►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
11 Dec 2018 ·
Câteva statistici dintr-un raport al UPC creionează mai bine piața românească de televiziune. De exemplu, românii se uită la televizor peste 5 ore pe zi, în timp ce media europeană este de 3 ore.
Asta m-a mirat un pic, având în vedere că străinii au, în general vorbind, emisiuni mai multe și mai variate. Formatele populare la noi, precum Vocea României sau Românii au talent sau Chefi la cuțite sau ce-o fi, au fost întâi implementate în străinătate. Mi s-ar fi părut normal deci ca timpul de vizionare să crească în astfel de țări.
Mai mult, statisticile spun că românii se uită 50-50% la conținut live (sport, programe, știri) și non-live (filme și emisiuni diverse). Or, în străinătate au la dispoziție mai mult sport de calitate. Campionatele de fotbal sunt mai puternice, adică mai multe partide de la ei sunt mai spectaculoase decât ale noastre. În plus, telespectatorii străini au la dispoziție mai multe sporturi: audiențele sunt mai mari în Formula 1 sau MotoGP pentru că au conaționali implicați în sport, se mai uită lumea la baschet, la sporturi de iarnă șamd.
O posibilă explicație ar putea fi o vorbă pe care am auzit-o recent la altă conferință: “televiziunea liniară este un dinozaur”. Străinii au abandonat televiziunea clasică pentru că nu vor să fie constrânși de anumite ore de vizionare, ci preferă să se uite la ce vor ei, în ce moment vor ei, iar asta înseamnă video-on-demand.
Începuturile acestei tendințe se văd tot mai clar și la noi. Gândiți-vă la un lucru: prin anii 1995 sau 2000, la ora 19 de obicei televizorul se dădea “pe știri”, ca să vedem în familie ce s-a mai întâmplat prin țară și lume peste zi. Când este acum ultima oară când v-ați spus “aoleu, să dau pe știri!”? Probabil nu foarte recent. Ne-am obișnuit să folosim tehnologia modernă pentru a deschide știrile în orice moment dorim, ba chiar avem aplicații care ne trimit notificări atunci când se întâmplă ceva important. Pentru mine, este tot o formă de streaming de conținut.
O alta, tot specifică televiziunii, a fost adusă de trecerea la transmisiuni digitale și set-top box-uri inteligente. UPC, de exemplu, are de câțiva ani introdusă funcția Replay prin care poți vedea emisiunile din ultimele 7 zile. Mi-ar plăcea să am și eu disponibilă o astfel de funcție, că uneori uit sau nu reușesc să fiu în fața televizorului atunci când se difuzează Formula 1, Vocea României, intervențiile lui Cristian Tudor Popescu pe subiecte politice sau, cel mai interesant dintre show-uri, Hotel: Impossible cu Anthony Melchiorri.
Dacă vă gândiți un pic, un astfel de serviciu este în zilele noastre destul de simplu de pus în practică, că au trecut câțiva ani de la lansarea Replay-ului de care ziceam mai sus pe media-box-urile UPC. Nu știu câți GB de spațiu de stocare ocupă tot ce se difuzează în 7 zile pe toate posturile TV din grilă, dar deja nu mai contează; pentru un datacenter modern, spațiul de stocare este practic infinit.
Apoi, este nevoie doar de media-box-uri care să permită streamingul la cerere al unei emisiuni. Dacă nu media-box-uri, atunci un site bine pus la punct, că aceiași operatori de “cablu” oferă oricum și servicii Internet și au toată infrastructura necesară pentru video-on-demand.
Streamingul video a crescut foarte mult și în România. În bula mea, toată lumea are Netflix. În trimestrul anterior, cea mai mare creștere pentru Netflix a fost în Europa, nu în SUA. În țările nordice, Netflix are o penetrare de 68%. Nu știu care este cifra pentru România, nu am găsit-o, dar probabil mult mai mică, ceea ce înseamnă o oportunitate de creștere. Amazon, de asemenea, a anunțat că va insista și mai mult pe creșterea în Europa, sesizând potențialul mare al pieței.
