un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Dacă elicopterul unui miliardar se defectează, oamenii de rând ce garanție a siguranței pot avea?

29 Oct 2018  ·

GÂNDURI  ·

29 comentarii

Faptul că patronul clubului Leicester City a murit în accident de elicopter mie îmi spune că totuși nu stăpânim suficient de bine tehnologia aviatică.

Accidente se întâmplă mereu. Mi se pare de așteptat să auzi din când în când de accidente în care sunt implicate avioane sau elicoptere ale liniilor aeriene, adică aparate care funcționează non-stop într-un business de volum, unde pot apărea neatenții sau erori neprevăzute, sau în cele ale statului, unde poate mai apar probleme cu bugetul de mentenanță sau “merge și așa”.

Când este vorba de elicopterul unui miliardar, mă aștept să aibă cel mai bun pilot și cei mai buni mecanici și întreținere ca la carte și un aparat de zbor performant și sigur. Când aud că se prăbușește la câteva minute de la decolare și este distrus în totalitate, cu toți cei 5 oameni de la bord, pentru mine înseamnă doar că mai este de lucru în acest domeniu și că nu este la nivelul la care ar trebui să fie, după mai bine de 100 de ani de zboruri.

Cum ar fi, dacă i s-a întâmplat unui miliardar, înseamnă că noi, oamenii de rând ce zburăm pe unde avem treabă, la ce-am putea spera? Oare suntem ținuți în siguranță mai degrabă de legile statisticii?

Sigur, asta dacă nu se dovedește că a fost o eroare de pilotaj sau că pilotul avea cine știe ce probleme. În fond, și Aaliyah a murit după ce pilotul avionului privat angajat să o ducă din Bermude acasă venise la job drogat, iar avionul contractat nu avea capacitatea de a ridica de la sol oamenii și bagajele pe care le încărcase oricum la bord. Ulterior s-a dovedit că pilotul falsificase actele pentru a obține licența.

Totuși, mă îndoiesc că așa stau lucrurile și la Leicester. Indiciile inițiale vorbesc despre o defecțiune a elicei din coada elicopterului AgustWestland AW169, cea care în mod normal îl împiedică să se răsucească necontrolat.

Agusta Westland AW 169 (solo).jpg
By Adriancommons file, CC BY-SA 4.0, Link

asus s5507

    29 comentarii

  1. Eu văd lucrurile puțin diferit. Cred că ar trebui să fim cu toții conștienți că zborul implică un risc. Cu cât zbori mai mult, cu atât te expui riscurilor mai des. E tragic ce s-a întâmplat, însă toate mașinăriile produse de om au uneori probleme de funcționare.

      (Citează)

  2. Daca e miliardar, asta nu inseamna ca nu face economii la salarii/revizii etc. Daca nu era obisnuit cu economiile nu strangea acei bani ;)
    La companiile comerciale exista acreditari, autorizari, procese care se urmaresc si respecta, sau se verifica respectarea lor. Pierderea licentei motiveaza destul de mult compania in verificari,
    Daca avea un pilot care e si mecanic, care nu are un orar fix/preivizibil (patronul vroia sa ajunga atunci in acel loc si) el facea si inspectiile atunci e normal sa mai greseasca, iar daca tot el verifica (face review) atunci se mai poate intampla.

      (Citează)

    • Foarte corect. La asta ma gandeam si eu. E mai probabil sa se intample un accident la un elicopter/avion privat decat la unul comercial unde verificarile se fac la sange de fiecare data. Sa tinem cont ca la un zbor privat, in caz de prabusire, mor maxim 20 de persoane (nu ca viata lor nu ar fi importanta), pa cand la unul comercial numarul victimelor poate fi de ordinul sutelor, de aici si reglementarile mai stricte.

        (Citează)

  3. Cred ca ar trebui sa ne concentram mai mult pe partea de salvare in caz de defect. Exact cum o facem si in cazul backului de date, avem deviceuri sigure dar facem si backup. Ma gandesc la un sistem de catapultare a cabinei elicopterului in caz de accident..

      (Citează)

    • Nice. Pe principiul asta la ce naiba îți mai trebuie elicopter. Facem capsule din astea și elicoptere cu un pilot te iau cu capsula cu tot și îți dau drumul unde vrei. Sau unde nu vrei in caz că se defectează.

