►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Perioada sfârșitului de an vine de obicei cu cheltuieli mai mari, de obicei deschise de Black Friday și urmate de sărbători și Revelion, cu cadourile și petrecerile uzuale. Este probabil cel mai bun moment al anului să vă supravegheați și gestionați mai cu atenție cheltuielile, ca de Crăciun să vă distrați, nu să stați deprimați că sunteți forțați la cheltuieli greu de suportat.
În cazul meu, perioada aceasta începe și cu asigurările mașinii și se continuă și în ianuarie cu ziua Matildei, aniversarea noastră și alte aniversări în familie. Noiembrie-decembrie-ianuarie = cele trei luni de foc, așa că vreau să duc lucrurile chiar la extrem.
Mie îmi plac mult analytics și statisticile de orice fel, fiind adeptul analizelor de date ca metodă de a trage concluzii importante despre orice, inclusiv despre cum cheltui banii, unde fac excese și ce măsuri pot lua pentru a corecta asta.
Metoda cea mai simplă este să notăm cheltuielile într-un fișier Excel pentru a vedea cât cheltuim lunar pe mâncare, ieșit în oraș, benzină, facturi șamd, ținta fiind să economisim mai mulți bani pentru o pensie privată sau vilă în Cotroceni sau ceva finuț. Aș vrea să automatizez asta și momentan nu știu cum.
Ar fi frumos ca un program să se uite pe extrasul de cont și să grupeze automat pe categorii cheltuielile, dar asta e imposibil. De unde să știe un program dacă firma O&A Impex 2000, unde am cheltuit 20 de zile, vinde mâncare sau huse de telefon?
Să zicem că aș putea face manual cele de mai sus. Problema mea adevărată este că o categorisire simplă nu-mi este suficientă. De exemplu, nu mă ajută să știu cât am cheltuit pe mâncare, ceea ce aș putea afla rapid adunând toate bonurile de la restaurante, supermarketuri, livrare și tot ce altceva ține de acest capitol. Vreau să împart lista în:
De ultima categorie mi-am dat seama într-o zi când am dat 47 de lei pe două ciorbe, cu livrare, care s-au dovedit mici cât un pahar de suc, doar pentru că n-am cumpărat dinainte mâncare.
Prioritatea ar fi să reduc ultimul tip de cheltuieli, cele chiar inutile, și să analizez cuantumul celorlalte pentru a decide dacă e cazul să mai reducem turația atunci când ieșim în oraș, că nu poți comanda mereu surf’n’turf de vită argentiniană cu fazan franțuzesc, nu?
Un alt exemplu bun este legat de cheltuielile din hipermarket. Dai 164 de lei acolo, dar ai luat mâncare, lichid de spălat parbrizul, detergent pentru haine și o sticlă de vin.
Dacă vreți un planificator de buget de familie, apropo, intrați aici și descărcați primul fișier. Este o matrice bună cu multe categorii și formule precompletate, făcut de profesioniști, plus că include și alte categorii ce pe mine personal încă nu mă privesc, precum taxe de grădiniță, meditații, rate la credite șamd. Dacă aveți timp, relaxați-vă și în jocul Știi cu banii, e o metodă plăcută de a mai afla una-alta despre finanțe și gestionarea lor.
Cum ar fi, în acea matrice anuală vreau să pun și eu rezultatele lunare ale calculului meu de mai sus, dar întâi vreau să-l fac la un nivel avansat.
Raționamentul acesta, de a privi cheltuielile nu doar prin categoria lor generală, ci prin motivul, prin nevoia ce le-a determinat și apoi prin valoarea adusă vieții tale, practic dă o întreagă nouă dimensiune oricărei analize. Încă mă lupt cu a pune la punct totul, că-i dificil. Încerc un fel de big data analytics, de business intelligence, pe propria piele.
Dacă știți vreun program care mă poate ajuta să fac mai rapid astfel de socoteli, chiar și pe bani, să-mi spuneți.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
55 comentarii
23/11/2018 la 6:45 AM
Exista ce vrei tu https://budgetbakers.com/ Se integreaza cu bancile (eu am testat cu ing) si se uita automat pe tranzactii si le grupeaza. Foloseste si AI sa invete ce face fiecare firma de la care cumperi.
