019 la 8:13 AM
Corect.
In afara de faptul ca ma enerveaza obligatia de a lasa bacsis, ca sunt zgarcit :-), este evident ca practica bacsisului incurajeaza patronii sa dea salarii mici.
Sunt curios ce cred despre bacsis socialistii de mall de pe aici – aia care nu-si duc tava la gunoi “ca sa nu dispara un loc de munca”. Ne inteteseaza si cu cat e platit locul ala de munca (asa ar trebui, daca suntem socialisti) sau suntem doar niste capitalisti ipocriti care vor servitori?
Marean(Citează)
18/02/2019 la 8:42 AM
Și la Journry Pub poți face asta. Eu nu am lungit așa mult discuția pentru a afla detalii despre taxe.
Mario(Citează)
18/02/2019 la 9:41 AM
Bacsis pe card am vazut doar in US.
In general, mi se pare un obicei mizerabil. Justificarea americanilor, ca ar incuraja servicii de calitate, dispare cand observi ca a devenit un obicei si societatea impune sa dai bacsis cam in orice situatie, cu exceptia cazului in care chelnerul ti-a rasturnat mancarea in cap. In realitate, incurajezi doar proprietarii de restaurante sa nu plateasca angajatii suficient. Nu as avea nici o problema sa creasca preturile cu 10-20% si sa renunte la prostia asta. Dar poate ca e aceeasi problema ca in magazine, cu preturile la raft – apelezi la orice tertip sa para ca pretul e mai mic.
In alta ordine de idei, prefer de 100 de ori chelnerii de oriunde din Europa (chiar si Paris), chelnerilor din US. Zambetul ala fals si faptul ca vin la mine la masa sa ma intrebe daca totul e ok tocmai cand mestec o bucata de friptura mai mult imi strica experienta.
Giani Mucea(Citează)
18/02/2019 la 10:24 AM
Eu am lasat bacsis cu cardul la Voievodal in Baneasa, tot intrand in vorba cu ospatarul am aflat ca au trecut la modul acesta intrucat in zona vin foarte multi straini. In cazul lor impozitul este suportat de angajati, citand ” mai bine platim impozitul decat nimic”. Un alt punct minus fiind plata catre ei care se facea la 2-3 zile, in momentul in care plata ajungea in contul restaurantului.
Stefan J.(Citează)
18/02/2019 la 10:30 AM
Un fel de Coperto in Italia.
george(Citează)
18/02/2019 la 10:56 AM
Nu vi se pare ca trăim într-o lume de spăgari? Cautam tot felul de variante ca sa dam șpagă! Da, nu e șpagă ca la primărie, dar tot șpagă este. De ce? Mi-a plăcut cum m-a servit? Mi-a plăcut restaurantul? Ok, atunci revin. De ce tre sa dau șpagă cuiva pentru ca si-a facut treaba pentru care este plătit?
Adi(Citează)
18/02/2019 la 12:05 PM
Culmea e că în Japonia nu prea se dă bacșiș. Fă-le o sugestie dacă vor să fie autentici https://soranews24.com/2018/08/23/five-reasons-theres-no-tipping-at-restaurants-in-japan/
nea_caisă(Citează)
18/02/2019 la 1:12 PM
Sunt sigur ca au loc la vase si pentru tine
Andrei Tornea(Citează)
18/02/2019 la 1:43 PM
Mancatul la restaurant este un privilegiu, nu un drept. Nu platesti costul mancarii si al bauturii, platesti serviciile, timpul si banii investiti in concept si in calificarile staffului, ambianta si locul. Da, e normal sa fie mai scump un restaurant din Floreasca decat unul din Drumul Taberei.
Cezar(Citează)
18/02/2019 la 2:32 PM
Corect, doar ca nu se aplica la apa. E apa, fir-ar sa fie, cel mai simplu lucru, ar trebui sa ofere si apa de la robinet, gratis, ca apa este o necesitate, nu e parte din experienta de a manca la restaurant, nu?
Sau e? Sunt multi aia care zic ca fara apa bauta la restaurant experienta ar fi fost mai proasta? Eu zic ca nu.
Si sunt sigur ca nu se vinde atata apa incat sa conteze mark-up-ul ala de 700% pentru profitul restaurantului. Asa ca ramane doar explicatia ca e japca.
Marean(Citează)
18/02/2019 la 2:47 PM
In general, in vest, apa de la robinet e gratis la restaurant. Dar trebuie sa o ceri explicit. Daca ceri doar apa, iti vor aduce apa imbuteliata.
