►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Mi se pare mișto cât de multe tehnologii există pentru a ne face viața mai plăcută în diverse momente, indiferent că vorbim despre căutarea unui loc de parcare în oraș sau a unei haine în mall. Sau, pentru partea cealaltă a ghișeului, soluții prin care să oferi servicii mai bune și mai rapide clienților.
Mă uitam pe noul portal de soluții Vodafone IoT pentru afaceri, lansat ieri, și prima care mi-a sărit în ochi este foarte simplă, dar cu atât de multe potențiale beneficii. Vodafone Smart Counting numără oamenii care intră și ies pe ușa unui magazin, ceea ce este ușor de implementat și vine cu beneficii mari atunci când integrezi totul într-o tehnologie analytics cu ajutorul căreia poți trage concluzii.
De exemplu, să zicem că ai o cafenea și Smart Counting îți arată că ai un spike de clienți între orele 12 și 14. Mie asta mi-ar spune că sunt oameni care vin în pauza de prânz după o cafea și atunci m-aș întreba dacă nu e bine să aduc și niște sandvișuri sau salate preambalate ca să cresc vânzările și cu așa ceva. Sau, dacă văd alt spike după ora 18, asta mi-ar spune că sunt oameni care rămân după muncă la o cafea, m-aș uita la numărul lor și m-aș întreba dacă nu cumva ar fi bine să mai pun vreo 3 mese și 6 scaune în interior.
Cifrele nu mint. Dacă îți intră 20 de oameni pe ușă la fiecare 15 minute, dar vinzi doar 10 cafele în același timp, poate că restul nu găsesc și loc la o masă, ca să o bea, așa că pleacă spre alt local. Sau poate că voiau și o brioșă.
Tehnologie simplă (senzorul este relativ banal, la fel și conectivitatea), return potențial mare câtă vreme interpretezi corect datele strânse de soluția Vodafone.
Asta nu este foarte diferit de ceea ce face orice site care analizează cât de citit a fost fiecare articol pentru a decide dacă mai dezvoltă acel subiect în viitor sau nu. Uitați un alt exemplu: angajezi pe cineva să împartă pliante cu localul tău la gura de metrou. Cu Smart Counting, poți analiza câți au intrat în plus pe ușă și astfel știi dacă a meritat sau nu campania publicitară.
Cele de mai sus merg mână în mână cu altă soluție Vodafone: Queue Management, care detectează numărul de persoane ce așteaptă la coadă și măsoară timpul de așteptare. Asta ar putea fi o soluție automată pentru a deschide o nouă casă într-un mare supermarket, dar poate fi aplicată la fel de bine și la un business mic: ai o cafenea, poți vedea că au intrat 30 de clienți pe oră și, în funcție de cât de mare era deja coada în acel moment, poți vedea câți au fost dezamăgiți de coadă, renunțat să cumpere ceva și au plecat imediat.
Astfel de informații concrete ar trebui să te ghideze în decizia de a mai cumpăra sau nu un espressor și de a angaja încă un barista, nu simpla intuiție.
Iar pentru supermarketuri mari, dar și pentru orice tip de magazin cu produse “la raft”, fie el de haine sau bricolaje, există și o soluție numită Heat Map. Senzorii analizează pe unde merg clienții prin magazin, care sunt rafturile și zonele cele mai vizitate șamd. Dacă-i mereu buluc de oameni la prize și întrerupătoare, poate ar trebui suplimentat și numărul de angajați de acolo. Sau dacă harta îți spune că a crescut traficul spre zona de costume de baie, înseamnă că le-a venit sezonul și poate ar trebui să le pui în vitrină și la intrarea în magazin, ca să atragi mai mulți vizitatori.
Soluțiile pentru panouri de afișaj sau monitorizarea stocurilor de la raft nu m-au interesat așa mult (le găsiți aici prezentate pe scurt), dar am văzut acolo o altă soluție: Mobile POS. V-am povestit cum în Berlin, pe terasa unui restaurant, ospătarul a dat comanda folosind propriul telefon mobil și o aplicație dedicată, iar când a fost de plătit, tot din propriul telefon a introdus suma de plată și eu doar am atins cardul bancar de un POS mobil, foarte micuț.
Astfel de soluții de încasare rapidă a banilor din mulțime există și la noi, comercianții trebuie doar să le dorească implementate, că Vodafone nu zice nu ca să-i ajute, iar orice soluție poate fi adaptată firmelor de orice dimensiune. Mă gândesc că, la fel ca în străinătate, și astfel de tehnologii vor face diferența între o afacere de succes și una care se zbate.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
19/02/2019 la 7:26 AM
Eu inca imbatranesc cu zile asteptand vreun imbecil (sau vreo imbecila, nu cumva sa discriminam) in fata mea la casa din mega image care nu plateste contactless. Si isi cauta 50 de bani, 10 bani prin portofel. Astia merita cercul lor dedicat in Infernul lui Dante.
Stiu ca pe vremuri eram foarte impotrivta platilor contactless, si experienta a aratat ca ar exista hoti cu POS-uri NFC in transportul in comun, dar este foarte comod si rapid sa platesti contactless. Plus economia facuta platind fix la ultimul ban, resturile acelea marunte se aduna de o cola intr-o saptamana.
Gaelex(Citează)
19/02/2019 la 8:17 AM
De fapt, în România nu a fost semnalată nici o fraudă cu carduri contactless de acest tip, mi-a zis cineva de la o bancă acum un an.
Voiam să zic și eu ceva asemănător în articol, dar era deja prea lung: mi se pare mișto cum se vede evoluția asta în ultimii ani. Acum niște ani, începeam să plătesc cu cardul, apoi cu contactless, acum mă enervez când nu pot plăti contactless, pot face plăți cu ceasul, mă enervez dacă nu pot plăti ceva online.
nwradu(Citează)
19/02/2019 la 2:34 PM
Daca nu a fost semnalata inseamna ca nu exista? Nu toata lumea este obsedata ca mine sa isi verifice homebank zilnic aproape.
Am vazut eu ceva articol, cam alarmist e adevarat, ca sunt unii care se plimba cu POS-ul in RATB. Nu retin detalii legate de care masina, de asta zic ca era alarmist.
Gaelex(Citează)
19/02/2019 la 7:36 AM
Site-ul și aplicația de telefon când le pun la punct?
Costin(Citează)
19/02/2019 la 8:18 AM
Nu știu, și eu aștept campania aia :P
nwradu(Citează)
19/02/2019 la 9:13 AM
La cum au decurs lucrurile cu site-ul și cu aplicația, probabil vor fi puse la punct la ceva timp după ce vor fi achiziționați de vreo alta companie.
Emilian(Citează)
19/02/2019 la 7:43 AM
eu am intrat sa dau refresh asteptand primul comentariu despre tariful de roaming din Moldova :D
Alexandru(Citează)
19/02/2019 la 10:57 PM
Chiar așa, se mai aude ceva de roamingul Vodafone în Republica Moldova ? Anul trecut era o știre că de Centenar se va elimina Roamingul cu frații de peste Prut.
#VDF ce părere are ?
La Orange, Digi și Telekom sunt prețuri decente nu de Dubai/ Monaco ca la #VodafoneRomania.
alex.petre(Citează)
19/02/2019 la 8:14 AM
In primul rand ca tu esti foarte impotriva la orice, gen hater, asa. Gratuit.
In al doilea rand, asta cu hotii cu pos-uri pe transportul in comun este o legenda urbana. Una proasta.
Trebuie sa dai dovada de o intelegere foarte limitata a sistemului de plati cu cardul incat sa sustii o asemenea aberatie.
POS-ul ala portabil trebuie sa il obtii de la o banca, dupa ce treci printr-un proces de verificare si semnezi un contract. Apoi, este “legat” de un cont bancar, in care se vor duce banii. La o plata, banii se transfera instant doar daca POS-ul si cardul sunt emise de aceeasi banca.
Apoi, sunt notificarile primite la plati. Revolut ma notifica la orice plata, de orice valoare. ING la valori peste 50 de lei. O tranzactie frauduloasa poate fi foarte usor depistata si alertata banca. Daca eu contest o plata, banca va obliga utilizatorul POS-ului sa faca dovada vanzarii produsului/prestarii serviciului in baza caruia a incasat banii.
Inca ceva, daca ai mai multe carduri contactless in portofel nu merge. Eu am 4.
Vio(Citează)
19/02/2019 la 8:18 AM
Dacă activezi notificările push, mi se pare că și ING te anunță de orice plată, nu doar > 50 lei.
nwradu(Citează)
19/02/2019 la 8:23 AM
Și la tot ce ai scris mai sus as mai adaugă și că este necesară o aliniere destul de apropiată între dispozitiv și card, lucru cam greu de făcut dacă hotul nu știe unde își ține victima portofelul.
Dar așa funcționează teoriile conspirationiste și miturile urbane: cei care cred în ele nu duc logica un pas mai departe sau nu înțeleg fizica din spatele controversei
Catalin Tanase(Citează)
19/02/2019 la 7:56 PM
Exact ce a zis @Vio cu un highlight pe faptul ca gaelex are pareri proaste mai mereu
Boris(Citează)
19/02/2019 la 8:21 AM
Nope, de la 50 de lei.
Daca nu activezi push, nu îți vine mesaj deloc.
Tano(Citează)
19/02/2019 la 9:17 AM
sau mergi in aplicatie si iti setezi limita de la care vrei sa primesti notificarile :)
john2381(Citează)
19/02/2019 la 8:46 AM
La ING, doar la platile facute cu telefonul (acel card “virtual”) primesti notificare indiferent de suma. La alte tranzactii pe conturi, indiferent de metoda prin care intra sau ies banii (plata sau incasare cu OP, card), notificarile vin pt sume de la 50 lei in sus.
Dar nu asta este ideea. Presupunem ca un hot a reusit cumva sa isi faca o firma falsa, sa obtina un pos de la o banca si se plimba cu el prin autobuze. Cum platile contactless sunt limitate default la 100 lei, ca sa merite deranjul, ar trebui sa faca sute de victime, care sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii:
– un singur card contactless in portofel
– bani suficienti in cont
– cardul sa fie plasat “convenabil”, poate in buzunarul de la spate, astfel incat sa te poti apropia cu pos-ul la 5 cm de card, fara ca omul sa bage de seama.
– pos modicat, astfel incat sa nu fie observat; Nu stiu voi, dar eu unul as observa daca un gigel vine langa mine si apropie la 5 cm un aparat sa ma “scaneze”.
Apoi, e suficient ca o persoana sa vada o tranzactie suspecta si sa alerteze banca pt a bloca tranzactia, ca imediat va fi blocat contul in care se duc banii colectati de pos-ul fantoma, iar pt deblocare, hotul va trebui sa faca dovada ca a livrat bunurile sau prestat serviciile pt care a incasat banii.
vio(Citează)
19/02/2019 la 8:53 AM
Eu am IoT de la orange (smarthome) eram entuziasmat. Nu au mai actualizat aplicatia de fix 2 ani, nici nu pot da clear la notificari, care oricum vin la 10 minute dupa ce s-a activat senzorul.
Au decis sa lase balta proiectul, practic, iar prostii care au luat sa se descurce.
De aia sunt neincrezator cand aud de IoT de la companiile astea. Cred ca testeaza si ei piata cu diferite lucruri, ca nu prea mai au ce vinde, iar daca nu merge, aia care cumpara raman fara suport.
Marean(Citează)
19/02/2019 la 9:57 AM
Li s-a spus, de jdemii de ori in ultimii ani, ca IoT is the future si ca trebuie sa se bage repede sa nu piarda start-ul. Problema e ca IoT e o unealta, nu o strategie. E ceva ce folosesti pentru a-ti imbunatati serviciile sau scade costurile. Dar consultantii si producatorii de software continua sa impinga ideea ca daca nu faci ceva cu IoT esti idiot. Il transforma intr-un scop in sine, rezultand in proiecte care nu prea au legatura cu core business si care vor fi abandonate destul de repede.
Giani Mucea(Citează)
19/02/2019 la 9:56 AM
IoT astazi inseamna in foarte mare parte B2B. Operatorii telecom nu au o segmentare nici clara, nici corecta la IoT de B2C. Solutiile propuse de Vodafone arata foarte bine pe hartie si este foarte interesant ca se adreseaza mediului business unde intentioneaza sa vanda, nu sa ofere PoC gratuite in domeniul public cum fac competitorii lor. Acum, ramane de vazut daca si cum merg ele in viata de zi cu zi.
Per total, e cam mult zgomot pentru nimic pentru ca o buna parte din solutiile prezentate de ei sunt de IT si mai putin de IoT. Dar, aceasta confuzie este des intalnita in Romania. Ganditi-va ca sunt companii care nu stiu diferenta dintre smart metering si automated meter reading :)
Silviu(Citează)
19/02/2019 la 9:58 AM
P.S. imi dau seama de awareness-ul IoT in Romania dupa tipurile de comentarii de pe aici…no offense :)
Silviu(Citează)
19/02/2019 la 12:57 PM
Nu stiu cum iti dai seama avand in vedere ca majoritatea comentariilor nu sunt despre IoT.
Giani Mucea(Citează)
19/02/2019 la 10:17 AM
singura chestie e că tehnologiile de care vorbești nu sînt neapărat “IoT” și nu tb neapărat oferite de Orange sau Vodafone, ele merg în frecvențe libere (sau poți lega senzorii cu fir, că oricum un fir de alimentare tot tb să duci) și există de mult. Vorbesc de tot ce înseamnă numărare de persoane, de timp de așteptare, etc.
De aia cred că titlul nu e prea relevant. NU ESTE ceva revoluționar Vodafone. Cine a vrut și-a “tras” deja așa ceva.
alias(Citează)
19/02/2019 la 11:25 AM
moama ce campanie super mega tare, au acoperit toate cuvintele CHEIE gen iot si smart.
pe principiul bucurestiul smart, pt ca si locuitorii sunt smart, este??
dar tutele au uitat de un buzzword – EXPERIENTE!!!
pai ce retail si iot daca nu e pe baza de EXPERIENTE??!!
si activare, pai degeaba vinzi daca nu activezi.
concediati PRul si luati altul
Mihai(Citează)
19/02/2019 la 12:16 PM
De fapt, limita aia de 50 de lei pentru notificari ale tranzactiilor se poate edita, dar
nu foarte intuitiv. In primul rand intri in Home’Bank din browser, apoi dai click pentru a te intoarce la versiunea veche a site-ului (pe cel nou nu mai au optiunea), apoi in pagina veche cauti pe la setari si poti modifica valorile.
Si apoi te poti intoarce la versiunea noua a paginii, daca doresti.
Eu mi-am setat 1 leu limita la orice tranzactie.
Notificarea push vine corect, dar de cele mai multe ori cu ceva intarziere,
dar probabil depinde si de telefon si de conexiunea la internet.
Andrei(Citează)
20/02/2019 la 8:07 AM
Am gasit si am setat si eu la 1 leu. Thanx!
vio(Citează)
21/02/2019 la 10:52 PM
Nu stiu daca a mai zis cineva de asta dar, in Viena, am vazut prima oara bacsisul pe pios (poate nu sunt eu iesit prea des, asta e). Cand iti prezenta piosul asta era primul lucru pe care ti-l afisa, daca, si cat, vrei sa dai tips. Astazi am fost la un pub si nu aveam cash deloc, un bancomat in apropiere era defect. Am luat masina ca sa ajung la unul si, 15min mai tarziu, am ajuns la pub cu 20ron cash. Probabil mai dureaza un pic la noi implementarea asta….
Traian(Citează)