Shorka(Citează)
23/11/2018 la 7:48 AM
Interesanta aplicatia. Thanks!
Catalin(Citează)
23/11/2018 la 6:46 AM
Eu știu doar de Wallet. Poti conecta contul bancar si se sincronizează sau poti importa extrase de cont, într-adevăr nu știu dacă scanând un bon este in stare să facă diferențieri precum cele de mai sus. Ahonamentul este de 15 lei/lună pentru varianta premium. Might be worth looking into.
Itranceyou(Citează)
23/11/2018 la 6:49 AM
Monefy Pro, un app pt smart phone-uri, cu categorii de cheltuieli, simplist as zice eu, cu widget intuitiv.
Gustav(Citează)
23/11/2018 la 7:08 AM
Uh. YNAB? E regele.
add(Citează)
23/11/2018 la 7:17 AM
De ceva vreme folosesc George de BCR. Are destule tipuri de cheltuieli predefinite iar ce nu este poți selecta tu domeniul. Are rapoarte, grafice venituri/cheltuieli.
un muc(Citează)
23/11/2018 la 7:19 AM
Sau folosesti Revolut pentru toate platile
DJCub(Citează)
23/11/2018 la 9:04 AM
Si mie mi se pare interesant serviciul oferit de Revolut. Nu este atat de detaliat dar poate fi un bun start. Este inca o functie pe care bancile locale ar trebui s-o copieze cat mai repede.
un om(Citează)
23/11/2018 la 9:39 AM
Revolut și mai nou BCR oferă asta, dar ce faci cu plățile făcute Cash? Sau cu plățile cu mai multe carduri?
Mario(Citează)
23/11/2018 la 10:35 AM
Revolut voiam si eu sa sugerez.
Cat despre platile cash, sunt in general doar la piata si la paine in cazul meu; la cum il stiu pe Radu cred ca si acolo resuseste cumva sa plateasca cu cardul :)
Pyro(Citează)
23/11/2018 la 7:44 AM
Eu folosesc Expense Manager, in Ianuarie o sa fac 1 an de cand il “hranesc” zilnic cu inputul cheltuielilor. Poti modifica dupa bunul plac la nivel de categorii si etc (am avut aceeasi situatie cu mancarea in house vs restaurante etc). Nu isi trage nici un fel de informatie, introduc eu sumele cheltuite in grupa pe care o aleg, surprinzator, chiar nu necesita mult timp daca faci zilnic “update”, fiind mobile este easy peasy. E foarte interesant sa te uiti month to date pe ce se duc bani si sa actionezi in consecinta, cand te uiti year to date deja e mind blowing cati bani “arzi” pe niște nimicuri. Interfata e simpla dar concisa, ai clasicul pie pe total sau subcategorii.
Mircea(Citează)
23/11/2018 la 7:47 AM
Intptdeauna am zis ca Matilda pare genul care cheltuie mult! :)
Serios acum, ma bucur sa vad ca te gandesti sa iti administrezi mai eficient bugetul, dai un exemplu bun. La ce criza va veni.
Morrissey(Citează)
23/11/2018 la 11:08 AM
L-a bagat rau la cheltuieli, cauta metode de a le mai reduce. :))
Kopa_Kopan(Citează)
23/11/2018 la 11:26 AM
spune-mi te rog, ce criza va veni si ce informatii ai.
gabi(Citează)
23/11/2018 la 8:03 AM
cashcontrol.ro
George(Citează)
23/11/2018 la 8:11 AM
Suna poate primitiv, dar mi-am creat si perfectionat in ultimii 3-4 ani un Excel pt. treaba asta, tocmai pt. ca imi trebuia ceva f custom si usor de urmarit. Ciudat ca am ajuns si eu fix la aceleasi sub-categorii la mancare ca si tine: leisure, mancare pt. gatit/pt. acasa, mancare comandata/mancat afara pt. ca nu am planificat bine si mancare de “lux”(de rontait, dulciuri, bere, vin pt. acasa).
Cu asta pot f usor sa urmaresc si ce se intampla per tot anul sau care e trendul la o anumita cheltuiala; pot sa vad cat la suta din venit mi se duce pe ce, etc.