        (Citează)

  4. Tocmai ce a cazut un 737-8 Max nou nouț in Indonezia, fara supraviețuitori. Întradevar stăpânim zborul… cam deloc.

      (Citează)

    • Cum adica deloc? E cel mai sigur mod de a calatori. Din miile de zboruri zilnice, cat de des auzi de accidente/prabusiri? Nu prea des, este?

        (Citează)

  5. Liniile aeriene au proceduri prin care avioanele trebuiesc sa treaca inainte de a zbura. Privatul decide el cand baga elicopterul/avionul la inspectie si o face in incinta aeroportului, nu la el in grajd. Deci daca ar fi facut inspectia, exista o mica șansă sa descopere defecțiunea.
    Poate ca de aici si atâtea erori, că se zgârcesc

      (Citează)

    • Nu liniile aeriene stabilesc perioadele mentanentelor, ci producătorii. Că nu e Dacie și o mai tii încă 2000km fara schimbul de ulei.

        (Citează)

    • Si la privat ai revizii periodice in functie de numarul de ore de zbor. Unele pot fi facute de un mecanic angajat, altele se fac doar de anumite firme instruite de producator.

      Problema este ca la privat e idee mai usor sa omita chestii, desi teoretic o revizie nefacuta la timp ar trebui sa tina aparatul la sol.

        (Citează)

  6. Ca si om de rand poti fi doar optimist in rest aparatul perfect nu exista cat timp este facut si verificat de om, clar asta este riscul cu care trebuie sa te impaci daca folosesti astfel de aparate. Inca o dovada ca chiar daca esti miliardar nu esti scutit de mers pe lumea cealalta exact cand poate nu te astepti.

      (Citează)

  7. Bogdan:
    Liniile aeriene au proceduri prin care avioanele trebuiesc sa treaca inainte de a zbura. Privatul decide el cand baga elicopterul/avionul la inspectie si o face in incinta aeroportului, nu la el in grajd. Deci daca ar fi facut inspectia, exista o mica șansă sa descopere defecțiunea.
    Poate ca de aici si atâtea erori, că se zgârcesc

    Nu cred că e chiar așa. Și privatul trebuie să depună niste acte cum că a făcut verificările tehnice și alte nebunii, că doar nu zboară după ureche. Fiecare zbor al privatului e declarat la autoritate, toate verificările aparatului sunt aprobate de autoritate etc. Pur și simplu omul a avut ghinionul să se strice aapratul intre verificările alea obligatorii. Crezi că la avioanele de linie se face verificare tehnica înaintea fiecărui zbor? Se face un check vizual( plus check listul din cabina) și gata.

      (Citează)

  8. Mie zborul cu elicopterul mi se pare mai scary decat cel cu avionul.

      (Citează)

    • Pai e mai scări, că ai mai multe variabile de controlat și este și mai complex din punct de vedere constructiv.

        (Citează)

  9. Ca sa raspund la intrebarea din titlu: eu sunt 100% sigur ca nu o sa mor in accident de elicopter, pentru ca nici nu am elicopter si nici nu planuiesc sa ma mai urc intr-unul.

      (Citează)

  10. GabrielG:
    Foarte corect. La asta ma gandeam si eu. E mai probabil sa se intample un accident la un elicopter/avion privat decat la unul comercial unde verificarile se fac la sange de fiecare data. Sa tinem cont ca la un zbor privat, in caz de prabusire, mor maxim 20 de persoane (nu ca viata lor nu ar fi importanta), pa cand la unul comercial numarul victimelor poate fi de ordinul sutelor, de aici si reglementarile mai stricte.

    Spune-le asta si pasagerilor zborului JT-610. Avion nou, o luna si ceva. E drept se pare ca la ultimele 2 zboruri au fost raportate niste probleme care au fost “rezolvate”.

    Cu toate astea tot cel mai sigur mijloc de transport ramane, in toata lumea, dar cu precadere in tari ca Romania unde infrastructura rutiera e la pamant.

      (Citează)

    • @Alex Bummer… eram convins ca treburi din astea se intampla doar la companii dubioase care opereaza avioane vechi (> 20 ani) si care fac rabat la mentenanta.