Ne ajunge banda de Internet pentru toți, dacă va crește streamingul serviciilor cu plată și se mai adaugă și video-on-demand de la televiziuni? Da, fără probleme. YouTube, care probabil depăsește toate televiziunile locale dpdv al minutelor de vizionare, urcă pe la un maxim de 60-100 Mbps în anumite clipuri de foarte bună calitate, dar majoritatea celor Full HD sunt pe la 16-20 Mbps. Din testele mele, Netflix ia cam 30 Mbps în streaming pe televizor, probabil mai puțin pe laptop sau telefon.
Cred că avem cu toții conexiuni care să susțină mai multe astfel de fluxuri de streaming simultan. Și dacă veți spune că nu contează viteza de cablu, ci cea pe wireless, nici aici nu văd probleme. Toți operatorii mari raportează prin Netograf viteze de minim 100 Mbps în testele pe wifi și asta prin echipamente oferite gratuit clienților, precum modem-ul Connect Box de la UPC. Dacă vreți să utilizați un router propriu, sunt atâtea posibilități în piață.
Prin urmare, tehnologie este, bandă suficientă ar fi. Acoperire mobilă avem, te-ai putea uita de oriunde. Chiar aș vrea să văd implementată pretutindeni această posibilitate de video-on-demand cu canalele TV clasice (măcar ca în varianta Replay de la UPC, cu ultimele 7 zile disponibile, dar în secret m-aș mulțumi și cu 3 zile). Interes ar trebui să fie de toate părțile: televiziunile investesc în conținut original și astfel ar ajunge la mai mulți oameni, inclusiv cu publicitatea din acele emisiuni; spectatorii finali ar avea mai multe alternative, ceea ce va crește concurența serviciilor și calitatea producției.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
11/12/2018 la 7:00 AM
Din testele mele Netflix nu consuma decat 15.26 mega pe secunda pentru continutul 4K pe TV-ul meu cu aceasta rezolutie. Am de fapt doua LG 43UJ701V, am citit pe undeva ca nu ar fi 4K adevarate, dar Netflix arata pe ecran ca este 2160 formatul imaginii.
Gaelex(Citează)
11/12/2018 la 9:15 AM
Or fi trecut la codare mai bună, dar mai depinde și de scenă.
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 10:45 AM
M-am uitat la vreo 2 episoade din Troy, asa zisul documentar fact de Netflix. Nu a miscat de la 15.26, acelasi bitrate l-am vazut la toate productiile 4K la care am verificat informatia anul asta.
Anul trecut nu aveam 4K sa verific :P
Gaelex(Citează)
11/12/2018 la 7:12 AM
Televizorul doar pentru Vocea Romaniei, Romanii au talent si cateodata stiri la 19.00 daca le prind, daca nu, doar desene animate 😁
Restul e doar o porcarie, iar daca ar fi sa platim fiecare canal in parte probabil as avea doar 10 canale.
Profitati acum de televizor Radule ca dupaia vine un “smecher mic” si nu mai aveti timp. Eu ajung seara la 18.00 acasa, David e pregatit de joaca si alte cele. La 20 incep desenele lui, la 21-22 doarme
ionica(Citează)
11/12/2018 la 9:16 AM
Păi de asta zic de VoD. Îl culci pe cel mici și te uiți la Românii au talent la ce oră vrei tu, nu când o dau ei la 20:30 vineri (sau whatever).
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 11:49 AM
Telekom are optiunea cu vizionare inregistrata de cativa ani buni.Poti vedea inregistrat orice.Inclusiv meciurile din liga campionilor.
Adi(Citează)
11/12/2018 la 8:12 AM
TV-ul este distractia saracului si a needucatului, de aia se uita lumea mai mult la tv in Romania decat in alte tari.
Televiziunile romanesti stiu bine ca livreaza gunoi in cea mai mare parte a timpului, deci stiu ca nu are sens sa investeasca prea mult in VOD.
Si oricum mai toate emisiunile se gasesc deja pe iutub sau pe site-urile televiziunilor. Ca sa nu mai zicem ca exista deja video on demand la televiziuni – gen voyo, digi online si or mai fi etc
Zici ca articolul e scris dintr-o realitate paralela, serios.
Marean(Citează)
11/12/2018 la 8:29 AM
oleacă de reclamă mascată la UPC, amintită de 5 ori în articol
ionut(Citează)
11/12/2018 la 8:42 AM
“Native advertising” :-)
Da, probabil asta e explicatia pentru lipsa de legatura cu realitatea a articolului si sincer, deja devine suparatoare chestia asta cu nemarcatul articolelor publicitare la Radu.