Arpi(Citează)
23/11/2018 la 8:17 AM
Noroc ca pe benzina nu prea cheltui banii.
Radu(Citează)
23/11/2018 la 8:59 AM
Folosesc de mai multi ani Daily Expenses, dupa ce am incercat cel putin alte 10 aplicatii similare. Sunt doua variante, 2 si 3, dar fac cam acelasi lucru.
Nu importa automat plati sau alte nazbatii, dar este mult mai ok decat excelul.
Iti definesti categorii de venituri, categorii de cheltuieli, unul sau mai multe conturi din care faci plati.
Tranzactiile le introduc manual, dar este foarte simplu si intuitiv. Aleg tipul de tranzactie (incasare sau plata), suma, categoria, adaug o descriere, eventual modific data si salvez.
Totul este foarte rapid, baza de date este un fisier local, nu necesita date mobile.
Foarte buna si rapida este optiunea de cautare.
vio(Citează)
23/11/2018 la 9:05 AM
Pentru aproape aceleasi motive ca tine mi-am facut Revolut. Si pana acum analytics-ul pare super ok. Ar putea fi si mai bun dar nu poti trece de la trabant la ferrari.
sind(Citează)
23/11/2018 la 9:12 AM
BT Pay a venit cu un update major în acest sens și încadrează cheltuielile destul de bine.
Postolachi Dumitru(Citează)
23/11/2018 la 11:45 PM
BT copiaza Revolut dar incearca sa puna comision pe topup la Revolut. Cam fomisti! Orice om care respecta tehnologia si beneficiile aduse de aceasta sectorului financiar prin aplicatiile de tip fintech ar trebui sa dezavueze comportamentul BT. Imi pare rau, dar cred ca BT e un exemplu negativ. Chair daca managementul incearca sa implementeze servicii moderne, are mentalitatea primitiva.
DJCub(Citează)
23/11/2018 la 9:16 AM
AndroMoney. E decent si destul de simplu.
Fuzz(Citează)
23/11/2018 la 9:19 AM
Eu folosesc monefy pro. Costa 5-10 lei aplicatia, dar mi se pare foarte intuitiva. Iti alegi singur categoriile de care ai nevoie si introduci tu veniturile, cheltuielile, etc. La sfarsit de luna ai un grafic foarte bun cu prcentajul de bani cheltuiti pe o anumita categorie, sau un desfasurator mai detaliat. Raportul anual mi se pare cea mai buna chestie la ei ca vezi o medie a tot pe ce se duc banii
Pluto(Citează)
23/11/2018 la 9:31 AM
Eu folosesc de 2 ani Spendee (https://www.spendee.com/). Poti sa iti setezi bugete pentru grupuri diferite de categorii, are si integrare cu banca (am testat si merge pe ING), poti sa faci mai multe portofele cu bugete diferite chiar si shared intre mai multi useri.
Sorin(Citează)
23/11/2018 la 9:33 AM
Eu folosesc Expense (iOS) care are o interfață simplă și introduc imediat acolo atunci când cumpăr/plătesc ceva. Mi se pare că e mai simplu decât un spreadsheet pe laptop/PC unde probabil uiți să introduci cheltuielile. Practic în Expense introduc suma/categorie și se adună o sumă cheltuită lunar.
Am încercat la un moment dat (m-a ținut aproape 1 an) cu un spreadsheet pe un template de personal budget care avea tot așa niște categorii dar puteai să-ți completezi și venitul în acea lună. Acum am ceva gen savings, în completarea aplicației de pe mobil – pe mobil am cheltuielile detaliate iar în tabelul din spreadsheet am suma economisită pe fiecare lună (sau cu minus dacă am cheltuit mai mult decât am încasat). Ai putea să arunci un ochi și peste template-urile disponibile, chiar dacă le modifici tu ulterior.
dam167(Citează)
23/11/2018 la 9:35 AM
statisticile astea iti vor spune foarte usor ceea ce vrei sa auzi.
daca tu ai impresia ca dai prea multi bani pe delivery.. exact asta o sa constati dupa 3 luni de munca cu datele alea.