        (Citează)

    • Din pacate Lion Air a avut ceva probleme de siguranta a zborului, fiind chiar si banati in UE o perioada.

        (Citează)

  11. Panseul lui Gaga. Ia te uita, pana si Raptor-ul se mai strica din cand in cand. https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor#Accidents_and_losses

      (Citează)

  12. Nu cumva e aceeași marcă de Elicopter ca cel din filmul Airwolf?

      (Citează)

  13. Accident de elicopter, masina, ski.. sau iti cade o caramida in cap. Orice ai face nu te poti feri.

      (Citează)

  14. Nu cred că era elicopterul său personal. Doar utiliza serviciile firmei de elicoptere. O mică mare diferență

      (Citează)

  15. Si nu stim daca nu a fost “ajutat” sa se prabuseasca. Un miliardar sunt convins ca nu are numai prieteni…

      (Citează)

  16. Din experienta de pana acum de pilot in devenire (trecut examenle teoretice la CAA si acum sunt la practica), treaba cu mecania la aeronave sta asa (in functie de aeronava):
    – la un numar X de ore de zbor (motor pornit, nu neaparat zburat efectiv) se face schimbul de ulei si verificare sumara
    – la un numar Y de ore de zbor de face o verificare generala a tot ceea ce inseamna mecanica/electrica si se inlocuieste ce e de inlocuit
    – se fac investigatii suplimentare atunci cand producatorul emite buletine de service pentru tipul si modelul “tau” de aeronava (de exemplu: trebui verificat ampenajul daca aeronava are mai mult de 1000 ore de zbor pentru ca e posibil sa apara crapaturi in metal, si daca au aparut, trebuie inlocuita portiunea defecta)

    Toate acestea se fac de catre ingineri certificati pentru tipul respectiv de aeronava, sub semnatura si lucrarea este verificata de un alt inginer, la fel, sub semnatura. Asta se intampla pentru ca mecanicii raspund legal pentru reparatiile facute.

    Pilotul nu are voie sa faca nici o reparatie mecanica la aeronava si este limitat la reparatii minore (schimbat un bec daca nu necesita un anumit nivel de demontare specificat de producator etc.).

    Legat de ce-au zis niste comentatori mai sus ca cineva stie mereu de o aeronava si ca nu decoleaza sau aterizeaza fara aprobare:
    – plan de zbor se depunde doar daca zbori in spatiu aerian controlat (in general C) sau daca zbori IFR.
    – daca zbori in spatiu aerian necontrolat (G), nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor
    – daca zbori in spatiul G, de obicei ai o comunicare cu FIS (Flight Information Services) din regiunea in care zbori ca sa le zici pe unde esti, unde te duci si la ce altitudine/FL/inaltime (depinde dupa ce calezi altimetrul) ca sa stie de tine si eventual sa-ti spuna daca mai este ceva trafic in zona sa stii de el cam pe unde o sa fie relativ la pozitia ta (oricum cand esti VFR in spatiul G este responsabilitatea ta ca pilot sa te asiguri ca nu te lovesti de nici un obstacol – stationar sau in miscare).
    – Daca decolezi/aterizezi de pe un aerodrom necontrolat, iti dai singur voie :)

    Legat de accident, ramane de vazut ce-o sa stabileasca anchetatorii. Ca orice chestie facuta din fier, poate sa se strice ceva oricand si in functie de ce se strica si cand, ai sanse mai mari sau mici sa zici “Au!”.

    Aviatia ca si domeniu e foarte reglementata pentru ca daca ai o problema, sunt sanse sa nu mori doar tu, ci sa omori foarte multi oameni in functie de unde se intampla accidentul.

      (Citează)

  17. Sunt in avion cand citesc acest articol:)
    Orice masinarie e predispusa la eroare. O viata am :) nu stau cu frica In san la fiecare zbor. Daca e sa mor mi se intampla si pe strada, da apoi in avion :))

      (Citează)

  18. Sefu’ maine mergi cu taxiul la meci că trebuie sa facem revizia la elicopter.
    Buna gluma. Vorbește cu secretara sa-ti zică când trebuie sa se învârtă elicea.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus