►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Detalii despre Black Friday la Fashion Days
Discuția săptămânală cu Matilda – episodul 17 / despre Black Friday și concertul Smiley »
13 Nov 2018 ·
AUTO, TEHNOLOGIE ·
Enel a anunțat astăzi probabil cea mai importantă veste pentru viitorul automobilelor electrice în România: intenționează să instaleze peste 2.500 de stații puncte de încărcare pentru mașini electrice, în perioada 2019-2023, la nivel național. O stație va avea mai multe puncte de încărcare, între 1 și 3, în funcție de zonă.
Primele 300 de puncte vor fi instalate în 2019, începând cu București, Timișoara și Constanța, planul fiind ca la final de an să existe o acoperire națională, iar în anii următori să crească densitatea “curentăriilor”.
Nu știu ce părere aveți voi, dar pentru mine este primul semn de normalitate, de modernizare, pe care-l văd de multă vreme încoace.
Am văzut și dispozitivele pe care Enel X, cum se numește compania ce se ocupa de astfel de proiecte de infrastructură, le are la dispoziție:
JuiceBox – varianta pentru case, este disponibilă cu puteri de 3,6 kW, 7,2 kW și 22 kW. Este foarte compactă și are conectivitate LTE, wifi, Bluetooth și RFID pentru monitorizare de la distanță și control.
JuicePole – varianta standard pentru spații publice, are ecran de 10 inchi și conectivitate LTE, wifi, Bluetooth și RFID. Încarcă la maxim 22 kW AC.
JuicePump – stația cea mai mare, cu 3 conectori diferiți și puteri de până la 43 kW AC și 50 kW DC.
Au chiar și un stâlp de iluminat public ce poate încărca două mașini electrice, pe lângă posibilitatea de a fi dotat cu cameră de supraveghere video și senzori de monitorizarea aerului. Se numește JuiceLamp și face parte din soluțiile smart city ale Enel X.
Aproximativ 75% dintre stațiile montate vor fi din cele quick de 22 kW, restul vor fi cele fast (50 kW) și ultrafast (150 kW). Bănuiesc că, în timp și dacă cererea crește, se va face upgrade la unele și mai rapide.
Nu se știe exact unde vor fi montate, dar vor fi stradale și /sau în spații publice precum malluri, hipermarketuri, benzinării, hoteluri șamd.
O aplicație numita Recharge va fi disponibilă pentru a le arăta pe hartă, iar pentru încărcarea mașinilor vor fi disponibile diverse abonamente sau metode de plată directă, probabil prin intermediul aplicației sau cu carduri speciale.
Enel X va vinde stații și pentru case sau pentru sediile firmelor. Acestea sunt de putere mai mică, dar mai multe stații pot fi conectate și gestionate împreună. Este un sistem util pentru firmele ce vor să încarce mai multe automobile peste noapte.
În lumea mașinilor electrice se poate vorbi despre ce-a fost întâi, oul sau găina? Nu se cumpără mașini electrice pentru că nu există infrastructură de încărcare, iar nimeni nu construiește infrastructura pentru că nu se cumpără suficiente mașini.
Enel X a decis să fie “oul”. Nu cred că pot da greș cu această investiție pentru că viitorul automobilelor este electric. Mașinile clasice pur și simplu nu pot concura cu silențiozitatea, rapiditatea și lipsa de noxe toxice a celor electrice. Rețeaua lor probabil va impulsiona și în România achiziția de vehicule electrice, iar numărul lor va impulsiona și piața de stații de încărcare pentru case.
Sper că și primăriile vor oferi susținerea necesară pentru crearea rețelei. Să înfigi o stație de încărcare în pământ și să o conectezi la magistrala de curent este doar jumătate din treabă, iar de aceste lucruri (și de mentenanță) se ocupă Enel X. Primăriile ar trebui să ajute prin avize eliberate mai rapid sau măcar prin marcarea corespunzătoare a locurilor de parcare și alte măsuri bune.
« Detalii despre Black Friday la Fashion Days
Discuția săptămânală cu Matilda – episodul 17 / despre Black Friday și concertul Smiley »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
13/11/2018 la 3:16 PM
Într-adevăr, un semn că ne îndreptam spre civilizatie si, poate, un oras mai curat din punct de vedere al aerului, dar asta nu va rezolva problema traficului.
Bogdan(Citează)
13/11/2018 la 5:29 PM
Tinand cont ca doar o mica parte din populatie isi permite masini electrice as zice ca ar rezolva problema traficului. Doar nu va imaginati ca toata lumea va putea da zeci de mii de euro pe o masina a carei baterie va trebui schimbata in cativa ani (asta daca vrei sa mergi mai departe de primul Megaimage).
In sfarsit or sa-si stie taranii locul. Ce folos sa ai mertzan daca te blocheaza toti loganarii?
Nu va asteptati sa scada pretul la baterii, se folosesc prin ele niste chestii care sunt cam greu de obtinut, cum ar fi “rare earth elements”. China a ridicat pretul lor din cauza poluarii generate de extractie. Daca sunt baieti destepti il ridica si mai mult. Detin 97% din piatza, asa ca…
Legat tot de poluare, in Romulania si in multe alte locuri electricitatea se obtine in mare parte din carbune si hidrocarbuni. Carbunele e crima, poluezi indirect mai mult folosind masini electrice.
In plus: sa-i dai 10,000E unuia sa-si ia masina de 40,000E nu e cam absurd? Tu ca stat incurejezi o persoana sa cheltuie 30,000E pe o masina electrica *individuala* care pentru 90% din populatie are o utilitate inferioara unui Logan second-hand de 2000E. 40,000? Really? Iti faci un credit de 60,000 ptr prima casa si unul de 30,000 ptr masina? Pai sa se faca si programul Primul iPhoneX aurit, sa se asorteze.