uite, de ex, o sa ai categoria “gatit / mancare pt acasa” in care o sa constati ca ai o suma mare.
asta e de bine sau de rau?
suma aia e mare pentru ca ai cumparat multa mancare si ai aruncat jumate pentru ca a expirat?
sau e mare pentru ca ai cumparat mancare buna (sanatoasa / gustoasa / etc) sau chiar fancy?
e rau ca iti cumperi mancare fancy?
anyway, pentru ca treaba asta sa functioneze.. trebuie un layer in care sa faci follow up la cheltuieli (altfel nu ai cum sa le identifici pe alea mai putin inspirate).
lucrurile se complica.. si trebuie sa te gandesti daca merita efortul (e frumos sa cunosti detaliile astea, dar munca s-ar putea sa fie mai mare decat economia).
sau ai putea sa incerci un alt sistem de “spending”.
gen.. pui in economii o parte mare din incasari.. si incerci sa te descurci pentru chestii curente / distractie / etc cu o suma limitata.
eventual pastrezi si un mic fond de urgenta (pentru cand chiar nu ajunge suma curenta) si asociezi cheltuirea lui cu un lucru rau (pentru a te face constient de situatie).
apoi.. dupa sistemul de invatare al unui ai.. o sa iti calibrezi si tu “spendingul” pana ajungi la rezultatul care sa te multumeaasca.
john2381(Citează)
23/11/2018 la 9:38 AM
Din cate tine minte budgetbankers are ceva de genul. Iti setezi niste limite pt categorii si incerci sa te descurci cu banii respectivi.
shorka(Citează)
23/11/2018 la 2:19 PM
Ideea e să-ți dai seama mai întâi categoria de cheltuieli unde lași cei mai mulți bani – asta dacă nu-ți convine bilanțul de la sfârșitul lunii. De-aia împarți cheltuielile pe categorii, ca să vezi ce e mai puțin inspirat. Dacă mâncarea ți se pare că te costă prea mult începi să fii atent la ce cumperi și urmărești mai ales acea categorie.
E de ajuns să ai o categorie „mâncare”, indiferent că îți gătești tu sau nu. Dacă acolo e o sumă pe acre o consideri mare trebuie să schimbi ceva.
dam167(Citează)
23/11/2018 la 9:39 AM
Aprob, are fix ce vrea raducu.
Altfel expense manager = nevasta. Simplu
Mihai(Citează)
23/11/2018 la 9:47 AM
Eu folosesc YNAB din 2013. Între timp ei au trecut la modelul cu abonament, dar am ramas pe varianta clasica. Am instalata aplicatia pe desktop, pe telefonul meu cu Android si al sotiei cu iOS. Totul se sincronizează prin Dropbox.
Poti sa iti adaugi oricate categorii si subcategorii vrei. Ai analize de cheltuieli vs venituri, cheltuieli pe categorii, vanzator, trend-uri si evolutia net worth.
Au si cursuri de budgeting pe YouTube. Imi place pentru ca e făcut pe principiul de bugetare de give every dollar a job si ofera flexibilitate, fara sa te simti vinovat…roll with the punches.
As vrea sa existe si la noi ceva gen Mint in care sa-si descarce automat extrasele si sa le pună pe categorii. Deocamdată bag totul manual.
The Gadgetist(Citează)
23/11/2018 la 10:02 AM
sunt placut surprins sa constat ca atat de multi oameni folosesc un program din asta de management al cheltuielilor.
eu nu folosesc asa ceva ca nu am nevoie, pentru ca eu sunt zgarcit :))
ce inseamna asta in practica e ca fiecare cheltuiala a mea stiu sigur ca este optimizata si are un rost pentru ca altfel nu as fi facut-o :)))
dar pentru cine nu poate pune frana, desigur ca e o solutie f buna.
(PS stim ca e articol publicitar.)
Marean(Citează)
23/11/2018 la 10:24 AM
Unicredit face asta de ceva timp. Nu e wow însă. Eu vreau alte categorii. :D
Kmean(Citează)
23/11/2018 la 10:53 AM
Eu folosesc de mulți ani Financisto: https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.orangesoftware.financisto Poți adăuga câte conturi și categorii vrei, iar analizele sunt detaliate. Trebuie să introduci cheltuielile manual. Eu le introduc imediat ce am cumpărat ceva; în felul ăsta mă asigur că nu uit să le introduc și că munca pentru introducerea lor nu devine o corvoadă.
Astfel de soluții sunt bune și pentru evitarea fraudelor, că poți verifica fiecare intrare din extrasul de cont.
Adrian(Citează)
23/11/2018 la 10:55 AM
Mai este si https://www.mint.com/
Voicu(Citează)
23/11/2018 la 11:05 AM
Cashcontrol.ro și moneywiz.com ambele au integrare cu contul bancar. Cash control e relizat de o echipă de români.
Marius(Citează)
23/11/2018 la 11:12 AM
Bcr are in internet banking ceva de genul a ce vrei tu.
Inclusiv comparatii cu clienti cu bugete ca al tau.
Ionutb(Citează)
23/11/2018 la 11:34 AM
Unii (majoritatea) m-ar considera “zgarcit”.
Nu imi cumpar ceva daca nu am neaparat nevoie
De exemplu stau de vreo 6 luni si ma gandesc si analizez daca sa imi iau un roomba (sau asemanator). Inca e in pending situatia :))
Nu cumpar niciodata lucruri “sa fie” (asa cum am citit prin alte parti.. omg nush ce aparat de lipit la 50 lei, iau sa fie).
In fiecare luna pun o suma departe, pt economisire (de fapt cred ca vreau sa imi schimb masina, vad eu cat strang pe parcurs).
Nu comand macare acasa decat foarte rar, consider cel mai prost mod de a irosi banii (mai ales bugetul pt mancare). Prefer sa ma urc eu in masina sa imi iau supa/shaorma etc). In 10 min ajung la orice stabiliment de asta (dristor, socului), plus mall cu alte oferte.
gabi(Citează)
23/11/2018 la 11:40 AM
Daca noiembrie – decembrie – ianuarie sunt luni de foc la tine, inseamna ca adaugate februarie si martie (adevaratele luni de foc, pentru barbati cel putin) fac ca jumate de an sa fie de foc pentru tine. O sa aprind o lumanare la vii pentru tine.
GabrielG(Citează)
23/11/2018 la 11:45 AM
Nu stiu cum se conecteaza aplicatiile astea la bancile romanesti ca n-are niciuna deschis API-ul.
E ceva directiva UE si sunt obligate sa il deschida pana in 2020 sau ceva de genul. Bine UE.
add(Citează)
26/11/2018 la 4:06 PM
Prin screen scraping, care probabil va fi interzis dupa ce se implementeaza ca lumea PSD2 (deci, pentru Romania, in anul 2105)
Alt Radu(Citează)
23/11/2018 la 12:22 PM
Am incercat sa imi tin cheltuielile in aplicatii de genul asta, m-am lovit de problema urmatoare: mi-e mult prea greu sa defalc de pe un bon de supermarket cheltuielile cu mancarea, produsele de curatenie, imbracaminte, carti etc. Ce fac, le sortez pe banda la magazin si cer bon separat pt. fiecare?
alunelu(Citează)
23/11/2018 la 1:20 PM
Le poti sorta dupa, de pe bon pe ce categorii vrei :). Eu folosesc Monefy (versiunea platita) si sunt multumit. Imi fac propriile categorii si tin evidenta cheltuielilor cum doresc. Plus ca introdusul lor te face sa constietizezi mai bine pe ce dai banii. Au si ei ceva ca wallet (sa iti bagi contul de la o banca dar nu am incercat). Am preferat Monefy fata de alte aplicatii pentru ca poti sa faci buget de familie si impreuna cu sotia introducem cheltuielile si se sincronizeaza intre telefoanele noastre.
Donion(Citează)
23/11/2018 la 1:41 PM
eu ce iau de la supermarket trec la “groceries”. nu cred ca ai nevoie de atata granularitate sa stii cat dai pe hartie igienica.
important e sa ai idee cat cheltui pe fiecare categorie in parte si pe ce s-au dus banii.
add(Citează)
23/11/2018 la 2:17 PM
Foarte interesanta discutia, sper sa am timp sa aprofundez recomandarile.
Deocamdata folosesc un google sheet destul de primitiv, avantajul fiind ca e usor de folosit la comun cu consoarta.
Intrebari pentru cei care folosesc aplicatii sau statisticile bancii:
– cum separati cheltuielile de supermarket care sunt pe acelasi bon?
– cum separati tranzactiile citite automat de pe extrasul de cont? Exemplu: intr-o luna cumpar de la emag (sau amazon), pe comenzi diferite: un televizor, scutece, mancare de pisici, detergent. 4 categorii clar diferite, dar pe extras de cont apare doar emag.
Sorin(Citează)
23/11/2018 la 2:36 PM
Părerea mea e că, deși pare mai comod, nu ai nevoie de datele de la bancă. Eu unul notez și cheltuielile achitate cu cash – mâncare, băutură sau orice mărunțișuri plătești și cash – care la bancă presupun că apar ca retragere de numerar.
La emag sau amazon nu ai detalii despre comenzi? dacă, nu merge așa, eu le-aș nota la comandă, că important e să separi televizorul de exemplu, nu neapărat scutecele de detergent. Merge și google sheet dacă ți-e ok, mie mi se pare mult mai la îndemână orice adaug s-o fac de pe telefon (deși am reușit aproape un an și pe laptop având o sumă pe acre mi-am propus s-o economisesac)
dam167(Citează)
23/11/2018 la 4:37 PM
Eu am folosit un an de zile aplicația Spendee, până mi s-a luat de introdus date și am încetat să o mai folosesc. Tabelele în Excel mi se par de acum 20 de ani pentru a face același lucru.
George(Citează)
23/11/2018 la 6:00 PM
Saaau in timpul asta te gândești cum poți sa faci mai mulți bani…
Mihai(Citează)
23/11/2018 la 7:21 PM
Ca sa cheltui si mai multi :)
Add(Citează)
23/11/2018 la 9:42 PM
folosesc ynab din 2013.
e foarte ok. cel mai bun pe partea de bugetare, iti arata reports si poti sa urmaresti fiecare cheltuiala. Ai si acces din aplicatie.
clau(Citează)
23/11/2018 la 9:52 PM
Am mai incercat si https://www.cashcontrol.ro/
E asemanator cu ynab.
clau(Citează)
23/11/2018 la 10:55 PM
Eu folosesc buxfer.com. Uita-te peste el poate e ce iti trebuie :)
Andrei(Citează)
23/11/2018 la 10:59 PM
Folosesc cu incredere de vreo 3 ani Money Pro – https://money.pro/windows/
Am testat mai multe si mi se pare cel mai complex, poti sa ai mai multe conturi (ex: carduri sau conturi curente la banci), poti sa faci transferuri intre conturi (chiar si in alte monede).
Plus ca poti vedea cash flow, projected balance pentru cheltuielile programate in viitor sau recurente sau net worth.
Daca ai deja un istoric, aplicatia are si o functie sa faci import de expenses.
Silviu(Citează)
25/11/2018 la 12:20 AM
MoneyLover si Personal Finance Pro (windows) câteodată si formulare in excel..
Mi-aduc aminte ca intr-un an le-am incercat pe toate android si ios..
După o vreme te lasi păgubaș pentru ca chibzuiala multă duce la avaritie si iti aminteste mereu daca nu cat de sărac esti cat de sărac poti fi..
Daca nu bei, nu fumezi, nu etc nu ai nevoie de exprese manager sa ti scurteze poftele si asa putine de viata..
Petronius(Citează)
25/11/2018 la 8:19 PM
Eu folosesc asta https://play.google.com/store/apps/details?id=com.realbyteapps.moneymanagerfree
Este cam mult de pus manual, dar iti poti face cate sectiuni vrei.
Varianta PRO are si functie pentru desktop.
Robert I.(Citează)
26/11/2018 la 9:01 AM
Primul mesaj nu a intrat – sunt in spam/blocat?
Partial on topic – pentru evidenta combustibil/cost/nr de km recomanda cineva o aplicatie?
Thx
ConstantinM(Citează)