Ca sa nu mai zic: cine naiba mai are set top box acasa? Pana si maica-me a renuntat la el acum vreo 2 ani, si-a pus CI.
Marean(Citează)
11/12/2018 la 9:24 AM
Nu, asta e fals.
Tu alegi la ce tipuri de emisiuni vrei să te uiți, în funcție de nivelul tău de educație și venit, dacă vrei să luăm aceste categorii.
Nu-i vina televiziunii dacă alegi să te uiți la emisiuni proaste. Poți alege să te uiți la documentare, emisiuni despre turism, cultură, artă șamd, că de asta sunt 140 de canale TV în grilă, ca să nu mai zic de tot felul de seriale și filme bune. Dacă alegi în schimb să te uiți la Las Fierbinți, nu este vina televizorului.
E ca și cum ai spune că Internetul este doar despre Candy Crush sau clipuri cu pisici. Nu, este despre orice, tu alegi la ce te uiți și răspunderea îți aparține în totalitate.
Oferă-le oamenilor posibilitatea să se uite la ce oră vor ei și la orice tip de conținut vor ei, nu doar ce este live atunci, și s-ar putea inclusiv să vezi o modificare “în bine” a obiceiurilor de consum.
De curiozitate, care este distracția bogatului și educatului?
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 9:25 AM
Statisticile sunt dintr-un raport UPC. Despre cine vrei să spun, AKTA?
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 9:26 AM
Eu am două. Dacă vrei doar să vezi Antena 3, da, nu ai nevoie. Dacă speri la servicii mai bune, cam ai nevoie de un STB, în cazul în care acestea nu vor fi disponibile online sau printr-o aplicație smart tv, cum ar fi cazul.
Nu, nu se găsesc și nu, pe Voyo sau Digi Online nu ai ce am zis eu în articol.
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 11:49 AM
“De curiozitate, care este distracția bogatului și educatului?”
sportul, iesitul la restaurant, excursiile.
mac gregor(Citează)
11/12/2018 la 11:51 AM
si am uitat mersul la cinema.
mac gregor(Citează)
11/12/2018 la 8:12 AM
Nu exista”” piata”” pentru asa ceva. Au incercat ceva de genul cei de la Orange, cu cateva posturi si emisiunile care fac audienta(meciurile de fotbal, wowbiz, stiri, emisiuni de pe discovery, animal planet, etc). Rezultatele au fost foarte proaste. Eu unul nu as plati pentru asa ceva.
Alin(Citează)
11/12/2018 la 9:27 AM
Ți se pare mult 3 sau 5 lei per lună pentru a avea acces la mult mai mult conținut bun decât în prezent? Eu aș plăti cu plăcere.
nwradu(Citează)
11/12/2018 la 9:43 AM
TV-ul in Romania este mai ieftin decat in tarile din vestul Europei. Cu 10 euro cumperi mai multe statii la noi decat la ei. Cu 10 euro la noi ai acces la toate competitiile sportive, la ei nu, fie trebuie sa cumperi canale separate fie e pay per view. Daca mai adaugi si faptul ca e mai ieftin sa te uiti la TV decat sa iesi la o bere sa socializezi sau decat sa iei masa in oras si mult mai “usor” decat sa citesti o carte, ai reteta succesului pentru TV in Romania. Altfel, asta e problema cu bula (si in bula mea aproape toata lumea are Netflix) dar realitatea este ca in Romania oamenii nu sunt pregatiti sa plateasca pentru video on demand.
Mihai(Citează)
11/12/2018 la 9:46 AM
Man, eu am zis ca TV ul e distractia predilecta a saracului si/sau needucatului INDIFERENT de calitatea materialului vizionat.
Tu de exemplu, om educat si cu venituri peste medie, te uiti 5 ore pe zi la tv, in fiecare zi? Te uiti macar 3? 1? Eu zic ca nu te uiti nici macar 1 ora pe zi.
Macar iti amintesti cand a fost ultima data cand te-ai uitat 5 ore intr-o zi la tv? La mine a fost in 1999, in camin.
Vorbim de televiziune, da, nu de filme sau alt continut vazut pe un ecran de tv.
Eu ma uit la tv cam 10 minute pe saptamana, desi vad filme la acelasi tv si consum youtube.
Faptul ca in romania la tv se difuzeaza in general gunoi e o alta discutie si nu are legatura cu motivul pt care in tarile sarace se consuma mai mult tv decat in alea bogate.
Distractiile bogatului sunt multe, de la iesit in oras la restaurant la jucat jocuri, de la mers la cinema la mers la teatru samd
Sau stai acasa si te uiti la seriale pe netflix, 10 euro pe luna si un tv smart (adica alti bani). Dar nu te uiti la tv.
Marean(Citează)
11/12/2018 la 10:02 AM
evident, distractia predilecta educatului seara dupa munca, cand lumea se uita la tv, este cititul unei carti
e dubios ca ai 2 STB-uri, aproape imi vine sa nu te cred.
STB-ul este o chestie anacronica, urata, care genereaza cabluri inutile si, cel mai important, inca o telecomanda in plus.
nu stiu man, ai mei s-au uitat la Ninja Warrior recent dar au pierdut fix finala asa ca am cautat-o si am si gasit-o pe youtube chiar a doua zi.
Marean(Citează)
11/12/2018 la 9:57 AM
Românii se uită mai mult la televizor deoarece suntem mai săraci și TV-ul e cea mai ieftină formă de divertisment, accesibilă tuturor. Mai greu cu cărțille, mers la teatru, găsit un hobby, dar telecomanda e acolo mereu, doar 6 euro pe lună. Calitatea emisiunilor tv de la noi e jenantă dacă ai mai mult de 2 neuroni.
Marius Sescu(Citează)
11/12/2018 la 10:55 AM
La emisiuni de divertisment, da, poate ar fi o solutie, pentru a evita calupurile dese si consistente de publicitate. Dar pe partea de evenimente sportive, mi se pare ca ce avem acum e preferabil.
O alternativa este IPTV (cred ca e in teste la RDS), care iti permite sa vezi decalat fluxul video si sa sari peste reclame. Nu l-am vazut in persoana, dar cred ca e similar cu Livestream-urile de pe Youtube, care au optiunea de a urmari feedul de la un moment din trecut.
Sol(Citează)
11/12/2018 la 11:22 AM
Pe lîngă faptul că e menționat doar UPC, se vede că n-ai făcut aproape nici un efort pentru a scrie articolul ăsta. Conceptul VOD s-a cam fumat de cîțiva ani, iar “cord cutting” asta cu eliminarea dependenței de televiziunile liniare și falimentul acestora se tot vehiculează de ceva vreme, dar în afară de cîteva servicii de streaming (Netflix, HBO Go, Amazon) predicția nu a avut succes. Televiziunea “liniară” mai are ceva viață în ea, fie măcar pentru transmisii live de evenimente, dar și știri. Eu sînt ceva mai bătrîn ca media comentatorilor pe aici și poate mai inerțial, mie-mi convine mai mult să zapez prin canale să văd “ce se dă” decît să caut pe Netflix (a cărui ofertă nu mă impresionează).
Cutia de la UPC probabil nu se vinde și simț ei nevoia să facă reclamă. Nu cred că stă prea multă lume să vadă emisiuni înregistrate.
Emil C(Citează)
11/12/2018 la 11:55 AM
Păi pentru asta am Voyo și mă pot uita oricând, la fel și netflix sau Popcorn pentru Mac. Dar nu am timp fizic, pentru că la 22 i-au somn :)))
ionică(Citează)
11/12/2018 la 2:05 PM
Nu cred că calitatea emisiunilor TV din Romania este slabă. Avem și emisiuni excelente, doar că nu avem timp sa le urmărim. Abia găsesc puțin timp să mă uit la preferatele mele “Ochii și umbră” și “Schimb de mame”. Din păcate “Bravo, ai stil” a fost scoasă de pe post, dar am înlocuit-o cu ” Pe banii părinților”.
Cezar(Citează)
11/12/2018 la 7:44 PM
Da, pentru anumite lucruri as plati in plus in limita rezonabilului.
Ar fi si mai usor daca nu ar mai implica cabluri, mutari etc
alexul(Citează)