►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
10 Jan 2019 ·
GÂNDURI ·
Mă întreb dacă fumătorii s-au gândit vreodată cu câți bani finanțează minunatul nostru Guvern și partidul care conduce țara.
Am aflat, apropo, că ceea ce numim cu toții țigări sunt de fapt țigarete, că sunt mai mici și tutunul din ele este obținut din frunze mărunțite sau din tot felul de resturi de la frunzele de tutun. Țigările, de fapt, sunt alea mai mari, poate stil trabuc, poate făcute din frunze întregi rulate. Sau ceva așa. Nu contează prea mult, e doar amuzant.
Acciza pe țigarete (adică țigările normale pe care le fumează majoritatea oamenilor) a crescut la 1 ianuarie 2019 la 483,74 lei/1000 de țigarete de la valoarea anterioară de 448,74 lei/1000 țigarete. Atât ia statul din prețul fără TVA pentru fiecare mie de bucăți vândută de comercianți, iar restul banilor rămân vânzătorului și producătorului.
484 de lei per mia de bucăți, să zicem rotunjit. 1.000 de țigarete poate părea mult pentru un nefumător, dar înseamnă 50 de pachete, iar foarte mulți fumători cumpără un pachet în fiecare zi. Pe an, să zicem 350 de pachete, adică 7.000 de țigarete.
În bani, înseamnă că dă la stat 3.388 de lei pe an, practic un salariu.
Asta doar din accize. Statul mai ia și TVA-ul din prețul fiecărui pachet de țigări vândut. Dacă un pachet costă 17 lei și cumperi 350 de pachete pe an, înseamnă 5.950 de lei, din care TVA-ul este 950 de lei.
În total, statul ia 3.388 lei plus 950 de lei, un total de 4.388 lei anual de la fiecare fumător tipic. Nu doar că-ți strici sănătatea, ci îi dai și 4.388 de lei anual Vioricăi, să-i toace pe ce vrea.
Acum poate înțelegeți și de ce statul român nu are nici un interes ca oamenii să se lase de fumat. Alte state au, că știu câți bani cheltuie pe altă parte prin sistemul de sănătate cu tratarea bolilor provocate de fumat, plus că vor ca cetățenii să fie membri sănătoși și productivi ai societății. României, în situația curentă, nu-i pasă de viitor prea mult, ci are nevoie acum de bani la buget, că s-a terminat cufărul.
Update: apropo de productivitate, mai sus nu mă refeream la faptul că fumătorii ies câteva minute pe zi la țigară și fac astfel o pauză. Pierderea de productivitate se referă la îmbolnăvirile și decesele premature, când oamenii nu mai apucă să iasă la pensie, iar statele caută să evite asta. Detalii citiți în acest articol.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
40 comentarii
10/01/2019 la 7:35 AM
Adauga si 350 x 17 = 5950 lei plateste un fumator cu 1 pachet pe zi, iar cel cu doua baga aproape 12.000 lei.
Bani arsi, sanatate distrusa.
ionica(Citează)
10/01/2019 la 8:18 AM
Lasa ca fumatorii au metodele lor de a recupera banii astia. Pauzele lungi si dese….
Ionutb(Citează)
10/01/2019 la 11:02 AM
Man, eu cumpar doua pachete pe zi, ma costa 36 de lei acum, la preturile actuale – dar sunt banii mei iar fumatul este una din placerile vietii. De sarbatori am avut cate un cartus (contine 10 pachete) pentru Craciun si unul pentru Revelion, pentru ca se fumeaza foarte mult in acea perioada. Cine nu e fumator nu intelege. Si nici nu poti sa te lasi, multi incearca dar 97% dintre ei nu reusesc si revin la tigara dupa cateva saptamani.
Kopa_Kopan(Citează)
10/01/2019 la 11:49 AM
2 pachete pe zi minim fumam si eu acum 10 ani, cand m-am lasat.
Giani Mucea(Citează)
10/01/2019 la 7:50 AM
Deci cei care fumeaza nu sunt membri sanatosi si productivi ai societatii?
Alin(Citează)
10/01/2019 la 9:07 AM
Semisanatosi si semiproductivi :)
add(Citează)
10/01/2019 la 8:08 AM
“Acum poate înțelegeți și de ce statul român nu are nici un interes ca oamenii să se lase de fumat.”
-Pe bune? Păi care este scopul taxei?
“Alte state au, că știu câți bani cheltuie pe altă parte prin sistemul de sănătate cu tratarea bolilor provocate de fumat.”
-… adică au grijă doar pentru că au o statistică legată de fumat?
theSame(Citează)
10/01/2019 la 9:15 AM
Nu, au grija pentru ca au un guvern functional.
Giani Mucea(Citează)
10/01/2019 la 10:08 AM
@TheSame: scopul taxei este să profite și ei de un viciu.
Da, statisticile mai bune îți permit să înțelegi mai bine anumite aspecte și să acționezi mai bine în acele domenii.
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 9:08 AM
Teoretic, banii stransi din acciza de tutun se duceau la Ministerul Sanatatii.
Faci un articol cu cat costa tratamentul pe un an de zile al unui bolnav de cancer pulmonar?
cineva(Citează)
10/01/2019 la 9:31 AM
Doar o parte din acciza se duce la Ministerul Sanatatii.
Andreea(Citează)
10/01/2019 la 9:33 AM
Tutunul nu provoacă numai si cel mai des cancer pulmonar. Din cauza tutunului poți face și cancer bucal sau al gâtului. Dacă ne uităm și la bolile cardiovasculare, provocate și/sau agravate de tutun, numărul victimelor este de zeci de ori mai mare decât cel al bolnavilor de cancer pulmonar.
motanes(Citează)
10/01/2019 la 9:32 AM
Serios? Minunatul nostru guvern.. Nu sunt PSD ist, dar nu îmi plac haterii ca tine.
Taxe și accize pe țigări și bautură se plătesc indiferent ca la conducerea minunatului guvern este Cioloș, ponta, dragnea sau mai știu eu care.
2. Cine te obliga sa dai bani pe ceva ce ești convins ca îți poate face rău?
3.stiu ca nu o sa aprobi comentariile, pentru ca te urmăresc de ani de zile. Înainte erai mai neutru/integru. Scriai mai util. Acum se pare ca pe lângă tehnologie te pricepi și la economie, sănătate, politica, sport, etc. A fost probabil ultima data când am intrat aici.
Sănătate!
Marius(Citează)
10/01/2019 la 9:35 AM
Aprinde-ți o țigare și calmează-te!
motanes(Citează)
10/01/2019 la 9:58 AM
Cine zicea de hate gratuit :)) E o opinie , poti sa fii sau sa nu fii de accord cu ea.
Da, taxele pe viciu sunt pentru a descuraja un obicei nesanatos , daca esti dispus sa platesti pretul o faci.
Referitor la asta cu tigarile , daca statul e asa bucuros de banii pe care ii ia de aici de ce nu face ceva si cu contrabanda de tigari . Cica ar reprezenta ceva mai mult de 1/3 din totalul pietii.
Silvanus K.(Citează)
10/01/2019 la 10:10 AM
Am zis eu care guvern? Toate guvernele noastre!
Nu că te-ai simțit nasol când ai apăsat butonul și ai văzut că a apărut comentariul pe site?
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 10:13 AM
Oficial face, dar practic este destul de greu de stopat, că-ți trebuie echipamente și oameni mulți și integri și competenți, iar combinația asta este mai greu de găsit în orice colț al țării pe unde poate trece o mașină cu țigări în ea.
O contrabandă va exista mereu. La noi este disproporționat de mare pentru că veniturile sunt mici și taxele sunt mari. Metoda statului de a compensa contrabanda pare a fi “să luăm mai multe taxe de la cei care cumpără legal”, cum se întâmplă și în multe alte domenii.
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 11:15 AM
Thumb up!!!!
theSame(Citează)
10/01/2019 la 9:39 PM
Aleluia
Doru(Citează)
10/01/2019 la 9:38 AM
De săptămâna asta am luat o pauză de la fumat, vedem până când. Anul trecut nu am fumat aproape 6 luni de zile.
Știu și de taxele / accizele la tutun / țigarete, dar pur și simplu nimeni nu se gândește la așa ceva. Același lucru se poate spune și despre combustibili, care sunt impozitați peste măsură și probabil sunt o gramadă de alte produse impozitate peste măsură.
Este foarte greu să faci individul să conștientizeze astfel de lucruri…
Emilian(Citează)
10/01/2019 la 10:42 AM
cineva(Citează)
10/01/2019 la 11:08 AM
Iar se marginalizeaza fumatorii. Ce imi place! Not!
Pe acelasi principiu: nu mai cumparati mancare, bautura, nu mai alimentati cu benzina/motorina/kerosen, nu mai mergeti in concediu in tara ca toti banii se duc la viorika. Ati inteles?
Pai tu ar trebui sa te bucuri ca fumatorii aduc bani la buget. Sau iti place doar cand sahistii de la siemens aduc bani in tara?
GabrielG(Citează)
10/01/2019 la 3:50 PM
Nu văd unde am scris că mă bucur sau mă întristez apropo de unde se duc banii.
Mie unul nu-mi pasă așa tare de fumători, că fiecare om este liber să se omoare mai rapid, dacă asta vrea. Nu înțeleg de ce ai fuma, din moment ce practic este garantat că-ți strici sănătatea, dar fiecare face ce vrea.
Eu am calculat doar câți bani se duc la stat.
Nu înțeleg comentariul tău. Concediile sau mâncarea nu au accize.
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 11:38 AM
N-as pune TVA-ul in calcul, acela intra pe alt tip de raportare si motivatie.
Hai sa ramanem la acciza: 725 EUR/an/fumator (la 1 pachet pe zi)
Astia sunt bani multi?
Daca ne uitam ca “e un salariu” sau ca meretul guvern baga banii in buzunar, sigur, e adevarat, dar acest punct de vedere este unul propagandist, populist.
Dar daca am privi doar costurie asociate direct viciului, adica doar costurile cu sanatatea si nu si pe cele de loss of profit (lipsa productivitate, pierdere investitie in educatie, etc), pai are cineva idee cat costa pe an tratamentul & asistenta unui fumator bolnav de plamani sau cu AVC sau alte afectiuni asociate?
vladutz(Citează)
10/01/2019 la 3:52 PM
În România nu are nimeni idee pentru că nu există această trasabilitate, iar statisticile existente sunt foarte imprecise.
Alte țări au idee:
În SUA costurile anuale sunt estimate de CDC la 289 miliarde de dolari pe an, incluzând aici 133 miliarde în costuri medicale directe și restul în pierderi “de productivitate”.
În Marea Britanie suma pentru cheltuieli medicale este între 2,7 și 5,2 miliarde de lire sterline pe an. Ei merg ceva mai departe și estimează la 342 de milioane de lire costul curățirii orașului de chiștoace și la 502 milioane de lire costul incendiilor cauzate de țigări. Și englezii calculează cât îi costă productivitatea pierdută pentru că “roboțeii” mor și nu mai sunt membri utili ai societății, iar acest cost este de 4 miliarde de lire, cu încă 700 de milioane de lire pentru fumătorii pasivi, cei care nu fumează ci doar sunt expuși fumului altora.
https://www.nwradu.ro/2014/06/fumatul-ca-problema-macroeconomica/
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 11:57 AM
Lucrez in IT si am multi colegi, probabil cam jumate, fumatori. Am urmarit pe unii dintre ei cam cat timp petrec la fumat. Cel putin 5 minute pentru fiecare tigara, cu o medie cam de 7 minute cu tot cu drumul pana la zona de fumat. Unii fumeaza un pachet complet pe zi, adica 100-140 minute. Deci cam doua ore pe zi lumina, o ora in timpul programului la serviciu. O ora din cele 8 e pierduta cu fumatul. Productivitatea? Cu 12.5% mai mica.
Aveam un coleg exceptie, asta petrecea 2-3 ore pe zi la fumat, functie de cat timp statea la serviciu. Se angaja in discutii cu ceilalti fumatori si statea cate 15-20 minute odata. Practic 1/3 din timp era plecat de la birou. Productivitatea? Zero. Omul statea si maxim 6 ore la serviciu, din care 2 ore fuma, rar statea 8-9 ore, din care fix 3 ore fuma. Era dezastru. Nu facea practic nimic, avea un statut de mare expert care nu putea sa predea nimic concret. A fost pana la urma invitat sa plece, a ajuns in alta companie, dupa 1 an a plecat iarasi. Jobul lui perfect era la stat, unde nimeni nu contorizeaza ce faci si cat faci. E prin politehnica, asistent.
finch(Citează)
10/01/2019 la 3:53 PM
Nu la pierderea aia de productivitate mă refeream eu (sau studiile), că asta este o problemă punctuală, de rezolvat între angajat și patron. Poți să o freci la birou și dacă nu ești fumător.
Pierderea de productivitate se referă la îmbolnăvirile și decesele premature, când statul pierde un cetățean. https://www.nwradu.ro/2014/06/fumatul-ca-problema-macroeconomica/
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 12:01 PM
M-am lasat de 6 luni de fumat. Semiproductivitatea pe care toooooooti nefumatorii o mentioneaza este, cel putin in cazul meu, neadevarata. Daca alegeam sa fumez 10 minute in fiecare ora…era treaba mea cat de repede dadeam din mouse in celelalte 50 de minute ale orei. E vorba de alegeri. De cand nu mai fumez, observ obiceiurile pe care le au colegii nefumatori care nu se ridica de la birou toata ziua, dar in schimb freaca buha pe facebook. Cine e de fapt neproductiv ? E o discutie foarte extinsa, cred. Ce vreau sa punctez e ca nu toti fumatorii sunt neproductivii dar nici toti nefumatorii sunt productivi.
Ms pentru atentie, am plecat sa surfez intranetul acum :))
Adriana Ilie(Citează)
10/01/2019 la 3:54 PM
Nu la pierderea de productivitate din pauzele de 10 minute mă refeream eu (sau studiile), că asta este o problemă punctuală, de rezolvat între angajat și patron. Poți să o freci la birou și dacă nu ești fumător.
Pierderea de productivitate se referă la îmbolnăvirile și decesele premature, când statul pierde un cetățean. https://www.nwradu.ro/2014/06/fumatul-ca-problema-macroeconomica/
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 1:21 PM
si care e problema? e o tara libera.
daca era un favorit – gen ciolosica – la putere, atunci era bine ca fumeaza lumea si ca intra bani la buget?
Mihai(Citează)
10/01/2019 la 3:55 PM
Pare exact ce-ar zice un dependent :))
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 2:36 PM
Ceva date despre sumele cheltuite anual de sistemul de sănătate pe spețe ce au fumatul ca una din cauze ai căutat?
Ciuby(Citează)
10/01/2019 la 2:56 PM
Esti de-a dreptul tampit.
Analfabet functiona, ai citit un text si nu ai inteles nimic din el.
Sau esti postac.
Sictir!
vio(Citează)
11/01/2019 la 1:24 PM
Vio.. lenta?
theSame(Citează)
10/01/2019 la 3:15 PM
O statistica populara pe net vehiculeaza cifra de aproximativ 5 milioane de fumatori in Romania.
Facand niste calcule simple rezulta ca fiecare fumator da de buna voie 9.674 lei statului roman atunci cand cumpara un pachet de tigari ((acciza 483.7 lei impartita la 1000 de tigari)inmultit cu 20 tigari pe pachet).
Daca sunt 5 milioane de fumatori rezulta ca ai nostri alesi primesc 48.370.000 lei zilnic. Cam 10 milioane de euro (la un curs de 4.66)dintr-o taxa pe care noi fumatorii o platim voluntar.
Distractia ar fi daca cel putin 50 la suta dintre fumatori ar decide sa nu mai fumeze pentru o luna si atunci Dragnea-Dancila si toata echipa vesela de ne conduce nu ar mai avea la dispozitie aproximativ 155 milioane de euro cu care sa jongleze.
Numai cand ma gandesc la CAS care e obligatoriu, iar atunci cand ai o problema de sanatate trebuie sa te incadrezi in perioada in care sunt fonduri, pentru ca… desi platesti obligatoriu acei bani
Old Man Nick(Citează)
10/01/2019 la 3:59 PM
Este interesantă și această perspectivă, dar nu cred că toți fumătorii din România bagă un pachet pe zi.
Probabil putem vorbi de vreo 3-4 milioane de fumători, apropo, cam un sfert din populația adultă se declară fumătoare.
SUA ajunsese la 14% fumători, dacă nu mă înșel, deși acolo s-a produs o schimbare de perspectivă în societate și fumătorii sunt priviți aproape ca niște nebuni.
nwradu(Citează)
10/01/2019 la 4:07 PM
Radu zice bine, nu despre pierderea de timp in timpul lucrului e vorba ci de pierderea sanatatii sau vietii care se traduce in pierderea unui asset in economie.
In job-urile de creatie (ex. programare), spre deosebire de cele robotice (ex. impachetatare produse alimentare p ebanda), productivitatea de care vorbesti tu nu este calculata exclusiv din timpul petrecut la birou. De multe ori cei brilianti au vicii destul de complicate si consumatoare de timp; totusi, ceea ce iese din mainile lor este cu adevarat “productiv” economic, chiar daca timpul efectiv de lucru este de 4 ore pe zi (in loc de 8).
Sigur, nu neg ca pot fi si cazuri de nesimtire dar per total ineficienta asta se rezolva la nivel de management si finante pentru ca vorbim de entitati private, intr-un mediu concurential liber.
vladutz(Citează)
10/01/2019 la 4:35 PM
Pe aici cred ca mai putin de jumatate dintre fumatorii pe care ii cunosc dau banii de tigari la statul roman- direct sau indirect.
Nu atat timp cat exista tigarile de contrabanda.
Iar cei mai “saraci” rup la Jin Ling de 7 lei… sau cheap whites de 10-11 lei.
https://www.euractiv.com/section/health-consumers/news/mondaycheap-whites-the-new-trend-dominating-tobacco-black-markets/
https://tobaccoatlas.org/country/romania/
Iugas(Citează)
10/01/2019 la 6:30 PM
tu stii ce inseamna analfabet?
“analfabet… ai citit” te-as intreba daca tu esti analfabet, dar as zice aceasi tampenie ca tine.
Mihai(Citează)
11/01/2019 la 6:37 PM
Mihai, cred ca trebuie sa mai citesti o data si comentariul la care ai raspuns, ca nici acum nu ai inteles, desi ai primit si definitia acolo 😂
Analfabet functional = cineva care stie sa citeasca, dar care nu intelege ce citeste.
Andrei I(Citează)