Giani Mucea(Citează)
18/02/2019 la 2:59 PM
In mall urile romanesti la baie scrie ca apa nu e potabila, atat de departe a ajuns meschinaria. Poti sa te speli cu ea pe maini si sa mananci apoi, dar cica nu e potabila, lol.
Marean(Citează)
18/02/2019 la 2:08 PM
Nu am mai mers la vreun restaurant sau terasa de mai bine de 4 ani, daca vrei sa mananci ceva fara 50-60 de lei nu faci nimic, apa e 10 lei iara o pizza 30-40.
Mai vor si baccis pe langa dupa ce intarzie ospataru in draci.
Poate ca daca o ardeam in lambouri si ferariuri nu as fi fost asa de pornit, dar pe foametea asta prefer fast food-urile.
Popescu(Citează)
18/02/2019 la 2:11 PM
Deci ai cumparat 5 bucati de varfuri?
Sau cum?
Iugas(Citează)
18/02/2019 la 4:47 PM
Sunt de acord ca restaurantele ar trebui sa ofere apa de robinet gratuit. Din pacate asta nu se intampla in Romania. Insa, ca sa fiu avocatul diavolului, pot argumenta decizia lor de a pune apa la 17 lei. Sa spunem ca un pahar de vin costa in acelasi restaurant 20 lei, esti tentat ca in aceeasi bani sa alegi varianta cu un pahar de vin. Vinul accentueaza gustul mancarii, induce si o stare de placere si iti aduci aminte cu drag de experienta culinara din restaurantul respectiv, esti mai tentat sa revii. Si din cate inteleg, sunt crame care ofera vinul gratuit catre cluburile / restaurantele de top, doar sa apara in meniu. In aceste conditii este mai profitabil sa vinzi un pahar de vin cu 20 lei decat apa cu 17 lei.
Cezar(Citează)
18/02/2019 la 4:57 PM
Inteleg ce zici: pun pret punitiv la apa ca sa merite sa bei vin. Ok, sa zicem, dar uite ce problema am eu: merg la restaurant cu copiii, care nu pot bea vin. Sau pur si simplu e un adult care din diferite motive nu poate/ nu vrea sa bea alcool.
E de rahat sa scot apa pe care o am tot timpul din ghiozdan, nu? Asa ca platesc 35 de lei pt 2 ape nenorocite (suntem 4 oameni) si nu-mi mai vine sa calc pe-acolo data viitoare, ca ma simt jecmanit.
Marean(Citează)
18/02/2019 la 5:05 PM
Sunt de acord cu tine din acest punct de vedere. Si eu ma simt la fel. Acelasi sentiment il am cand sunt restaurante care servesc apa plata “exotica”, gen Aqua Panna, care e clar mai scumpa decat variantele romanesti si eu personal nu simt (ca merita) diferenta de pret. Insa fiecare afacere are un target de clienti si ceva im spune ca daca eu sunt deranjat de pretul apei plate, nu fac parte din targetul lor.
Cezar(Citează)
18/02/2019 la 10:08 PM
Spaga la medic e naspa, fondul clasei si cheta pt cadoul doamnei educatoare (sau invatatoare sau profesoara etc) e naspa. Pentru chelner, eventual si pt frizer e OK. Cum vine asta?
EGO(Citează)
18/02/2019 la 10:26 PM
Mie mi se pare amuzant, la americani, cum considera ei normal un bacsis de 15-20% dar li se pare ciudat sa plateasca 50 centi la o toaleta publica.
Giani Mucea(Citează)
18/02/2019 la 11:20 PM
Ah, bacșișul, cum să nu ajungă și la noi virtutea asta americancă de mită (taxă de protecție) legalizată…
Rilache(Citează)
19/02/2019 la 9:10 AM
În țările cu adevărat woke plătești bacșișul cu cardul. Nu apare pe bon pentru că e zero. Bacșiș primesc doar sclavii, angajații din industria ospitalității primesc salarii.
E scump pentru un patron să plătească angajați să-ți aducă ție apa la masă? Cred. Dar prețul umflat 600% la apă include deja și cei 10% pe care te-au condiționat filmele americane să crezi că le datorezi slugilor.
#numaidațibacșiș #nusclaviei
P.S. Și în străinătate aveai tip-ul deghizat în produse sau era scris cinstit “service”, după total consumație?
Ion Iliescu(Citează)
19/02/2019 la 9:15 AM
vad ca toata lumea se leaga de apa ca e 16, dar de pieptul de rata ca este doar 24 nu zice nimeni nimic?
mihai(Citează)