Marian(Citează)
13/11/2018 la 3:23 PM
poate fac si un abonament cu curent mai ieftin, de noapte, pentru alea home use.
add(Citează)
13/11/2018 la 3:29 PM
Oricum oul a fost primul.
GabrielG(Citează)
13/11/2018 la 7:03 PM
Cocoșul a fost primul.
ionică(Citează)
13/11/2018 la 3:40 PM
” în spații publice precum malluri, hipermarketuri, benzinării, hoteluri șamd.”
si biserici?
cat stau la catedrala neamului la slujba, mai bag un 50% charge la masina.
Mihai(Citează)
13/11/2018 la 8:01 PM
Da nu-ti baga dumnezeu si asa? Are nevoie de cablu? Inseamna ca nu te concentrezi suficient cand te rogi.
D4n(Citează)
13/11/2018 la 3:56 PM
Am citit o știre despre un proiect de lege în Israel care va interzice în 2030 maşinile bazate pe combustibil fosil. La noi oare va fi posibil acest lucru?
Ionut(Citează)
13/11/2018 la 4:22 PM
Sper ca pun niste protectii bune la ecranele alea, la ce dubiosi umbla noaptea aiurea pe la noi.
rdb(Citează)
13/11/2018 la 4:37 PM
Daca ai 26mii de euro + rabla plus , iti poti permite o masina electrica.
Pana faci comanda si ajunge probabil vor fi instalate inca 500 chargere.
me(Citează)
13/11/2018 la 4:38 PM
Cele mai multe chargere ar trebui plasate in zona brasov, sibiu, sinaia.
me(Citează)
13/11/2018 la 4:57 PM
Ce masina? Noua Hyundai Kona cu range-ul maxim(~400km) ajunge pana la vreo 45k … Tesla 3 cu range maxim la fel …
Restul care merg doar pana in 200km nu mi se pare asa interesante
Hoid(Citează)
13/11/2018 la 5:26 PM
Teoria ca teoria, dar practica ne omoara!
Nu cred ca tine reteaua electrica actuala la prea multe statii de incarcare auto.
Vedeti in zilele calduroase de vara cum pica reteaua din cauza aerelor conditionate? Ei alea genereaza o incarcare mult mai mica decat aceste statii auto.
JeanValjean(Citează)
14/11/2018 la 9:31 AM
reteaua a fost dimensionata pentru colosi industriali, tramvaie, trolee. stai linistit.
si daca nu tine, schimbi transformatorul, cumva tre sa mergem si inainte
add(Citează)
13/11/2018 la 7:26 PM
mult noroc in obtinerea autorizatiilor de la primarie, pentru o cutie metalica instalata pe un stalp la 2,8 metri de sol, care contine un contor, si un transformator de la AC la DC o primarie dintr-un oras mare din Romania a avut nevoie de 2 ani sa elibereze autorizatia de constructie.
JuiceBox care e facuta de eMotorWerks a fost cumparata pe la inceputurile anului 2018 de Enel.
Ei isi doresc sa construiasca o retea de stații de încărcare la nivel global.
In primul rand cred ca prin parcarile marilor corporatii ar trebui sa apara primele statii de incarcare, la supermarket-uri, mall-uri apoi pe la hoteluri,resturante, etc.
Multe masini de pe piata nu suporta inca mai mult de 7.2KW
wd(Citează)
13/11/2018 la 7:58 PM
Majoritatea vor fi AC adică e doar un contor, o siguranță și un modul de comunicație cu mașina care îi zice cât să tragă maxim.
Teoretic, dacă ar fi deștepți, ar putea pune câte una pe fiecare stâlp de electricitate sau iluminat public (cel puțin alea direct la bordură) și așa n-ar avea nevoie de aprobare. Încă odată înapoierea ne ajută, neavând infrastructura de electricitate îngropată ca în vest, putem acum s-o folosim ca stații de incarcare.
nea_caisă(Citează)
14/11/2018 la 9:49 AM
“Cutia aia? Pai e acolo de vreo 7 ani…”
Daca esti prea corect ti-o furi mai ceva ca ultimul gainar…
Iugas(Citează)
14/11/2018 la 6:50 AM
o sa instaleze o laie.
ionut(Citează)
14/11/2018 la 9:46 AM
Ah… deci se va scumpi electricitatea fiindcă niște unii vor ei să aibă mașină electrică.
Rilache(Citează)
14/11/2018 la 9:19 PM
Cum ai ajuns la concluzia asta? Dacă eu îmi cumpăr un cuptor electric, se scumpește electricitatea?
nwradu(Citează)
18/11/2018 la 8:06 PM
Da, nu glumesc!
E matematică de bază: dacă se produc X kW pentru Y masă de consum kWh, valabilitatea de electricitate devine precară — așadar, mai scumpă.
România produce un anumit număr de kW pentru o masă care consumă (cât consumă) kWh pe zi/săptămțnă/lună/an. Dacă se mărește volumul de drenaj, kW valabili vor scădea, iar riscul crește.
Ce rămâne de făcut pentru producătorii de electricitate? Să mărească prețurile. De ce? pentru că drenajul kWh s-a mărit fiindcă niște unii au vrut neapărat să-și ia mașini electrice.
Asta, fiindcă au vrut unii să fie pudici să-și ia mașini electrice deoarece au văzut ei pe internet că fac alții (adică xenofilie).
P.S.
Dacă mai zic de import de electricitate, fac omor cu asta.
Rilache(Citează)